Zobacz pełną wersję : [Mondeo MK3] Pompa Vacuum - ciśnienie


lucek23
20-11-2009, 10:19
Witam

Szanowni grupowicze, mam problem
Podczas hamowania przy 3-4 krotnym wciśnięciu lekko hamulca pedał staje się bardzo twardy i ciężko jest zahamować. Po odłączeniu przewodu od serwa czuć zasysanie, więc wydaje się serwo ok. Pozostała mi do sprawdzenia pompa podciśnienia vacuum, a w szczególności wartość podciśnienia jakie ta pompa wytwarza.
Czy ktoś z Was zna może prawidłowe podciśnienie pompy vacuum lub podciśnienie w prawidłowo działającym układzie?
W serwisie oczywiście nie wiedzą.

Proszę o pomoc

jendrekmak
20-11-2009, 10:39
to znalazłem z serwisówki: http://focus.korona-pl.com/TIS/

Nadmierna siła nacisku na pedał hamulca. Może to być spowodowane zacięciem lub zablokowaniem pedału/dźwigni, zatkanym zaworem kontrolnym płynu hamulcowego lub niedostatecznym podciśnieniem w serwie hamulcowym.

DUŻY OPÓR PEDAŁ
*Zacisk hamulcowy - SPRAWDŹ i w razie potrzeby ZAMONTUJ nowe elementy.
*Pompa hamulcowa - Wykonaj test pompy głównej hamulców opisany w tym rozdziale.

Testy elementów - Serwo
1. Sprawdź wszystkie przewody lub złącza podciśnienia.
2. Sprawdź hydrauliczny układ hamowania pod kątem wycieków i niskiego poziomu płynu.
3. Użyj hamulca ręcznego kilka razy aby zlikwidować podciśnienie w układzie.
4. Przy wyłączonym silniku i bez podciśnienia w układzie, naciśnij pedał hamulca i przytrzymaj go. Uruchom silnik. Jeśli układ podciśnienia działa, pedał hamulca będzie poruszać się w dół przy stałym nacisku. Jeśli nie można wyczuć ruchu, serwo podciśnienia jest niesprawne.
5. Wymontuj przewód podciśnienia z serwa hamulcowego. Po stronie serwa hamulcowego na przewodzie podciśnienia powinno być podciśnienie z kolektora ssącego, jeżeli silnik pracuje na biegu jałowym i dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu P lub N. Upewnij się, że wszystkie nieużywane przewody wylotowe podciśnienia są prawidłowo zaślepione, złącza przewodów są prawidłowo zabezpieczone i przewody podciśnienia są w dobrym stanie. Jeśli jest podciśnienie z kolektora ssącego, podłącz przewód podciśnienia do serwa hamulcowego i powtórz czynność 3. Jeśli nie wyczuwasz ruchów pedału do dołu, serwo podciśnienia nie działa.
6. Uruchom silnik na co najmniej 10 sekund na szybkim biegu jałowym. Zatrzymaj silnik i pozostaw samochód na 10 minut. Następnie naciśnij pedał hamulca siłą około 98N (20 lb). Pedał hamulca musi zachowywać się tak samo jak przy pracującym silniku. Jeśli pedał jest twardy (brak wspomagania), zamontuj nowy zawór zwrotny i powtórz test. Jeśli pedał nadal jest twardy, zamontuj nowe serwo. Jeśli pedał jest miękki, odpowietrz układ hamulcowy. Patrz "Procedury ogólne".

lucek23
20-11-2009, 10:48
jendrekmak - dzięki za informacje
Przetestuje to w weekend ale kurcze nic tutaj nie pisze o wartości podciśnienia pompy vacuum

Dobra można zamykać temat. Wydaje mi się, że znalazłem odpowiedź w poniższym wątku:
http://www.mondeoklubpolska.pl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=868819

a w szczególności:
"Układ podciśnienia (sterowania)
Aby poruszyć te wszystkie siłowniki, musimy mieć jakąś siłę, która je poruszy. Jest to podciśnienie rzędu – 50 kPa wytwarzane przez pompę łopatkowa, zamontowana z prawej strony silnika..."

lucek23
02-12-2009, 08:38
Witam
Pomimo znalezienia informacji o ciśnieniu wytwarzanym przez pompę Vacuum nadal mam problem.
Proszę o informację czy tak ma być bo wydaje mi się, że jednak coś jest nie tak.

