Zobacz pełną wersję : Olej formula f -syntetyk czy oszustwo!!!!
Moi drodzy podczas innego tematu i wielu innych przedtem wyszedł problem oleju Forda Formula F do mojego samochodu(jeżdzącego na Castrol EDGE) przy okazji wymiany turbiny zalano mi silnik(jak mnie zapewniano w ASO Autoplaza Bielany)w pełni syntetycznym olejem Forda Formula F-jednakże olej ten a w szczególności jego baza(w pełni syntetyczna,bądz mineralna) budzą podziały wśród jego użytkowników i forumowiczów.
Dzisiaj prowadziłem rozmowy z Ford Autoplaza Bielany Warszawa na temat tego zagadnienia i doradca serwisowy zapewnił mnie że po bardzo gruntownym zasięgnięciu języka stwierdza że olej ten jest w pełni syntetyczny zapewnia mnie o tym i na wystosowane przeze mnie pismo dostanę odpowiedz pisemną odnośnie tego twierdzenia. Iednak postanowiłem wystosować podobne zapytanie do centrali Ford Polska,a w przypadku potwierdzenia przez powyższe instytucje że jest to olej w pełni syntetyczny aby rozwiać wszelkie wątpliwości spróbować oddać próbkę do badania -jeśli się uda oczywiście czego nie mogę zagwarantować-ale chciałbym drążyć temat bo jeśli ten olej jest pół syntetykiem to ford poważnie nadwyręża zaufanie klijentów.
Kolejny nawiedzony "oleista" -). W całej Europie sprzedają go jako "synthetic technology motor oil" - stoi jak byk na opakowaniu, więc obawiam się, że Twoje badania tego nie zmienią, hehe. Poza tym, jakiby nie był, skoro się sprawdza, to w czym problem? Każdy olej zamierzasz osobiście badać? Przecież inni producenci tez mogą sobie wypisywac banialuki, no nie? Czy po prostu Ford jest głupi, że go sprzedaje tak tanio i gdyby go wystawił po 2 stówki za 5l, nie byłoby żadnej dyskusji?
Masz tu link do strony UK:
http://www.fordonlineparts.co.uk/product/Genuine_Ford_Oil_5W30_Formula_F_5litres_Fully_Synt hetic_F1502266-100
jak widzisz sprawa wykracza poza Ford Polska - musisz ją zgłocić co najmniej do Komisji Europejskiej.
Szejk.Ahmed 30-11-2010, 19:39 Kolejny nawiedzony "oleista" -). W całej Europie sprzedają go jako "synthetic technology motor oil" - stoi jak byk na opakowaniu, więc obawiam się, że Twoje badania tego nie zmienią, hehe. Poza tym, jakiby nie był, skoro się sprawdza, to w czym problem? Każdy olej zamierzasz osobiście badać? Przecież inni producenci tez mogą sobie wypisywac banialuki, no nie? Czy po prostu Ford jest głupi, że go sprzedaje tak tanio i gdyby go wystawił po 2 stówki za 5l, nie byłoby żadnej dyskusji?
Masz tu link do strony UK:
http://www.fordonlineparts.co.uk/product/Genuine_Ford_Oil_5W30_Formula_F_5litres_Fully_Synt hetic_F1502266-100
jak widzisz sprawa wykracza poza Ford Polska - musisz ją zgłocić co najmniej do Komisji Europejskiej.
kolego jakbyś znał choć troszkę j.angielski to byś przeczytał że jest to olej na bazie syntetycznej a to jest różnica od oleju syntetycznego i wszystko w tym temacie.:D
Może to cię śmieszyć, ale to chyba dobrze że ktoś chce czasami powalczyć w imieniu swoim i innych(oczywiście jeśli okaże się na sto procent że to półsyntetyk)aby takie korporacie jak Ford nie waliły na każdym kroku szaraków w du...mnie to denerwuje i nie zamierzam tak łatwo odpuścić.
Szejk.Ahmed 30-11-2010, 19:47 Może to cię śmieszyć, ale to chyba dobrze że ktoś chce czasami powalczyć w imieniu swoim i innych(oczywiście jeśli okaże się na sto procent że to półsyntetyk)aby takie korporacie jak Ford nie waliły na każdym kroku szaraków w du...mnie to denerwuje i nie zamierzam tak łatwo odpuścić.
no i brawo.:D
kolego jakbyś znał choć troszkę j.angielski to byś przeczytał że jest to olej na bazie syntetycznej a to jest różnica od oleju syntetycznego i wszystko w tym temacie.:D
"Oil type: 5W30 Fully Synthetic Engine Oil"
Tia. "Fully Synthetic" w nagłówku znaczy "na bazie syntetycznej" - ciekawe... A tak z ciekawości, na jakiej bazie jest według ciebie olej syntetyczny?
Szejk.Ahmed 30-11-2010, 20:23 "Oil type: 5W30 Fully Synthetic Engine Oil"
Tia. "Fully Synthetic" w nagłówku znaczy "na bazie syntetycznej" - ciekawe... A tak z ciekawości, na jakiej bazie jest według ciebie olej syntetyczny?
zapraszam do lektury.
Jaka jest różnica między olejem syntetycznym i mineralnym?
Oleje mineralne otrzymywane są w procesie destylacji ropy naftowej
Oleje syntetyczne powstają w procesach syntezy z surowców lub półproduktów otrzymywanych także z ropy naftowej. Są dziesiątki tysięcy syntetyków, ale praktyczne zastosowanie w motoryzacji znalazły głównie syntetyczne węglowodory np. Shell "XHVI" Dzięki swojej strukturze chemicznej syntetyki pozwalają na pracę w ekstremalnie niskich lub wysokich temperaturach oraz w urządzeniach pracujących w szerokim zakresie temperatur. Syntetyki są bardziej odporne na procesy utleniania, stabilniejsze w wysokich temperaturach umożliwiając wydłużenie przebiegów.
Co oznacza lepkość cieczy?
Lepkość oleju najprościej określić jako opór płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej. Jeżeli opory płynięcia są duże określa się lepkość jako wysoką, jeżeli małe lepkość jest niska. Dla motoryzacji w Ameryce została stworzona klasyfikacja lepkościowa SAE (stworzona przez SAE - stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego) dopasowująca lepkość oleju silnikowego do temperatury otoczenia - stworzono klasy zimowe oleju (0W, 5W, 10W, 15W itd. z literą W od „winter” czyli zima po angielsku) do jazdy w niskich temperaturach i letnie do jazdy w wysokich temperaturach (20, 30, 40, 50 i 60). W momencie wynalezienia wiskozatorów (czyli wielkocząsteczkowych polimerów) możliwa stała się produkcja olejów wielosezonowych (np. 5W-40, 10W-40, 15W-40, 10W-60 itp.) przydatnych zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach pracy.
Co to jest olej silnikowy uniwersalny?
W motoryzacji olej uniwersalny służy do smarowania zarówno silników benzynowych jak i silników Diesla. Możliwość zastosowania oleju silnikowego jako uniwersalnego wskazuje nam klasyfikacja jakościowa ACEA w Europie i API w Ameryce Północnej i Japonii. W klasyfikacji jakościowej ACEA przydatność do stosowania w silnikach benzynowych określa litera A, a do stosowania w silnikach Diesla litera B. Zgodnie z tą klasyfikacją uniwersalne są oleje o mieszanych klasach jakości np. A3/B3/B4, A3/B3, A2/B2, A5/B5, A1/B1. W klasyfikacji jakościowej API przydatność do stosowania w silnikach benzynowych określa zestaw dwóch liter - litery S (od spark czyli iskra) i kolejnej litery alfabetu od A do M (M to obecnie najwyższa klasa jakości), a do stosowania w silnikach Diesla określa zestaw dwóch liter i cyfry - jako pierwsza występuje litera C (od compressed czyli sprężony). W klasyfikacji API nie ma specjalnych norm dotyczacych olejów do silników Diesla w samochodach osobowych, dlatego stosuje się w tym przypadku klasę jakości CF (np. API SL/CF to najwyższej jakości olej zarówno do benzyny jak i do Diesla).
