Zobacz pełną wersję : [2,0 i 2,2 TDCi] Odczyt korekt dla wtryskiwaczy w TDCI
Zastanawia mnie jednoznaczność odczytów dokonywanych przez urządzenia diagnostyczne.
Chodzi o to, że próba przelewowa to lipa i nie pozwala określić stanu wtryskiwacza i jest raczej na pokaz, że wszystko jest ok. Przelewy zazwyczaj wychodzą bardzo dobrze, albo przynajmniej zadowalająco, a silnik pracuje głośno, kopci przy rozruchu na zimno i inne takie.
Czy ktoś może potwierdzić jednoznaczność odczytów dokonanych np. IDSem, ScanXLem, easyTRONIC (Bosch) :?:
Jako przykład pomiaru zamieszcam odczyty dokonane na jednym aucie, w odstępie miesiąca. Silnik przy pomiarach raczej nie był nagrzany (nie pamiętam ile miał stopni).
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/7DBxbqbrrwk/korekty_easytronic_small
Odczyt z porgramu easyTRONIC - BOSCH
http://xpablo.wrzuta.pl/sr/f/1yBVF1R2STe/korekty_scanxl
Odczyt z programu ScanXL
SrebnaStrzała 28-09-2010, 02:04 Kłóciłbym się odnośnie wiarygodności próby przelewowej. W jakiś sposób ona stwierdza te najczęstsze przypadki. Owszem nie można za pomocą tego zdiagnozować wtryskiwacz cal po calu ale nie skreślajmy tej opcji ;)
Za to zdziwiony jestem że chcesz znaleźć przyczynę problemu używając softu, bez praktycznego/technicznego sprawdzenia wtryskiwacza, chyba że coś źle zrozumiałem. Linki, czy tam obrazki nie działają.
Prosta sprawa - ile trwa zrobienie próby przelewowej a ile odczytanie korekt na wtryskach :?: Jak wiadomo, nawet wymiana zaworka to nie taka wielka filozofia, jednak gorzej z końcówką a ona ma większe znaczenie dla pracy silnika :(
Kupowanie auta bez podpięcia pod komputer i sprawdzenia takich szczegółów to finansowy strzał w stopę :P Wystarczy spojrzeć na posty nowych użytkowników - "mam Mondeo 2 tygodnie i mruga sprężynka", "kupiłem Mondeo 3 tygodnie temu i mruga sprężynka" itd...
jendrekmak 28-09-2010, 10:32 a swoją drogą to trzeba by było porównać w kilku autach. może wybiorę się na spot i spróbuję żeby było na jednym komputerze odczytane. może trafi się jakieś auto ze sprężynką.
trzeba by było porównać w kilku autachRaczej porównać trzeba by było jedno auto na wspomnianych systemach diagnostycznych.
Czy ktoś może potwierdzić jednoznaczność odczytów dokonanych np. IDSem, ScanXLem, easyTRONIC (Bosch)
Podobnie ja się już kiedyś zastanawiałem, ale odpowiedzi brak.
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=101846
Może połączmy siły, wątek i mój posta na MKP: :)
http://www.mondeoklubpolska.pl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=89626&highlight=
W skrócie - logowałem przebiegi korekt z ScanXl - co odpalenie inne wtryskiwacze miały inne korekty, raz powiedzmy max na plus był a, innym razem D, innym B itd.
Tak jakby dla danego odpalenia sterownik wyrównywał korekty, rozpoczynając od innych wtrysków. Pewnie jakby któryś bardzo odbiegał od normy byłby na stałe na większej korekcie ?
Właśnie prośba do kolegów o pomiary na nowych/sprawnych wtryskach i na takich, które ktoś stwierdził, że są do wymiany (np. jeden lub dwa).
Abym nie był gołosłowny kilka przykładów offsetów po odpaleniu (na razie od znajomego, który mi podrzucił logi - silnik taki jak mój, sprawdzałem u siebie i podobnie, może tylko jakoś bardziej równomiernie czy może maxy w granicach 0,7-0,8 choć przeważnie ~0,5, a może nie trafiłem na odpalenie, gdzie maxy byłyby większe - swoje logi mam na innym kompie, jakby kogoś coś jeszcze interesowało mogę podesłać)
Chodzi o to, aby korekty oscylowały w granicach 0 (zera).
