Witajcie
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Jako, że w naszych Fokach trafiają się wiązki podłogowe zawierające gotową instalacje do mat grzewczych, postanowiłem stworzyć ten mini poradnik jak sobie doposażyć nasz samochód.
Aby sprawdzić czy nasz samochód jest już wyposażony w taką pełną wiązkę najłatwiej jest wypiąć wtyczkę z obojętnie którego fotela i sprawdzić ilość kabli dochodzących do niej.
W tym celu kluczem nasadowym odkręcamy jedną śrubkę i łatwo odpinamy wtyczkę. Następnie delikatnie podważając plastiki ściągamy górną zaślepkę i ukazuje nam się taki o to widok:
https://imgur.com/c5TfjyB
Jak widać u mnie wiązka we wtyczce była bogata, ale to jeszcze nie gwarantuje, by była ona pełna. Bierzemy miernik i sprawdzamy czy pomiędzy pinem 9 i 10 płynie prąd. Jeśli przy włączonym zapłonie ukaże nam się ~12V możemy się uśmiechnąć, gdyż wiązka jest pełna i brakuje nam jedynie założonych mat i panelu z przełącznikami pod klimą
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Po skompletowaniu brakujących części...:
https://imgur.com/wiTDtBq
https://imgur.com/4UjhlOS
...możemy zabrać się do pracy. Nie jest ona trudna, jedynie czasochłonna, tak pół dnia schodzi. Wpierw trzeba wymontować fotele - max. 10 minut roboty na oba.
*A więc:
Wymontowanie foteli jest banalnie proste, wystarczy odkręcić cztery torxy i odłączyć wtyczki pod fotelem.
Następnie odkręcamy dwie śruby pod fotelem nasadową 10-tką.
https://imgur.com/QUQEzC4
Wyciągamy siedzenie i bierzemy się za ściąganie pokrowca.
Teraz potrzebne nam będą obcinaczki do kabli, przecinamy oringi trzymające pokrowiec po 4 z prawej i lewej strony i 3 na środku. Oringi zastąpimy potem trytytkami.
https://imgur.com/0AF2lOQ
https://imgur.com/hYzsNFn
Teraz bierzemy się za oparcie. Od dołu fotela rozłączamy plastikowe poleczenie i ciągniemy pokrowiec do góry raz z jednej strony raz z drugiej. Kiedy już będziemy mniej więcej w 1/3 odczepiamy metalowe pręciki idące pionowo po obu stronach fotela, najlepiej zrobić to kombinerkami. Po odczepieniu ciągniemy materiał dalej.
https://imgur.com/NtfHMhD
Metalowe oringi tniemy a haczyk odczepiamy.
https://imgur.com/Qq8LHeD
I w tym momencie otrzymujemy ogołocony fotel.
https://imgur.com/STXQAx0
Przy zakładaniu mat żadnej filozofii nie ma (zdjęć też nie, bo sam zapomniałem o aparacie, a powyższe są zapożyczone
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.). Maty są tak skonstruowane, że sposób montażu może być tylko jeden
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Wpierw rozpinamy kostki, bierzemy górną część i kładziemy ją na oparcie w ten sposób, aby trytytki wystawały ze środka górnych uchwytów. Przez dziurki w bocznych "skrzydełkach" będzie przechodził drut, którego odczepialiśmy zdejmując w 1/3 tapicerkę z oparcia. Zakładając tapicerkę pamiętajmy o położeniu kabla wzdłuż dolnej krawędzi pianki - inaczej nam się nie zamknie plastikowa listwa od tapicerki.
Teraz bierzemy się za siedzisko. Kładziemy dolną część mat na siedzisko tak aby łączenie tych dwóch mat wypadło w szparze w siedzisku - wciskamy to łączenie w tą szparę
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Zakładając tapicerkę zaczynamy od złapania trytytkami tą listwę poprzeczną z siedziska, która będzie też nam trzymać maty. Potem zajmujemy się resztą zacisków i tapicerka powinna leżeć jak z fabryki
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Składamy fotel w całość, ładnie prowadzimy kable pod siedziskiem, wolne latające wtyczki z pinami wtykamy na odpowiednie miejsce w tej większej wtyczce - tutaj nie musicie się martwić gdzie co idzie. Te wtyczki małe są wyposażone w prowadnice, które pozwalają wsadzić ją tylko w odpowiednie miejsce - nie pasują nigdzie indziej
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Wkładamy fotel do samochodu, przykręcamy, wpinamy wtyczkę i powtarzamy czynność dla drugiego.
