Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] brak klimatyzacji; podejrzany wentylator chłodnicy
No i stało się...
Ja tu mondka na każdym kroku chwalę, dbam o niego i w ogóle :P, a on - na Święta bez klimy mnie zostawił. A wydaje się, że problem może być poważniejszy...
Prosiłbym forumowiczów o opinię nt. takich oto objawów:
- brak zimnego powietrza z klimatyzacji
- po włączeniu klimy, brak typowego "klik" i dodatkowego obciążenia silnika (wahnięcia obrotów); w zasadzie - kompresor klimy najwyraźniej się nie włącza
- wentylator chłodnicy nie włącza się wcale (w trybie testu komputera odczyt nawet ponad 110 st. C temp silnika a wiatrak - ani pół obrotu)
- klimatyzacja niedawno serwisowana, "nabita"; uaktywniłem też na chwilę zaworki na aluminiowych rurkach klimy i coś stamtąd wyleciało pod dużym ciśnieniem
- wszystkie bezpieczniki i przekaźniki w głównej skrzynce sprawne
Jako, że mam pod ręką bardzo podobnego do mondka focusa, porównałem parę punktów, włącznie z zamianą sterownika wentylatora chłodnicy między samochodami - żadnych pożytecznych wniosków. No, może oprócz obserwacji, że w focusie, odłączenie kostki wentylatora chłodnicy wprowadza klimę w oscylacje (parę sekund chodzi, później się wyłącza na sekundę-dwie, itp ) - w mondku tego nie ma, czyli w mondku nie chodzi o zwykłe uszkodzenie wentylatora chłodnicy.
pozdrawiam i życzę spokojnych Świąt Wielkanocnych
djmatheo 23-04-2011, 16:25 Zapraszam do mojego tematu:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=129059
mam ten sam problem...
darmodziej 23-04-2011, 17:01 Zapraszam do mojego tematu:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=129059
mam ten sam problem...
Nie bardzo ten sam, bo u Ciebie klimatyzacja się włącza, a u kolegi nie.
Poczytaj tu
Nie chce mi się pisać jeszcze raz tego samego, może naprowadzi cię na rozwiązanie
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=104938
Pozdrawiam
kolonez,
Dzięki za namiar na ten wątek. Szczerze mówiąc - przeczytałem go już wcześniej, razem z jeszcze paroma innymi (włączając w to fora zagraniczne). Niesteny, nie jest to mój przypadek. Bezpieczniki, przekaźniki i złączka na sprężarce są ok. Poza tym, klima nie działa wcale, a nie okresowo...
W międzyczasie wykonałem jeszcze jeden test - obejście przekaźnika klimy (swoją drogą - dziwię się sobie, że wcześniej na to nie wpadłem). I tutaj - cud! Z klimy poleciało nie zimne, ale lodowate powietrze. :lol: Ergo - układ klimatyzacji wydaje się całkowicie sprawny.
Za to po paru minutach test skończył się kłębem pary spod maski. Po obejrzeniu silnika wydaje się, że był to płyn chłodzący z okolic króćców podłączenia węży do bloku silnika. Silnik nadal działa normalnie, nic chyba nie wybuchło, ale coś jest nie tak jak choler... Pompa chłodzenia? Termostat?
Obecnie, na 99% stawiam na awarię układu chłodzenia.
Miałoby sens podłączenie do komputera diagnostycznego w ASO?
pozdrawiam
PS - autotest układu klimy nie pokazuje żadnego błędu
1. spiąć wentylator na krótko i sprawdzić czy kręci
2. jeżeli wentylator Ok sprawdzić czujnik temp. w ukladzie chłodzenia silnika
Pozdrawiam
Koniecznie to sprawdzę. Taka tylko prośba - "spiąć wentylator na krótko" - mierzyłem miernikiem oba piny na złączce wentylatora i wychodzi mi zwarcie między nimi. Co dokładnie podać na złączkę wentylatora - i czy na oba piny, czy jakoś inaczej?
