Zobacz pełną wersję : [Mondeo 1993-1996] Optymalne obroty dla dynamiki i spalania w silniku 1.8 Pb/LPG


pepus03
03-06-2010, 16:39
Witam wszystkich, mam Mk1 hb 1.8 b/gaz. Tak naprawdę piszę ten temat z ciekawości, co Wy o tym sądzicie i jak uważacie. A mianowicie chodzi o optymalne obroty silnika, jakich powinno sie trzymac podczas jazdy (w jakim zakresie obrotów jezdzić, przy jakich zmieniać bieg na wyższy), tak aby jazda byla jak najbardziej ekonomiczna i jednoczesnie nie muliła silnika.Nie orientuje się nawet jaki jest książkowy zakres miedzy X a X obr/min jest tak zwane "zielone pole", i chciałbym poznac wasze zdanie z doświadczenia najlepiej dla tego silnika. Pozdrawiam i dzielcie sie doświadczeniem :)

Slawko
03-06-2010, 17:00
obroty pomiędzy 2,5 a 4 tysiące.

leszek_piesek
03-06-2010, 17:03
Ja jestem biednym studentem i jezdze benzynka w granicach 1500-2000 obrotow :) Nic nie szarpie i daje rade ale dynamika mizerna. Tak jak pisze Slawko,taki kompromis to ok. 2500-3500 tys .. bedzie wiecej palił ale masz gaz wiec duzo na tym nie stracisz :)

Pieczka24
03-06-2010, 17:14
80km/h (5bieg)= 2500tyś.obr auto się toczy ,silniczek sobie cicho kręci i jest oszczędny;) tak sobie śmigam do pracy.

ŁukaszD
03-06-2010, 18:11
Moim zdaniem podczas normalnej jazdy na gazie (jeśli jest dobrze wyregulowany) to zakres 2500-3000 tyś obrotów jest odpowiedni na zmianę biegu. Zakres 2500-4000 jest dobry do ekonomicznego wyprzedzania bo wtedy mamy do dyspozycji prawie max. moment obrotowy. Dziwi mnie trochę, że kolega Pieczka24 na 5 biegu przy 80km/h ma aż 2500obr/min. Czy aby nie podajesz wartości dla 4 biegu? U mnie przy 100 km/h na 5 biegu jest ok. 2300 obr./min.

leszek_piesek
03-06-2010, 19:32
Ja w swoim focusie 1.8 piąty bieg włączam ok 65-70 km/h, tak żeby bylo 1500 obrotow. Przeżuciłem się ostatnio z diesla na benzyne i zauważyłem ze benzyną dużo bardziej opłaca się jeździć na luzie.. wtedy można zaoszczędzić więcej paliwa.

Pieczka24
04-06-2010, 08:56
Dziwi mnie trochę, że kolega Pieczka24 na 5 biegu przy 80km/h ma aż 2500obr/min. Czy aby nie podajesz wartości dla 4 biegu? U mnie przy 100 km/h na 5 biegu jest ok. 2300 obr./min.


Nie u mnie dokładnie jest tak 80km/h=2500 na 5 biegu jeśli zamierzam wyciąć kilka aut na raz redukcja do 3biegu kręcę go do 3500obr--> i leci jak oszalały.Mam motor 2.0 a nie tak jak Kolega.

fred33
04-06-2010, 12:07
Moim zdaniem podczas normalnej jazdy na gazie (jeśli jest dobrze wyregulowany) to zakres 2500-3000 tyś obrotów jest odpowiedni na zmianę biegu. Zakres 2500-4000 jest dobry do ekonomicznego wyprzedzania bo wtedy mamy do dyspozycji prawie max. moment obrotowy. Dziwi mnie trochę, że kolega Pieczka24 na 5 biegu przy 80km/h ma aż 2500obr/min. Czy aby nie podajesz wartości dla 4 biegu? U mnie przy 100 km/h na 5 biegu jest ok. 2300 obr./min.

