View Single Post
Stary 18-11-2008, 14:50   #21
JAREK73
ford::average
 
Zarejestrowany: 12-11-2007
Skąd: Kwidzyn
Model: FORD MONDEO KOMBI
Silnik: 2.0 TDCI automat
Rocznik: 2008
Postów: 168
Domyślnie Re: [MK3 ]kombi najlepsze opony zimowe

czytam...i trzymam kciuki że będzie dobrze i będziesz zadowolony z jazdy....
a jeśli chodzi o ząbkowanie mały cytat odpowiedzi fachowców:
Szanowny Panie,

Niestety problem ząbkowania generalnie dotyczy wszystkich opon, w
mniejszym lub większym zakresie, nawet tych najwyższej klasy. Związany
jest ściśle z samochodem i różnymi czynnikami związanymi z bieżącą
eksploatacją. Należy jednak podkreslić, że ten rodzaj nierównomiernego
zużycia nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo jazdy, obniża
jedynie jej komfort powodując hałas.

Może to Pana zdziwi, ale wg producenta opon (Michelin) wielowahaczowy
układ zawieszenia kół wbrew powszechnej opinii nie jest przyczyną
„ząbkowania” bieżnika opon. Na tego typu układzie zawieszenia zjawisko
to jest jednak bardziej widoczne, ponieważ opona nie jest ścierana w
kierunku poprzecznym do kierunku jazdy, co ma miejsce w starszych
układach zawieszenia.

Z „ząbkowaniem” bieżnika mamy do czynienia najczęściej w oponach
zamontowanych na tylnej osi nienapędzanej (wleczonej).
Dzieje sie tak w sytuacji gdy auto uzyskuje napęd z osi przedniej a oś
tylna jest wleczona, tzn. koła tylne obracają się w wyniku
oddziaływania asfaltu na bieżnik i wprowadzającego w ruch koła tylne.

W trakcie jazdy, na bieżnik opon tylnych asfalt oddziaływuje stale w
tym samym kierunku tzn. zawsze silniej na krawędź spływu klocków
bieżnika powodując ich podcieranie. Podczas hamowania opony tylne
oddziaływują na asfalt powodując silniejsze wzajemne oddziaływanie
jednak ciągle w tym samym kierunku podcierając jeszcze silniej te same
krawędzie klocków bieżnika.

Natomiast na osi przedniej napędzanej sytuacja jest odmienna. W
przypadku napędzania auta klocki bieżnika opony oddziaływują na asfalt
zawsze od strony krawędzi natarcia powodując jej podcieranie.
Natomiast w przypadku hamowania klocki bieżnika opon przednich
podcierają się z przeciwnej strony tak jak w oponach tylnych od strony
spływu.

Sytuacja taka powoduje, że na osi napędzanej klocki bieżnika są
ścierane z dwóch kierunków, co powoduje ich równomierne zużycie, ale i
przyspieszone.

Czynnikiem wpływającym na zjawisko „ząbkowania” jest rzeźba bieżnika
im jest bardziej otwarta (klocki bieżnika są dalej oddalone od siebie)
tym większe jest ryzyko „ząbkowania” bieżnika.

Idealną oponą odporną na „ząbkowanie” byłaby opona z jednolitą rzeźbą
bieżnika bez klocków i poprzecznych kanałów. Pamiętać jednak należy,
że opona musi spełniać szereg wymagań: przeniesienia napędu,
hamowania, trzymania na zakrętach, odprowadzania wody, komfortu itd. W
związku, z czym projektuje się rzeźby bieżników spełniające w jak
największym stopniu wszystkie wymagania.

Zjawisko to jest coraz powszechniejsze ze względu na coraz większe
możliwości samochodów, wieksze obciążenie układu jezdnego i większe
przeciążenia i potencjał mocy.

NIezaleznie od opon pragniemy zwrócić uwagę na kilka zagadnień:

1. Ciśnienie w oponach, które powinno być odpowiednie do obciążenia.
Zawyżone ciśnienie powoduje wzrost zjawiska ząbkowania. Należy
stosować się do ciśnień zalecanych przez producenta aut lub ogumienia.
Nowe auta posiadają informacje w postaci naklejki informującej o
zalecanym ciśnieniu na każdej osi w zależności od stopnia obciążenia auta.
Uwaga: Bardzo wrażliwe na „ząbkowanie” są opony na tylnych osiach aut
kombi(!) eksploatowanych bez większego obciążenia. W tym przypadku
twardsza amortyzacja tylnej nieobciążonej osi pogłębia zjawisko
„ząbkowania”. W tym przypadku zaleca się dostosowanie ciśnienia w
tylnych kołach odpowiednio do obciążenia, tzn. zastosowanie
najniższego dopuszczalnego ciśnienia dla danego auta.

2. Stan zawieszenia i amortyzacji auta. Uszkodzone zawieszenie i
zużyte amortyzatory wpływają na pogłębienie zjawiska „ząbkowania”
klocków bieżnika.

3. Styl jazdy kierowcy. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie będzie
powiększało zjawisko „ząbkowania” na osiach nienapędzanych. Natomiast
szybka jazda po krętych drogach będzie zacierać ślady ząbkowania.

4. Rotowanie kół/opon:
W celu zminimalizowania zjawiska „ząbkowania” bieżnika należy
systematycznie (przynajmniej raz na sezon lub, co 8-10 tys. km)
zmieniać pozycję kół/opon na pojeździe (schemat w załączeniu)

W przypadku silnego zjawiska „wyząbkowania” bieżnika, opony można
dotrzeć na specjalnym urządzeniu w nielicznych serwisach ogumienia –
niestety skracając żywotność opon.

Mamy nadzieję, ze tak szczegółowe informacje pozwolą Panu optymalnie
wykorzystać opony które Pan już posiada Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum..
JAREK73 jest offline   Odpowiedź z Cytatem