Zobacz pełną wersję : [Focus 2004-2008] ESP założone!
ESP ma i ja!!!
Zainspirowany wątkiem http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=69647 , czerpiąc informacje z http://ffclub.ru/topic/117720 , ale przede wszystkim dzięki koledze DOCENTO z fordclubpolska, mam od 2 tygodni ESP w moim focusie.
Co trzeba zrobić, aby założyć ESP w FF2 przed FL (linki do fotek z rosyjskiego forum):
1. wymiana pompy ABS na pompę ABS+ESP (w skrócie pompa ESP, ozn. 3М51-2С405), wtyczka do nowej pompy jest inna niż ta od pompy ABSu, więc trzeba zdobyć pompę ESP wraz z wtyczką (uchwyt mocujący jest chyba ten sam)
tak wygląda pompa ESP:
http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1250702879.jpg
i obok siebie pompa ESP i pompa ABS (ESP jest ma kwadratowy dekiel)
http://i049.radikal.ru/0910/65/e4cb46fd3b3e.jpg
uchwyt mocujący http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1256997637.jpg
2. założyć żyroskop ze wspornikiem mocującym pod fotelem pasażera (ozn. samego żyro 3M5T-14B296 Finis: 1234168)
http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1250702659.jpg
miejsce mocowania pod fotelem (wkłada się do środka tej ‘podłużnicy’, trzeba odkręcić fotel pasażera, aby to zrobić)
http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1256199354.jpg
http://media.ffclub.ru/up56320-moto_0082.jpg
3. założyć czujnik kąta skrętu kierownicy – w wersji 4-ropinowej dla samego ESP lub w wersji 6-ciopinowej dla ESP i skrętnych reflektorów AFS (Focusy ze reflektorami AFS już mają już czujnik skrętu kierownicy)
http://s53.radikal.ru/i140/0910/1f/287d2f0b43d6.jpg <- 4-ry piny
http://i054.radikal.ru/0910/97/d7c727c30e83.jpg
http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1258564084.jpg
http://img-fotki.yandex.ru/get/4006/nike51.0/0_1e423_19032ca5_XL.jpg
4. może (!) trzeba wymienić czujniki ABSu przy przednich kołach z czarnych na niebieskie (wg niektórych trzeba to robić, wg innych nie – ja wymieniłem na niebieskie)
numery FINIS: 1223620-abs 1356184-esp
a tak wyglądają
http://i072.radikal.ru/1009/e6/f9fd59f1c485.jpg
http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1250702570.jpg
http://img-fotki.yandex.ru/get/3906/nike51.0/0_1e5b0_5342ab48_XL.jpg
5. założyć klawisz wyłącznika ESP na konsoli środkowej – ma 5 nóg, z tego 3 (odpowiadają za podświetlenie) podłączyć do odpowiednich nóg sąsiedniego klawisza włączania ogrzewania szyby
http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1255725432.jpg
6. poprowadzić 8 przewodów od pompy do kabiny: 2 z zasilaniem (+12V i masa) do żyroskopu i czujnika skrętu, 2 do klawisza wyłączania ESP, 2 w ekranie (!) do wyjść sygnałowych żyroskopu i 2 do wyjść sygnałowych czujnika skrętu
ja zdobyłem razem z wtyczką pompkę, żyroskop i czujnik przy kierownicy, a dorobiłem wtyczkę do klawisza wyłączania
7. odpowietrzyć, skalibrować i zaprogramować za pomocą IDSa
schematy ESP są tu http://ifolder.ru/14235962 hasło (czyli „Пароль”) ffclub
ale wskazane jest porównać schemat z ABSem ze schematem z ESP, aby wiedzieć w które miejsce wpiąć zasilanie, can i czujniki od kół (są w innych miejscach we wtyczce pompy abs i wtyczce pompy esp).
Piny w obu wtyczkach są innych rozmiarów, więc nie da się przełożyć z jednej wtyczki do drugiej wspólnych przewodów (czyli wspomnianych zasilanie, can i czujniki od kół) tylko trzeba lutować i zaizolować (to jedyne 'druciarstwo' w porównaniu z fabrycznym)
pełne schematy są tu:http://www.focusklubpolska.pl/showthread.php?t=42204
rosyjska fotorelacja z zakładania ABS (!) i ESP: http://ffclub.ru/topic/117720/jump_600/#entry6332328
W taką pogodę jak mamy od 1.5 tygodnia, przydaje się bardzo – ESP jako takie kilka razy sprowokowałem do akcji, ale kontrolę trakcji wykorzystuję często, nawet na kopnym śniegu pomaga.
Ceny – wszystko zależy za ile zdobędzie się ‘graty’, w moim przypadku z robocizną było to ok. 1100zł (jak sprzedam starą pompę to mniej) + wycieczka do Białegostoku – wg mnie to warto (a przy okazji mam założone nowe zegary poliftingowe)
ps.
pompa esp potrafi dodatkowo:
- kontrolować ciśnienie w kołach (DDS - Deflation Detection System), a właściwie to różnicę ciśnień między kołami (poprzez porównywanie prędkości obrotowych kół, bo koło z mnijesza ilością powietrza ma mniejszą średnicę, podobnie działa to w rodzinie VW)
- błyskać awaryjnymi przy ostrym hamowaniu
wszystko fajnie, kawal dobrej roboty ale twoj huraoptymizm jest troche na wyrost. akurat przy takim sniegu esp przeszkadza i to bardzo. nie wiem czy probowales wyjechac z kopnego sniegu przy wlaczonym esp.
