Zobacz pełną wersję : [Transit 1994-2000] Jak podnieść moc w silniku 2,5D z pompą Bosch
wojtekjanus 08-09-2010, 18:40 Angielscy użytkownicy i miłośnicy Transitów spotykają się na intensywnie działającym Forum http://fordtransit.org/forum/ , a Transita uważają za najlepszy bus na świecie i narodowe dobro...
Na ich Forum jest kilka wątków opisujących jak w prosty sposób - szybko, tanio i bezboleśnie - podnieść można nieco moc silnika z pompą Boscha, a tym samym polepszyć osiągi. Jeden wątek - mocno szczegółowy - to: https://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=185357
Jeżeli ktoś zainteresowany jest majstrowaniem przy pompie Bosch VE, to warto wybrane fragmenty sobie przetłumaczyć, guglowy tłumacz nieźle sobie radzi z takimi technicznymi tekstami...
Fragment tłumaczenia z tego wątku:
Regulacja paliwa/dymu przy niskiej prędkości
Na środku talerza, na górze pompy, znajduje się mała nakładka (oznaczona śrubą regulacji dymu na zdjęciu powyżej). Zdejmij tę nasadkę.
Pod nakrętką znajduje się śruba imbusowa 4 mm i nakrętka zabezpieczająca, która ją przytrzymuje. Nakrętka zabezpieczająca ma 13 mm, poluzuj nakrętkę zabezpieczającą i przekręć śrubę imbusową 4 mm w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, a następnie ponownie dokręć przeciwnakrętkę, zwiększ obroty do połowy przepustnicy i sprawdź, czy dymi, ale najlepszy jest szybki test drogowy w celu oceny przyspieszenia i dymienia.
W celu uzyskania dodatkowego paliwa (i dymu) śrubę można obrócić dalej w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Cofnij go, aby zmniejszyć dym.
Regulacja maksymalnego paliwa/dymu
Z tyłu pompy (zaznaczona śruba regulacji mocy na zdjęciu powyżej) częściowo zakryta przez przewody paliwowe, nad elektrozaworem zatrzymującym i zwykle z nakrętką zabezpieczającą, znajduje się śruba regulacji maksymalnego paliwa.
Zdejmij nasadkę zabezpieczającą i poluzuj nakrętkę zabezpieczającą 13 mm, a następnie obróć śrubę regulacyjną w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i ponownie dokręć nakrętkę zabezpieczającą.
Daj mu pełny gaz i zobacz, jak dymi, ale najlepszy jest szybki test drogowy, aby zobaczyć, jak bardzo jest zadymiony przy przyspieszaniu na pełnym otwarciu przepustnicy.
W celu uzyskania dodatkowego paliwa (i dymu) śrubę można obrócić dalej w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Cofnij go, aby zmniejszyć dym.
Po wyregulowaniu może być konieczne ponowne wyregulowanie śruby regulacji dymu, aby zredukować dymienie przy niskiej prędkości, oraz śruby biegu jałowego lub łącznika przepustnicy, aby skorygować prędkość biegu jałowego.
To tylko kwestia ulepszenia ich, aż będziesz zadowolony z przyspieszenia i maksymalnego otwarcia przepustnicy
i ilość dymu, zaraz zobaczysz jak to się zmienia i dymi jak dokręcisz śruby kilka obrotów.
Aby pomóc Ci je znaleźć, śruby regulacyjne mają numery 88 i 471 na tym schemacie, a tak czy inaczej są przydatne do wykorzystania w przyszłości
----------------------------------------------
Drugi cały wątek ze zdjęciami opracował MarkM. Dotyczy to wszystkich roczników z Boschem, niestety prefiks rocznika miałem jeden do wyboru i jest to mylące...
Ale uwaga: tego typu operacja da odczuwalny efekt przy prawidłowo pracującej pompie, a zwłaszcza przy prawidłowo pracującym siłowniku regulacji kąta wyprzedzenia wtrysku. Jeżeli auto ma wyraźnie słabe osiągi - oznacza to, że coś jest zwalone albo w układzie wtryskowym, albo silnik jest już mechanicznie wyeksploatowany. Szczególnie istotne jest w przypadku pompy Boscha prawidłowe ciśnienie wewnętrzne pompy. Odpowiada one za prawidłową pracę tłoczka siłownika kąta wyprzedzenia wtrysku i za napełnianie paliwem sekcji wysokiego ciśnienia. Za regulację ciśnienia wewnętrznego odpowiada specjalny zawór. Możliwa jest jego regulacja, ale wymaga to podłączenia specjalistycznego sprzętu (manometru).
Natomiast do opisanego na angielskim forum przeregulowania pompy potrzebne będą następujące narzędzia:
- bardzo mały zegarmistrzowski płaski śrubokręt
- 13mmm klucz nasadkowy
- 4mm klucz ampulowy
- średni płaski śrubokręt
- opaska plastikowa zaciskowa (trytytka)
Krok 1 - Pompa
Używając śrubokręta zegarmistrzowskiego bardzo wolno i ostrożnie - nie spiesząc się, aby nie zdeformować - odegnij naokoło srebrną pokrywę (kapturek) na pompie (wciśniętą w kominek) i wydłub ją delikatnie do góry.
Zaznacz dokładnie - w sposób pewny i czytelny dla siebie - położenie centralnej śruby pod pokrywą względem kominka.
Używając 13mm nasadki ostrożnie odkręć nakrętkę kontrującą, a później odkręć ją całkiem palcami.
wojtekjanus 08-09-2010, 18:43 Używając 4mm klucz ampulowy obróć - zgodnie ze wskazówkami zegara - śrubę środkową MAKSYMALNIE o dwa obroty. Zrób to od położenia wyjściowego zaznaczonego przed odkręceniem kontry.
Zabezpieczamy teraz śrubę i możemy się udać na próbną jazdę na drodze. Musimy zdecydować, jak ustawić śrubę, czy nie ustawić jej na 1 lub półtora obrotu. Sami decydujemy, ile chcemy mieć pod pedałem (dosłownie: "if you want more or less oomph! ")
Po wszystkim dokładnie kontrujemy śrubę dbając by się nie obróciła i zakładamy kapturek.
Krok 2 - EGR
Autor zajmuje się tu zaworem EGR. Wg niego jest mnóstwo sposobów wyłączenia EGR, ale najprostszy i najszybszy jest następujący:
zdejmujemy przy pomocy śrubokręta cięgno przepustnicy - ostrożnie by nie połamać plastikowych końcówek (zwłaszcza na zimnie).
