Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2006-2015] Współgranie hamulca z automatem


Kristoforos
31-01-2011, 21:06
Ja lajkonik w tym temacie jestem, więc sorry być może za zbyt naiwne pytanie:

Czy stojąc na światłach, w korku, gdziekolwiek, ale z wajchą ustawioną na "D", albo "S", jest jakaś różnica, czy stoję na hamulcu nożnym, czy ręcznym? Chodzi mi o to, czy hamulec "nożny" ma jakąś tajemniczą synchronizację ze sprzęgłem i skrzynia "czeka" na zdjęcie nogi z hamulca i dopiero wtedy zaczyna operować sprzęgłem. Czy może jest tak, że w trybie "D" i "S", gdy stoimy, samochód właściwie cały czas pracuje na "lekkim półsprzęgle" i jedna ryba, czy tego narowistego rumaka będziemy powstrzymywać nogą, czy ręką, czy stojąc pod górkę?

RafałB
01-02-2011, 08:43
Wg mnie na hamulcu nożnym automat "wie" że ma stać,a na ręcznym, przy puszczonym nożnym chce jechać,puszcza sprzęgło,ale nie może bo go blokujesz...
Dlatego na światłach tylko nożny,albo na N lub P przełącz,bo tak jak piszesz z ręcznym - to tylko zaszkodzi skrzyni...no chyba że sie nie znam i ktoś ma inne zdanie ;)

Dinar
01-02-2011, 09:30
czy hamulec "nożny" ma jakąś tajemniczą synchronizację ze sprzęgłem i skrzynia "czeka" na zdjęcie nogi z hamulcaPedał hamulca ma włącznik i on włącza sprzęgło,jak stoisz np.na światłach,korku to najlepiej dawać na N i zaciągnąć ręczny,na P też można ale trzeba tyrkotać wajchą przez wszystkie opcje a to maże coś tam wycierać,z kolei trzymanie pedału dłuższy czas to świecenie się stopu który w nocy nie ciekawie wygląda dla tego z tyłu i żarówki lampy dostają popalić.

Nie wolno na D i S zaciągać ręcznego [po puszczeniu hamulca] bo skrzynia,sprzęgło pracuje i mogą paść sterowniki a jest ich 5 szt,wymiana jednego to koszt około 2tyś.

MAG
01-02-2011, 10:05
Pedał hamulca ma włącznik i on włącza sprzęgło,jak stoisz np.na światłach,korku to najlepiej dawać na N i zaciągnąć ręczny,na P też można ale trzeba tyrkotać wajchą przez wszystkie opcje a to maże coś tam wycierać,z kolei trzymanie pedału dłuższy czas to świecenie się stopu który w nocy nie ciekawie wygląda dla tego z tyłu i żarówki lampy dostają popalić.

Nie wolno na D i S zaciągać ręcznego [po puszczeniu hamulca] bo skrzynia,sprzęgło pracuje i mogą paść sterowniki a jest ich 5 szt,wymiana jednego to koszt około 2tyś.

Włączanie P w trakcie postoju w korku jest bezsensownym, a nawet wręcz niepoprawnym działaniem.
W zupełności wystarcza N i zaciągnięcie ręcznego.

Jeżdżąc automatem zawsze tak robie, bo wiem jak mnie osobiście wkurza, gdy ktoś kto jest przede mną w korku, cały czas trzyma nogę na hamulcu.

Zresztą jak jeżdżę manulem, to tez w korku (albo stojąc dłużej pod światłami) daje na luz i zaciągam ręczny, a nie cały czas noga na hamulcu ....

Kristoforos
01-02-2011, 12:15
O, dzięki za odpowiedzi. To jest dokładnie to, czego chciałem się dowiedzieć. I właśnie ze względu na niechęć do trzymania nogi na hamulcu (bo drażni mnie to u innych, a sam staram się nie robić tego, co i mnie drażni), zastanawiałem się nad ręcznym i nad całą tą współpracą skrzyni z hamulcami.
Teraz jasno widać, że jeśli ręczny, to na "N".
Dzięki.

