Zobacz pełną wersję : [Focus 2004-2008] Klimatyzacja - czynności serwisowe


maureliusz
14-08-2009, 21:51
Okazało się niestety, że mój poprzedni właściciel nic nie robił z klimą :-(((( W serwisie mi powiedzieli, że jak najbardziej trzeba:
- zmienić czynnik chłodzący - czy aby napewno? Nie wystarczy uzupełnić?
- sprawdzić ciśnienie,
- odgrzybić,
- zmienić olej w sprężarce.

Powiem szczerze, klima to dla mnie coś nowego w samochodzie. Czy faktycznie trzeba wykonać co powyższe? Czy jeszcze coś trzeba wykonać? Koszt usługi wycenili na...300zł...:-/

Łukasza
14-08-2009, 22:07
Może i trzeba - czy klima słabo chłodzi? Czynnika się nie uzupełnia tylko raczej wymienia, odgrzybienie co roku jest zalecane. Nie wiem natomiast co z wymianą oleju w sprężarce czy trzeba to robić często?

Co do kwoty za usługę... jak kupiłeś auto z rocznika 2005 powinien to być "pryszcz" :) Mógłbyś narzekać przy np. wtryskiwaczach :)

maureliusz
14-08-2009, 22:14
Klima chodzi (działa:-)) bez zarzutu. Tylko chciałbym wiedzieć, co porobić koło niej, aby dalej tak było :)

Madaw
14-08-2009, 22:54
Przede wszystkim sprawdzić poziom i w razie czego uzupełnić/wymienić czynnik aby sprężarka nie siadła bo to już są wyższe koszty oraz szczelność układu. W dobrym serwisie klimatyzacji mają maszyny które wykonują te i inne czynności automatycznie.

Pawel
15-08-2009, 08:44
Klima chodzi (działa:-)) bez zarzutu. Tylko chciałbym wiedzieć, co porobić koło niej, aby dalej tak było :)

1. Sprawdzić szczelność co rok ( Jeśli tego nie zrobisz, i jeśli klima nie będzie szczelna możesz już szykować 1000zł na nową sprężarkę)

2. Nabić klimę czynnikiem R134 i olejem sprężarkowym co rok bądź co 2 lata.

3. Odgrzybić klimę co rok.


Pozdrawiam.

jarekosw
15-08-2009, 09:59
Chyba trochę przesadzacie , jeśli działa sprawdź (wymień ) filtr kabinowy i nic więcej nie rób . W razie nieszczelności i wycieku czynnika sprężarka nie uruchomi się bo nie pozwoli na to czujnik ciśnienia . Więc dobrze jest zrobić obsługę w tej automatycznej stacji ale znowu bez przesadnego lęku o to że coś się stanie jeśli zaraz tam nie pojedziesz.

gulik1978
15-08-2009, 10:27
Dokładnie. Najpierw pojechac na sprawdzenie układu. Jeśli jest ok to nie ma co grzebac. Poza tym uważam, że to stanowczo za drogo. Bo pierwsza, druga i czwarta czynności zawierają się w jednej operacji. Omijaj serwis z daleko bo jak mówisz-nie znasz się na tym, a gdy to wyczują to będą Cię kroic...

Madaw
15-08-2009, 11:46
U mnie też chłodziła, a jak pojechałem na serwis brakowało połowy czynnika

turbomaka
15-08-2009, 12:33
gulik1978, skoro muwisz że drogo to gdzie w szczecinie taniej zrobisz czynnik, olej, filtr i odgrzybianie? Pomijam rękodzieło oczywiście.

Kolego jarekosw, idąc twoją technologią myślenia wystarczyłoby sprawdzać olej w silniku, wymienić filtr i nic więcej nie robić :) . A poważnie, w razie nieszczelnośic do układu zacznie się dostawać wilgoć, sprężarka tę wilogoć dokładnie rozprowadzi a to początek końca (nie tylko sprężarki).

