Zobacz pełną wersję : Pytanie o opony i spaliny?


Kroptusia
22-02-2007, 12:26
Moze glupie pytanie, ale sie za bardzo nie znam a boje sie ze mnie znajomy zrobil w balona. Chodzi o opony, czy wszystkie 4 musza byc tej samej firmy itp. Bo z przodu mam jednej firmy 175/70 a z tylu 185/60 i innej firmy, wszystko 14'....Czy to oby niezamale nie powinny byc 15' do tego auta i 2 pytanie czy moga byc z przodu takie a z tylu inne, chyba tez nie :( teraz glowkuje czy mi wynienil 2 opony i zabral kase czy odwalil mi numer

A druga sprawa, bylam ostatnio na przegladzie wiedzac ze tylko opony moga sie czepic a gosc do mnie ze spaliny 5 krotnie przekraczaja norme i na dodatek nie ma katalizatora, co jest bzdura bo jest bo sama sprawdzalam, zreszta nie tylko ja. Potem kazal zaplacic za przeglad i ze zabiera dowod i chyba czekal na lapowe, jak powiedzialam ze nie mam kasy na szybka naprawe, dowod oddal i ze udaje ze mnie niby nie bylo, kasy nie wzia...Myslicie ze powiedzial tak z tym katalizatorem bo chcial w lape?? I ten pomiar byl falszywy bo nie wiem co zrobic z kolejnym przegladem, nadal dowod nie podbity a zeby sprawdzic te spaliny to w innym warsztacie kolejny wydatek,

dzieki za odp.

sorry za chaotycznosc, nie znam sie za bardzo na autach :)

llechu
22-02-2007, 12:48
Opony masz niezgodne ze specyfikacją producenta. 14" powinny być 185/65/14. Ale różnica jest mała, więc ujdzie. Nie jestem jednak do końca pewien, czy można do auta zakładać opony, jakich producent nie przewidział podczas homologacji. Nie muszą być 15", a żeby takie były to musiałabyś całe koła przecież wymieniać.

Co do spalin - cóż. Niekoniecznie powodem przekroczenia norm musi być brak katalizatora (tak apropos - jak ty to sprawdzałaś, że jest?). Podejrzewam, że mogła ci się skończyć sonda lambda po prostu. Podjedź gdzieś na diagnostykę (napisz w profilu skąd jesteś, może się znajdzie ktoś z bliska z forum, kto ci taką diagnostykę zrobi za darmo, albo za symbolicznego browarka).

Marek_Bog
22-02-2007, 12:50
Chodzi o opony, czy wszystkie 4 musza byc tej samej firmy itp. Bo z przodu mam jednej firmy 175/70 a z tylu 185/60 i innej firmy, wszystko 14'....Czy to oby niezamale nie powinny byc 15' do tego auta
i 2 pytanie czy moga byc z przodu takie a z tylu inne, chyba tez nie :( teraz glowkuje czy mi wynienil 2 opony i zabral kase czy odwalil mi numer


opony moga byc rozne, nie tylko pod wzgledem producenta, ale i rozmiaru. sa tylko 2 zasady:

1. na tej samej osi musza byc jednakowe - i producent i rozmiar, czyli masz miec parami - przod i tyl - wiec masz ok,
2. dotyczy to samochodow z napedem na 1 os, jak masz naped na 4 kola to sie sytuacja nieco komplikuje (roznica w obwodzie kola itp),

kola mozesz miec spokojnie 14", mondeo z tego co kojarze stosowal zamiennie 14" i 15" wiec sie tym nie musisz przejmowac, chociaz lepiej 15" albo i wiecej :fcp4


