Zobacz pełną wersję : [Focus 1998-2004] Klimatyzacja-Prawidłowe nabijanie i jaka ilość czynnika.
Postanowiłem założyć nowy temat o klimatyzacji ze względu na wiele różnych bzdur które powstają w wyniku działania serwisów od klimatyzacji :) i wątków które krążą po różnych forach.
Wszystko Co opisuje jest nie tylko sprawdzone teoretycznie ale również i praktycznie-przede wszystkim jeśli chodzi o ilość czynnika w układzie klimatyzacji.
Temat opisałem na innym forum ale z racji iż korzystam również z tego postanowiłem go skopiować.
Sprawa Klimatyzacji dotyczy każdego Forda ( Ford mondeo fiesta focus również amerykańskich jak explorer czy inne Fordy)
Ale również ta sama zasada występuje w innych samochodach np. VW opel poza oczywiście stroną elektryczną którą każdy producent rozwiązuje na swój sposób.
Do rzeczy :)
Klimatyzacja - diagnozowanie usterki
http://www.focusklubpolska.pl/showthread.php?t=48684
Tutaj opisana dokładnie instalacja od strony elektrycznej do diagnozowania.
TERAZ NAJWAŻNIEJSZE -NABIJANIE KLIMATYZACJI (napełnianie dobijanie)
Najważniejsze jest ciśnienie w klimatyzacji.
Nieważne ile czynnika Ci nabiją ważne aby mieć odpowiednie ciśnienie.
Jeżeli ktoś wymienił chłodnice lub np. węża na nie oryginał
to wówczas ilość czynnika może być inna (większa lub mniejsza) od podawanej w książce.
Ale i tak te ilości w książce nie są prawidłowe.
Ciśnienie jest bardzo zależne od temperatury. Najlepiej byłoby mierzyć ciśnienie z rana-kiedy mamy pewność że temp. czynnika w układzie jest dokładnie zbliżona do temp. otoczenia. Sprawdza się je na wyłączonej klimatyzacji.
Inny pomiar ciśnienia na włączonej klimatyzacji-sprężarce-to pomiar wydajności sprężarki.
W serwisie od klimatyzacji nikt nie zwraca uwagi na ciśnienie statyczne (przy wyłączonej klimie) z dwóch powodów:
1-bo jest to trudne do ustalenia jakie powinno być kiedy nie znamy temp. czynnika w układzie a silnik jest gorący-wówczas mogą być dość spore wahania ciśnienia.
2-z niewiedzy pracowników obsługujących klimatyzacje ...bo zawsze teoretycznie podaję się ilość -wagę czynnika która powinna być w danej marce pojazdu. Jednak jest to błędem albowiem jakakolwiek wymiana elementu klimatyzacji(skraplacz-parownik-filtr-osuszacz) na inny zamiennik może oznaczać dość sporą zmianę w ilości czynnika do której należy uzupełnić układ klimatyzacji.
Faktem jest iż producenci zaniżają wartości ze względu na przepisy ekologiczne.
Fabrycznie napełnione klimatyzacje często mają więcej czynnika od ilości podawanych książkowo.
Dlaczego ustalenie ciśnienia jest trudne, i tak bardzo zależy od temp.-odpowiedzią jest wykres dla czynnika chłodniczego wg przemiany ciecz-gaz.
Np. wg. tabeli przemiany dla R134a
Temp/C - ciśnienie/bar
0 stC= 2 bar
5stC = 2,5bar
10=3,1
15=3,95
20=4,8
25=5,6
30'C=6,6bar
Uwaga -każdy czynnik ma inną przemianę (inne ciśnienia w danej temp.)
R12 ma np troszkę bardziej stabilną przemianę.
Granica ciecz gaz dla R134a
http://www.intercars.com.pl/pliki/PLK/wiadomosci26_dodatek.pdf
Optymalnie jest aby zawsze w wyłączonej klimatyzacji przy danej temp. było ciśnienie w okolicach przemiany czynnika-ciecz gaz. Dlaczego?
Bo wówczas po uruchomieniu sprężarki Czynnik łatwo zamienia się w ciecz za sprężarką i pozostaje gazem przed sprężarką.
Dlaczego mniejsze ilości czynnika (ciśnienia) są niepożądane?
Bo:
1- spada wydajność klimatyzacji
2-czujnik niskiego ciśnienia szybciej reaguje na mniejszą ilość czynnika w układzie-rozłącza sprzęgło sprężarki.
3-w wyniku szybszego rozłączania czujnika ciśnienia dochodzi do częstszych wyłączeń-załączeń sprzęgła sprężarki co powoduje szybsze zużywanie się (wycieranie) sprzęgła sprężarki klimatyzacji. Sprężarka zamiast pracować i pompować gaz dłużej czeka aż na czujniku znowu pojawi się ciśnienie aby sterownik mógł ją znowu załączyć.
Dlaczego focus niema czujnika temp. który mówi o tym ze jest za zimno aby uruchomić klimatyzację?
Bo to zadanie spełnia czujnik niskiego ciśnienia ( ALD496-A)
W jaki sposób czujnik niskiego ciśnienia wie że jest zimno?
Prawidłowo nabity czynnik chłodniczy w temp. 5 C ma ciśnienie 2,4 bara .
Czujnik niskiego ciśnienia:
- rozłącza się w przedziale 1,5 - 1,9 bar
-załącza się w przedziale 2,7-3,2bar.
Jeśli prawidłowo nabita klimatyzacja ma odpowiednie ciśnienie w swojej temp. to czujnik w temp. 5stC może pozwolić na załączenie sie sprzęgła klimatyzacji ale po chwili zostanie rozłączona bo ciśnienie po stronie niskiego ciśnienia spadnie poniżej 1,5-1,9 bara.
Ponieważ po wyrównaniu ciśnienia osiągnie ono ciśnienie 2,4 bara >> będzie to za mało do ponownego załączenia czujnika niskiego ciśnienia. Na tej zasadzie opiera się zasada działania klimatyzacji w fordzie. Niema czujnika temp. na parowniku-chłodnicy kabiny wewnątrz pojazdu dlatego temp. z klimatyzacji może być nawet poniżej 0 st C.