Poprawcie mnie bo nie wiem czy dobrze zgaduję: np.
korekta -1.35 = wtrysk zaczyna lać i komputer zmniejsza dawkę paliwa
korekta 0.57 = wtrysk ma zmniejszony wydatek i komputer zwiększa dawkę
Pomiaru korekt dokonuje się na ciepłym silniku, tak samo jak dla próby przelewowej.
# korekta -1.35 = wtrysk zaczyna lać i komputer zmniejsza dawkę paliwa
# korekta 0.57 = wtrysk ma zmniejszony wydatek i komputer zwiększa dawkę
Tylko teraz pytanie - czy komputer wie o "wydatku paliwa" tylko opierając się o ciśnienie paliwa na listwie i wiedzy, który wtryskiwacz właśnie wysterowuje (bo przecież nie wie ile paliwa poszło na przelew i kalkuluje, że skoro poszło więcej paliwa to pewnie więcej dotarło do komory spalania i jest niestety w błędzie)?
Jeśli tak to Twoja propozycja wydaje się prawidłowa :)
Tylko dlaczego na "minusach" są różne wtryski co każde odpalenie ? - fakt, podałem przebiegi po odpaleniu, a nie na ciepłym silniku, sprawdzę jeszcze na ciepłym czy na max minusie jest zawsze ten sam wtrysk.
-
ECU określa parametry pracy na podstawie czujnika położenia wału, czujnika szumów spalania.
Czy bierze pod uwagę czujnik ciśnienia na listwie :?: Trudno powiedzieć bo nigdy nie wiadomo ile paliwa poszło w przelew, a ile na wtrysk.
Dlatego, wg mnie, są to wartości orientacyjne, i z tego właśnie powodu, średnie spalanie wyświetlane na "kompie" ma tak duże odchyłki (jedynie dla nowych wtryskiwaczy wskazanie może być prawdziwe).
Czy bierze pod uwagę czujnik ciśnienia na listwie Trudno powiedzieć bo nigdy nie wiadomo ile paliwa poszło w przelew, a ile na wtrysk.
No niby tak, ale przecież na jakimś parametrze przepływu paliwa musi się oprzeć.
Wykoncypowałem, że skoro wie jakie jest ciśnienie na listwie przed uruchomieniem konkretnego wtryskiwacza i jakie po to wylicza sobie z czasu otwarcia ile poszło powiedzmy mg czy ml.... i ewentualnie koryguje dawkę paliwa przy kolejnym cyklu tego wtryskiwacza. Natomiast czy ten czujnik ma tak małą bezwładność i czy przepływ informacji przez szynę jest tak szybki by te wartości pomierzyć i przesłać to już nie wiem ;)
Pytanie właśnie, co ECU bardziej bierze pod uwagę -informację o przepływie z mojej teorii ;) czy np. o zaburzeniach w równomierności obrotu wału czy szumach spalania
Równie dobrze można przyjąć 2 warianty w przypadku gdy wtrysk ma zmniejszony wydatek i komputer zwiększa dawkę:
- przelew jest za duży i i za mało trafia do cylindra
- przelew ok, ale np. końcówka zanieczyszczona
Sam nie wiem...
jendrekmak 29-09-2010, 11:43 # korekta -1.35 = wtrysk zaczyna lać i komputer zmniejsza dawkę paliwa
# korekta 0.57 = wtrysk ma zmniejszony wydatek i komputer zwiększa dawkę
wg mnie nie ma znaczenia czy na minusie czy na plusie bo tak jak wspominał chasm przy kilkukrotnym odpaleniu ten sam wtryskiwacz może być na plusie lub minusie. ważne jest żeby wykresy oscylowały jak najbliżej zera i były symetryczne w stosunku do osi zerowej.
...czy ten czujnik ma tak małą bezwładność i czy przepływ informacji przez szynę jest tak szybki by te wartości pomierzyć Myślę, że tak. Jest to jeden z kluczowych czujników dla technologii CommonRail. Czujnik ma dosyć czasu na pomiar bo wtrysk paliwa odbywa się raz/obrót.
