Zobacz pełną wersję : [All TDCI] Dodatkowe chłodzenie IC


berater
30-01-2011, 08:35
Są w tym dziale 2 świetne tematy o podmiance IC na większy o większej wydajności.
Nie mogę sobie pozwolić na zmianę IC z powodu gwarancji.
Przyszedł mi do głowy inny sposób. Jeśli piszę głupoty nie bijcie :)
Co by było gdyby założyć jakieś dodatkowe, wymuszone chłodzenie IC ?
Chodzi o chwilowe chłodzenie, sterowane jakimś czujnikiem temperatury (jakim, gdzie do dyskusji), który włącza układ dodatkowego chłodzenia po przekroczeniu zadanej temperatury.
Myślę o 2 wariantach:
1. Chłodzenie powietrzne. Dodatkowy wentylator.
Gdzie, jaki, czy się zmieści, czy nie za bardzo obciąży altka ?
2. Chłodzenie wodne. Spryskiwacze np od reflektorów. Kwestia dodatkowego zbiornika lub wykorzystanie istniejącego. Kwestia kosztów płynu i częstego dolewania, ale dodatkowy efekt mycia chłodnicy (czy dobrze się domyślam, że zasyfiony IC ma duże straty ?)
Myślę o taki rozwiązaniu jak poniżej:
http://www.youtube.com/watch?v=ZyzvlIVz7tQ&feature=player_embedded

Snajper_881
30-01-2011, 10:34
Witam!
Dobrze, że założyłeś ten temat.
Na dniach będę zmieniać IC, jednak ostatnio zastanawiałem się, czy nie zmienić na IC z jakimś natryskiem, już coś porządnego.

Nie wiem czemu, ale oglądając ten film, dostałem pompy :D Ten dźwięk...:D

berater
30-01-2011, 10:43
A część osób, związana gwarancją, będzie zainteresowana samym "wytryskiem" :). Tym bardziej, że (jeśli dobrze rozumiem) większa wydajność IC potrzebna jest tylko w czasie upałów, dużym obciążeniu turbawki. Wynika mi z tego, że w samochodach nie zaczipsowanych, z fabrycznym IC, natryski będą się włączały sporadycznie. Idąc tą logiką, przy zmienionym IC na większy, jeszcze rzadziej.

Rijndael
30-01-2011, 11:36
Dodatkowy wiatrak, obawiam się, w przypadku FMIC niewiele pomoże. bo przy dużych prędkościach raczej nic nie da, a przy małych nie będzie specjalnie potrzebny. Po za tym chyba nie bardzo jest miejsce na montaż czegoś takiego.

Natrysk oczywiście działa i jest stosowany w wielu sportowych lub mocno zmodyfikowanych autach, ale robić coś takiego w seryjnym Mondeo? Nie bardzo widzę sens. Po za tym piszesz o gwarancji, a to przecież chyba nawet większa ingerencja niż zmiana IC na większy...

berater
30-01-2011, 12:06
Założenia:
1. Samochód na gwarancji.
Do końca gwarancji jeżdżę na box-ie. Potem wirus.
2. Skoro fabryczny IC nie wyrabia w określonych warunkach termicznych i obciążeniowych, zakładam dowolne spryskiwacze (np. od skody), podłączone do tej samej pompy i zbiornika co spryskiwacze reflektorów.
Nie wiem gdzie można byłoby mierzyć temperaturę IC do sterowania wł/wył spryskiwaczy. Owszem w tym samym czasie leje się płyn bez sensu na reflektory, ale to można przeboleć.

Wydaje się to mniejszą ingerencją (gwarancja) niż podmiana IC.
W każdej chwili demontuję spryskiwacze, czopuję korkami trójniki i jest fabryka.

Mam nadzieję, że nie bredzę.