Jesli jest 5 cm sniegu zmarznietego , kolo stoi w nim od wczoraj i wyslizgane pod spodem to rzeczywiscie lepiej rozbujac na wylaczonym ESP ale w 90% przypadkach lepiej sie wyjezdza z ESP :) Oczywiscie ziomowki kupione w miare mlode a nie jak to moj kolega ostatnio sie chwalil, ze super "deal" zrobil - "100zl sztuka - 2000r ale dobry bieznik" ;-)
Gratuluje koledze "moda" :)
btw. co daje ten zyroskop pod siedzeniem? :)
Jesli jest 5 cm sniegu zmarznietego , kolo stoi w nim od wczoraj i wyslizgane pod spodem to rzeczywiscie lepiej rozbujac na wylaczonym ESP ale w 90% przypadkach lepiej sie wyjezdza z ESP :) Oczywiscie ziomowki kupione w miare mlode a nie jak to moj kolega ostatnio sie chwalil, ze super "deal" zrobil - "100zl sztuka - 2000r ale dobry bieznik" ;-)
oczywiście! na wyślizganym nic nie daje ESP i po to właśnie jest wyłącznik, ale jak kolega napisał w znakomitej większości przypadków pomaga
btw. co daje ten zyroskop pod siedzeniem? :)
jest jednym ze składników systemu ESP - on informuje sterownik pompy, że samochód kręci się w osi pionowej, a czujnik skrętu kierownicy informuje, jak skręcone są koła - jeśli na podstawie sygnałów z żyroskopu wyjdzie, że pojazd "kręci się bardziej" niż wynika to ze skrętu kół, to ESP interweniuje
maureliusz 10-12-2010, 20:30 No to brawo!!! Ja sobie zamontowałem dysze mgłowe i przełożyłem ogrzewanie sądząc, że się popisałem, ale Ty poszedłeś bo bandzie :-)))
Powiem jednak szczerze, że ja bym tego u siebie nie montował. Jestem zdania, że elementy bezpieczeństwa powinny być fabryczne. Nie chciałbym, aby potem przez jeden źle podpięty kabele samochód zamiast mi pomóc wciągnął mnie do rowu. To oczywiście moje zdanie i nie znaczy, że zrobiłeś źle. Zrobiłeś kawał niezłej roboty!
Swoją drogą tanio Cię to wyszło. Sama kalibracja przez IDSa normalnie pewnie sporo kosztuje. Części też domyślam się, że z odzysku raczej.
Jednak: SZACUN :D
mateq111 10-12-2010, 21:09 Odnośnie ruszania w śniegu z ASR/ESP i bez. Ogólnie mam taki kierunek studiów, że miałem zajęcia odnoście budowy samochodów i osprzętu itd. I miałem wykład właśnie odnośnie systemów ABS, ASR/ESP itd. Zadałem wykładowcy pytanie jak lepiej ruszać, bez ASR/ESP czy z aktywnymi tymi systemami. Odpowiedz jaką uzyskałem, to że nie ma ogólnie różnicy. A przy ASR/ESP komputer myśli kiedy dodać/ująć gazu. I koleś stwierdził, że on jeżdżąc dodaje gazu a resztę komputer steruje. Ogólnie na przykładzie auta rodziców Grand Scenic z ASR/ESP właśnie nie było widać różnicy.
Ja i tak dziękuje, że wymyślili taki system bo 2 lata temu w święta jadać z całą rodziną w środku lasu leżelibyśmy wydachowanni w rowie i nie wiadomo jakby się to skończyło.
maureliusz 10-12-2010, 22:13 Taka mała dygresja:
ESP - to system kontroli trakcji i odpowiada za pomoc przy wpadnięciu w poślizg. Mierzy różnice w prędkości kół + położenie koła kierownicy + żyroskop i na tej podstawie oblicza, które koło wyhamować, aby pojechać prosto.
ASR (w fordzie TCS)- to taka elektronicza szpera, która służy wyeliminowaniu poślizgu kół podczas ruszania.
W tym temacie to jest sprzężone, czyli jak ESP+TCS jest nie jako połączone i oba te systemy działają razem.
Jak dla mnie ruszenia z TCSem na oblodzonej powierzchni może stanowić problem, bowiem będzie ciągłe obniżanie mocy, aby wyeliminować poślizg co w ekstremalnych warunkach może znacznie utrudnić ruszanie :-). Podobnie w przypadku ekstremalnego podjazdu po szutrowej drodze. To moje dywagacje teoretyczne, bowiem takiego systemu nie mam. Powiem szczerze, nie tęsknnie, bo lubię kontrolowany poślizg boczkiem:-D - wiem, wiem oby tylko zawsze był kontrolowany...
Draculescu 11-12-2010, 21:09 ESP ma i ja!!! :)
1. wymiana pompy ABS na pompę ABS+ESP (w skrócie pompa ESP), wtyczka do nowej pompy jest inna niż ta od pompy ABSu, więc trzeba zdobyć pompę ESP wraz z wtyczką (uchwyt mocujący jest chyba ten sam)
tak wygląda pompa ESP: http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1250702879.jpg
i obok siebie pompa ESP i pompa ABS (ESP jest ma kwadratowy dekiel) http://i049.radikal.ru/0910/65/e4cb46fd3b3e.jpg
uchwyt mocujący http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-29-1256997637.jpg
Mayak - kawał dobrej roboty. Wg mnie kasa warta zainwestowania. Masz bezpieczniejsze auto.
Teraz kilka pytań:
Pompa ESP - czy możesz potwierdzić że identyczna pompa ESP stosowana jest w madzie 3?
Jakie przekroje powinny mieć przewody?
Czy po zamontowaniu całości miałeś problemy z uruchomieniem, jeśli tak to na co trzeba uważać?
