Zobacz pełną wersję : Zamiana opon z przedniej osi na tylną.


angelot
25-01-2007, 06:44
Witam ponownie, ostatnio widziałem gdzieś opis jak powinno się zakładać opony z poprzedniego sezonu, większośc użytkowników samochodów przyzwyczaiło sie do zamiany opon z przedniej osi na tylną lub odwrotnie w zależności od tego, która oś jest napędzająca, a na obrazku wyglądało to tak - wersja z napędem na przednią oś- przekładamy oponę z tylnego prawego koła na lewe przednie a lewe przednie zakładamy na prawy tył i z lewego tylnego na prawe przednie i jw. Czy ktoś juz zakładał w taki sposób oponki ?

llechu
25-01-2007, 07:22
A jakie to ma wytłumaczenie merytoryczne? Bo jak dla mnie to na razie ma jedynie mistyczne. Tak naprawdę powinno się wszystkie opony zakładać dokładnie tam, gdzie były i częściej wymieniać te przednie po prostu. A jeśli chodzi o zimowe to tak samo często (chyba, że ktoś jeździ tak dużo, że przez 2 sezony mu się zużyją) bo zimowe opony (guma) po max 3 latach tracą swoje "zimowe właściwości".

duch07
25-01-2007, 08:23
To co piszesz to jest stara metoda zamiany na "krzyż".Teraz sie troche pozmieniało i producenci opon zalecaja zamiane kół w taki sposób by był zachowany kierunek ich toczenia.

ko.mar
25-01-2007, 08:44
Czary z zamianą na krzyż są możliwetylko kiedy masz opony którenie mają oznaczonego kierunku.
Przy oponach kierunkowych można zmienić, ale tylko zgodnie z kierunkiem .
Opona kierunkowa założona niezgodnie z kierunkiem nie trzyma a oprucz tego jest bardzo głośna .

llechu
25-01-2007, 08:51
ko.mar, ale przecież każdą oponę można założyć na felgę w jedną albo w drugą stronę. Jak masz gotowe koła już, to zamienić się nie da, ale przełożyć oponę na drugą stronę zawsze się da.

wrredusek
25-01-2007, 09:11
Jeżeli jest kierunkowa, a najczęściej już jest, to prawa jest zawsze prawa, można kombinować tył z przodem.

blue333
25-01-2007, 09:16
A ja tam Koledzy czasami przekładam przód na tył po jednym sezonie, gdyż te z przodu szybciej mi się zużywają :fcp13 , i pozwalam im potem toczyć się na tyle.

A co do zmian krzyżowych to pierwsze słyszę, mam wrażenie (tak jak moi przedmówcy), iż nie ma to wpływu na parametry jazdy, bezpieczeństwo, itd.

Pozdro :fcp4

llechu
25-01-2007, 10:40
Jeżeli jest kierunkowa, a najczęściej już jest, to prawa jest zawsze prawa, można kombinować tył z przodem.
A, no masz rację. Są i takie opony, że musi być prawa albo lewa, bieżnik niesymetryczny i nie da się z jednej na drugą stronę przełożyć. Ale ja widziałem do tej pory tylko letnie takie opony. Zazwyczaj jakieś wyczynowe niskoprofilowe. Czy są takie również zimowe?

wrredusek
25-01-2007, 10:50
To że jest kierunkowa nie świadczy tylko jej niesymetria. Jeżdżę na starych oponach Kormoran S-100 i są one kierunkowe, także Kormoran Snowpro są kierunkowe. Spójrz jak układają się rowki odprowadzające wodę, nie są liniami prostopadłymi do boku opony a są skośne i najczęściej zaczynają się od środka opony. Dla ułatwienia tworzą kształt bieżnika tylnej opony traktora, bo traktor też ma tyle opony kierunkowe.

duch07
25-01-2007, 10:51
A co do zmian krzyżowych to pierwsze słyszę, mam wrażenie (tak jak moi przedmówcy), iż nie ma to wpływu na parametry jazdy, bezpieczeństwo, itd.


Napisałem że kiedys tak sie wymieniało,bo ktos wtedy madry wymyślił że tak sie opony zużywają równomiernie :fcp2 Tylko że kiedys nie było opon kierunkowych :fcp3

Obecnie,nawet przy oponach niekierunkowych, wymienia sie tak opony by nie zmieniały kierunku toczenia,stad należy zamieniać przód z tyłem :fcp4

llechu
25-01-2007, 10:54
wrredusek, ale chodzi o to, że są opony kierunkowe w zależności od kierunku obrotu (właśnie dla uproszczenia tak jak traktor ma), ale takie spokojnie przełożysz z prawej na lewą, tylko felgę musisz odwrotnie zamontować, a są takie z niesymetrycznym bieżnikiem, że mają napisane, że jest prawa albo lewa. I takiej już nie powinno się przekładać na drugą stronę.

wrredusek
25-01-2007, 11:34
No tak, mówimy o zamianie opon a nie całych felg.