Rijndael
30-01-2011, 12:15
Wydaje się to mniejszą ingerencją (gwarancja) niż podmiana IC.
W każdej chwili demontuję spryskiwacze, czopuję korkami trójniki i jest fabryka.
Jeśli IC zrobisz taki, ze pasuje w miejsce fabrycznego to tak samo go bez problemu zdemontujesz... Natrysk na IC stosuje się raczej w sytuacjach, kiedy nie można już zastosować większego, bo z przyczyn oczywistych jest to rozwiązanie mało praktyczne (woda się szybko skończy). Jeśli jeszcze zamierzasz zrobić ten natrysk w taki sposób, że płyn będzie lał się jednocześnie na reflektory to na ile Ci on starczy? Nie wspomnę już o tym, że zmniejszysz w ten sposób ciśnienie idące na reflektory i może być zbyt małe, żeby skutecznie je czyścić.

Moja rada -- póki masz auto na gwarancji to ustaw box tak, żeby seryjny IC sobie radził i odpuść sobie modyfikacje. Po gwarancji zamontuj porządny FMIC, wydech i jedź na strojenie, a box wywal. ;)

INVERTER
30-01-2011, 12:18
No ale przeciez latem jak masz wlaczonom klime to wentylator chlodnicy pracuje na okraglo i przy okazji chlodzi tez intercooler , a jak zapodasz wieksze IC to ten efekt wymuszonego schladzania jest olbrzymi :619:

Opisalem to ze szczegulami i pomiarami w jakims temacie o IC :569:

No chyba ze ktos jezdzi bez klimy hihi :roll:

Ale mozna np. wstawic na wyjsciu z IC termo wlacznik ktory by powiecmy przy 20*C niezaleznie uruchamial ten wentylator :619: ( to by sie przydalo przy palowaniu od swiatel do swiatel) to by byl niezly bajer , chyba se cos takiego zapodam :P

Rijndael
30-01-2011, 12:21
No ale przeciez latem jak masz wlaczonom klime to wentylator chlodnicy pracuje na okraglo i przy okazji chlodzi tez intercooler , a jak zapodasz wieksze IC to ten efekt wymuszonego schladzania jest olbrzymi :619: P
Skoro jest taki "olbrzymi" to dlaczego nie stosuje się tego rozwiązania w praktycznie żadnych projektach?

INVERTER
30-01-2011, 12:32
Skoro jest taki "olbrzymi" to dlaczego nie stosuje się tego rozwiązania w praktycznie żadnych projektach?

Nie stosuje sie :027: ja widzialem IC z dedykowanymi wentylatorami :619:

Hymm, w praktycznie kazdym PROJEKCIE, oile jest to mozliwe IC jest montowane tuz przed chlodnicom cieczy/ co by wentylatory chlodnicy zaciagaly powietrze poprzez chlodnice cieczy i intercooler :619::619::619:

berater
30-01-2011, 12:32
Moja rada -- póki masz auto na gwarancji to ustaw box tak, żeby seryjny IC sobie radziłChyba masz rację. Tyle, że chciałem właśnie box podkręcić wyżej.
Ale mozna np. wstawic na wyjsciu z IC termo wlacznik ktory by powiecmy przy 20*C niezaleznie uruchamial ten wentylatorNo, no dobrze kombinujesz. To chyba byłoby najłatwiejsze rozwiązanie. Czy dobrze rozumiem, że jeśli hipotetycznie wentylator chodzi na okrągło, to wystarczająco schłodzi IC ?
Opisalem to ze szczegulami i pomiarami w jakims temacie o IC A mógłbyś się pofatygować ? Nie mogę znaleźć.

INVERTER
30-01-2011, 12:49
Chyba masz rację. Tyle, że chciałem właśnie box podkręcić wyżej.
No, no dobrze kombinujesz. To chyba byłoby najłatwiejsze rozwiązanie. Czy dobrze rozumiem, że jeśli hipotetycznie wentylator chodzi na okrągło, to wystarczająco schłodzi IC ?
A mógłbyś się pofatygować ? Nie mogę znaleźć.

Tu:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=109262&highlight=intercooler&page=5 post 24!!!