Co do sposobu wyznaczania warunków pracy silnika przez ECU, oblicza on przyśpieszenie wału i pewnie na tej podstawie określa, czy dawka była właściwa. Do tego czujnik szumów sprawdza czy nie została przekroczona np. granica spalania stukowego albo czy poziom wibracji nie jest za duży.
Trzeba wiedzieć, że dostrajanie wtryskiwaczy dostosowuje się przy rozgrzanym silniku w czasie jazdy w cyklach po 15 min na jeden wtryskiwacz.
Trzeba wiedzieć, że dostrajanie wtryskiwaczy dostosowuje się przy rozgrzanym silniku w czasie jazdy w cyklach po 15 min na jeden wtryskiwacz.
Dla każdego TDCi ? Gdzieś mi utkwiło, że 130KM tak, a 115KM nie, poza tym było zróżnicowanie czy jest przepływomierz, czy nie czyli czy zmienna geometria czy nie. Nie wiem też czy to były potwierdzone informacje i czy mają związek z samoadaptacją po wymianie wtryskiwaczy, czy to inna historia...
Przy okazji choć może trochę OT jeśli chodzi o numery wtryskiwaczy chcę się upewnić:
w Mondeo lecą w kolejności zapłonu czyli 1342, czyli wtryskiwacz:
pierwszy A - czyli 1 od lewej cylinder
drugi B to - czyli 3 od lewej cylinder
trzeci C to - czyli 4 od lewej cylinder
czwarty D to - czyli 2 od lewej cylinder
Tutaj przykład już mojego silnika po kilku km - temp 74stC, chyba stoję na światłach - korekty przeważnie są podobne, czasem bardziej czasem mniej równoległe (może zależy to też od paliwa)
Przy okazji choć może trochę OT jeśli chodzi o numery wtryskiwaczy chcę się upewnić: w Mondeo lecą w kolejności zapłonu czyli 1342, czyli wtryskiwacz: pierwszy A - czyli 1 od lewej cylinder drugi B to - czyli 3 od lewej cylinder trzeci C to - czyli 4 od lewej cylinder czwarty D to - czyli 2 od lewej cylinderNie. Kolejność zapłonu nie pokrywa się z numeracją. Numeruje się od lewej (od rozrządu) do prawej.
Dalszy comment później
Nie. Kolejność zapłonu nie pokrywa się z numeracją. Numeruje się od lewej (od rozrządu) do prawej.
Dalszy comment później
Zanim będziesz kontynuował :)
Właśnie chciałem by to było klarownie powiedziane, przeczytałem trochę wątków, np:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=97884
i trochę tam koledzy namieszali w różne strony, ale chyba końcowo pokrywa się z tym co napisałem ?
W Focusie jest w normalnej kolejności, a mondeo w kolejności zapłonu
Mam nawet jakiegoś pdf'a (autodiagnos) i tam są fotki nawet:
http://www.autodiagnos.com/fileadmin/assets/en/downloads/pdf/technical_bulletins/ford/ford_injector_programming_tdci_ad.pdf
"NOTE: The injectors on the label are in firing order, NOT physical order. The top left
code is Injector 1 (Cyl.1), the top right code is Injector 2 (Cyl.3), the bottom left is
Injector 3 (Cyl.4) and the bottom right is Injector 4 (Cyl.2). Where Injector is the firing
number, Cylinder is the physical number.
When replacing an Injector the code stamped on the body of the new Injector must
be programmed into the PCM, NOT the code on the label."
Ciekawe jest to o kodowaniu wtrysków - silnik musi być zimny!! ?
"WARNING: Before attempting Injector Programming it is necessary for the
vehicle to be left stationary with the Engine off for at least 8 hours. This is to
ensure that the engine is stone cold before Injector Programming is performed.
Failure to follow these instructions may result in failure of the Injector
Programming function and/or drivability problems."
Zatem jak to jest?
Tu jest wspomniane, jak zapisane są kody do wtryskiwaczy.