A druga sprawa, bylam ostatnio na przegladzie wiedzac ze tylko opony moga sie czepic a gosc do mnie ze spaliny 5 krotnie przekraczaja norme i na dodatek nie ma katalizatora, co jest bzdura bo jest bo sama sprawdzalam, zreszta nie tylko ja. Potem kazal zaplacic za przeglad i ze zabiera dowod i chyba czekal na lapowe, jak powiedzialam ze nie mam kasy na szybka naprawe, dowod oddal i ze udaje ze mnie niby nie bylo, kasy nie wzia...Myslicie ze powiedzial tak z tym katalizatorem bo chcial w lape?? I ten pomiar byl falszywy bo nie wiem co zrobic z kolejnym przegladem, nadal dowod nie podbity a zeby sprawdzic te spaliny to w innym warsztacie kolejny wydatek,


a jak sprawdzilas czy jest kat? moim zdaniem to nie jest tak latwo stwierdzic, zwlaszcza jak piszesz ze nie znasz sie na autach?
jesli jestes jednak pewna ze kat jest to ewidentnie czekal na lapowe, moze warto pojechac i pogadac jeszcze raz, ale tym razem inaczej? ale tylko jak rzeczywiscie masz 100% pewnosci co do kata.
jesli kat jest a poziom syfow jest rzeczywisice przekroczony to moze to byc np padnieta sonda lambda

Jacod
22-02-2007, 12:51
Po pierwsze opony na jednej osi powinny być takie same. Opony też powinno być jednakowych rozmiarów nie powinny się róznić. Jeżeli masz 14' to powinny w standardzie być 185/65/14 a jeżeli masz 15' to powinno być 195/60/15. Jeżeli źle mówie to proszę mnie poprawić.

A co do rozmiaru kół to nie wiem jak jest w MKI ale w MKII w standardzie chyba są 15'




pozdrawiam
Jacek

karex
22-02-2007, 12:54
Co do opon. Ważna aby na "osi" były takie same, czyli tak jak masz. NA przodzie opony np. X , a z tyłu opony np Y. Tego wymagają przepisy i tyle.

Co do katalizatora i przeglądu. Może rzeczywiście chciał chapsnąć kasę. Ale to nie wiem, nie byłem przy tym. Jedź gdzie indziej (albo nawet tam gdzie zakładają gaz) i nic nie mów o przeglądzie auta, tylko to, że chcesz zobaczyć jak tam spaliny. Wezmą myślę góra 10 zł.
Jeżeli będzie OK no to pozostaje Ci robić przegląd. Jeżeli nie to pozostają dwa wyjścia...

Marek_Bog
22-02-2007, 12:55
to jakie kola dal producent to jedna sprawa, a jakie my sobie damy to calkiem inna. nic przeciez nie stoi na przeszkodzie zeby jezdzic na 13" (jesli sie tylko dorwie odpowiednie fegli - ilosc i rozstaw srob, srednice otworu mozna miec wieksza na feldze, bo na piaste mozna dac pierscien, ET nie jest az tak istotne). mozna rowniez smigac na 18" (to samo co wyzej, oraz nie moga obcierac).
to tyle, przeciez nigdzie nie jest napiasne ze auto jak mialo fabrycznie 15" to TYLKO na takich moze jezdzic :fcp7
roznica wielkosci z przodu i z tylu rowniez nie jest az taka istotna (o ile jest naped na 1 os). sila rzeczy nie uda nam sie uzyskac jakies razacej roznicy w wielkosci calego kola.

llechu
22-02-2007, 12:55
Jacod, nie ma takiego standardu. W instrukcji są wymienione dokładnie 4 rozmiary opon. 14" 15" i 16". Jeśli masz w aucie ABS to różnica w rozmiarze opon pomiędzy przodem a tyłem może stanowić problem. Oprócz tego problem może być przy napędzie 4x4.