No i czy uszkodzenie wiatraka może skutkować aż "wybuchem" pary z płynu chłodzącego, przy chodzącym na postoju silniku i 22 stopniach temperatury powietrza?
Poza tym - jak już pisałem, mam porównanie z focusem 2FL benzyna 1.6/115KM (identyczny silnik chyba jak w mondku), i odłączenie wentylatora chłodnicy powoduje oscylacje pracy klimy, a nie jej totalny "pad". Tym niemniej będę wdzięczny za wskazówki jak dokładnie sprawdzić wentylator, i koniecznie to zrobię - sam go od początku trochę podejrzewam, tylko brak wiedzy i zdrowy rozsądek hamują przed niektórymi próbami...
pozdrawiam
Jeżeli, tak jak piszesz, do silnika wentylatora idą tylko dwa przewody (dwa piny) to zwarcie między nimi oznacza że uzwojene silnika nie jest przerwane i jest to prawidłowy objaw. Spięcie na krótko oznacza podanie napięcia bezpośrednio z akumulatora +12 V.
Jeżeli zakręci oznacza to że trzeba szukać przyczyny w czujniku (-ach) temperatury.
Jeżdżę mondkiem ale do tej pory nie miałem problemów więc nie wiem ile pinów ma czujnik (najprostsze mają dwa najczęście zwierne - wzrost temperatury powoduje zwarcie styków i poprzez układ przekaźników oraz czujników ciśnienia (w układzie klimatyzacji) załaczane są odpowiednie biegi wentylatorów - pisałem o tym we wskazanym wątku.
Wspomniane przez ciebie drgania układu klimatyzacji po odłaczeniu wentylatora wynikają z chrakteru pracy układu klimy. Ogólnie rzecz ujmując wentylatory są po to aby schładzać czynnik chłodniczy (chodzi o przejście między fazami gazową i ciekła) i niedopuścić do nadmiernego wzrostu ciśnienia w układzie. Specjalny zawór jest po to aby wyłaczyć układ klimy gdy zabraknie dostatecznego chłodzenia.
Na początek sugeruję przeczyścić (np. spryskać spirytusem) wszystkie złacza bo być może mamy doczynienia z niestabilnym połaczeniem.
Potem miernik i do dzieła.
Pozdrawiam
ps. Jeżeli samochód jest na gwarancji to do serwisu.
Zacznę od końca - i tak pewnie w ASO wyląduję (chociaż gwarancji już nie mam - ale lubię mieć sprawny samochód) g;)
Podałem +12V na wiatrak (bezpośrednio na złączkę od strony wentylatora) przez żarówkę 12V, ale nie ruszył. Może dzisiaj spróbuję podłączyć bezpośrednio... Generalnie, do sterownika wentylatora (to pudełko na obudowie wentylatora) idą 2 grube przewody i jeden cienki, ale od sterownika do wiatraka już tylko 2 grube.
dzięki za podpowiedzi i pozdrawiam
Sprawdziłem wentylator chłodnicy w mondku podłączając go do układu elektrycznego focusa. Chodzi jak ta lala.
Termostat(y) też jest OK bo podczas jazdy dość stabilnie trzyma temperaturę ok. 85st.C
POMOCY!!!
Gdybym miał schemat elektryki MK4 to bym sobie posprawdzał co się da, w końcu po to się też elektronikę zgłębiało na uczelni - choćby i to było naście lat temu :-) A tak tylko po omacku grzebię, albo jeszcze gorzej - orły w ASO już do wymiany wiatraka się przymierzają...
Koncepcja na dzisiaj: padł jakiś czujnik temperatury (zgodnie też z tym co pisze kolonez), i wentylator i klimatyzacja się właśnie z tego powodu nie załączają... Żebym chociaż wiedział gdzie te czujniki są...