Co to są dodatki do olejów i dlaczego są stosowane?
Dodatki uszlachetniające są to zestawy skomplikowanych związków chemicznych rozpuszczonych w oleju bazowym (mineralnym, syntetycznym lub ich mieszance) nadających jakość olejowi silnikowemu. Jakość oleju jest określana w trakcie testów silnikowych. Im lepsze wyniki w dłuższym okresie czasu tym jakość oleju jest wyższa, a olej może wytrzymywać dłuższe przebiegi. Dodatki zmniejszają tarcie, zapobiegają zużyciu współpracujących części, chronią przed korozją i rdzewieniem, nadają własności niskotemperaturowe, usuwają wszelkie zanieczyszczenia i wydłużają czas przydatności oleju. Najwyższa jakość olejów syntetycznych Shell Helix Ultra jest wynikiem zastosowania największej ilości doskonałej jakości dodatki
Mój samochód zużywa bardzo dużo oleju. Dlaczego?
Najczęstsze przyczyny nadmiernego zużycia oleju silnikowego objawiajace się koniecznością ustawicznych dolewek to:
1. zużycie elementów silnika
2. wadliwy montaż fabryczny
3. "ciężka noga" kierowcy
4. za niska klasa lepkości SAE
We wszystkich przypadkach dolewkom może zapobiec dobór oleju o odpowiedniej klasie lepkości SAE (np. Helix Ultra Racing 10W-60)
Czy kolor oleju ma jakieś znaczenie?
Kolor świeżego oleju silnikowego jest parametrem nieistotnym dla użytkownika. Jego zabarwienie zależy od rodzaju zastosowanego oleju bazowego i ilości oraz rodzaju dodatków uszlachetniających. Barwa oleju pracującego w silniku jest zależna od jego typu (benzyna, Diesel), od rodzaju stosowanego paliwa i jakości użytego oleju.
1. Olej w silniku Diesla musi być czarny, gdyż w procesie spalania oleju napędowego zawsze powstaje sadza. Dobry olej szybko dysperguje sadzę i oczywiście zabarwia się na czarno.
2. Olej w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI) również szybko zabarwia się na czarno, gdyż spalanie uwarstwionej mieszanki benzyny z powietrzem (bardzo bogatej przy świecach zapłonowych) jest źródłem dużej ilości czarnych produktów rozkładu benzyny.
3. W silniku benzynowym olej przyjmuje ciemne zabarwienie wskutek zwiększajacej się z przebiegiem zawartości produktów rozkładu benzyny i olejów silnikowych gorszej jakości.
4. W przypadku stosowania gazu LPG olej może być zupełnie jasny (gdyż gaz nie rozkłada się w czasie zapłonu mieszanki na czarne produkty)
Co oznaczają klasyfikacje i dane techniczne na etykiecie z tyłu opakowania oleju?
Na każdym opakowaniu oleju silnikowego muszą być umieszczone informacje o jego klasie jakości ACEA i klasie lepkości SAE. Określają one przydatność do różnego rodzaju silników. Dodatkowo umieszcza się informacje o klasyfikacji jakościowej API (istotnej dla silników konstrukcji amerykańskiej). Na etykiecie umieszcza się także informacje o spełnianiu norm fabrycznych producentów, niezwykle istotne szczególnie w okresie gwarancyjnym. Oleje różnią się przeznaczeniem i jakością. Niektóre przeznaczone są tylko do określonych rodzajów silników, a niektóre stosowane się tylko w określonych warunkach pogodowych. Nawet dwa oleje przeznaczone do tego samego rodzaju silnika i warunków pogodowych mogą różnić się znacznie wydajnością. Dlatego stosuje się uniwersalne kryteria oceny przeznaczenia i wydajności oleju.
Najważniejsze organizacje klasyfikujące oleje silnikowe to:
Society of Automotive Engineers (SAE) - klasyfikuje olej według lepkości.
Klasyfikacja lepkościowa SAE (stworzona przez SAE - stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego) dopasowuje lepkość oleju silnikowego do temperatury otoczenia
American Petroleum Institute (API) - klasyfikuje oleje ze względu na właściwości ochrony silnika. Litera S oznacza silniki benzynowe, a C silniki Diesla. Litera, która występuje po S lub C, określa stopień wydajności i ochrony silnika. Litera A oznacza najniższy stopień, a X najwyższy. Niektóre oleje można stosować w silnikach benzynowych i Diesla, dlatego mają oznaczenie SJ/CF lub CF-4/SJ.
Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (ACEA) - Klasyfikacja jakościowa ACEA obowiązuje w Europie opisując wymagania jakościowe wobec olejów zalecanych do stosowania w silnikach konstrukcji europejskiej (różniącej się znacznie od mało wysilonych konstrukcji amerykańskich o dużych pojemnościach silnika). podobnie jak API. API dotyczy silników amerykańskich, a ACEA europejskich. Organizacja ACEA również używa liter w swojej klasyfikacji.
W klasyfikacji jakościowej ACEA jakość oleju do stosowania w silnikach benzynowych określa litera A z dodatkową cyfrą:
1 - niska jakość + oszczędność paliwa,
2 - średnia jakość,
3 - wysoka jakość + ochrona silnika,
4 - wysoka jakość + oszczędność paliwa.
Jakość oleju do stosowania w silnikach Diesla w samochodach osobowych określa litera B z dodatkowa cyfrą:
1 - niska jakość+ oszczędność paliwa,
2 - średnia jakość,
3 - pośredni wtrysk, wysoka jakość + ochrona silnika,
4 - bezpośredni wtrysk, wysoka jakość + ochrona silnika,
5 - wysoka jakość + oszczędność paliwa.
Może to cię śmieszyć, ale to chyba dobrze że ktoś chce czasami powalczyć w imieniu swoim i innych(oczywiście jeśli okaże się na sto procent że to półsyntetyk)aby takie korporacie jak Ford nie waliły na każdym kroku szaraków w du...mnie to denerwuje i nie zamierzam tak łatwo odpuścić.
I myślisz, że Ford oszukuje i tak naprawdę to olej półsyntetyczny? Tylko jaki by miał w tym interes, przecież by nie kazali lać jakiegoś gó**a bo jakby silnik nawalił, to klientela by się do Fordów zraziła.
Szejk.Ahmed 01-12-2010, 12:21 I myślisz, że Ford oszukuje i tak naprawdę to olej półsyntetyczny? Tylko jaki by miał w tym interes, przecież by nie kazali lać jakiegoś gó**a bo jakby silnik nawalił, to klientela by się do Fordów zraziła.
niestety wszystko i tak opiera się na oszczędnościach.
niestety jest duża różnica między olejem w pełni syntetycznym a robionym w technologi lub na bazie syntetycznej.
sorki ale nie wierze aby olej formuła f 5w40 był w pełni olejem syntetycznym.koszt 4l to 80/90zł.sory ale Castrol dopłaca do oleju.?
wyrażnie na bańce jest napisane olej w technologi syntetycznej.
