Forum Ford Club Polska

Sprawdzanie Numeru VIN





Wróć   Forum Ford Club Polska > Forum Ogólne > Ford Garage > Diesel
Rejestracja FAQ Kalendarz Dzisiejsze posty Szukaj

Komunikaty

Dołącz teraz!
Zapraszamy do rejestracji!
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum!


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat
Stary 22-05-2012, 15:51   #1
avix
ford::average
 
Zarejestrowany: 17-04-2011
Skąd: katowice
Model: Mondeo
Silnik: 2.0 Tdci
Rocznik: 2003
Postów: 117
Lightbulb Najczęstsze usterki układu wtryskowego common rail Delphi i analiza usterek

Przez przypadek znalazłem ciekawy opis problemów z common rail delphi
co prawda mowa tu o pompie wtryskowej ale zdaje mi się że chodzi po prostu o pompę wysokiego ciśnienia którą każdy nazywa błędnie wtryskową.


Klienci bardzo często zgłaszają identyczne objawy usterek (silnik gaśnie, nie można uruchomić silnika, nierówna praca silnika, nierówny bieg jałowy itd.). Dlatego też jest niezwykle istotne, aby zacząć od odczytania diagnostycznych kodów usterek (DTC) za pomocą WDS, a następnie wykorzystać tę informację do zdiagnozowania rzeczywistej przyczyny usterki. Nie wolno diagnozować usterki tylko na podstawie zgłoszenia klienta lub objawów usterki.
P0251 (błąd sterowania zaworem dawkującym paliwo (IMV))

Objawy:

 Wyjątkowo złe osiągi silnika - lampka ostrzegawcza świec żarowych miga.

 Silnik gaśnie - lampka ostrzegawcza świec żarowych miga.

 Nie można uruchomić silnika.

Przyczyna:

 Ciśnienie w szynie paliwowej wymagane przez układ nie może być osiągnięte bez otwarcia zaworu IMV poza zakres tolerancji określony dla tego ciśnienia.

 WSKAZÓWKA: Usterki opisane poniżej należy sprawdzić zgodnie z podaną kolejnością.

1. Zator w układzie niskiego ciśnienia paliwa, który może być spowodowany przez zatkanie przewodu paliwowego lub filtru paliwa albo uszkodzenie przewodu paliwowego. Dodatkowe informacje patrz Podręcznik warsztatowy rozdział 303-04, Diagnostyka i testy zatkanego filtru.

2. Powietrze w układzie niskiego ciśnienia: Sprawdź, stosując przezroczyste przewody (patrz TSB 107/2003) lub zewnętrzne doprowadzanie paliwa do pompy wtryskowej z własnego, wyposażonego w filtr układu zasilania paliwem, aby wyeliminować całkowicie układ niskiego ciśnienia paliwa pojazdu. Nieszczelne przewody paliwowe lub połączenia mogą powodować przedostawanie się powietrza do paliwa.

 WSKAZÓWKA: Przy zastosowaniu przezroczystych przewodów niewielka ilość powietrza w układzie paliwowym jest zjawiskiem normalnym ze względu na otwór stałego odpowietrzania w filtrze paliwa. Paliwo będzie recyrkulowane przez filtr paliwa, aż temperatura powracającego paliwa będzie wyższa niż 40°C (w ten sposób wszelkie powietrze obecne w układzie będzie recyrkulowane, dopóki temperatura paliwa nie przekroczy 40°C i póki paliwo nie powróci do zbiornika paliwa).

3. Uszkodzona pompa wtryskowa, element pompy podającej paliwo lub zawór sterujący ciśnieniem. Wewnętrzne ciśnienie tłoczenia pompy wtryskowej musi wynosić przynajmniej 6 barów, aby napełniona została komora wysokociśnieniowa (w celu wytworzenia wymaganego ciśnienia w szynie paliwowej). Sprawdź (jeśli nie można uruchomić silnika):
Zastosuj zewnętrzne doprowadzanie paliwa do pompy wtryskowej z własnego, wyposażonego w filtr układu zasilania paliwem. Jeżeli silnik można uruchomić, gdy układ zasilania paliwem jest pod ciśnieniem lub znajduje się powyżej wlotu pompy wtryskowej (zasilanie wspomagane siłą grawitacji), ale nie można go uruchomić, gdy układ zasilania paliwem nie jest pod ciśnieniem lub znajduje się poniżej wlotu pompy wtryskowej, wtedy prawdopodobnie uszkodzona jest wewnętrzna pompa podająca paliwo (tj. nie może zasysać paliwa).

4. Uszkodzona pompa wtryskowa - element układu wysokiego ciśnienia lub zawór dawkujący paliwo (IMV):
Przeprowadź diagnostykę prowadzoną przy pomocy WDS - test ciśnienia paliwa (objawy: "nie można uruchomić silnika" lub "problemy z własnościami jezdnymi").

