Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2000-2007] sprawny EGR nie działa ?!


mkrek
04-07-2010, 13:36
zdecydowałem się w końcu na czyszczenie EGR i kolektora, ponieważ przy przyspieszaniu strasznie kopci.
Kolektor nie był bardzo brudny. W EGR było trochę więcej sadzy. Wyczyściłem go i chciałem sprawdzić. EGR mam taki z elektroniczną wtyczką od lewej strony. Tłok cały czas był zamknięty - nie dał się wcisnąć. Zassałem ustami powietrze przez rurkę i się otworzył - sądzę więc, że jest sprawny. Następnie podłączyłem w aucie to elektryczne coś oraz rurkę z podciśnieniem, odpaliłem silnik i ...... klapa - EGR nie otwierał się. Pomyślałem, że może w rurce nie ma podciśnienia i dlatego tłoczek się nie otwiera. Przyłożyłem do języka i okazało się, że podciśnienie jest.
Tłoczek jednak dalej się nie otwiera - jaka może być przyczyna? Wiem, że dla kopcenia to niby lepiej jak cały czas byłby zamknięty EGR (choć nie zaślepiony) - cały czas powinien więc pracować na czystym powietrzu i nie kopcić.
O co więc chodzi i jak sprawdzić ewentualną przyczynę?

Tari
04-07-2010, 21:53
daj zdjecie swojego egr bo wydaje mi sie ze ta rurka co ja ciagnales jest od klapy gaszacej a nie od egra bo jest sterowany elektronicznie i otwierany za pomoca silniczka :P moge sie mylic oczywiscie ale musisz pokazac zdjecie:)

Pablo_X
04-07-2010, 23:20
Zobacz na ten eksperyment :027:

http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/31jvnQ4FF7a/wysterowanie_egr_play (http://xpablo.wrzuta.pl/film/55yv0aAPxfa/wysterowanie_egr)
W ten sposób zobaczysz czy twój zawór działa prawidłowo.

aali82
05-07-2010, 08:01
Pablo a jak ja nie mam takiego ERG to mogę go śmiało zaślepić? I gdzie tą zaślepkę wsadzić.

lukrasz
05-07-2010, 09:13
Pablo a jak ja nie mam takiego ERG to mogę go śmiało zaślepić? I gdzie tą zaślepkę wsadzić.

ale po co chcesz zaślepić, działa nieprawidłowo? jakie ma objawy?

aali82
05-07-2010, 10:07
lukrasz zero mocy na niskich obrotach.

mkrek
05-07-2010, 10:25
Tari - mój EGR wygląda identycznie jak ten z firmiku zamieszczoneto przez Pablo_X.
Inaczej trochę wygląda jednak miejsce styku tych trzech rureczek, więc nie wiem które powienienem połączyć ze sobą. W każdym razie zasysałem tą rurkę, która wychodzi z EGR, więc chyba właściwą. Nie mogę teraz załączyć zdjęć.
Pablo_X - jak sprawdzę że EGR działa po złączeniu tych dwóch rurek? Musiałbym go znowu zdemontować i patrzeć na tłoczek - dobrze myślę? Czy bez odkręcania EGR też dowiem się czy działa?
Jakie mogą być przyczyny, że sprawny mechanicznie a po podpieciu nie otwiera się?
No i skoro niby cały czas zamkniety to dlaczego tak strasznie kopci przy przyspieszaniu? Przecież jak zamknięty to pracuje na czystym powietrzu i nie powinien tak dymić (na czarno).
Czy to może być winą turbiny? - dodam, że inni mówią mi, że moja turbina ładnie ciągnie. Sprawdzałem ją od wlotu powietrza i z odmy widać niewielki przeciek do turbo.
Badałem wtryski na komputerze w nieautoryzowanym serwisie - niby podają równą dawkę na wolnych obrotach jak i przy przyspieszaniu.
Doradźcie coś, bo już tracę siły.
Jakieś zdjęcia załączę wieczorem.

Pablo_X
05-07-2010, 10:40
Daj zdjęcia twojego EGR i rureczek wraz ze "sterownikiem" zaworu to zobaczymy co tam masz i co dalej robić.

chasm
05-07-2010, 11:14
A może masz bądź masz gdzie pożyczyć ELM327? EGR masz okablowany więc można podejrzeć sygnał (nawet w mm przesunięcia) z czujnika położenia zaworku EGR w czasie pracy silnika - miałbyś wgląd w jego pracę.

aali82
05-07-2010, 13:39
http://img686.imageshack.us/img686/1905/20100705424.jpg

http://img69.imageshack.us/img69/9906/20100705425.jpg

http://img580.imageshack.us/img580/6148/20100705426.jpg






Oto mój ERG Pablo możesz mi powiedzieć jak go zaślepić. I czy jest jakaś opcja na czyszczenie przepływomierza tego zaraz za filtrem powietrza.
Sorki za takie zdjęcia ale nie wiem jak inaczej je zamieścić.

mkrek
05-07-2010, 20:03
koledzy,
no to załączam foto mojego egr w wersji przed czyszczeniem dla poglądu, całośc mojego kolektora, czujniki o któych pisaliście (które rurki mam połączyc?) oraz wlot do turbo od strony wlotu powietrza. Czy uważacie, że turbo jest bardzo zasyfione?
Mam nadzieję, że tam jest ten sterownik, bo nie wiem, który to.
Czekam więc na opinie. Czy za pomocą innego programu niż ten ELM też to mogę sprawidzić? Gdzie szukać prawidłowych (dopuszczalnych wartości)?

PS. kurcze, nie wiem jak to wrzucic, żeby od razu były foty do wglądu bez klikania w link - może ktoś mógłby to poprawic?

Pablo_X
05-07-2010, 20:18
Sorki za takie zdjęcia ale nie wiem jak inaczej je zamieścić.
Zdjęcia wporzo :)

Masz opis
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/4WlTIGZNP7i/sterownik_podcisnieniowy_egr_i_turbo

Aby zaślepić zawór EGR, trzeba skorzystać z takiej zaślepki
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/5bbOoxKkPWw/zaslepka_egr
Montuje się ją między rurą ze spalinami a zaworem EGR. Wycięte ząbki pozwalają łatwo za- i wy- montować zaślepkę.

I czy jest jakaś opcja na czyszczenie przepływomierza tego zaraz za filtrem powietrza.Jego czyszczenie można sobie darować. Nie wpływa on na korektę dawki paliwa w stosunku do powietrza. Jego zaniżony odczyt powoduje mniejsze uchylanie zaworu EGR (a to chyba dobrze).

mkrek
05-07-2010, 20:37
Pablo_X czy mi też mógłbyś tak łopatologicznie ;) wyjaśnić? - wrzuciłem zdjęcia jak prosiłeś.
Wysłałem Ci też info na PW - mógłbyś podpowiedzieć?

Pablo_X
05-07-2010, 21:37
wrzuciłem zdjęcia jak prosiłeś.
Patrząc na twoje zdjęcia, sugeruję Ci zapoznać się z tematem Odma – mit, czy prawdziwe przekleństwo w TDCI (http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=101855).
Co do sterowania zaworem, to nie widzę tu żadnej komplikacji. Co prawda "sterownik" jest inny, ale zasada działania oraz przewody jak w klasycznych. Łatwo wytropisz przewód idący do filtra powietrza oraz ten idący do zaworu. Pozostały przewód to jest podciśnienie :wink:

mkrek
05-07-2010, 21:59
Do tematu odmy już zaglądałem. Zastanawiam się nad tą modyfikacją, ale nie chcę zabierać się za wszystko na raz. Czyściłem sterownik turbiny, zawór EGR i kolektor - może na razie wystarczy. Bo potem się nie połapię o co kaman.
No ale co z tym moim EGR. No bo jak zasysałem ustami przez tą rurkę wychodzącą z EGRu to tłoczek się cofał, jak uruchmiłem silnik to się nie cofał na wolnych obrotach. Jak sprawdzić poza programami typu ELM czy działa zawór czy nie. Z Twojego Pablo-X filmiku nie wiem które mam rurki złączyć u mnie (jak widzisz wygląda to inaczej niż u Ciebie) i co ma się stać po połączeniu ich, żeby zdiagnozować ten EGR. No i gdzie jest ten sterownik od EGR - na nim, czy tam gdzie się łączą te 3 rurki? Czy mogę bez oprzyrządowania sprawdzić sprawność tego sterownika, co nie wiem jeszcze gdzie on jest ;) ?
pozdrawiam

Pablo_X
05-07-2010, 22:15
Czyściłem sterownik turbinyKtóry sterownik :?: Elektryczny :?:

Jak sprawdzić dziadzienie zaworu EGR :?: Trzeba mieć wakuometr (próżniomierz) i wpiąć go w obwód. Miewają takie coś na warsztatach a w sklepach nie jest zbyt drogie.
Przy wymuszeniu pełnego otwarcia podczas pracy (poprzez złączenie na krótko), silnik powinien zgasnąć lub bardzo kuleć (ale raczej zgasnąć).

Tari
06-07-2010, 07:22
mkrek od kiedy masz samochod? ma/mial dpfa? bo mi to wyglada na wymienionego egra ktory jest sterowany podcisnieniem od klapy gaszacej z efektem takim ze nie jest sterowany wcale:P, przynajmniej wszedzie gdzie widzialem takie sterowanie podcisnieniem to bylo od tej klapy/przepustnicy. wiem ze wyglada to w miare oryginalnie ale nie zawadzi sprawdzic
podaj vin to mozna byc cos w microcat zobaczyc.

a i tak btw ta guma pod korkiem oleju powinna byc razem z pokrywa silnika a nie pod korkiem. w wiekszosci mk3 ktore widzialem ludzie popelniaja taki blad a potem maja powycierane wytlumienie od klapy bo oslona nie dochodzi..:)

mkrek
06-07-2010, 07:54
Pablo_X - tak ten elektroniczny sterownik w takim "pudełku" nad turbo. Sposób czyszczenia jest na forum. Robiłem to, bo jak pisałem w podforum "diesel" przy przygazowaniu na zimnym silniku miga mi też sprężynka i wywala błąd P132B.
Tari - co to jest dpfa? auto mam dwa lata ale kupione z jakimś przebiegiem. Generalnie jednak wszystkie części są w oryginale. Czasem ciężko nawet coś odkręcić.
Napisałeś: "ktory jest sterowany podcisnieniem od klapy gaszacej z efektem takim ze nie jest sterowany wcale" - co to znaczy? i która to klapa/przepustnica? No i jeśli masz rację to można to sprawdzić po nr vin? Teraz nie mam papierów - podam go na pw wieczorem - może być?
Z tym korkiem to przyglądnę się jak to można inaczej.

Tari
06-07-2010, 12:07
w samochodach z filtrem czastek stalych(dpf) byly inne egr'y mialy dodatkowa klape gaszaca sterowana wlasnie z takiego sterownika jak u ciebie i czujnik doladowania.
oczywiscie nie widac u ciebie tych elementow bo egr jest inny. http://img08.allegroimg.pl/photos/oryginal/11/19/56/31/1119563128
po numerze vin dowiemy sie czy miales taki egzemplarz czy inny :P chociaz jesli twoj samochod nie jest z niemiec to chyba moznaby wykluczyc ze byl dpf. ale dla pewnosci mozesz dac vin na pw.

co do bledu p132b na mondeklubpolska jest moj fotoporadnik jak rozebrac turbine i wyczyscic kierownice z lopatkami od zmiennej geometrii turbiny bo w twoim roczniku modul raczej dobry tylko wlasnie nagar blokuje ciegno co szybko rejestruje owy sterownik :) o nawet link znalazlem http://www.mondeoklubpolska.pl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=78442

mkrek
07-07-2010, 11:01
Więc tak: nie mam tego filtru cząstek stałych dpf - sprawdzone.
Dzisiaj powinienem mieć sprawdzone działanie EGR na urządzeniu nie ELM tylko KTS - podobno jest dokładniejsze.
Na co jeszcze mógłbym zwrócić uwagę przy sprawdzaniu tym KTS?
Wiecie już że:
- rura od intercoolera cała,
- EGR wyczyszczony,
- kolektor wyczyszczony.
- no nie wiem jak z tą odmą (nie ruszałem jej jeszcze) -widok wlotu do turbo zamieściłem na zdjęciu
Objawy: dalej ostre dymienie przy nagłym przyspieszaniu z ok. 1300 obr/min do 3500 obr/min oraz migająca sprężynka przy takim samym dowaleniu w gaz na zimnym silniku i błąd P1312B.
Może są jeszcze jakieś rzeczy co ten KTS może sprawdzić - jakieś ciśnienia albo czujniki i coś tam jeszcze, żeby pomóc w diagnozie tych problemów?

Rozbieranie turbo przekracza chyba moje możliwości - nogi robią mi się miękkie - nie jestem mechanikiem.

Tari
07-07-2010, 13:09
moze nie masz dpfa bo ktos go wycial... dlatego po vinie mozna sprawdzic czy miales oryginalnie:P wstydzisz sie vinu ?:) a z turbina sprawdz dzwigienke czy chodzi swobodnie, ja stawiam ze nie chodzi. wtedy mozesz to rozebrac i zrobic albo kupic sobie nowa turbine jak zaleca serwis :> poki zmienna geometria nie chodzi odpowiednio w ogole nie zabieraj sie za diagnozowanie innych przyczyn czarnej chmury.

a tak w ogole to duzo osob myli dpf'a z katalizatorem wiec powiedz mi tylko kto ci sprawdzal ze go tam nie ma i jaka masz pewnosc ze sie nie pomylil?
jesli egr ci sie nie otwiera to kts ci powie ze egr sie nie otwiera czyli to co wiesz;p

inna sprawa ze kierownica od zmiennej geometrii mogla sie zasyfic od chmur sadzy ktore wypuszczales i problemem moga byc np wtryskiwacze:P

Pablo_X
07-07-2010, 20:25
KTS - nie jest idealny i w niektórych przypadkach pokazuje bzdury. Pewnego razu, jak mechanicy chcieli zakozaczyć i podłączyli do mojego mondeo właśnie KTSa. Włączyli diagnostykę i..... spalili go :p


Co do diagnostyki z użyciem ELMa 327....
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/d/9sPErSQB67S/ciagniecie_na_3_biegu (http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/9sPErSQB67S/ciagniecie_na_3_biegu)
Zawór EGR też można diagnozować - błękitna linia na wykresie i wskaźnik na dole :)
I następny log.
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/d/agJqqThLjHG/spokojna_jazda115 (http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/agJqqThLjHG/spokojna_jazda115)

Jeśli tobie loga nie zrobią to nic nie ustalimy :(

mkrek
08-07-2010, 21:33
Tari - sprawdzone właśnie po vin, że nie było dpf'a - dźwigienka ta między sterownikiem turbiny a turbiną? działa - znaczy przesuwa się tam i z powrotem. właśnie to pudełko rozbierałem i czyściłem spirytusem. do silniczka się jednak nie dobrałem i nie znam stanu szczotek. nie mogłem po prostu ściągnąć tej blaszki koło silniczka.
Pablo_X - no może KTS nie jest idealny ale dostępu do tego ELMa nie mam. Nic i tak nie rozumiem z przedstawionych przez Ciebie wykresów - nie znam się na tym. załączam za to filmik z testowania mojego EGR zrobiony w KTS.
http://w911.wrzuta.pl/film/1whvgJm91RK/egr_mkiii - nie wiem jak to wkleić inaczej na forum :( żeby było dostępne od razu

Może po tym filmie coś widać. Martwi mnie to, że bez obciążenia zmienia się położenie między 2,3mm do 0,5mm - chyba powinno by więcej mm i stałe jeśli nie daję gazu a tu skacze jak oszalałe. Może za małe jest to podciśnienie? Bo zasysając ustami przy odkręconym zaworze otwierał mi się więcej niż 3 mm. Po przygazowaniu zamyka się do 0,0mm - więc chociaż tyle.
Gdyby jednak sterownik od EGR (rozumiem, że to jest ta część gdzie schodzą się te trzy rurki) byłby walnięty to może to powodować nieprawidłowe dawki do turbo i go zapychać i wtedy by mógł kopcić? Tak sobie to jeszcze tłumaczę.
Co wy na to?

Tari
09-07-2010, 07:41
ten filmik z kts conajmniej dziwny i z tym zamykaniem tez tak srednio, to ze na chwile wskoczyla wartosc 0 nie znaczy ze sie poprawnie zamyka. wedlug mnie powienes to sprawdzic podczas jazdy jak juz sie podlaczales czy wtedy sie zamyka. a tak w ogole jesli te mm sa poprawne to te % sa złe i odwrotnie bo zaleznosc miedzy nimi powinna byc i miec sens a na filmie jest calkowicie inaczej. po przegazowce powinno byc 0% i 0mm żeby to mialo sens, zresztą przegazowywanie niewiele zmienialo dla tego parametru %.

ta dzwigienka sie musi przesuwac idealnie lekko, jesli poczujesz w jakims miejscu opor to sterownik tez go poczuje i zglosi blad. watpie ze to moga byc szczotki u ciebie akurat ale jak chcesz sprawdzac to wloz cos ostrego okraglego zeby pasowalo miedzy te zęby co sie zapieraja o scianke obudowy i ta blacha powinna puscic wtedy. zreszta kwestia pokombinowania i musi sie udac:P

Pablo_X
09-07-2010, 09:16
Odczyt procentowy będzie stale powyżej 0, nawet po zamknięcia zaworu. Zamknięty zawór to okolice 27%. To jest w normie. Zobaczysz to na górnym wykresie.

benio
10-07-2010, 08:11
Ja mam taki EGR jak widać poniżej.
Czy też można go przeczyścić i ew. jak się go rozbiera?