No to sobie nie wierz i kupuj jakiś 2x droższy. Ja wiem, że cała Europa jeździ na tym oleju i nie ma problemów, więc po co przepłacać?
tak czytam iiiiii.... dlaczego jest tani?
odpowiedź:
FORD FORMULA F 5W-30
Full Syntetic 14E9EC
Fuel Economy Motor Oil
Spełnia normy i specyfikacje:
WSS-M2C913-C
WSS-M2C913-B
WSS-M2C913-A
ACEA A1/B1
W klasyfikacji jakościowej ACEA jakość oleju do stosowania w silnikach benzynowych określa litera A z dodatkową cyfrą: 1 - niska jakość + oszczędność paliwa, i wszystko jasne[chyba].
Szejk.Ahmed 01-12-2010, 18:45 No to sobie nie wierz i kupuj jakiś 2x droższy. Ja wiem, że cała Europa jeździ na tym oleju i nie ma problemów, więc po co przepłacać?
co każdemu w Europie zaglądasz w miskę olejową i patrzysz jaki zostaje syf po tym oleju:027:
A ja i tak na nim jeżdzę. Wcześniej jeździłem na folrmule E, później na XR+, a teraz przesiadłem sie na folmule F.
zastanawiam sie nad Formułą S
Tylko ze nasze silniki mają problemy ze smarowaniem turbin ze względu na zalegaiące osady, laki i nagary a lepszy olej może poprawić nieco sytuację - jeśli się dużo jeździ to może mieć to znaczenie.
jeśli się dużo i dynamicznie jeździ to się nie ma nagaru :P
zresztą opowieści o nagarze też są przesadzone. Owszem, nagar wytstępuje, ale proszę was bez przesady. nie jest to cos, z czym nie dało by się jeździć i w wyniku czego moc silnika by tak wyraźnie spadła ...
Opowieści o nagarze nie są przesadzone bo widziałem silniki w których z klawiatury nagar należałoby młotkiem zbijać:) - nikt nikomu do silnika nie sika a wszystko zależy od jakości oleju, od ilości przejechanych kilometrów na krótkich odcinkach, od km od wymiany do wymiany i tu zachodzi zależność częstotliwości wymiany oleju a to, ze firmy zalecają eksploatację tylko i wyłącznie na ich olejach jest sprawa naturalną - a dlaczego? dla kasy.
Wiecie, z olejami to jest fajna zabawa. Np na naszym forum olej marki LOTOS jest sponiewierany (głównie dzięki zasłudze mineralnego), ale bodajże subaru reklamuje się, że to najlepszy olej do ich silników. Fajne, nie :D
@zsberg, nie ma w tym nic dziwnego. Po prostu ford ma dziwne rozwiązania techniczne, i dlatego tak jest.
Tak, tylko że Subaru poleca najnowszy produkt Lotos - Qazar. To tak, jakby narzekać na współczesne modele fiata tylko dlatego, że 20 lat temu poczciwy maluszek dał nam popalić...
wojtekjanus 19-12-2010, 07:55 Wrzucę mały kamyczek w tryby dyskusji:
http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=6367
Forumowicz z linka o nicku lizardking podaje sensowne wiadomości, choć podpadł mi stwierdzeniem: "ale różnica nie jest tak porażająca jak n.p. pomiędzy fordem a BMW".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A do tego znaleziony tekst - chyba napisany z sensem... Rzeczowej informacji nigdy za dużo... Czytałem sporo przemądrych tekstów o olejach, ale ten w wyjątkowo przystępny sposób wyjaśnia o co chodzi w ocenie oleju i pozwala na wyciągnięcie sensownych wniosków (wg zasobności kieszeni)...
Oleje stanowią niewielka część całości produktów naftowych (poniżej 2% w stosunku do ropy poddanej przeróbce), ale odgrywają bardzo ważną rolę w wielu dziedzinach przemysłu, w transporcie czy usługach. W odniesieniu do całości olejów używanych w świecie ponad 50% stanowią oleje silnikowe.
Odpowiednia jakość oleju silnikowego jest niezbędnym warunkiem sprawnej i długotrwałej pracy silnika spalinowego. Olej wpływa również w dużym stopniu na hałaśliwość silnika, emisję toksycznych składników spalin i zużycie paliwa.
Wybór najlepszego oleju silnikowego to temat często powracający w dyskusjach niezależnie czy mowa jest o motocyklach czy samochodach. Artykuł ten nie ma na celu reklamowania określonych produktów jedynie ma pomóc w wyborze odpowiedniego rodzaju oleju.
Producenci olejów udostępniają informacje na temat swoich produktów zwane „typowymi właściwościami”. Są to uśrednione dane zawierające typowe właściwości fizyczne i niektóre z właściwości chemicznych. Dane te można bez problemu uzyskać od importera wybranego produktu i porównać z innymi.
Spójrzmy teraz na sześć najważniejszych dla użytkownika i łatwo dostępnych parametrów dotyczących olejów – lepkość, współczynnik lepkości, temperatura zapłonu, temperatura płynięcia, zawartość popiołu siarczanowego i zawartość cynku.
LEPKOŚĆ
Lepkość najogólniej definiowana jako miara tarcia wewnętrznego cieczy głównie kojarzy nam się z „płynnością” oleju. Generalnie oleje gęstsze mają większą lepkość od olejów rzadszych. Lepkość jest najważniejszym parametrem dla układu smarowania silnika. Olej o zbyt niskiej lepkości jest mniej odporny na zerwanie filmu olejowego /cienka otoczka oleju, która nie spływa/ w wysokich temperaturach. Olej o lepkości zbyt wysokiej w niskiej temperaturze może nie docierać do wszystkich elementów smarowanych, a jego film olejowy łatwo zrywa się przy wysokich prędkościach obrotowych.
Miarą tendencji do zmian lepkości oleju wraz ze zmiana temperatury jest...
WSPÓŁCZYNNIK LEPKOŚCI
Współczynnik lepkości wylicza się z lepkości oleju wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40° C i 100° C. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym zmiana lepkości wraz ze zmianą temperatury jest mniejsza. Lepkość oleju w temperaturze 100° C jest podstawą klasyfikacji lepkościowej olejów silnikowych opracowanej przez Society of Automotive Engineers. Aktualna klasyfikacja lepkościowa SAE wyróżnia sześć klas olejów zimowych: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W oraz pięć klas olejów letnich: 20, 30, 40, 50, 60
Klasyfikacja ta jest rozpowszechniona na całym świecie i stanowi jedno z podstawowych kryteriów stosowanych przy ocenie oleju. Z bardzo dużym przybliżeniem stwierdzić można, iż lepkość oleju w 100° C odpowiada średniej lepkości oleju w trakcie normalnej eksploatacji silnika.
Drugim elementem wspomnianej wyżej klasyfikacji lepkościowej olejów silnikowych SAE jest lepkość oleju w ujemnych temperaturach. Umownie przyjęto jako graniczną wartość temperaturę, w której olej osiąga lepkość 3500 cP /miara lepkości dynamicznej/. Praktycznie jest to najniższa temperatura, przy której nie ma problemów z uruchomieniem silnika (stosując olej odpowiedniej klasy lepkościowej).
Przykładowo:
• Oleje klasy SAE 10W/X osiągają lepkość 3500 cP w temp. -20° C, co znaczy, iż do tej temperatury nie powinny wystąpić kłopoty rozruchowe silnika wywołane olejem.
• Oleje klasy SAE 15W/X osiągają lepkość 3500 cP w temp. -15° C. Im niższa jest temperatura, w której olej osiąga tę lepkość, tym olej może być stosowany w "ostrzejszym" klimacie.
