Zobacz pełną wersję : [Mondeo 1993-1996] Pali cewke wysokiego napięcia


Szwajcar 1976
15-08-2009, 13:18
Witam,prosze o pomoc.Pare dni temu jadąc autem zaczął tracić moc,po czym zgasł i już nie odpalił.Przekręcając kluczyk było brak reakcji pompy paliwa i brak kontrolek od gazu.Kontrolki na desce rozdzielczej były ok.U mechanika na świecach brak iskry.Z diagnozy okazało się że cewka wysokiego napięcia jest spalona i popękana.Zakładając drugą cewke było ok ale tylko przez krótki czas i znowu cewka spalona.Po trzeciej cewce przejechałem jakieś 20 km i to samo.Może ktoś miał taki przypadek.

Emmm
15-08-2009, 13:24
Przede wszystkim sprawdź napięcie ładowania i kondensator (jeśli takowy występuje).
Pozdrawiam

Szwajcar 1976
15-08-2009, 14:15
Ładowanie jest ok.

1olek
15-08-2009, 14:30
koncowka mocy komputera jest walnieta

Szwajcar 1976
15-08-2009, 15:44
Koncówka mocy...-czy chodzi o tzw.moduł

1olek
15-08-2009, 16:33
nie chodzi o modul bo modul to zastepuje cewke, chodzi o komputer sterujacy praca silnika, on tez steruje praca modulu / cewki.

Coster12
16-08-2009, 07:26
mi kiedys spalilo jak sie zwarcie zrobilo na tych przdwodach ktore podpinasz do cewki, przepatrz je dobrze bo lubia gnic. zacznij od najprostszych spraw!

Rafał A.(antek)
25-08-2009, 22:51
Wg mnie zwarcie w instalacji elektrycznej i gotuje cewke. Nie jest taka popekana i jak by z niej cos wygotowało sie? Nie pali jakiegos bezpiecznika?

Szwajcar 1976
02-09-2009, 08:53
Usterka naprawiona,(za duży impuls na cewke),wymieniony komputer(używka +koszt naprawy dla elektryka=150zł)Dzięki za wszystkie podpowiedzi!!!

Szwajcar 1976
22-04-2010, 10:44
Niestety,pół roku było ok,teraz to samo spalona cewka.Monduś u elektryka ,czy znowu komputer?Co może palić ten komputer?

1olek
22-04-2010, 18:26
mogla Ci sie rozpasc izolacja na kablach pomiedzy modulem a komputerem i mozesz miec zwarcie, ta rozpadajaca sie izolacja przewodow w MKI to dosyc czesty problem

Szwajcar 1976
05-05-2010, 08:11
Możliwe żeby była to wina gazu(tak sugeruje elektryk)

maximus999
05-05-2010, 09:05
Które uzwojenia Ci pali..? wtórne czy pierwotne?

Ja właśnie miałem przypadek że przy wkręcaniu świec pękły mi izolatory i to dwa. Zrobiłem parę kilometrów na kaszlącym silniku i skutek taki że rozwaliło mi również cewkę. Wniosek że niesprawność świec/przewodów może powodować uszkodzenie cewki.

Spalanie gazu wymaga większego napięcia na świecy, więc i cewka będzie bardziej obciążona. Teoretycznie wszystko w normie ale jak masz drobne niesprawności i cewkę np. jakiś kiepski zamiennik to szybciej wyjdą awarie.

darmodziej
05-05-2010, 15:57
Spalanie gazu wymaga większego napięcia na świecy, więc i cewka będzie bardziej obciążona.

Nie sądzę, by układ zapłonowy zwiększał energię iskry przy jeździe na gazie.

maximus999
05-05-2010, 16:21
Sam tego nie wymyśliłem. Tak piszą w książkach do instalacji LPG.

"Mieszanka powietrza z LPG czy CNG stwarza gorsze warunki do przeskoku iskry, z powodu większej oporności niż mieszanka powietrza z benzyną. Z tego względu do przeskoku iskry konieczne jest wyższe niż zwykle napięcie co w sposób zrozumiały bardziej obciąża świece, przewody zapłonowe i cewkę (cewki)."

I dlatego też zaleca się częstsze wymiany przewodów i świec. Co na benzynie jeszcze przejdzie to na LPG już nie.

darmodziej
05-05-2010, 16:54
Sam tego nie wymyśliłem. Tak piszą w książkach do instalacji LPG.

"Mieszanka powietrza z LPG czy CNG stwarza gorsze warunki do przeskoku iskry, z powodu większej oporności niż mieszanka powietrza z benzyną. Z tego względu do przeskoku iskry konieczne jest wyższe niż zwykle napięcie co w sposób zrozumiały bardziej obciąża świece, przewody zapłonowe i cewkę (cewki)."

I dlatego też zaleca się częstsze wymiany przewodów i świec. Co na benzynie jeszcze przejdzie to na LPG już nie.