Będąc u mechanika sprawdzaliśmy ciśnienie tej pompy. Po uruchomieniu samochodu ciśnienie zostało faktycznie wytworzone przez pompę (pomińmy jego wartość) i utrzymywało się. Jednak po wciśnięciu hamulca ciśnienie gwałtownie spadło. Po puszczeniu hamulca powolutku wzrosło znowu do wcześniejszego poziomu. Kiedy kilkakrotnie został wciśnięty hamulec ciśnienie spadło do zera a pedał stwardniał jak kamień i nie dało się go wcisnąć.
Serwo można chyba wykluczyć bo ciśnienie w nim jest utrzymywane nawet po wyłączeniu samochodu.
Proszę o jakąś radę albo pomoc. Czy pompa podciśnienia Vacuum nadaje się do wymiany?

PS. Może jest ktoś z okolic Dąbrowy Górniczej, Sosnowca, czy Będzina kto znalazłby chwilkę i sprawdził to u siebie w autku albo spotkałby się ze mną i sprawdzilibyśmy jak to jest u niego podłączając się do urządzenia :)

Piotrbmw
02-12-2009, 14:14
Serwo ci puszcza.

jarkmerk
02-12-2009, 21:35
witam ja u siebie w mondeo podejrzwewam ze to pompa vacum bo mam mokrą od oleju i dochode do wniosku ze to ona jak to sprawdzic



ford mondeo 2.0 tdci 130 ps

motorek26
02-12-2009, 21:36
Czy pompa podciśnienia Vacuum nadaje się do wymiany?nie pompa jest dobra i tak bedzie sie zachowywać jak bedzie nieszczelny układ czyli może to być serwo lub zaworek zwrotny




NIE CYTUJEMY CAŁEGO POSTU

jarkmerk
03-12-2009, 04:34
nie pompa jest dobra i tak bedzie sie zachowywać jak bedzie nieszczelny układ czyli może to być serwo lub zaworek zwrotny







NIE CYTUJEMY CAŁEGO POSTU


witaj powiedz mi cos o tym zaworku jasniej gdzie on się znajduje co trzeba rozebrać aby być pewnym co jest przyczyną

mondeo 2.0 tdci 130 ps

lucek23
03-12-2009, 08:59
Witam
Jeśli układ jest nieszczelny to czy po zgaszeniu silnika ciśnienie nie spadałoby w obwodzie? U mnie ciśnienie jest utrzymywane, spada dopiero po wciśnięciu pedału hamulca.
Przyrząd do mierzenia ciśnienia mieliśmy podłączony bezpośrednio do pompy a także do serwa.
Może faktycznie ten zaworek, tylko gdzie on jest? :)

jarkmerk
03-12-2009, 20:26
Witam
Jeśli układ jest nieszczelny to czy po zgaszeniu silnika ciśnienie nie spadałoby w obwodzie? U mnie ciśnienie jest utrzymywane, spada dopiero po wciśnięciu pedału hamulca.
Przyrząd do mierzenia ciśnienia mieliśmy podłączony bezpośrednio do pompy a także do serwa.
Może faktycznie ten zaworek, tylko gdzie on jest? :)

witam powiedzcie nam gdzie jest ten cały zaworek co trzeba rozebrac,ale mam pytanie układ nieszczelny to znaczy lewe powietrze łapie i mam tak zalany układ olejem jak to jest



ford mondeo 2.0 tdci 130 ps

motorek26
04-12-2009, 20:12
mam tak zalany układ olejem jak to jest
jeżeli jest olej to vacumpompa już puszcza

Pablo_X
04-12-2009, 21:31
Pisałem wcześniej w wspomnianym na początku wątku o oleju w układzie podciśnienia.

Jeśli chodzi o zaworek, to pewnie masz na myśli ten, który jest na zdjęciach poniżej, zwany fachowo elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia.

W wersji silnikowej, w której turbina jest sterowana siłownikiem pneumatycznym, są dwa takie zaworki identycznej budowy.


