Zobacz pełną wersję : [Escort 1995-2001] Naciąg paska razrządu


ssadza
20-11-2010, 08:07
Siemanko chłopaki, właśnie zmieniam ustawienie rorządu w escort 1.6 16v zetec bo na kole pasowym wału ustawienie było pomiędzy dwoma znakami i zdaje mi się że auto zmulone. Teraz ustawiłem dobrze na dole, walki zablokowane ale nie mogę zgrać się(zębami) kołem zębatym wału z wałkiem wylotowym pasek jest luźny. tak samo z połączeniem wałków jak zakładam pasek to jest lużny miedzy nimi i znowu chodzi o to że ząbki nie siadają tak żeby to było naprężone. Moje pytanie czy jak zablokuje sobie wałki to mogę odkręcić koła zębate na wałkach i nimi poprawić ustawienie czy to nie możliwe? i gdzieś robię błąd.

ssadza
20-11-2010, 10:25
a właśnie czy jak je odkręcę to będzie duży problem z dokręceniem bez ich tam żeby się nie przestawiały?


Zmontowałem to tak i auto pali i wydaje się lepiej jeździć odmulił się trochę, wkręca się super i cichutko chodzi, tylko czasem go z tej równowagi wytrąci. jeszcze jak z chodzi z wysokich obrotów to przy 1000obr/min tak lekko zawory się odezwą (taki odgłos wydają jak auto długo stoi i musi olej napłynąć- pewnie wiecie o co chodzi :)). a więc sprecyzuje pytania :)

1. czy mogę odkręcić koła zębate wałków rozrządu w celu regulacji do paska zębatego?
2. czy to że kiedyś było źle to teraz będe odczuwał skutki?
3. niby się wszystko ułożyło, a może to ja jestem zbyt przewrażliwiony :)?

Dzięki będę czekał n odpowiedzi, pozdrawiam

Szeryf455
20-11-2010, 14:12
Kół zębatych nie ruszaj, one mają siąść w jedynej słusznej pozycji, inaczej ich nie założysz. Myślę, że Twoje pytanie nr.3 jest odpowiedzią na Twoje pytanie:570:

sedek
20-11-2010, 15:03
Koła zębate wałków rozrządu należy odkręcić, ustawić je w "jedynie słusznej pozycji" przy pomocy płaskownika o wymiarach : grubość 4,5...5 mm, szerokość ok. 30 mm, długość ok. 250...300 mm, zgrać ze znakami na kole zębatym wału głównego i obudowy skrzyni i tak dokręcić.

Do zablokowania kół, by można je było dokręcić służy przyrząd, który można samemu sobie zrobić bez problemu (jest opis gdzieś na tym forum).

Magik123
20-11-2010, 15:20
Ludzie co wy to wypisujecie? Gdzie moderator bo to się w pale nie mieści. Koła trzeba poluzować bo inaczej nie da się ustawić tak to jest skonstruowane, następnie ustawiając dol na znak naciągamy za koło walka wydechowego pasek na odcinku pomiędzy nim a wałem i dokrecamy śrube. Następnie po samo robimy z kołem walka ssącego. To wszystko robimy na naciągnietym pasku, dokreconym napinaczu i na zablokowanych walkach. Dobrze mieć coś do blokowania kół podczas dokrecania żeby nam się nie cofaly. Następnie wyjmujemy blokadę i robimy 2 pełne obroty ustawiamy wał na znak i sprawdzamy czy płaskownik wchodzi w wycięcia jeśli nie to powtarzamy regulacje kół jeszcze raz. A panom niżej proponuje się douczyc albo zająć się czymś innym.

sedek
20-11-2010, 15:24
Ludzie co wy to wypisujecie? Gdzie moderator bo to się w pale nie mieści. Koła trzeba poluzować bo inaczej nie da się ustawić tak to jest skonstruowane, następnie ustawiając dol na znak naciągamy za koło walka wydechowego pasek na odcinku pomiędzy nim a wałem i dokrecamy śrube. Następnie po samo robimy z kołem walka ssącego. To wszystko robimy na naciągnietym pasku, dokreconym napinaczu i na zablokowanych walkach. Dobrze mieć coś do blokowania kół podczas dokrecania żeby nam się nie cofaly. Następnie wyjmujemy blokadę i robimy 2 pełne obroty ustawiamy wał na znak i sprawdzamy czy płaskownik wchodzi w wycięcia jeśli nie to powtarzamy regulacje kół jeszcze raz. A panom niżej proponuje się douczyc albo zająć się czymś innym.

Magik123 czytaj ze zrozumieniem.