Hipos
01-02-2011, 13:52
Kiedy miałem krótką przygodę z automatem i musiałem go naprawiać to specjalista od naprawy skrzyń powiedział mi:
1) jak najrzadziej "machać" lewarkiem
2) hamulec nożny + D na skrzyni (zgodnie z pkt 1)
3) nigdy nie holować tylko na lewetę
4) nie wyjeżdżać na bujanego z zasp


Z drugiej strony tak jak pisali przedmówcy, wkurza mnie jak ktoś stoi na światłach i wali po oczach stopami.

No i mam manuala ...


Michał

Slartibartfast
01-02-2011, 14:31
A co się dzieje w eSiowym automacie na "D" bez gazu i hamulca? Puszczasz hamulec i od razu zasprzęgla i próbuje ciągnąć, nawet bez gazu?
Pytanie może banalne, ale nie mam doświadczenia z automatami - tylko jakieś 2 lata temu trochę pojeździłem Windstarem po Stanach i zachowania w tym właśnie momencie nie pamiętam

Dinar
01-02-2011, 14:45
Puszczasz hamulec i od razu zasprzęgla i próbuje ciągnąć, nawet bez gazuTo znaczy że automat jest sprawny.

RafałB
01-02-2011, 15:20
Puszczasz hamulec i od razu zasprzęgla i próbuje ciągnąć, nawet bez gazu?


Tak dokładnie,nie tylko próbuje ale powoli rusza do przodu - tak jest w każdym (sprawnym) automacie i tak ma być ;)

slavco
01-02-2011, 16:23
No to z deczka źle... podobno w DSG VW (nie jestem pewien ale tak słyszałem) to coś takiego jak chyba się nazywa AUTO HOLD czy jak tam... W każdym bądź razie stoisz na światłach, wciskasz nożny i puszczasz a on ci sam trzyma hamulec , tyle że tylne stopu nie walą po oczach. Jak zielone to wciskasz gaz a on automatycznie puszcza hamulec i już.

fumfel
01-02-2011, 16:25
Włączanie P w trakcie postoju w korku jest bezsensownym, a nawet wręcz niepoprawnym działaniem.
W zupełności wystarcza N i zaciągnięcie ręcznego.

Jeżdżąc automatem zawsze tak robie, bo wiem jak mnie osobiście wkurza, gdy ktoś kto jest przede mną w korku, cały czas trzyma nogę na hamulcu.

Zresztą jak jeżdżę manulem, to tez w korku (albo stojąc dłużej pod światłami) daje na luz i zaciągam ręczny, a nie cały czas noga na hamulcu ....

Dokładnie tak jak piszesz

Poza tym zwróćcie na chwilowe spalanie podczas tych operacji.
Jak mam na D i na hamulcu to spala mi więcej niż jak na N i na hamulcu(ręcznym czy nożnym bez różnicy). Więc w stosunku rocznym chyba warto.

Palek_PL
02-02-2011, 12:30
A co się dzieje w eSiowym automacie na "D" bez gazu i hamulca? Puszczasz hamulec i od razu zasprzęgla i próbuje ciągnąć, nawet bez gazu?
Pytanie może banalne, ale nie mam doświadczenia z automatami - tylko jakieś 2 lata temu trochę pojeździłem Windstarem po Stanach i zachowania w tym właśnie momencie nie pamiętam

Zaczyna sie kolebać do przodu jak w manualu na półsprzęgle ;) powoli i ociężale czekając z utęsknieniem aż wypuścisz na pole 203 koniki :619: pzdr!

pbobek
02-02-2011, 12:41
Dokładnie tak jak piszesz

Poza tym zwróćcie na chwilowe spalanie podczas tych operacji.
Jak mam na D i na hamulcu to spala mi więcej niż jak na N i na hamulcu(ręcznym czy nożnym bez różnicy). Więc w stosunku rocznym chyba warto.