UWAGA: Nie uruchamiaj silnika dłużej, niż przez 5 sekund. Pompa wtryskowa zostanie uszkodzona w przypadku przedłużonego lub powtarzanego rozruchu i braku ciśnienia tłoczenia.
Sprawdź ciśnienie paliwa (przy WŁĄCZONYM zapłonie, WYŁĄCZONYM silniku) (powinno wahać się pomiędzy wartościami 4 i 10 barów maksymalnie). Wyświetlone domyślne ciśnienie paliwa wynoszące 2000 barów wskazuje na usterkę elektryczną czujnika ciśnienia paliwa (złącze, przewody itd.).
Sprawdź ciśnienie paliwa w momencie uruchamiania silnika (wartość żądana = 300 barów ± 50 barów).
Sprawdź ciśnienie paliwa na biegu jałowym (wartość żądana = 250 barów ± 40 barów).

5. Wtryskiwacze:
Wykonaj test ilości powracającego paliwa, korzystając z diagnostyki prowadzonej w WDS. Do tego testu wykorzystywane jest narzędzie specjalne 310-129 (patrz TSB 106/2003). Jeżeli stwierdzone zostaną duże ilości powracającego paliwa, sprawdź próbkę paliwa pobraną z przewodu powrotnego pompy wtryskowej pod kątem obecności czarnych metalicznych opiłków. Przejdź do następnego kroku.

6. Opiłki w układzie:
Pomimo zastosowania udoskonalonych materiałów w układzie mogą pojawić się opiłki, co nie musi być związane z usterką pompy wtryskowej. Z przewodu powrotnego pompy wtryskowej należy pobrać próbkę paliwa. Jeżeli próbka ta zawiera czarne metaliczne opiłki, tworzące warstwę o średnicy ponad 5 mm, prosimy skorzystać z TSB 42/2003 w celu zastosowania odpowiednich działań. Najpierw należy przeprowadzić wszystkie inne testy układu (opisane wcześniej).
P1211 (ciśnienie paliwa wyższe/niższe od wymaganego)

Objawy:

 Lampka MIL włączona. Gaśnięcie silnika.

Przyczyna:

 Zawsze występuje w połączeniu z P0251 (usterka wtórna). Jeżeli kod P0251 jest obecny przez określoną liczbę cykli silnika, zapisywany jest kod P1211, a silnik gaśnie.
P2291 (ciśnienie niższe od oczekiwanego)

Objawy:

 Jest często wyświetlany w połączeniu z kodem P0251 i innymi kodami, ale może być też wyświetlany sam.

 Złe osiągi silnika (lampka ostrzegawcza świec żarowych miga).

 Silnik gaśnie (lampka ostrzegawcza świec żarowych miga).

 Nie można uruchomić silnika.

Przyczyny:

 Zablokowanie zaworu dawkującego paliwo. Zastosuj test cyklu zaworu IMV, jeżeli jest dostępny dla tego pojazdu.

 Zasilanie paliwem (patrz P0251 w niniejszym biuletynie).

 Usterka pompy wtryskowej (patrz P0251 w niniejszym biuletynie).
P2288 (ciśnienie wyższe od oczekiwanego)

Objawy:

 Ten kod usterki często występuje w połączeniu z innymi kodami usterek.

 Częsty znaczny spadek prędkości obrotowej silnika poniżej wartości minimalnej, aż do jego zgaśnięcia.

 Nie można uruchomić silnika.

Przyczyny:

 Obluzowane styki (korozja) na złączu wiązki przewodów zaworu dawkującego paliwo lub nieprawidłowo podłączone złącze. Sprawdź złącze wiązki przewodów, aby upewnić się, że jest prawidłowo podłączone i że styki nie są skorodowane. Zastosuj test cyklu zaworu IMV (w skrzynce narzędziowej WDS), jeżeli jest dostępny dla tego pojazdu.

 Usterka wiązki przewodów zaworu IMV. Zastosuj testy szczegółowe instalacji elektrycznej dostępne w WDS.

 Zablokowanie zaworu dawkującego paliwo. Zastosuj test cyklu zaworu IMV, jeżeli jest dostępny dla tego pojazdu.

 Obluzowany styk na złączu wiązki przewodów czujnika ciśnienia paliwa (patrz TSB 37/2003). Usterka ta zdarza się rzadziej.

 Jeżeli zapisany zostanie również kod DTC P0191, sprawdź, czy sygnał prędkości obrotowej silnika (RPM) jest obecny podczas rozruchu. Jeśli nie, sprawdź czujnik położenia wału korbowego.
P0200 (usterka uruchamiania wszystkich wtryskiwaczy)

Objawy:

 Silnik gaśnie podczas jazdy - lampka ostrzegawcza świec żarowych miga.