W przypadku silnika z tzw "baranami", układ cięgna i usytuowanie przepustnicy wygląda inaczej niż na załączonych zdjęciach, ale sposób postępowania jest podobny.
Za grubą rurą gumową, w kolektorze, znajduje się przepustnica.
Otwieramy ją maksymalnie zewnętrzną dźwignią i blokujemy w tym położeniu przy pomocy opaski zaciskowej (trytytki) - jak na zdjęciu:
Stałe otwarcie przepustnicy likwiduje podciśnienie w kolektorze ssącym, potrzebna do otwierania EGR-a przy wolnych obrotach. Zawór pozostaje zamknięty cały czas.
Takie rozwiązanie ma jeszcze tę zaletę, że pozwala na powrót do wyjściowego stanu w ciągu 3 minut...
Sumaryczne efekty podobno zadziwiające... http://emotikona.pl/emotikony/pic/0dance3.gif (http://emotikona.pl/emotikony/)
Ja już ze swoim trupiszczem 2,5D dam sobie (i jemu też) spokój, bo zadziałałem w tym kierunku z tdci. Ale jakby ktoś to zrobił, pojechał na hamownię i sprawdził ile przyrosło - to byłoby ciekawe...
Zastanawia mnie czy dużo wzrośnie spalanie ale jak się podkłada do pieca to wiadomo.Z drugiej strony jak byłby z dołu zrywniejszy może tak nie trzeba było go gnieść i na jedno wyjdzie.Tylko czemu tak fabryka nie ustawia?
wojtekjanus 08-09-2010, 20:20 To tzw ekologia - większa dawka paliwa = większa sadza. A nie działający EGR to dla ekologa zbrodnia, która powinna być karana karą śmierci... http://emotikona.pl/emotikony/pic/0sad.gif (http://emotikona.pl/emotikony/)
Producenci muszą zmieścić się w kolejnych ustanawianych normach Euro3, 4, 5, itd. I mieszczą się, ale samochody są coraz bardziej skomplikowane = zawodne, a koszty tego ponosi... użytkownik.
Pytanie jest, czy koszty produkcji tak skomplikowanych i kosztownych aut oraz ich serwisowania zamykają się w bilansie ekologicznych korzyści...
To przypomina akcję reklamową samochodów elektrycznych, że niby są w 100% czyste ekologicznie. Ale trzeba je ładować z sieci elektrycznej zasilanej przez elektrownie opalane zasiarczonym węglem brunatnym... http://emotikona.pl/emotikony/pic/2smiech.gif (http://emotikona.pl/emotikony/)
pioter2009 10-09-2010, 10:48 ot ciekawostka...
zapytam mojego mechanikera, czy by się tego nie podjąl, jesli wyrazi zgode to opisze zastane wrażenia, jesli takowe beda wyczuwalne,
zadra1965 13-09-2010, 18:14 Zrobiłem w swoim Transicie wyżej opisane modyfikacje. Roboty faktycznie na kilka minut.Obróciłem śrubę o 1 i 1/4 obrotu . Mogę powiedzieć , że trochę mocy mu przybyło - ile to ciężko powiedzieć , ale czuje się iż jest ciut mocniejszy.Jednak coś za coś - silnik stał się głośniejszy i pracuję bardziej metalicznie. Dziś więć zlikwidowałem patent z kolektorem / silnik znów pracuje jak wcześniej/ ,lecz zostawiłem ten z regulacją pompy. Jeśli chodzi o spalanie to nie wiem gdyż nie wyjeżdziłem paliwa , które mam w baku.
Co do metalicznego pogłosu to raczej od wiekszego ciśnienia na wtryskiwaczach. Moim zdaniem, żeby Transit lepiej zbierał sie od dołu wystarczy wywalić EGR i otworzyć przepustnice na stałe, chociaż na zimę to nie najlepszy pomysł.
lopez-ck 15-09-2010, 23:33 "Jeśli chodzi o spalanie to nie wiem gdyż nie wyjeżdziłem paliwa , które mam w baku".
Może i ja bym coś pokombinował ale obawiam się sporego wzrostu spalania. Jak wyjeździsz to paliwo to napisz co się dzieje.
wojtekjanus 16-09-2010, 09:17 ale obawiam się sporego wzrostu spalania.
Jeżeli będziesz jeździł spokojnie - nie wykorzystując osiągów na maksa, spalanie nie wzrośnie. Jeżeli lubisz dać silnikowi "w płuco" - to spalanie wzrośnie: nic w przyrodzie nie ginie - większe osiągi to więcej paliwa...
Przeróbka ma sens na zasadzie: lepiej mieć zawsze trochę więcej zapasu pod pedałem...
Mnie z kolei zastanawia, czy montaż samego IC do wolnossaka mógłby coś dać, poza zabraniem "zbędnego" miejsca?
W sumie IC schładza zasysane powietrze,a zimne powietrze jest gęściejsze i poprawia sprężanie wzrasta moc, ale w turbo się sprawdza powinno też w wolnossącym szczególnie w upały.
wojtekjanus 17-09-2010, 18:14 Jak w wolnossącym silniku może się sprawdzić IC - schładzając zasysane powietrze z otoczenia do temperatury... otoczenia? Raczej pogorszy osiągi, bo wzrosną opory zasysania.
W silniku z turbiną sprężane powietrze osiąga wysokie temperatury rzędu nawet ok 200 stopni - schładzanie go w IC powietrzem z otoczenia ma sens - jest bardzo wydajne... A opory zasysania nie mają dużego znaczenia, bo turbina i tak tłoczy z nadmiarem i jej wydajność jest układowo ograniczana przez zawór upustowy lub sterownik geometrii łopatek.
zadra1965 18-09-2010, 11:45 Spalanie wzrosło około 1 - 2 litry. Dziś zmiejszyłem obrót śruby na 0.5 obrotu i chyba już tak pozostawię .
lopez-ck 21-09-2010, 21:39 Spalanie wzrosło około 1 - 2 litry. Dziś zmiejszyłem obrót śruby na 0.5 obrotu i chyba już tak pozostawię .
Ja jeszcze nie wiem czy spalanie wzrosło. Moc na pewno tak. Przekręciłem śrubę o 1 3/4 obrotu. Generalnie mu nie wciskam ale dość często jeżdżę z przyczepą, więc chyba to spalanie 1 litr więcej nie jest przerażające. Pożyjemy zobaczymy.
w swoim też to zrobiłem, a w zasadzie wydaje mi się powróciłem do ustawień fabrycznych, bo brudas, od którego go kupiłem tez musiał wsadzać tam łapska. Przedtem samochód w ogóle nie miał mocy, teraz śmiga jak osobówka. co do spalania nie widzę żadnego wzrostu.