Tari
10-07-2010, 14:08
mozna wyczyscic drogi powietrzne do idealu, dobrze sprawuje sie benzyna ekstrakcyjna. mechanike tylko czesciowo bo by trzeba rozwiercac w jednym miejscu zeby dojsc do wszystkich elementow. a potem pewnie na tokarce cos dorobic. masz jakis powod zeby go rozbierac? bo dla zasady to nie warto sie brudzic.

Pablo X zapewne masz racje co nie zmienia faktu ze zachowanie sie tych odczytow sugeruje ze cos jest nie tak. no chyba ze odczyty sa rzadkie i dochodza z opoznieniem.

benio
10-07-2010, 17:15
mozna wyczyscic drogi powietrzne do idealu, dobrze sprawuje sie benzyna ekstrakcyjna. mechanike tylko czesciowo bo by trzeba rozwiercac w jednym miejscu zeby dojsc do wszystkich elementow. a potem pewnie na tokarce cos dorobic. masz jakis powod zeby go rozbierac? bo dla zasady to nie warto sie brudzic...

Mam zamiar zająć się kolektorem ssącym to i tego EGR'a też może by należało by wyczyścić.
Moje Mondeo ma 108kkm, więc chyba należy do tych elementów luknąć. A dodatkowo od jakiegoś czasu jest jakiś muł i nie czuć tych 155PS, i adekweatnie do tego momentu obrotowego.

Tari
11-07-2010, 12:40
wydaje mi zie ze spadek mocy w tym roczniku i z dpfem to powinien sie objawic jakims bledem. ewentualnie obejrzyj rury, moze masz jakas nieszczelnosc. najlepiej zaopatrz sie w elma i zrob loga. teoretycznie oslabiona kondycja wtryskow moze powodowac spadek mocy nie generujac bledow. pamietaj ze nawet jakby chcial kopcic to dpf wszystko zatrzyma.

jest jeszcze opcja podobno ze przy diagnostyce w aso moze przepasc virus jak wgraja ci nowe oprogramowanie bez pytania. nie byles u nich przypadkiem?

benio
11-07-2010, 21:37
...jest jeszcze opcja podobno ze przy diagnostyce w aso moze przepasc virus jak wgraja ci nowe oprogramowanie bez pytania. nie byles u nich przypadkiem?

Część rur od intercoolera już wymieniłem bo faktycznie przepuszczały.
Na diagnostyce jeszcze nie byłem - chcę najpierw wyeliminować inne zauważone problemy, np. mruganie lampek - mam zamiar wymienić altka jak tylko dorobię klucz do zdejmowania paska wieloklinowego.

mkrek
12-07-2010, 16:33
Pablo_X, Tari - chwilę nie miałem czasu zaglądnąć. No to co w końcu myślicie z tym kopceniem mojego auta? Rura intercooler cała, EGR i kolektor wyczyszczone, jak działa EGR zamieściłem w filmiku, dojścia do tego ELMa nie mam... Co dalej?
No i myślicie, że ten EGR to działa w końcu poprawnie czy nie? Jeśli nie, to co może za niego odpowiadać że nie działa? Chociaż tłoczek coś tam pracuje.
Ktoś na forum pisał, żeby jeszcze sprawdzić czujnik przepływu powietrza. Że jak odpięty ten czujnik, to nie powinno dymić. Ja odpiąłem i dalej dymi. Czy to oznacza, że może ten czujnik walnięty? Dość dużo już napisałem na temat tego przypadku. Kopci jak stary Robur.
Nie chcę potem pisać postu typu "wymieniłem wtryski na nowe i dalej kopci".
Co dalej, koledzy? Co dalej.......?

Pablo_X
12-07-2010, 20:35
Wyjmij wtyczkę ze "sterownika" zaworu i zobacz czy jest zmiana. Jeśli nic się nie zmieni, tzn., że to nie EGR.

W żadnej okoliczności nie pisałeś o ciśnieniu doładowania.

mkrek
13-07-2010, 06:47
Pablo_X - która to wtyczka, jedna jest na zaworze EGR czy to ta gdzie te trzy rurki ze zdjęcia się schodzą? Nie wiem, gdzie jest to sterowanie.
Co to jest to ciśnienie doładowania i jak to sprawdzić? Czy to odnosi się do tego czujnika przepływu powietrza o którym pisałem?

tlopuc
13-07-2010, 08:54
A nie lepiej zaślepić EGR ? wtedy będzie wiadomo czy pracował dobrze. Jak przestanie dymić to znaczy, że źle. Ja tam swój zaślepiłem i dymi mniej. Coraz kasuje sobie błąd i jest ok.

Pablo_X
13-07-2010, 10:57
ta gdzie te trzy rurki ze zdjęcia się schodzą?Tak. Rysunek resztę ci powie.

http://xpablo.wrzuta.pl/sr/d/8uLXlkrFULK/widok_silnika_tdci (http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/8uLXlkrFULK/widok_silnika_tdci)

http://xpablo.wrzuta.pl/sr/d/4WlTIGZNP7i/sterownik_podcisnieniowy_egr_i_turbo (http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/4WlTIGZNP7i/sterownik_podcisnieniowy_egr_i_turbo)


Co to jest to ciśnienie doładowania i jak to sprawdzić?Jest to ciśnienie jakie panuje za turbosprężarką. Mierzone jest za intercoolerem aby dodatkowo określić jego temperaturę (a przez to gęstość) i przygotować dawkę paliwa. Aby je sprawdzić trzeba skorzystać ze sprzętu diagnostycznego np. ELM 327, WDS/IDS.