W periodyku serwisowym opisywano całą procedurę jaką przeprowadza się przy wyjmowaniu lub kodowaniu wtrysków i jak byk stoi: numeracja kolejna, nie kolejność zapłonów.
Bo to ciekawe, jak by były ponumerowane wtryski przy silniku V6, V8. Potrzebna by była mapa aby odnaleźć kolejny wtryskiwacz :P
Dlatego właśnie zadałem pytanie: kto może potwierdzić odczytanie parametry :?: Ich dokładność i jednoznaczność.
INVERTER 30-09-2010, 21:14 Właściwie o co chodzi z tymi korektami:027: szukacie sposobu na najbardziej precyzyjne określenie stanu wtryskiwaczy czy jak:027:
Bo korekta zawsze będzie, nawet na nowych wtryskach będzie korekta bo niema dwóch takich samych wtrysków. A kody charakterystyki pracy wtryskiwacza nie mają zastosowania przy tak małej dawce (wolne obroty)
Jak już chcecie oceniać stan wtryskiwaczy softem to proponuje popatrzeć na dawkę paliwa na wolnych obrotach(750obr/silnik rozgrzany) :P
Na poprawnie rozpylających wtryskach będzie 3-4mg/s a na kiepskich to 5-10mg/s powyżej 10mg/s silnik nie odpala i często potrafi zawieszać się na 500-600obr z martwym pedałem gazu :diabelek:
A głośna praca na wolny ch obrotach wynika z niezdolności wtryskiwacza do podania dawki pilotowej i jej rozpylenia, a nie dawki zasadniczej:diabelek: przynajmniej tak mi się wydaje :027:
Bo korekta zawsze będzie, nawet na nowych wtryskach będzie korekta bo niema dwóch takich samych wtrysków.Ale są jakieś granice przyzwoitości. Jeżeli trzy wtryski oscylują w granicach 0.5-0.7 a jeden 2.7 to jest już jakiś problem.
Bo korekta zawsze będzie, nawet na nowych wtryskach będzie korekta bo niema dwóch takich samych wtrysków. A kody charakterystyki pracy wtryskiwacza nie mają zastosowania przy tak małej dawce (wolne obroty)
Jak już chcecie oceniać stan wtryskiwaczy softem to proponuje popatrzeć na dawkę paliwa na wolnych obrotach(750obr/silnik rozgrzany) :P
Na poprawnie rozpylających wtryskach będzie 3-4mg/s a na kiepskich to 5-10mg/s powyżej 10mg/s silnik nie odpala i często potrafi zawieszać się na 500-600obr z martwym pedałem gazu :diabelek:
No i kolejne informacje :)
Jeśli chodzi o " kody charakterystyki pracy wtryskiwacza" - w czasie jazdy offsety są na 0, czasem przy zmianie warunków jazdy (gaz) na chwilę się jakieś pojawiają, ale wartością nie odbiegają od tych na wolnych obrotach. Natomiast widziałem w pewnym aucie (log przysłany mi przez forumowicza) korekty powyżej 1,6 - oczywiście nadal nie wiem do końca o czym to by miało świadczyć.
Czy ktoś może ma na tyle sprawne wtryski by przedstawić logi/wykresy offsetów i dawek (Mass Fuel Desired) ?
INVERTER:
Podawana przez Ciebie dawka paliwa była w mg/s czy mg/stroke(cykl) ? (raczej to drugie)
INVERTER 30-09-2010, 21:57 No, taka odchyłka to już sporo:( Tylko że korekta tylko określa o ile wtryskiwacz odbiega od wartości wzorcowej dla danego impulsu otwierającego wtryskiwacz ( znaczy wynikającej z kodu wtryskiwacza) :027:
To że wtrysk potrzebuje trochę więcej lub mniej żeby wtrysnąć danom dawkę paliwa nie znaczy że jest zły:P Chociaż z drugiej strony gdzieś jest przyczyna tej korekty:027: Czyli kod nie odzwierciedla już pracy wtryskiwacza( zaworek, cewka) lub końcówka nie rozpyla tylko wlewa :diabelek:
W mg/stroke !!!