Witam! Czekałem z opinią na temat tej "innowacji" do czasu, gdy warunki zimowe nastaną, gdyż wtedy dopiero naprawdę wychodzi " szydło z worka" w dieslach - wiekowych szczególnie! Z czystym sumieniem mogę polecić to rozwiązanie!!! WOJTEKJANUS - Szacunek dla Ciebie! Od września - kiedy podkręciłem mego Boscha, zrobiłem 15 tys.km - może niewiele ale jakieś pojęcie to daje. U mnie metodą prób i błędów ustaliłem wkręcenie śruby na poziomie jednego obrotu. Dało to optymalny przyrost mocy, przy podobnym zużyciu paliwa. Nadto "odżył" u mnie tempomat!!! Byłem przekonany, że od momentu zakupu transolka, jest on uszkodzony. Nic z tych rzeczy! Ten model tempomatu ( nie pytajcie jaki, bo nie mam pojęcia-fabrycznie montowany w wersji skandynawskiej Euroline ) ma ograniczenie użycia w przedziale od 80 do 120 km/h. Przed tą modyfikacją zapalała się kontrolka z napisem "error" gdy poprosiłem go o trzymanie szybkości w granicach w.podanych. Ale jak miał ją trzymać, gdy np.na trasie A2 (jadę nią często do i z Łodzi ) byle górka powodowała, że auto nie chciało ciągnąć. A jeszcze jak mi się trafił jakiś "wyścigowy" TIR przeważnie z oznaczeniem "BY" lub "UA" co to za punkt honoru obrał sobie wyprzedzenie innego tirowego "demona szybkości" i przez trzy kilometry starał się go "łyknąć", to była już masakra! Spadek obrotów zmuszał do totalnej redukcji i namawianie Transolka by wrócił do logicznej szybkości przelotowej ( ok.100/h) poprzez wkręcanie silnika na maks obroty kolejno na 3-ce, 4-ce i dopiero wreszcie 5-tka! A teraz - bajka! Tempomat działa w pełnym zakresie, autko ciągnie jak nowe! A mrozy które przyszły ( najniżej było -11 st.) nie spowodowały ŻADNYCH problemów! Pali jak palił - od pół obrotu! A więc z czystym sumieniem POLECAM jeszcze raz! ps. do ADMINA prośba! Warto by ten wątek - tak jak w przypadku pompy Lukas - "przykleić". Jest moim zdaniem b.ważny dla posiadaczy Transitów w tej starszej wersji i spowoduje, że ilość pytań w rodzaju " mój osiolek nie wchodzi na obroty" czy " brak mocy" znacznie spadnie!
lukas2602 01-01-2011, 13:09 Witam.Ja podkreciłem pompe o jeden obrót i teraz mój transit idzie jak szalony jak po tuningu, lecz opcji z przepustnicą nie próbowałem.Spalanie około 10l/100km.Podziękowania dla WojtekJanus.
Witam. Dziś wykonałem powyższe czynności na pompie,zawór EGR mam zamknięty od jakiś dwóch lat:) I przyznam że operacja powiodła się powodzeniem(pacjent żyje),odczuwalny przyrost mocy,silnik jakoś kulturalniej pracuje co do spalania to na razie nie mam pojęcia ale nie to jest dla mnie najważniejsze:) no chyba że zacznie pić strasznie dużo. Jak zacznę jeździć z przyczepą kempingową waga 1100kg to opisze efekty.
Koledzy powiedzcie mi jak rozpoznać czy ma się Lucasa czy Boscha?
wojtekjanus 14-02-2011, 18:25 Były dwie pompy Lucasa, jedna z osprzętem CAV do 1990 roku - chyba nie o tą ci chodzi...
Druga to Lucas Epic - zawsze z tym układem silnik ma turbinę.
Silnik z Boschem nigdy turbiny nie miał. Po tym poznasz najłatwiej.
Acha, wszystko wiem. Wojtku powiedz mi jeszcze mam kłopot z pożyczonym od kuzyna 2.5d 1996r. Jak jest zimniej niż ~-2-3 st. C to nie ma siły i nie odpala. Wystarczy że jest nieco cieplej i pali od strzała. Filtry wszystkie wymienione we wrześniu. STP dolany, jakieś coś tam do diesla aby parafina się nie wytrącała też. Może masz jakieś sugestie. Acha i jeszcze jedno świeci mi się w nim kontrolka "woda w filtrze paliwa" pomimo jego wymiany
wojtekjanus 14-02-2011, 21:32 Odp. na PW, bo wątek jest o czym innym...
Ciekawe czy da efekt w "zwykłym" 2.5D 70PS.
Jak poskładam swojego blaszaka to aż sprawdzę.
ziemek56 23-02-2011, 21:10 U mnie zadziałało nieco. Też 2,5 / 70 :) + delikatne zwiększyłem dawkowanie.
Witam !
U mnie jakos moc nie brakuje,martwię sie raczej korozja w podlużnicach 1 :D
Witam sprobowalem i niebardzo pod pedalem jest lepiej ale niestety pojawil sie czarny dym takze dam sobie spokuj chyba ewentualnie jeszcze z tym EGR sprobuje Pozdrawiam
wojtekjanus 13-06-2011, 15:56 Skoro jest lepiej, ale pojawił się czarny dym - przyczyn może być kilka i mogą się na siebie nakładać...
Po pierwsze jest kilka wykonań pompy Boscha i wtryskiwaczy do niej, silniki w zależności od rynku i rocznika miały różne moce. Na pewno największy potencjał przeregulowania mają auta z czerwonymi wtryskami, stosowane są w silnikach Bosch/76KM.
Druga sprawa: czarny dym to nie tylko za duża dawka wtrysku, ale także lejące już wtryskiwacze i opóźniony wtrysk.
Tak więc - jeżeli zależy ci na zwiększeniu nieco osiągów Osiołka - w twojej sytuacji sprawdziłbym wtryskiwacze jak mocno leją i czy mają wyrównane i prawidłowe ciśnienie otwarcia. Ustawiłbym także statyczny kąt wtrysku pompy. Jest szansa na zwiększoną moc przy jednoczesnej redukcji dymienia.
Jest jeszcze możliwość, że pompa była w przeszłości kręcona i była już ustawiona w okolicy maksymalnej dawki.