PS. Nie jestem serwisantem od klimatyzacji.
Wiec proszę nie zadawać zbędnych pytań nie związanych z tematem.
Jak ktoś chce samemu napełnić to polecam
http://www.focushacks.com/?modid=85&...0and%20service
Uwaga -nie dobija się pustych klimatyzacji tylko takie które są sprawne, lub zostało w nich jeszcze trochę ciśnienia.
Pusta klimatyzacja (osuszacz-filtr) pochłania wilgoć.
Jeżeli klimatyzacja nigdy nie była pusta to niema sensu wymieniać -filtra i osuszacza.
Bzdurą jest też konieczność co 1-3 rocznego serwisu klimatyzacji. Klimatyzacja to układ zamknięty.
Klimatyzacja może wytrzymać bez nabijania nawet 5-10 lat.
Wszystko zależy od jakości elementów użytych do produkcji.
Olej się nie zużywa-to nie jest silnik gdzie mamy konieczność wymiany oleju który zanieczyszcza się związkami powstającymi w wyniku spalania paliwa. Tutaj jest układ zamknięty i jedyne zanieczyszczenie jakie może powstać w normalnie używanej klimatyzacji to zanieczyszczenia powstające w wyniku tarcia części w sprężarce, które i tak za zadanie ma wychwycić filtr znajdujący się w osuszaczu -odwadniaczu.
Nie da się wymienić oleju w układzie klimatyzacji-bez rozbierania-przepłukiwania układu.
Można tylko dodać odpowiednią ilość jeśli wiemy ile oleju ubyło z układu.
Jeśli układ jest przepłukiwany to należy napełnić sprężarkę -układ nowym olejem w ilości podanej przez producenta.
Jeśli będzie trochę więcej lub mniej to nic się nie stanie.
Jeszcze kilka informacji chyba najważniejszych
Jak powinno pracować sprzęgło sprężarki?
Temp. zewnętrzna 20 ' C
obroty silnika 800rpm
nadmuch wentylatora -2 bieg
Sprzęgło musi być załączone przez co najmniej 30 sek. Może być też non stop załączone. Jeśli się rozłącza to coś jest źle.
Najczęstsza przyczyna mało czynnika chłodniczego R134a.
Przy obrotach 1500 rpm sprzęgło powinno pracować prze około 6-12sekund.
Jeśli pracuje krócej:
-za mało lub za dużo czynnika. Zazwyczaj za mało
-przytkany rozprężnik lub osuszacz
Jesli pracuje dłużej:
-niewłaściwa wydajność sprężarki-słabo pompuje
-niewłaściwe działanie rozprężnika (dysza rdzenia parownika / zawór rozprężny).
Oczywiście może być wiele więcej usterek rozwiązujących ten sam problem -ale zbyt długo bym musiał sie rozpisywać
725 -750g to za mało czynnika w foce !!! to jest niewłaściwa informacja należy sprawdzać po ciśnieniu!
Powinno wejść około 850...900g. aby było poprawnie. Ale każde nabicie powinno być sprawdzone indywidualnie ze względu na fakt iż serwisant nie zna przeszłości pojazdu ani tego co zostało zmienione w układzie, a często te same samochody mają rożną ilość tego samego czynnika.
Należy także dodać ze Olej i czynnik w układzie klimatyzacji się na wzajem uzupełniają wiec jesli brakuje cisnienia a weszło dużo czynnika to zapewne dlatego ze brakuje oleju.
Więcej szczegółów odnośnie prawidłowych załączeń sprężarki:
Ford AC system charts and information.pdf
Normal Cycling, Refrigerant System Center Register Temperature Range
powyzsze linijki skopiowac do google
Podsumowanie... to że ktoś wam powie że jest właściwa ilość czynnika -że nabili tyle co pisze- nie oznacza ze tak jest. !!!
Tolerancja ciśnienia w 25 'C to około 5-7 bar.
Panowie...Panie :) w serwisie zawsze nabijają jak najmniej a dzięki temu mają większy ruch bo szybciej sprężarki wysiadają i czynnik się kończy :)
Powodzenia z serwisami.
Może jakieś komentarze do wypowiedzi... chętnie wysłucham :)
wieslaw75 20-04-2011, 16:29 mjprzem
w ford focus-ie tddi 2003r w przypadku klimatyzacji manualnej sprężarka pracuje cały czas nie zauważyłem żeby sprzęgło zostało rozłączane przy obrotach powyżej 1500 rpm
pewnie w dużej mierze zależy to od temperatury, jaka panuje na, zewnątrz ale nie zauważyłem żeby nadtopiło wyłączenie sprzęgła sprężarki
mjprzem
w ford focus-ie tddi 2003r w przypadku klimatyzacji manualnej sprężarka pracuje cały czas nie zauważyłem żeby sprzęgło zostało rozłączane przy obrotach powyżej 1500 rpm
pewnie w dużej mierze zależy to od temperatury, jaka panuje na, zewnątrz ale nie zauważyłem żeby nadtopiło wyłączenie sprzęgła sprężarki
Jesli temperatura jest powyzej 35stC blisko 40stC to sprezarka moze chodzic non stop
Ale jesli temp. jest powiedzmy 25stC
to powinna chodzic przez 6-12sek.... po czym powinna sie rozlaczyc na okolo 7...10sek.
To jest norma jesli wszystko jest sprawne i mamy prawidlowe cisnienie.
Jesli sprezarka sie nie rozłacza i chodzi non stop to najczestszą przyczyną może być jej stan..zużycie sprężarki która nie potrafi nabić odpowiedniego cisnienia w takim czasie-dlatego pompuje caly czas bez konca.
Oczywiscie mogą być jeszcze inne przyczyny..np. zbyt duży przepływ przez dyszę rozprężnika, i wiele innych :)
Tak czy inaczej wartobyłoby sprawdzić dlaczego sprężarka chodzi non stop..bo powinna robić przerwy. Najlepiej sprawdzic róznice ciśnien w układzie.
