Zobacz pełną wersję : [Mondeo 1996-2000] silnik szybko sie grzeje, dziwna chłodnica


wazon1985
28-05-2011, 17:34
czesc Mam pytanie auto bardzo szybko i ladnie sie nagrzewa na trasie wskazówka jest w polowie ale w miescie po 15 minutach( dodam ze przy małych korkach) wskazówka siega 2mm przed czeronym polem a ELM pokazuje ze wentylator włacza sie na pierwszy bieg przy 101*C drugi bieg jeszcze nigdy sie nie właczył. i moje pytania:
1) Kiedy widac ze gotuje sie płyn? bo po otwarciu maski poziom płynu w normie i kropelki kapią z gory zbiornika a płyn lekko faluje ale to chyba od drgań silnika czy to płyn sie gotuje w ten sposób?
2)Kiedy dotkne chłodnicy to od wew.( przed wiatrakami )chłodnica bardzo goraca lecz z zewnatrz po sciagnieciu grila całkowicie zimna, dół chłodnicy z przodu tez zimny czy to jest normalne? moze chłodnica jest dzielona?
3) kiedy stoje przodem do auta prawy wąż ten gruby powoli robi sie goracy a lewy ten od zbiorniczka letni, kiedy wskaznik za litera L oba weże bardzo ciepłe czy tak powinno byc a jesli nie to mozecie napisac jak ten układ działa( co powinno robic sie gorące )?
Duzo pytan ale boje sie ze cos jest nie tak i ze zagotuje silniczek. ps po sciagnieciu wtyczki z termostatu góra właczaja sie po koleii dwa biegi wentylatora czyli ok

darmodziej
28-05-2011, 17:55
wskazówka siega 2mm przed czeronym polem a ELM pokazuje ze wentylator włacza sie na pierwszy bieg przy 101*

To jest normalne. Mondeo ma ciśnieniowy układ chłodzenia i temperatura płynu może dochodzić nawet do 110°C, a wentylator włącza się przy około 102°C.

3) kiedy stoje przodem do auta prawy wąż ten gruby powoli robi sie goracy
Jeżeli piszesz tu o wężu łączącym obudowę termostatu z chłodnicą, to powinien długo być chłodny, a następnie szybko zrobić się gorący. Dzieje się tak, bo dopóki termostat się nie otworzy, to płyn chłodniczy płynie w tzw. krótkim obiegu, a po otwarciu zaczyna płynąć przez chłodnicę. Skoro nagrzewa się powoli, to znaczy, że termostat jest stale otwarty i należy go wymienić.

wazon1985
28-05-2011, 18:18
Dzięki za odpowiedź. Ale napisz mi jak powinno to wszystko robić się gorące od włączenia silnika do włączenia wentylatora chodzi mi o ten mały i duży obieg. I jeśli termostat cały czas otwarty to chłodnica powinna być ciepła cała i auto powinno się wolno nagrzewac bo płyn krąży po całym układzie i raczej auto powinno być nie dogrzane dobrze rozumiem ? A u mnie auto bardzo szybko osiąga poza literkę L wystarczy 10 minut w mieście i zimna chłodnica z przodu cala(od wewnątrz gorąca)

darmodziej
28-05-2011, 18:24
Sprawdź jeszcze raz ten wąż pomiędzy termostatem a chłodnicą. Uruchom zimny silnik, otwórz maskę i sprawdzaj ręką temperaturę węża, czy na pewno jest tak, że nagrzewa się powoli. Możesz też sprawdzać temperaturę chłodnicy w górnej części. To, że w mieście po 10 minutach silnik jest zagrzany może być normalne, bo jak to w mieście, bywają korki, jazda z małą prędkością, to i chłodzenie jest słabe.

darmodziej
28-05-2011, 18:29
Gdy silnik jest zimny, to termostat jest zamknięty i płyn chłodniczy krąży w małym obiegu. Gdy się zagrzeje, to termostat się otwiera i płyn chłodniczy płynie przez chłodnicę. Gdy płyn osiągnie temperaturę około102°C, to uruchamia się wentylator na pierwszy bieg, a przy wyższej temperaturze na drugi bieg i schładza silnik do około 96°C.