Jester
15-08-2009, 14:03
Tak na początek musisz zrobić obsługę klimy, odgrzybić ją i wymienić filtr kabinowy. Ceny (orientacyjne): 150 + 80 + filtr. Poźniej co roku odgrzybianie i co dwa lata obsługa klimy. Obsługa polega na odciągnięciu czynnika z układu, sprawdzeniu szczelności, regeneracji czynnika, ponownym napełnieniu układu czynnikiem i olejem. Całość wykonuje maszyna po podłączeniu do układu klimatyzacji w dwóch punkatch (końcówki niskiego i wysokiego ciśnienia). Można też podłączyć się w jednym, ale moim zdaniem poprawne jest podłaczenie do obu zaworów.
Zaniedbanie obsługi prowadzi zazwyczaj do uszkodzenia sprężarki z powodu jej nieużywania lub zatarcia.

maureliusz
15-08-2009, 18:00
Wielkie dzięki za podpowiedzi! Zrobię to napewno szybko, ale pewnie nie w ASO.
Pozdrawiam.
PS. Kabinowy był wymieniany co roku, dlatego dziwię się, że klima była nie ruszana

gulik1978
15-08-2009, 20:07
gulik1978, skoro muwisz że drogo to gdzie w szczecinie taniej zrobisz czynnik, olej, filtr i odgrzybianie? Pomijam rękodzieło oczywiście.

Kolego jarekosw, idąc twoją technologią myślenia wystarczyłoby sprawdzać olej w silniku, wymienić filtr i nic więcej nie robić :) . A poważnie, w razie nieszczelnośic do układu zacznie się dostawać wilgoć, sprężarka tę wilogoć dokładnie rozprowadzi a to początek końca (nie tylko sprężarki).

Ja za swój serwis klimatyzacji z ozonowaniem czyli odgrzybianiem zapłaciłem 162 zł. Miało byc 180, ale, że długo się umawiałem to mi dali 10% rabatu. A teraz druga sprawa. Nie przesadzajmy... Przecież każdy z nas ma ręce i wymianę filtra kabinowego można zrobic samemu (50 zł zostaje w kieszeni). I nie rozbijajmy na drobne czynnika i oleju bo to się z automatu robi razem. Co do nieszczelności. To chyba nie wiesz do czego w klimatyzacji służy osuszacz. On własnie od tego jest aby sprężarka nie rozprowadzała czegoś tam po układzie. Jasne, że gdy układ straci nieszczelnośc to w końcu i osuszacz szlak trafi, ale to już wtedy wina tego który nic nie robi gdy włącza klimę a ona nic i tak jeździ przez dłuższy okres.

jarekosw
15-08-2009, 21:48
Kolego Turbomak odpowiem że wiele razy miałem do naprawy samochody z rozszczelnioną klimą i po osuszeniu próżniowym zasze doprowadzałem do sprawności . Jeśli masz inne doświadczenia czego nie wykluczam to musiał to być niesprawny presostat lub przeróbka z jego pominięciem .

maureliusz
16-08-2009, 18:46
Wrócę do tematu - odgrzybianie.
Z tego co mi się wydaje, to nie jest to problem. Kupuje się środek i psika w miejsce filtra pyłkowego. Czy macie jakiś fajny środek do polecenia? Dzisiaj np. widziałem środke Moje Auto - całkiem spoko się wydawał.
I jeszcze jedno. Wystarczy odgrzybić przewody wylotowe? Słyszałem też coś o odgrzybianiu skraplacza - czy to również jest konieczne?

Pawel
16-08-2009, 19:05
Środek do odgrzybiania najlepiej się kupuję takie co śmierdzą a nie pachną, te słyszałem że są najskuteczniejsze.

maureliusz
17-08-2009, 07:23
Hmm...ciekawe co na to sprzedawca powie: Poproszę ten, który najbardziej śmierdzi :-)

turbomaka
17-08-2009, 08:54
gulik1978, w sprawie ceny to nie polemizuje z Tobą drogo-tanio, tylko moje pytanie było GDZIE. A w kwestii osuszacza to ja wolę oszczędzać jego skończona przeciez zywotnosc.