Witam,
Mam podobny problem. Przy wlaczaniu klimy nie slychac zalaczajacej sie sprezarki. Postaram sie sprawdzic przekazniki i wentylator na weekendzie. Najgorsze jest to ze juz nie mam gwarancji i wiem ze jak oddam auto do serwisu to pewnie wystawia rachunek na kilaset funtow.
Ciafka daj znac jak do czegos dojdziesz.
gromot, proponuję prześledzić wątek od początku.
Mnie np. udało się sprawdzić sprężarkę klimy (obchodząc przekaźnik klimy), dlatego teraz zostali się jako główni podejrzani czujniki temperatury.
All
A może ktoś ma pomysł (jeszcze lepiej - wiedzę :P) czy jest w MK4 coś takiego jak moduł klimy i gdzie to coś się znajduje? Nawet nie znając schematu takiego sterownika, mógłbym go przetestować jako 'black box-a' - co na wejściu (czujniki, przełączniki, etc) i co na wyjściu; no i złączki w obwodzie klimatyzacji bym posprawdzał w końcu.
pozdrawiam
Ciafka
Z twoich opisów oraz tego co ja wcześniej napisałem wynika że przyczyna najprawdopodobniej tkwi w czujniku cisnienia w układzie klimy.
1. udało Ci sie uruchomić klimę po ominieciu przekaźnika klimy, który jest sterowany własnie z czujnika ciśnienia (może przez "black box" moze nie sygnał sterujący musi dostac aby zadziałać.
2. czujnik temp. jednak bym wykluczył gdyż klima nie zadziałała Ci już na zimnym silniku, wtedy wszystko jest zimne więc nie ma znaczenia w jakim stanie jest czujnik (o ile ma tylko dwa styki)
3. uszkodzony czujnik ciśnienia klimy powoduje że układ nie widzi że ma czynnik chłodniczy i nie włacza układu.
4. czujnik ciśnienia powinien być na aluminiowych przewodach - mogą być dwa bo drugi chroni przed nadmiernym ciśnieniem i wyłacza układ aby nie doszło do jego roszczelnienia.
Ja niestety nie mam schematów elektrycznych mondka i bazuję na własnym doświadczeniu, ale gdyby ktoś miał można by było przesledzić połaczenia i przeanalizować układ.
A może zaśniedziało złącze czujnika?
Pozdrawiam
kolonez
Podsumowanie w 100% logiczne i słuszne.
Znalazłem jeden czujnik na przewodzie aluminiowym od klimy, jest 3-przewodowy. Mamy jakiś pomysł jak to-to działa?
kolonez (albo ktokolwiek z MK4 benzyna 1.6)
Mógłbyś please sprawdzić miernikiem zachowanie sprawnego czujnika na aluminiowej rurce klimy w pobliżu podszybia? Ja natomiast pomierzę wieczorem swój i porównamy...
pozdrawiam
Widać ta klima (albo raczej ten czujnik) to jakiś feler w tych naszych Mondkach - mi też klima nie działa. Byłem u speca od klim - czynnik chłodzący jest w pełnej ilości, ciśnienie w układzie jest odpowiednie, wycieku nie ma. Naciskam sobie A/C na sterowaniu, wyświetlacz pokazuje że klima działa, ale sprężarka się nie załącza. Spec od klim skierował mnie do elektryka bo zdiagnozował że to problem sterowania.
Jak czytam ten temat to wszystko się układa w logiczną całość że pewnie mi też padł ten czujnik ciśnienia klimy. Czy żeby go wymienić trzeba "ściągnąć" czynnik z układu?
Edit: znalazłem sam odpowiedź w tym temacie http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=104596 :)
Kocham to forum :-) Orły z ASO powinni przechodzić obowiązkowe szkolenie na podstawie materiałów tutaj dostępnych...
jvras, nie wiem na ile MK3 jest kompatybilne z MK4 - prawdopodobnie piszemy o tym samym czujniku na klimie.