Za wysterowanie zaworu EGR odpowiada elektrozawór co jest na zdjęciu
http://c.wrzuta.pl/wi7292/5228bd0d002278334abbbf3c/0/elektrozawor_egr.gif

A tak wygląda w środku http://www.mondeoklubpolska.pl/modules/Forums/images/smiles/helm.gif
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/d/6dlxfftWo5y/elek_zawor_1.jpg
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/d/0rCI8BcisFG/elek_zawor_2.jpg
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/d/1Ku63b50Gbm/elek_zawor_3.jpg

Będąc u mechanika sprawdzaliśmy ciśnienie tej pompy. Po uruchomieniu samochodu ciśnienie zostało faktycznie wytworzone przez pompę (pomińmy jego wartość) i utrzymywało się. Jednak po wciśnięciu hamulca ciśnienie gwałtownie spadło. Po puszczeniu hamulca powolutku wzrosło znowu do wcześniejszego poziomu. Kiedy kilkakrotnie został wciśnięty hamulec ciśnienie spadło do zera a pedał stwardniał jak kamień i nie dało się go wcisnąć.
Nigdy nie miałem problemu z podciśnieniem a tym bardziej z hamulcami. Ale wnioskuję, że spadek ciśnienia jest jak najbardziej naturalny zwłaszcza po kilkukrotnym naciśnięciu pedału hamulca. Brak jest schematów dla tego układu, ale skupił bym się na sprawdzeniu szczelności całego układu podciśnienia.
Dla testu odłącz wszystko poza serwem - jeśli turbinę masz sterowaną podciśnieniem to niestety tego nie zrobisz bo nie będziesz miał doładowania :-(
Idążąc dalej, myślę, że pompa vacuum nie nadąża wytworzyć podciśnienia. Albo układ jest nieszczelny i dużo powietrza dostaje się do układu, albo pompa nie może wypompować powietrza bo jej ujście jest zatkane.

W uzupełnieniu rysunek :-)
http://www.mazdaspeed.pl/web/warsztat/images/mzr-cd/06.jpg
Budowa pompy Vaccum

lucek23
05-12-2009, 14:48
Jeśli chodzi o zaworek, to pewnie masz na myśli ten, który jest na zdjęciach poniżej, zwany fachowo elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia.
Mam prośbę, może mi ktoś podpowiedzieć gdzie szukać tego zaworka, mniej więcej w której części silnika?

jarkmerk
05-12-2009, 15:18
Mam prośbę, może mi ktoś podpowiedzieć gdzie szukać tego zaworka, mniej więcej w której części silnika?

witam dołączam się do kolegi gdzie się ten zaworek znajduje jakies zdjęcie mozna dac i opis jak rozebrać na co zwrócić uwage bedziemy wdzięczni
:lol:

Ford Mondeo 2.0 tdci 130 km duratorq

Pablo_X
05-12-2009, 20:44
Poszukałem w necie trochę i znalazłem te zaworki g:P


Tu widać dwa zaworki - na kolektorze
http://img230.imageshack.us/img230/8985/czujnik.jpg


We wcześniejszych wersjach można znaleźć na dole silnika (w lewej części zdjęcia). Na zdjęcie należy patrzeć po obróceniu go o 90 stopni w prawo (zdjęcie jest wykonane z boku, z perspektywy koła).
http://lh4.ggpht.com/_3S9lFnONOlo/Sq5dNTp4gmI/AAAAAAAAADw/FwqmLGnwkpY/s800/DSCN2991.JPG

jarkmerk
06-12-2009, 07:17
Witaj czyli mozna rozebrać ten zaworek a powiedz mi na temat pompy wacum jezeli tam jest olej to wymienić pompebo naprawić się nie da:<




FORD MONDEO2.0 TDCI 130 KM DURATORQ

darmodziej
06-12-2009, 10:28
Zastanawiam się, po co było cytować cały post ze zdjęciami, jeżeli jest tuż nad Twoim?

jarkmerk
06-12-2009, 21:11
Poszukałem w necie trochę i znalazłem te zaworki g:P


Tu widać dwa zaworki - na kolektorze
http://img230.imageshack.us/img230/8985/czujnik.jpg