Z tym się zgadzam, ale nie wyobrażam sobie, w jaki sposób układ zapłonowy samoczynnie zwiększa napięcie iskry podczas jazdy na gazie. Gdzieś na forum czytałem, że przy jeździe na gazie dobrze jest zmniejszyć przerwę na świecach, ale napięcie, to się raczej nie zwiększy.

maximus999
05-05-2010, 18:03
to ja wytłumaczę..:)
po prostu napięcie rośnie do momentu aż iskra przeskoczy.. przy benzynie potrzeba do tego np 20kv a przy gazie 30kv ( a jak nie przeskoczy to masz wypadnięty zapłon). Dlatego też zmniejsza się przerwy na elektrodach - im bliżej siebie są tym łatwiej iskra przeskoczy (czyli przy mniejszym prądzie).

Rafał A.(antek)
05-05-2010, 20:45
(czyli przy mniejszym prądzie).
przy mniejszym napieciu...

maximus999
05-05-2010, 22:01
oczywiście ze napięciu... na co dzień się prądem nie bawię to się przejęzyczyłem..:)

Szwajcar 1976
06-05-2010, 11:02
--------------------------------------------------------------------------------

Które uzwojenia Ci pali..? wtórne czy pierwotne? = odp.-wtórne

darmodziej
06-05-2010, 17:19
to ja wytłumaczę..:)
po prostu napięcie rośnie do momentu aż iskra przeskoczy.. przy benzynie potrzeba do tego np 20kv a przy gazie 30kv ( a jak nie przeskoczy to masz wypadnięty zapłon). Dlatego też zmniejsza się przerwy na elektrodach - im bliżej siebie są tym łatwiej iskra przeskoczy (czyli przy mniejszym prądzie).

To do mnie przemawia, oczywiście masz rację, ja byłem w błędzie.
Pozdrawiam.

Rafał A.(antek)
08-05-2010, 11:35
a cewka szybciej sie spali przy zwarciu. Inaczej, cewka jest zaprojektowana na przepływ przez nia jakiegos pradu przy jakims napieciu, powietrze miedzy elektrodami swiecy jest opornikiem, co daje konkretne parametry pradu, i napiecia jakie przepływa przez uklad. Zmniejszajac przerwe, powodujemy zmniejszenie potrzebnego napiecia na przeskok, ale zwiekszamy jednoczesnie przepływ pradu idt itp

rustin
13-05-2010, 10:08
mam podobnie ale w mk3 juz trzecia cewka

rustin
20-05-2010, 09:41
czyli przy mniejszej przerwie cewka szybciej pada?

Szwajcar 1976
22-05-2010, 17:07
Problem rozwiązany,zwarcie instalacji pomiędzy komputerem a cewką.Dzięki za wszystkie podpowiedzi!!!

rustin
23-05-2010, 09:31
kolego jak to znalazłeś? jak naprawiłeś? może u mnie jest to samo

Szwajcar 1976
23-05-2010, 10:45
Naprawił elektryk,zanim do tego doszedł wymienił kompa,2 cewki i nic.Dopiero szukał po instalacji i znalazł.Zapłaciłem 400zł(szok!!!)

rustin
23-05-2010, 13:41
a możesz się dowiedzieć co dokłądnie?

Szwajcar 1976
25-05-2010, 11:34
wiązka kabli idąca od kompa do cewki,gdzieś tam.

Rafał A.(antek)
25-05-2010, 23:06
dobry elektryk powinien taka usterke ci znalesc

kermittbg
11-04-2012, 09:50
Podobna sytuacja u mnie spalone dwie cewki ale po kolei:
Mondeo MKI 2.0 136KM

- Podczas jazdy samochód zaczyna palić na dwa "gary" i po chwili gaśnie
- Cewkę wręcz gotuje, rozwala obudowę.
- Pali bezpiecznik od "układu zapłonowego" 20A w skrzynce w komorze silnika
( po wymianie bezpiecznika na spalonej cewce po przekręceniu kluczyka czasami pali ten bezpiecznik a czasami nie )

Przydatne informacje dla specjalistów::)

- nie wiem które uzwojenie pali ale mierząc cewkę to opór na stykach 1-2 = 1,4 Ohm'a a na stykach 2-3 = 4,6 Ohm
- po spaleniu się pierwszej cewki wymieniono : świece, kable wysokiego i cewkę, sprawdziłem kable (wiązki) pod względem widocznych uszkodzeń mechanicznych - nie zauważyłem
- alternator ładuje prawidłowo
- końcówka mocy komputera o której była mowa na początku tematu podobno dobra - to opinia elektryka (po odbiorze samochodu po spalonej pierwszej cewce) - pytanie czy da się to jakoś sprawdzić w domowych warunkach ?
- auto posiada instalację gazową

Jakieś podpowiedzi ?!