Chyba 3300 kolego..., do w miarę swobodnej i ekonomicznej jazdy nie powinno sie przekraczac 3500 obr, u mnie jesli nie przekraczam to spala od 11-12 lpg .

lukaszek2603
04-06-2010, 12:31
Ja uważam, że to w dużej mierze zależy od ukształtowania terenu po jakim się poruszamy.na prostej drodze i jeśli jest bezwietrznie to można zejść nawet poniżej 2000tyś. obr., żeby tylko utrzymać w miare stałą prędkość. jesli teren jest nieco górzysty to obroty poniżej 2tyś będą dosyć znacznie obciążać układ korbowodowo-tłokowy, nie mówiąc juz o dużym zużyciu paliwa (bedziemy dociskac gaz a auto i tak nie bedzie miało siły przyspieszać.Jeśli chodzi o miasto to uważam, że w miarę oszczedne i nie przeciązające silnika jest poruszanie sie w zakresie 2000-3000tyś obr.
Jesli chodzi natomiast o lepszą dynamikę to należy wartość graniczną zamknąć na obr, w których silnik uzyskuje najwyższy moment obrotowy.Rzecz jasna będzie to juz ciut mniej oszczędne niż w powyższym przypadku.

ŁukaszD
04-06-2010, 12:38
Zapewne ile osób na forum tyle różnych wartości obrotów dla zmiany biegu na wyższy. Podając wartość 2500-3000 obr/min. sugerowałem się dwoma aspektami. Pierwszy to taki, że według jednaej z zasad eko-jazdy powinno się zmieniać bieg poniżej 2500 obr./min. Stosując się do tej zasady, kiedy jeszcze jeździłem tylko na benzynie, średnie spalanie w moim fordzie wynosiło 7l, więc chyba nieźle (ok. 70% trasa, 30% miasto). Ponieważ na gazie samochód może być trochę słabszy podniosłem barierę na 3000 obr/min. Tak właśnie jest w moim przypadku i średnie spalanie wynosi ok. 9,5 l/100km LPG. Proporcje trasa/miasto j.w.

fred33
04-06-2010, 12:52
Zapewne ile osób na forum tyle różnych wartości obrotów dla zmiany biegu na wyższy. Podając wartość 2500-3000 obr/min. sugerowałem się dwoma aspektami. Pierwszy to taki, że według jednaej z zasad eko-jazdy powinno się zmieniać bieg poniżej 2500 obr./min. Stosując się do tej zasady, kiedy jeszcze jeździłem tylko na benzynie, średnie spalanie w moim fordzie wynosiło 7l, więc chyba nieźle (ok. 70% trasa, 30% miasto). Ponieważ na gazie samochód może być trochę słabszy podniosłem barierę na 3000 obr/min. Tak właśnie jest w moim przypadku i średnie spalanie wynosi ok. 9,5 l/100km LPG. Proporcje trasa/miasto j.w.
to w takim razie po co produkować diesla...

ŁukaszD
04-06-2010, 13:31
to w takim razie po co produkować diesla...

Może po to, żeby przy ekonomicznej jeździe uzyskiwać jeszcze mniejsze spalanie, po to żeby cieszyć się momentem obrotowym 300Nm a nie 170? :) Jak kupię kiedyś diesla to może znajdę jeszcze jakieś zalety...

dedal666
04-06-2010, 14:37
tak znajdziesz:D wymiane dwumasy:P ja zmieniam bieg przy ok 2000-2500 na wyzszy przy czym ciezko tu mowic o dynamicznej jezdzie.

jogopeda
04-06-2010, 17:39
zmieniam bieg przy max 2,5 bo moj silnik 1.8 do najcichszych nie nalezy i potem to juz wyje :P chyba ze kogos wyprzedzam to i przeciagam czasem do 5 i lepiej :) obroty przy 100 na godzine to juz na 3 tysicach sa

fred33
04-06-2010, 19:17
Moim zdaniem podczas normalnej jazdy na gazie (jeśli jest dobrze wyregulowany) to zakres 2500-3000 tyś obrotów jest odpowiedni na zmianę biegu. Zakres 2500-4000 jest dobry do ekonomicznego wyprzedzania bo wtedy mamy do dyspozycji prawie max. moment obrotowy. Dziwi mnie trochę, że kolega Pieczka24 na 5 biegu przy 80km/h ma aż 2500obr/min. Czy aby nie podajesz wartości dla 4 biegu? U mnie przy 100 km/h na 5 biegu jest ok. 2300 obr./min.