Jacod
22-02-2007, 13:00
llechu, dzięki za poprawienie cały czas się dokształcam czytając forum :fcp4

Yakumo1
22-02-2007, 13:18
to jakie kola dal producent to jedna sprawa, a jakie my sobie damy to calkiem inna. nic przeciez nie stoi na przeszkodzie zeby jezdzic na 13" (jesli sie tylko dorwie odpowiednie fegli - ilosc i rozstaw srob, srednice otworu mozna miec wieksza na feldze, bo na piaste mozna dac pierscien, ET nie jest az tak istotne). mozna rowniez smigac na 18" (to samo co wyzej, oraz nie moga obcierac).
to tyle, przeciez nigdzie nie jest napiasne ze auto jak mialo fabrycznie 15" to TYLKO na takich moze jezdzic :fcp7
roznica wielkosci z przodu i z tylu rowniez nie jest az taka istotna (o ile jest naped na 1 os). sila rzeczy nie uda nam sie uzyskac jakies razacej roznicy w wielkosci calego kola.
Nie tedy droga ważne jak jest napisane w homologacji auta odnośnie rozmiaru i wielkosci , i może sie zdażyć ,że trafisz na służbiste w białej czapeczce i zabierze ci dowód rejestracyjny stwierdzeniem że auto ma niewłasciwe koła -tak,tak tyczy sie to praktycznie wszystkich posiadaczy autek z innymi rozmiarem felgi niż podane w homologacji :fcp27

gregor13
22-02-2007, 13:26
A co do katalizatora, to możesz mieć :fcp13 np. tylko obudowę, a w niej... albo pusto, bo ktoś wybebeszył :fcp23 , albo pseudo - strumienicę

Marek_Bog
22-02-2007, 13:35
Nie tedy droga ważne jak jest napisane w homologacji auta odnośnie rozmiaru i wielkosci , i może sie zdażyć ,że trafisz na służbiste w białej czapeczce i zabierze ci dowód rejestracyjny stwierdzeniem że auto ma niewłasciwe koła -tak,tak tyczy sie to praktycznie wszystkich posiadaczy autek z innymi rozmiarem felgi niż podane w homologacji :fcp27

byc moze masz racje, ale wlasnie usilowalem znalezc odpowiedni przepis i znalazlem tylkok zapiski ze "planuje sie wprowadzic odpowiednie przepisy o wielkosci montowanych kol", a to by dawalo jasno do zrozumienia ze albo nie ma takich przepisow (przynajmniej w polsce), albo zle szukalem :fcp4
tak czy inaczej przeciez to nie ma nic do rzeczy, byle srednica calego kola byla taka jak wczesniej (z niewielkim bledem).

mf9
22-02-2007, 17:40
Witam. Co do opon, to nie wzięliście Panowie jeszcze jednej rzeczy pod uwagę, z szerokością opony wiążą się jeszcze dwa inne parametry: nośność opony i w mniejszym stopniu indeks prędkości. W mondeo mkI i mkII, najmniejsze koła miały rozmiar 185/65 R14. Co do dowolności średnicy felg i rozmiaru opon, to trzeba zachować obwód koła, ma to znaczenie przy prawidłowości wskazań licznika, np. jak damy koła o mniejszym obwodzie to auto będzie lepiej przyspieszało, ale osiągnie mniejszą prędkość max. a licznik będzie zawyżał, w wypadku większego obwodu koła, auto będzie wolniej przyspieszać, osiągnie większą prędkość max., licznik będzie zaniżać. I jeszcze zostaje problem ABS-u, koła o różnym obwodzie będą miały różne prędkości obrotowe.

Marek_Bog
23-02-2007, 07:06
Co do dowolności średnicy felg i rozmiaru opon, to trzeba zachować obwód koła, ma to znaczenie przy prawidłowości wskazań licznika,

zgadzam sie, ale jak wyzej pisalem nie da sie uzyskac istotnych roznic. np nie ma opon 155/45R14! wiec sila rzeczy musze dac np 195/65R14 (jesli mowa o 14"). z drugiej strony moge rzucic np takie jak ja mam na lato: 215/45R17. tu roznica w wysokosci to ok 1,5cm co daje ok 2,5%. wystarczy miec za niskie cisnienie w oponie i juz bedziemy mieli taka sama roznice wysokosci kola.

np. jak damy koła o mniejszym obwodzie to auto będzie lepiej przyspieszało, ale osiągnie mniejszą prędkość max. a licznik będzie zawyżał, w wypadku większego obwodu koła, auto będzie wolniej przyspieszać, osiągnie większą prędkość max., licznik będzie zaniżać.