Szeryf455
20-11-2010, 15:42
Koła trzeba poluzować bo inaczej nie da się ustawić Nie wiem co ty masz za metody??? Nigdy, ale to NIGDY nie ruszałem kół podczas wymiany paska i zawsze było super. Nie rozumiem też czego się nie da ustawić ??? Nastawy są fabryczne i tego się trzymam ZAWSZE, dopóki jakiś domorosły "mechanik" tego nie spieprzy po swojemu np. na markera. I to jest JEDYNY przypadek, kiedy trzeba popuszczać koła i ustawiać wg. oryginału.

sedek
20-11-2010, 17:23
Nie wiem co ty masz za metody??? Nigdy, ale to NIGDY nie ruszałem kół podczas wymiany paska i zawsze było super. Nie rozumiem też czego się nie da ustawić ??? Nastawy są fabryczne i tego się trzymam ZAWSZE, dopóki jakiś domorosły "mechanik" tego nie spieprzy po swojemu np. na markera. I to jest JEDYNY przypadek, kiedy trzeba popuszczać koła i ustawiać wg. oryginału.

Nie wiem jak jest w dieslu (widzę to w twoim profilu). Moze tam nie trzeba ruszać kół zębatych.
Przy wymianie rozrządu w silniku 16 V (benzyna) ze względu na rozciągnięcie sie paska rozrządu podczas eksplotacji koła trzeba odkręcić , gdyż trafienie z ustawieniem paska zębatego w to samo miejsce gdzie był stary przed demontażem idealnie, graniczy z cudem !
Raz jeszcze powtarzam, koła trzeba odkręcać, chyba że ma się właśnie to szczęście, ze nowy pasek idealnie da się nałożyć tak, by koła nie zmieniły położenia.
Ale jak wspomniałem, stary pasek po zdjęciu jest rozciągnięty i jak nałożysz nowy, nie ma praktycznie takiej siły by zgadzało się wszytko co powinno: znaki na wale głównym, na obudowie skrzyni i zęby kół zębatych wałków rozrządu (a właściwie odpowiednie położenie wałków rozrządu)
Dlatego tez luzuje się koła zębate wałków i ustawia się wałki tak jak powinno, blokując je za pomocą owego płaskownika, który wchodzi tylko w jednym położeniu wałków (Wyfrezowania w obu wałkach sa przesunięte względem osi symetrii i nie przechodzą przez środek !!

Magik123
20-11-2010, 17:48
Kola rozrzadu w Zetecu luzuje sie z racji ich konstrukcji, nie posiadaja kllina, ani zadnej blokady, sa osadzone na stozku i trzyma je tylko sruba, dlatego kazdorazowo przy wymianie rozrzadu nalezy je luzowac. Wiem ze duzo osob tego nie robi, ale w tym wypadku nie ma mopzliwosci prawidlowegoi ustawienia rozrzadu, nawet jesli kreski namalowane na kolach sie pokryja. Dlatego jesli ktos nie potrafi czegos zrobic to nie powinien tego roibic, ani tym bardziej mowic jak to sie robi.
Bo nie wazne jest ze cos ktos zrobi, waze zeby to zrozumiec, a tu jak widac nie bardzo rozumiece budowe i naprawe silnika benzynowego. Tak ze darujcie sobie te rady, bo wierzcie ze n ie maja one zadnego zwiazku z naprawa silnika.

ssadza
20-11-2010, 21:48
dodam że na kole jest znak z srebrnego markera:P między dwoma wybitymi i wedłóg tego było to ustawiana bo jak ściągałem to mi to nie pasowało i dlatego zmulony wózek. Poprzedni ziomal Ustawił przed GMP jak w WSK125 :P. Dzięki chłopaki za to że ruszyliście temat, a zrobię tak jak pisze Magik 123 i podzielę się tym z wami. Póki co podziękował :D

Szeryf455
21-11-2010, 12:17
na kole jest znak z srebrnego markera między dwoma wybitymi A jednak...:)

ssadza
24-11-2010, 07:18
Zrobiłem tak jak napisał Magik123 i teraz pasek bardzo ładnie naciągnięty a samochód chodzi cicho i równo. Wcale nie jest to takie straszne z tymi kołami, chwila moment i było zrobione, można powiedzieć że przyjemnie ;)
Aha do odkręcenia tych kół potrzebny jest TORX T55(nie dłuższy niż 60mm bo pus grzechotka to ledwo się mieści przy odkręcaniu koła zębatego zaworów wlotowych).
Magik123 dzięki i reszcie chłopaków również dziękuje. pozrdawiam