A myślałem że automat ma ułatwić jazdę...

Jazda w automacie w korku w ten sposób chyba nie ułatwia bo "wajchlowania" jest tyle samo z tym że więcej można popsuć:P

Chyba że się ma automat i się go używa, nie patrząc na świecące się światła stop, żarówki i chwilowe spalanie..

RafałB
02-02-2011, 13:09
[QUOTE=pbobek;1590564A myślałem że automat ma ułatwić jazdę.../QUOTE]

No i ułatwia...w korku tylko puszczasz/wciskasz hamulec nożny a drążek jest na D,a w manualu ta sama sytuacja i: sprzęgło 1-ka,może 2-ka,potem luz i tak wkółko.

RafałB
02-02-2011, 13:10
[QUOTE=pbobek;1590564 A myślałem że automat ma ułatwić jazdę.../QUOTE]



No i ułatwia...w korku tylko puszczasz/wciskasz hamulec nożny a drążek jest na D,a w manualu ta sama sytuacja i: sprzęgło 1-ka,może 2-ka,potem luz i tak wkółko.

fumfel
02-02-2011, 13:15
w korku się tym problemem nie przejmujesz. Tu raczej chodzi o sytuację jak dłużej czekasz na zmianę świateł, a poza tym ruch z D na N to jest tylko "pyknięciem" wajchy więc nie przesadzajmy.

ale sprawdziłem dokładnie spalanie jak mam włączone światła klimę radio i ogrzewanie szyby to mi pokazuje od 1,7 do 2,2 ( w zależności od tego czy mam na D czy na S)

a jak mam na N i powyłączane urządzenia to 0,7 do 1 więc różnica jest

Kristoforos
02-02-2011, 15:26
ale sprawdziłem dokładnie spalanie jak mam włączone światła klimę radio i ogrzewanie szyby to mi pokazuje od 1,7 do 2,2 ( w zależności od tego czy mam na D czy na S)

a jak mam na N i powyłączane urządzenia to 0,7 do 1 więc różnica jest
No, ale jaki jest sens w takim porównaniu? Urządzenia niech pracują, a jedynie trzeba sprawdzić różnicę pomiędzy D/S i N. Swoją drogą nie wiedziałem, że nawet stojąc jest różnica w spalaniu na D i na S. Sam aż sprawdzę przy okazji...

Dinar
02-02-2011, 15:43
że nawet stojąc jest różnica w spalaniu na D i na S.Na D chodzi pompa olejowa która tłoczy ponad 7litrów oleju a to jest duży opór,na N jest tylko lekkie smarowanie.Dodam że na D nie wolno gasić ani zapalać auta grozi to awarią,nie wiem czy w ogóle się tak da zrobić ale tak piszą.

MAG
02-02-2011, 20:53
Na D chodzi pompa olejowa która tłoczy ponad 7litrów oleju a to jest duży opór,na N jest tylko lekkie smarowanie.Dodam że na D nie wolno gasić ani zapalać auta grozi to awarią,nie wiem czy w ogóle się tak da zrobić ale tak piszą.

W tych automatach z którymi ja miałem do czynienia (sporo ich było, bo pracowałem parę lat jako sprzedawca w salonie aut luksusowych :mrgreen:) nie dało sie uruchomić auta w innej pozycji skrzyni jak P i to na dodatek z wciśniętym hamulcem nożnym.

Natomiast wyłączyć się da w każdej pozycji - wszak to tylko przekręcenie kluczyka (no chyba, że mamy systemy bezkluczykowe albo przycisk START/STOP, w takich przypadkach może być jakieś zabezpieczenie elektroniczne przed takim zachowaniem, ale nie wiem, bo nigdy nie wpadłem na pomysł aby takie cus testować :roll::diabel2:).