NO przeciez w MK4 ic jest montowane bezposrednio na chlodnice cieczy , wiec napewno wentylator bedzie schadzal IC i to calkiem mocno :619:

W Mk3 ic jest ponizej chlodnicy cieczy i oddalony odniej :( wiec niema takiego efektu, chyba ze ktos ma wieksze ic przesuniete blisko chlodnicy tak jak ja :P

berater
30-01-2011, 13:18
Dzięki za link, poczytam
NO przeciez w MK4 ic jest montowane bezposrednio na chlodnice cieczy , wiec napewno wentylator bedzie schadzal IC i to calkiem mocnoO widzisz, na taką informację czekałem. Teraz pozostaje opracować koncepcję sterowania wł/wył.

Chyba ostatecznie zdecyduję się na "wentylowanie" tak jak radzi INVERTER.
Czujnik należy zamontować na wyjściu z IC (?). Ponieważ nie znam się na elektryce, musicie mi podpowiedzieć jakiego należy użyć czujnika. Czy kombinować coś z termistorem, żeby wentylator obracał się ze zmienną prędkością zależnie od temperatury ?
Jakby ktoś zrobił taki projekcik (co i gdzie podłączyć) i zamieścił tu dla potomnych, miałby nie tylko moją wdzięczność.

Rijndael
30-01-2011, 13:43
Hymm, w praktycznie kazdym PROJEKCIE, oile jest to mozliwe IC jest montowane tuz przed chlodnicom cieczy/ co by wentylatory chlodnicy zaciagaly powietrze poprzez chlodnice cieczy i intercooler :619::619::619:
Widziałem co najmniej kilkaset profesjonalnie zmodyfikowanych aut i żadne nie miało takiego rozwiązania. Pokaże te super projekty z wentylatorami na FMIC-u, chętnie się z nimi zapoznam.

A dlaczego się tego nie stosuje? Na chłodnicy wody montuje się wentylatory ze względu na fakt, ze silnik mocno grzeje się nawet gdy pracuje na biegu jałowym, czyli np. podczas powolnej jazdy w korku trzeba wymusić obieg powietrza, bo ze względu na minimalna prędkość naturalnego obiegu powietrza praktycznie nie ma. Z kolei FMIC na biegu jałowym nie grzeje się praktycznie w ogóle, podobnie przy spokojnej jeździe, gdzie turbina nawet na dobre nie wstanie. Dlatego w jego przypadku wentylatorów się nie stosuje, bo przy spokojnej jeździe z małymi prędkościami są niepotrzebne, a przy dynamicznej jeździe z większymi prędkościami utrudniałyby wręcz przepływ powietrza przez FMIC.

Czujnik należy zamontować na wyjściu z IC (?). Ponieważ nie znam się na elektryce, musicie mi podpowiedzieć jakiego należy użyć czujnika. Czy kombinować coś z termistorem, żeby wentylator obracał się ze zmienną prędkością zależnie od temperatury ?
Jakby ktoś zrobił taki projekcik (co i gdzie podłączyć) i zamieścił tu dla potomnych, miałby nie tylko moją wdzięczność.
Ale wentylator na chłodnicy służy do utrzymania ODPOWIEDNIEJ temperatury cieczy chłodzącej (a w konsekwencji ODPOWIEDNIEJ temperatury silnika jako takiego), a nie jak najniższej, jeśli włączysz go na stałe czy będziesz włączał w przypadkowych momentach to zaburzysz jego podstawową rolę. Ogólnie "rady" INVERTERA to jak zwykle straszne druciarstwo, ale ostatecznie to Twoje auto. ;)

INVERTER
30-01-2011, 14:01
Widziałem co najmniej kilkaset profesjonalnie zmodyfikowanych aut i żadne nie miało takiego rozwiązania. Pokaże te super projekty z wentylatorami na FMIC-u, chętnie się z nimi zapoznam.