Czy dobrze zrozumiałem jarekosw że kolega nie zaleca nigdy wymiany czynnika i oleju w sprawnym podkreslam układzie? Czyli że lansowana przez warsztaty wymiana co 2 lata to po prostu ściema?

Pawel
17-08-2009, 09:07
Hmm...ciekawe co na to sprzedawca powie: Poproszę ten, który najbardziej śmierdzi :-)

Wystarczy wiedzieć który środek jest dobry :)

Kolega jarekosw niech za przeproszeniem nie ŚCIEMNIA !! Jak nie wymieniać czynnika ?! To nie jest lodówka ludzie !! CHyba że chcesz wydać 1000zł na sprężarkę to proszę bardzo. Każdy kto się trochę zna zaleca dopełnienie czynnika co rok bądź 2 lata tak samo odgrzybianie. Jeśli chce nie napełniać klimy ok niech nie napełnia jego sprawa. Ja dbam o auto co rok wymieniał olej, filtry, nabijam klimę, sprawdzam szczelność, odgrzybiam itp. Jest drogo nie powiem ... ok. 500zł. Ale później czerpanie przyjemności z jazdy.. bezcenne :D

Pawel
17-08-2009, 09:14
gulik1978, skoro muwisz że drogo to gdzie w szczecinie taniej zrobisz czynnik, olej, filtr i odgrzybianie? Pomijam rękodzieło oczywiście.

Kolego jarekosw, idąc twoją technologią myślenia wystarczyłoby sprawdzać olej w silniku, wymienić filtr i nic więcej nie robić :) . A poważnie, w razie nieszczelnośic do układu zacznie się dostawać wilgoć, sprężarka tę wilogoć dokładnie rozprowadzi a to początek końca (nie tylko sprężarki).

Może powiesz jeszcze... NIC NIE ROBIĆ ABY SIĘ TYLKO KÓŁKA KRĘCIŁY...?!

Jak masz takie coś mówić to już lepiej nic nie mów...

gulik1978
17-08-2009, 13:54
Turbomaka ja swój "serwis" klimatyzacji robiłem za os. Majowym za Meblami ABA (czy jakoś tak :) )od tyłu jest myjnia i tam mi to robili:)

maureliusz
17-08-2009, 20:11
Dzisiaj rozmawiałem z gościem w All Happy (kraków) :-)) na temat klimy. Podobno goście są nieźli. I tak:
- czynnika w klimie się nie wymienia. Spuszcza się tylko, waży i ewentualnie uzupełnia się braki,
- oleju w sprężarce się nie wymienia, bo...go tam nie ma:-)) Sprężarka niczym dwusuw smaruje się gazem wymieszanym z olejem. Dlatego, jedyne co, to uzupełnia się ilość oleju w gazie,
To tyle jeżeli chodzi o serwis klimy. Usługa kosztuje 100zł + płaci się za ewentualne uzupełnienie czynnika/oleju.

gulik1978
18-08-2009, 18:41
Ale przecież o tym wszyscy wiem. Dlatego już wcześniej było wspomniane aby tego nie rozbijac na drobne bo to się wszystko robi w jednej operacji.

wyso5
19-08-2009, 10:34
Jak sprawdzić czy klimatyzacja jest w samochodzie??

turbomaka
19-08-2009, 11:29
Konkretne pytanie :diabel2:
Tam gdzie masz regulacje temperatury i nawiewu szukasz przycisku z symbolem AC. Jak znajdziesz to nacisnij, ustaw temperature na minimum i powinno zacząć leciec zimne powietrze
Silnik musi byc włączony

Pawel
19-08-2009, 13:46
Jak sprawdzić czy klimatyzacja jest w samochodzie??

Cóż to za pytanie... chyba jak ktoś kupuje samochód to wie czy jest z klimatyzacją czy nie.. prawda ?