No i jest pytanie, czy twoje oczekiwania nie były za duże. To nie chip-tuning...
zrobilem dzis ten myk z pompa i przepustnica- efekt jest wyczuwalny ale to wciaz jeszcze nie to...
moj maly osiolek jakos nie bardzo sie zabiera do pracy. przebieg 340k km ale wciaz mu brakuje mocy. wczesniej musialem zmieniac mu biegi na 3 przy 40 na 4 przy 60 teraz po podkreceniu pompy o 1 3/4 na 3 przy 45 a na 4 przy 75.
wiecej nie chce juz podciagnac i chodzi tak mulowato.
zapala od "cyka" wystarczy tylko dotknac kluczyka, ale dmucha troche spod korka wlewu oleju - martwie sie czy to nie beda pierscienie?? jak go kupilem to mial troche oleju w tej grubej rurze idacej z filtra.
kzaremba2 07-08-2011, 08:16 Witam, jestem kolejnym właścicielem Transitka kolegi jgrz. Mam takie pytanko. U mnie śruba jest dokręcona o jeden obrót.Obecnie samochód pali ok 8l/100km ale osiągi kończą się na 100km/h. Czy dalej ją podkręcać czy to już zużycie pompy powoduje że tak kiepsko jedzie??
wojtekjanus 07-08-2011, 19:05 Euroline powinien bez kręcenia jechać minimum 125 km/godz.
Spróbować możesz jeszcze dodać pół obrotu - chodzi o to by nie dymił za mocno na czarno przy depnięciu.
Te 8l/100km to w trasie nie jest mało, natomiast w mieście nie jest dużo...
Warto sprawdzić stan wtrysków, sprężanie i ustawienie kąta wtrysku na pompie - potem to już raczej tylko dobry pompiarz może pomóc, który ustawiłby pompę na stole probierczym. Jesteś z Otwocka, w Auto-Waś świetnie robią pompy Boscha...
kzaremba2 07-08-2011, 19:25 na Białołęce też jestem kilka razy w tygodniu, a jak to może wyglądać cenowo??
(wiadomo samochód dopiero kupiony a już 1k PLN poszło...)
aha i zauważyłem co innego podkręciłem te pół obrotu i za 1/4 obrotu kończy się już regulacja. Odpuścić trochę??
wojtekjanus 07-08-2011, 22:01 No.. ja nie kręciłem nigdy do końca, ale z tego co opisuje Tomlin
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=136562&page=3
to masz dużo za dużo wkręcone. U niego wyjściowo było 6 obrotów. Spróbuj wykręcić na 5 obrotów i zobacz co się będzie działo - zawsze możesz wrócić do poprzedniego ustawienia...
Co do kosztów regulacji pompy - nie jest to tanie, bo to jest wyższa szkoła jazdy, robota pracochłonna na drogim sprzęcie. Ale jeżeli nie trzeba będzie nic drogiego wymieniać, a tylko oczyścić i przeregulować, to myślę że nie przekroczysz 1 tysiąca.
Zadzwoń tam i pogadaj - może coś się dowiesz więcej...
Możesz działać na żywioł - kupić inną identyczną pompę używkę i przełożyć, na rynku mnóstwo jest tego towaru, byłoby tanio. Ale sam chyba wiesz, że to nie musi się udać, a roboty trochę jest. Jeżeli sam nie potrafisz, to lepiej poprawić tą co masz w dobrym warsztacie..
kzaremba2 07-08-2011, 22:38 poprzedni właściciel zostawił jeden obrót do końca. Auto nie dymi, nie bierze oleju. Jak czytam o tym że można sie rozpędzić do 120 i wyżej to dla mnie to jakiś kosmos. U mnie ledwo ledwo 100-110. Czy to już pompa do wymiany??
kzaremba2 08-08-2011, 20:55 niestety kolejna porażka :( nie wiem jak to się stało, pewnie gdzieś mój błąd ale ta śruba na ampul o której od początku mowa w wyniku mojej nie wiedzy zapewne teraz kręci się w miejscu tzn mogę zrobić i 100 obrotów w prawo i lewo a ona i tak w jednej pozycji :( nie mam pojęcia jak ją teraz ruszyć. macie jakieś pomysły??
no i zauważyłem że chyba zaczął spalać jakieś dziwne ilości paliwa, jakbym jechał tirem z 30 tonami.
wojtekjanus 09-08-2011, 19:21 Hm... Tak na szybko to: odkręć kontry i długimi, mocnymi szczypcami spróbuj ją wykręcić (ale nie skatuj jej za bardzo). Jak już będziesz ją miał w ręku, można naciąć szczelinę pod płaski śrubokręt.
A może klucz ampulowy był kiepski i jest zjechany - spróbuj jeszcze z innym nowym.
kzaremba2 12-08-2011, 19:33 dzisiaj przyszła zrobiona maglownica więc była okazja trochę poszperać przy samochodzie. I co się okazało?? Śruba ampulowa od pompy odkręciła się bez żadnego kłopotu!! Normalnie już kocham ten samochód :mrgreen: sam się naprawia :)
teraz pytanie z innej beczki.
Piszecie że przestawiacie na tej pompie swoje samochody jeden o obrót, drugi o półtora. Czy ktoś z Was sprawdzał po przestawieniu ile zostało jeszcze regulacji na tej pompie??
do czego zmierzam. Dzisiaj odkręciłem ją o jeden obrót więc teoretycznie wróciłem do ustawienia fabrycznego. Do końca zakresu regulacji (chodzi o wkręcanie) mam mniej więcej 1 i 3/4 obrotu. Czy tak ma być??
wojtekjanus 12-08-2011, 20:02 Jeden z kolegów podawał niedawno, ze wyjściowo miał aż 6 obrotów do końca - nie mogę znaleźć teraz tego wątku.
Ale wydaje mi się, że KAŻDA pompa u Boscha jest indywidualnie ustawiana na stole i te położenia śruby w poszczególnych egzemplarzach mogą się różnić...