A dlaczego się tego nie stosuje? Na chłodnicy wody montuje się wentylatory ze względu na fakt, ze silnik mocno grzeje się nawet gdy pracuje na biegu jałowym, czyli np. podczas powolnej jazdy w korku trzeba wymusić obieg powietrza, bo ze względu na minimalna prędkości naturalnego obiegu powietrza praktycznie nie ma. Z kolei FMIC na biegu jałowym nie grzeje się praktycznie w ogóle, podobnie przy spokojnej jeździ, gdzie turbina nawet na dobre nie wstanie. Dlatego w jego przypadku wentylatorów się nie stosuje, bo przy spokojnej jeździe z małymi prędkościami są niepotrzebne, a przy dynamicznej jeździe z większymi prędkościami utrudniałyby wręcz przepływ powietrza przez FMIC.


Ale wentylator na chłodnicy służy do utrzymania ODPOWIEDNIEJ temperatury cieczy chłodzącej (a w konsekwencji ODPOWIEDNIEJ temperatury silnika jako takiego), a nie jak najniższej, jeśli włączysz go na stałe czy będziesz włączał w przypadkowych momentach to zaburzysz jego podstawową rolę. Ogólnie "rady" INVERTERA to jak zwykle straszne druciarstwo, ale ostatecznie to Twoje auto. ;)

Ogolnie to ty wierz ze dzwoni, ale niemasz pojecia w ktorym kosciele :roll: od utrzymywania odpowiedniej tem. silnka jest termostat a nie wentylator :569: ( wentylator ma niedopuscic do przegrzania silnika ) wlaczony nawed na stale wentylator niczego nie zaburzy ( a plynu chlodzoncego itak nie wychlodzi ponizej tem zewnetrznej) , no moze wydluzy czas nagrzewania silnika w zimie ale tez minim :roll: ( recylkulacja powietrza pod maskom bedzie spora hihi) A wiesz ze kiedys w starszych autah wentylator byl napedzany paskiem i pracowal ciagle!!! Teraz jest on sterwany i wylanczany kiedy niema potrzeby chlodzenia by oszczedzac energie , powiec ze otym wiedziales bo rece opada.... :(

berater
30-01-2011, 14:04
Kocham tematy, w których spotyka się INVERTER (http://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=77534) i Rijndael (http://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=28585).
Nie pamiętam jednego, w którym byliby zgodni.
A wracając do tematu, Rijndael (http://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=28585) zasiał wątpliwości. Odpowiedział INVERTER (http://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=77534).
Bardziej przemawia do mnie argumentacja INVERTER (http://forum.fordclubpolska.org/member.php?u=77534)a. Ciekawe co inni na to. Bo już sam nie wiem co ma w tej sytuacji sens. Na razie wykluczam wymianę IC. Koncentruję się na dodatkowym chłodzeniu fabrycznego. Nadmuch lub natrysk wody.

Rijndael
30-01-2011, 14:13
Ogolnie to ty wierz ze dzwoni, ale niemasz pojecia w ktorym kosciele :roll: od utrzymywania odpowiedniej tem. silnka jest termostat a nie wentylator :569: ( wentylator ma niedopuscic do przegrzania silnika )
Ty chyba nie potrafisz czytać ze zrozumieniem, co zresztą nie dziwi biorąc pod uwagę ilość błędów ortograficznych w Twoich postach. Wentylator jest jednym z elementów układu chłodzącego i wszystkie one ze sobą współpracują. To jaki jest w danym momencie obieg cieczy chłodzącej to jedno, a to kiedy włącza się wentylator to drugie.


no moze wydluzy czas nagrzewania silnika w zimie ale tez minim :roll:
Nie może tylko na pewno, a to jest w dieslu problem i bez Twoich druciarskich pomysłów.

Nadmuch lub natrysk wody.
Jak już musisz to zrób natrysk, ale jako osobny układ sterowany czujnikiem temperatury, a nie druciarsko podłaczony do spryskiwaczy reflektorów. To przynajmniej będzie jakoś tam działać, a jak zmienisz FMIC na większy to też się może przyda (chociaż w TDCI to jednak przerost formy nad treścią).