Czy przed aktywacją IDS-em można poruszać się autem mimo nieaktywnego ESP/ABS ?
Pozdrawiam
Mayak - kawał dobrej roboty. Wg mnie kasa warta zainwestowania. Masz bezpieczniejsze auto.
Teraz kilka pytań:
Pompa ESP - czy możesz potwierdzić że identyczna pompa ESP stosowana jest w madzie 3?
Jakie przekroje powinny mieć przewody?
Czy po zamontowaniu całości miałeś problemy z uruchomieniem, jeśli tak to na co trzeba uważać?
Czy przed aktywacją IDS-em można poruszać się autem mimo nieaktywnego ESP/ABS ?
Pozdrawiam
mazda3 jest na płycie podłogowej focusa (podobne 'rodzeństwo' jak golf i leon), ale nie wiem czy pompy są w 100% identyczne software'owo i hardware'owo
przekroje przewodów elektrycznych to 0.5mm2 (masz na schemacie)
uruchomianie - nie miałem żadnych, bo ja tylko patrzyłem
mi akurat wszystko robił ten sam człowiek, ma on duże doświadczenie w fordach, wiele razy montował esp w mdo mk3, ale w FF2 robił to pierwszy raz
można jeździć przed aktywacją (ale po odpowietrzeniu!!), poprostu nie będzie ABSu i ESP
ps.
zrobiłem trochę zmian w głównym opisie
Draculescu 14-12-2010, 22:03 Mayak dzięki za info i schemat.
Z informacji jakie zebrałem wynika że nada się każda pompa hamulcowa od focusa 2 FL, tam standardem jest ABS z ESP (informacje z katalogu FORDA) więc nie ma co kombinować z pompą do Mazdy, skoro mamy orginał.
A czy jeśli chodzi o przewody hamulcowe czy pasują bez problemu w gniazda pompy z ESP?
A czy jeśli chodzi o przewody hamulcowe czy pasują bez problemu w gniazda pompy z ESP?
tak, hydraulicznie wszystko pasuje bez problemu
waldek72 15-12-2010, 17:56 kolego napisz jeszcze w którym warsztacie robiłeś montaż bo sądząc po cenie raczej nie w aso biacomex?
waldek72 15-12-2010, 21:40 ojej no wiem że nie w aso, chodzi mi o to żebys podał gdzie w białymstoku robiłeś i czy warto u nich coś zrobić.
tak jak napisałem w pierwszym poście, ESP robił mi kolega Docento z tego forum (chyba miał natłok chętnych, bo ostatnio skasował profil, ale jak wpiszesz 'docento' do wyszukiwarki, to wyskoczy Ci mnóstwo postów
a robione było w jakimś jego zaprzyjaźnionym miejscu, ale on tam nie pracuje
Draculescu 19-12-2010, 22:53 :( to mnie kolega rozczarował. Mayak myślałem że sam wszystko robiłeś.
Na fotorelacji z rosyjskiego forum wywalają serwo czy to jest konieczne?
Jak patrzę na to to mnie trochę to przeraża, ale z drugiej strony kusi żeby coś takiego założyć bo na oblodzonych polskich drogach by się ESP przydał.
PS.
Pisałeś że wymieniłeś licznik na poliftowy - z dużym wyświetlaczem? Czy koniecznie było przeprogramowanie kluczyków? Sorki za OT.
:( to mnie kolega rozczarował. Mayak myślałem że sam wszystko robiłeś.
no przykro mi bardzo, ale przecież od początku to pisałem, ja asystowałem (oprócz tego to przygotowałem się teoretycznie)
Na fotorelacji z rosyjskiego forum wywalają serwo czy to jest konieczne?
link do tej fotorelacji opatrzyłem komentarzem, że dotyczy zakładania ABS i ESP - jak zakładasz ESP, gdy ABS jest już na pokładzie to serwa nie trzeba wymieniać
... ale mimo wszystko, to można wymienić też serwo, ponieważ focusy z ESP mają seryjnie EBA (asystent nagłego hamowania), a w przypadku wersji z tylko ABS, to EBA była opcją (, chyba 200zł, na polskim rynku, przed liftem)
Jak patrzę na to to mnie trochę to przeraża, ale z drugiej strony kusi żeby coś takiego założyć bo na oblodzonych polskich drogach by się ESP przydał.
po miesiącu bardzo sobie chwalę - świetnie spisuje się sama kontrola trakcji, bo pozwala na mały poślizg kół i poprawia stabilność kierunkową (nie nosi na boki, gdy z jednej strony jest inna przyczepność niż z drugiej)
chyba nigdy miałem sytuacji, że musiałem wyłączać ESP - a ostatnie 300m do domu mam po polnej drodze, w ogóle nie odśnieżanej, po której jeżdżą tylko 2-3 samochody - jestem zaskoczony jak dobrze jedzie samochód po kopnym śniegu
PS.
Pisałeś że wymieniłeś licznik na poliftowy - z dużym wyświetlaczem? Czy koniecznie było przeprogramowanie kluczyków? Sorki za OT.
tak, poliftingowy z dużym wyświetlaczem
trzeba przeprogramować licznik pod kluczyki, bo w zegarach siedzi immobilizer
Draculescu 20-12-2010, 22:07 DOCENTO nie jest osiągalny i pozostałeś tylko Ty - dlatego ubolewam że nie robiłeś tego sam, a masz duża wiedzę na temat FF2 :)
Jeśli chodzi o pompę - inna wtyczka - czy masz rozpiskę jak trzeba przelutować kable ze starej pompy (z ABS) na pompę ABS ESP.
Gdzie podpinamy EBA, bo na razie nie trafiłem na opis.