Oleje wielosezonowe uzyskiwane są przez dodanie polimerów do lekkiej bazy /5W, 10W, 20W/ co zabezpiecza olej przed rozrzedzeniem wraz ze wzrostem temperatury. W niskiej temperaturze polimery związane są ze sobą ściśle pozwalając zachować płynność oleju zgodną z wybraną bazą. Wraz ze wzrostem temperatury polimery „rozwijają” się w długie łańcuchy uniemożliwiając rozrzedzenie oleju w stopniu w jakim rozrzedził by się bez ich zawartości. W uproszczeniu olej 20W-50 to olej 20, który nie rozrzedzi się bardziej niż olej 50 w temperaturze 100 stopni C. Wbrew powszechnym opiniom i reklamom należy używać olejów o najwęższym zakresie ponieważ część polimerów w trakcie eksploatacji ulega zerwaniu lub spaleniu tworząc osady i szlamy powodujące wiele problemów. Uwaga ta dotyczy w zasadzie olejów mineralnych i półsyntetycznych, ponieważ zawartość polimerów w olejach syntetycznych jest dużo mniejsza.\
TEMPERATURA ZAPŁONU
Temperatura zapłonu jest to najniższa temperatura, przy której w ściśle określonych warunkach następuje zapalenie par oleju od zewnętrznego źródła ognia. Im niższa temperatura zapłonu oleju tym większa jest jego tendencja do odparowywania przy wyższych temperaturach i spalania się na gorących ściankach cylindra i tłoka. Temperaturę zapłonu można uznać za wskaźnik jakości zastosowanej bazy oleju. Im wyższa temperatura zapłonu tym lepiej. Wartość 205° C to minimum zabezpieczające przed wysokim zużyciem oleju. Mniejsza lotność olejów wykonanych na bazach syntetycznych powoduje także ich zmniejszone zużycie.
TEMPERATURA PŁYNIĘCIA
Jest to najniższa temperatura, w której olej znajduje się na granicy utraty płynności, pozostając nadal cieczą. Niektórzy producenci podają graniczną temperaturę pompowalności – jest to temperatura przy której olej w układzie potrafi zapewnić odpowiednie ciśnienie. Wielu producentów nie podaje tego parametru ale wygląda na to, że temperatura pompowalności zazwyczaj jest wyższa od temperatury płynięcia o około 7 stopni C. Parametr ten jest szczególnie ważny w zimie lecz jego ścisła zależność od zastosowanej bazy pomaga nam zobrazować jakość produktu.
Olej mineralny o klasie lepkości 15W/40 w temperaturze +200° C potrzebuje około 3 sekund, aby nasmarować najodleglejszą dźwigienkę zaworową. W warunkach zimowych natomiast, przy temperaturze –200° C, potrzeba aż 13 sekund, aby nasmarować najdalszy element w silniku. W takiej samej niskiej temperaturze oleje wykonane na bazach syntetycznych potrzebują tylko połowy tego czasu, aby nasmarować cały silnik.
ZAWARTOŚĆ POPIOŁU
Ten wyrażony w procentach parametr pokazuje ile cząsteczek stałych pozostaje po spaleniu oleju. Wysoki procent spopielenia powoduje powstawanie osadów znacznie skracających żywotność prowadnic zaworowych, zaworów i innych elementów silnika. Niska wartość tego parametru to zaleta, której należy szukać.
ZAWARTOŚĆ CYNKU
A dokładniej ditiofosforanów cynku. Zawartość także podawana w procentach określa ilość tego doskonałego dodatku zabezpieczającego przed zużyciem silnika. Jego działanie dotyczy rzadkich sytuacji gdy następuje kontakt metalu z metalem czyli podczas uruchamiania, zerwania filmu olejowego z powodu wysokich obrotów, bardzo wysokiej temperatury /silniki chłodzone powietrzem/ lub ekstremalnych obciążeń /np. turbo, nitro/. Zawartość 0.11% jest wystarczająca w normalnej eksploatacji. Najnowsza klasyfikacja jakościowa API SJ zmniejszyła dopuszczalną zawartość cynku o połowę z powodu jego negatywnego wpływu na katalizatory, także jeżeli szukamy szczególnego zabezpieczenia naszego silnika – szukajmy wśród klasyfikacji SG i SH. W silnikach spalających ponadnormatywne ilości oleju można zauważyć negatywny wpływ dużej zawartości cynku na świece zapłonowe.
Stały rozwój konstrukcji silników wiąże się ze wzrostem ich wysilenia. Obecne tendencje do konstruowania jednostek o mniejszych rozmiarach powodują, że współczesne silniki są narażone na większe obciążenia cieplne i mechaniczne. Warunki pracy sprawiają, że do wytworzenia współczesnych silników i ich elementów używa się materiałów o zwiększonych wymaganiach eksploatacyjnych. Te same warunki determinują zapotrzebowanie na oleje o coraz lepszych właściwościach.
Stosowane do tej pory w motoryzacji oleje mineralne, tzn. oleje oparte na bazach pochodzących z przeróbki ropy naftowej, osiągnęły kres możliwości technicznych i nie są w stanie spełnić dużych wymagań stawianych im przez silniki spalinowe. Wymaganiom takim mogą sprostać praktycznie tylko oleje syntetyczne, czyli oleje wykonane na bazie syntetycznej, powstałej w wyniku procesów chemicznych z surowców różnego pochodzenia; najczęściej są to polialfaolefiny i estry.
Bazowe oleje syntetyczne oferują znacznie lepsze właściwości smarne od olejów na bazie mineralnej dzięki wyjątkowym zdolnościom przeciwutleniającym przy wysokich temperaturach, wyjątkowo mocnemu filmowi olejowemu, niewielkiej tendencji do tworzenia osadów i szlamów, bazie o stabilnej lepkości i dobrej płynności przy niskich temperaturach. Zalecany przez producentów czasokres wymiany przewidziany dla użytkowania w normalnych warunkach /zalecana temperatura silnika, prędkości podróżne, niskie zapylenie otoczenia/ wynosi zazwyczaj około 10tys. km. Nie dotyczy to jednak przebiegów w warunkach miejskich, wysokiej temperaturze i przy dużych obciążeniach. W takiej eksploatacji trwałość olejów na bazie mineralnej /mineralne i półsyntetyki/ zmniejsza się co najmniej dwukrotnie. Syntetyki dzięki swojej znacznej przewadze zapewniającej utrzymanie wymaganych właściwości /min. odporności na starzenie i oddziaływanie tlenu/ przez 2-3 krotnie dłuższy /od minerałów/ okres eksploatacji nie wymagają takiego zwiększenia częstotliwości wymian. Nie reagują one z produktami spalania paliwa do tego stopnia jak zwykły soczek z dinozaurów, a to rekompensuje użytkownikowi ich wyższą cenę.
Parę uwag:
• Każdy z syntetyków opartych na bazie estrowej /Motul, Mobil 1, Amsoil/ oferuje zalety na których Castrol opiera swoją kampanię reklamową Magnatec`a. Zwiększone zdolności przylegania do powierzchni metalowych na skutek polaryzacji cząsteczek są naturalne dla bazy estrowej i nie są wyjątkowe dla składu oleju Castrol.
• Nie powinno się stosować dodatków do olejów. Producenci olejów zawierają w swoich produktach odpowiednie ilości dodatków, a niektóre z nich współdziałają w odpowiednich proporcjach aby zwiększyć ich efektywność. Dodawanie czegoś na własną rękę może zakłócić tą równowagę i pogorszyć właściwości oleju.