Ja jednak mam tylko trzy przewody na czteropinowej złączce czujnika - jak to zmostkowac :-)
Dlatego właśnie prosiłem o pomiary działającego czujnika przez któregoś z użytkowników MK4 1.6, to na pewno będzie cenne info dla nas
dziubek73 28-04-2011, 17:51 witam. mam podobny jesli nie ten sam problem z mondeo 2.0tdci 2008 - nie dziala klimatronic (nabita) i nie uruchamia sie wentylator - czy wina lezy po stronie sterownika wentylatora (takie pudeleczko na wentylatorze zasilane dwoma grubymi i jednym cienkim kablem) i czy ktos z posiadaczy przerabial juz podobny temat. auto rozgzane do 110 stopni i zero wentylatora - czy mozliwe jest ze to ten cienki kabelek dochodzacy do modulu wentylatora gdzies nie mial styku? jesli ktos wie to gdzie szukac drugiego konca tego kabelka (cienki rozowy) ? czy on idzie prosto do ECU czy jest jeszcze jakis sterownik klimy?
do tej pory doszedlem do:
co do czujnika cisnienia na rurce od kompresora (w okolicach podszybia) sa tam trzy piny - na dwoch wystepuje napiecie 5v, wiec nie wiem jak mozna zmostkowac ten czujnik. uruchamiajac klime przez zwarcie przekaznika kompresora wszystko startuje i dziala prawidlowo - tylko nie startuje wiatrak co grozi przegzaniem czynnika po stronie (ciepłej). moje podejrzenia to chyba sterowanie wentylatora. nakostke sterownika wentylatora dochodzi 12v grubymi przewodami i jeden maly rozowy kabelek, ktory to prawdopodobnie steruje tym ustrojstwem (sygnal zalaczenie, pierwszy i drugi bieg, i prawdopodobnie sygnal zwrotny do kompa ze wiatrak sie obraca). a na wyjsciu brak napiecia zasilania wiatraka. wiatrak podpiety na "krotko" dziala i wyje i dmucha:) czyli jest ok. brak sterowania wiatrakiem!
Sygnał zwrotny że silnik się obraca musiałby pochodzic z prądniczki tachometrycznej umieszczonej na osi wentylatora - tylko co by to dawało. Dla układu ważniejsze jest to czy chłodnica i skraplacz są chłodzone, a zatem zbierane są sygnały z czujników temp. i ciśnienia i wypracowany jest sygnał sterujący dla przekaźnika klimatyzacji oraz układu sterującego wentylatorem.
Myslę że nie mając schematu elektrycznego nie obejdzie się bez próby podmiany czujników.
A może reset sterownika klimy pomoże. Ktoś na foru o tym pisał, że nie chłodziła mu jedna sytrona w kabinie bo sterowni żle ustawiał przesłony w kanałach odprowadających powietrze z komory parownika.
Pozdrawiam
zbyso42200 28-04-2011, 21:21 no to moze ja słów kilka.
W smaxie, ktorego używam padła kiedyś klima. Napięcie podane bezpośrednio na sprzężarke - wykluczyło uszkodzenie sprężarki. Napięcie na wejściu sterownika (owe trzy kable wchodzące do puszki na wentylatorze) bylo prawidlowe. Niestety na wyjsciu ze sterownika brak było napięcia. Podalem więc prąd bezposrednio na silnik wentylatora. Wentylator ruszyl, a z klimy powialo chlodem.
Oddałem sterownik do specjalisty, bo nowy występuje jedynie w komplecie z wentylatorem. Nic w nim nie znalazł ciekawego. No to do ASO.
I tu - miłe zaskoczenie. Pan elektryk dobrze zna ten problem. Otóż w początkowych modelach smaxa instalowano gowniane wiązki przewodów, pewnie gdzieś z chin. Pan elektryk 3 razy lutowal odcinki "rzadkiego" kabla, a w końcu dal se spokój i pociagną extra kabel od sterownika do .... ECU (?).