 Szarpanie silnika (tak jak podczas wypadania zapłonów) - lampka ostrzegawcza świec żarowych miga.

Przyczyna:

 Najczęściej usterka połączenia z masą lub zasilania wtryskiwaczy.

1. Sprawdź wszystkie połączenia z masą.

2. Częstą przyczyną jest połączenie z masą poniżej akumulatora (skorodowane mocowanie) (dla Mondeo 2001 (10/2001-) patrz TSB 44/2002).
P0201 / P0202 / P0203 / P0204 (usterka uruchamiania pojedynczego wtryskiwacza)

Objawy:

 Zapisany kod DTC.

Przyczyna:

 Zwarcie/przerwa w obwodzie wiązki przewodów wtryskiwacza.

 Obluzowany styk w złączu wiązki przewodów wtryskiwacza.

 Usterka wtryskiwacza (przerwa w cewce zaworu elektromagnetycznego).

 Złącze wiązki przewodów nieszczelne (paliwo lub woda w złączu).

1. Wykasuj kody usterek i wykonaj diagnostykę w pojeździe. Jeżeli kody usterek pojawią się ponownie, wykonaj następujące sprawdziany.

2. Sprawdź, czy wszystkie połączenia elektryczne wtryskiwaczy są prawidłowo zamocowane.

3. Wykonaj dostępne w WDS testy szczegółowe w celu sprawdzenia ciągłości wiązki elektrycznej.
P1664 (układ z dwoma modułami - usterka modułu sterującego wtryskiwaczami (IDM); układ z jednym modułem - usterka modułu sterowania zespołem napędowym (PCM))

 WSKAZÓWKA: Zignoruj ten kod, jeśli pojawia się w połączeniu z innymi kodami usterek. W pierwszej kolejności wykonaj diagnostykę dotyczącą innych kodów usterek.

P1664 i P0251 - na początku zignoruj P1664. Patrz opis P0251 w niniejszym biuletynie.

P1664 i P0180 - na początku zignoruj P1664. Patrz opis P0180 w niniejszym biuletynie.

P1664 i P0191 - na początku zignoruj P1664. Kod usterki mógł zostać zapisany w wyniku działań klienta, np. silnik został zbyt szybko ponownie uruchomiony po jego zgaśnięciu na skutek spadku prędkości obrotowej poniżej wartości minimalnej. W takim przypadku redukcja ciśnienia przebiegałaby zbyt wolno i zapisany zostałby kod P0191. Na początku zignoruj i wykasuj oba kody.

Objawy:

 P1664 i P0191 pojawiają się ponownie po wykasowaniu.

 Długi okres rozruchu.

 Konieczność kilkukrotnego ponawiania procesu rozruchu, ponieważ nie można uruchomić silnika.

 Po kilku próbach silnik zostaje uruchomiony, po tym jak zapłon był wyłączony przez dłuższy czas.

Przyczyna:

 Usterka modułu sterowania zespołem napędowym (PCM)/modułu sterującego wtryskiwaczami (IDM).

1. Najpierw wykasuj pamięć usterek.

2. Postępuj zgodnie z instrukcjami serwisowymi w TSB 44/2002 (połączenie z masą/zasilanie).

3. Jeżeli P1664 zostanie zapisany ponownie, najpierw zamontuj nowy przekaźnik zasilania dla modułu IDM (układ z dwoma modułami)/ PCM (układ z jednym modułem) i wykasuj pamięć usterek.

4. Jeżeli P1664 zostanie zapisany ponownie, zamontuj nowy moduł IDM/PCM.

P1664 i P1665 - P1665 występuje wyłącznie w połączeniu z innymi kodami usterek. Na początku zignoruj i wykasuj je.

Objawy:

 P1664 i P1665 pojawiają się ponownie po wykasowaniu ich obu.

Przyczyna:

 Problem z połączeniem z masą (często pomiędzy akumulatorem a nadwoziem). Sprawdź wszystkie połączenia z masą.

 Zasilanie i połączenie z masą IDM/PCM.

 Połączenie CAN do PCM.

 W pojazdach Mondeo 2001 (10/2000-) z układem z dwoma modułami może dojść do uszkodzenia wiązki przewodów w okolicy filtru przeciwpyłkowego podczas wymiany szyby przedniej.
P0180 (obwód czujnika temperatury paliwa)

Objawy:

 P0180 zazwyczaj występuje w połączeniu z wieloma innymi kodami usterek (szczególnie P1664). Na początku zignoruj wszelkie inne kody usterek.

 Silnik gaśnie.

 Nierówna praca silnika.

 Nierówny bieg jałowy.

 Zazwyczaj miga lampka ostrzegawcza świec żarowych.

