Zobacz pełną wersję : [Focus 1998-2004] Zbyt wysokie ładowanie alternatora, czy niesprawny akumulator?
Witam,
Czy to prawda, że focusy mają wyższy prąd ładowania?? Kupiłem dzisiaj nowy akumulator do auta i koleś robił mi test miernikiem: wyszło 14,62V. Mówi mi , że za wysoki prąd ładowania. Patrzę, że faktycznie w instrukcji do akumulatora który kupiłem jest że ładowanie ma wynosić 14-14,4V. Natomiast słyszałem, że w focusie tak jest że trochę wiecej jest. A jaki wy macie u siebie??
Sprostowałby nie za wysoki prąd ładowania (zależy od kilku czynników), ale za wysokie napięcie ładowania. Te określenia nie są jednoznaczne aczkolwiek często mylone. Prąd ładowania jest to prąd jaki płynie do akumulatora wyrażany w [A] amperach. Napięcie ładowania jest to aktualne napięcie na zaciskach akumulatora pod warunkiem gdy jest wyższe od napięcia jałowego (takiego gdy akumulator jest odłączony od odbiornika prądu) wyrażane w [V] woltach. Nie ma prostej zależności pomiędzy napięciem ładowania a prądem ładowania.
Obecne regulatory elektroniczne napięcia ładowania uzależniają je od temperatury otoczenia czyt. akumulatora ze względu na zmieniającą się oporność wewnętrzną akumulatora (taki parametr akumulatora). Nie przejmowałbym się tym napięciem, aczkolwiek sprawdzę jakie jest u mnie i przy jakiej temperaturze. Ponadto jak podaje napięcie z dokładnością do setnych części V to oznacza to, że mierzył multimetrem cyfrowym, a one często przekłamują przy pomiarze napięcia instalacji elektrycznej w pracującym samochodzie szczególnie w bliskiej odległości instalacji od alternatora.
piotrek 74 24-11-2008, 19:12 jak masz powyżej 15v to można się martwić(miałem 15,5V akumulator gotował się po 40km), jak kolega wyżej napisał elektroniczne zazwyczaj kłamią
P.S i elektryk pomógł :fcp26 ( ja prawdopodobnie uporałem się z busem ) :fcp29
On nie mierzył tego typowym miernikiem, tylko testerem do akumulatorów EXIDE EBT - 165P (dostałem wydruk).
Co ciekawe zmierzony prąd rozruchu to 793A :fcp20 . A powinno być 700A, ale podobno tak jest w nowych akumulatorach.
piotrek 74 Mam nadzieje, że to było to. :fcp4
piotrek 74 24-11-2008, 20:10 Daro26 > sprawdziłem świece , czas ich grzania i wszystko OK a silnik nawet nie mruknął :572: .kolega poradził abym odpowietrzył wtryski (2,3JTD) po zajeżdżeniu jednego akumulatora (przy odpowietrzaniu ) podpoiłem drugi i zapalił :fcp1 Teraz czekam do rana :fcp29
Z tym prądem to chodzi mi o to, czy amumulator nie do dostaje po dup..... .
Nie wiem jak jest w I-szej foce... ale w II w "tescie zegarow" jest opcja pokazania napiecia akumulatora... wiec moze uruchom u siebie test zegarow z wlaczonym silnikiem i zobacz czy masz jakas opcje... tam bedziesz mial na 100% dobrze pokazane...