Jakby komu bylo trzeba, to mogę gdzieś wrzucić seriwówke klimy od galaxy, ale uprzedzam, jest bez schematu ideowego, i jeśl ktos nie wie gdzie jest 5 pin złącza C15423, to nic mu ta serwisówka nie da.
pzdr.
zbyso42200, pouczająca historia z happy endem :wink:
Szczęśliwie mam pod ręką podobnego do mondka focusa i już parę dni temu zamieniłem puszki przy wiatraku i sprawdziłem. "niestety" u mnie problem nie leży w module wentylatora - mondkowy moduł w focusie działa, a focusowy w mondeo nie usprawnił wiatraka...
Udało się może komuś pomierzyć czujnik na rurce klimy, przy podszybiu? Wczoraj się przez chwilkę nim pobawiłem i wynika, że (przynajmniej u mnie) nie jest to zwierno-rozwierne ustrojstwo, ale ma też jakiś konkretny opór między dwoma z pinów.
Zwieranie kolejnych pinów tegoż czujnika powoduje od "niczego" do zgaszenia silnika...
Pozdrawiam
dziubek73 29-04-2011, 06:59 tez slyszalem ze wiazki przewodowe byly felerne i padaly. moj rozowy kabelek przy samej wtyczce do modulu urwal sie przy lekim pociagnieciu i mialem wrazenie ze byl juz urwany choc trzymal sie na izolacji! czy ktos zatem wie gdzie jest drugi koniec tego kabelka??
na innym forum wyczytalem ze modul ten jest sterowany wzrostem napiecia na kabelku sterujacym (czyli analogowo) ale dobrze by bylo sprawdzic to oscyloskopem bo nie jestem pewny czy to prawda. jesli to prawda to mozna to latwo sprawdzic.
...
co do czujnika cisnienia na rurce od kompresora (w okolicach podszybia) sa tam trzy piny - na dwoch wystepuje napiecie 5v, wiec nie wiem jak mozna zmostkowac ten czujnik. uruchamiajac klime przez zwarcie przekaznika kompresora wszystko startuje i dziala prawidlowo - tylko nie startuje wiatrak co grozi przegzaniem czynnika po stronie (ciepłej). moje podejrzenia to chyba sterowanie wentylatora. nakostke sterownika wentylatora dochodzi 12v grubymi przewodami i jeden maly rozowy kabelek, ktory to prawdopodobnie steruje tym ustrojstwem (sygnal zalaczenie, pierwszy i drugi bieg, i prawdopodobnie sygnal zwrotny do kompa ze wiatrak sie obraca). a na wyjsciu brak napiecia zasilania wiatraka. wiatrak podpiety na "krotko" dziala i wyje i dmucha:) czyli jest ok. brak sterowania wiatrakiem!
Powołam się znowu na działanie klimy focusa: przy odłączonym kablu między kostką a wentylatorem chłodnicy, klima wchodzi w około sekundowe oscylacje. Czyli wydaje się, że uszkodzenie wiatraka nie unieruchamia totalnie klimy tylko powoduje jej szybkie wyłączenie - ale dopiero po tym, jak elektromagnes kompresora "cyknie".
Co do czujnika przy podszybiu - myślałem prędzej o pomiarze "na sucho", na pinach czujnika przy wyłączonym kablu...
dziubek73 30-04-2011, 06:46 ok - dzisiaj zmierze czujnik cisnienia - piny od odlaczonego czujnika moga wykazywac trzy stany, albo przejscie, albo jakas opornosc, albo nic
natoniast wtyczka napewno wykazuje napiecie 5v na dwoch pinach i nic na trzecim.
kto wie gdzie jest ecu w 2.0 tdci 140ps? czy jest pod nogani pasazera??
ok - dzisiaj zmierze czujnik cisnienia - piny od odlaczonego czujnika moga wykazywac trzy stany, albo przejscie, albo jakas opornosc, albo nic
natoniast wtyczka napewno wykazuje napiecie 5v na dwoch pinach i nic na trzecim.