Non stop może chodzić tylko na wolnych obrotach.
Ale Bez problemu sprężarka powinna osiągać róznice około 15-20barów. O ile sie oczywiscie nie wyłączy wczesniej.
UWAGA.nie liczy sie maks. cisnienie a różnica pomiędzy niskim a wysokim cisnieniem. Na wolnych obrotach bez problemu po wyżej 10barow.
grzegorz1956 25-04-2011, 11:55 pytanie zasadnicze do mjprzem: kto napełnia układ czynnikiem w fabrycznie nowym pojeździe, bo wydaje mi się, iż dokonuje tego producent pojazdu, a nie polski autoryzowany serwis.
W moim Fokusie zrobiono to 14.05.07 o godz.21:33 zgodnie z kodem 4M51-A03101-AE.
Jeśli się mylę, to proszę o sprostowanie.
newpolish 25-04-2011, 12:13 Klimatyzację nabija producent na linii montażowej systemem wagowym.
pytanie zasadnicze do mjprzem: kto napełnia układ czynnikiem w fabrycznie nowym pojeździe, bo wydaje mi się, iż dokonuje tego producent pojazdu, a nie polski autoryzowany serwis...
Tak oczywiscie ze tak mozna powiedziec jak napisal newpolish tylko nie rozumiem sensu pytania w jakim celu bylo zadane...?
Autoryzowany serwis tylko myje samochod - rozkonserwuje go i sprawdza-robi typowy prosty przeglad zanim klient odbierze samochod.
grzegorz1956 25-04-2011, 16:58 No własnie, że to co robi serwis, to nie jest typowy przegląd polegający na tzw. rozkonserwowaniu i sprawdzeniu ukompletowania.
Klient nie jest bowiem w stanie wszystkiego dokładnie sprawdzić.
Przykładowo, nie sprawdzi on, czy jest zamontowany filtr przeciwpyłkowy a czarna magia dla niego, to np. sprawdzenie prawidłowego działanie klimatyzacji i w takim sensie było to moje pytanie retoryczne.
Ja też wszystkiego nie wiem, bo to jest ogrom wiedzy w tym temacie.
Np. nie wiem co oznacza oznaczenie WSS kalt C307
newpolish 25-04-2011, 17:35 C307 - jest to oznaczenie Focusa. W firmach motoryzacyjnych w katalogach nie używa się nazw rynkowych a numeru/symbolu samochodu. I to jest właśnie C307.
czy jest zamontowany filtr przeciwpyłkowy - no proszę cię bardzo. A może jeszcze wątpliwość czy kurtyny powietrzne są zamontowane? A jak kupujesz kanapę to też odpruwasz tapicerkę i liczysz sprężyny? Jak kupujesz nowy samochód, może i być TATA, to producent nie może sobie pozwolić na taką wpadkę. Każdy komponent przechodzi testy a po złożeniu całego samochodu przechodzi testy między innymi na hamowni. Nie wpadajmy w paranoje bo będziemy jeździć tylko na hulajnodze. Tam widać czy wszystkie śrubki są na miejscu.
Jesli gdzies bedzie wpadka to raczej nie producent a ASO...Jesli dobrze pamietam to oni tez maja obowiazek sprawdzic takie rzeczy jak filtr pylkowy przed wydaniem.
Panowie ja wiem ze filtr pylkowy ma zwiazek z klimatyzacją - ale tez prosze o wyrozumialosc w sprawie tematu :)
grzegorz1956 25-04-2011, 19:34 no być może, że jest tak jak piszesz, ale ja w międzyczasie znalazłem info z którego wynika, iz chodzi tu o płyn chłodniczy zalecany przez Forda do tego modelu.
I nie przesadzajmy z tymi śrubkami, bo ja naprawdę nie mam pretensji do producenta,że zbudował takie czy inne auto.
Mam jednak za to duże zastrzeżenia w stosunku do polskiego dilera za nabijanie klienta w butelkę.
Gdybyś czytał tekst ze zrozumieniem, to łatwiej byłoby nam znaleźć jakąś platformę do rzeczowej dyskusji, a nie do przepychanek i insynuacji.
grzegorz1956 25-04-2011, 19:44 mjprzem;Jesli gdzies bedzie wpadka to raczej nie producent a ASO...Jesli dobrze pamietam to oni tez maja obowiazek sprawdzic takie rzeczy jak filtr pylkowy przed wydaniem.
No oczywiste, że chodzi tu o ASO, a jeśli chodzi o klimatyzację, to płyn chłodzący jest też czynnikiem i jakieś tam powiązanie jednego układu z drugim układem, to chyba jednak jeszcze istnieje.
nie zupelnie... plyn chlodniczy jest tylko powiazany poprzez silnik z klimatyzacją i niema nic do sposobu jej dzialania.
grzegorz1956 26-04-2011, 20:39 to jest raczej ogólny problem energetyczny.
Nowoczesne silniki diesla z bezpośrednim wtryskiem są obecnie najbardziej oszczędnym rodzajem napędu dla pojazdów.
W wykorzystaniu stacjonarnym efektywna sprawność takiego silnika wynosi prawie 42%.
Z pozostałych 58% około 8% idzie na straty w wyniku promieniowania.
Dalsze 25% przenoszone są na czynnik chłodzący a pozostałe 25% znikają w strumieniu entalpii gazów wydechowych.
I tu zaczyna się dylemat z punktu widzenia ekspertów od ogrzewania i klimy, bowiem w silniku benzynowym którego sprawność wynosi zaledwie 35% z pozostałej "traconej" energii w cyklu częściowego obciążenia silnika, duża jej część przechodzi do czynnika chłodzącego.
W relacji do silnika diesla występuje tu ograniczenie ciepła odpadowego w chłodnicy w granicach od 30 do 40%.
Co się robi w tej sytuacji?