No i pytanie, czy ktoś już tej pompy nie ruszał...
to bylem ja:569:
a ten watek jest tutaj
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=136562&page=3
ja u siebie też ten patent zrobiłem różnica jest wyczuwalna tylko po odpięciu egr jest ciut głośniejszy ale czego się nie robi dla mocy a tranzystor w dieslu i tak jest głośny ::569:
Witam, ja po zakupie transita z 95 roku, miałem uszkodzoną pompę, co objawiało się chociażby brakiem mocy i opóźnionym wkręcaniem się na obroty. Wymieniłem pompę i chyba też musiała byc podkręcana, bo po dociśnięciu gazu tak do polowy zaczynał strasznie kpcic, czego wcześniej na tej zepsutej nie robił. Zmniejszyłem trochę dawkowanie, ale dalej trochę na czarno kopci, a na trasie spala ponad 8 l na 100 km. Zaznaczyc należy, że nie jeżdżę więcej jak 90 km/h, a jest to wersja 75 KM. Ile powinien spalac taki silnik i jak prawidłowo ustawic dawkowanie pompy ?
Ps, przy aktualnych ustawieniach autko bez problemu jeździ ponad 120 km/h i przy max. załadunku nawet nie czuc, żeby się specjalnie silnik męczył, tylko to kopcenie przy większym wciśnięciu gazu.
wojtekjanus 19-11-2011, 13:22 Jakie masz auto i jaki most (przełożenie)?
Najmniejszy (niski, krótki) z szybszym mostem 1:4,56 przy szybkości 90 km/godz powinien palić 6,5-7,0 l/100km. Szybkość maks. na Boschu 70KM z takim mostem do 130 km/godz.jak prawidłowo ustawic dawkowanie pompy ? Prawidłowo to ustawisz na stole probierczym... Sam możesz tylko na... oko - przy ostrym depnięciu może lekko dymić na czarno, mocny czarny dym to albo za duża dawka, albo lejące wtryski. Ewentualnie może być jeszcze za późny wtrysk - warto ustawić statyczny kąt wyprzedzenia wtrysku.
Auto to wersja krótka z nadbudową. Co do mostu to niestety nie orientuję się jaki to jest. Pisząc o prawidłowym ustawieniu pompy miałem na myśli o takim w którym nie kopci na czarno. Zastanawia mnie raczej czy jest jakiś stopień podkręcania w którym lekko podniesie się moc i nie będzie kopcił. Co do wtrysków to jeden leje na zimno, z tym zaznaczeniem, że na tej zepsutej mogłem żylowac silnik do woli i dymu nie było.
wojtekjanus 19-11-2011, 19:15 Co do wtrysków to jeden leje na zimnoTzn?Co do mostu to niestety nie orientuję się jaki to jestPo VIN-ie można się dowiedzieć. Zastanawia mnie raczej czy jest jakiś stopień podkręcania w którym lekko podniesie się moc i nie będzie kopcił.Nie ma innej alternatywy - większa moc to większa dawka wtrysku, a to większy kopeć. Chodzi o to, aby nie przesadzić. Silniki 2,5D wolnossące z Boschem miały 76KM, ale na niektóre "ekologicznie" wymagające rynki ZMNIEJSZONO moc do 70KM. Te o większej mocy miały w spalinach za dużo cząstek stałych (czytaj: sadzy) - przekraczały normę.
Moim zdaniem, żeby Transit lepiej zbierał sie od dołu wystarczy wywalić EGR i otworzyć przepustnice na stałe, chociaż na zimę to nie najlepszy pomysł. Odkopuję trupa, ale chciałbym zapytać o tą kwestię. Faktycznie może być problem jakiś w zimie?
wojtekjanus 28-01-2012, 12:30 Odkopuję trupaZe śniegu? http://emotikona.pl/emotikony/pic/01icon_lol2.gif (http://emotikona.pl/emotikony/)
Tak na poważnie - działający EGR powoduje nieco szybsze nagrzewanie się silnika i lepsze dogrzanie w duży mróz (zwłaszcza przy jeździe miejskiej, w korkach, na niskich obrotach i podczas stania pod światłami). Poza tym - jego zaślepienie nie spowoduje żadnych kłopotów w silniku z Boschem. Przepustnica jest potrzebna tylko do podciśnieniowego sterowania EGR-em...
Ja mam zaślepiony egr ale zostawiłem przepustnice przede wszystkim dlatego ze ciszej pracuje silnik na wolnych obrotach jest prawie zamknieta i nie słychac buczenia z filtra i tak przy dodaniu gazu też.Jakiś czas jezdziłem z zablokowaną przepustnicą różnica nieduża ,a hałas większy.Podobno lepiej zapala jak zimny silnik gdy przepustnica niezablokowana.
ziemek56 29-01-2012, 17:23 Podobno lepiej zapala jak zimny silnik gdy przepustnica niezablokowana.
Na pewno - ponieważ przymykając dolot powietrza powodujesz "mechaniczne" zmniejszenie ilości powietrza w stosunku do ilości paliwa.
Tak przecież działa podstawowa wersja ssania w silnikach benzynowych z klasycznym gaźnikiem.
Nic nowego - wracamy do podstaw. :one:
ciszej pracuje silnik na wolnych obrotach jest prawie zamknieta i nie słychac buczenia z filtra
Bo przepustnica zamyka echo pudła rezonansowego filtra i rury dolotowej.
Osobiście popieram Twoje rozumowanie i Innym polecam.
witam i ja się skusiłem i zastosowałem się do powyższych porad , przekręciłem o 1 i 1/4obrotu , egr zablokowany . Dwa dni jazdy i szczerze mówiąc nic niestety nie czuję.....:( zbiera się tak jak wcześniej , v-max też bez zmian .
wojtekjanus 15-11-2012, 20:47 Dojdź może do dwóch obrotów. To indywidualnie trzeba ustawiać - nie ma żelaznej reguły.
Przy tym przeregulowaniu przyrosty mocy nie są jak przy chipowaniu - to góra 5 KM. Gumy nie będziesz palił... http://emotikona.pl/emotikony/pic/01icon_lol2.gif (http://emotikona.pl/emotikony/)
ja chciałem odkręcić nasadką, obróciłem parę razy i wydaję mi się że odkręca się razem ze śrubą na klucz ampułowy i nie wiem czy tak ma być
wojtekjanus 05-01-2013, 14:10 Tak nie powinno być, może gwint jest uszkodzony lub zapieczony.
Spróbuj nasadzić samą nasadkę, a przez jej otwór włożyć ampul. Nasadkę można pokręcać ściskiem lub obcęgami.