Jak ocenić że serwo ma EBA?
MAYAK z góry dzięki za cierpliwość i odpowiedzi na moje pytania.
Pozdrawiam
Ps.
Co do licznika - masz z takim wyświetlaczem? (wiem że to od diesla i nie pasuje do benzyny chodziło mi o wygląd wyświetlacza) -
http://allegro.pl/licznik-ford-focus-2-duzy-wyswietlacz-diesel-f-vat-i1345420716.html
Co zyskałeś w stosunku do do mniejszego wyświetlacza poliftowego?
niestety Docento jest chyba bardzo zajęty - ciężko jest się do niego dobić, ja długo stałem w kolejce :(
ale wydaje mi się, że poza programowaniem IDSem, to ja w miarę orientuję się co-i-jak ;)
wtyczka do pompy - nie mam przy sobie rozpiski, ale ściągnij wszystkie schematy (http://www.focusklubpolska.pl/showthread.php?t=42204) i porównaj schemat abs ze schematem esp
EBA siedzi wewnątrz serwa, moim zdaniem nie ma sensu wogóle ruszać serwa (no chyba, że masz zepsute)
zwykłe serwo i serwo z EBA będą miały inne numery
licznik - duży wyświetlacz jest przeznaczony do wyświetlania nawigacji, ale bez niej też działa
http://ffclub.ru/topic/94393 - tu masz wątek o zakładaniu poliftimgowych zegarów, jak go poprzeglądasz, to znajdziesz fotki co może pokazać ten duży wyświetlacz (np. tu: http://ffclub.ru/topic/94393/jump_2400 i http://ffclub.ru/topic/94393/jump_680/#entry6149946 [trzeba kliknąć 'Скрытый текст'])
porównanie małego z dużym http://www.autogaleria.pl/fotografie...19845&test=293 vs. http://www.autogaleria.pl/fotografie...11523&test=175 i http://www.autogaleria.pl/fotografie...11524&test=175 i http://www.autogaleria.pl/fotografie...27425&test=403
moje obserwacje (przy założeniu, że nie masz nawigacji fordowskiej): duży wyświetlacz naraz może pokazać wszystkie informacje (czas, temp., radio, komputer, przebieg) a mały nie wszystkie na raz (czas, temp, radio, i wymiennie przebieg lub komp; a jeśli wyłączone jest radio, to wtedy przebieg i komp)
teraz mam duży wyświetlacz, ale chce zmienić na mały (jak dla mnie, to duży za bardzo świeci w nocy po oczach mimo że mam założoną regulację podświetlenia zegarów)
aha, duży ładne pokazuje widok z góry z otwartymi drzwiami:
http://i073.radikal.ru/0910/71/8a41742bea72.jpg
ps.
ja płaciłem na allegro 200zł a nie 700 za licznik
ps.2
luknij http://translate.google.com/translate?hl=pl&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fffclub.ru%2Ftopic%2F117720%2Fjump_1 280%2F - w dół na dwa ostatnie posty o EBA
Draculescu 21-12-2010, 21:33 MAYAK no to teraz mam co czytać :)
Coś mi się wydaje że pozostanę jak teoretykiem :).
Skompletuje podzespoły i poszukam speca który podejmie się wykonania modyfikacji na ABS/ESP.
Z wiekiem człowiek robi się wygodny :)
Wracam do tematu pompy.
Czy w grę wchodzą TYLKO pompy zaczynające się od 3М51, czy też mogą być inne od focusa te z oznaczeniem IVD na obudowie?
Nie za bardzo czuję różnicę między IVD, a ESP. Mogę prosić o wyjaśnienie?
MAYAK no to teraz mam co czytać :)
Coś mi się wydaje że pozostanę jak teoretykiem :).
Skompletuje podzespoły i poszukam speca który podejmie się wykonania modyfikacji na ABS/ESP.
Z wiekiem człowiek robi się wygodny :)
Wracam do tematu pompy.
Czy w grę wchodzą TYLKO pompy zaczynające się od 3М51, czy też mogą być inne od focusa te z oznaczeniem IVD na obudowie?
Nie za bardzo czuję różnicę między IVD, a ESP. Mogę prosić o wyjaśnienie?
IVD (Interactive Vehicle Dynamics) to fordowski marketing, w focusie sprowadza się właśnie do ESP, na pompie nie jest napisane ESP, jest napisane IVD <- wystarczy kliknić na fotki pompy, które umieściłem w pierwszym poście tego wątku
wydaje mi się, że pompy z numerem zaczynającym się od 8 są poliftingowe, a przed liftem właśnie od 3 , ale możesz zapytać się u źródła na ffclub.ru (o kilka rzeczy pytałem się tam, przygotowując posty w translatorze google'owym)
kompletowanie 'fantów' nie trwa długo (wystarczy zapodać: http://allegro.pl/listing.php/search?string=focus+esp&category=620), na przykład:
http://allegro.pl/pompa-abs-ford-focus-2008r-i1348986425.html
http://allegro.pl/ford-focus-c-max-pompa-abs-10096001273-8m512c405aa-i1359960320.html
http://allegro.pl/ford-focus-ii-1-6-1-6-lifting-pompa-abs-hamulcowa-i1367489169.html
http://allegro.pl/ford-focus-mk2-po-lifcie-1-8-tdci-pompa-abs-09r-i1371130787.html
http://allegro.pl/abs-sterownik-pompa-focus-c-max-ad-i1372259245.html
http://allegro.pl/pompa-abs-ford-focus-08r-1-6-tdci-i1377773782.html
jak widać w powyższych, sprzedający często nie mają pojęcia że oferując pompę esp+abs a nie abs; ważne aby zdobyć pompę razem z wtyczką i 10cm kabelków wychodzących z wtyczki
http://allegro.pl/esp-yaw-rate-3m5t-14b296-ford-focus-2-0-tdci-05-i1343352983.html lub http://allegro.pl/czujnik-przechylu-bocznego-esp-focus-mk2-o5r-fv-i1371302123.html (mój ma obudowę plastykową)
http://allegro.pl/focus-ii-mk2-tasma-czujnik-skretu-esp-zyroskop-i1367581406.html lub http://allegro.pl/czujnik-kata-skretu-esp-focus-nowy-mk2-mk3-i1371856626.html (na oko sądząc oba się czteropinowe, więc do samego esp, do afs nie będą pasować)
http://allegro.pl/wlacznik-esp-podgrzewania-siedzen-szyby-ford-focus-i1365183701.html
http://allegro.pl/ate-czujnik-abs-ford-focus-ii-c-max-mondeo-iv-esp-i1379750731.html
Draculescu 22-12-2010, 18:57 Widziałem fotkę z 1 postu i na forum ru, ale nie dawało mi spokoju jaka jest różnica między ESP i IVD, a wydać 400-500pln to lepiej popytać - jeszcze raz dzięki.