Niejestem pewien do czego zmierzasz..moze najpierw wyjasnijmy skad biorą sie takie roznice pomiedzy dieslem a benzyna. (choc to jest nie z tematem :) )
Otoz wieksza sprawnosc w dieslu i mniejsze straty ciepla ida razem ze wzrostem stopnia sprezania. To ten wspolczynnik odgrywa decydujaca role w tym iz w silniku diesla mozemy lepiej wykorzystac cieplo pozyskane ze spalania paliwa...ale tez ten wspolczynnik jest takze ograniczeniem konstrukcyjnym który wpływa na mase i zywotnosc elementow.
Niemniej jednak silnik benzynowy z tej racji bedzie tracil wiecej ciepla drogą wydechową i poprzez oddawanie ciepla do chlodnicy w porownaniu z silnikiem diesla.
Jesli dobrze zrozumialem to pytasz sie co sie robi z klimatyzacja aby cieplo z silnika nie nagrzewalo ukladu klimatyzacji.
Otoz zasada jest taka ze chlodnice od klimatyzacji umieszcza sie przed chłodnicą silnika..w ten sposob nawet stojac w miejscu świeże powietrze zawsze bedzie chlodzilo najpierw uklad klimatyzacji a pozniej silnik-bo jest wentylator. Dlatego silnik od strony traconego ciepla niema wiekszego wplywu na uklad klimatyzacji.
Ale i tak nie jestem pewien czy wlasciwie odpowiedzialem na postawione pytanie...bo nie mam pewnosci czy o to pytales?
grzegorz1956 27-04-2011, 10:24 no właśnie, twój tok rozumowania jest prawidłowy.
Ciepło odpadowe lub odlotowe, jak wolisz to nazwać, w silniku benzynowym bez bezpośredniego wtrysku, którego sprawność wynosi zaledwie 35%, idzie przy częściowym jego obciążeniu w dużej części na chłodnicę.
W relacji do diesla z bezpośrednim wtryskiem prowadzi to do zredukowania ciepła odpadowego w chłodnicy silnika w granicach od 30 do nawet 40%.
Aby temu zaradzić, stosuje się obecnie dogrzewanie elektryczne lub dodatkowy palnik.
Zasadniczo jednak urządzenia elektryczne z powodu istnienia łańcucha współczynników sprawności w układzie silnik-alternator-urządzenie grzewcze, ze swoimi stratami, dają w efekcie końcowym, relatywnie niski ogólny współczynnik sprawności.
Dodatkowo występuje tu, szczególnie na biegu jałowym, ograniczenie spowodowane deficytem pokładowej mocy elektrycznej.
Na zwiększone potrzeby dogrzania wnętrza pojazdu istnieją aktualnie rozwiązania komercyjne polegające na zastosowaniu dodatkowego palnika o mocy 5kW, montowane przez niektórych producentów seryjnie dla silników diesla z bezpośrednim wtryskiem.
Ma to wiele wad, a w efekcie końcowym oznacza to, także zwiększone zużycie paliwa o około 0,65 l na godzinę.
Przy jeździe ze stałą prędkością 50 km/h, daje to zwiększoną konsumpcję paliwa o około 1,3 litra na 100 km.
Stąd poszukiwanie innych rozwiązań takich jak np. AWTS, czyli wykorzystanie pomysłu wykorzystania ciepła gazów z układu wydechowego w celu podgrzania chłodnicy silnika.
Zasadniczo jednak urządzenia elektryczne z powodu istnienia łańcucha współczynników sprawności w układzie silnik-alternator-urządzenie grzewcze, ze swoimi stratami, dają w efekcie końcowym, relatywnie niski ogólny współczynnik sprawności.
Dodatkowo występuje tu, szczególnie na biegu jałowym, ograniczenie spowodowane deficytem pokładowej mocy elektrycznej.
Na zwiększone potrzeby dogrzania wnętrza pojazdu istnieją aktualnie rozwiązania komercyjne polegające na zastosowaniu dodatkowego palnika o mocy 5kW, montowane przez niektórych producentów seryjnie dla silników diesla z bezpośrednim wtryskiem.
Ma to wiele wad, a w efekcie końcowym oznacza to, także zwiększone zużycie paliwa o około 0,65 l na godzinę.
Tak racja
Ale czy faktycznie taki niski współczynnik sprawnosci...powiedzmy alternator około 90% + straty na przewodach...i grzałka bedzie około 80-70% sprawności. To nie jest juz tak zle zwazywszy że nawet inne rodzaje ogrzewania za pomocą paliwa też mają swoją sprawność bo spaliny jednak przewaznie ciepłe uciekają. ..a kurde...zapomniałem o silniku ten ma 40%....wiec faktycznie...niema co liczyć sprawności w elektrycznym ogrzewaniu.
Na przykłąd focus juz od 1999r tddi ma ale takie grzałki-swiece elektryczne (mój ma) choc wiem ze nie wszystkie mają. Ale chyba sie juz spaliły..ale nie wymieniam i wole troche dłużej pomarznać bo chodzi tylko o to paliwo.
5KW-to cos jakby juz webasto
Ale kolego ten temat miał byc o klimatyzacji.
Po zatym robi sie coraz cieplej i kto bedzie chciał czytać o ogrzewaniu :)
grzegorz1956 27-04-2011, 13:53 no masz rację w maju to już nie ma przymrozków, a ogrzewanie to nie jest klimatyzacja i stąd widać, że entropia nam rośnie, a więc byle do lata.
Ile gram fabrycznie wchodzi do Focusa Mk1 '99 rok?
Dziś zauważyłem że klima już padła, od nowości nic nieruszane. Nieźle jak na 12 lat i instalację niehermetyczną.
Słyszałem kiedyś (źródło paplarskie) że producent przewiduje iż klimatyzacja będzie ok. 6 razy nabita w całym życiu każdego Strupka.