• Bazy syntetyczne mają niższy współczynnik tarcia w porównaniu z olejami mineralnymi, co powoduje zwiększenie mocy silnika i poprawę takich parametrów, jak przyśpieszenie pojazdu i zmniejszenie do ok. 5% zużycia paliwa.
• Badania laboratoryjne dowiodły, że zastosowanie półsyntetycznego oleju zmniejsza jego zużycie w silniku o 14%, a oleju syntetycznego nawet o 40%.
• Oleje mineralne i syntetyczne można mieszać. Dawno temu /lata 70-te/, pierwotne syntetyki zawierały glikol, który powodował totalną inkompatybilność z innymi olejami – powodował zżelowanie w przypadku wymieszania ze standardowym olejem. Od wielu lat glikol nie jest stosowany, a syntetyki produkowane są na bazach polialfaolefinowych i estrowych. Są one bez wątpienia mieszalne z olejami konwencjonalnymi a na rynku znajdują się produkty, które de-facto są mieszankami olejów syntetycznych z mineralnymi. Najlepiej jednak jest mieszać oleje o tej samej klasyfikacji jakościowej – zapewnia to kompatybilność dodatków, a tym samym zachowanie ich efektywności
• Inne badania wykazały następujące korzyści stosowania olejów syntetycznych w stosunku do olejów mineralnych:
- około1,5-krotne zmniejszenie oporów tarcia smarowanych elementów,
- obniżenie zużycia paliwa (o 3-4%) i około 50% zużycia oleju w silniku,
- około dwukrotne zmniejszenie zużycia smarowanych elementów silnika, w tym również krzywek wałka rozrządu,
Szejk.Ahmed super odpowiedź. Naprawdę pomogles mi i pewnie innym w doborze oleju. Dzięki Tobie wszystkie symbole stały się jasne. Dzięki wielkie 😊
Rafał1987 20-02-2018, 08:57 Chciałbym zapytać odnośnie podróbek formuly f czy można to jakoś rozpoznać po etykietach itp. Naoglądałem się wiele i teraz mam obawy. Olej zakupkiłem u kolegi w sklepie a on zamawia to w hurtowni z Lublina, niby pewne źródło. Brak na etykiecie opisu po polsku, jak porównywałem to identyczne są na stronach niemieckich i uk. Miał ktoś z was przypadki z podróbkami oleji?
Nie przeczytałeś zbytnio tego tematu co nie?
Rafał1987 20-02-2018, 09:18 Przeczytałem, a ty odpowiedziałeś na moje pytanie czy posty nabijasz?
kumpel Fordzika 20-02-2018, 09:21 Chciałbym zapytać odnośnie podróbek formuly f czy można to jakoś rozpoznać po etykietach itp. Naoglądałem się wiele i teraz mam obawy. Olej zakupkiłem u kolegi w sklepie a on zamawia to w hurtowni z Lublina, niby pewne źródło. Brak na etykiecie opisu po polsku, jak porównywałem to identyczne są na stronach niemieckich i uk. Miał ktoś z was przypadki z podróbkami oleji?
Jak u znajomego kupowałeś to powinien być prawdziwy. Ile zapłaciłeś ?
Rafał1987 20-02-2018, 09:28 Zapłacilem 115zł, najlepsze jest to, że chciałem znaleść dystrybutora oleji ford, ale ani główna siedziba ani aso Lublin nie potrafią udzielić takich informacji. Kupuj pan u nas to będzie pewne.
kumpel Fordzika 20-02-2018, 09:37 Kupuj pan u nas to będzie pewne. Zapewne najlepiej abyś w ASO kupił, ale po licho pchasz się w olej Forda, to że samochód Ford to nie znaczy, że olej nie może być od lepszego wytwórcy. Za te same pieniądze byś miał pewniejszy produkt. Przy następnej wymianie rozważ. Cena 115 nie sugeruje na podróbkę/
Rafał1987 20-02-2018, 10:28 Właśnie dlatego, że jest tak silnie polecany na forum, kolejny wybiorę inny. Ogólnie popłynołem z tematem po kupnie nie było wiadomo jaki olej był lany, mechanik kazal zalać valvo 10w40 i obserwować. Po kilku miesiącach przejrzałem dokładnie papiery i okazało się, że gebels zapisywał w instrukcji wymiany typu swiece, pedał gazu, olej filtry itp. No i był to 5w30 teraz chcę zalać ten właściwy.
kumpel Fordzika 20-02-2018, 13:43 No i był to 5w30 teraz chcę zalać ten właściwy.
To może spróbuj zwrócić ten Ford-olej i kupić Valvoline 5W30 to jeszcze żaden olej, ale wydaje się lepszy od tego castrola co go Fordem nazywają. Cena taka sama.
Przeczytałem, a ty odpowiedziałeś na moje pytanie czy posty nabijasz?
Postów nie nabijam. Wątek jest o tym że Formule F od Forda nie jest pełnym syntetykiem tylko "na bazie syntetyku" a Ty pytasz jak rozpoznać oryginał od podróbki.
Co ma jedno do drugiego?
kumpel Fordzika 20-02-2018, 14:49 Wątek jest o tym że Formule F od Forda nie jest pełnym syntetykiem tylko "na bazie syntetyku" Najgorsze, że dożyliśmy czasów gdy większość olei syntetycznych nie jest syntetycznymi. Jak to możliwe, że nas tak oszukują :(
FrogsterPL 22-02-2018, 08:14 Ja chciałbym zwrócić uwagę na coś innego... Też naczytałem się na FCP dość sporo na temat Formuli F i innych olejów, ale moją uwagę w tym wątku zwrócił post z bodajże 2010 roku, w którym podano dane mówiące o tym, że Formula F ma w specyfikacji tylko A1/B1. Nie dawało mi to spokoju, bo byłem przekonany że jest lepiej. No i owszem, jest, ALE!
Formula F 5W30 występuje z dwoma oznaczeniami.
14E9EC oraz 155D4A. Ten pierwszy znalazłem zarówno z oznaczeniami ACEA A1/B1, jak i A5/B5. Ten drugi - póki co - tylko z A5/B5.
Ktoś się orientuje, o co chodzi? Produkują dwa różne oleje i wlewają do tych samych butli, nabijając oznaczenie jakie wylosuje wzięty pierwszy z brzegu pracownik?
Jest to tym ciekawsze, że przykładowo ford.sklep.pl oferuje olej 14E9EC z A1/B1 (oraz 1-litrowy 14E9EE również z A1/B1), podczas gdy abcford.pl oznacza od razu 5-litrową bańkę obydwoma indeksami (14E9EC / 155D4A), ale wkleja etykietę tylko tego drugiego i informuje w opisie, że oleje mają A5/B5 (mają też 1-litrową butelkę 155D4B, która też ma A5/B5).
Również w przypadku Motorcraftów XR występują podobne różnice, ale nie będę już konkretnie wypisywać, żeby nie wprowadzać większego zamętu.
Będę jeszcze szukać dalej, zwłaszcza że mam wrażenie, że są też różnice w specyfikacjach API (wydaje mi się, że jedne butle mają SM/CF, a inne SL/CF, ale mogę się mylić).
Szaleństwo jakieś...
EDIT:
Szperam i czytam dalej i powiem tyle, to całe ACEA to są w mojej opinii takie pierdy że szkoda słów (np. tu http://adwa.eu/wp-content/uploads/2014/12/Klasyfikacja-jako%C5%9Bciowa-ACEA.pdf), zwłaszcza że każdy pisze co innego na ich temat. To już lepiej patrzeć na API, gdzie jest krótka piłka - wyższa litera alfabetu po S/po C -> lepsza jakość oleju. No i oczywiście patrzeć na normy jakie dany olej spełnia.