Zeszłej zimy wymieniałam akumulator na bosch silver 74Ah i zaraz gdy wymieniono mi ten akumulator swierwdzono to samo - za wysoki prąd ładowania - pojechałam następnego dnia do innego elektryka i okazało się że jest wszystko w najlepszym porządku, elektryk stwierdził, że widocznie akumulator zanim go kupiłam musiał poleżać sobie trochę w sklepie i częsciowo się rozłądować bo po jeżdzie prawie całodziennej alternator naładował go włąściwie i problem szczęsliwie sam znikł :) także proszę od razu nie przerażać się pojeździć jeden dzięń i wtedy spradzić ponownie może akurat powtórzy się moja historia
piotrek 74 25-11-2008, 20:32 Daro26 - i sprawdzałeś ładowanie dzisiaj ?---zmniejszyło się ? :fcp4
P.s. busik rano zagadał lepiej niż w Lato :fcp2
piotrek 74 dzisiaj nie dałem rady, za dugo w robocie siedziałem :fcp18 Moje też o wiele lepiej zapala, chociaż wydaje mi się że jeszcze mogło by lepiej. Świece musze sprawdzić bo tego nie zrobiłem, na razie jest wymiony akum na nowy.
damian6984 15-12-2008, 12:27 U mnie po odpaleniu auta gasły wszystkie kontrolki, a po ok 3 sek zapalała się kontrolka ładowania i zaraz gasła i tak może ze 2 razy się stało. Podjechałem do Forda i wyszło że mam 15,5. Powiedzieli że to jest regulator napięcia, ale jak go wymienię to i tak będzie to samo bo to wada komputera. Kazali włączyć światła i jeździć. Dodam jeszcze, że nie pali mi żarówek. Teraz jeżdżę już tydzień i nic się nie dzieje. Napiszcie co o tym sądzicie, bo ja na prądach to się nie znam.
piotrek 74 15-12-2008, 13:07 jak miałem takie ładowanie to akumulator gotował się i padł lepiej sprawdź jeszcze raz to ładowanie u jakiegoś elektryka lub sam miernikiem, w moim przypadku wina była kabelków+kostka które dochodzą do alternatora jeden trzymał się na kilku włoskach , :fcp29
damian6984 15-12-2008, 15:44 A jaka jest przyczyna gotowania się akumulatora bo ja jeżdżę dziennie ok 70 km i chyba sie nic nie dzieje.
piotrek 74 15-12-2008, 18:42 te 70km przecież nie robisz jednorazowo tylko z przerwami ,dlatego bateryjka jeszcze jest cała:fcp1 ,jak przejedziesz dłuższą trasę to otwórz maskę i zobacz czy nie wygotował ci się elektrolit i bateria nie spuchła :fcp4 .
krzychg7 15-12-2008, 19:11 Po zakupie nowego akumulatora i przejechaniu ok. 500 km pojechałe do sklepu, gdzie zmierzyli mi napiecie ładowania i wyszło 14,8. Kazali jechać do elektryka, bo jest za wysokie. Pojechałem do elektryka i ten stwierdził, że jest to bardzo dobre ładowanie (elektryk zupełnie niezależny) i nic nie należy ruszać. I rzeczywiście przejechałem już ok. 5000 km i nic się nie dzieje. Zwyczajnie robię trasy 50 km do pracy ale czasami jeżdzę po 200 km i akumulator się nie gotuje. Także jeśli masz 14,6 to zostaw to w spokoju-poobserwuj akumulator po dłuższych trasach ale u mnie jest OK>
marcin-25 27-06-2010, 20:10 Witam
Jak to jest z tym ładowaniem w focusach. Na zaciskach mam 14,85v. Z tego co czytałem to jedni piszą, że w tych autach to norma, a inni że jest za wysokie.
1. Czy możliwe jest, że tak wysokie ładowanie to wynik kończącego się akumulatora (jest prawdopodobnie od nowości)?
2. Czy wymienić regulator napięcia, a później akumulator, czy odwrotnie?
3. Wraz z włączaniem świateł, radia i dmuchawy napięcie spada tylko do 14,65v (to chyba powinno spadać więcej)?
4. Czy w tym modelu szczotki alternatora są montowane w regulatorze napięcia? Pytam bo kilka razy zapaliła mi się kontrolka ładowania, więc podejrzewam szczotki.