Przepraszam ale jak widze takie pytania to mnie nosi...

gulik1978
19-08-2009, 14:10
Ja rozumiem, że kolega ma pewnie na pokrętle od regulacji temperatury cyferki ze wskazaniem temperatur. Ale niestety to nie wystarczy. Jak już przedmówca opisał-musi być przycisk AC.

gjh1
20-08-2009, 14:39
Do czynności obsługowych dodałbym oczyszczenie chłodnicy klimy.
Jest przed silnikową i jej nabicie robactwem i brudem daje przedziwne z pozoru objawy.Klima meczy sie na upale ( na postoju w korku) poprawia sie nieco przy wiekszych obrotach, w koncu silnik
grzeje sie przy maks obciażeniu.Czynnośc da sie wykonać po demontażu intercoolera( TDCI) karcherem , choc nieco przeszkadza zderzak i trzeba uważać na ciśnienie karchera , bo można uszkodzić żeberka- odl. o0k 30 cm.

gulik1978
20-08-2009, 19:05
Święta prawda. Nikt z Nas o tym nie wspomniał. A ma to znaczenie.

kukuna
21-08-2009, 18:18
Wystarczy wiedzieć który środek jest dobry :)

Kolega jarekosw niech za przeproszeniem nie ŚCIEMNIA !! Jak nie wymieniać czynnika ?! To nie jest lodówka ludzie !! CHyba że chcesz wydać 1000zł na sprężarkę to proszę bardzo. Każdy kto się trochę zna zaleca dopełnienie czynnika co rok bądź 2 lata tak samo odgrzybianie. Jeśli chce nie napełniać klimy ok niech nie napełnia jego sprawa. Ja dbam o auto co rok wymieniał olej, filtry, nabijam klimę, sprawdzam szczelność, odgrzybiam itp. Jest drogo nie powiem ... ok. 500zł. Ale później czerpanie przyjemności z jazdy.. bezcenne :D

Skąd Ty te ceny wziąłeś. Dzisiaj dzwoniłem 150 zł za dobicie i odgrzybienie klimy. W cenie wymiana filtra kabinowego (bez filtra)

kryzys
21-08-2009, 18:25
w krakowie w abcfocus powiedzieli mi za full serwis klimy manualnej w foce MK1 (odgrzybianie, sprawdzenie czynnika i wymiana filtra - oryg.) 250 zł, a w S&S 310 zł...

jarekosw
21-08-2009, 20:42
Byłem często cytowany więc odpowiem ,wiele macie racji koledzy tylko 500 zł za święty spokój to warto przedyskutować . Ubawiło mnie że w sprężarce nie ma oleju i to przeszło bez komentaża forumowiczów .

maureliusz
22-08-2009, 21:16
Napisałeś, że Cię rozbawiło, a nie napisałeś nic więcej. Jak masze inne informację, to się podziel kolego. Niestety, nie siedzę w klimatazacjach samochodowych i nie mam ich w małym palcu. Smarowanie jest przez olej w układzie:
http://www.motofakty.pl/artykul/serwisowanie_klimatyzacji.html
Natomiast, czy jest tam jeszcze olej, czy towot czy co innego, to nie mam zielonego pojęcia. Jedno jest pewne, nie wymaga to cudo wymiany.

Bardzo ciekawy link o tym temacie:
http://klimatyzacja-samochodowa.net/

Jeżeli dobrze rozumiem, to w sprężarce oleju nie ma. Zalewa się ją olejem na samym początku, ale tak naprawdę ten olej krąży wraz z czynnikiem chłodzącym. Jeżeli się mylę, to niech ktoś mnie poprawi.

jarekosw
23-08-2009, 08:33
Olej krąży w obiegu z czynnikiem , gdy z jakiegoś powodu zabraknie czynnika a sprężarka nadal pracuje zaczyna pompować olej z karteru . Cały olej w instalacji , brak smarowania tamperatura rośnie i dochodzi do zatarcia . Taka sytuacja nie powinna się zdarzyć przy sprawnych zabezpieczeniach ciśnieniowch .