We wcześniejszych wersjach można znaleźć na dole silnika (w lewej części zdjęcia). Na zdjęcie należy patrzeć po obróceniu go o 90 stopni w lewo.
http://lh4.ggpht.com/_3S9lFnONOlo/Sq5dNTp4gmI/AAAAAAAAADw/FwqmLGnwkpY/s800/DSCN2991.JPG

witaj Pablo X powiedz mi czy to rozebrać to metalowe dokładnie nie wiem jak się to nazywa i co tam zrobić tam gdzie tak syczy uszczelnić i jeszcze na temat zaworka rozebrać i przeczscic pomoże.Bardzo dziękuję za zdjęcia bedą mi bardzo pomocne naprawde wielkie dzięki jarkmerk

Pablo_X
06-12-2009, 21:29
Witaj czyli mozna rozebrać ten zaworekTak. Z tym, że nic w środku specjalnego nie ma. Można go przeczyścić i zobaczyć czy nie ma otarć na części ruchomej i czy membrana nie jest przetarta.

jezeli tam jest olej to wymienić pompebo naprawić się nie daNigdy nie miałem problemów z tym elementem i nie wnikałem w jego działanie. Ale z opisów technicznych twierdzę, że jest to bardzo proste urządzenie. Poza tym, jest to część któa ma bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa ponieważ odpowiada za działanie hamulców a w związku z tym wymagana jest duża niezawodność.
Olej w pompie musi się znajdować ponieważ płytki tarły by o obudowę. Całe wyssane powietrze jest tłoczone wraz z olejem do skrzyni korbowej a dalej do odmy.
Skupił bym się nad tym, czy pompa hałasuje.

Po szczegóły odsyłam tu:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=257203&sid=242f9c8cc3da441eec5803d23f9ca3f5#257203

kilka postów niżej jest opis usterki i co z tego wynikło
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=257533#257533

Ale zacytuję dla potomnych VW
Witam ostatnio mialem tez klopoty z hamulcami mkII 1,6 D wiec pompy zapene sa takie same.. jedno pytanko czy u Ciebie pompa stuka bo jak tak to wywalony jest ten trzpien i raczej tego juz nie naprawisz jesli chodzi cicho a nie robi podcisnienia to lapki sie nie wysuwaja u mnie tak sie stalo z dniana dzien mialem pryz obrotach w miare hamulce ale po wcisnienieciu z 2 razy pod rzad peda hamulca twardnial, rozebralem pompe wyciagnalem lapkiwyplukalem ja porzadnie a lapki na plaskiej powierzchni przeszlifowalem lekko papierem sciernym z tej strony gdzie byly porysowane (jakwyciagniesz z jednej strony beda miec rysy) - moze to pomoze a dwa jaki masz rocznik tego mkII bo mam pompe vaku dobra ale brakuje mi tego dekielka na gorze z zaworkiem (zaworek uszkodzony - a chenie bym skompletowal jesli ktos by mial pompe wymieniac z powodu wywalone trzpienia).. Pozdrawiam troche sie rozpisalem:) P.S. W serwisie VW koszt pompy to okolo 500-600zl bo pytalemI jeszcze jeden temat poruszający problem pompy vaccum
OPEL:
http://forum.opel24.com/printview.php?t=8819&start=0

Pablo_X
06-12-2009, 22:07
tam gdzie tak syczySorki ale zdjęcie i opisy nie są moje. W przypadku gdy zaworek masz na dole, raczej skup się na części "Gdy wyciągnę tę wtyczkę to nie słychać syczenia" - to jest zaworek.

czy to rozebrać to metalowe dokładnie nie wiem jak się to nazywa i co tam zrobić tam gdzie tak syczy uszczelnićTo jest chłodnica filtra oleju. Nie ma tam co grzebać.

darmodziej
06-12-2009, 22:18
Pablo X, skąd wziąłeś ten niby mój wpis o wymianie pompy, poszukaj dobrze, to się przekonasz, że to jarekmerk napisał.