analogicznie jw. tym licznikiem to bym sie nie przejmowal. po pierwsze dlatego ze licznik sam w sobie ma przeklamanie rzedu 5 - 10% (sprawdzalem z GPSem), po drugie moge miec nizsze cisnienie w oponkach (i juz jest roznica na obwodzie), po trzecie jak sie opony rozgrzeja to rozniez zmienia sie w nich cisnienie (a wiec i obwod). przy takich niedokladnosciach nasze 2,5% naprawde nie ma znaczenia.

I jeszcze zostaje problem ABS-u, koła o różnym obwodzie będą miały różne prędkości obrotowe.

zgadza sie. ale .... ponownie jw. ABS ma pewna tolerancje i nie moze zaczynac dzialac jak tylko wykryje roznice w predkosci obrotowej kol - bo praktycznie dzialalby zawsze. do tego na kazdym zakrecie (gdzie kolo zewnetrzne jedzie znacznie szybciej - zwlaszcza jak jedziemy powoli po ostrym luku) ABS by nam spokoju nie dawal. podejrzewam ze nasze przykladowe 2.5% miesci sie z ogromnym zapasem w tym marginesie jaki jest dopuszczony.
gorzej z 4x4 :fcp3

llechu
23-02-2007, 08:19
Marek_Bog, nie masz racji z tym ABS-em. To nie jest tak, że ABS ci zadziała jak będą różne obwody kół (oczywiście z pewną tolerancją - chyba do 3%). On się po prostu zdezaktywuje i zacznie ci świecić kontrolka, że coś nie tak jest. Na zakręcie natomiast ABS ma jeszcze odczyty z czujnika skrętu (nie wiem dokładnie jak to się nazywa, ale jest takie coś w układzie kierowniczym) i system dokładnie wie jakie powinny być różnice prędkości obrotowej pomiędzy poszczególnymi kołami. Nie może być aż takiej tolerancji bo przecież w skrajnym skręcie tylne wewnętrzne koło kręci się pewnie ze 2 razy wolniej niż przednie zewnętrzne.
Poza tym to nie wiem czy nie przeceniasz wpływu ciśnienia w oponach na obwód zewnętrzny. To, że się opona ugina ma wpływ tylko na wielkość pola powierzchni styku z podłożem. Obwód się nie zmienia w sposób istotny. Opona to nie balon z cienkiej gumy. Pewnie z 1mm różnicy na obwodzie jest przy max ciśnieniu a przy ciśnieniu, gdzie już jest wyraźne ugięcie. Ale sprawdź może to GPS-em, bo nie jestem na 100% pewien czy mam rację.

Marek_Bog
23-02-2007, 09:19
Marek_Bog, nie masz racji z tym ABS-em. To nie jest tak, że ABS ci zadziała jak będą różne obwody kół (oczywiście z pewną tolerancją - chyba do 3%). On się po prostu zdezaktywuje i zacznie ci świecić kontrolka, że coś nie tak jest.

tak, ale chyba wczesniej bedzie sie staral zadzialac. przeciez taka jest jego rola, aby nie dopuscic do powstania roznicy w predkosci obrotowej kol. chyba ze to ma dzialac tylko podczas hamowania. albo ja zle rozumiem jego zasade dzialania i nie chodzi o roznice predkosci tylko o fakt calkowitego zablokowania kola.
dopiero jak to nie pomoze to sie wylaczy. czyli przy za duzej roznicy w wymiarze kol ABS tak czy inaczej sie sam wylaczy. ale jak podalem w moim przykladzie ta roznica to ok 2,5%.