Co do oznaczeń zapytam w serwisie forda.
"jak widać w powyższych, sprzedający często nie mają pojęcia że oferując pompę esp+abs a nie abs" i niech tak pozostnie :) bo ceny zaraz wzrosną.
http://allegro.pl/focus-ii-mk2-tasma...367581406.html - te są 4 pinowe, pisałem do nich.
Mayak masz może link do wątku o ESP w MONDEO ale z warsztatami które zakładają ten moduł - kiedyś na to trafiłem i nie zapisałem, a teraz nie mogę tego odnaleźć - mimo przewertowania sporej ilości wątków :(
Czy ktoś wie do czego służy ten czujnik?
http://moto.allegro.pl/ford-focus-ii-czujnik-skretu-i1378707027.html
Mayak masz może link do wątku o ESP w MONDEO ale z warsztatami które zakładają ten moduł - kiedyś na to trafiłem i nie zapisałem, a teraz nie mogę tego odnaleźć - mimo przewertowania sporej ilości wątków :(
kojarzę tylko ten wątek: http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=69647
Czy ktoś wie do czego służy ten czujnik?
http://moto.allegro.pl/ford-focus-ii-czujnik-skretu-i1378707027.html
na pewno nie do esp, może do sterowania ehpas (elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy)
maciej_b 25-12-2010, 22:31 Panowie,
jak się ma temat do focusa mk I ?? Jest ktoś na tyle zorientowany??
W przedliftowych to chyba nazywało się TCS a po lifcie już ESP czy jakoś tak. Zakładanie takie jak w FFII tylko bez ingerencji komputerowej. Bo był oddzielny moduł do obsługi tego ustrojstwa. Najprościej znaleźć dawcę i z niego wyciągać co potrzebne bo kupić pojedyncze części to prawie nie możliwość.
Pozdrawiam
Focusik2002 26-12-2010, 17:35 W przedliftowych to chyba nazywało się TCS a po lifcie już ESP czy jakoś tak. Zakładanie takie jak w FFII tylko bez ingerencji komputerowej. Bo był oddzielny moduł do obsługi tego ustrojstwa. Najprościej znaleźć dawcę i z niego wyciągać co potrzebne bo kupić pojedyncze części to prawie nie możliwość.
Pozdrawiam
No własnie tylko jakie potrzebne żeczy bym potrzebował
Prawie dokładnie to samo co w FFII:
Electronic Stability Program (ESP) module
Czy czujniki od ABS trzeba wymienić tego nie wiem, ale nie wydaje mi się. Najlepiej sprawdzić w ASO czy czujniki są różne.
Przycisk z ramką do tunelu środkowego.
Czujnik na kierownicę i tu prawdopodobnie trzeba wymieniać tak jak w Mondeo całą kolumnę kierownicy. Bo brakuje mocowania na ten czujnik. Prawdopodobnie też taśma kierownicy.
Czujnik przyśpieszenia bocznego
Dwa czujniki przyśpieszenia wzdłużnego
Pompa hamulcowa taka z ESP
Przekaźnik od mrugania stopami.
Do tego trochę kabli i wtyczek do tego wszystkiego bo oczywiście w oryginalnej instalacji tego brakuje. Nie wiem tez czy podejdą oryginalne przewody hamulcowe.
Czyli wygląda jakby mniej różowo niż w FFII, ale jest możliwe ale moim zdaniem tylko i wyłącznie przy znalezieniu kompletnego dawcy.
Pozdrawiam
Draculescu 01-01-2011, 22:11 moje obserwacje (przy założeniu, że nie masz nawigacji fordowskiej): duży wyświetlacz naraz może pokazać wszystkie informacje (czas, temp., radio, komputer, przebieg) a mały nie wszystkie na raz (czas, temp, radio, i wymiennie przebieg lub komp; a jeśli wyłączone jest radio, to wtedy przebieg i komp)
Czy z poziomu menu masz możliwość aktywacji/dezaktywcji ESP jak na tej stronie?
http://ffclub.ru/topic/117720/jump_640/#comments
Czy z poziomu menu masz możliwość aktywacji/dezaktywcji ESP jak na tej stronie?
http://ffclub.ru/topic/117720/jump_640/#comments
mam taką opcję w menu zegarów, ale nie działa i nie chcę aby działała - dużo wygodniej (szybciej) wyłącza się klawiszem na konsoli - Ty wolisz na odwrót?
tu jest wątek o zamianie wyłączania z zegarów na konsolę, może i można na odwrót - http://ffclub.ru/topic/97513/
W przedliftowych to chyba nazywało się TCS a po lifcie już ESP czy jakoś tak.