--

Przede wszystkim trzeba zrozumieć jaka jest rola IC w doładowanym silniku. Otóż jego zadaniem jest chłodzenie powietrza którego temperatura rośnie NA SKUTEK SPRĘŻANIA. Jeżeli powietrze w dolocie nie jest sprężane (bo auto pracuje na biegu jałowym lub kierowca jedzie bardzo delikatnie i turbina praktycznie nie pompuje) to IC nie pełni żadnej roli, nie mówiąc o jakimś wiatraku na nim. Z kolei przy większych prędkościach IC chłodzony jest pędem powietrza i wiatrak też nic tu nie pomoże.

Wiatrak na IC mógłby być może pomóc w sytuacji, gdyby ktoś rozpędzał się na pełnym gazie i wysokich obrotach do np. 50-60 km/h a potem hamował i tak w kółko. Tak jeździsz berater? ;)

INVERTER
30-01-2011, 14:35
No to se pogadalismy g:DD

A wracajac do tematu, najleprzy byl by termo wlacznik/wylacznik na wyjsciu z IC , ustawiony na 20*C ( niewiem jak jest w Mk4 ale W Mk3 obroty biegu jalowego zaleza od temperatury na MAP sensoze) ponizej 15*C trzyma 900obr/min a potem spadajom wraz ze wzrostem tem. az do 20*C gdzy wynosza 750obr/min) wiec 20*C to dobry punkt co by nie zabuzac pracy slnika :roll:

W rzeczywistosci to te dodatkowe cykle pracy wentylatora bedom mialy miejsce tylko w upalne dni w ruchu miejski podczas stania w korku itd. Wetnt bedzie sie wlanczal tylko wtedy kiedy bedzie taka potrzeba :619: jak mocniej podepczesz na niskich biegach i sie gwaltownie zatrzymasz , wyscigi na swiatlach np. No i napewno bedzie mniej czarnych bonczkow :P

Kombinuj jak to zrobic, natrysk wody na ic to faktycznie zbyt skomplikowane :roll: ( trzeba by wykozystac pompe od spryskiwaczy, no i dolewanie plynu/wody)

Kazdy IC oprucz wydajnosci chlodzenia ma tez swoja pojem nosc cieplnom, jak stoisz w korku to masz zero recylkulacji powietrza zato powietrze mimo ze niesprezane przez turbine ma okolo 100*C i sukcesywnie nagrzewa IC , jak dlugo postoisz to go nagrzeje nawet do 50*C i w momecie jak ruszysz po trzeba przejecjac spory kawalek zanim sie ICk schlodzi , a z wentylatorkiem to bedzie zimny nawet na postoju , zawsze gotowy do akcji hihi :P

jendrekmak
30-01-2011, 14:37
OT
Rijndael Postów: 1,000 - gratuluję:one:

abstra***ąc od tego wszystkiego to ostatnio pojawili się "młodzi" gniewni, którzy mają bardzo wiele do powiedzenia i nie słuchają innych. trudno. chyba "ukryję" się jak kolega Docento (chylę czoła dla jego wiedzy) albo w ogóle się z tego wypiszę

berater
30-01-2011, 14:50
Tak jeździsz berater?
Rzadko, ale jak się nieraz wku..rzę to i owszem :)
Wetnt bedzie sie wlanczal tylko wtedy kiedy bedzie taka potrzebaNo właśnie. A na zimę można ustawić wyższą temperaturę graniczną ? Czy nie ma sensu ?
No i napewno bedzie mniej czarnych bonczkow Szczególnie przy podkręconym boxie.

Cały czas bierzcie pod uwagę, że nie mam doświadczenia i wiedzy w modach tego typu.