BTW - potwierdzam to co funfel napisał - w korku powoli sie przesuwajacym automatem się nie bawisz bo nie ma po co.
Ja pisałem o sytuacji dłuzszego stania w miejscu typu czekanie na długą zmiane świateł albo w korku jak stoisz w miejscu i nic sie wokół nie dzieje.

I chociaż bardzo lubie jeździc ostro i dynamicznie i machać "wajchą", to dobry i szybki automat (warunek to co najmniej sekwencyjna, a najlepiej dwusprzegłowa skrzynia) jest rewelecyjną sprawą.
Naprawdę nie znam nikogo, kto np w najnowszych BMW po tym jak miał do czynienia z automatem, chciałby się przesiąść na manuala.

Niedowiarków zapewniam, że mało który z kierowców bedzie potrafił w skrzyni manualnej zmieniać tak szybko biegi jak robi to ta skrzynia w trybie sportowym.

Kristoforos
02-02-2011, 21:02
Na D chodzi pompa olejowa która tłoczy ponad 7litrów oleju a to jest duży opór,na N jest tylko lekkie smarowanie.
Ale moje zdziwienie dotyczyło różnicy w spalaniu przy postoju na hamulcu przy D i przy S (a nie przy N).

fumfel
03-02-2011, 09:51
na S samochód jest trzymany na większych obrotach i chyba dlatego jest ta różnica.
A co do automatów to SMAX jest moim pierwszym autem z automatem i jestem bardzo zadowolony i pewnie już nigdy nie kupię auta bez automatu

W ogóle SMAX jest rewelacyjny, mimo wszystkich niedoróbek. Jak bym kupował ponownie auto to również bym go kupił
Pozdro

plastuś
03-02-2011, 20:26
Miałem kiedyś passata 1.8 T ze skrzynią automatyczną tiptronic....na różnych forach dotyczących skrzyń automatycznych na przykład automat.pl, autoprecyzja.pl, jest napisane WIELKIMI LITERAMI. Nigdy podczas postoju na światłach bądź też podczas przestoju w korku nie zmieniaj położenia z D na N czy z D na P.Jakbyś tak dłużej pojeździł grozi to rozwalaniem skrzyni.Ale to powinno być zresztą napisane w instrukcji.Zaoszczędzisz na paliwie 100 zł na rok a potem wpakujesz w skrzynię kilka tysięcy....

P (parking) - w tym położeniu pozostawiamy samochód na postoju, uruchamiamy go i gasimy
W położeniu P uruchamia się mechaniczna blokada kół. Jeśli auto stoi na wzniesieniu, lepiej najpierw zaciągnąć hamulec ręczny i dopiero przestawić dźwignię na pozycję P - odciążamy w ten sposób blokadę kół. Inaczej powrót dźwigni zmiany biegów do pozycji D może być utrudniony i wymagać użycia większej niż zwykle siły.


N (neutral) - luz - służy do bezkolizyjnej zmiany przełożeń, dłuższego postoju lub holowania samochodu. W żadnym wypadku nie wrzucamy luzu podczas jazdy, jak to niekiedy bywa w przypadku manualnej skrzyni biegów. Na luzie ciśnienie oleju w skrzyni biegów spada do wartości spoczynkowej, co grozi uszkodzeniem jej podzespołów lub w skrajnych sytuacjach zgaśnięciem silnika i odłączeniem wspomagania kierownicy i hamulców.

Dinar
03-02-2011, 21:19
holowania samochodu.Nie zalecają ale można holować z małą prędkością do 40km/godz z włączonym silnikiem,jednorazowo do 20km. Jak stanę na światłach 30sek i dam na N silnik chodzi,smarowanie jest to co ma się stać,co innego jechać na N z górki szybkością 80km/godz.wtedy może brakować smarowania.