wazon1985
28-05-2011, 18:50
Ok rozumiem czyli gruby wąż musi być zimny a w momencie otwarcia termostatu od razu zrobić się gorący tak? Nie rozumiem tylko jak piszesz sprawdzić temp w górnej części chłodnicy jest jakąś dzielona ? Poprostu kiedy się silnik zagrzeje to chłodniaca jest ciepła od wewnątrz ale zimna kiedy dotykam z zewnątrz i niewiem czy to normalne ? U was też latem wskazówka szybko wędruje pod literkę L?

darmodziej
28-05-2011, 19:02
Kiedy auto jedzie, lub pracują wentylatory, to chłodnica od przodu będzie trochę chłodniejsza, bo od przodu napływa powietrze chłodzące, ale różnica nie będzie aż tak duża, jak piszesz. Nie wiem, dlaczego u Ciebie tak jest, jednak ja bym się tym nie przejmował.
Pisząc, zimny wąż, mam na myśli, że jest najwyżej lekko ciepły, ale jak termostat się otworzy, to szybko, czyli powiedzmy w czasie około 10-15 sekund powinien się zrobić bardzo ciepły, powiedzmy kilkadziesiąt stopni. Chłodnica nie jest dzielona, ale oczywiście najszybciej będzie się nagrzewała tam, gdzie wpływa gorący płyn chłodniczy.
Latem, gdy jadę powoli w mieście i wyłączę klimatyzację, to wskazówka dochodzi w okolice literki L. Na trasie i przy włączonej klimatyzacji wskazówka utrzymuje się w okolicach literek RM.

cezrok
28-05-2011, 19:16
Kolego masz dwie chłodnice: od zewnątrz od strony grila masz chłodnicę klimatyzacji, od strony wentylatorów masz chłodnicę silnika

darmodziej
28-05-2011, 19:24
Kolego masz dwie chłodnice: od zewnątrz od strony grila masz chłodnicę klimatyzacji, od strony wentylatorów masz chłodnicę silnika

No i wyjaśniło się, skąd ta duża różnica temperatury.

wazon1985
29-05-2011, 00:55
Ok bardzo dziękuję że rozwiałes moje watpliwosci bo z Tymi chłodnicami to bym nie doszedł o co chodzi:) poprostu mondeusze lubią ciepło z tego wynika ale może temat przyda się innym użytkownikom którzy zaczną przygodę z fordem mondeo. Pozdrawiam

wazon1985
11-12-2011, 22:27
koledzy a możecie podpowiedziec czy przy ok 1"C na zewnatrz jak temperatura na desce utrzymuje sie po godzinnej jezdzie miasto/trasa w polowie literki N napisu NORMAL prawidłowo? dodam ze czujnik latem sprawdzany ELM i jest dobry, jesli cos nie tak to jak powinna pokazywac wskazówka przy prawidłowym dogrzanym silniku?

darmodziej
12-12-2011, 07:54
Zatrzymaj się na kilka minut z pracującym silnikiem, jeżeli wskazówka pójdzie do góry, a gdy osiągnie początek czerwonego pola włączy się wentylator, to znaczy, że prawdopodobnie wszystko jest ok z wyjątkiem termostatu, który jest stale otwarty i trzeba go wymienić. Dla pewności możesz też uruchomić zimny silnik na postoju i sprawdzać ręką temperaturę silnika i węża łączącego termostat z chłodnicą. Jeżeli wąż będzie się powoli ogrzewał wraz z silnikiem, to termostat jest otwarty. Jeżeli natomiast wąż będzie długo chłodny, mimo, że silnik już się zagrzeje, a później szybko zrobi się gorący, to znaczy, że termostat jest dobry.

wazon1985
12-12-2011, 13:27
Dzięki za odpowiedź. Wentylator włącza się na 1 i 2 bieg napewno,w aucie ciepło jest też. Tylko ta temperatura bardzo długo utrzymuje się na N a jak trochę pojeźdze po mieście to wskoczy na literę O ale po 40 minutowej jeździe. Wymienie termostat i napisze jak wyszło.PS jak pytałem z sklepie to z katalogu wychodzi ze do benzyny i disla sa takie same na 88"C :) wiec grzecznie odmówiłem i zamówiłem w sklepie internetowym oryginał 92-102"C, To tak tylko dla przestrogi. dzieki za pomoc