hej
W związku z zaplanowanym na weekend zabiegiem wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzenia całego układu, zastanawiam się jaki płyn hamulcowy wybrać??
Czy pozostać przy zwykłym DOT4 Forda, czy może Super DOT4 (czym one się w zasadzie różnią??Smiley
Czy może wybrać płyn hamulcowy jeszcze innej marki.
Co polecacie?
nkluivert
11-06-2010, 09:24
dot 4 jest tylko do samochodów bez układu ABS a super dot 4 jest do samochodów z układem ABS i sterowania sprzęgłem, więc jak wiadomo nasze mondki mk3 takie coś mają, czyli do nas jest super dot 4
http://www.ford-esklep.pl/index.php?producent=&cat_id=1017&&page=1.
Jak dla mnie to jest dobry i godny polecenia.
maestro06
11-06-2010, 10:13
pomyśl nad płynem ate lub coś podobnego, płyn ma duży wpływ na reakcję hamulców, więc jak kupisz dobre tarcze i klocki a zalejesz lipny płyn to.... ;) różnice w płynach na które trzeba zwrócić uwagę to temperatura w jakiej płyn jeszcze będzie sobie radził- im niższa tym gorzej dla Ciebie
nie sądzę aby fordowski DOT4 był płynem do aut bez układu ABS, chyba się pomyliłeś kolego
wedlug TIS super DOT 4 ze specfikacja ESD-M6C57-A
nkluivert
11-06-2010, 19:12
nie sądzę aby fordowski DOT4 był płynem do aut bez układu ABS, chyba się pomyliłeś kolego
Poczytaj na tej stronie co linka podałem to wtedy możesz mówić czy pasuje dot 4 czy też nie. Mam nadzieje, że to rozwieje twoje wątpliwości bo tam jest dokładnie opisane.
sylwk 655
11-06-2010, 21:00
DOT 4 stosuje się do układów hamulcowych z abs-em ja i hydraulicznym systemem wysprzęglania.
Ja ostatnio zmieniając zalałem układ płynem forda ...zresztą dokładnie tak jak olej i płyn chłodniczy. Skoro producent przewidział coś takiego tzn że ma być dobrze. Zrezygnowałem z motula i innych wynalazków bo różnic nie widzę żadnych ... no chyba, że w kieszeni no i ego wtedy może ciut rośnie ;)
pozdrawiam
moim zdaniem nie ma znaczenia czy DOT 4 jest w samochodzie z abs czy też bez, spójrz na korek od zbiornika płynu hamulcowego tam pisze DOT4 lub Super DOT4, a każdy mondek miał ABS. Na polskiej stronie coś pochrzanili
SUPER DOT 4 = Płyn hamulcowy - klasy DOT 5.
Ford po prost tak sobie to nazywa jako SUPER DOT4.
DOT-5 robione są na bazie sylikonów.
CYTATAUTOŚWIATA:
Najważniejszy parametr to temperatura wrzenia.
Jeśli płyn się zagotuje, hamulce przestają działaç! Naciskamy pedał hamulca, dosięga on podłogi, a auto leniwie zwalnia, zamiast mocno hamować! Zjawisko to występuje zawsze w najbardziej niekorzystnym momencie, np. gdy
w pełni obciążonym autem hamujemy awaryjnie na autostradzie albo jedziemy po krętej drodze, co chwila hamując przed kolejnym zakrętem. Im wyższa temperatura wrzenia, tym lepiej. Nowy płyn klasy DOT 4 powinien wytrzymać co najmniej 230°C, najlepsze "gotują się" dopiero przy 300°C. Każdy płyn hamulcowy chłonie jednak wodę, a ponieważ woda wrze już w 100°C, to odporność na wysokie temperatury takiej mieszaniny stopniowo się obniża. Po 2-3 latach płyn wrze już przy ok. 150°C i nawet jedno silne hamowanie z dużej prędkości może być niebezpieczne.
