Zobacz pełną wersję : Wymiana tulei wahacza escort mk7 i podobne dziadki - fotorelacja


darnel
10-03-2011, 22:41
Wymiana tulei w wahaczu escorta to czynność tak prosta a tak często się o nią pytania spotyka. odkopałem kilka zdjęć z mojej wymiany, może Wam pomoże. Generalnie należy wyjąć wahacze przede wszystkim. W tym celu trzeba je odpiąć od zwrotnicy (sworzeń wahacza umieszczony w wahaczu tkwi w zwrotnicy) oraz odkręcić dwie śruby przytwierdzające wahacz do ramy pomocniczej. Potrzebne: klucze - podstawowy zestaw, podniesienie auta ( postawienie na stałych podporach - konieczne!! Nie wchodzimy pod auto na lewarku wsparte) na tyle aby można było się pod nie wsunąć i w miarę sprawnie operować, trochę samozaparcia i oliwy w głowie wskazane. Wyjęty wahacz to połowa a właściwie 1/3 sukcesu. największym problemem jest wybicie starych tulei ze względu na zaokrąglenie kielichów utrudniające dostęp do tulejek. Wahacze prawy i lewy są identyczne, różnica jest w nitowaniu sworzni. Wymieniając tuleje trzeba dokładnie obadać w jakim stanie są sworznie. Jeśli któryś daje sie lekko poruszać, bez oporów - wymieniamy i to obie strony na raz. Ja wymieniłem obydwa mimo że zdawały się być dobre. Przy jednej robocie po prostu wolałem bo te już nowe nie były. Stare sworznie wymieniamy rozwiercając nity którymi są montowane fabryczne sworznie. W zestawie z nowymi są śruby.

Oto przybornik :

darnel
10-03-2011, 22:48
Dalej Odkręcamy nakrętkę śruby blokującej sworzeń w zwrotnicy, wybijamy śrubę trzymającą ten sworzeń a dalej podważamy łyżką czy czymkolwiek wyciągając tym samym sworzeń ze zwrotnicy. Wahacz teraz trzymają jeszcze dwie śruby które widać w otworach w ramie pomocniczej leżąc pod autem

darnel
10-03-2011, 22:57
Kolejny etap do odkręcenie wahacza. Od dołu śruba a ponad ramą pomocniczą jest nakrętka. Namacalnie ją znajdujemy i blokujemy kluczem chyba 18. Wybaczcie jak się mylę. Nie pamiętam - starość, nie radość.. :) Wahacz do ramy pomocniczej jest przykręcony dwoma śrubami. U mnie akurat imbusowe - nie sugerujcie się tym. Przy poprzedniej wymianie tylko takie miałem ;) Normalnie są sześciokąty

darnel
10-03-2011, 23:09
No to mamy wahacz w ręku. Teraz najtrudniejsze - wybicie tulei. Stosuje się różne metody ale najsprawniej jest podejść do tego z dorobionym narzędziem. Ja wymyśliłem taka tulejkę składającą się z 3 części , poprosiłem tokarza o wytoczenie i rozciąłem na 3 części. Tym narzędziem plus tuleja i śruba i wydobyłem tulejki a do wciskania nowych - imadło. Niektórzy używają przecinaka i wybijają a inni nacinają wahacz i dostają się łatwiej do tulejek - odradzam ten sposób - jest karygodny! Na zdjęciach pokażę jak wyglądała moja tulejka po wyjęciu wahacza. Później byle jaka tulejką wyciąłem jej środek w imadle, następnie wziąłem się za wyciskanie zewnętrznych tulejek przygotowanym prze z tokarza przyrządzikiem - tulejką składającą się z 3 części.. Widać na zdjęciach.

ps.:Zdjęcia powinny być w kolejności 1-5-2-3-4 . Nie wiem czemu tak wyszło. Może jakiś mod poprawi?

darnel
10-03-2011, 23:17
Po tym najtrudniejszym etapie pozostaje wcisnąć nowe tuleje. To łatwe. Za pomocą imadła i odpowiedniej średnicy tulejek - takich jak zewnętrzna średnica tulejek, wciskamy nowe . Tu nie ma problemu. Mam nadzieję że jasno piszę. Gdyby sie okazało że mi się wydaje że jasno a Tobie nie do końca - pytaj. Po to wstawiam relacje żebyś miał łatwiej.. Montaż teraz - w odwrotnej kolejności. Jeśli się zdecydowałeś na wymianę sworzni - robisz to w międzyczasie i po robocie koniecznie sprawdzasz zbieżność. Relację zrobiłem ze starych zdjęć do takiej relacji przygotowanych. Pod wpływem jednego z userów zrobiłem z nich (mam nadzieję ) pożytek i wstawiłem na forumek aby on i inni mogli skorzystać. Pozdrawiam

aragorn
11-03-2011, 11:41
Extra fotorelacja. W weekend zabiore sie za wymiane.
Dzieki za fotorelacje

zbys24
11-03-2011, 11:52
Nooo !!! następny knkret, a ta trzy częściowa tuleja do wyciskania to zajefajny pomysł.
Gratki wielkie i podziękowania od całej społeczności FCP

Chcemy więcej!!!!! :) :)

DZIKI81
03-09-2013, 22:40
super fotorelacja wiele pomoże , jutro biorę się za robotę
pozdrawiam

malcolm303
26-04-2017, 03:57
mam pytanie a jak dobrać rozmiar tulejki to znaczy czy wystarczy że podam model raport mk7 i to starczy czy musze dokładnie podać średnicę.

darnel
27-04-2017, 14:32
Podasz model w sklepie i dostaniesz odpowiednie tulejki. Nie musisz znać średnicy. Wybieraj oryginały lub wysokiej jakości zamienniki bo szybko będziesz musiał robić po raz kolejny. Febi, np to nie jest dobry produkt, lemforder jak najbardziej tak. Motorcrafty są po około 70 zł na wahacz, jakoś tak...