Andrzej Zet. 23-06-2011, 05:39 Witam. Focus 2006, dwa tygodnie temu pojechałem na doładowanie klimatyzacji. Przez pięć dni klimatyzacja sprawowała się bardzo dobrze i na tym koniec. Tam gdzie klimatyzacja była napełniana sprawdzali, po podłączeniu do pompy do nabijania i sprawdzeniu w tabelach stwierdzili że wszystko w normie. Podobno jakiś zaworek był się zapchał i dla tego nie chłodzi. Z forum widzę że mogą być inne przyczyny. Może ktoś ma namiar na dobrego fachowca od klimatyzacji z terenu Zagłębia. Z góry dziękuje za podpowiedzi. Klimatyzacja manualna.
Andrzej Zet. 23-06-2011, 06:05 Witam. Focus 2006, dwa tygodnie temu pojechałem na doładowanie klimatyzacji. Przez pięć dni klimatyzacja sprawowała się bardzo dobrze i na tym koniec. Tam gdzie klimatyzacja była napełniana sprawdzali, po podłączeniu do pompy do nabijania i sprawdzeniu w tabelach stwierdzili że wszystko w normie. Podobno jakiś zaworek był się zapchał i dla tego nie chłodzi. Z forum widzę że mogą być inne przyczyny. Może ktoś ma namiar na dobrego fachowca od klimatyzacji z terenu Zagłębia. Z góry dziękuje za podpowiedzi. Klimatyzacja manualna.
Chodzi mi oczywiście o Zagłębie Dąbrowskie.
Wiedz że każde podłączenie kombajnu czy też manometrów chłodniczych do układu wiąże się z utratą pewnej ilości czynnika na moje oko kilkanaście gram (zależy od długości węży chłodniczych i pojemności spiral w manometrach) Przy ilości czynnika ok 700 g robi to jakieś znaczenie.
Takie sprawdzanie przynosi więcej szkody niż pożytku.
Nieumiejętne podłączanie spowoduje jeszcze większą utratę czynnika. Sam wydedukowałem najlepsze warunki do ich podłączania i odłączania tj. przewód HP przy wyłączonej sprężarce (w tych warunkach jest tam niższe ciśnienie niż podczas jej pracy) przewód LP przy włączonej sprężarce (analogicznie)
Poza tym sprawdzanie ciśnień bez kontroli temperatur skraplania i parowania jest jak patrzenie w niebo na pytanie jaka będzie za tydzień pogoda.
Najlepszym rozwiązanie stosowanym w niektórych samochodach np.VW Golf jest wziernik na przewodzie wysokiego ciśnienia przez który widać stan skupienia czynnika. Te instalacje ziębnicze mogę nazwać profesjonalnymi, ale z małym hakiem bo bardzo daleko im do instalacji hermetycznych.
Podobno jakiś zaworek był się zapchał i dla tego nie chłodzi. Z forum widzę że mogą być inne przyczyny. Może ktoś ma namiar na dobrego fachowca od klimatyzacji z terenu Zagłębia. Z góry dziękuje za podpowiedzi. Klimatyzacja manualna.
Tak moga byc inne przyczyny ale w FF2 jest juz zawor rozprezny wiec to tez moze byc.
Zawor rozprezny czy dysze sprawdza sie po szybkosci opadaniu cisnienia po wylaczeniu sprezarki.
Niestety nie znalazlem info na ten tamat w instrukcjach forda-mam na mysli do czasów z zaworem rozpręznym bo do dyszy ktora jest w FF1 jest dokladnie podane.
Mysle jednak ze czasy powinny byc zblizone w przypadku dyszy jak i zaworu ale to tylko moje przypuszczenia.
Mysle ze na tej podstawie moglbyc ocenic czy to zawor jest przytkany lub ma za duzy przelot czy to wina sprezarki.
Potrzeba bylolby to dobrze z kontrolą cisnien posprawdzac i byc moze udalo by sie ustalic bez rozbierania w czym twki przyczyna.
MarekWu
teoretucznie ma byc 750g
ale aby klima dobrze dzialala to musi byc wlasciwe cisnienie przy odpowiedniej temp.
Jesli jest inna ilosc oleju niz powinna w ukladzie lub jesli mamy np jakies zamienniki wsadzone to nigdy niewiadomo ile potrzeba nabic. Dlatego zamiast ilosci wazniejsze jest cisnienie/temperatura. Jesli Pan ktory nabija klime tego nie wie to szkoda aby nabijał.
Tabelka cisnien/temperatura jest podana.
Co do rozłaczania klimatyzacji to jest to prawda ze zawwsze sie cos ulotni ale nie sa to jakos strasznie duze ilosci bo na koncach przewodow sa zaworki wiec chodzi tylko o ilosc ktora znajduje sie we wtyczce przylaczeniowej-wiec niema sie co tym martwic i przejmowac. Natomiast zawsze mozna dobic czynnika bez oprozniania ukladu wiec zawsze mozna sobie uzupelnic do tego co juz jest.