Witaj czyli mozna rozebrać ten zaworek a powiedz mi na temat pompy wacum jezeli tam jest olej to wymienić pompebo naprawić się nie da:<

FORD MONDEO2.0 TDCI 130 KM DURATORQ

Pablo_X
07-12-2009, 12:27
Sorki. Przez chwilę nie wiedziałem darmodzieju o co Ci chodzi, ale ogarnąłem temat i poprawiłem :). Sam nie wiem skąd się to wzięło :615::681::-/

jarkmerk
08-12-2009, 13:53
Sorki. Przez chwilę nie wiedziałem darmodzieju o co Ci chodzi, ale ogarnąłem temat i poprawiłem :). Sam nie wiem skąd się to wzięło :615::681::-/

Witaj PABLO X czy łatwo wyjąc pompe vacum i moze przejrze zawór egr co przewody przeczyszcze co ty na to

jarkmerk
10-12-2009, 10:55
Witaj PABLO X czy łatwo wyjąc pompe vacum i moze przejrze zawór egr co przewody przeczyszcze co ty na to

witam wszystkich i powiem ze przerabiałem czyszczenie zaworu egr i jest dobry a pompa vacum tez ok wszystkie przewody powietrza sprawne wyczysciłem przewody gumowe oraz cos takiego przed intelculerem jest plasikowa rura i w nim czujnik od czego on jest mozecie mi podpowiedziec

Pablo_X
10-12-2009, 21:30
W dokumentacji do BMW 320d wyczytałem, że podciśnienie powinno wynosić 0,6 bara. Spodziewam się, że u nas powinno być podobnie:roll:.
Pozostaje jeszcze kwestia jak to zmierzyć :570:
Co do twojej plastikowej rury przy intercoolerze to spróbuj zrobić jakieś zdjęcie - chyba, że znajdziesz na tym rysunku
http://c.wrzuta.pl/wi14644/0279ae440011fa664a79f548/0/kanal_dolotowy_tdci (http://c.wrzuta.pl/wi14644/0279ae440011fa664a79f548/0/kanal_dolotowy_tdci)

jarkmerk
11-12-2009, 15:00
W dokumentacji do BMW 320d wyczytałem, że podciśnienie powinno wynosić 0,6 bara. Spodziewam się, że u nas powinno być podobnie:roll:.
Pozostaje jeszcze kwestia jak to zmierzyć :570:
Co do twojej plastikowej rury przy intercoolerze to spróbuj zrobić jakieś zdjęcie - chyba, że znajdziesz na tym rysunku
http://c.wrzuta.pl/wi14644/0279ae440011fa664a79f548/0/kanal_dolotowy_tdci (http://c.wrzuta.pl/wi14644/0279ae440011fa664a79f548/0/kanal_dolotowy_tdci)

witaj powiem ci ze próbowałem dodac zdjęcia i nie weszły coś wyskoczyło ze błąd spróbuje jutro bo mam zrobione jak robiłem

jarkmerk
14-12-2009, 16:11
witam wszystkich i powiem ze przerabiałem czyszczenie zaworu egr i jest dobry a pompa vacum tez ok wszystkie przewody powietrza sprawne wyczysciłem przewody gumowe oraz cos takiego przed intelculerem jest plasikowa rura i w nim czujnik od czego on jest mozecie mi podpowiedziec

dodaje zdjęcia czy ten czujnik może być niesprawny ;)


FORD MONDEO 2.0 TDCI 130 KM

kor1011
14-12-2009, 18:44
podciśnienie powinno wynosić 0,6 bara. Spodziewam się, że u nas powinno być podobnie.
Pozostaje jeszcze kwestia jak to zmierzyćDo mierzenia podciśnienia służą wakuometry.Ustawia się za ich pomocą gaźniki.Popytaj na warsztatach samochodowych (tych starszych) lub tam ,gdzie naprawiają motocykle.

Pablo_X
14-12-2009, 20:44
dodaje zdjęcia czy ten czujnik może być niesprawnyTo jest czujnik nr 4. Odpowiada za pomiar ciśnienia doładowania i temperatury powietrza doładowującego. W żaden sposób nie ma on wpływu na Vaccum.