Jeśli chodzi o oleje jesteśmy tak waleni w d....że głowa mała.To przy unijnych produktach spożywczych mały pikuś.Ludzie musicie zrozumieć że paluszki krabowe to nie to samo zdanie co paluszki z kraba.
Ale i tak najmniej syntetyczny olej ma więcej syntetyczności niż kostka rosołowa drobiowa ma drobiu. Serio!
kumpel Fordzika 22-02-2018, 14:53 Będąc w zagadkach prawie kryminalego pokroju to mnie bardzo interesi dlaczego te same silniki diesla od PSA jak siedzą w Fordzie to szykany mają na bardzo niski HTHS oleju poniżej 3 je smarującego, a jak już w Peugocie to już może być wyższy :) kwestia smarowania turbin ? Są takie same czy innego producenta ?
Po przeczytaniu tego wątku mam następujące pytanie: mój Focus 1,6 benzyna +LPG jest zalewany od nowości olejem Formula 5W30. Cały czas pilnuję wymian oleju co 10 tyś. Auto nie bierze w ogóle oleju. Obecny przebieg to 240 tyś.Teraz chciałbym go zalać VALVOLINE SYNPOWER 5W30. Czy zmiana oleju nie spowoduje niekorzystnych zmian w silniku np jego rozszczelnienie?
synpower FE jest też zalecany do forda, spełnia normy. Nie rozszczelni silnika ani nawet nie zrobi mu nic złego. Sam go ostatnio zalałem, bo akurat formuly od ręki nie mieli. Olej jak olej.
kumpel Fordzika 01-06-2018, 13:14 Olej jak olej. No tak :) a przy okazji uwaga mała. Ten olej jest jak mało który wyjątkowo myjący. Do zadbanego silnika, który był wcześniej eksploatowany na przyzwoitych olejach śmiało można. Do jakiegoś kocmołucha zasyfionego bym .........
Pracowałem w serwisie w UK prawie 12 lat . Do fordów tylko był używany ten olej . Przebiegi dwukrotnie większe niż w Polsce i nie zauważyłem problemów. Pamiętam klienta , który odkupił samochód z floty miał 320 tyś mil przebiegu i nic się tam nie działo. Mało kto wie ale na karcie technologicznej ( Ponieważ olej przychodził w beczkach) było napisane ,że został wyprodukowany przez castrol/BP dla Forda. Więc odpuście sobie teorie spiskowe.
Mało kto wie ale na karcie technologicznej ( Ponieważ olej przychodził w beczkach) było napisane ,że został wyprodukowany przez castrol/BP dla Forda.
To samo jest napisane na każdej etykiecie butelki 4l/1l. Toś odkrył!
Tu nie chodzi o to, że olej zepsuje silnik, tylko o to, że to zwyczajnie słaby produkt, a ludziska myślą, że najlepszy dla ich silnika, bo widzą logo forda.
Wiem dobrze jak to jest z tym "serwisowany wyłącznie w aso". Teraz takie auto kupiłem. Właściciel jechał do aso po żarówkę, która kosztuje złotówkę (plus wymiana pewnie ze 20 zł), bo samemu nawet nie sprawdził w instrukcji jak wymienić. Tak samo z olejem: myślą ludziska, że nic lepszego niż ten ford/castrol nie istnieje na świecie i przyjęcie jakiejkolwiek wiedzy w tym temacie wręcz ich boli. Lenistwo poznawcze.
Mało kto wie ale na karcie technologicznej ( Ponieważ olej przychodził w beczkach) było napisane ,że został wyprodukowany przez castrol/BP dla Forda. Więc odpuście sobie teorie spiskowe.
hahahahahahaha - bez urazy ale w zakresie wiedzy o olejach silnikowych twoja znajomość tematu jest niewielka -bardzo niewielka.
kumpel Fordzika 10-10-2018, 20:35 Castrol na rozwinięte, wymagające rynki to niestety nie ten sam Castrol co na kraje byłych demoludów :(
Castrol na rozwinięte, wymagające rynki to niestety nie ten sam Castrol co na kraje byłych demoludów :(
Kolejna mądrość powtarzana potem przez owce.Proszę przestań pisać takie bzdury.
Z drugiej strony biorąc pod uwagę jak nas traktują koncerny, nie trudno w to uwierzyć. Może coś w tym jest.
kumpel Fordzika 11-10-2018, 17:27 Kolego nazmieniałem się Castroli zwożonych z DE i tych kupionych w PL. Konkretnie do motocykli, ale do aut też. To inne oleje nawet odcień inny, zapach inny więc nie pisz bzdur. Pojedź tam kup olej, kup w PL blendowany na Litwie to będziesz miał jakaś praktyczną wiedzę, a nie internetową.
Niech Cię nie bolą 4litery, że ktoś woli używać pojazdy na lepszym oleju wiadomego pochodzenia, a nie na oleju w którym tylko brand został i się ma kojarzyć z dobrym rozpoznawalnym produktem i nie wiadomo gdzie był produkowany. Przecież też możesz używać ? Czy głowa zamknięta na maxa ;) Oczywiście, że mało kto z Plaków oleje w DE kupuje w porządnym miejscu w porządnym sklepie z wiadomego powodu :) więc i odniesienia żadnego.
Mam nadzieje że wszyscy zainteresowani obejrzeli na yt ok.10min film z likwidacji fabryki podróbek olejów spod M.skwy?Był tam fałszowany olej F.rmula F i Cast..l oraz pare innych.
Od lat jeżdzę autami z silnikami benz.na olejach M.bill 5w50 i 10w40(bez podejrzen) oraz F.rmula F i Cast..lForMagProf 5w30.Te 2 ostatnie w starszych i nowych silnikach, tuż po wymianie bardzo szybko ciemnieją juz po 50-100 km.W latach 1996-2016 nigdy nie zauważylem takich objawów w starych a co dopiero nowych silnikach benz.
Ostatni zmieniałem olej we Fieście 1.25 z De.Olej był czysty.Po wymianie na F.rmula F syf tuż po wymianie.Teraz moje pytanie: czy M.t.craft XR 5w30 chyba z B.chum w De też tak szybko ciemnieje?
Czy przypadkiem nasi hurtownicy(f.m.c.)nie ściągają tańszych olejów ze wschodu?
Co myślicie o oleju F.rmula F rozlewanym w Pl w W.jk.wicach sprzedawanym w Selgr.s?
kumpel Fordzika 20-10-2018, 20:48 tuż po wymianie bardzo szybko ciemnieją juz po 50-100 km
Albo syf w silniku i olej mając wysokie właściwości myjące zrusza złogi, a potem dzieki właściwościom dyspersyjnym utrzymuje je w zawiesinie olejowej. Jest też opcja , że te oleje co uzywasz to po prostu kiepski produkt, albo wręcz podróba. Mobil, Castrol, Motul i wiele innych jest podrabianych bo nikt tego nie rozpoznaje, a podrabiane też polega na sprzedaż prawdziwego ale taniego oleju silnikowego w opakowaniach drogich rozpoznawalnych olei.
Z powyższych powodów od lat kupuje w jednym miejscu tylko oleje które jestem w stanie ustalić gdzie były produkowane, jak trafiły na polski rynek i kto jest oficjalnym dystrybutorem na PL. W moim przypadku to oleje Motula i trochę Valvoline. czasem świetne oleje firmy LM. Zużywam tego sporo do paru prywatnych zadbanych pojazdów.