Sprawdziłem dzisiaj dokładnie przy prędkości 80 km/h jest około 2300 obrotów na 5 biegu. Powinieneś w takim wypadku wyregulować wskazówkę na obrotomierzu , albo tak przekłamuje ci prędkościomierz , pali ci tyle co ON same ciekawe rzeczy...

ŁukaszD
04-06-2010, 20:09
Sprawdziłem dzisiaj dokładnie przy prędkości 80 km/h jest około 2300 obrotów na 5 biegu. Powinieneś w takim wypadku wyregulować wskazówkę na obrotomierzu , albo tak przekłamuje ci prędkościomierz , pali ci tyle co ON same ciekawe rzeczy...

Nic nie muszę regulować bo jeśli wskazówka obrotomierza przekłamywała by o kilkaset obrotów to odcięcie następowało by poniżej 6000 obr/min a w swojej karierze kierowcy mondeo ze 2 razy na próbę przeciągnąłem go powyżej tej granicy. Poza tym czy Ty nie masz kombi przypadkiem? Jeśli tak to najpewniej masz krótsze przełożenia. Jeśli nie to poczekajmy na wypowiedzi innych. Co do spalania, to na swoją obronę mogę dodać, że większość z przebiegu to dojazdy do pracy. Droga wiodła przez kilka wiosek, bez ostrych zakrętów, prawie cały czas teren zabudowany. Dopiero 30% trasy to było miasto. Przy włączonej klimatyzacji spalanie wzrastało o 1l/100km.

Pieczka24
04-06-2010, 20:14
U mnie może troszkę oszukiwać opony na każdej osi to 205/55/16.Na postoju mam zawsze 1000obr/m inni twierdza ze mają 900obr/m.

fred33
04-06-2010, 20:30
z tego co wiem to skrzynie są takie same bez względu na rodzaj nadwozia

dyda6joe
04-06-2010, 20:37
obroty aby się toczyć to u mnie 2000. w razie potrzeby ładnie przyspiesza. no a prędkość to zależy kto ma jakie flaki w skrzyni. jeden ma tyle drugi tyle przy określonych obrotach

Pieczka24
04-06-2010, 20:53
U mnie na 2 biegu 1000obr/m jedzie 20km/h na samym sprzęgle;) jazda turystyczna jak nic;)

ŁukaszD
04-06-2010, 21:03
z tego co wiem to skrzynie są takie same bez względu na rodzaj nadwozia

A co Kolega powie na dane z książki obsługi Forda - przełożenie przekładni głównej ?

fred33
04-06-2010, 21:42
Nie chcę się kłócić , bo miałem poprzednika 1.8 właśnie hatchback i różnica jest tylko w mocy silnika , a co za tym idzie i w jeździe , a zużycie paliwa jest podobne , tak samo ma się do obrotów silnika i prędkości, jest podobnie.

dyda6joe
04-06-2010, 22:06
no ale wskazówki mówią inaczej. i to nie w odosobnionym przypadku

ŁukaszD
04-06-2010, 22:52
Nie chcę się kłócić , bo miałem poprzednika 1.8 właśnie hatchback i różnica jest tylko w mocy silnika , a co za tym idzie i w jeździe , a zużycie paliwa jest podobne , tak samo ma się do obrotów silnika i prędkości, jest podobnie.

Nikt na forum nie chce się kłócić tylko dyskutować :) Tak samo i ja. Każdy opisuje swoje doświadczenia które często różnią się od doświadczeń innych. W końcu jednak dochodzi się do końca sprawy a jej przebieg pomaga tym co ją czytają. Pozdrawiam Cie Fred33 i dziękuje za udaną dyskusję, jeśli to już koniec. Do usłyszenia w innym poście.

przemol.1990
18-06-2010, 18:57
witam ja mam na 5 biegu przy 3 tys. 100km/h ;/ mam 1,6 w gazie, najgorsze jest to ze pali mi 14,5l gazu na 100 po miesicie ;/ i nie wiem co mu jest ! Gazownicy mowia ze wszystko wporzadku, zglupialem...

Slawko
18-06-2010, 20:37
Gazownicy mowia ze wszystko wporzadku, zglupialem... tak bedzie palił po miescie Łodzi , sprawdź w trasie np jadąc do Gdanska, powinno spaść do ok 8,5l/100.