Forum Ford Club Polska

Sprawdzanie Numeru VIN





Wróć   Forum Ford Club Polska > Forum Ogólne > Ford Garage > Fotorelacje z napraw
Rejestracja FAQ Kalendarz Dzisiejsze posty Szukaj

Komunikaty

Dołącz teraz!
Zapraszamy do rejestracji!
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum!


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat
Stary 25-11-2013, 19:44   #1
bluebob
ford::specialist
 
Avatar bluebob
 
Imię: Robert
Zarejestrowany: 01-01-2009
Skąd: Przedbórz
Model: Mondeo
Silnik: 1.8Pb (125KM)
Rocznik: 2002
Postów: 661
Domyślnie Grzanie przedniej szyby poniżej 4C - moje rozwiązanie problemu

Jak większość z nas wie, po wymianie licznika w Mondeo MK3 przedliftowym na licznik poliftowy występuje problem z przednią podgrzewaną szybą, kiedy temperatura spadnie poniżej 4°C, a silnik jest zimny.
Postanowiłem zaradzić temu problemowi, bo jest irytujący, a do tej pory nikt nie wpadł jeszcze jak to „naprawić” w jakiś sensowny sposób. Mój „patent” polega na odcięciu sygnału od czujnika temperatury zewnętrznej za pomocą przycisku. Jak już wiemy odłączenie czujnika fizycznie od instalacji rozwiązuje problem, bo szyba działa. Było to już opisywane na forum, ale wtedy mamy do wyboru tylko grzanie szyby i brak temperatury. A co gdyby mieć i jedno i drugie? Dlaczego też postanowiłem zrobić wyłącznik, którym będziemy mogli „zjeść ciastko i mieć ciastko” Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Co nam będzie do tego potrzebne?
1. Kabel o odpowiedniej długości (o tym niżej w opisie).
2. Lutownica i cyna (można wcześniej sobie przygotować kabelki z pinami w domu).
3. Przełącznik wł./wył lub np.: od grzanych foteli (o tym też niżej w opisie).
4. Opcjonalnie piny do wtyczek (o tym też niżej w opisie).

Na początek zalecam odpiąć akumulator, tak dla bezpieczeństwa. Następnie otwieramy osłonę skrzynki bezpieczników i namierzamy zieloną wtyczkę C14.

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Tu na zdjęciu mamy już wypiętą wtyczkę C14, a obok gotowe kabelki z odpowiednimi pinami. Ja miałem jakieś stare wtyczki, z których wyjąłem odpowiednie pasujące piny. Ta opcja jest o tyle wygodna, że nie musimy dodatkowo ciąć kabli przy wtyczce C14 i mamy mniej lutowania i dla tej opcji będzie cały opis.
Na tym zdjęciu widać też, że przeciągnąłem kabelki między wtyczką, a czarnym bezpiecznikiem i obudową. Łatwo nie było, ale za to bardziej estetycznie to wygląda Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum..

Teraz jak już mamy wypiętą wtyczkę i mamy odpowiednie piny to wyciągamy taki biały element od wewnętrznej strony wtyczki i wyciągamy pin 10.

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Tu pin 10 od wewnętrznej strony wtyczki.

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

A tu od zewnętrznej strony.

Kiedy pin 10 jest już wyjęty, w jego miejsce wpinamy nasz dorobiony pin na kablu o długości około 6 metra. Dlaczego tak dużo? Bo musimy mieć dwa kabelki i kiedy je przeciągniemy do kabiny do przycisku od awaryjnych to mniej więcej wychodzi po około 3 metry, a lepiej mieć więcej przewodu niż mniej i później bawić się w sztukowanie. A teraz pytanie dlaczego obok awaryjnych? Bo jest tam puste miejsce i można łatwo tam zamontować wyłącznik. Od razu napiszę, że puste miejsce jest mniej więcej od połowy 2002 roku do pierwszego liftu. Starsze modele mają tam ikonkę od poduszki powietrznej pasożyta Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum., więc trzeba znaleźć inne miejsce, albo jeśli nie mamy ESP to można tam. Drugi koniec dorobionego kabla łączymy z oryginalnym pinem i odpowiednio izolujemy.

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Tak to wygląda jeszcze bez izolacji.

Teraz część najtrudniejsza, bo podłączenie kabelków do wtyczki to pestka, a kabelki trzeba przeciągnąć do kabiny kierowcy. Ja wykorzystałem do tego tą dużą gumową uszczelkę w grodzi. Po przeciągnięciu kabelków doprowadziłem je do miejsca docelowego, czyli tu:

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Jak widać u mnie jest tylko jedna wtyczka od awaryjnych. Ja dorobiłem drugą. Do tego celu wykorzystałem również wtyczkę od awaryjnych, bo akurat taka mi się gdzieś poniewierała. Po wyjęciu przycisku od awaryjnych wydłubałem zaślepkę i tak to wygląda:

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

W puste miejsce włożyłem jeden przycisk od grzanych foteli.

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Tak to wygląda. Dodatkowo zaznaczyłem oba piny, które odpowiadają za opcję wł./wył (nie sugerujcie się numerami pinów na zdjęciu - nie ma to znaczenia). Następnie wyprowadzone kabelki po prostu wpiąłem we wtyczkę:

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

a wtyczkę podpiąłem do przycisków.