Przed serwisowaniem-nabijaniem klimatyzacji w moim Focusie c-max klima działała. Po wizycie u "nabijacza klimy" coś przestało działać jak trzeba, klimatyzacja działała w kratkę, a teraz w wcale. Dowiedziałem się w ASO Forda że powinienem mieć nabite 740g (+/- 15g), a zostało mi nabite do 550g , układ podobno jest szczelny tak stwierdził pan który ją nabijał bo po miesiącu jest nadal 550g i upiera się że to wystarczy . Odesłał mnie na sprawdzenie komputerem od strony elektroniki! A co wy o tym myślicie nie chciał bym się wpakować w niepotrzebne koszty
berthold61 11-08-2011, 16:56 a ja wyczytałem że klimę nabija się także propanem-butanem lub izobutan jednym słowem jest cały artykuł na temat czynników chłodniczych ,to za co tyle kasy
12kg butla kosztuje okolo chyba 800zl srednio-strzelam (R134a)
wiec zaluzmy ze do samochodu wchodzi 0,6kg to jest juz 40zl z sam gaz.. tylko ze czynnik stary odzyskuja i wciskaja z powrotem ;)
marcinv530erx 12-08-2011, 08:05 9kg = 1000 zl z tego co mi kolega powiedział który robi klime
barkow31 08-07-2013, 18:30 czy obejście czujnika wysokiego ciśnienia klimatyzacji może spowodować jakieś uszkodzenia całego układu
newpolish 08-07-2013, 19:05 czy obejście czujnika wysokiego ciśnienia klimatyzacji może spowodować jakieś uszkodzenia całego układu
Yyyyy... co masz na mysli obejscie? Jeśli masz na mysli wylaczenie go to mozna uszkodzic kompresor/
barkow31 08-07-2013, 19:22 bo rozłączało mi sprężarkę przy wysokich obrotach i czy w ogóle w manualnej Klimie powinna wyłączać się sprężarka a obejście na ostro po prostu wtyczkę która wchodzi do czujnika spięta na ostro drucikiem
newpolish 08-07-2013, 20:32 bo rozłączało mi sprężarkę przy wysokich obrotach i czy w ogóle w manualnej Klimie powinna wyłączać się sprężarka a obejście na ostro po prostu wtyczkę która wchodzi do czujnika spięta na ostro drucikiem
Moze napisz objawy co cie niepokoi? Przy sprezerkach bez wychylnej tarczy to jest normalne ze rozlancza sprzegielko przy wysokich obrotach i przy okreslonym cisnieniu. To jest specjalnie tak zaprojektowane aby nie skracac zywota kompresora tudziesz zwiekszenia wyciekow na zlaczkach. Generalnie jak cos cie niepokoi to postarajmy sie znalesc przyczyne a nie usprawniac eliminujac elementy zabezpieczajace. Kiedys korki (bezpieczniki) w domu tez sie mostkowalo drutem ale to byla eliminacja skutku a nie przyczyny.
Napisz o co kaman a z checia pomoge.
barkow31 09-07-2013, 07:26 po prostu nie wiedziałem że sprężarka ma się rozłączać po chwili od załączenia klimatyzacji i "mechanik" polecił mi wymianę czujnika wysokiego ciśnienia gdyż uważał ze w manualnej klimatyzacji sprężarka powinna działać non stop a ze nowy czujnik będzie dopiero jutro to tak jak on to powiedział żeby nie zepsuło się sprzęgło sprężarki przy ciągłym rozłączaniu to lepiej obejść czujnik ale u mnie był taki problem ze powyżej 3,5 tys. oblotów w ogóle się nie załączała sprężarka. proszę o pomoc
utworzyłem na ten temat nowy post ale jakoś nikt nie odpowiedział
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=185603
czy obejście czujnika wysokiego ciśnienia klimatyzacji może spowodować jakieś uszkodzenia całego układu
ja za to zrozumialem co kolega zrobil...
i odrazu pisze...NIE WOLNO TAK ROBIC. zrobiles najwieksza glupote ktora mogles zrobi i szybko to popraw zanim rozwalisz chlodnice od klimatyzacji.
to jest zabezpieczenie-bo przy wysokich obrotach-dobrze ze sprezarka sie rozlacza bo pompuje za bardzo, i to jest normalne. pozatym chyba nie jezdzsz na 3000rpm?
a jak to tak zostawisz to moze ci zbyt wysokie cisnienie rozwalic uklad.!!!!!!!!!
newpolish 09-07-2013, 07:45 po prostu nie wiedziałem że sprężarka ma się rozłączać po chwili od załączenia klimatyzacji i "mechanik" polecił mi wymianę czujnika wysokiego ciśnienia gdyż uważał ze w manualnej klimatyzacji sprężarka powinna działać non stop a ze nowy czujnik będzie dopiero jutro to tak jak on to powiedział żeby nie zepsuło się sprzęgło sprężarki przy ciągłym rozłączaniu to lepiej obejść czujnik ale u mnie był taki problem ze powyżej 3,5 tys. oblotów w ogóle się nie załączała sprężarka. proszę o pomoc
utworzyłem na ten temat nowy post ale jakoś nikt nie odpowiedział
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=185603
Mechaniorowi cos sie pomylilo bo sprezarka jest taka sama czy to dla klimy manualnej czy automatycznej. Chyba chodzilo mu czy sprezatka jest zmiennej wydajnosci czy ma stale nastawienie. Tak, czy owak sprezarka nie powinna sie wylaczac zaraz po wlaczeniu klimy, to prawda. Obejscie czujnika pomoglo?
Konsekwencje moga byc takie ze kompresor bedzie nabijal dalej przy zamknietym zaworze TXV i w najlagodniejszym przypadku otworzy sie wentyl bezpieczenstwa na kompresorze ktory upusci troche czynnika do atmosfery zmniejszajac tym cisnienie w ukladzie. Na krotka mete nie jest to grozne. Mozesz to zalagodzic np wylaczajac klime co 10min tak na 2min. Chodzi o to by zapobiec nabijaniu cisnienia gdy zawor TXV na parownik jest zamkniety.
barkow31 09-07-2013, 07:53 bo rozłączało sprężarkę a przy wysokich obrotach to nawet nie chciała się załączyć i "mechanik" poleci wymianę czujnika a nowy będzie dopiero jutro tak nawiasem mówiąc w żadnym z samochodów gdzie jest manualna klimatyzacja sprężarka się nie wyłącza a w foce jest inaczej?? "mechanik" powiedział ze ciągłe rozłączanie może powodować uszkodzenia sprzęgła sprężarki
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=185603
Bump: tak pomogło teraz bez czujnika sprężarka się w ogóle nie wyłącza i chłodzi aż miło w sumie wcześniej tez chłodziło ale zaniepokoiło mnie to pikanie a w jakim interwale powinna pracować sprężarka tak mniej wiecej
tak..bo sprezarka nie moze ani za czesto sie zalaczac ani za czesto rozlaczac bo to skraca zywotnosc sprzegla...jednak sa do tego pewne niuanse..i przy wysokich obrotach-a 3000rpm to sa juz wysokie obroty zarowno dla benzyny czy diesla to nalezy wiedziec ze moze sie zdarzyc ze sprezarka przepompowywuje.