Dzięki, spróbuje tak zrobić
zbyszek_k007 16-04-2013, 12:00 Witam, mam pytanie. Nie wiem czy mam szczęście, czy co, ale obróciłem o 2 obroty w prawo i moc trochę się podniosła (ale na granicy placebo). I ibróciłem następne dwa obroty i potem następne 2. Teraz mam odkręconą śrubę do końca. EGR otwarty i po dodaniu gazu na maksa delikatnego dymka na chwile puszcza i potem czysto (tak jakby sadze z rury wydmuchał). A moc czuję, że jest dużo większa, ładnie się zbiera, na 3 przy 30 km/h, 4 przy 40 i 5 przy 50 zmieniam i jest ok. Mam tylko pytanie, bo w pierwszym poście było napisane nie więcej niż 2 obroty. Czy tak duże wykręcenie może mieć jakiś negatywny wpływ na silnik/osprzęt? Spalanie nie wiem czy się podniosło, ale już z 500 km zrobiłem i nic nie zauważyłem...
wojtekjanus 16-04-2013, 12:58 Czy tak duże wykręcenie może mieć jakiś negatywny wpływ na silnik/osprzęt? Jeżeli nie dymi mocno na czarno i silnik nie stuka - to jest ok i nic złego się nie stanie.
Chociaż nie jest to bardzo wysilony silnik - to trzeba pamiętać, że wywodzi się konstrukcyjnie z początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku i nie nadaje się do piłowania na maksa na trasie przez długie odcinki trasy. Diesle tego nie lubią, przy zwiększonej dawce wzrasta znacznie temperatura spalania i jej czas trwania, w krańcowych przypadkach grozi to pęknięciem tłoka i wypaleniem dziury w denku.Tym nie mniej przy wyprzedzaniu każdy konik więcej w tym aucie się przydaje, a tu przyrost mocy na pewno jest bezpieczny - tych nowych koników nie jest dużo...
zbyszek_k007 18-04-2013, 17:59 No właśnie, a ja jeżdżę tak jak jeździłem, przy wyprzedzaniu i jak się zdenerwuję to mu depczę, ale jeżdżę tak jak jeździłem czyli trasa ok 90 km/h i miasto 50-60 km/h. Czyli w praktyce chyba nic się nie dzieję, po prostu po przeróbce wystarczy mniej trzymać gaz żeby jechać te 90 km/h?
wojtekjanus 18-04-2013, 18:38 Czyli w praktyce chyba nic się nie dzieję, po prostu po przeróbce wystarczy mniej trzymać gaz żeby jechać te 90 km/h? Tak.
zbyszek_k007 01-09-2013, 16:15 Po pół roku testowania dochodzę do wniosku, że transit z tą przeróbką pali mniej i jest dużo żwawszy. Ta klapka w egr została całkiem wywalona u mnie, ale to nie ważne - najważniejsze, żeby po prostu ją maksymalnie otworzyć, żeby silnik miał dużo powietrza. Spalanie po zwiększeniu dawki i nie otwarciu egr wzrosło, dopiero po otwarciu spadło. Teraz przy wolnej jeździe da się zejść poniżej 7 litrów. A przypominam, że śrubę w pompie mam wykręconą na maksa :D
kokopi01 14-10-2013, 07:41 było tak... pusty pod góre 70 na proste 100 z góry 120:<.. 1,5 obrotu i otwarty zawór,,, jest tak 130 bez problemu:surprise: zero kopcenia:wink:
trans-bud 14-11-2013, 18:10 witam moze odbiegam od tematu ale prosze o odp. mam okazje kupic transita z 98r z silnikiem 2.5tdi ale ma uszkodzona pompe wtryskowa lucas epic cieknie z niej paliwo ponoc z glownego walka naprawa przekracza 3tys zl. ten silnik chcialbym zamontowac w moim transicie 93r obecnie mam tzw. banana 80 km rzecz polega na tym ze chcialbym tamten silnik 2.5 tdi zamontowac w moim transicie ale zamontowac w nim pompe bosch mechaniczna z mojego banana 80km czy taka przerobka jest mozliwa i czy wszystko bedzie dzialalo jak trzeba? wiadomo tdi ma przeszlo 100km a mojemu fordzikowi przydalo by sie wiecej koni ale jest jeszcze jeden problem ten tdi ma ponoc przejechane 600tys km i nie wiem czy to nie za duzo niby odpala zima dobrze i przed zakupem mam mozliwosc sprawdzic sprezanie tylko czy to wystarczy by miec pewnosc ze ten silnik jest dobry i czy jeszcze troche pojezdzi?
dawid0606 20-04-2014, 19:25 Zna ktoś jeszcze jakiś inny sposób dodania mocy w takim silniku 2.5d?
wojtekjanus 21-04-2014, 16:01 Owszem, sposób dla mocno upartego:
https://lh3.googleusercontent.com/-IpYy-CCinzM/TkAC0PxybVI/AAAAAAAAACA/8cK3CzEw-mY/s1024/CIMG0278.JPG https://lh4.googleusercontent.com/-4YlRWPRqqKA/TkADTjHxRqI/AAAAAAAAACU/wl_obChO4KI/s1024/CIMG0279.JPG https://lh5.googleusercontent.com/-c4L8cZ3KTh8/TkADj9U57sI/AAAAAAAAACY/_8pGYUViTwI/s1024/CIMG0284.JPGhttps://lh4.googleusercontent.com/-NiE3ik3NWvc/TkAWNHAjr8I/AAAAAAAAADk/bopZhcCgycM/s1024/CIMG0286.JPG https://lh5.googleusercontent.com/-IAGS36jrFL8/TkAWPpze8sI/AAAAAAAAADs/lJ4aQRzcY1Q/s1024/CIMG0288.JPG https://lh4.googleusercontent.com/-t4XFl8F779Y/TkAWVkXxicI/AAAAAAAAAD8/0TP0NpKmUTk/s1024/CIMG0292.JPG
dawid0606 22-04-2014, 14:11 Miło zerknąć, trzeba wytrwałości i finansów :)
wojtekjanus 23-09-2014, 10:31 Jak wygląda prawidłowa regulacja i kolejność ustawień w pompie VE, można zobaczyć na filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=5yc-zAG3x08
Nie róbcie tego w domu!!! http://emotikona.pl/emotikony/pic/01icon_lol2.gif (http://emotikona.pl/emotikony/)
-------------------------------------------------------------------------
Świetny opis konstrukcji i działania pompy Bosch VE jest pod linkiem http://www.dieselduck.info/machine/01%20prime%20movers/2008%20Robert%20Bosch%20VE-type%20Injection%20Pump.pdf , niestety po angielsku...