Na zakręcie natomiast ABS ma jeszcze odczyty z czujnika skrętu (nie wiem dokładnie jak to się nazywa, ale jest takie coś w układzie kierowniczym) i system dokładnie wie jakie powinny być różnice prędkości obrotowej pomiędzy poszczególnymi kołami. Nie może być aż takiej tolerancji bo przecież w skrajnym skręcie tylne wewnętrzne koło kręci się pewnie ze 2 razy wolniej niż przednie zewnętrzne.

tu nie wiem, wiec pewnie masz racje, przynajmniej tak by bylo racjonalnie :fcp4

Poza tym to nie wiem czy nie przeceniasz wpływu ciśnienia w oponach na obwód zewnętrzny. To, że się opona ugina ma wpływ tylko na wielkość pola powierzchni styku z podłożem. Obwód się nie zmienia w sposób istotny. Opona to nie balon z cienkiej gumy. Pewnie z 1mm różnicy na obwodzie jest przy max ciśnieniu a przy ciśnieniu, gdzie już jest wyraźne ugięcie. Ale sprawdź może to GPS-em, bo nie jestem na 100% pewien czy mam rację.

sadze ze jednak roznica bedzie znacznie wieksza niz 1mm - przeciez jak masz "flaka" i go kompresorem dopomujesz to widac jak auto w oczach sie podnosi. roznica w obwodzi o 1mm to na srednicy ... moze z 0.25mm - a wiec nie byloby widac tego podnoszenia sie. z reszta z czegos sie bierze zwiekszenie powierzchni styku - cos za cos :fcp3 przeciez opony nie przybywa od spuszczania z niej powietrza - nawet powiem ze jej ubywa (bo sie troszke kurczy), wysokosc przechodzi w szerokosc mowiac obrazowo.
tu jest bardzo ciekawy post o tym na forum o .... chorwacji :fcp2
http://cro.pl/forum/viewtopic.php?p=113 ... d2791e514a (http://cro.pl/forum/viewtopic.php?p=113549&sid=c836c146342c6ed28f0a43d2791e514a)

dodam dla niecierpliwych ze rozwiazanie jest na stronie 5 :fcp4

llechu
23-02-2007, 09:45
Marek_Bog, - sprawdź to na gps-ie. Ja nie mówię o jeździe na totalnych flakach, bo wtedy opona się wygina i różnie może być, ale weź tak spuść powietrze do 1.5atm i sprawdź jakie są różnice wskazań prędkościomierza do GPS-a, a potem zrób tak samo na 2.5atm. Nie sądzę, abyś wielkie różnice odczytał, chociaż mogę się mylić.
Natomiast jeśli o ABS chodzi to jak on niby miałby zadziałać jak normalnie jedziesz nie hamując? Układ sterujący natomiast zbiera impulsy z czujników cały czas i bada jak się mają do siebie obroty na poszczególnych kołach i jak mu jakieś bzdury wychodzą typu, że nie hamujesz, a koła tylne się kręcą 1.5 raza szybciej niż przednie albo odwrotnie, to stwierdza, że jest awaria i wyłącza się sygnalizując kontrolką. Robi to po to, żeby jakiejś bzdury nie zrobić podczas hamowania.
Jak nie wierzysz to podlewaruj auto, włącz zapłon i pokręć dowolnym kołem przez minutę. Nie wiem czy to wystarczy, bo mi się takie coś zdarzyło jak spec badał dlaczego koła bicie mają. W tym celu wjechałem na podnośnik i na górze "rozpędziłem się" do 80km/h. Oczywiście jak sytuacja wróci do normy to kontrolka zgaśnie - tak kilkanaście, kilkadziesiąt metrów trzeba przejechać.
PS. Innym razem mi się kontrolka ABS zaświeciła jak wyjeżdżałem z zaspy przy okazji długo buksując kołami napędowymi. Ale tu mogło jeszcze chodzić o to, że się czujnik zapchał śniegiem.

