Zobacz pełną wersję : Dlaczego wiekszość zaleca zmniejszenie przerwy na świecy ?
Sie ma.
Mam takie nurtujące pytanie.
Dlaczego większość z Was zaleca zmniejszenie przerwy na świecy ?
Co to daje pozytywnego i negatywnego ?
Ja miałem przerwę na nowych oryginalnych świecach 0.9 i zmniejszyłem na 0.7
Przed zmniejszeniem auto dość wybitnie szarpało na niższych obrotach. Ale tylko na LPG. Na benzynie było ok.
Teraz po zmniejszeniu przerwy objaw szarpania zanikł.
Osiągi wydają się takie same. Praca silnika bez zmian.
Zauważyłem , że dużo łagodniej przełącza się z PB na LPG. Praktycznie obroty nie spadają.
Mam cały osprzęt Tomasetto + Stag 200
Czy ma to jakiś wpływ na spalanie LPG i benzyny , porannego zapalania , szybszego zużycia świec zapłonowych itp.
Proszę o odpowiedzi czysto techniczne. Bo to , że się polepszyło to już wiem.
Ja akurat należe do tej mniejszości :D
Zmniejszenie przerwy powoduje, ze potrzeba mniej energii(mniejszego napięcia) do przeskoku iskry. Mniejsze napięcie daje z kolei mniejszą energię iskry, co wiąże się z wiekszym problemem zapłonu. Dokładniej: krótszy czas zapłonu, mniejszy obszar zapłonu itp. co negatywnie wpływa na proces spalania.
Ogólnie dąży sie do zwiększania obszaru zapłonu, większej energii iskry i czasu jej trwania.
niestety po osiągnięciu pewnych wartości, dalsze zwiększanie tych parametrów nie powoduje lepszego spalania, a jedynie zwiększa koszt stworzenia takiego układu zapłonowego. Dlatego producenci w laboratoriach opracowują optymalne wartości i parametry dla danej jednostki(silnika).
Teraz po zmniejszeniu przerwy objaw szarpania zanikł. zgadza się.
masz uszkodzone przewody zapłonowe(przebicia)[lub świece] i zmniejszając przerwę zmniejszyłeś napięcie potrzebne do wytworzenia tejże iskry, dlatego niektóre objawy ustąpiły(szarpanie).
jednocześnie zmniejszyłeś obszar zapłonu, co z kolei ma negatywny wpływ na sam proces spalania. Mieszanka spala się bardziej wybuchowo, oraz nie spala sie całkowicie.
Mając "normalną" przerwę na świecach i niesprawne przewody WN(lub świece) częśc energii(co któryś moment zapłonu) zamiast byc dostarczona do świecy i wytworzenia iskry "wędrowała" gdzieś obok. Takie zjawisko nazywa się "wyskakiwaniem zapłonu". Oczywiście przyczyn tego zjawiska może być więcej, ale sprawne i odpowiednie świece i przewody WN są podstawą do eliminacji tego zjawiska.
to tak w bardzo wielkim skrócie.
masz uszkodzone przewody zapłonowe(przebicia)[lub świece]
Właśnie kłopot w tym , że wymieniłem najpierw świece , kable i cewkę na nową.
Trochę się zmniejszyło szarpanie. Ale dopiero po zmniejszeniu przerwy na świecach szarpanie ustało.
Tego nie rozumiem...
Przerwa powinna wynosić 1mm i taka fabrycznie jest ustawiona na świecach.
Te podawane 1.3mm jest błędne.
Przed zmniejszeniem auto dość wybitnie szarpało na niższych obrotach. Ale tylko na LPG. Na benzynie było ok.LPG wymaga większej energii do przeskoku iskry. Jak wymieniasz świece to musisz razem z przewodami(chyba, że są sprawne).
a czy jak wymieniałeś świece i kable to posmarowałeś gniazda fajek smarem silikonowym na głębokość ok 1cm?
a czy jak wymieniałeś świece i kable to posmarowałeś gniazda fajek smarem silikonowym na głębokość ok 1cm?
Nie Sławku , tego nie zrobiłem.
Moje świece - nowe Motokraft mają przejechane 500 km. Przewody i cewki tyle samo.
Dzisiaj mierzyłem świece i miały 0.9 i zmieniłem na 0.7
A moje świece i przewody 27500km i nie mam żadnych złych objawów, a świece maja przerwę 1mm.
Kiedyś kombinowałem z przerwą i zmniejszenie przerwy do 0.8mm dawało negatywne objawy. już dokładnie nie pamiętam jakie one były, bo to było parę lat temu, ale pamiętam, ze były. To samo gdy zwiększyłem przerwę do 1.3mm. Wtedy to już było całkiem do kitu.
Sławku , od rana czytam nasze Forum dział LPG.
Zrobiłem tak jak większość sugerowała.
Ale dalej nie wiem czy dobrze zrobiłem... Ważne , że szarpanie ustało.