----------------------------------------------------------------------------
Sam pomiar ciśnienia wewnętrznego w pompie można przeprowadzić mając odpowiedni manometr i pompę w wersji z króćcem (nie wszystkie wersje mają taki króciec, jeżeli nie ma króćca, to stosuje się przykręcaną końcówkę). Ciśnienie te odpowiada za prawidłową pracę tłoczka siłownika kąta wtrysku i za napełnianie sekcji tłoczącej. https://www.youtube.com/watch?v=yhC4fsdN12Y
Na filmie widać, że ciśnienie wewnętrzne pompy powinno wynosić na wolnych obrotach 5 barów, na maks. 9 barów. Wiele sytuacji wyglądających na przytarty tłoczek siłownika, wynika ze zbyt niskiego ciśnienia wewnętrznego pompy, a więc wymaga regulacji na zaworze lub jego wymiany. Zawór pokazany jest na zdjęciu nr 95 w załączonym linku "101 zdjęć".
Na brytyjskim forum Transita zamieszczony jest wątek, w którym opisano jak Transit 2,5D/Bosch bardzo słabiutki, szedł góra 110 km/h, przed najmniejszym wzniesieniem trzeba było redukować na niższy bieg. Po sprawdzeniu ciśnienia wewnętrznego w pompie i jego przeregulowaniu, auto przeżywa drugą młodość, osiąga 140 km/h.
----------------------------------------------------------
Oryginalna instrukcja serwisowa Boscha dla pomp VE (w pdf-ie, jęz. angielski) jest dostępna pod linkiem http://gnarlodious.com/Vanagon/Bosch_Pump/Bosch_VE_Pumps.pdf
oraz http://books.google.pl/books?id=53T6cP_c0osC&pg=PA121&lpg=PA121&ots=OI1eBNYY97&sig=BHXOlqq_yvtFby6iqy0KogIzRoU&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
-----------------------------------------------------------
101 zdjęć w wysokiej rozdzielczości - z opisem w jęz. angielskim
http://quietglow.com/dieselvanagon/Bosch_Pump/-Rebuild
http://i62.tinypic.com/8z4qv8.jpg
Nie mogąc odnaleść postu w którym był opisany skutek regulacji przepustnicy powietrza z pompą wtryskową BOSCHA, chciałem podziękować koledze który to opisywał a być może zaglądnie tu kiedyś bo sugestia jego była nader trafna i przyniosła pozytywny skutek.
Związek opisu jego ma wpływ na ruchawość silników z pompom Boscha. Dięki, sprawdza się.!!!!!!!!!!!
No tak najciemniej jest pod latarnią Zbyszek_k007 do Ciebie kierowane są te podziękowania.
hitman44 05-02-2015, 09:20 witam,.proszę o pomoc. kupiłem silnik do swojego transita z całym osprzętem oznaczenie silnika 4ca 90r.silnik nie posiada pompy zasilającej na silniku.W swoim silniku miałem. Mam pytanie czy pompa podajaca dedykowana do tego silnika znajduje się w zbiorniku paliwa a czy nie wystepuje?//////
Bump: w silniku jest pompa boscha
ziemek56 05-02-2015, 15:08 w silniku jest pompa boscha,
która ma własności samozasysające i nie potrzebuje pompki wstępnej. A nawet jakby była - nie zawadzi.
znajduje się w zbiorniku paliwa
NIE
hitman44 08-02-2015, 12:45 dzięki za odp
Witam. Dokręciłem zawór jakieś trzy obroty ( do końca ) i jest znaczna poprawa. Mam dziwny silnik bo jest to TD ale ktoś wymienił pompę na Boscha . Przy silniku jest kilka wiązek elektrycznych nigdzie nie podłączonych. Pedał gazu też przerobiony na linkę.
Do dzisiaj po przestawieniu pompy o 3 obroty zrobiłem jakieś 1000 km.
Silnik pracuje jakoś dziwnie metalicznie- co to jest?
Osiągi bardzo dobre bo bez problemu osiąga 100km/h a na trasie nawet 140.
Dodam że jest to wersja max wysoka i max długa .
Moje pytanie to ten metaliczny dźwięk i jakie mogą być uszkodzenia po takiej zmianie. Przepustnicy nie ruszałem bo jej nie mam ( silnik TD z pompą Bosch )
Przebieg jakieś 450 tys. i zero dymka nawet po zmianie.
wojtekjanus 14-10-2015, 07:47 Moje pytanie to ten metaliczny dźwięk i jakie mogą być uszkodzenia po takiej zmianie. Większa dawka wtrysku i może lekko zahaczać o spalanie stukowe. Jeżeli zjawisko występuje tylko przy ostrzejszym depnięciu (np podczas przyspieszania) to nie jest groźne, jeżeli stale to jest niedobrze. Sprawdziłbym ustawienie pompy na rozrządzie (statyczny kąt wyprzedzenia wtrysku).
Mam pytanie czy trzeba zaślepiać koniecznie egr, czy wystarczy tylko przekręcić śrubę w pompie?
wojtekjanus 21-04-2016, 09:17 Nie trzeba zaślepiać, ale warto. EGR od strony eksploatacyjnej to potencjalnie same kłopoty.
Śmieszny wpis ale jak ważny dla tranzoli 2,5D to przednie łożyska na kołach wymiana ich na nowe spowodowało że stary tranzol spala 6,8 litra na 100, a spalał ok 8l/100. Mechanik stwierdził że obciążały
go jak by miał 1,5T na pace.
wojtekjanus 18-02-2018, 16:23 Użyteczne wiadomości i linki o pompie BOSCH VE
Co oznacza nr pompy VE Bosch:
Np. numer 0 460 414 153
0= produkt kompletny,
460= klasa produktu
4= identyfikator dla pompy VE
1= średnica tłoczka: 8=8mm,9=9mm,0=10mm,1=11mm,2=12mm,3=13mm & 4=14mm
4= ilość cylindrów
153= zastosowanie
________________________________________________
Manual 64 str. pompy VY w jęz. angielskim - pdf
http://gershon.ucoz.com/BOSCH/DIESEL/pumpsVE/Bosch_VE_Pumps.pdf
__________________________________________________ ___
Wykaz oznaczeń pomp Bosch VE stosowanych w Transitach z silnikiem 2,5D oraz innych serii VE4/11F2000R nadających się do zastosowania
Jeżeli to było możliwe, podano oznaczenie silnika oraz moc.