Próbowałem to jakość zlepić w jeden temat, dzięki za odp.
jasiuprezes1 28-06-2010, 08:53 cześć,napięcie ładowania masz kolego bardzo dobre i nie jest za wysokie,jest ustalane przez czujnik temperatury,przy temperaturze ok.10 stopni napięcie ładowania tak jak piszesz, jeśli wzrośnie temperatura napięcie ładowania troszke spadnie.szczotki są na wirniku alternatora.akumulator jeśli ma 4 do 5 lat i przestaje kręcić w zimie to wtedy go zmienisz.migająca kontrolka ładowania może być objawem zużytych szczotek ale jak nie świeci i masz ładowanie nie wnikaj narazie w drobiazgi.ja jestem tego zdania że jak wszystko pracuje to nie ruszaj aż się nie zepsuje,trzeba dbać tylko o przeglądy okresowe jak instrukcja podaje.
marcin-25 28-06-2010, 16:49 Akumulator prawdopodobnie od nowosci motorcraft 10 lat. W zime czasem mialem problem. Do tego wskazniki ida do gory na maxa przy kazdym odpaleniu, potem opadaja. Pytam o ladowanie bo jestem ciekawy czy w razie awarii nowego akumulatora, nie bedzie uwzgledniona gwarancja, ze wzgledu na (jak moga stwierdzic zbyt wysokie ladowanie a nie np. 14,4) czy moze byc taka sytuacja?
A ja już bym się rozglądał za nowym akumulatorem, bo raz mi się zdarzyło, że w ogóle przestał kręcić rozrusznikiem (późną wiosną) i nie ruszył z miejsca dopóki nie dostał nowego akumulatora. A jeszcze dwa dni wcześniej odpalał w miarę normalnie. Po wymianie akumulatora odpalił od razu i jeździ tak dwa lata bez problemów, a napięcie ładowania to ok. 14,5V mierzone przy ok. 15stopniach.
Oczywiście można nie ruszać aż się zepsuje, ale głupio tak wstać rano, wsiąść do auta i klops.
Po za tym:
- wskaźniki idące na maksa i problemy w zimie oznaczają tylko jedno
- obstawiam, że po wymianie akumulatora napięcie ładowania trochę spadnie
Co do gwarancji, to pasowałoby przeczytać warunki gwarancji, ale nie sądzę, by napięcie ładowania po wymianie wykraczało poza dozwolone w instrukcji.
marcin-25 28-06-2010, 19:56 Dzieki za odp. Rozejrze sie za nowym aku.
marek_3535 30-06-2010, 17:57 napięcie ładowania 14.2V - 14.5V.Napięcie 14.9V to stanowczo za dużo nie tylko w tym aucie,ale w każdym jednym z instalacją 12V.
Witam wszystkich
Potrzebuje pomocy , ponieważ mam problem z moim Focusem 1.6 16V 1999r a mianowicie jak go kupiłem było wszystko w porządku po pewnym czasie zauważyłem ze światła mi przygasają i wszystko co ma podświetlenie w samochodzie , zaprowadziłem wiec go do mechanika wyszło ze ma przeszło 15V ładowania wymienił mi regulator 175zł ale nic nie pomogło zaproponował zmianę aku wiec tez to zrobiłem tez kicha wiec stwierdził ze trzeba kopić cały alternator bo możne mieć przebicie na zwojach wiec tak zrobiłem 200zl regeneracja i co najciekawsze nic mi to nie pomogło wiec wybrałem sie do serwisu forda tam stwierdzili ze regulator napięcia nie współgra z komputerem wizyta 200zł wymieniłem regulator na Magneti Mirelii podobno jest on oryginalną częścią alternatora focusa 150zł i nic nie mam juz siły do niego gdzie tkwi problem gdy odłączam wtyczkę kompa od alternatora jest dobrze tylko ja podłącze już lądowanie jest ok 15V
POMOCY
Moim zdaniem wina jednak regulatora napięcia.
jeremi376 22-12-2012, 14:53 Witam!
Podepnę się pod temat, posiadam forda focusa c max 1.6 TDCI 2004r napięcie ładowania alternatora mierzone na zacisach nabiegu jałowym wynisi 14,67V po włączeniu świateł mijania + drogowe +halogeny+dmuchawa i ogrzewanie tylnej szyby spada do 14,63V. Pytanie czy jednak
niejest to za wysokie ładowanie?