TCS:System kontroli trakcji – system, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). –
ESP – (ang. Electronic Stability Program elektroniczny program stabilizacji) – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
System ESP często mylony jest z kontrolą trakcji (ASR), która to odpowiada za przyczepność wzdłużną podczas przyspieszania, natomiast nie kontroluje przyczepności poprzecznej tak jak ESP
Źródło Wikipedia...
Może info wzięte z niezbyt konkretnego źródła ale przynajmniej dobrze objaśnia co i jak... także ESP i TCS to nie to samo!
Pozdrawiam
Taka mała dygresja:
ESP - to system kontroli trakcji i odpowiada za pomoc przy wpadnięciu w poślizg. Mierzy różnice w prędkości kół + położenie koła kierownicy + żyroskop i na tej podstawie oblicza, które koło wyhamować, aby pojechać prosto.
ASR (w fordzie TCS)- to taka elektronicza szpera, która służy wyeliminowaniu poślizgu kół podczas ruszania.
W tym temacie to jest sprzężone, czyli jak ESP+TCS jest nie jako połączone i oba te systemy działają razem
czy wszystkie ESP w focusach są takie same?
pytam, bo mój ma wprawdzie ESP ale przy niewielkich prędkościach wchodząc w zakręt jestem w stanie spowodować klasyczny poślizg auta - nie są to jakieś wielkie poślizgi, bo na to drogi osiedlowe nie pozwalają, więc może dlatego esp ich nie odnotowuje
czy to normalne? co o tym sądzicie?
przy większych prędkościach nie próbowałem bo nie mam do tego miejsca
kontrolka ESP zapala się (a właściwie miga) przy utracie przyczepności zmniejszając obracanie się kół
będąc ostatnio u mechanika komp nie wykazał żadnych błędów
maureliusz 03-01-2011, 19:22 ESP to nie jest: BRAK POŚLIZGÓW.
ESP - pomaga wyjść z poślizgu, zwłaszcza w przypadku mniej kierowców z mniejszym refleksem.
Jeżeli wprowadzisz auto bokiem, a potem praktycznie nie musisz nic robić kierownicą i wyprawadza go sam na prostą, to system działa i jest OK. Sprawdź sobie tylko może gdzieś na parkingu dużym, a nie pod blokiem, bo jakby jednak nie działał...;-)))
Draculescu 03-01-2011, 20:57 mam taką opcję w menu zegarów, ale nie działa i nie chcę aby działała - dużo wygodniej (szybciej) wyłącza się klawiszem na konsoli - Ty wolisz na odwrót?
tu jest wątek o zamianie wyłączania z zegarów na konsolę, może i można na odwrót - http://ffclub.ru/topic/97513/
Jasne że wolę mieć przycisk na konsoli - zdecydowanie wygodniejsze.
:) byłem ciekawy czy jest taka możliwość z poziomu menu.
To też tłumaczy dlaczego FF2 FL nie zawsze mają przycisk ESP na panelu.
Znalazłem rozpiskę zamiany złącza pompy ABS na ESP :
http://ffclub.ru/topic/117720/jump_1080/#comments
jeśli ktoś poszukuje.
PS.
Mayak - pisałeś że czerwone podświetlenie cię męczy to może zrób mod jak na obrazku: http://img101.imageshack.us/img101/8149/img91471.jpg
czy wszystkie ESP w focusach są takie same?
pytam, bo mój ma wprawdzie ESP ale przy niewielkich prędkościach wchodząc w zakręt jestem w stanie spowodować klasyczny poślizg auta - nie są to jakieś wielkie poślizgi, bo na to drogi osiedlowe nie pozwalają, więc może dlatego esp ich nie odnotowuje
czy to normalne? co o tym sądzicie?
przy większych prędkościach nie próbowałem bo nie mam do tego miejsca
kontrolka ESP zapala się (a właściwie miga) przy utracie przyczepności zmniejszając obracanie się kół
będąc ostatnio u mechanika komp nie wykazał żadnych błędów
Mam tak samo, tylko zauważ, że z takich drobnych uśligów, bo poślizgiem tego nie nazwę, samochód praktycznie sam wraca na prawidłowy tor jazdy. Spróbuj pojechać gdzieś na jakiś duży ośnieżony parking, rozpędź się do tych 40km/h i wykonaj gwałtowny ruch w jedną i drugą stronę tak żeby tył na prawdą zaczął doganiać przód auta, wtedy przekonasz się najlepiej co daje ESP. Ja przekonałem się przy 3x większej prędkości :shock:
PS. ESP w każdym samochodzie działa na tej samej zasadzie, przychamowując jedno i przekazując większość momentu na drugie koło. Tak więc, wydaje mi się, że ESP w focusach są takie same :)
Witam
Podobnie jak koledze "mayak" wymyśliło mi się dołożenie ESP do mojego focusika. Założyłem pompę 8M51-2C405-EA oraz czujnik obrotu samochodu wokół własnej osi 3M5T-14B296-AB. Generalnie montaż to żadna filozofia. Problem pojawił się przy kalibracji na IDS. Pan specjalista nie mógł ustawić czujnika obrotu samochodu. O ile czujnik skrętu kierownicy działa idealnie, włącznik ESP także jest widoczny przez IDS to podczas kalibracji dostajemy komunikat że wszystko jest OK ale nie można skasować błędu "Usterka układu ESP" i ESP niestety nie działa. Pytanie moje jest takie: pompę mam z focusa po lifcie (8M51...) a czujnik z przed liftu (3M51...) a w 2008 Ford wprowadził nowe czujniki w plastikowych obudowach (prawdopodobnie wraz z nową pompą) więc czy mam niewłaściwy czujnik? Czy są jakieś różnice w komunikacji czujnika z pompą? Posłużyłem się tym schematem, gdzie zaznaczony jest nowy czujnik po prawej stronie. Czujnik podłączyłem wg opcji dla starego czujnika gdyż dostałem go razem z wtyczką i zgadzało się to z wtyczką w moim aucie. Sprawdziłem nap. zasilania i do czujnika dochodzi poprawnie. Fragment schematu poniżej:
http://ffclub.ru/topic/117720/go_post/12825690/ tu piszą, że w FF2 przedFL można wymienić pompę ESP na poliftingową (aby mieć DDSa) więc problem jest gdzie indziej
snafu_2004 01-02-2013, 12:27 Witam czy znacie może w woj Mazowieckim warsztat lub kogoś kto podjął by się zrobienia ESP w C-MAX 2004 od A do Z? Jeśli nie w Mazowieckim to gdzie?