Bo powyżej 1000obr niema żadnej korekty, komp jedzie po kodzie wtryskiwacza !!!
W mg/stroke !!!
Chciałem potwierdzić, bo napisałeś mg/s ;)
Bo powyżej 1000obr niema żadnej korekty, komp jedzie po kodzie wtryskiwacza !!!
Nie ma żadnej, czy jest stała (ale różna od 0) ? Jak patrzę w logi to przy 1900rpm też są korekty, ale stałe/płaskie o jakiejś wartości przechodzące ze zmiennych właśnie w rejonach 1000rpm.
INVERTER 01-10-2010, 12:06 Moja najnowsza teoria:
Podczas odpalania od 0obr. mamy dawke rozruchowom (silnik zimny około 30mg/s, na cieplym zawsze jest 24,8mg/s) rozrusznik robi jeden pełny obrót wałem i wstryski zaczynajom podawać paliwo.
Przy około 600-700obr dawka rozruchu spada do około10mg/s i jescli dla impulsu elektrycznego odpowiadającego 10mg/s wtryskiwacz wtryskuje tylko 1-2mg/s rzeczywiste to silnik nie jest w stanie przeskoczyć do 700obr i nie odpala:diabelek:
Bo korekty zmienne działajom tylko w przedziale 700-1000obr:027: ( to by tłumaczyło częste gaśnięcia silników podczas ruszania, zdusiszsilnik poniżej 700obr, niema korekty i klops) tak wnioskuje z moich obserwacji :P Jak już robi korekty to wyznacza jakoś średniom wartość dla każdego wtryskiwacza która jest potem korektom stałą dla obrotów powyżej 1000obr.
I tak to mniejwięcej musi działać bo inaczej wadliwy wtrysk strasznie by odbiegał od dobrych przy większym obciążeniu silnika :027:
Mam akurat wkręcone takie wtryski co na wolnych obrotach potrzebująm 9mg/s impulsu żeby silnik pracował, żeczywiście wtryskują tylko 3mg/s czyli korekty sąm rzędu 6mg/s:diabelek: Nawet nie pytajcie jak to odpala, ale odziwo jak już odpali to chodzi i jeździ bardzo dobrze:P właśnie dzięki korektom :619: tylko tak to można wytłumaczyć :027:
Mam akurat wkręcone takie wtryski co na wolnych obrotach potrzebująm 9mg/s impulsu żeby silnik pracował, żeczywiście wtryskują tylko 3mg/s czyli korekty sąm rzędu 6mg/s
Powiedz jeszcze czy mam rację: Mass Fuel Desired mg/stroke odnosi się do wydatku każdego wtryskiwacza na 1 jego wtrysk, a nie na obrót wału czyli sumę 4 wtrysków ?
Pytam bo napisałem skrypt w ScanXL co wylicza chwilowe spalanie (nie mam przepływomierza więc obliczam na podstawie RPM i MFD i gęstości paliwa.
Założyłem, że MFD odnosi się do obrotu, a nie pojedynczego wtrysku i spalanie na luzie mam koło 0,4L/h. Pewnie trzeba to przemnożyć przez 4?
skrypt - prawa autorskie zachowane :)
=============================================
var FuelDensityGramsPerLiter = 840; // kg/m3 OLEJ NAPĘDOWY
var SpalNaObrot= Obdii.GetPidValueMetric("FORD.ENGINE.MFDSD");
var Obroty= Obdii.GetPidValueMetric("SAE.RPM");
var Predkosc= Obdii.GetPidValueMetric("SAE.VSS");
var Spalanie= (SpalNaObrot*Obroty*60/1000000)/(FuelDensityGramsPerLiter/1000);
if (Predkosc == 0)
{
Obdii.PidValue.Metric = Spalanie;
Obdii.PidValue.English = 0;
}
else
{
Obdii.PidValue.Metric = Spalanie*(100/Predkosc);
Obdii.PidValue.English =0;
}
=============================================
INVERTER 01-10-2010, 14:26 MFD Na jeden wtrysk/ jeden cykl wtryskiwacza!!!