INVERTER
30-01-2011, 15:11
OT
Rijndael Postów: 1,000 - gratuluję:one:

abstra***ąc od tego wszystkiego to ostatnio pojawili się "młodzi" gniewni, którzy mają bardzo wiele do powiedzenia i nie słuchają innych. trudno. chyba "ukryję" się jak kolega Docento (chylę czoła dla jego wiedzy) albo w ogóle się z tego wypiszę

To ja sie dopisze do tego OT chociasz pewnie mi to niewolno i zaraz dostane bana :roll: Mario sie pewnie juz gdzies tam czai na mnie :(

Niechce nikogo obrazic ale mysle ze jak temat jest o czyms konkretnym to trzeba pisac konkrety i zeby cos wniesc do tematu, a wszelkie tezy jednych sa po to zeby inni je wlasnie podwazali ale tagrze powiedzieli dlaczego sie nie zgadzaja :P

Latwo jest mowic to, z czym wszyscy sie zgadzaja bo przeczytali tom samom ksiazke , gorzej jak trzeba sie wybic z czyms wlasnym a nie tylko zaporzyczonym. Tak juz jest ten swiat zbudowany :roll:

Bo czasami leci 10-15 postow gdzie grupka zapewne znajacych sie panow klepie sie nawzajem po plecach , wymienia usciski, buziaczki , pozdrowienia itd. a jak jest temat o laniu wody i zaciskaniu wiezi to lejemy wode i zaciskamy wiezi, :P

Snajper_881
30-01-2011, 15:52
Ja tam się w sumie nie znam aż tak, ale osobiście chyba zrobię natrysk na większy IC którego na dniach wymieniam. Wentylator jakoś mnie nie przekonuje.
Ale widzę że Wy macie problem z tym układem spryskiwacza że aż.....ściska.
Co za problem jest dołożyć drugi zbiorniczek, dajmy nawet od Mondeo wraz z pompką, gdzie wlana będzie tylko czysta woda, podpiąć to pod spryskiwacze które zamontujemy gdzieś koło IC i odpowiednio skierujemy, dla mnie, żaden? Jedyne z czym miałbym problemy to Panowie elektryka, tzn jak ruszyć pompkę, bo ja się ogólnie nie lubię z kablami. Dla pierwszego lepszego elektryka to będzie 5 minut roboty, więc generalnie problem już rozwiązany. Kwestia wężyków łączących dysze ze zbiornikiem to chyba nie problem. Ja tak to widzę...

berater
30-01-2011, 16:01
od Mondeo wraz z pompkąGdzie masz zamiar go umieścić ? Ciekawe jak szybko będzie zużywane chłodziwo. Dobrze by było go nie napełniać częściej niż raz w tygodniu. Marz mi się jeszcze sygnalizacja pustego zbiornika.

Pax vobiskum drodzy parafianie ! :)
Zakopcie szabelki i wracajcie na łono naszej społeczności.
Dla rozluźnienia atmosfery, doradźcie poza tematem gdzie i jaki kupić manometr do mierzenia ciśnienia doładowania w 2 wariantach:
1. Manometr roboczy do doraźnych pomiarów warsztatowych.
2. Estetyczny manometr w kabinie, do permanentnej inwigilacji ciśnienia.

Snajper_881
30-01-2011, 17:46
Gdzie masz zamiar go umieścić ? Ciekawe jak szybko będzie zużywane chłodziwo. Dobrze by było go nie napełniać częściej niż raz w tygodniu. Marz mi się jeszcze sygnalizacja pustego zbiornika.

Gdzieś się przecież wciśnie.
Odnośnie sygnalizacji, trochę myślę gorsza sprawa to jest ale pewnie do ogarnięcia. Przydałby się osobny włącznik, żeby razem nie szło to z spryskiwaniem szyby czy reflektorów, to jest totalny bezsens. Tylko, że dodany przycisk, to oszpecenie wnętrza auta, trza by dziada upchać gdzieś.