W instrukcji ford focus c max naprawiam sam znalazłem że napięcie ładowania przy sprawnym alternatorze powinno wynosić 13,5V-14,8V.
W instrukcji ford focus c max naprawiam sam znalazłem że napięcie ładowania przy sprawnym alternatorze powinno wynosić 13,5V-14,8V.
Wyraźnie napisali :) Mieścisz się idealnie.
W czasie jazdy zapaliła się kontrolka akumulatora, po zmierzeniu amperomierzem ładowanie wynosiło 14,5 ale po przy gazowaniu do 2 tys. dostawalo juz 17,5... w czym może być problem?
miał juz ktoś takie problemy?
W czasie jazdy zapaliła się kontrolka akumulatora, po zmierzeniu amperomierzem ładowanie wynosiło 14,5 ale po przy gazowaniu do 2 tys. dostawalo juz 17,5... w czym może być problem?
miał juz ktoś takie problemy?
Jesteś pewny, że amperomierzem mierzyłeś? Poza tym przy wartościach mierzonych wypadałoby podać jednostkę, wtedy wiadomo o czym rozmowa.
Alternator w Twoim samochodzie ma wydajność 120A lub 150A, przewód który łączy alternator z akumulatorem jest grubości palca. Chcesz powiedzieć, że odpiąłeś ten przewód od akumulatora, wpiąłeś się tam amperomierzem i stąd masz ten prąd zmierzony?
Moim zdaniem użyłeś woltomierza i mierzyłeś napięcie ładowania (nie prąd). Mylisz pojęcia na poziomie fizyki szkoły podstawowej.
Teraz jeśli Twój miernik/multimetr wskazuje poprawnie, to rzeczywiście coś jest nie tak albo z regulatorem napięcia, albo z jego podłączeniem.
Jeśli nie wiesz co mierzysz i czym mierzysz, to jedź do elektromechanika samochodowego, który widział kiedyś na oczy alternator Forda i wie czym to pachnie - niech Ci to sprawdzi. Napięcie znacznie powyżej 15V, nawet krótkotrwałe może Ci usmażyć elektronikę w samochodzie i magika, który trafi od razu co się usmażyło ze świecą nie znajdziesz.
Jeśli powiedzą Ci, że padł regulator napięcia, to lepiej sobie od razu kup nowy alternator, ewentualnie używkę, ale tam nie masz pewności czy też nie padł.
Ta część NIE WYSTĘPUJE w oryginale jako część naprawcza, a zamienniki nie współpracują poprawnie z PCM.
A co do gotujących się akumulatorów - jedynym typem aku dopuszczalnym w Fordach są akumulatory srebrowo-wapniowe. NIE WOLNO zakładać niczego innego.