mf9
23-02-2007, 09:53
Witam. Jestem pewien że ABS ma pewien margines tolerancji, ale zasadą działania ABS jest zapobieganie blokowaniu się kół w czasie hamowania, więc jeśli czujnik ABS stwierdzi że któreś z kół obraca się wolniej, to interpretuje to jako poślizg koła, więc automatycznie zmniejsza siłę hamowania w tym kole, żeby wyrównać prędkości obrotowe kół. Na chłopski rozum wynika z tego że, w takiej sytuacji układ ham. działa z mniejszą skutecznością niż by mógł. Z tego co pamiętam to ukł. ABS porównują prędkości obrotowe między osiami i pomiędzy poszczególnymi kołami ( ma to zapobiegać utracie stabilności w wypadku gdy jedna strona drogi jest pokryta lodem, a druga to np. mokry asfalt )

llechu
23-02-2007, 10:16
mf9, wszystko się zgadza - tylko, że czujniki pracują nie tylko podczas hamowania. Jeśli układ wykryje długotrwałą różnicę obrotową kół bez hamowania, to się dezaktywuje. Tolerancja jest bo musi, bo opony z tyłu i z przodu się zużywają inaczej, ale to jest 2-3%.

mf9
23-02-2007, 11:28
Co do tego mam pewne wątpliwości, skłaniam się ku tezie że informacje z czujników ABS są wykorzystywane tylko w czasie hamowania. Bo gdyby było inaczej, to po co wymyślano by ASR ( u forda nazywany TCS ), w najprostszej swojej wersji korzysta on z czujników ABS i hamulców. Dalej, do czego potrzebne by były tak modne ostatnio czujniki ciśnienia w oponach, przecież spadek ciśnienia w oponie skutkuje zmniejszeniem obwodu koła, i w ten sposób też można stwierdzić ubytek powietrza. Wiem że nie jest to dokładny sposób by to zmierzyć, ale czujniki ciśnienia też nie są doskonałe. Ale w moim przydługim wywodzie :fcp3 , chodziło mi generalnie o to, że jeśli zamontujemy koła o różnych obwodach to będzie to skutkowało spadkiem skuteczności ukł. hamulcowego.

karex
23-02-2007, 11:31
Z tego co mi się wydaje to różnica w prędkości kątowej musi sięgać rzędu 25-30% żeby ABS zareagował. Przy TCS jest mniej, ale na pewno nie mniej niż jakieś 10%.

Co do czujnika skrętu to ja takowego nie zauważyłem, a miałem cały układ kierowniczy na wierzchu poprzez wyciąganie kolejnych elementów. Jedyne co jest to czujnik ciśnienia w układzie wspomagania, ale możesz odłączyć wtyczkę i nie wpłynie to na ABS.

U mnie na oko, obniżenie ciśnienia z moich standardowych 2,5 Atmosfery do ok 1,6 to jest ok 1,5 - 2 cm wysokości. Wiem, bo niedawno zwróciłem uwagę, że coś jest nie tak a to mi aż tak powietrze zeszło :( .

A co do kół 14' i 15', to nie będzie żadnego problemu, jeżeli nie ma się TCSu. ABS tego nie zauważy. Ale jak to będzie wyglądało? Co najmniej komicznie :D .

mexxmen30
23-02-2007, 11:53
a ja tam z doswiadczenia z koizji wiem tyle ze wezsze opony musza byc z przodu np:175 z przodu a185 z tyłu wiadomo mondeo I mialo opony 185/65/14 i takie powinny byc poco szukac zamienikow typu 205/ lub 165/ :fcp13

llechu
23-02-2007, 11:58
mf9, zrób tak jak napisałem - podnieś przednie koła i rozpędź napęd do 80km/h i zobaczysz, że się lampka ABS zaświeci. I nie miej wątpliwości bo układ ABS jest zbyt ważny, żeby nie musiał być non stop kontrolowany przez sterownik.

Arek Gieparda
26-02-2007, 21:04
http://www.oponyuzywane.to.pl/viewpage.php?page_id=29 polecam na tej stronce auto ciekawostki m.in. o oponach , rozmiarach itp sam miałem problem , czy 175/65 r14 bedą dobre do mondeo na zimę (rozmiar inny niż w standardzie do mondeo) tam są odpowiedzi na Twoje pytania

[ Dodano: 2007-02-26, 21:06 ]
i zamienniki rozmiarów opon