Kristoforos
04-02-2011, 09:13
Nigdy podczas postoju na światłach bądź też podczas przestoju w korku nie zmieniaj położenia z D na N czy z D na P
Czyli zostało świecenie postojowymi w zęby kierowcy stojącemu za mną? Bo jak rozumiem ręczny na D/S odpada.

RafałB
04-02-2011, 09:48
jak rozumiem ręczny na D/S odpada.

To na pewno odpada.A co do ZAKAZU przełączania z D na N na światłach - to pierwsze słysze..

MAG
04-02-2011, 10:25
..... Nigdy podczas postoju na światłach bądź też podczas przestoju w korku nie zmieniaj położenia z D na N czy z D na P. ....
O ile zgodzę się w 100% co do nieprzestawiania na P, to zupełnie nie zgadzam się z twoim twierdzeniem o "zakazie" przestawiania dźwigni z D na N.
Podjeżdżasz pod światła i te zapalaja się czerwone, Wiesz że masz stania ze dwie minuty albo dłuzej, to co, cały czas masz stac z wciśniętym hamulcem, bo nie wolno przestawiać na N? Sorki, ale to bzdura.
Podobnie jak stoisz w korku i wszystko stoi (nie mówię o sytuacji gdzie powolutku co i rusz podjezdżasz i postoje w miejscu trwają killka, kilkadziesiat sekund), to jak najbardziej normalne jest, że wrzucasz N i zaciągasz ręczny - w koncu po co masz trzymac bezsensownie nogę na hamulcu przez kilka minut :roll:



P (parking) - w tym położeniu pozostawiamy samochód na postoju, uruchamiamy go i gasimy
W położeniu P uruchamia się mechaniczna blokada kół. Jeśli auto stoi na wzniesieniu, lepiej najpierw zaciągnąć hamulec ręczny i dopiero przestawić dźwignię na pozycję P - odciążamy w ten sposób blokadę kół. Inaczej powrót dźwigni zmiany biegów do pozycji D może być utrudniony i wymagać użycia większej niż zwykle siły.
A możesz mi wytłumaczyć, czym różni się dla "odbolokowania skrzyni" wciśnięty pedał hamulca zasadniczego (przytpominam - jest to konieczne do przestawienia dźwigni z jak również na pozycję P) od zaciągnietego ręcznego? Po co dublować działanie?
Wg mnie wciśnięty hamulec zasadniczy w zupełności wystarcza - to nie jest manual, w którym na wzniesieniu musimy posilkować się ręcznym, aby w trakcie ruszania auto nam nie zjechało w dół, albo nie zgasło.



N (neutral) - luz - służy do bezkolizyjnej zmiany przełożeń, dłuższego postoju lub holowania samochodu. W żadnym wypadku nie wrzucamy luzu podczas jazdy, jak to niekiedy bywa w przypadku manualnej skrzyni biegów. Na luzie ciśnienie oleju w skrzyni biegów spada do wartości spoczynkowej, co grozi uszkodzeniem jej podzespołów lub w skrajnych sytuacjach zgaśnięciem silnika i odłączeniem wspomagania kierownicy i hamulców.
Absolutnie i bezwarunkowo bardzo ważna rzecz - inna sprawa, że nie jestem zreszta pewien czy skrzynia "pozwoli" w trakcie jazdy na D (bez wciśniętego hamulca) "wyrzucić" bieg i zmienić przełożenie na N - nigdy nie próbowałem czegoś takiego zrobić, wiec nie wiem jak skrzynie na to reagują ... :mrgreen:







A nie, przepraszam, próbowałem "cos w tym stylu" ... :diabel2:

Ale to było troszkę inaczej - to było takie "zawracanie" że jechałem na wstecznym i ostro wykręcałem kierę aby zarzucić autem i wykręcić je o 180 stopni przerzucając w trakcie obrotu auta bieg z wstecznego na "przedni", tak więc w trakcie ruchu auta przerzucałem z R na D (a wiadomo, że N jest pomiędzy nimi ...) - dało się :diabel2: