Zobacz pełną wersję : [C-MAX 2007-2010] praca wentylatora chłodnicy przy niskiej temp. silnika


jaco67
16-06-2010, 11:08
Witam
Zaobserowałem wczoraj przypadkowo (przy oglądaniu świeżo zamontowanej instalacji gazowej), że przy ciepłym silniku (według wskazania wyświetlacza temperatury około 60 stopni C) pracuje wentylator chłodnicy. Silnik co prawda osiąga normalną temperaturę tzn. wskazówka temperatury zatrzymuję się w pionowej pozycji, jednak praca wentylatora mnie dziwi. wentylator wyłacza się po wyłączeniu silnika.
Rano zanim, pojechałem do pracy (C-maksiem jeździ żona) sprawdziłem działanie wentylatora. Silnik zimny (stał całą noc), załączyłem silnik - wentylator nie włączył się.
Podobny temat spotykałem na forum, ale tam występowała praca cykliczna wentylatora.
W jednym z wątków napisano, że praca wentylatora jest powiązana z pracą klimatyzacji (posiadam klimatyzację manualna).
Prosiłbym kolegów o rady, sugestie.
Z góry dziękuję

rojber
16-06-2010, 13:09
Jeśli jeździsz na właczonej klimie to wentylator będzie zawsze pracował... takie wspomożenie wydajności układu klimatyzacji. Wyłącz klimę i looknij co będzie dalej.

jaco67
16-06-2010, 13:29
Dzięki kolego rejber - po powrocie do domu sprawdzę zachowanie wentylatora chłodnicy przy załączonej i wyłączonej klimie. Czy kolega mógłby mi opisać gdzie szukać chłodniczki klimatyzatora pod maską c-maksia?
Swoją drogą to bardzo dziwne, aby do pracy klimatyzacji była potrzebna praca wentylatora chłodnicy.
Czy tak jest w każdym samochodzie wyposażonym w klimatyzację?

jaco67
16-06-2010, 22:58
Po wymianie płynu chłodniczego (przyszedł na niego czas), odpaliłem c-maksia. Do temperatury ok. 90 wentylator włączył się tylko raz na chwilę. Sądziłem iż, problem z wentylatorem zniknął. Zgodnie z zaleceniem kolegi rejber włączyłem klimatyzację i wentylator nawiewu. W tym momencie włączył się wentylator chłodnicy. Wyłączenie klimatyzacji nie powodowało wyłączenia wentylatora. Mimo, że temperatura silnika spadła do około 70 stopni, to wentylator nie wyłączał się. Dopiero wyłączenie silnika powodowało wyłączenie wentylatora. Ponowne uruchomienie silnika powodowało włączenie wentylatora chłodnicy.
Przecież wentylator, jeżeli już się załączy, to będzie pracował do schłodzenia silnika do normalnej temperatury pracy silnika, nawet po WYŁĄCZENIU SILNIKA.
Może to uszkodzony jest czujnik temperatury cieczy chłodzącej (ETC) - nazwa podana na podstawie poradnika użytkownika pt." Ford focus II i C-max" (Dieter Korp) strona 101, gdzie są wymienione czujniki. Na podstawie rysunku wiem jak wygląda, ale nie wiem w którym miejscu w silniku się ten czujnik znajduję.
W między czasie na forach znalazłem informację, że czujnik znajduję się z tyłu głowicy (po przeciwnej stronie rozrządu) - nie bardzo rozumiem

gulik1978
16-06-2010, 23:04
Nie wiem, jak jest w Twoim silniku, ale dokładniej luknij pod maskę. Sprawdź ile masz tych wentylatorów. To, że chodzi to nie musi zaraz o czymś złym świadczyć. Nie wiem dokładnie jak to jest konstrukcyjnie tu rozwiązane, ale np w mondeo mk3 występują dwa wentylatory i dodatkowo jeszcze po dwa zakresy prędkości tych wentylatorów. To, że wyłączyłeś klimę wcale nie do końca musi wyłączyć wentylator. Może poprostu spada do tej wolniejszej prędkości i kręci, aż ciśnienie w układzie trochę spadnie.

jaco67
16-06-2010, 23:45
Wentylator od chłodnicy jest jeden. Instrukcja podaje, że przy temperaturze cieczy ok. 110 stopni załącza się wentylator. U mnie wentylator załącza się przy dużo niższej temperaturze.
Po nocnych przemyśleniach jeszcze jedno przyszło mi do głowy.
Jeżeli jest uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego, to jak się nie mylę praca wentylatora polega na schłodzeniu silnika, nawet gdy wyłączymy silnik. Przyjmując,że czujnik błędnie odczytuje temperaturę - załączy za wcześnie wentylator (nie włącza go na zupełnie zimnym silniku), to wyłączając silnik (z załączonym wentylatorem) wentylator powinien jeszcze popracować. Tym bardziej, że ponowne załączenie silnika powoduje też załączenie wentylatora chłodnicy. W czasie tych operacji KLIMATYZACJA JEST WYŁĄCZONA.
Ciągle czeka ma pomoc w lokalizacji czujnika wkręconego w silnik - z przodu, z tyłu silnika....

HYCHLA
17-06-2010, 12:51
Siemka.

Instrukcja podaje, że przy temperaturze cieczy ok. 110 stopni załącza się wentylator. U mnie wentylator załącza się przy dużo niższej temperaturze.
Gdyby tak było naprawdę went. nie załączyłby się wogole bo wskazówka siedzi non stop na 90 stopniach:p tzn. są tam pewne przekłamania a mianowicie wskazówka pokazuje 90 a w rzeczywistości ciecz może mieć 120 stopni. Niewiem jak u was ale umnie dochodzi do 90 stopni i dalej niedrgnie nawet przy +30stu natomiast w opcjach kompa(tryb test) jest tam opcja temp. cieczy i wartosci sa duzo wyższe niż te na blacie.
Czujnik cieczy jest w termostacie wtyczka koloru niebieskiego jak się niemyle.
Rozumiem ze poziom cieczy jest w normie? Cos mi się wydaje ze to termostat sie zacina i tylko cześć cieczy krąży a wentylator nadrabia braki:)

jaco67
17-06-2010, 23:09
kolego Hychla dane dotyczące temperatury załączenia wentylatora podaję w oparciu o poradnik użytkownika "Ford Focus II i C-max" wydawnictwo WKŁ.
U mnie również wskazówka dochodzi do prawie 90 stopni (jutro prześlę fotkę wskazania temperatury w moim C-max) i dalej również nie drgnie, bez względu na temperaturę otoczenia. I tutaj mam do kolegi prośbę: czy mógłby kolega zaobserwować przy jakiej temperaturze (odczyt ze wskaźnika w samochodzie) załączy się wentylator chłodnicy?
Poziom cieczy chłodzącej prawidłowy.
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej w moim focusie C-max jest pod cewką zapłonową.
Czy można w jakiś "namacalny sposób sprawdzić to czy termostat sie zacina?

HYCHLA
18-06-2010, 02:14
Witam ponownie:)
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej w moim focusie C-max jest pod cewką zapłonową.
Dokladnie to jest jego polozenie.
W między czasie na forach znalazłem informację, że czujnik znajduję się z tyłu głowicy (po przeciwnej stronie rozrządu) - nie bardzo rozumiem
Prawy bok silnika patrząc stojąc przodem do auta, gdzieś na oko powyżej łączenia ze skrzynia biegow.

Czy można w jakiś "namacalny sposób sprawdzić to czy termostat się zacina?
Najlepszym sposobem jest demontaż termostatu i zanurzeniu go w wodzie zmieszanej z płynem chłodniczym w proporcji 1:1, następnie "gotujemy" mieszankę z termometrem w środku do 90 stopni i obserwujemy czy zaczyna się otwierać jak nie to do wymiany!

Teraz tak dla jasnosci. Chce to kolega robić samemu? Służę pomocą i rada z mila chęcią ale zabawy jest troche przy demontażu termostatu chociaż to nic trudnego. Dwie sprawne rece i odrobina czasu są potrzebne rowniez.

jaco67
18-06-2010, 08:58
witam kolego Hychla i dziękuję za szybką odpowiedź.
Załączam zdjęcie wskaźnika temperaturu - jazda po średnio zatłoczonym mieście z wyjętym bezpiecznikiem od wentylatora chłodnicy (oczywiście zestaw do jego powtórnego montażu pod ręką) - u Ciebie wskazanie jest podobne?
Czy położenie wskaźników temperatury podałeś mi na przykładzie swojego samochodu? Jeżeli tak, to mógłbym prosić Cię o fotkę pokazującą ich położenie.
Postowałem na innym forum, gdzie wskazywano mi na położenie czujnika temperatury silnika między 2 i 3 świecą w głowicy zaworowej. U mnie takiego w tym miejscu nie ma - przedstawia to zdjęcie nr 2. Poprosiłem go przysłanie zdjęcia. Okazało się u niego jest, ale on ma silnik Zetec 16V a ja Duratec.
Inny uczestnik forum wskazał mi miejsce pod cewką zapłonową. Fakt jest tam czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zdjęcie nr 3. Podobny do nowego na zdjęciu nr 4.
Dlatego proszę Cię o zdjęcie, aby uniknąć pomyłki.
Sorki, rozpisałem się.
W wspomnianym wcześniej poradniku w wykazie czujników temperatur (stanowiących osprzęt silnika) jedynie czujnik temperatury wody chłodzącej może ewentualnie odpowiadzać za pracę wentylatora chłodnicy (no i oczywiście załączona klimatyzacja). Są jeszcze ze dwa lub trzy - ale te nie mają związku z temperaturą bloku silnika.
Czujnik ten jest termistorem o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, czyli o rezystancji zmniejszającej się wraz ze wzrostem temperatury cieczy chłodzącej - zmierzę omomierzem w trakcie nagrzewanian się silnika.
Termostat chcę sprawdzić samenu, więc proszę o radę i pomoc w tej sprawie.
Jak sobię nie poradzę z tym wentylatorem to podłaczę go pod komputer (w servisie Forda kosztuje 200zł), a u elektromechanika (posiadajcego oczywiście program servisowy) tylko 50zł.
Pozdro

HYCHLA
18-06-2010, 13:11
Siemka.

Zacznę od tego ze nieświadomie wprowadziłem cie w błąd wskazując położenie termostatu i twierdząc ze ECT jest w 100% w obudowie termo (za co przepraszam) wiedząc ze masz benzynę a myśląc o dieslu 1.6 (tak to już jest jak człowiek zmęczony po pracy nie myśli ). Czytając mój poprzedni post sam się z siebie śmiałem:)
A wiec tak w 1.6 sigma duratec termostat jest z lewej strony pod alternatorem natomiast czujnik ECT jest z prawej strony pod cewka dokładnie tam jak na załączonym przez ciebie zdjęciu nr.3

Jeżeli chodzi o ECT można go sprawdzić omomierzem gdzie przy 90 stopniach powinno być około 3 ohm.

Wskaźnik temperatury jest u mnie w takiej samej pozycji ale niestety ja mam 2.0 na "gnojowce".

Po krotce o termostacie:

Żeby się do niego zabrać trzeba ściągnąć altek a co za tym idzie ciąć pasek. Ściągamy wiec lewe nadkole żeby mieć dostęp i tniemy pasek. Odłączmy masę od aku, i odkręcamy zbiornik wyrównawczy wspomagania i mocujemy go z boku żeby nie przeszkadzał za pomocą drutu czy sznurka.
Odłączamy wtyczkę od altka i odkręcamy masę. Odkręcamy dwie śruby u góry i jedna z dołu z lewej strony altka. Ściągamy altek.
Ogrzewanie na max i spuszczamy płyn chłodniczy przez korek w chłodnicy (prawa strona, dół chłodnicy, patrząc z przodu auta), następnie ściskamy opaski mocujące węże (termo-zbiornik wyrównawczy + termo-chłodnica) i ściągamy węże.
Odkręcamy 4 śruby mocujące obudowę termo do bloku silnika i ja ściągamy. Z lewej strony jest termostat :) wyciągamy go i testujemy.
Składanie w odwrotnej kolejności z tym ze najwięcej zabawy jest z założeniem nowego paska osprzętu. Potrzebne są naciągacze paska ułatwiające jego założenie zakładane na kola pasowe. Nie wiem czy czasami nie są one w komplecie z nowym paskiem.

Możesz spróbować bez wyciągania altka z dołu samochodu ale dostęp będzie bardzo kiepski i pokaleczysz ręce.

Powodzenia.

jaco67
18-06-2010, 13:53
Wskaźnik temperatury jest u mnie w takiej samej pozycji ale niestety ja mam 2.0 na "gnojowce".

Dlaczego "niestety"?. Rozumiem, że "gnojówka" to inna "nazwa" diesla?

W poscie z dn. 16-06-2010 22:58, teraz sobie uświadomiłem, że nie do końca napisałem właściwie. Po wymianie płynu i załączeniu silnika do osiągnięcia temperatury normalnej pracy silnika (ok. 90 stopni C) wentylator chłodnicy załączył się raz na krótką chwilę (obserwował teść - mogło mu się wydawać). Po załączeniu klimatyzacji załączył się wentylator (działanie prawidłowe).
Teraz w tym momencie następuje zmiana w stosunku do tego co napisałem w w/w poscie. A mianowicie:
Po wyłączeniu klimatyzacji wentylator co prawda nie wyłaczył się, ale jego prędkość zmalała (była cichsza) w stosunku do tej jaką miał uprzednio przy załączonej klimatyzacji. Ponowne załączenie klimatyzacji powodowało szybszą (głośniejszą) pracę wentylatora.
W weekend pomierzę oporność czujnika (również jego zmiany w momencie przyrostu temperatury) oraz przyjrzę sie raz jescze pracy wentylatora. Przy obserwacji, aby nie polegać tylko na zawodnym wzroku i słuchu, to pomierzę cęgami pobór prądu przez wentylator (jeżeli uda mi się znaleść plusowy kabel zasilający wentylator - powinien być czerwony) lub napięcie zasilające wentylator. Wtedy będę mial jednoznacznie pewność czy wentylator wyłączył się, czy tylko pracuje na mniejszym biegu itp.
Jeszcze jedno pytanko. Czy można dokonać pomiaru oporności czujnika bez jego demontażu? Jedyne co mi teraz przychodzi do głowy to nacięcie izloacji kabli idących do czujnika i podpięcie się "krokodylkami". Może znasz inny, mniej inwazyjny sposób dokonania pomiaru?

Za opis demontażu termostatu, serdecznie dziękuję. Na razie poki układ trzyma dobrze temperaturę (tak jak u Ciebie), to trochę szkoda ciąć pasek. Ale jak tylko przyjdzie czas na jego wymianę, to napewno przed założeniem nowego sprawdzę działanie termostatu w podany przez Ciebie sposób.
Pozdro

HYCHLA
18-06-2010, 20:04
Najlepiej jest podłączyć się pod WDS-a żeby sprawdzić wskazania ECT.
Dlaczego "niestety"?. Rozumiem, że "gnojówka" to inna "nazwa" diesla?
A no niestety budowa systemu chłodzenia jest troszkę inna:)

jaco67
19-06-2010, 09:09
Najlepiej jest podłączyć się pod WDS-a żeby sprawdzić wskazania ECT.
Sory, ale co to jest WDS?


Aha już wiem! Jest to komputer z oprogramowaniem serwisowym Forda. Mam możliwości za 50zł lub 70zł. Ten za 50zł tylko może podłączyć - nie robi wymiany uszkodzonego czujnika. Ten za 70zł po pomiarze może dokonać naprawy (oczywiście liczona oddzielnie). Nawet, gdybym pomierzył u tańszego to ten droższy tego pomiaru od tańszego nie uznaje, robi swój i płacę za jego pomiar.
Reasumując wezmę tego droższego, bo jak sam nie dam rady z wykrytą usterką to mogę zrobić u niego i za pomiar już drugi raz nie będę płacił.
Przed tym zrobię co pisałem w poprzednim poscie - pomierzę zmianę rezystancji omomierzem elektronicznym (czy będzie zmniejrzać się rezystancja wraz z wzrostem temperatury)

jaco67
21-06-2010, 00:13
Kolego Hychla czy mógłbyś zerknąć na moje wywody poniżej (opinie innych kolegów są również cenne i mile widziane).
Czujnik temperatury wody chłodzącej zdemontowałem i sprawdziłem. W temperaturze około 18 stopni (tyle było na dworze) oporność czujnika wyniosła ok.32k ohma. Po zagotowaniu wody oporność wyniosła ok. 2,5k ohma - czyli czujnik jest ok.

Jeżeli chodzi o ECT można go sprawdzić omomierzem gdzie przy 90 stopniach powinno być około 3 ohm.