Czy ma to jakiś wpływ na spalanie LPG i benzyny , porannego zapalania , szybszego zużycia świec zapłonowych itp.
To jest moje główne pytanie...
Czy ma to jakiś wpływ na spalanie LPG i benzyny , porannego zapalania , szybszego zużycia świec zapłonowych itp.Tak ma. Zarówno pozytywne jak i negatywne.
Pozytywne:
mniejsze zużycie przewodów WN
negatywne:
większe zużycie paliwa, niedokładne spalanie mieszanki, co zaburza prace sondy i w konsekwencji do błednej regulacji składu mieszanki.
To tak pobieżnie.
Różne silniki w różny sposób na to reagują. wiele zależy od ogólnej kondycji silnika.
Przy złej kondycji, taki zabieg może pomóc.
Więc wychodzi na to , że trzeba uważnie obserwować skutki zmniejszenia przerwy na świecach.
Dzięki Sławek.
Ale 0.7 to stanowczo za mało. minimum to 0.8mm. Ale to takie duże minimum.
Ja Ci wierzę , że tak jest i dlatego jutro zmienię na 0.8 i zobaczę jakie będą efekty.
Oczywiście opiszę wrażenia z jazdy.
Wojtek, jeśli jak mówisz szarpania ustały ( a szarpania to zazwyczaj objaw wypadania zapłonów ) to tylko poprawiłeś. To właśnie podczas szarpania nie spala się paliwo, auto pali więcej. Skoro zmniejszyłeś i to pomogło oraz nie odczuwasz jakichś problemów typu problemy z wkręcaniem się na wysokie obroty to zostaw tak jak jest.
Mieszanka gazowo-powietrzna jest o wiele mniej przenikalna elektrycznie niż noPB-powietrze. Stąd nieraz notuje się przypadki, że auto na pb chodzi elegancko, nie wpadają zapłony a na LPG już tak. Po prostu mieszanka LPG wymaga od układu WN auta więcej. O ile układ jest przewidziany "z zapasem" to najczęściej nie ma problemu. Fordowskie układy jednak są fabrycznie już dosyć podzyłowane i pracują na sporej przerwie. Dodatkowo wiele fordów posiada podwójne cewki ( tzw. system Wasted Spark ) które to za jednym razem odpalają dwie świece jednocześnie. A więc obciążenie można powiedzieć jest dwukrotnie większe ( tak dokładnie nie jest dwukrotnie większe, o jeden gar chodzi bez mieszanki i ma lepszą przenikalność elektryczną, ale jednak iskra musi przeskoczyć - a to "kosztuje" dodatkową energię)
A w związku z tym, że obciążenie jest spoooro większe niż przy 1 świecy to przy przejściu na mieszaninę LPG to wymaganie wzrasta często ponad dopuszczalne możliwości układu WN. Stąd właśnie zmniejszanie przerwy w świecach.
Wojtek, jeśli jak mówisz szarpania ustały ( a szarpania to zazwyczaj objaw wypadania zapłonów ) to tylko poprawiłeś. To właśnie podczas szarpania nie spala się paliwo, auto pali więcej.nie do końca. zmniejszenie przerwy zmniejsza też obszar zapłonu, co z kolei zwieksza nieregularność zapłonu mieszanki i nie całkowitego spalania. wpływa też na zmniejszenie jednorodności zapłonu i wystepowania zjawiska gwałtownego spalania w pewnych obszarach cylindra i miejscowego zwiekszenia temperatury spalania. krótko mówiąc oprócz niecałkowitego spalania mieszanki, wystepuja tez obszary o zwiekszonej/niejednorodnej temperaturze, co niekorzystnie wpływa na cylinder/głowicę/zawory. Jednocześnie spaliny zwiekszaja swoja temperaturę i część procesu spalania przenosi sie do układu wydechowego(kończenie spalania nastepuje w kolektorze wydechowym).
Dzięki i Tobie Struna za sugestie.
Wiecie , że najfajniejsze jest to , że nie czuć jak sam przełącza się na LPG.
Mam ustawione przełączanie przy 800 obr/min , więc zapalam na benzynie i za chwilę sam się przełącza na wolnych obrotach.
Nie śmiejcie się , ale zamknąłem oczy i czułem tylko " cyk " przekaźnika...
Wcześniej prawie zgasł. Naprawdę teraz chodzi super. Ale chyba muszę sprawdzić spalanie i poranny rozruch.
A jaka masz temperature przełączania na gaz?
Ustawili mi na 30 stopni. Auto ma służyć głównie do jazdy po Warszawie.
Ustawili mi na 30 stopniMam ustawione przełączanie przy 800 obr/min , więc zapalam na benzynie i za chwilę sam się przełącza na wolnych obrotach. Czyli jak nagrzany. ja mam dokładnie tak samo, ale przy 1mm. Zawsze tak miałem. gdyby nie kontrolka i cykniecie przekaźnika, nie wiedziałbym na czym jadę :D
Oczywiście byłem na ustawieniach tam gdzie był gaz zakładany i wszystkie ustawienia były ok. Nic nie zmieniali.