Przetestowaliśmy 21 płynów, które należą do coraz popularniejszej klasy DOT-4. Zgodnie z normą PN-C-40005 badaliśmy temperaturę wrzenia nowych płynów, a także zawodnionych, czyli sztucznie postarzonych w laboratorium. Badaliśmy też ich współczynnik pH, który powinien mieścić się w przedziale 7,5-11, co w przybliżeniu mówi o jakości zabezpieczenia antykorozyjnego płynu. Tę próbę zaliczyły wszystkie płyny, podobnie jak badanie lepkości w temperaturze -40°C. Przy okazji sprawdziliśmy szczelność opakowań, obecność i skuteczność plomb, ilość płynu w opakowaniu i opis butelek. Najczęściej nie podawano daty produkcji i ważności, w nieczytelny sposób kodując czy wręcz uniemożliwiając jej odczytanie. Brakuje też ostrzeżeń. Płyn hamulcowy to niebezpieczny specyfik i producenci powinni nas ostrzegać choćby przed tym, że taki środek niszczy lakier.
Zawodniony płyn powinien wytrzymać co najmniej 155°C. Badanie płynu zawodnionego jest ważniejsze niż nowego: w pewnym stopniu mówi, w jakim stopniu płyn jest podatny na wilgoć.
Wszystkie specyfiki spełniły wymagania normy, choć ich właściwości znacznie się od siebie różnią. Dwa z badanych produktów, EBC 307+ i Tutela Extreme, spełniają wymagania stawiane przed środkami do aut sportowych. Są jednak drogie. Bardzo dobre wyniki uzyskały płyny Shell, Ferodo i Tutela TOP, przy czym dwa pierwsze należą do średniej klasy cenowej. Niedrogie i dobre są polskie płyny, np. Boryszew, Organika i Autoland. W sumie: żaden płyn nie okazał się tak zły, aby należało się go obawiać.
Nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu płynów DOT-4, można ich używać nawet w starych autach. Nie wolno ich jednak mieszać z DOT-5, które robione są na bazie sylikonów, ale można z pozostałymi, np. DOT-3 czy DOT-5.1. Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jakość płynu i częściej trzeba go wymieniać.
Pamiętaj o płynie
- Płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 40 tys. km, chyba że producent auta ma inne zalecenia .
- Płyn klasy DOT 4 jest lepszy od płynów R3 i DOT 3, a DOT 5.1 jest lepszy niż DOT 4. Płyny o wyższych specyfikacjach można stosować także w starszych autach.
- Jakość płynu w zbiorniczku w przybliżeniu da się sprawdzić w warsztacie. Jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, że płyn w całym układzie jest w dobrym stanie.
- Nie rzadziej niż na każdym przeglądzie należy sprawdzać poziom płynu. Ubytków nie trzeba uzupełniać identycznym płynem, bo są one mieszalne: dowolnej marki płyny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 można mieszać. Nie wolno z nimi mieszać płynów klasy DOT 5, ale występują one bardzo rzadko.
za AutoŚwiat
Ja po wymianie tarcz i klocków na rasowe zalałem DOT5. Tak dla pewności, że hamulce nie skończą się niespodziewanie :570: Ale różnicy nie widzę.
Wystarczy spojrzeć na przekroje przewodów hamulcowych aby uświadomić sobie, że nie trzeba dużo energii aby taką ilość płynu zagotować.
raziel88ck
05-10-2013, 19:03
Witam. Mam Forda Mondeo MK3 1.8 -125KM w benzynie. Ostatnio pisałem na forum, że czasem miewam problem z wrzuceniem jakiegokolwiek biegu i aby to odblokować, muszę włączyć/wyłączyć silnik. Planuję w najbliższym czasie odpowietrzyć układ oraz wymienić płyn hamulcowy na zalecany przez producenta.
Czy objawy miną, gdy wleję tam Ford Super DOT 4? No i drugie pytanie. Ile litró tego płynu trzeba tam wlać?