autopaga 31-07-2013, 10:30 Znalazłem cały komplet części od jednego sprzedawcy, zastanawia mnie tylko kwestia ostatniego zadania czyli kalibracji i zaprogramowania, czy jakiś warsztat wykona mi to bez problemu?
Jak jest w końcu z tymi niebieskimi czujnikami? Są wymagane czy nie?
zastanawia mnie tylko kwestia ostatniego zadania czyli kalibracji i zaprogramowania
nie dawno kolega pretorian2 samodzielnie założył ESP i wszystko pokalibrował przy pomocy ELMConfiga, więc nie trzeba warsztatu i ponosić kosztów
Witam
Przeciągnę temat z prostym pytaniem.
Jak sprawdzić czy jest ESP w FF FL kombi 2009, 2.0 benz, ?
Pytanie niby proste ale:
1. Sprzedawca (komis u dealera) twierdzi że jest
2. Ford Polska twierdzi że jest (na podstawie rocznika i wersji samochodu - podałem VIN) i sprawdzali na moją prośbę wyciąg z homologacji (inne serwis poznański podsunął pomysł by tam zajrzeć)
3. Brak pozycji ESP w menu komputera
4. Brak włącznika/wyłącznika ESP gdziekolwiek
5. Podczas odpalania/wyłączania samochodu brak na zegarach świecącej czy tylko mrugnięcia kontrolki. Czyli brak jakichkolwiek oznak widocznych że to cudo jest.
6. Mechanik (bez oględzin samochodu, ale z wyjaśnieniami jak wyżej) twierdzi że nie ma prawa być.
7. Posty które przeczytałem na tym forum i innym sugerują, że ESP nie ma prawa być.
Rzeczywistość jest taka, że w końcu nie wiem czy jest czy go nie ma.
Pomyślałem, że mogę poszukać fizycznie elementów wyposażenia sugerujące czy samochód jest wyposażony w ESP, tylko co konkretnie ? Może podpowiecie ?
Ponadto, nawet jeśli jest ESP i nie ma po nim śladu to kiedy kierowca ma wiedzieć że ESP się po prostu popsuje ?
Jutro znikam na urlop i pewnie dopiero we wrześniu będę drążył temat ale jeśli ktoś może mnie nakierować jak tą zagadkę wyjaśnić to proszę o pomoc.
Podaj VIn pojazdu.
Jaki masz typ licznika: http://s41.radikal.ru/i094/1209/ae/bbb44e77b430.jpg taki?
Auta po FL nie miały przycisku fizycznego do włączenia i wyłączenia ESP.
ESP w momencie uszkodzenia zapala lampkę ESP która się świeci światłem ciągłym + komunikat. Brak kontroli może oznaczać, że ESP faktycznie brak albo ktoś go wyłączył np za pomocą elmconfig (chyba się tak da nie dam ręki uciąć).
Sprawdzić możesz najprościej jak się da kawałek śliskiego asfaltu najlepiej lekko pod górke i "zrywasz kapcia" i widzisz czy ESP się załączyło.
Podaj VIN. Po lifcie raczej nie było samochodów bez ESP. Najprościej sprawdzić podłączając się do samochodu ELMconfigiem i sprawdzając jaki jest moduł sterujący ESP (BCM w nomenklaturze FF2 w ELMconfigu).
Były, były. :) Sam taki posiadam - brak ESP w menu komputera, nieaktywna kontrolka, a całość potwierdza ETIS. Żeby było ciekawiej - auto z pakietem Gold X, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, a na ESP sobie ktoś postanowił zaoszczędzić...
m1strzunio 22-08-2013, 17:25 Hmm tylko się cieszyć że nie masz ESP ;-)
A sprawdzić można na dwa sposoby jak nie jesteś pewien:
- na luźnej nawierzchni zaciągnij ręczny, jak nic się nie dzieje to go nie ma,
- zobaczyć czy jest bezpiecznik od ESP
Witam
Pomyślałem, że mogę poszukać fizycznie elementów wyposażenia sugerujące czy samochód jest wyposażony w ESP, tylko co konkretnie
Fizycznie to najłatwiej sprawdzić obecność czujnika obrotu. Znajduje się on pod siedzeniem pasażera we wzmocnieniu poprzecznym od tylnej strony. Jeśli jest pusta wtyczka jak u mnie to wszystko jasne.