jarekosw
23-08-2009, 08:44
Do układu chłodniczego focusa wchodzi 725 g czynnika chłodniczego r-134a i 200 cml oleju . Prawidłowo podczas pracy tylko część oleju mieszając się z czynnikiem krąży w instalacji .

gulik1978
23-08-2009, 10:25
Ja twierdzę, że nikt tutaj nie stwierdzał, że w klimatyzacji nie ma oleju. Tylko nikt o tym nie mówi, albo mówił (tak jak ja), że nie ma sensu rozbijac tego na drobne bo to się robi z automatu, jak się waży czynnik... To jest tak oczywiste jak to, że człowiek oddychając potrzebuje do tego tlenu...:P I tak jak o każdy inny układ w samochodzie trzeba dbać. Olej sami jesteśmy wstanie sprawdzić wyjmując bagnet, a klimę trzeba już podłączać pod "kombajn"

jarekosw
23-08-2009, 14:58
Też tak mówię dobrze jest to zrobić bo rocznie w teoretycznie sprawnej klimatyzacji samochodowej ma prawo ubyć do 15 % czynnika . Te "normalne " ubytki można uzupełnić z kombajnu . Natomiast wszystkie inne sytuacje gdzie mamy do czynienia z rozszczelnieniem układu np. przez pęknięcie przewodu czy skraplacza musi załatwić serwis ASO lub wyśmiewany na tym foruma nieoceniony w pomysłowości rękodzielnik .

maureliusz
23-08-2009, 21:09
JAREKOSW - to ja zupełnie nie rozumiem Twoich wypowiedzi? Ubawiło Cię jak napisałem, że w sprężarce nie ma oleju, bo jest smarowana olejem z czynnika, a teraz napisałeś dokładnie to samo... Teraz ja się nieźle ubawiłem :)

maureliusz
26-08-2009, 21:25
Byłem dzisiaj w AllHappy(kraków) i naprawdę spoko. Warsztat może nie robi wrażenia, ale merytorycznie goście są nie do zajechania.
Rano dzwoniłem do Gammy, żeby dowiedzieć się jak u nich sprawa wygląda, bo AllHappy ma kłopotliwe godziny otwarcia 8:00-16:00. Oczywiście usłyszałem ściemnianie, że oni dają nowy czynnik. Jak zacząłem na gościa naciskać, jak to nowy? To wkońcu przyznał, że jest regenerowany, ale.. jak nowy -ha ha ha.Dodatkowo szczelność sprawdzają za 30zł.
Gość w AllHappy powiedział, że sprawdzanie szczelności tą magiczną maszynką jest do...kitu i nic nie daje. Oni generalnie patrzą ile ubyło od ostatniej wizyty i na tej podstawie oceniają, czy trzeba szukać dziury w całym. Wtedy nabijają całą istalację azotem i szukają aż znajdą :).
Jeszcze jedno - odgrzybianie. Oni odgrzybiają...ozonem:) Według nich, jest to najpardziej sktueczna metoda, bo dociera naprawdę wszędzie, nie jak pianka pryskana po wierzchu. Przy tym bez wonna i nie brudząca:-) Koszt 80zł/czas 30minut.
Jeszcze olej. Serwisant potwierdził, że olej jest w czynniku i ubywa go wraz z jego ubytkiem. Standardowo oni dodają 30ml oleju podczas przegląd - no chyba, że ubytki są duże.

gulik1978
27-08-2009, 16:52
Co do ozonowania. To ja słyszałem i sam tak miałem-operacja trwa minimum 45 minut.

przemkok77
06-09-2009, 07:50
Przegląd, wymianę filtra i odgrzybianie robię raz w roku. Tego roku skusiłem się na ozonowanie wnętrza. Wszystko trwało około 1 h, koszt: filtr - 53 zł, okresowy serwis - 130 zł, ozonowanie - 70 zł.