owszem kazde nowsze modele sprezarek sa tak robione aby pracowaly praktycznie non stop. jednak w ff1 sa pierwsze egzemplarze scrolla..i powiem ze bardzo ladnie dzialaja..ale zawor regulacyjny tych sprezarek jest jeszcze dosc daleki od idealu..jedne sprezarki pracuja dosc stabilnie a inne bardziej lub mniej ale sie jednak rozlaczaja.
tylko ze te cykle sa scisle okreslone.
powiedzmy ze srednio maks. co 8-10 sekund w skrajnych przypadkach na wysokich obrotach sprezarka moze sie rozlaczac i zalaczac, ale to wszystko zalezy jeszcze od wielu czynnikow.
bo praca sprezarki steruja 2 czujniki:
-niskiego cisnienia-glownie steruje praca sprezarki
-wysokiego cisnienia-bardziej zabezpiecza uklad przed przeladowaniem.
ale na te czujniki ogromny wplyw ma temperatura i ilosc czynnika w ukladzie, oraz sprawnosc sprezarki + czystosc chlodnic+ sprawnosc dyszy i ukladu klimatyzacji.
jest to dosc spore pole do ogarniecia i nalezy zwracac uwage na wiele czynnikow ktore moga rozlaczac sprezarke.
s. tak im nowsze sprezarki tym bardziej pracuja non stop bo oprocz zaworu regulacyjnego sprezarki jest jeszcze zawor regulacji temperatury parownika-tego od klimatyzacji i uklad klimatyzacji jest bardziej dostrajany do aktualnych warunkow.
barkow31 09-07-2013, 09:25 dzięki za info włożyłem z powrotem wtyczkę w czujnik jak wrócę to założę nowy po włączeniu wtyczki do czujnika i odpaleniu Klimy wolne obroty jakieś 1000 to sprężarka działała jakieś 6 sekund rozłączyła się i po 3 sekundach znowu to samo wiec wydaje mi się ze szybko się rozłącza ale ważne ze chłodzi zobaczę co będzie po wymianie czujnika
no to mi sie to cos nie podoba...o ktorym czujniku mowa?
tym z 4 kabelkami czy tym z dwoma?
i jaka byla temperatura i jak byly ustawione nawiewy w srodku? i skad powietrze brane?
bo ty masz zachowanie takie jakby za malo czynnika bylo, no chyba ze wentylator klimatyzacji nie dziala?
barkow31 09-07-2013, 10:24 ten z dwoma kablami powietrze z zewnątrz nawiew na twarz temperatura na zewnątrz 22 stopnie a czynnik w porządku wczoraj jak podjechałem do tego szpeca to pierwsze co zrobił to odzyskał wyleciało 640 g i potem dobił 740g i wczoraj rano w układzie było 640 i tak samo się zachowywało ale jak możesz to napisz co o tym sadzisz
dobij dodatkowo 150-200g czynnika ponad norme. powinno lepiej chlodzic i sie tak nie rozlaczac. sprezarka prawdopodobnie jest w dobrym stanie. ale pamietaj ze im wyzsze obroty tym bardziej moze sie rozlaczac. za to na wolnych jak bedziesz stal powinna prawie non stop pracowac.
ps. ten czujnik to czujnik niskiego cisnienia-czyli rozlacza sie bo jest zbyt niskie cisnienie po stronie niskiego cisnienia, czyli moze to byc np. zbyt mala ilosc czynnika pomimo ze jest ksiazkowo...
tylko ze jest jeszcze jedno ale.. z twojego opisu rozumiem ze masz nie do konca szczelny uklad...tak?
barkow31 09-07-2013, 10:29 wentylatory się włączają obydwa jak tylko dotknę AC i po chwili sekunda dwie załącza sprężarkę a najlepsze w tym wszystkim jest to ze chłodzi z nawiewu powietrze leci od 2 do 7 stopni
Bump: układ szczelny sprawdzany był w kwietniu
Bump: podsumowując na niskich obrotach nie powinno rozłączać tak??w ogóle
Bump: ale skoro piszesz ze ten czujnik odp. za niskie ciśnienie to dlaczego wczoraj rozłączało przy wysokich obrotach a po odpięciu przestało wrrr
Bump: ale skoro piszesz ze ten czujnik odp. za niskie ciśnienie to dlaczego wczoraj rozłączało przy wysokich obrotach a po odpięciu przestało wrrr
na wyzszych obrotach sprezarka ma wieksza sprawnosc i wydajnosc. lepiej pompuje i potrafi w krotszym czasie zrobic wieksza roznice cisnien po stronie niskiego i wysokiego cisnienia.
dlatego na niskim cisnieniu cisnienie szybciej spada i jezeli zawor regulacyjny sprezarki nie zdazy wysterowac sprezarki to sprezarka zostanie rozlaczona bo cisnienie bedzie zbyt niskie po stronie niskiego cisnienia.
w pewnym stopniu to ma tak dzialac..ale jezeli sprezarka slabo chlodzi i za czesto sie rozlacza to moze to oznaczac zbyt małą ilosc czynnika, ale aby to stwierdzic pasowaloby uklad miec podpiety i obserwowac manometry i temperature i cykle pracy sprezarki oraz to z jakiego powodu sie rozlacza.
no to mi sie to cos nie podoba...o ktorym czujniku mowa?
tym z 4 kabelkami czy tym z dwoma?
i jaka byla temperatura i jak byly ustawione nawiewy w srodku? i skad powietrze brane?
bo ty masz zachowanie takie jakby za malo czynnika bylo, no chyba ze wentylator klimatyzacji nie dziala?
Ja u siebie już od marca 2012 mam odłączony ten czujnik tzn. ten z dwoma kablami co jest z przodu (kable od czujnika obcięte i połączone tak, że omijają czujnik - kable od czujnika wiszą a te co dochodzą do czujnika są złączone)
Też mechanik mi tak polecił żeby zrobić (klima się załączała i rozłączała - sprawdzane zaraz po uzupełnieniu czynnika jak powiedział 345g odzyskał, 400g wpompował). Od tamtej pory klima chłodzi dobrze i nie ma z nią problemów.