Dopiero przewody , cewki i świece rozwiązały kłopot z szarpaniem.
Slawko, a Ty to wikipedię wklejasz czy jak ? ;)
Ustawili mi na 30 stopni. Auto ma służyć głównie do jazdy po Warszawie. ja na lato nawet 15 ustawiam i zero problemu.
Przerwę w świeczkach też mam mniejszą, ba nawet świece mam całkowicie nie od tego auta. Nominalnie u mnie powinny być platyny z przerwą 1,1 mm a ja mam nieplatyny i nie motorkrafty, do tego mam kable WN od mondeo V6 i świece ngk V-line od innego modelu scorpio, które mają przerwe 0,8 mm - pali jak trzeba, wykres z hamowni pokazał, że do nieco ponad 4krpm mam więcej momentu i mocy na gazie niż na npPb ( instalka 4 generacji po kilku modach )
Nie wiem czy spala jedno czy niejednorodnie - z pewnością generuje moc :)
Slawko, a Ty to wikipedię wklejasz czy jak ? hehehe, nie, z głowy piszę, bo nie chce mi się zaglądać do materiałów i szukać w necie :Pja na lato nawet 15 ustawiam i zero problemu. ja zawsze 23. wczesniej miałem 20, ale zmieniłem na 23.wykres z hamowni pokazał, że do nieco ponad 4krpm mam więcej momentu i mocy na gazie niż na npPbto tak jak u mnie :D
to git, że i u Ciebie się tak dało.
Ja jeszcze mam kilka modów do zrobienia - może się uda żeby było w całym zakresie więcej :)
Ja mam pewnie u siebie ustawione optymalnie - standardowo.
Jak będę u nich ponownie , mam im coś zasugerować jakieś zmiany w ustawieniach ?
byś musiał pokazać co masz, to by można orzec czy coś zmieniać.
Masz rację.
Jak pojadę do warsztatu , podepną pod komputer , zapłacę 70 zł. i powiedzą , że wszystko jest ok...
Ale może tak jak Sławek sam sobie ustawia. Tylko , że ja nie mam takich technicznych możliwości.
zakup sobie za 30 zeta interfejs, podłącz, zrobisz screeny i się ustawi zdalnie wspólnymi siłami.
Jakiego zakup sobie za 30 zeta interfejs
Jaki mam szukać ? Do stag200 ? Tak się pytać sprzedających ?
Zapomniałem dopisać .... Chodzi o Galaxy Mk1 2.3 16v
Takie coś mam kupić ?
http://allegro.pl/interfejs-do-gazu-lpg-com-komplet-7-wtykow-i1283278901.html
lub
http://allegro.pl/interfejs-ac-com-rs-stag-4-300-200-omvl-kme-esgi-i1286852149.html
ja na usb jakoś preferuję, większość lapciaków obecnych nie ma RS-a.
Ja mam z Viakena kabel plus odpowiednia końcówka.
Ok.
Takie coś :
http://allegro.pl/interfejs-usb-ac-stag-100-200-300-i1290919218.html
Tylko jak to kupię , podłączę , zainstaluję... I co dalej ?
Pytam bo serio nie mam o tym zielonego pojęcia. Nie znam się na tym.
taki
http://allegro.pl/hit-interfejs-do-gazu-na-usb-usb-lpg-z-1-kablem-i1287797794.html
a co do reszty - nie pękaj, poprowadzimy za rączkę :)
I git.
Kupię ten , który Ty mi podałeś.
Jak będę miał Go w domu to napiszę w tym temacie.
Dziękuję Ci bardzo za pomoc.
tylko sobie "adekwatną" końcówkę wybierz z tych tam dostępnych.
Trafna uwaga.
Oczywiście sprawdzę jaką mam i taką samą poproszę od sprzedającego.
http://forum.vectra-unlimited.pl/showthread.php?t=56793
tutaj sobie poczytajcie. Nie wiem jak w waszych autach tzn escortach itd ale w mondeo na 100% przerwa fabryczna to 1,3mm . Sam miałem problemy z tym i było dokładnie wyjaśniane tu na forum z tą przerwą , więc moderatorzy chyba szukajki nie używają i taki przykład dają :) Miałem cały układ WN nowy i musiałem zmniejszyć bo szarpał,dopiero jak kupiłem porządną cewkę i dobrze gaz wyregulowano zmieniłem na przerwę fabryczną 1,3 i tak jeździ.Po coś tak wymyślili więc niech tak będzie.
bolek-tarnow 28-10-2010, 09:56 tylko ze do zeteca sa inne swiece wiec moze stad ta roznica. faktycznie motorcraft AGSF 22FE13J nowy ma 1.3mm przerwy na swiecach
duża szczelina ale z tego co się orientowałem od kolegów z mkp to w każdym mondeo od mk1 do mk3 taka jest przerwa.
totalnie nie mogę doszukać się uzasadnienia aż tak potężnej przerwy.
|
|