Zakopcie szabelki i wracajcie na łono naszej społeczności.
Dla rozluźnienia atmosfery, doradźcie poza tematem gdzie i jaki kupić manometr do mierzenia ciśnienia doładowania w 2 wariantach:
1. Manometr roboczy do doraźnych pomiarów warsztatowych.
2. Estetyczny manometr w kabinie, do permanentnej inwigilacji ciśnienia.No ale to tu nam się OFFTOP zrobi noo... :(

berater
30-01-2011, 17:55
Ostatnio edytowane przez TOMGOLDzięki.
No ale to tu nam się OFFTOP zrobi noo..Chciałem na chwilę odwrócić uwagę walczących :). A tak na serio doradźcie z tymi manometrami.

trafal
30-01-2011, 20:27
1. Manometr roboczy do doraźnych pomiarów warsztatowych.
2. Estetyczny manometr w kabinie, do permanentnej inwigilacji ciśnienia.
Ciekawe pytanie kolega @berater zadał, sam jestem zainteresowany takim cudem w kabinie - może ktoś coś doradzić co kupić i jak zamontować?

Rijndael
30-01-2011, 22:16
W rzeczywistosci to te dodatkowe cykle pracy wentylatora bedom mialy miejsce tylko w upalne dni w ruchu miejski podczas stania w korku itd.
Po pierwsze wtedy wentylator i tak jest zazwyczaj włączony, a po drugie w takiej sytuacji chłodzenie IC jest zbędne bo powietrze nie jest w zasadzie sprężane.

Kazdy IC oprucz wydajnosci chlodzenia ma tez swoja pojem nosc cieplnom, jak stoisz w korku to masz zero recylkulacji powietrza zato powietrze mimo ze niesprezane przez turbine ma okolo 100*C i sukcesywnie nagrzewa IC
Jakie 100 stopni? Dobrze się czujesz? ;)

heko
31-01-2011, 00:00
Jakie 100 stopni? Dobrze się czujesz?
...nie wiem czy to będzie 100st...ale jedno jest pewne...w korku nawet gdy niema doładowania, temp. w komorze silnika jest b. wysoka...cały dolot łącznie z IC nagrzewa się od samego środowiska w którem się znajduje...do tego sama turbina jest gorąca...a wolno przepływające powietrze w dolocie zdąży się mocno nagrzać...więc nawet gdy wystartujesz, bezwładność cieplna jest na tyle duża, że za nim IC się schłodzi mijają długie sek.
...IC umieszczone ciasno zaraz przed chłodnicą są chłodzone powietrzem wysysanym przez wentylatory (MK4)...w MK3 efektu tego brak...więc dodatkowy wentylator zdał by egzamin......natrysk będzie dobry w każdych warunkach...i nie musi to być nawet zimna woda...ponieważ występuje wtedy efekt schładzania przy odparowywaniu wody :D

INVERTER
31-01-2011, 00:31
No wlasnie nie jest caly czas wlaczony:( ja mowie o tym zeby sie IC niepotrzebnie nie nagrzewal ;) Podczas podjezdzania w korku latem mialem na orginalnym IC nawed do 50*C a za samochodem robilo sie czarno przy ruszaniu:P

Wiesz zaraz po zatrzymaniu (auto dobrze rozgrzane) temperatura turbosprezarki wynosi okolo 150*C ( przynajmniej umnie tak jest, mam wskaznik EGT) i powietrze z niej wyplywajace, mimo ze nie sprezone po kilku minutach nagrzewa bez wiekszych problemow IC oddalone o 2,5m od turbiny do 30*C (a na zawnatrz dzisiaj jest -4*C) , w momecie gdy sie zatrzymalem to tem. za IC zczytana z MAP wynosula -3*C . No to ile moze miec powietrze na wylocie z turbosprezarki :roll: Tak strzelilm ze 100*C (latem to wiecej niz pewne). Ale faktem jest ze jak postoisz jeszcze kilka minut to turbina sie schlodzi ( zwlaszcza czesc zimna turbiny) i tem. na IC spadla do 17*C ( dodam ze na zewnatrz jest -4*C) i ze powietrze od mometu opuszczenia turbosprezarki odaje cieplo w orurowanie i w wielki IC zanim dotrze do MAP sensora, a ciagle ma 17*C !!! Czyli na wylocie z turbiny bedzie mialo z 50*C ( zwroc uwage ze powietrze ktore wpada do turbosprezarki i sie w niej ogrzewa mialo -4*C, latem bedzie mialo 20-25*C, a tuz nad rozgrzanym asfaltem w korku 40*C i o tyle stopni bardziej sie nagrzeje !!! )