W życiu bym nie kupił oleju w jakimkolwiek ASO czy innym punkcie wymiany płynów eksploatacyjnych. Nie w naszym kraju nieograniczonej kreatywności pseudo przedsiębiorców :D
Tomek 07 20-10-2018, 20:54 Każdy olej to mina ,bez względu na marke i logo częstsze wymiany będą lepszym rozwiązaniem tyle w temacie i aż tyle
kumpel Fordzika 20-10-2018, 21:00 Co myślicie o oleju Formula F rozlewanym w Pl w Wojkowicach sprzedawanym w Selgros? Skąd masz tą wiedzę, to pewne, potwierdzone info ?
Bump: Każdy olej to mina ,bez względu na marke i logo częstsze wymiany będą lepszym rozwiązaniem tyle w temacie i aż tyle Potencjalna mina, ale niekoniecznie zawsze. Fakt skracać interwał wymianowy to dobre rozwiązanie, bo nawet byle jaki olej lepszy od starego zużytego.
Ten F.rmula F ogladalem osobiscie wczoraj w hurtowni.Jest identyczny jak ze sklepu f.m.c..Tyle ze jest kartka z polskim opisem i adresem firmy chyba 4G.r.g. z W.jk.wic.Jesli chodzi o M.bila 5w50 pomimo dobrych właściwości myjących nigdy mi tak szybko nie zmieniał czystości.Dopiero po paru tys.km i to w starych silnikach.
A czy ktoś z Was testował olej M.bila 5w30 X1 FS (Nie mylic z z 5w30 ESP F.rmula) ???
Spełnia norme Forda tyle że z końcówka -A.Ford WSS-M2C913-A;
Z powyższych powodów od lat kupuje w jednym miejscu tylko oleje które jestem w stanie ustalić gdzie były produkowane, jak trafiły na polski rynek i kto jest oficjalnym dystrybutorem na PL.
Jesteś w stanie ustalić to dla konkretnej bańki na półce w sklepie czy tylko dla danego producenta/marki? Jeśli tak to chętnie skorzystałbym na PW z rady gdzie pewnie kupić olej bo niedługo będę musiał wymieniać.
Duży sklep w którym kupuję chemię sam. bierze różne rzeczy od różnych hurtowni/dystrybutorów. Nawet jeśli sklep jest OK to jaką mam pewność, że do hurtowni nie przyjechała jakaś dodatkowa paleta lub kontener "na lewo" ?
Na papierze i w fakturach wszystko będzie OK.
kumpel Fordzika 22-10-2018, 14:40 Tu gdzie kupuje od lat nie oszukano mnie ani razu :), a dużo kupuje. Mają certyfikaty na dystrybucję w PL. Sklep galonoleje do znalezienia w necie. Kupuje stacjonarnie.
Ceny mają dobre, chyba lepszych nie znalazlem.
jerzyski2 04-11-2018, 19:39 Witam, co zrobić jeżeli poprzedni właściciel zalał silnik 2.0 tdci 140km(WSS-M2C913-C) olejem o specyfikacji ACEA C3 a powinien zalać olejem ACEA A5/B5.
I dlaczego ford zaleca olej do takiego silnika za specyfikacją ACEA A5/B5 a nie C? Pytam ponieważ to norma ACEA C jest przeznaczona do silników z DPF-em a nie A5/B5
kumpel Fordzika 05-11-2018, 15:41 Zalej olej o właściwej specyfikacji , dobrej renomowanej marki, z wiadomego pochodzenia, we właściwej klasie lepkościowej i nie zawracaj sobie gitarrrry. Uprzedzając pytanie jakiej marki to : LM, Motul, Fusch, Milers i będzie Pan zadowolony. Jeśli po taniości to VALVOLINE.
Aole lać ACEA A5/B5 do Diesel Engine czy ACEA C... (C1, C2 czy C3) dla Diesel z PDF (low saps) np. Millers XF C1 Longlife 5w30
jerzyski2 05-11-2018, 18:38 Zalej olej o właściwej specyfikacji , dobrej renomowanej marki, z wiadomego pochodzenia, we właściwej klasie lepkościowej i nie zawracaj sobie gitarrrry. Uprzedzając pytanie jakiej marki to : LM, Motul, Fusch, Milers i będzie Pan zadowolony. Jeśli po taniości to VALVOLINE.
No i to jest konkretna podpowiedz! dzięki, a jeszcze jedno, czy Intercars to pewne źródło zakupu oleju?
Na pewno drogie zródło, a czy pewne? - też nad tym się zastanawiam.
kumpel Fordzika 06-11-2018, 12:28 Daleki jestem od namawiania, ale od lat kupuje oleje i już sporo kupiłem w sklepie galonoleje. Sklep internetowy i duży stacjonarny. Mają certyfikaty dystrybucji wielu marek. Ceny też do przyjęcia. Jest też sporo innych sklepów np. zmieńolej, czy strefakierowcy. Oby certyfikat dystrybutora na PL posiadali.
https://galonoleje.pl/content/Certyfikaty
Trochę odkopię wątek...
Czy olej Ford Formula F jest olejem w pełni syntetycznym?
To pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy od tego kto zadaje to pytanie.
Polak dostanie odpowiedź: Tak, to olej w pełni syntetyczny.
Niemiec musi dostać odpowiedź: Nie, ten olej nie jest olejem w pełni syntetycznym.
Skąd te różnice? W normach obowiązujących w danym kraju. W Niemczech olejem w pełni syntetycznym ("Vollsynthetisch"), można nazwać jedynie produkt, który w 80% składa się z baz olejowych grupy IV oraz V i do 20% bazy grupy III. Na Wikipedii jest to fajnie rozpisane jakie są bazy i proces ich uzyskiwania: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy
Zapewne Ford Formula F wykorzystuje bazy III oraz IV/V. U nas może być reklamowany jako 100% syntetyk a w Niemczech, że "wykorzystuje technologie syntetyczne" (takie moje wolne tłumaczenie "Synthese-Technologie").
Fajnie to widać na oficjalnej stronie Castrola.
Niemiecka: https://www.castrol.com/de_de/germany/car-engine-oil/motorenol-nach-typ/vollsynthetischen-olen.html
Polska: https://www.castrol.com/pl_pl/poland/car-engine-oil/rodzaje-olejow-silnikowych/oleje-syntetyczne.html
Castrol w Niemczech chwali się "HC-Synthese" co zapewne odnosi się do mieszanki baz grupy III powstałej w hydrokrakingu ropy naftowej (HC-> HydroCracking) z syntetycznymi bazami IV i V. Po prostu w Niemczech grupa III baz olejowych nie jest uznawana za bazę syntetyczną - nie powstaje poprzez syntezę chemiczną (zlepianie króciutkich węglowodorów w dłuższe) a kraking (rozbijanie długich węglowodorów na krótsze).
OK. Więc chcemy lać do naszego Forda olej, który spełnia niemieckie założenia "pełnej syntetyczności" i dodatkowo spełnia specyfikacje producenta. Ja osobiście szukałam oleju na następną wymianę do Focusa MK2 1.6 74KW/100 koni benzyna - czyli 5W30 A5/B5 spełniający specyfikacje Ford WSS-M2C913-C lub wyższą D.
Dużo osób na tym forum poleca produkty LiqiMoly, Motul, Valvoline i oleje Millersa. Czy produkty tych firm "do Forda" są "Vollsynthetisch"? To trzeba sprawdzać na stronach producentów/opakowaniach produktów przeznaczonych dla niemieckich konsumentów.
LiqiMoly 5W30 Special Tec F - jest tylko Synthese Technology
Motul 8100 ECO-energy A5/B5 5W30 - jest tylko Synthese Technology (a na opakowaniu na inne rynki 100% Synthetic...)