Witam,
Mam pytanie deo posiadaczy pierworodnej wersji Focusa z silnikiem benzynowym. Ostatnio zapaliła mi się kontrolka ładowania. Wykręciłem alternator, wymieniłem regulator napięcia (orginał Magneti Marelli) - najbardziej prawdopodobny powód usterki to kompletnie skorodowana blaszka. Do tego widać że komutator, a przynajmniej górny styk jest w nieco opłakanym stanie, ale nie zdecydowałem się na wymianę - nie miałem łożyska. Całość spowrotem skręcona, odpalam, licznik w tryb serwisowy ładowanie 14.V. Super. Odstawiłem samochód i po 4 godzinach ruszam w drogę. Dla pewności komputer w tryb serwisowy aby napawać oczy prawidłowym napięciem, a tu 15.4V. Hmmm, czytałem że fordy maja smart charging i jak sa zimne mogą mieć napięcie podwyższone. Jazda ok 10min, napicie bez zmian. Myślę sobie - może za krótko, dziś udałem się na godzinna przejażdżkę, napięcie stoi jak drut na 15.4 - 15.5. P o2 godzinach powrót - napięcie bez zmian. Odłączyłem wtyczkę sterowania od alternatora i napięcie spadło do 14.1 na luzie i niskich obrotach. Oczywiście zapaliła się kontrolka ładowania. Podłączyłem wtyczkę, napięcie ponownie 15.5V. Oczywiście przed awarią napięcia nie sprawdzałem a przynajmniej nie pamiętam. A teraz ciekawostka. Spoglądam na stary regulator a w nim wyłamane dwa piny odpowiadające za sterowanie z PCM. nie sądzę aby stało się to w czasie wymiany. Spotkał się już ktoś z takim podejściem do problemu? Nie wiem czy tak było od początku czy doszło do tego podczas którejś wizyty w warsztacie. Pierwszy akumulator wytrzymał ok. 10 lat zatem jeśli to nie efekt pracy jakiegoś mechanika to znaczy ze to sterowanie nie jest tak potrzebne jak by się mogło wydawać. Zastanawiam się czy któryś program serwisowy nie zalecał mechanikom w ASO wyłamywania pinów ;) Może ktoś sprawdzić u siebie czy ma wszystkie piny w regulatorze. A jeśli tak to gdzie szukać rozwiązania aby ocalić piny a rozwiązać problem. Mam wstręt do niszczenia rzeczy które powinny być całe :(, ale ostatecznie tez wyłamię (albo postaram się je jakoś inaczej rozłączyć) te piny jeśli nie znajdę przyczyny za wysokiego napięcia ładowania.
Witam,
Skoro nie ma żadnej odpowiedzi na pierwszy post zadam może inne pytanie. Jak sprawdzić poprawność połączenia alternatora z PCM. wolałbym nie odkręcać złącza od PCM - w TIS napisane że trzeba rozwiercić jakąś śrubę, a potem wymienić osłonę złącza. Teoretycznie można chyba sprawdzić czy z PCM idzie jakieś sterowanie do alternatora - na logikę skoro bez wtyczki mam 14.1 a z wtyczka 15.5V to sterowanie jest. Można też sprawdzić czy z alternatora wychodzi sygnał zwrotny, choć bez rozkręcenia wtyczki trudno sprawdzić czy dochodzi do PCM. Może są jakieś typowe miejsca gdzie wiązka alternator-PCM ulega uszkodzeniu? Najbardziej prawdopodobne jest zapewne miejsce zaraz przed wtyczką do alternatora ale tam uszkodzenia nie widać. Po drodze nie ma już chyba żadnego innego łączenia.
Na początek, o ile tego nie zrobiłeś, proponuję konfrontację wskazań napięcia PCM'a z miernikiem (multimetrem).
Jeśli to ma na celu porównanie napięcia wskazywanego przez komputer w trybie serwisowym z napięciem które pokaże miernik, to niestety ale trop jest błędny. Napięcia są takie same. Pozostaje sprawa ciągłości kabli wychodzących z alternatora, lub innych wpływających na to że komputer stwierdza że należy zwiększyć napięcie ładowana. Czujniki temperatury powietrza wlotowego (IAT) i temperatury płynu chłodzącego silnik (ECT)? Jak je sprawdzić?
A teraz spojrzałem w TIS i tam jest napisane:
"Moduł PCM jest w stanie dostosować napięcie ładowania do temperatury akumulatora wykorzystując sygnał z czujnika powietrza dolotowego (IAT). Oznacza to że wartość napięcia obliczana jest przez moduł PCM i przesyłana do regulatora przez złącze transmisji danych."
czyli nie ma sygnału z ECT albo zapomnieli o nim napisać. Czy to jest ten sam czujnik z którego są brane dane aby sterować wskaźnikiem temperatury silnika? Jeśli tak to z tym czujnikiem problemu nie ma i to nie on wpływa na zwiększone napięcie ładowania.
I dalej brnąc w temat - czy w modelu z silnikiem benzynowym 1.6 jest IAT czy MAF? A jeśli MAF to czy z niego brany jest sygnał który wpływa na sterowanie ładowaniem akumulatora?