Po założeniu mat zakładamy przełącznik. W tym celu trzeba zdemontować plastikową ramkę z radia i klimatyzacji używając małej szpachelki bądź małego śrubokręta i delikatnie podważamy i ciągniemy ramkę do siebie. Przy pierwszym demontażu stawia spory opór i trzeba z wyczuciem ją demontować, co by się nie połamała. W moim przypadku dwa plastikowe zatrzaski popękały, ale nie wpłynęło to na ponowy montaż - wszystko wygląda jak oryginał - nic nie odstaje
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Po zdjęciu ramki ukażą nam się dwie śruby torx do odkręcenia.
https://imgur.com/a/b2lB9wE
Potem łapiemy panel lekko pociągając i powinien zeskoczyć odsłaniając widok:
https://imgur.com/a/361S0Tq
Przepinamy wtyczki od grzania szyb do nowego panela i podłączamy wtyczki od grzanych foteli. Z dłuższą wiązką od kierowcy, z krótszą od pasażera
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. w razie czego podpiąć, włączyć ogrzewanie i sprawdzić czy dobre fotele się grzeją. Jak już jesteśmy pewni wpiętych wtyczek, skręcamy panel, zakładamy delikatnie ramkę i cieszymy się tym co fabryka zaoszczędziła
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Uwagi:
- Jeśli po odpięciu wtyczki przy fotelu okaże się, że nie macie tam poprowadzonych kabli to jeszcze się nie zrażajcie. Zdejmijcie panel z grzaniem szyb i sprawdźcie ile macie tam wtyczek. Jeśli tyle co na zdjęciu powyżej to brak wam instalacji od złącza C112 i C100 (lub C102 - niech bardziej dokształceni dopiszą
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.). Schemat oryginalnego połączenia grzanych siedzeń wrzucił kiedyś kolega Mayak:
https://imgur.com/JjFEnxQ
wraz z opisem dorobienia instalacji:
Cytat:
Pokrętła do regulacji siły grzania mają 4 piny:
zasilanie, masa, podświetlenie i sygnał wyjściowy sterujący siłą grzania, który idzie do modułów sterujących pod fotelami
z powyższych, to masę, podświetlenie i zasilanie najprościej jest 'wziąć' od sąsiedniego klawisza ogrzewania (tylnej) szyby, a sygnał wyjściowy powinien trafić do pinu 17 (lewa strona) i 23 (prawa) złącza C112. Albo, dla uproszczenia, można od razu poprowadzić go do wtyczki fotela
Maty grzewcze mają 3 piny:
zasilanie, masa i sterowanie o którym pisałem przed chwilą.
Oryginalnie zasilanie jest brane z pinu 20 wtyczki C102 w GEMie (plus dołożyć odpowiedni bezpiecznik - po lifcie jest on oznaczony F121 i ma 20A)
Proste wersje GEMów nie mają oni pinu 20 w C102, ani okablowanego miejsca na bezpiecznik - wtedy trzeba "pożyczyć" sobie prąd z innego miejsca - ja podpiąłem się pod zapalniczkę
|
- Być może będą wam jeszcze potrzebne dwa bezpieczniki (ja już miałem): F100 - 10A dla sterowania grzaniem siedzeń, oraz F121 - 20A dla zasilania grzania siedzeń, czyli dla zasilania pinu 9 we wtyczce do fotela, pin 10 to masa.
*Opis zdejmowania tapicerki użyczyłem od kolegi Adiko z forum focusklubpolska.
Pozostałe zdjęcia są moje lub zapożyczone z innych forów.
Wielkie dzięki za pomoc przy montażu dla jednego z forumowiczów - sq7lqr. Bez Twojej ręki poszłoby zdecydowanie dłużej!
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.I pamiętajcie - to jest tylko poradnik wymyślony i napisany przeze mnie. Nie odpowiadam za ewentualne szkody powstałe w czasie montażu mat lub panelu z przełącznikami
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Trochę tego naskrobałem, ale starałem się najczytelniej jak się da. Kto ma jakieś pytania lub sugestie piszcie śmiało. A kto zrozumiał i czuje się na siłach - do roboty!
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.