Motul Specific 913D 5W30 - jest tylko Synthese Technology (a na opakowaniu na inne rynki 100% Synthetic...)
Valvoline Synpower FE 5W30 - bingo! opisany w niemieckiej nocie katalogowej jako Vollsynthetisches Premium-Motoröl
Millers Oils XF Longlife Eco 5w30 A1/B1 A5/B5 - bingo! Vollsynthetisches Leichtlauföl z opisu na stronie niemieckiego sklepu
Millers Oils EE Longlife Eco 5w30 A5/B5 - hmmm tu nie jestem pewna, bo sklep ten sam ale w opisie nie występuje "Vollsynthetisches"
W trakcie poszukiwań trafiłam też na:
RAVENOL FDS SAE 5W-30 - na stronie producenta opisany jako "vollsynthetisches Motorenöl" głównie na bazie grupy IV tzw PAO
Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia, czy np taki Valvoline Synpower FE 5W30 na polskim rynku to dokładnie ten sam produkt co Valvoline Synpower FE 5W30 na niemieckim rynku.
Kawał soczystego postu, naszukałeś się trochę ;-)
Podsumowanie jest straszne dla nas: co z tego że porównujemy dziesiątki produktów skoro nie wiemy czy na nasz rynek nie idzie coś zupełnie niepodobne do tego co masz w Niemczech.
Sent from my Mi MIX 2S using Tapatalk
Podsumowanie jest straszne dla nas: co z tego że porównujemy dziesiątki produktów skoro nie wiemy czy na nasz rynek nie idzie coś zupełnie niepodobne do tego co masz w Niemczech.
Patrząc na same etykiety można by wręcz pomyśleć, że taki Motul Specific 913D 5W30 na rynek polski jest lepszy niż na niemiecki - na polskiej etykietcje jak byk stoi 100% Syntetic a na niemieckiej tylko "Synthese-Tehnologie" :shock:
Jak zajrzymy w noty katalogowe i porównamy właściwości to są one identyczne
Nota z Motul.pl: https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.net/images/product_descriptions/technical_data_sheets/68453/Specific_913D_5W-30_%28GB%29.pdf?1503892189
Nota z Motul.de: https://d23zpyj32c5wn3.cloudfront.net/images/product_descriptions/technical_data_sheets/68796/PB_Specific_913D_5W30_07_13.pdf?1538402156
Różnica jest tylko w prawie niemieckim definiującym co można nazwać olejem w pełni syntetycznym.
Wydaje mi się, że jeżeli noty katalogowe dla danego produktu na rynek polski i niemiecki są identyczne to możemy zaufać producentowi, że na obu rynkach oferuje ten sam produkt. Możliwe, że takie przekonanie, że oleje na polski rynek są jakieś gorsze mogą się brać z zupełnie innego powodu a mianowicie podrabiania produktów. Dlatego warto kupować oleje i inne płyny eksploatacyjne z pewnego źródła.
Jak ktoś uważa, że producenci robią nas w konia i nawet w certyfikowanym sklepie dostajemy produkt gorszy niż w DE/UK itd to zawsze można spróbować ściągnąć produkty bezpośrednio z zagranicy. Np kupując na niemieckim Amazonie. Przy rzeczach wysyłanych bezpośrednio przez Amazon od 39€ wysyłka do Polski jest za darmo - czyli np 5L LiqiMoly 5W30 Special Tec F (cena na dziś 38,95€) + zapach do samochodu za 0,5€.
Maczeta10 07-01-2020, 23:18 Ludzie kochane...., pytanie czy formua f jest syntetyczna warto zadać ale pisać, że to słaby olej.... Skoro kupa ludxi leje to do swoich aut i nic złego się nie dzieje to znaczy, że to dobry produkt. Sam mam 3 fordy i wszystkie jeżdżą na formua f, zarowno benzynka jak i diesel z dpf.
radekrogo 07-01-2020, 23:35 Jak to powiedzial , jakiś filozof: każdy wybiera czego mu brak.
Cześć, czy spotkaliście się z zawieszką "wymiana oleju" z logo Ford Formula F? Gdzie dostać, ewentualnie foto jak to wygląda - na portalu aukcyjnym są firmy które robią zawieszki z własnym projektem graficznym
slawek-kali 13-01-2020, 20:30 a co klient nie wierzy ze byl wymieniony?.. takie wpisy to kpina.. ode mnie od razu ban..
Jeśli mój wpis to jakiś problem to proszę moderatora o usunięcie lub wyodrębnienie jako osobny temat, pozdrawiam
zoller1971 16-01-2020, 09:28 Czytam, czytam i nie wierzę.... Ile wy na tych olejach robicie przebiegu 100 tys, czy więcej. Wymieniam olej 3 -4 razy w roku, co mniej więcej 10 tys km. Formuła F albo Valvoline FE i wali mnie czy, to pełny syntetyk, czy co tam innego. Ma aprobatę Forda - wystarczy. Mam tzw trudny silnik 1,8 który podobno zużywa olej na hektolitry - nie mój (240 tys przebiegu). Pozdrawiam wietrzących afery.
bezduszny 23-01-2020, 07:20 Najgorsze, że dożyliśmy czasów gdy większość olei syntetycznych nie jest syntetycznymi. Jak to możliwe, że nas tak oszukują :(
Na dobrą sprawę, może jednemu na 100 użytkowników jest potrzebny olej na bazie 100% PAO, jednemu na 1000 olej na bazie ESTRÓW... a pozostałej rzeszy olej na bazie HC, który może być rożnej jakości.
Co ważne jest w oleju ?
Ilość dodatków/uszlachetniaczy.. i w miarę częste wymienianie.
Kiedyś robiłem częste badania oleju z różnych silników (z racji tego czym się zajmowałem) i co ciekawe.. olej pod względem dodatków wytrzymywał dość długo. Jedynie dwa czynniki wpływały na "mus" jego wymiany.. to zabrudzenie oleju oraz utrata lepkości przez mieszanie się z ON (w przypadku nowoczesnych silników diesla).
Bump: Ludzie kochane...., pytanie czy formua f jest syntetyczna warto zadać ale pisać, że to słaby olej....
Nie jest syntetyczna.
Na dobrą sprawę, po za olejami do wyczynu nie ma żadnego oleju 100% syntetycznego (czyli PAO lub PAO + ESTRY) na rynku aut użytkowych.
Formuła F to tylko i wyłącznie marketing (podobnie jak i inne aprobaty innych producentów) który na dawać pieniądze.
Przykładem (fajnym przykładem) może być Opel Vivaro i Renault Traffic. Oba auta to w zasadzie bliźniaki. Oba auta mają ten sam silnik.. ale formalnie oleju dedykowanego do Traffica nie można zalać do Vivaro a tego z Opla do Renaulta.
Dlaczego, skoro to ten sam silnik ? :)
FrogsterPL 26-01-2020, 10:22 Na dobrą sprawę, po za olejami do wyczynu nie ma żadnego oleju 100% syntetycznego (czyli PAO lub PAO + ESTRY) na rynku aut użytkowych.
Hm, ja kupiłem właśnie Ravenola i napisali, że to PAO - a do wyczynu nie jest. :) Chyba, że pisząc o autach "użytkowych" miałeś na myśli dostawczaki?
bezduszny 26-01-2020, 10:32 No to dalej wierz, że to 100% PAO ;) za niską cenę.
Auta użytkowe, to nie tylko dostawczaki ale też i auta na co dzień.. które służą do normalnego przemieszczania się.
|
|