Pozdrawiam
Udało się rozwiązać problem? U mnie jest podobnie. Napięcie ładowania trzyma się w granicach 15,5V. Po odpięciu wtyczki z PCM napięcie spada do 14,4v. Dodać mogę, że regulator wymieniony na nowy oryginał.
arturfom 17-01-2015, 16:23 14,55 lub 14,63 to napięcia regulatora i większy prąd nie powinien wyjść ze złącza bo regulator to ogranicznik napiecia , przewód PCM służy do sterowania alternatorem a za pomocą tego kabla komputer zbiera dane na temat pracy alternatora i zapotrzebowania na prąd
Do sprawdzenia klemy połączenie i czystosc , kable i zlaczki - przy demontażu można cos ulamac itp, poprawność zamontowania regulatora, elektryk powinien zbadać przebieg prądu będzie wiedział po wykresie nie po napięciu co jest nie tak
Podepnę się pod temat zbyt wysokie ładowanie w przedziale 15,5V - 16,5V. Kontrolka ładowania świeci. Po wymianie regulatora napięcia dalej to samo :( mechanik stwierdził że trzeba szukać zwarcia na kablach lub przetarcia. Potrzebna każda wskazówka.
Nie wiem, czy jakieś zwarcie skutkowałoby takim wzrostem napięcia. Może sam regulator jest źle podłączony. Z tego, co kojarzę, tam są trzy przewody i warto sprawdzić, czy wszystkie prawidłowo podłączone, styki czyste itp.
Podjechałbym też do jakiegoś sklepu z akumulatorami (tylko / głównie), żeby na miejscu sprawdzili akumulator i na próbę podłączyli na chwilę inny, aby sprawdzić, czy Smart Charge w Fordzie coś zmieni z napięciem, kiedy dostanie nowy, dobry akumulator.
maureliusz 09-04-2018, 22:28 Według mojej wiedzy napięcie powyżej 14.5V to za dużo... Gazuje wówczas elektrolit.
Może czegoś nie wiem i sprzedają jakieś nowe AKU...????
Zwarcie to raczej powoduje spadek napięcia, a nie wzrost - zmień mechanika.
Jak napięcie ładowania jest NOK to pierwszy kierunek --> regulator
Damian-jg 10-04-2018, 08:32 Według mojej wiedzy napięcie powyżej 14.5V to za dużo... Gazuje wówczas elektrolit.
Może czegoś nie wiem i sprzedają jakieś nowe AKU...????
Zwarcie to raczej powoduje spadek napięcia, a nie wzrost - zmień mechanika.
Jak napięcie ładowania jest NOK to pierwszy kierunek --> regulator
Serio????
To teraz Cie zaskocze. W nowych autach gdzie napiecie jest regulowane przez sterownik silnika napiecie ładownia oze miec miedzy 12,5 a 15 Volt. Wsztsko jest zalezne od zapotrzebowania. Juz nie jeden amator wymienił sobie alternator czy tam regulator napecia i nie pomogło :)
Żeby nie było czarno - biało, to napiszę tak: obaj macie rację :)
Po prostu trzeba na to szerzej spojrzeć. Te niby coraz bardziej inteligentne systemy ładowania w samochodach mają za zadanie "próbować" naładować akumulator a nie tylko zasilać samochód, przy okazji podając prąd akumulatorowi, Stare akumulatory z płytami antymonowymi nie powinny dostawać więcej, niż 14,4 V, bo to mogło je nawet uszkodzić. AKumulatory z płytami wapniowymi nie naładują się do pełna przy tak niskim napięciu, dlatego zaleca się 1-2 razy w roku naładować prostownikiem, który przekracza napięcie 16 V (najlepiej, żeby trzymał 16,2, w granicach do nawet 16,5 przez jakieś 2 godziny, w końcowej fazie ładowania).