Sądzę, że kolega "zgubił" krotność i powinno być - około 3k ohmy. Ale i tak oczywiście dzięki, bo wiedziałem jakiego rzędu wielkości oczekiwać wyników.
Opiszę zachowanie wentylatora chłodnicy, BEZ WŁĄCZENIA KLIMATYZACJI:
Odpaliłem silnik i od temperatury otoczenia (ok.20 stopni C) do normalnej temperatury pracy (ok. 90 stopni C) wentylator chłodnicy nie załączył się ani razu. Po osiągnięciu ok. 90 stopni silnik popracował jeszcze kilkanaście minut - wentylator również się nie załączył się. Przejechałem się spokojnie ok. 25 km i stwierdziłem, iż pracuje silnik wentylatora (wskazanie temperatury w kabinie niezmienne ok. 90 stopni C).
Wynika z tego, że wskazanie temperatury w kabinie, nie jest tą samą temperaturą, którą widzi czujnik odpowiedzialny za uruchomienie silnika wentylatora.
Po wyłączeniu silnika wentylator zatrzymuję się. Ponowne włączenie silnika powoduję załączenie wentylatora chłodnicy.
I tutaj mam pytanie, a mianowicie: Jeżeli wentylator chłodnicy pracuje przed wyłączeniem silnika, to chyba po wyłączeniu silnika wentylator powinien pracować, aż do schłodzenia płynu w chłodnicy. Zaobserwowałem, iż schłodzeniu silnika do około 60-70 stopni (odczyt z wskaźnika w kabinie) i ponownym uruchomieniu c-maksia wentylator chłodnicy załącza się. - czy to jest prawidłowa praca wentylatora chłodnicy.

W przypadku załączenia klimatyzacji załącza się wentylator chłodnicy (to jest prawidłowe). Ale po wyłączeniu klimatyzacji wentylator nie wyłącza się jeszcze przez jakiś czas - czy to jest prawidłowe?

gulik1978
22-06-2010, 00:18
To wszystko zależy od konstruktorów, jak ma pracować cały układ. To, że wentylator się wyłącza po wyłączeniu silnika nie musi być wadą. W paru autach się z czymś takim spotkałem. Wspominałem także, że po wyłączeniu klimy odrazu nie musi się wyłączać wentylator, tylko wraca do wolniejszego biegu, aż ciśnienie w układzie wróci do "normalnego". Moim zdaniem, chyba, że mało uważnie czytam Twoje posty trochę się przejmujesz na wyrost. Jeśli układ, a raczej wskazówka utrzymuje się w tym optymalnym polu to ja bym się nie przejmował pracą wentylatora. Wyczytuję z postów, że swoją pracę wykonuje dobrze. Poza tym w nowoczesnych silnikach jest klika czujników temp, więc stąd może być Twoje przekonanie o przekłamaniu wskazań. Odrazu zastrzegam, nie zagłębiałem się dokładnie w funkcjonowaniu tego układu w c-maksie.

jaco67
22-06-2010, 07:05
Kolego gulik1978 rozmawiałem z kolegą w pracy, który ma seata cordobę z klimą manualną (dwa wentylatory na chłodnicy) - jak zachowują się wentylatory po załączeniu i wyłączeniu klimy (na nierozgrzanym silniku). Wentylatory załączają się od razu po załączeniu klimy (tak jak w C-maksiu). Natomiast po wyłączeniu klimy wentylatory wyłączają sie od razu, a w przypadku mojego C-maksia wentylatory jeszcze pracują. Jak jest w przypadku waszych C-maksiów?

Franuśś
22-06-2010, 08:49
Tak samo :P

jaco67
22-06-2010, 09:30
Kolego Franuśś dzięki za szybką odpowiedź. Oznacza to, że C-maksy mają taki urok i mój wcale od nich nie odbiega.:wink: Tylko ciekawe po co się jeszcze kręci ten wentylator po wyłączeniu klimatyzacji?
Może jestem zbyt dociekliwy, ale dobrze jest wiedzieć co w trawie (znaczy się w samochodzie) piszczy.

Franuśś
22-06-2010, 09:41
Nie wiem może się osusza czy jak

gulik1978
23-06-2010, 20:05
To wszystko zależy gdzie dokładnie jest umiejscowiony czujnik w klimie odpowiadający za pracę wentylatora. Jak i od tego jakie wartości inżynierowie forda zapodali do sterowników sterujących całym układem. Możliwe, że ma jakąś tam wartość zadaną i dlatego wentylator trochę jeszcze na tej mniejszej prędkości pochodzi aby ciśnienie w układzie się unormowało.

jacek+
23-02-2012, 18:57
Witam,czy ktoś może mi powiedzieć czy łożysko wentylatora Chłodnicyjest wymienne czy trzeba wymienić cały Wentylator jeżeli jest wymienne to proszę o Opis jak to zrobić Z Góry Dziękuję