Inny element widoczny to pompa ABS, czy inaczej stwierdzenie czy jest pompa ABS czy ESP. Zdjęcia oddające różnice w wyglądzie gdzieś były na forum. Ogólnie ESP jest nieco większa i ma bogatszą wtyczkę - wiązkę. Pompa jest widoczna w prawym górnym rogu przegrody czołowej patrząc od przodu auta (jak pamiętam pod skrzynką bezpieczników w komorze silnika)
Ogólnie trochę tych MK2 FL bez ESP jeździ. Natomiast saloon jeśli wprowadza w błąd (świadomie lub nie) - to tego nie chce się nawet komentować
Witam po krótkiej przerwie.
Dostałem już pomoc w VINie od forumowicza i tam nie ma żadnej informacji o ESP. Można oczywiście sprawdzić
wf0sxxgcds9u64712
Grinch... taki mam zegar jak pokazujesz na zdjęciu.
Wszystkim dziękuję za zainteresowanie i sprawdzę Wasze wskazówki choć w sobotę dostałem maila od sprzedawcy, gdzie potwierdził że jednak nie ma ESP w tym samochodzie. Pierwszy kupujący miał możliwość go odmówić :)
Pzdr
...
wf0sxxgcds9u64712
...
Nie ma ESP, jest natomiast ABS na wszystkie 4 koła:
4 Wheel Anti-Lock Braking System
szkodnik85 11-03-2014, 13:42 Witam kolegów
Mój pierwszy post więc chciałbym się przywitać.
A teraz moje pytanie co do montażu esp, kolega mayak pisał że trzeba wykonac calą instalację oraz przerobić wtyczke pompy abs. Ja w swoim samochodzie posiadam już fabryczną intalację czyli w kolumnie kierownicy wtyczka do czujnika położenia kierownicy, pod fotelem pasażera wtyczka do żyroskopu.
Czy w tym przypadku też muszę przerabiać wtyczke od pompy abs czy jest już gotowa wtyczka oraz zamontowana pompa abs/esp ? Jest jakas możliwość sprawdzenia tego bez rozbierania obudowy akumulatora i dostania się do pompy ?
wtyczka do pompy ABS jest zupełnie inna od wtyczki do pompy ESP, nawet pinów nie da się poprzekładać, trzeba lutować - czyli trzeba kupić pompę ESP i wtyczkę do niej
szkodnik85 11-03-2014, 15:03 Rozumiem że kable będą już w tej kostce która jest teraz i poprostu trzeba je przelutować do nowej kostki ?
troszkę trzeba dołożyć - porównaj schematy abs i esp
szkodnik85 13-03-2014, 19:55 No to kolego gdzie idą te kable które juz mam ( kostka czujnika polozenia kierownicy oraz kostka żyroskopu)
malisz182 02-12-2016, 13:32 No to kolego gdzie idą te kable które juz mam ( kostka czujnika polozenia kierownicy oraz kostka żyroskopu)
Kable idą tylko do połowy drogi gdyż wiązki są modułowe.
Mam pytanie, czy ktoś ustalił w końcu czy trzeba wymieniać czujniki w kołach na te z esp ?
miedzianek 16-04-2019, 13:06 Wiem, odśwież, ale potrzebuję porady, gdyż będę montował u siebie ESP
Gdzieś przeczytałem, że w niektórych przypadkach trzeba było coś przy kierownicy wymieniać, gdyż czujnika kąta skrętu nie dało się dołożyć.
Ile w tym prawdy?
Ja mam takie coś jak na foto i wydaje się, że dołożę bez problemu, ale wolę zapytać, zanim się zabiorę za kompletowanie elementów
Jak z mocowaniem pompa abs a esp, są inne czy mając same abs normalnie zamontuję?
No i jeszcze sprawa jak z programowaniem: najpierw złożyć instalację, odpowietrzyć, a później konfiguracja czy najpierw składam, konfiguracja i wtedy odpowietrzenie?
Jaką konfigurację w ogóle trzeba wykonać?
krzys1968 16-04-2019, 18:05 Wiem, odśwież, ale potrzebuję porady, gdyż będę montował u siebie ESP
Moze sie przyda https://www.youtube.com/watch?v=GJYrXMZIOvI
miedzianek 17-04-2019, 22:22 Moze sie przyda https://www.youtube.com/watch?v=GJYrXMZIOvI
hmm, zbiorniczek płynu hamulcowego też trzeba wymienić? Rosyjskiego ni huhu nie rozumiem
miedzianek 11-08-2020, 16:38 @ODŚWIEŻAM
mayak może będzie wiedział
Temat nadal aktualny, szukam gratów sensownych
Pompa też musi być jakaś specjalna? Na filmie u gościa leży na stole i jakieś zdjęcie pokazuje. ABS już mam, jednak mam przedlifta, a chcę wymienić pompę na polifta i nie wiem, czy serwo też muszę na te drugie wymieniać, żeby zadziałał mi DDS
Co do przewodów: pewnie wystarczy z wtyczki kolorami lecieć, bo widzę na tym filmiku, że z wtyczki i za termokurczem, czyli za miejscem lutowania idzie ten sam kolor. Czyli łatwiej te oryginalne z CAN dobrać. Resztę brakującą dorobić można ale to już łatwiej wtedy, bo to do czujnika kąta, przycisku i żyro
No i pytanko o mocowanie: czy jest takie samo? Bo w katalogu 7zap pokazuje mi 2 różne numery mocowań, nie wiem, czy pompa ESP polift wejdzie mi w mocowanie od ABS przedlift
pompa ABS musi być od wersji z ESP (są jeszcze bez ESP zarówno przed jak i polifty)
DDS wymaga poliftowej pompy i poliftowych zegarów (wg rosyjskiego forum, ja tego nie sprawdzałem)
kabelkologia - kierowałem się schematami a nie kolorami przewodów
|
|