Wracamy do tego, że obaj macie rację: elektrolit zaczyna gazować powyżej 14,4 V. I to się nie zminieło, pomimo zmiany technologii płyt - jeżeli mamy elektrolit płynny, to powyżej 14,4 V będzie gazował (elektroliza, więc tracimy wodę, z czasem odsłaniając płyty). Po prostu w nowych akumulatorach producenci zadbali o jakiś tam nieco lepszy zakres rekombinacji gazów, aby ograniczyć utratę wody. Nie dają też już zwykle korków. Nie są to jednak akumulatory szczelne, więc przy wzroście ciśnienia, nadmiar gazów ucieka przez odpowietrzniki.
Inaczej sprawa wygląda z AGM - tam napięcie powinno być wyższe (nawet 14,7 - 14,9 V, ale nie może być "goniony" do 16,2, jak elektrolit płynny).
Dlatego w dobie tych niby inteligentnych systemów ładowania, nie powinniśmy już dowolnie wybierać pasującego gabarytami akumulatora. Trzeba dobrać technologię akumulatora do rodzaju ładowania w aucie. Wówczas wszelkie napięcia odbiegające od normy należy traktować, jako usterkę i nie czekać z naprawą / wymianą.
Jak mamy elektrolit płynny, to sprawne ładowanie nie powinno trzymać bardzo wysokiego napięcia przez dłuższy czas. Góra kilka godzin. Jednak powyżej 14,4 V na mrozie, czy po wykryciu znacznego spadku napięcia akumulatora, to już normalne. Jeżeli jednak jest ponad 15 V, to w Foce zdecydowanie normalne nie jest. Jak ktoś ma start-stop i AGM, to nie powinien w ogóle widzieć 15,x V. Nie wiem, czy Mk3, nawet poliftowe ma w jakiejkolwiek wersji AGM. Przypuszczam, że są zwykłe Ca-Ca z elektrolitem płynnym.
Pamiętajcie, że przy silnym gazowaniu elektrolitu, pod maską (pokrywą akumulatora, dalej pod maską) zbiera się wodór. Niezbyt bezpieczny gaz. Jeżeli gazujący akumulator dostanie za dużo amperów, to w skrajnej sytuacji może nawet eksplodować - na prawdę nie warto lekceważyć nieprawidłowego napięcia w instalacji elektrycznej.
Jakby ktoś chciał się przyjrzeć różnicom w ładowaniu różnych typów akumulatorów, to polecam filmik: https://youtu.be/5hkfJpAab6k
maureliusz 10-04-2018, 09:41 Żeby nie było czarno - biało, to napiszę tak: obaj macie rację :)
Po prostu trzeba na to szerzej spojrzeć. Te niby coraz bardziej inteligentne systemy ładowania w samochodach mają za zadanie "próbować" naładować akumulator a nie tylko zasilać samochód, przy okazji podając prąd akumulatorowi, Stare akumulatory z płytami antymonowymi nie powinny dostawać więcej, niż 14,4 V, bo to mogło je nawet uszkodzić. AKumulatory z płytami wapniowymi nie naładują się do pełna przy tak niskim napięciu, dlatego zaleca się 1-2 razy w roku naładować prostownikiem, który przekracza napięcie 16 V (najlepiej, żeby trzymał 16,2, w granicach do nawet 16,5 przez jakieś 2 godziny, w końcowej fazie ładowania).
Kolego drogi, królu złoty! To jest Nas dwóch na forum, którzy mają widzę pojęcie o ładowaniu AKU!
Ja już tych bredni nie mogę czytać i prostować...
Wszystko co napisałeś jest prawdą i potwierdzam.