Do mierzenia podciśnienia służą wakuometry.Wiem :) Ale jeszcze w żadnym warsztacie nie widziałem, aby ktoś tego używał. A o ręcznej pompce podciśnienia do testowania elementów wykonawczych w układach podciśnienia to raczej można zapomnieć.
Tu można wybrać coś do użycia -> Wakuometry na AleDrogo (http://allegro.pl/listing/search.php?string=wakuometr&from_showcat=1&category=28439)

darmodziej
14-12-2009, 21:07
Ręczną pompkę podciśnienia można w prosty sposób wykonać ze zwykłej pompki do pompowania kół odwracając tłok i zawór zwrotny.

jarkmerk
15-12-2009, 11:51
To jest czujnik nr 4. Odpowiada za pomiar ciśnienia doładowania i temperatury powietrza doładowującego. W żaden sposób nie ma on wpływu na Vaccum.

Wiem :) Ale jeszcze w żadnym warsztacie nie widziałem, aby ktoś tego używał. A o ręcznej pompce podciśnienia do testowania elementów wykonawczych w układach podciśnienia to raczej można zapomnieć.
Tu można wybrać coś do użycia -> Wakuometry na AleDrogo (http://allegro.pl/listing/search.php?string=wakuometr&from_showcat=1&category=28439)

Witaj to znaczy ze jest dobry ,ale powiedz mi dlaczego on nieraz syczy taki dzwięk bzzzzzzzzzzzz cos mu jest palcami nie dotykałem tylko ściereczką przetarłem ćoś uszkodziłem możliwe?

czy ktos zan temat z pompa vacum jak opisujemy znalezliśćie cos więcej na jej temat czekamy na podpoweidzi

alienn
26-01-2011, 08:41
Witam Panowie, odświerzę temat. Na WDS wyskoczył mi uszkodzony elektrozawór sterujący podciśnieniem. Auto kompletnie nie miało mocy i z tego powodu mechanik podłączył mi turbine "na krótko" ale w wyniku tego mam cały czas otwartą kierownice i moc pozostawia wiele do życzenia, spalanie również. Zlokalizowałem elektrozawór, który u mnie znajduję się od spodu silnika. Podobno jest gdzieś drugi oznaczony zieloną kropką ale ja u siebie takiego nie widze.Tak on wygląda:
http://www.ford-esklep.pl/pl/p/Czujnik-zawor-podcisnieniowy-EGR-Mondeo-Transit-1462790-FORD/1430
Przyznam się, że troche sie pogubiłem i nie wiem, który mam ostatecznie do wymiany no i przede wszystkim gdzie u mnie jest ten drugi(z kropką). Może być tak, że go nie ma? Czy poprzedni właściciel mógł coś namieszać?

jendrekmak
26-01-2011, 09:04
ten pojedynczy zawór ma oznaczenia 3S7Q 9E882 AA albo finis 1303694. w twoim roczniku zdaje się że jest tylko jeden zawór sterujący podciśnieniem. pod akumulatorem więc nie szukaj tego z zieloną kropką

alienn
26-01-2011, 09:37
całe zamieszanie stąd, że microcat pokazał , że według VIN powinienem mieć
2 zawory o nr finis 1462790 ( 2C1Q 9E882 BA green dot) i 1462789 ( 2C1Q 9E882 AA czarny korpus). Mam nadzieję, że to program sie pomylił a nie jest to jakas usterka w moim aucie.
\

beria
09-06-2012, 13:39
W moim mondeo 2003/2004 2.0 TDCi wygląda na to, ze też padł ten zawór. Jednak na moim nie ma zielonej kropki. Czy wsadzając w jego miejsce ten z zieloną kropką coś się stanie? Jaka jest różnica pomiędzy nimi?

beria
16-06-2012, 13:04
W moim mondeo 2003/2004 2.0 TDCi wygląda na to, ze też padł ten zawór. Jednak na moim nie ma zielonej kropki. Czy wsadzając w jego miejsce ten z zieloną kropką coś się stanie? Jaka jest różnica pomiędzy nimi?

Info dla potomnych:

Część o numerze finis: 1462789 (czarny korpus), pasuje do modeli tak jak na rysunku. Microcat też niby pokazuje dwa dla mojego VIN, ale po zaznaczeniu tego elementu 1462790 (zielona kropka) wyskakuje podpowiedź, że ten element nie pasuje do mojego auta.