Przyczyna:

 Obluzowany styk na złączu wiązki przewodów czujnika temperatury paliwa.

 Usterka czujnika temperatury paliwa.

1. Za pomocą rejestratora danych WDS odczytaj wartość czujnika temperatury paliwa, gdy silnik jest wyłączony. Wartość musi być realistyczna (np. nie może wynosić -20 °C, gdy temperatura otoczenia wynosi +18 °C).

2. Jeżeli wyświetlona wartość jest realistyczna, ostrożnie porusz złączem czujnika - jeśli wartość gwałtownie wzrośnie do +39 °C (wartość zastępcza), problem dotyczy złącza.

3. Jeżeli wyświetlona wartość nie jest realistyczna, ostrożnie popukaj czujnik lub wykonaj próbę drogową. Jeżeli zaobserwowane zostaną duże skoki temperatur (np. +150/-230 °C lub -110/+200 °C), zazwyczaj uszkodzony jest czujnik temperatury paliwa (patrz TSB 38/2003).
P0191 (usterka czujnika ciśnienia paliwa) - usterka nieelektryczna

Objawy:

 Nie można uruchomić silnika - lampka ostrzegawcza świec żarowych miga.

Przyczyna:

 Najczęściej źródłem usterki jest oprogramowanie. W wyniku tego układ rozpoznaje ciśnienie paliwa, które nie jest wiarygodne w danych warunkach.

1. Włącz zapłon. W tym momencie ciśnienie paliwa mierzone za pomocą rejestratora danych WDS powinno wynosić poniżej 90 barów.

2. Ciśnienie wyższe niż 90 barów oznacza usterkę, ponieważ po wyłączeniu zapłonu ciśnienie jest redukowane.

3. Za pomocą WDS zapisz najnowszą kalibrację PCM.
P0190 (usterka czujnika ciśnienia paliwa) - usterka elektryczna

Objawy:

 Silnik gaśnie podczas jazdy.

 Nie można uruchomić silnika.

Przyczyna:

 Złącze wiązki przewodów czujnika ciśnienia paliwa.

1. Za pomocą rejestratora danych WDS odczytaj ciśnienie paliwa, gdy zapłon jest WŁĄCZONY, a silnik WYŁĄCZONY.

2. Jeżeli wyświetlona zostanie domyślna wartość 2000 barów, napraw złącze wiązki przewodów. Dodatkowe informacje znajdziesz w TSB 37/2003.
P0340 (czujnik położenia wałka rozrządu (CMP))

Mogą pojawić się następujące usterki, które nie zawsze powodują zapisanie kodu usterki w układzie.

Objawy:

 Nie można uruchomić silnika.

 Silnik gaśnie podczas jazdy.

 Znaczne wypadanie zapłonów. Jeżeli występuje to na biegu jałowym, silnik może zgasnąć.

Przyczyna:

 Wiązka przewodów do czujnika CMP (zwarcie, sterowanie w pętli otwartej).

 Obluzowany styk w złączu wiązki przewodów.

 Usterka czujnika CMP.

 Usterka modułu PCM (pojazdy z jednym modułem) lub usterka modułu IDM (pojazdy z dwoma modułami) - w pierwszej kolejności należy wykluczyć wszystkie inne możliwości.

1. Do sprawdzenia, czy sygnał CMP jest obecny podczas rozruchu, można użyć oscyloskopu.

2. Sprawdź zasilanie czujnika CMP (patrz opis poniżej). Dodatkowe informacje znajdziesz w TSB 69/2003.
P0325 (usterka czujnika pracy stukowej)

Bardzo rzadko źródłem problemów jest sam czujnik pracy stukowej, ponieważ element ten jest bardzo niezawodny. Możliwe jest to też bez pojawienia się kodu usterki.

Objawy:

 Bardzo głośne szumy spalania (stuki).

Przyczyna:

 Wiązka przewodów czujnika pracy stukowej.

 Złącze modułu IDM/PCM.
P0335 (nieprawidłowy sygnał położenia wału korbowego (CKP))

 WSKAZÓWKA: Kod ten wyświetla się, gdy nie ma zgodności pomiędzy sygnałem CKP i sygnałem CMP.

Objawy:

 Silnik gaśnie podczas jazdy.

 Nie można uruchomić silnika.

Przyczyna:

 Pierścień czujnika CKP jest uszkodzony lub luźny na kole zamachowym.

 Sygnał CMP jest niepoprawny - nie ma synchronizacji.

 Obluzowany czujnik CKP i/lub wspornik czujnika CKP.

 Luka CKP jest nieprawidłowa.

 Luka CKP została nieprawidłowo ustawiona i spowodowało to uszkodzenie czujnika.

avix jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz



Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 17:30.


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.