Na jeden obrót wału są dwa wtryski :P
A to się zgadza mi na wolnych pokazuje 0,45L/H, a z włączonom klimom 0,80-1,00L/H na zdrowych wtryskach !!!
przy 750obr silnik spala 4-5mg/stroke, dwa wtryski na obrót wału to 1500wtrysków razy 5mg = 7500mg a to 7,5g paliwa na minute razy 60min = 450g/H czyli około 0,5L/H tak szybko licząc :P
Na jeden obrót wału są dwa wtryski
Nie skojarzyłem...No to muszę w takim razie poprawić skrypt: przemnożyć przez 2.
przy 750obr silnik spala 4-5mg/stroke, dwa wtryski na obrót wału to 1500wtrysków razy 5mg = 7500mg a to 7,5g paliwa na minute razy 60min = 450g/H czyli około 0,5L/H tak szybko licząc
Dokładniej 0,54L/h ;)
No to u mnie na rozgrzanym jest coś koło 0,3L/h czyli po zmianie będzie 0,6L/h.
INVERTER 01-10-2010, 19:26 Pablo_X jaja sobie robisz :027:
Jeden wtrysk na jeden suw, a suw to 180stopni obrotu wału, czyli pół obrotu :diabelek: czyli dwa wtryski na 360stopni , czyli jeden obrót wału :568:
Ja wiem, ty nas podpuszczasz....... tak :P
Odświeżę może trochę ? :) czy ktoś jeszcze ma chęć się wypowiedzieć ? może jakieś nowe doświadczenia? Ciągle w różnych wątkach porusza się temat korekt i nic z tego nie wynika - za mało wiedzy.
Ja się wypowiem. Po 1-sze primo nie należy w żaden sposób łączyć ilości paliwa na przelewach z ilością paliwa wtryskiwanego do silnika. Pomijając przypadek gdy zaworek przelewowy jest zuzyty i puszcza tak duzo paliwa na przelew, że spada ciśnienie w układzie to bez względu czy na przelewie będzie trochę mniej czy trochę więcej to i tak końcówka wtryśnie tyle ile ma wtrysnąć. Paliwa w szynie jest wystarczająco dużo i przy sprawnych wtryskach ( zaworkach ) z pwenością go nie zabraknie na wtryśnięcie do silnika. Sam zaworek ma ważną funkcję- otwierając się i zamykając uruchamia wtryśnięcie dawki paliwa do silnika. I tu ciekawostka- wtrysk do silnika następuje w momencie otwarcia zaworka czyli w tym samym momencie kiedy paliwko idzie na przelew. Zaworek się zamyka- przelew i wtrysk zostają zamknięte. Nie jest tak jak niektórzy myślą, że przelew to nadmiar tego co nie zostało wtryśnięte do silnika. Po 2-gie secundo- Korekcja wtrysków odczytana na testerze nie jest całkowicie miarodajną oceną stanu wtryskiwacza gdyż na tę wartość wpływ ma również stan silnika. Jeśli na danym cylindrze będzie nieco niższa kompresja to ECU zwiększy dawkę na ten wtryskiwacz, zeby wyrównać obroty silnika. I na testerze wyjdzie większa korekcja. A to nie wina zużytego wtryskiwacza tylko problemów z cylindrem. Jedyną miarodają metodą sprawdzenia wtrysku jest wymontowanie i test na stole probierczym. Ale warsztatów ze stołem jest mało, a tester ma każdy. Więc taka metoda diagnostyki wtrysków się przyjęła,.. ale może być mylna.
Po 3-ci tercjo- powyżej 1000obr. też robi się samoadaptacja. Do ok. 1400 obr. robi się adaptacja tzw. szybka. Jest szybka bo odczytuje dane na wolnych obrotach. Praca silnika jest stabilna i ECU szybko zrobi adaptację równomierności obrotów. Powyzej 1400 obr. robi się adaptacja tzw. wolna, która bada parametry dynamiczne silnika pod obciążeniem. Poniewaz praca silnika pod obciążeniem ( jazda ) jest zmienna adaptacja musi trwać dłużej,.. czasami, 100, 200, 300 km. jazdy.
|
|