Czy to odnosi się do tego czujnika przepływu powietrza o którym pisałem? Nie.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
A nie lepiej zaślepić EGR ? wtedy będzie wiadomo czy pracował dobrze.Do testu nie trzeba.
Wystarczy go wyłączyć.

Tari
13-07-2010, 21:07
juz bys dawno tego elma sobie kupil... nie masz dostepu do allegro ?;p

Vegeta_1906
14-07-2010, 15:18
Witam. Pablo zrobiłem Twoje doświadczenie które przedstawiłeś na filmiku i na początku autko tylko się wyciszyło, ale jak zrobiłem tak jeszcze później ze dwa trzy razy to auto kulało i zgasło. tak jak napisałeś, zatem co możemy wnioskować z tego? przestał się tłuc i zgasł. zepsuty EGR? czy co?
pozdrawiam

Vegeta_1906
14-07-2010, 15:23
I drugie moje pytanie, jeśli to ten EGR jest uszkodzony to trzeba kupować nowy? bo mam znajomego który sprzeda mi używke za 250zł, ale nie wiem czy to jest część często psująca się i lepiej kupić nową bo dłużej pojeżdzę, czy można z używką spróbować?
pozdrawiam

mkrek
14-07-2010, 15:39
Pablo_X - czy ciśnienie doładowania to to samo co ciśnienie w rurze dolotowej? jeśli tak to było 100kPa i 1,35V przy jałowym oraz 135kPa i 1,57V przy przygazowaniu. Ten schemat ze zdjęć już oglądałem, ale widzisz na moich zdjęciach, że u mnie to inaczej wygląda. Dzisiaj spróbuję odłączyć wtyczkę tam gdzie się schodzą te trzy rurki i zobaczę czy jest zmiana. Dam oczywiście znać.

Tari - nie pomyślałem, że można kupić takiego ELMa. No i to przyda mi się jednorazowo - nie jestem mechanikiem.

Polarny
14-07-2010, 16:16
Tego nie wiesz ile razy Ci się przyda. A pewnie przyda się tyle razy ile zaglądniesz tutaj na forum. Koszt ELMa to 60-120 zł, zależnie od wersji. Nie wiem ile płacisz za podpięcie do np. KTSa. Jak za free to masz, to spoko, ale jak płacisz, to lepiej przekalkulować.

mkrek
14-07-2010, 18:13
Przy zaleceniach Pablo_X objawy takie:
- przy spięciu "na krótko" rurki podciśnienia do rurki dochodzącej do EGR auto zaczyna się szybko dusić i gaśnie,
- przy odpięciu tej wtyczki tam gdzie się schodzą te trzy rurki żadnych zmian - auto pali i nic mu nie jest

Co to oznacza? Poprowadźcie mnie za rękę dalej. Gdzie szukać?

Zaworu nie chcę zaślepiać ani w części - przyjmijmy że jestem zapalonym "zielonym" ;)
Podpięcie do KTSa póki co za free.

Pablo_X
14-07-2010, 21:37
Witam. Pablo zrobiłem Twoje doświadczenie które przedstawiłeś na filmiku i na początku autko tylko się wyciszyło, ale jak zrobiłem tak jeszcze później ze dwa trzy razy to auto kulało i zgasło. tak jak napisałeś, zatem co możemy wnioskować z tego? przestał się tłuc i zgasł. zepsuty EGR? czy co? Wszystko OK. Zawór EGR za kolejnym razem otworzył się maksymalnie i to zadusiło silnik. Normalka. Zawór jest ok. Cena za używkę standard. Raczej bym nie wymieniał przy twoim wieku auta - możesz dostać tylko gorszy :P

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

przy spięciu "na krótko" rurki podciśnienia do rurki dochodzącej do EGR auto zaczyna się szybko dusić i gaśnie,Czyli zawór OK. Otwiera się w pełnym zakresie. Tu jeszcze pokusił bym się podczas eksperymentu o odczyt stanu zaworu w mm i w % (nawet na KTSie).

- przy odpięciu tej wtyczki tam gdzie się schodzą te trzy rurki żadnych zmian - auto pali i nic mu nie jestOdepnij i przejedź się. Zobacz czy nadal dymi.

mkrek
14-07-2010, 21:57
odczyt podawałem na 3 stronie w filmiku - otwiera się 2,3mm do 0,2mm i procenty są od 47% do 26%
no, ale przy tej odpiętej wtyczce próbowałem przygazować na luzie co prawda i dymiło, więc...?? jakieś wskazania?
na poprzedniej stronie podałem też ciśnienia o które pytałeś. czy to o te ciśnienia chodziło? czy one coś przesądzają?
no i jeśli ten zawór EGR wygląda na dobry to może ten sterownik nie dobry? może nie podaje odpowiedniego podciśnienia czy jak? czy to miałoby wpływ?
jakie następne kroki powinienem podjąć, co sprawdzić?

Pablo_X
14-07-2010, 22:54
odczyt podawałem na 3 stronie w filmiku - otwiera się 2,3mm do 0,2mm i procenty są od 47% do 26%Chodziło mi o otwarcie przy połączeniu bezpośrednio podciśnienia.

Patrząc na tą całą historię, jeśli po odpięciu wtyczki ze sterownika "stawiał batorego", pozostaje jeszcze próba drogowa czyli przejażdżka. Jeśli nic się nie zmieni to zawór EGR bym zostawił w spokoju i przeszedł do innych elementów dolotu powietrza.