0 460 414 007 VE4/11F2000R119
0 460 414 018 VE4/11F2000R119-1 4CA 70hp
0 460 414 051 VE4/11F2000R288 4AB 4CA 68hp/70hp
0 460 414 052 VE4/11F2000R288-1 4AB 4CA 68hp/70hp
0 460 414 055 VE4/11F2000R288-2
0 460 414 062 VE4/11F2000R288-3 4AB 68hp
0 460 414 073 DVE4/11F2000R366 4AB 68hp
0 460 414 074 VE4/11F2000R366-1 4AB 4CA 68hp/70hp
0 460 414 075 VE4/11F2000R366-2 4AB 4CA 68hp/70hp
0 460 414 083 DVE4/11F2000R415 4DA 80hp
0 460 414 085 VE4/11F2000R415-1 4DA 80hp
0 460 414 086 VE4/11F2000R431 4BC 4CC 70hp
0 460 414 088 VE4/11F2000R431-2 4BC 4CC 70hp
0 460 414 089 VE4/11F2000R415-2 4BC 4CC 4FA 70hp
0 460 414 107 VE4/11F2000R415-3
0 460 414 108 VE4/11F2000R567 4FA 4HB 4HC 70hp/76hp
0 460 414 113 VE4/11F2000R567-1 4FA 4FB 4FD 70hp
0 460 414 119 VE4/11F2000R624 4FA 4FC 4HB 70hp/76hp
0 460 414 123 VE4/11F2000R624-1 4FB 4FC 4FD 70hp
0 460 414 138 VE4/11F2000R624-2
0 460 414 139 VE4/11F2000R624-3
0 460 414 141 VE4/11F2000R686 4FB 4FC 4FD 70hp
0 460 414 142 VE4/11F2000R686-1 4FC 4FD 70hp
0 460 414 144 VE4/11F2000R687
0 460 414 145 VE4/11F2000R686-2 4HB 4HC 76hp
0 460 414 146 VE4/11F2000R686-3 4HB 4HC 76hp
0 460 414 150 VE4/11F2000R624-4 4HB 4HC 76hp
0 460 414 151 VE4/11F2000R624-5 4FA 4FB 4FC 70hp
0 460 414 152 VE4/11F2000R624-6 4HB 4HC 76hp
0 460 414 153 VE4/11F2000R624-7 4FB 4FC 4FD 70hp
0 460 414 154 VE4/11F2000R711
Pozostałe produkowane pompy serii VE4/11F2000R, których jest możliwe zastosowanie w silniku 2,5D Transita
0 460 414 155 VE4/11F2000R687-1
0 460 414 159 VE4/11F2000R509-4
0 460 414 163 VE4/11F2000R755
0 460 414 166 VE4/11F2000R687-3
0 460 414 167 VE4/11F2000R755-1
0 460 414 168 VE4/11F2000R772
0 460 414 172 VE4/11F2000R772-2
0 460 414 173 VE4/11F2000R755-2
0 460 414 174 VE4/11F2000R687-4
0 460 414 178 VE4/11F2000R790
0 460 414 191 VE4/11F2000R790-1
0 460 414 193 VE4/11F2000R790-2
0 460 414 194 VE4/11F2000R687-5
0 460 414 198 VE4/11F2000R858
0 460 414 200 VE4/11F2000R862
0 460 414 205 VE4/11F2000R889
0 460 414 206 VE4/11F2200R891
0 460 414 207 VE4/11F2000R892
0 460 414 208 VE4/11F2000R686-4
0 460 414 210 VE4/11F2000R899
0 460 414 211 VE4/11F2000R899-1
0 460 414 215 VE4/11F2000R906
0 460 414 216 VE4/11F2000R906-1
0 460 414 218 VE4/11F2000R906-2
0 460 414 219 VE4/11F2000R906-3
Dzień dobry, Panowie poczytałem tu sporo, i chciał bym spróbować zastosować to w swoim kamperze osiołku z 93r, czy ktoś posiada i mógł by podesłać zdjęcia, gdzie znaleźć tą śrubkę regulacyjną pompy?
wojtekjanus 12-02-2023, 21:07 Wróć do postów #1 i #2, jako załączniki zamieściłem te zdjęcia, które skasował TinyPic
Transit950 24-06-2023, 08:02 Witam, mam pytanie co to jest za śrubka na klucz 13 z tyłu pompy, co za jej pomocą się reguluje, bo u mnie była ruszana. A z linku schematu pompy VE nie mogę wywnioskować. Pozdrawiam
wojtekjanus 24-06-2023, 08:50 Chyba zaznaczyłeś nakrętkę kontrująca śrubę regulacji maks. wychylenia dźwigni pedału gazu.
Transit950 24-06-2023, 09:01 Teraz dokładniej widać.
wojtekjanus 24-06-2023, 15:33 To jest śruba dawki paliwa dla maksymalnego obciążenia. Na rysunku nr 10., opisana jako "Full-load adjusting screw", czyli "Śruba regulacji pełnego obciążenia.
Rysunek z instrukcji http://gershon.ucoz.com/BOSCH/DIESEL/pumpsVE/Bosch_VE_Pumps.pdf
Transit950 24-06-2023, 18:24 Bardzo dziękuję za odpowiedź, kwestia powrotu do ustawień fabrycznych to tylko po demontażu na stole u pompiarza? Pozdrawiam
wojtekjanus 25-06-2023, 08:32 Teoretycznie tak, ale gdzie znaleźć teraz fachowca, który wie jak ustawić pompę VE pod Transita 2,5D? Tym bardziej, że skoro w pompie zmieniane były nastawy, to zwykle nie bez przyczyny, najczęściej pracowała nieprawidłowo ze względu na osadzanie się brudów na wrażliwych zespołach (złej jakości paliwo, najczęściej oczyszczany kwasem olej opałowy).
Taką pompę należałoby rozebrać, oczyścić, zweryfikować stan części i złożyć. Koszty byłyby spore...
Kiedyś, prawie trzydzieści lat temu patrzyłem jak fachowiec moją pompę VE rozbiera i czyści, nie wierzyłem, że on to złoży z powrotem, to był stos części o niezrozumiałych kształtach i przeznaczeniu. Złożył i zaczęła pracować wreszcie prawidłowo. Ale chyba już nie ma takich fachowców...
Jeżeli pompa pracuje wyraźnie nieprawidłowo, to ja bym raczej zaryzykował kupno innej pompy VE i spróbował ją zamontować do auta.
dopelover 25-06-2023, 14:14 Gdzieś tam są jeszcze zakłady, które zajmują się weryfikacją, regulacją i regeneracja pomp Bosch VE.
https://www.youtube.com/watch?v=xDC3pQxmzZE
Enviado desde mi RMX3081 mediante Tapatalk
|
|