Jak cos sie nie zgadza to pisz ;)

Struna
31-01-2011, 11:38
występuje wtedy efekt schładzania przy odparowywaniu wody nooo to by można jeszcze jakiś alkohol użyć, będzie jeszcze lepiej odparowywać ( chłodzić ) :)

heko
01-02-2011, 00:16
nooo to by można jeszcze jakiś alkohol użyć, będzie jeszcze lepiej odparowywać ( chłodzić ) :)
..wystarczy koncentrat zimowego płynu do spryskiwaczy...z marketug:okulary

Struna
01-02-2011, 10:47
no ba :)
a do tego zapaszek i procenty w powietrzu :)

Rijndael
03-02-2011, 21:51
Jak cos sie nie zgadza to pisz ;)
Nie zgadza się cały czas to samo, tzn. umieszczając jakieś wiatraki które obniżą trochę temperaturę IC wtedy gdy jest to w zasadzie obojętne zmniejszasz jego efektywność wtedy, gdzie IC jest potrzebny (bo przy większej prędkości te wiatraki nic nie pomogą, a wręcz przeciwnie, będą blokować przepływ powietrza).

Zresztą, jak mówiłem, polecam obejrzeć jakie rozwiązania są stosowane w autach które mają po 300, 500 czy nawet więcej KM i nie wymyślać jakichś dziwacznych rozwiązań w niemal seryjnym TDCI.

A robi się to tak:

- Większy intercooler (ale nie za duży!!!), umieszczony w optymalnym miejscu tj. tam, gdzie ciśnienie powietrza będzie największe (jak komuś się nudzi to może wykombinować jakieś dodatkowe kierownice powietrza itp.)

długo, długo nic...

- Natrysk na intercooler

Tak to wygląda w 95% projektów.

INVERTER
19-02-2011, 17:09
Nie zgadza się cały czas to samo, tzn. umieszczając jakieś wiatraki które obniżą trochę temperaturę IC wtedy gdy jest to w zasadzie obojętne zmniejszasz jego efektywność wtedy, gdzie IC jest potrzebny (bo przy większej prędkości te wiatraki nic nie pomogą, a wręcz przeciwnie, będą blokować przepływ powietrza).

Zresztą, jak mówiłem, polecam obejrzeć jakie rozwiązania są stosowane w autach które mają po 300, 500 czy nawet więcej KM i nie wymyślać jakichś dziwacznych rozwiązań w niemal seryjnym TDCI.

A robi się to tak:

- Większy intercooler (ale nie za duży!!!), umieszczony w optymalnym miejscu tj. tam, gdzie ciśnienie powietrza będzie największe (jak komuś się nudzi to może wykombinować jakieś dodatkowe kierownice powietrza itp.)

długo, długo nic...

- Natrysk na intercooler

Tak to wygląda w 95% projektów.

Wszystko sie zgadza , ale autor tematu pytal o jakis prosty sposob dochlodzenia orginalnego IC w Mondeo Mk4. A wykozystanie orginalnego wentylatora chlodnicy (IC jest umieszczony tuz przed chlodnicom cieczy) dalo by napewno pozytywny efekt.

Chociaz wersja z natryskiem alkocholu zaczy mi sie coraz bardziej podobac 8) Najlatwiej bylo by wypic ten alkochol, a potem nasikac na IC :lol:

Rijndael
19-02-2011, 17:15
Wszystko sie zgadza , ale autor tematu pytal o jakis prosty sposob dochlodzenia orginalnego IC w Mondeo Mk4. A wykozystanie orginalnego wentylatora chlodnicy (IC jest umieszczony tuz przed chlodnicom cieczy) dalo by napewno pozytywny efekt.
To nie jest prosty sposób tylko głupi, prostym i skutecznym sposobem mogłoby być zrobienie lepszego nawiewu na IC (nie wiem czy w mk4 jest na to możliwe).