Dodam tylko, że polecam prostowniki firmy STEF-POL, które mają ręczne przełączenia napięcia:
- 13.6 - żel
- 14.4 - Aku standard ładowanie bezpieczne
- 15.8 - Doładowanie AKU, ale trzeba uzupełnić wodę / lub skontrolować chociaż
Witam, panowie w u mnie ładowanie 14,8 V,kupiłem ten samochód 5 lat temu z akumulatorem
44 Ah-400A,i przez cały ten okres miałem takie ładowanie obecnie wymieniłem akumulator na 60Ah-540A,i ładowanie pozostało jak wyżej.Podczas wymiany akumulatora na nowy napięcie w aucie zostało podtrzymane więc nic się nie zresetowało,i teraz pytanie czy alternator ładował stary akumulator takim napięciem bo miał takie niskie parametry ?, i może jak odepnę klemy to zmniejszy się ładowanie nowego?.Pozdrawiam
konieczko5 05-01-2023, 07:40 ...
I także akumulator. Przy napięciu 14,8V już wyraźnie gazuje przy temperaturze 20 st. Latem w upałach w komorze silnika to już na pewno.
obecnie wymieniłem akumulator na 60Ah-540A,Jeśli kupiłeś akumulator z dostępem do cel, nie zapomnij sprawdzać poziomu elektrolitu i dolewać wodę destylowaną jak trzeba.
konieczko5 05-01-2023, 11:31 ...
To zależy, mi na jakimś lekko wyeksploatowanym powyżej 15V zaczynało już bulgotać. Do 15V cisza. Temperatura pokojowa.
Akumulatory można ładować do ~16V. Zależy jakie. Przy takich napięciach gazują. Czyli tracą elektrolit. W większym czy mniejszym stopniu. Dlatego trzeba kontrolować jego poziom. Przy standardowym kwasiaku z korkami zawsze da się dolać wody destylowanej. Przy bezobsługowych już tego się nie da. A przy AGM to już w ogóle takie napięcia lepiej odpuścić.
Miczelov 24-06-2024, 13:43 Cześć. Silnik 1.6 zetec.
Zaczęło się od okazjonalnego wzrostu napięcia w trakcie jazdy do 16v i wywalania kontrolki. Potem kontrolka zapaliła się na stałe, a napiecie w trasie do pracy (około 20km), trzymało się stale na 16v. W drodze z pracy 13,5v, ale kontrolka nadal świeci. Taki stan (13,5v na odpalonym silniku) utrzymywał się jeszcze przez kolejne 2-3dni już bez zmian.
No to co - wymiana alternatora - nie chciało mi się bawić z rozbieraniem i regeneracją na ślepo... Tym bardziej, że przy wymianie zauważyłem, że obudowa alternatora jest pęknięta.
Założyłem i.... Napięcie ~15v i kontrolka. Założyłem więc alternator z drugiego Focusa (ma około roku od wymiany w tamtym i wszystko hula), i brak poprawy.
No to podejrzany aku - i tak zimą już z biedą trzymał napięcie, więc rano była loteria czy odpali sam czy z kabli (teraz jak jest cieplej jest ok, ale wymiana przed zimą już konieczna).
Więc przełożyłem również roczny aku z drugiego i... Nosz kurczaczki, nadal to samo.
Jakieś pomysły? Na razie będę jeździł na starym Aku, więc jak go zbyt wysokie napięcie dobije to żadna strata, ale przed wymianą na zupełnie nowy wolałbym źródło problemu znaleźć.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240624/1aabab4f49aa3ba501edbb79cd7405b9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240624/44a8e253863df3a4eacc28884b3956f6.jpg
Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka
Tydzień męczarni i problem rozwiązany tuż po utworzeniu wątku...
Wtyczka 3pin podłączona do alternatora. Czerwony przewód (on chyba daje do komputera informację o napięciu ładowania?) przerwany tuż jakiś centymetr dalej jak zaczyna się ta czarna rurka/osłona...
Możliwe, że zaczęło się od alternatora, a przewód już nadgryziony czasem, strzelił w trakcie przekładania tego pierwszego.
W każdym razie... Tydzień zabawy. Ale już działa jak powinno.
Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka
Czerwony to raczej plus 12V przez bezpiecznik do akumulatora. Pozostałe dwa do PCM. W przypadku problemu z alternatorem warto zacząć od sprawdzenia tych 3 przewodów z wtyczki 3 pinowej na alternatorze.
|
|