Jutro sprawdzę jak/ile czasu działa przy wolnych i przy 1500 obrotów (według tego co na forum było). Miałem zlutować ten czujnik i jak źle działaby to wymienić, zbliża się urlop to zajmę się tym.
Czyli jak będzie po podłączeniu czujnika rozłączać i załączać się to znaczy, że ten czujnik zepsuty jest i do wymiany ?
nie to nie znaczy ze czujnik do wymiany...juz pisalem to wczesniej..tez tak mialem i dobijalem dodatkowo okolo 200g czynnika ponad to co podaje producent.
Pozatym!! jezeli odlaczacie ten czujnik to sprezarka moze chodzic na sucho bez czynnika-a to bedzie przyspieszalo jej zuzycie.
ps. lepiej jest co prawda zmostkowac czujnik niskiego jak wysokiego cisnienia ale i tak sie tego nie powinno robic.
radze wam sprawdzic cisnienie w ukladzie przy okreslonej temp. i sprawdzic nabicie klimy po cisnieniu. jest cos takiego jak wykres dla czynnika R134a
http://www.castrolprofessionalacademy.pl/upload/files/strefa_wiedzy/samochod/uklady_klimatyzacji.pdf
Moze postaram sie to wytłumaczyc bo 99% serwisantów ktorzy robią klimatyzacje niema o tym zielonego pojecia we fakcie.
Mamy 2 wykresy!!!
Krzywa ciśnienia pary R134a i R12 (ten jest latwiejszy)
lub
Wykres Molliera dla R134a troche trudniejszy ale bardzo wazny.
Jezeli to przeczytacie i zrozumiecie to bedziecie wiedziec ze:
to cisnienia w klimatyzacji pelnia role czujników temperatury i to cisnienia steruja klimatyzacją i nie potrzeba zadnych czujników temperatury.
ale i zrozumiecie dlaczego wazne jest odpowiednie cisnienie R134a w danej temp.
cisnienie ma sie zbilzac do: Krzywa ciśnienia pary R134a i R12 i ma byc po stronie gazowej oczywiscie ale bardzo blisko wykresu.
Jest tylko jeden problem z takim nabijaniem.. sprawdzaniem.
caly uklad musi miec jednakowa temperature...aby mozna bylo przyjac ze faktycznie jest okreslona temperatura w ukladzie.
jest jednak jedno Ale... co tez powiem aby bylo zrozumiałe...
W 80%pełna butla z czynnikiem R134 w temp. 20'C ma cisnienie 5 bar.
W 20% pełna butla z czynnikiem R134 w temp. 20'C ma cisnienie 5 bar.
w butli oczywiscie jest ciecz..
czyli jezeli mamy 20'C to powinnismy miec cisnienie zblizone do tych 5 barow, im blizej tym lepiej ale nie 5barow bo to bedzie znaczylo ze juz moze byc ciecz w ukladzie.
jednakze prosze zauwazyc ze do pewnego stopnia napelnienia cisnienie bedzie rosło a im blizej przemiany gaz-ciecz to cisnienie bedzie sie stabilizowalo..wiec tez nie mozna przepelniac ukladu klimatyzacji bo to moze prowadzic do uszkodzenia sprezarki, bo sprezarka nie moze pompowac cieczy. ale mala ilosc cieczy w ukladzie nie jest bardzo grozna bo sprezarki i osuszacze sa tak robione aby zabezpieczac sprezarke przed pompowaniem cieczy.
czyli dla 20'C powinnismy miec okolo 4,7-4,9 (lepiej 4,9 )bara w ukladzie klimatyzacji. i tak dalej wg wykresów.
jezeli macie mniej..a pewnie tak wlasnie jest to czujnik niskiego cisnienia ktory jest w ukladzie w wyniku zbyt malej ilosci gazu...moze sie przed wczesnie wylaczac.
ALE...uwaga czujnik niskiego cisnienia nie sluzy tylko do tego..bo np. jezeli jest chlodno i nie potrzeba duzego chlodzenia to w wyniku znacznego ochlodzenia sie ukladu klimatyzacji podczas dzialania to czujnik ten bedzie rozlaczal sprezarke aby nie zuzywala niepotrzebnie paliwa bo nadmuch klimatyzacji jest ustawiony np. na 1 bieg i leci w srodku samochodu wystarczajaco chlodne powietrze wiec bedzie działał jak ogranicznik zamrażania parownika.
Teraz powinniscie rozumiec dlaczego w samochodach z klimatyzacją nie potrzeba czujników temperatury...bo wystarczą 2 czujniki cisnienia aby układ sam wiedział jaka jest temperatura i jak powinien działac.
Witam kolegów.
Przepraszam że w ten sposób ale nie umiem założyć nowego tematu a nie mogę znależść nie co mnnie interesuje.
Problem dotyczy focus 1.8 tdci straszne stuki metaliczne dochodzą z prawej strony silnika.
Zdjełem na moment pasek wielorowkowy i stuki umilkły teraz nie wiem czy stuki te dochodziły z agregatu klimatyzacji (klima nie nabita),czy z sprzegła na alternatorze (rok temu wymieniane podobno)?
Proszę o radę co wymienić?Ewentualnie jak sprawdzić agregat i czy w agregacie są jakieś elementy które moga wydawać taki dżwięk?
Pozdrawiam?
korek007 02-11-2013, 17:12 Spróbuj zdjąć pasek i pokręcić ręką wszystko, co jest napędzane przez pasek.
wystarczy ze klima nie bedzie ci sie automatycznie zalaczala-wiec najpierw poczytaj instrukcje kiedy sie klima automatycznie zalacza, bo niema sensu na klimie jezdzic jak jest zimno.
pozniej jak bedziesz juz jezdzil bez klimy to sprawdz czy dalej sa stuki...a jak sa to szukaj w lozyskach....bo teraz to moze i sprzeglo od klimy stukac.
Dziękuje koledzy tak zrobię.
Pozdrawiam
|