Ciśnienie na postoju w różnych autach, waha się przy obrotach od 750rpm do 850rpm, od 95kPa do 105kPa.

lukrasz
15-07-2010, 09:26
Panowie a przy takim połączeniu przewodów - które złączyć żeby sprawdzić działanie EGR?
http://img821.imageshack.us/img821/4001/egrk.jpg

Polarny
15-07-2010, 09:44
A nie łatwiej odkręcić ERG od kolektora dolotowego i zaglądnąć do niego czy tłoczek się zamyka/otwiera? Wtedy nie trzeba żadnego softu. Ważne tylko, by ERG był odkręcony od kolektora dolotowego (ten duży czarny element - dla niezaznajomionych), a rura ze spalinami (srebrna dosyć niegruba rura opleciona materiałem, bo się mocno nagrzewa) nadal była skierowana do ERG.

lukrasz
15-07-2010, 09:46
@Polarny,
ok, ale nie odpinać żadnych wtyczek po prostu dodać gazu i sprawdzić czy się zamyka?

Pablo_X
15-07-2010, 10:43
Panowie a przy takim połączeniu przewodów - które złączyć żeby sprawdzić działanie EGR?Wygląda, że te dolne jeśli ten górny idzie do filtra powietrza.

Polarny
15-07-2010, 12:48
lukrasz - dokładnie tak. Nic nie wypinaj bo całość musi poprawnie działać. Tylko trzeba dbać o to, by kolektor niczego przypadkowego nie zassał, bo wtedy tragedia.

mkrek
15-07-2010, 17:06
po odpięciu wtyczki ze sterownika "stawiał batorego", pozostaje jeszcze próba drogowa czyli przejażdżka
Więc zrobiłem przejażdżkę z odpiętą wtyczką i powiem: n i e k o p c i !!! Dałem mojej małżonce do sprawdzenia i stwierdziła, że naprawiłem auto - wg niej też nie kopci. Oczywiście pokazuje troszkę dymu przy przyspieszeniu, ale można powiedzieć, że to mało widoczne.
Jest więc jakiś ślad zaczepienia. Jak się dokładnie nazywa to "coś" - czujnik? sterownik? Czy jak przestało kopcić to znaczy, że ta część jest zepsuta czy wręcz przeciwnie, że dobra?
Pablo_X - coś mi się zdaje, że browarek Ci się należy ;)
Podpowiesz dalej co o tym sądzić?

Polarny
15-07-2010, 19:05
Hmmm, wygląda więc na walnięty EGR. Niech Pablo się wypowie.

an401
15-07-2010, 20:13
http://www.ford-esklep.pl/index.php?products=product&prod_id=2000&cat_id=1043 a może to do wymiany ja też walczyłem z tym kopceniem po przeczytaniu forum i tez tak dochodziłem jak kolega mkrek i wymieniłem ten zawór podciśnienowy kupiłem a bolało efekt jak by mniej kopcił teraz chce zrobić próbę przelewową

Polarny
15-07-2010, 21:47
A ta próba przelewowa ma coś wspólnego z tym, czy po prostu to inna sprawa?

an401
16-07-2010, 15:55
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=76185&highlight=wtryski tu dużo jest napisane przyjemnej lektury a na prawde warto

Polarny
16-07-2010, 17:20
Kolego niby czytałem ten temat, ale niewiele mi to wniosło.

Pablo_X
16-07-2010, 21:07
Jak się dokładnie nazywa to "coś" - czujnik? sterownik? Czy jak przestało kopcić to znaczy, że ta część jest zepsuta czy wręcz przeciwnie, że dobra?Ja spotkałem się z fachową nazwą "inwerter ciśnienia" lub "konwerter ciśnienia", ale tego pojęcia rzadko używają, zwłaszcza na forum.
Np tu www.allegro.pl..._konwerter_cisnienia_audi_a4_vw_g olf_passat_1_9_tdi (http://www.motoallegro.pl/item1030828665_konwerter_cisnienia_audi_a4_vw_golf _passat_1_9_tdi.html).

Co jest zepsute :?: Nie wiem :roll: To się okaże po naprawie :P
Opcje widzę takie:

Uszkodzony konwerter ciśnienia i stale doprowadza podciśnienie do zaworu EGR, przez co powoduje jego otwarcie, może nawet minimalne ale powodujące omawiany objaw. Możliwe problemu z napowietrzaniem układu czystym powietrzem.
Uszkodzony zawór EGR, a dokładnie czujnik określający położenie tłoczka. Przyjmuję, że sam zawór jest sprawny i tłoczka nie można przesunąć ręcznie w łatwy sposób.
Uszkodzony przepływomierz który odpowiada za otwieranie zaworu EGR.

Hmmm, wygląda więc na walnięty EGR. Niech Pablo się wypowie.
Już się nagadałem :569: Więcej rozwiązań nie przychodzi mi do głowy :mrgreen:

lukrasz
17-07-2010, 21:44
Cytat:
Napisał lukrasz Zobacz post
Panowie a przy takim połączeniu przewodów - które złączyć żeby sprawdzić działanie EGR?
Wygląda, że te dolne jeśli ten górny idzie do filtra powietrza.

hmm, połączyłem je ze sobą i różnicy w działaniu silnika nie widzę :/
odłączyłem wszystkie wtyczki (jedna przy egr, druga przy połączeniu tych przewodów)
i pytanie jak długo mogę jeździć bez wywalenia błędu?
jak się taki błąd objawia? tylko jako wpis w kompie, czy jakaś kontrolka się zaświeci?

Polarny
18-07-2010, 07:52
Kolego nie radzę odłączac wtyczek. Nie wiem jak masz sterowane łopatki turbiny, ale jak podciśnieniowo, to zrobisz krzywdę turbinie.

lukrasz
18-07-2010, 09:42
Odepnij i przejedź się. Zobacz czy nadal dymi.
to dotyczyło kolegi mkrek który ma tdci z 2006,
czyli na moim to nie da takiego efektu?

Polarny
18-07-2010, 10:41
Kolego tutaj jest mowa o odłączeniu na chwilę, by sprawdzić zachowanie, a nie na stałe.

lukrasz
18-07-2010, 11:42
i pytanie jak długo mogę jeździć bez wywalenia błędu?
jak się taki błąd objawia? tylko jako wpis w kompie, czy jakaś kontrolka się zaświeci?

no to inaczej, nie chcę odpinać na stałe, głupi nie jestem, wiem że nie można,
ale pytania brzmią:
- czy już w chwili odłączenia widać efekt, czy trzeba się przejechać?
- jeśli przejechać, no to ile można max jechać jeśli nie zauważę od razu różnicy, kiedy wpiąć z powrotem żeby syfu nie narobić.
wolę to wiedzieć zanim zacznę sprawdzać...

Pablo_X
18-07-2010, 18:57
Kolego nie radzę odłączac wtyczek. Nie wiem jak masz sterowane łopatki turbiny, ale jak podciśnieniowo, to zrobisz krzywdę turbinie. Czyli przykładowo co :?:

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

no to inaczej, nie chcę odpinać na stałe, głupi nie jestem, wiem że nie można, ale pytania brzmią:
- czy już w chwili odłączenia widać efekt, czy trzeba się przejechać?
- jeśli przejechać, no to ile można max jechać jeśli nie zauważę od razu różnicy, kiedy wpiąć z powrotem żeby syfu nie narobić. wolę to wiedzieć zanim zacznę sprawdzać...
Kolega Polarny pisał ci już.
Kolego tutaj jest mowa o odłączeniu na chwilę, by sprawdzić zachowanie, a nie na stałe. Zrób i zobaczysz.
Wcześniej były zdjęcia zaworu i sterownika więc możesz sprawdzić czy taka diagnostyka dotyczy twojego auta.

Co do odłączania wtyczek. Błąd wywala od razu. No może max 3 minuty.

Pablo_X
18-07-2010, 19:00
Dubelek wyskoczył :mad:

Mariusz
18-07-2010, 19:07
no to inaczej, nie chcę odpinać na stałe, głupi nie jestem, wiem że nie można,
ale pytania brzmią:
- czy już w chwili odłączenia widać efekt, czy trzeba się przejechać?
- jeśli przejechać, no to ile można max jechać jeśli nie zauważę od razu różnicy, kiedy wpiąć z powrotem żeby syfu nie narobić.
wolę to wiedzieć zanim zacznę sprawdzać...

Trzeba się przejechać, nie odrazu wywali błąd. Jest to kilka km, tak było u mnie jak zaślepiłem okablowany EGR. Zapaliła się pomarańczowa lampka Check Engine. Wyjęcie zaślepki nic nie dało- "sztywny" błąd. Kasowanie błędu przez OBD2, 50zł nie moje.

Pablo_X
18-07-2010, 20:54
Trzeba się przejechać, nie odrazu wywali błąd.Po odłączeniu wtyczek ECU wykrywa usterkę i wywala błąd. Zaślepkę wykrywa nawet 3-5 minutach a czasem można przejechać do 150-200km.
Wszytko zależy od tego jak duże są odchyłki od żądanych odczytów. Na postoju są największe.

lukrasz
18-07-2010, 22:03
no i wystarczyła chwila na kontrolkę :) nawet nie zdążyłem nic poobserwować, podłączyłem z powrotem i kontrolka zgasła :)
na pewno jedno co zauważyłem to to, że spięcie na krótko przewodów podciśnienia (nie wiem czy dobrze go nazwałem?) i egr nic nie zmienia w charakterystyce pracy silnika.
rura do egr jest cała, pozostało do sprawdzenia rura do IC i od filtra do turbawki. Jak sprawdzę te rury i będą całe, dopiero zajmę się dalej EGR, na razie daję mu spokój,
a tak w ogóle to wysoka temp. może wywoływać czarne bączki przy wyprzedzaniu? bo dziś już jakby ich nie było (dziś były "tylko" 23 stopnie)

Polarny
19-07-2010, 08:06
Czyli przykładowo co :?:
Turbina ze zmienną geomertią łopatem po to ją zmienia, by między innymi oszczędzać samą siebie. Wiem, że uszkodzony mechanizm sterowania łopatkami powoduje znacząco zwiększenie zużycia turbiny. Więc jakby ktoś chciał tak dłużej jeździć, to szkoda turbiny.

Pablo_X
19-07-2010, 20:18
Turbina ze zmienną geomertią łopatem po to ją zmienia, by między innymi oszczędzać samą siebie. Wiem, że uszkodzony mechanizm sterowania łopatkami powoduje znacząco zwiększenie zużycia turbiny. Więc jakby ktoś chciał tak dłużej jeździć, to szkoda turbiny. I co ja mam na to napisać sensownego :?::roll: Po prostu poległem :P ;)

mkrek
20-07-2010, 12:01
Oglądam dalej wątek, ale po opinii Pablo_X nie zrbiłem na razie nic. Trochę mnie martwi, że to może być ten czujnik a może jednak nie. W takim przypadku trzeba by przełożyć taki czujnik na działający i pewny i sprawdzić zachowanie. Nie wiem kto mógłby to mi zrobić.
Trochę się nad tym głowię.
Co do przebiegu - to po odpięciu tej wtyczki przejechałem raz ok. 10 km a drugi raz 3 km i żadnej kontrolki nie wywaliło. Teraz jeżdżę oczywiście z podpiętą wtyczką i kopci........... że aż strach.
Pozdrawiam walczących z tym tematem.

Mariusz
20-07-2010, 15:39
Nie chce mi się czytac poprzednich postów. Może masz niedopalony DPF i dlatego kopci. Podaj VIN to Ci sprawdzę, cz masz to gów....

mariuszzdun
04-10-2010, 08:39
jak dodać zdjęcie bo nie wiem to pokarzę wam jak mój wyglądał bo te co tu są w porównaniu do mojego to można poiwedziec że prawie czyste są

Mariusz
04-10-2010, 10:27
Na dole, po prawej, obok Wyślij odpowiedź masz Opcje zaawansowane. Klikasz na ten pasek, a następnie masz takie okienko jak na fotce. Widać tam ikonkę ze znaczkiem spinacza biurowego. Tam wrzucasz fotkę z kompa w formacie jpg, gif lub tp.
Zwróć uwagę na rozmiar pliku, bo to ważne, by przyjął serwer.

wrzoch
20-11-2010, 01:58
Oglądam dalej wątek, ale po opinii Pablo_X nie zrbiłem na razie nic. Trochę mnie martwi, że to może być ten czujnik a może jednak nie. W takim przypadku trzeba by przełożyć taki czujnik na działający i pewny i sprawdzić zachowanie. Nie wiem kto mógłby to mi zrobić.
Trochę się nad tym głowię.
Co do przebiegu - to po odpięciu tej wtyczki przejechałem raz ok. 10 km a drugi raz 3 km i żadnej kontrolki nie wywaliło. Teraz jeżdżę oczywiście z podpiętą wtyczką i kopci........... że aż strach.
Pozdrawiam walczących z tym tematem.

Zawory EGR się kalibruje. Nawet nowy jak kupisz, to podlega on kalibracji, robią to w Aso za około 200PLN. Operacja podobno trwa do 3 godzin. Możesz mieć sprawnego EGRa ze sprawnym czujnikiem, ale niespasowanego z ECU i przez to Ci kopci.

Pablo_X
20-11-2010, 20:54
Zawory EGR się kalibruje. Nawet nowy jak kupisz, to podlega on kalibracji, robią to w Aso za około 200PLN. Operacja podobno trwa do 3 godzin. Możesz mieć sprawnego EGRa ze sprawnym czujnikiem, ale niespasowanego z ECU i przez to Ci kopci. A to ciekawe :roll:

matias18
16-12-2010, 20:09
Panowie czy tłoczek w zaworze EGR da sie łatwo wcisnac palcem?
Bo moj wciska sie ciezko tak jakby byl na jakiejs sprezynie dosyc mocnej i po wcisnieciu natychmiast odbija do pozycji zamknietej.
Czy tak powinno być?
Do tej pory jezdziłem na zaślepionym ale dzis postanowilem przeczyscic i odślepić, poniewaz wyczytałem tu forum za auto wtedy szybciej sie rozgrzewa.

Pablo_X
16-12-2010, 20:54
Panowie czy tłoczek w zaworze EGR da sie łatwo wcisnac palcem?Nie. W środku jest sprężyna i stalowa membrana (oraz bywa czujnik położenia).

Bo moj wciska sie ciezko tak jakby byl na jakiejs sprezynie dosyc mocnej i po wcisnieciu natychmiast odbija do pozycji zamknietej. Czy tak powinno być?Tak. Powinien szybko się zamknąć i szczelnie przylegać.

matias18
16-12-2010, 21:03
to w jaki sposób zassanie tego wezyka podcisnieniowego powoduje otwarcie zaworu??

galux20
25-12-2010, 21:08
wyczyściłem zawór egr w 2.2tdci 2005 listopad[sterowanie elektr.]
tzn lałem wd 40 i skrobałem nagar.
gdy mi w wigilie zdechł to ściągnąlem wtyczkę z egra puknołem w niego no i zapalił.
łudzić się że te czyszczenie coś da.
pozdrawiam

lałem wd do oporu
no i pytanie czy ten zawór egr da się taniej kupić niż 740 brutto?
czy wkręcanie egr nowego można zrobić samemu? bez kompa ?

MĄKA
27-12-2010, 12:39
ja otrzymałem info od jednego pana z serwisu boscha (i chyba ktoś na forum przy okazji jakiegos tematu tez mi to potwierdził ) ze po czyszczeniu egr należy go aktywować przez kompa. Ja swój czysciłem rok temu i takie info otrzymałem niedawno dlatego po nowym roku jade na kompa i zobacze czy on działa czy nie, a jak nie czy da sie go aktywować czy trzeba szukac nowego :<

Polarny
29-12-2010, 07:41
Zawory EGR się kalibruje. Nawet nowy jak kupisz, to podlega on kalibracji, robią to w Aso za około 200PLN. Operacja podobno trwa do 3 godzin. Możesz mieć sprawnego EGRa ze sprawnym czujnikiem, ale niespasowanego z ECU i przez to Ci kopci.
Kurcze, ASO ma coraz ciekawsze sposoby wyciągania kasy z ludzi. W sumie kwota 200 zł nie odstrasza, więc pewnie klienci łykają ściemę.
Za niedługo trzeba będzie kalibrować zatyczki do zaworków przy feldze i ASO będzie miało wyłączność na tę usługę.


ja otrzymałem info od jednego pana z serwisu boscha (i chyba ktoś na forum przy okazji jakiegos tematu tez mi to potwierdził ) ze po czyszczeniu egr należy go aktywować przez kompa. Ja swój czysciłem rok temu i takie info otrzymałem niedawno dlatego po nowym roku jade na kompa i zobacze czy on działa czy nie, a jak nie czy da sie go aktywować czy trzeba szukac nowego :<
Kolejna ciekawostka. Zmień warsztat. Pewnie nieźle zaskoczyłbym tego Pana, gdyby przy nim odłączył EGR, a potem podłączył niezapinając go w układzie by pokazać naocznie, że jego twierdzenie jest błędne.


to w jaki sposób zassanie tego wezyka podcisnieniowego powoduje otwarcie zaworu??
Hmmm, no sam napisałeś jak to działa. Tak naprawdę możesz buzią zassać wężyk i otworzyć zawór - da się, bo próbowałem i poszło bez problemu.