Zobacz pełną wersję : czujnik położenia przepustnicy - jak podłączyć
Kupiłem moją essine 1.8TD '94 prawie rok temu...i jak do tej pory żadnych problemów prócz ostatnio mokrej pompy od góry. Podczas zakupu zdziwiły mnie kable wygladające na upalone, dochodzące do czujnika położenia przepustnicy na pompie wtryskowej. Wtyczka była wypięta ze złączki (tzn. z jednej z 3 złączek co kable idą do zaworów w pompie). Z ciekawości rozebrałem tej czujnik będący w rzeczywistości zwykłym potencjometrem i troche się zdziwiłem bo był dobry. Przylutowałem kable ale nigdzie nie moge znaleźć jak to teraz wpiąć - od potencjometru mam 3 kable ale nie mam złączki. Czy mogłby mi ktos z szanownych kolegów powiedziec jak teraz wpiąć te 3 kable w złączke idąca od strony EDC?W złączce od strony EDC są 3 kable: brązowy, brązowo-czarny, brązowo-zielony. Z góry wielkie dzięki.
U mnie w TD wygląda to następująco:
brązowy - biały (kremowy?) przy potencjometrze
brązowo/czarny - zielony przy....
brązowy/zielony - czerwony przy....
powodzenia :)
Dzięki kolego za odpowiedź..mógłbyś mi jeszcze napisac w jakiej kolejności wychodza te kabelki z czujnika?
Wysłałem fotkę na PW....doszła?
jest post od ciebie ale nie ma fotki. Wyślij ją prosze na mismis@tlen.pl ....Dzięki za zainteresowanie!
Do czego służy ten potencjometr ?
U mnie w essim 97r jest on także lecz nie zgadzają się pomiary do tych według książki, w rzeczywistości są wyższe. Czy można ten element kupić ?
Pozdrawiam
CortheZ
ciaastus 21-10-2006, 22:09 nie zgadzają się pomiary do tych według książki, w rzeczywistości są wyższe
To nie znaczy, że jest popsuty.
Rozumię, że mierzyłeś rezystancje między stykami potencjometru.
Najważniejsze aby rezystancja zmieniała się płynnie (aby nie było skoków) podczas ruszania dzwignią przepustnicy (czy tam pompy w dieslu) w całym obrzarze ruchu.
Wartości mogą być wyższe bo może być inny typ potencjometru.
Ma być tak (to są wartości wyssane z palca, przykładowe): mierzysz wszystkie kombinacje między stykami (1z2, 2z3 i 1z3), na jednym z pomiarow jakiś stały opór np. 500 ohm'ów, na drugim np. od 10 - 480 ohm'ów, na trzecim 510 - 15 ohm'ów
To tylko przykład.
[ Dodano: 2006-10-21, 23:14 ]
Do czego służy ten potencjometr ?
No najprościej mówiąc to poto, aby gdy wciskasz pedał gazu komputerek "wiedział", że ma dać więcej paliwka na wtryski. :fcp2
Jak nie będzie płynnej zmiany rezystancji na tym czujniku to będą szarpnięcia lub tzw. "dziury w pedale". :fcp3
w moim przypadku to czy ten czujnik byl podlaczony czy nie ...nie bylo żadnej róznicy. Z moich obserwacji wynika że czujnik ten zasadniczo daje info EDC o położeniu dzwigni przyspieszenia na pompie wtryskowej co z kolei służy (m.in..ale do czego jeszcze to nie wiem??) do wysterowanie pompy CVT. U mnie jak dodam gazu to przestaje mi wydawać buczące odgłosy pompa CVT. Zresztą i tak egr mam odpiety...Zastanawiam sie nad wyrzuceniem tej pompki :fcp2
Ten potencjometr służy tylko do sterowania EGRem. Większość TD ma już EGR zaślepieony, a jak nie ma to niech to zrobi:)... wiec potencjometrem się nie przejmuje.
miałem odłączony ten potencjometr i sobie dzisiaj mysle a co mi tam pdłącze zobacze co bendzie
i normalnie szok!! pracuje silnik jak zegareczek równiusieńko przedtem pracował nie rowno i nie dymi prawie wogóle przedtem przy odpalaniu na zimno troche dymku puscił a teraz nic zero tak jak silniki nowej generacji
Bo masz pewnie jeszcze EGR nie zaślepiony:)
... ale miałeś całkowicie odłączony ten FLVR (potencjometr położenia dźwigni gazu)?.
Ja zmieniałem jego ustawienie i niczym w pracy silnika się to nie objawiało :)
całkowicie odłączony
teraz lepij na obroty wchodzi i równo pracuje
A... jak całkiem odłączony to może EDC głupieje. Jak nim kręciłem w prawo i lewo to nic się w pracy silnika nie zmieniało.
thomas102 06-11-2007, 17:02 Hej , no właśnie rozbebeszyłem owe ustrojstwo .... Po odpaleniu i " kręceniu " potencjometrem " dżwięk" silnika się zmieniał ( ERG - OFF :)) .Kiedyś gdzieś wyczytałem że daje również informacje o tzw : biegu jałowym - tzn wolne obroty .
W silnikach TCI służy tylko do terowania EGRem. W Endurze ma już "cięższe" zadania:)
Witam! Może ktoś wie czy ten czujnik można jakoś we własnym zakresie naprawić??? Bo wykręciłem go i sprawdzałem miernikiem i cyfrowym i analogowym i żadnej reakcji. Także chyba popsuty! Będę próbował rozebrać na czynniki pierwsze tylko jest problem bo jest cały lany plastikiem i nie wiem czy później poskładam do wszystko do kupy. A co do EGRa to jak sprawdzić czy jest zaślepiony?
|