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Zapomniałem tylko, że od awaryjnych też jest tego samego koloru, ale nie da się ich pomylić, bo od awaryjnych ma więcej kabelków Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.. Wkładamy przyciski na miejsce i od tego momentu żadna temperatura poniżej 4°C nie jest nam straszna Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Mam nadzieję, że mój zawiły opis komuś się przyda i w jakimś sensie rozwiąże problem grzanej przedniej szyby.
Teraz wystarczy już wyłączyć czujnik, odpalić silnik i cieszyć się z grzania szyby!

UPDATE!

Zauważone problemy/objawy podczas testów:
- odcięcie czujnika powoduje w teście zegarów wystąpienie błędu DTC E201 [(e201 E201 (U2201) Invalid data for ambient temperature (Invalid CAN message)],
- jeśli uruchomimy silnik i zapomnimy wyłączyć wcześniej czujnik to jego wyłączenie nic nie da, szyba nie działa, bo zegary dostały info o temperaturze i kicha,
- wyłączenie czujnika przed uruchomieniem silnika powoduje zapalenie się czerwonej śnieżynki i wyświetleniu ---°C na wyświetlaczu, ale szyba działa. Ponowne włączenie czujnika po zakończonym odmrażaniu powoduje, że temperatura pojawia się na wyświetlaczu po kilku sekundach (przynajmniej u mnie w trakcie testów).

__________________
Ford Mondeo III '02r., wersja: liftback. Silnik: 1.8Pb (125KM), kolor: Oyster Silver Sahara. Wystrój wnętrza: Mars (już wyprane ). Midland Alan 78 Multi Plus B + Sirio AS-100 MAG. Ford jest jak pudełko czekoladek. Nigdy nie wiesz na co trafisz!!!

Ostatnio edytowane przez bluebob ; 27-11-2013 o 20:09
bluebob jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 19-03-2016, 23:16   #2
narc
ford::average
 
Avatar narc
 
Imię: Narc
Zarejestrowany: 24-04-2012
Skąd: Warszawa
Model: Mondeo
Silnik: TDDI - D5BA
Rocznik: 2004
Postów: 83
Domyślnie Odp: Grzanie przedniej szyby poniżej 4C - moje rozwiązanie problemu

Zamiast odcinać czujnik temperatury włącz równolegle do czujnika (to jest termistor) rezystor 3.3k (0.5W co najmniej) - podniesie na moment temperaturę (za miast braku temperatury dostanie się 10-30 stopni) i nie będzie błędu. Silnik ma osobny czujnik zasysanego powietrza, więc nie powinno być problemu. W wolnej chwili zrobię jakiś prosty układzik, który będzie robił to automatycznie.

Teraz rodzi się pytanie, czy podnosząc temperaturę (zamiast powodować błąd) da się włączyć grzanie przedniej szyby nawet jeśli wcześniej było poniżej 5 stopni. Jeśli tak, to wystarczy 3.3-5.1k załączane równolegle przekaźnikiem sterowanym przez guzik grzania przedniej szyby... Jeśli nie, to muszę zrobić coś z timerem, co zawsze po włączeniu na 30-60s zawyży temperaturę, aby pozwoliło włączyć grzanie przedniej szyby.

W każdym przypadku sprowadzi się to 5 kabli, temp+, temp-, masa, 12V i jakiś sygnał..

Ktoś byłby chętny na taki układ? Mogę powiedzieć, że im więcej chętnych tym taniej... dla przykładu - 1PCB to 30Euro/PCB, 100 sztuk 1Euro/PCB, 1000sztuk to 50 centów za PCB. Obstawiam, że przy 100 sztukach w 30zł wraz z obudową i wtyczkami da się zamknąć bez problemu.
__________________
były: Honda Accord 2.0 IV Coupe, Nissan Maxima 3.0V6 A32B, Ford Probe 2.5V6
a jest teraz: Ford Mondeo MK3 2.0 TDDI i MK4 1.6TDCI i nadal tęsknie za Maximą (a może tylko za bulgoczącą V6?)...

Ostatnio edytowane przez narc ; 20-03-2016 o 00:10
narc jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-03-2016, 14:20   #3
bluebob
ford::specialist
 
Avatar bluebob
 
Imię: Robert
Zarejestrowany: 01-01-2009
Skąd: Przedbórz
Model: Mondeo
Silnik: 1.8Pb (125KM)
Rocznik: 2002
Postów: 661
Domyślnie Odp: Grzanie przedniej szyby poniżej 4C - moje rozwiązanie problemu

Oki, działaj. Może Twój sposób też okaże się dobrym rozwiązaniem. Ja nie jestem elektrykiem/elektronikiem wiec zrobiłem to inaczej. Dla mnie ważne, że działa.
__________________
Ford Mondeo III '02r., wersja: liftback. Silnik: 1.8Pb (125KM), kolor: Oyster Silver Sahara. Wystrój wnętrza: Mars (już wyprane ). Midland Alan 78 Multi Plus B + Sirio AS-100 MAG. Ford jest jak pudełko czekoladek. Nigdy nie wiesz na co trafisz!!!
bluebob jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz



Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 17:54.


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.