kto wie gdzie jest ecu w 2.0 tdci 140ps? czy jest pod nogani pasazera??
czytam ten watek bo problem mam taki sam
po zimie klimatyzacja nie chce ruszyć a teraz zauważyłem, że wentylator chłodnicy również nie reaguje na wysoką temp. ale u mnie jest to raczej usterka w sterowaniu. Bo przy wysokiej temp brak sygnału na sterownik wentylatora ten umieszczony na jego obudowie (cienki trzeci przewód w kostce). Sprężarka od klimatyzacji też rusza dopiero po zmostkowaniu stycznika - bez serwisu chyba sie nie obejdzie. Mondeo 2.0tdci 130ps.
Ecu jest pod lewym przednim nadkolem, obok zbiornika na płyn do spryskiwaczy.
dziubek73 30-04-2011, 16:54 jest maly sukces! dzisiaj zabralem sie za szukanie drugiego konca kabelka od modulu wentylatora do PCMa pod nadkolem kierowcy. KABELEK byl przerwany!!
po zdemontowaniu filtra powietrza (calej obudowy) dostalem sie do wiazki przewodow od wentylatora do pcm - na zakrecie na dole przy skrzyni biegow kabelek mial przerwe, po zlutowaniu i zmontowaniu wszystkiego do kupy wentylator dziala! uruchamia sie przy 98*c i wentyluje do 96*c - SUKCES czyli modul wentylatora dziala!!
niestety klima dalej sie nie uruchamia. natomiast po zmostkowaniu przekaznika, sprezarka klimy rusza i po ok 2-3 sekundach uruchamia sie wentylator. Pytanie jest wiec co teraz nie pozwala na start sprezarki?
czujnik wysokiego cisnienia? na jego trzech pinach po pomiarze nie wystepuja przejscia pomiedzy pinami. na wtyczce jest 5v na dwoch pinach. mysle ze czujnik po pomiarze podaje jakis sygnal na trzeciego pina - pytnie jaki to sygnal? klime nabilem w poniedzialek i wszystko bylo ok, niestety przed nabiciem w ukladzie nie bylo czynnika i byc moze do dzisiaj (jesli jest dziura) czynnik sie ulotnil. dlatego klima nie startuje. Jednak rurka od sprezarki robi sie zimna po "starcie na krotko" wiec czynnik jest - pytanie czy jest go na tyle?
druga mozliwosc to brak sygnalu ON OFF z panela sterujacego. wydaje mi sie to malo prawdopodobne, ale jednak mozliwe. slyszalem tez o jakims resecie klimatronika - jak to sie robi??
co myslicie??
schemat klimy
http://www.allspare.ru/99/3/415/30/115702/
dziubek73, gratuluję osiągnięcia :lol: Ja "ostateczne uderzenie" w problem planuję na jutro, bogatszy o wiedzę z forum i wyniki dotychczasowych eksperymentów...
Co do kabelka, takie przemyślenia... Jak pisałem w innym wątku, musiałem po zimie wymienić przednie amortyzatory. Zrobiłem to w ASO. Może to i paranoja, ale po tym jak w mondku po ASO kierownicę trzeba było dokręcać bo telepie, albo bagnet od oleju wciskać do rurki pomiaru poziomu (bo luźno "dynda" i taki sobie piach spokojnie może do oleju wskoczyć) - w poprzednim moim fordzie, chyba mam już prawo ich o wszystko podejrzewać :roll: Tym razem nie zauważyłem żadnych problemów z wymienionymi amorkami, ALE od momentu wykrycia problemu z wiatrakiem/klimą szukam możliwego związku z wymianą amorków - np. kabelki w pobliżu nadkola...
A za ten link do schematów mondka powinieneś Nobla dostać :wink: dzięki!
Moderator - propozycja przyklejania linka na forum Mondeo? Jakoś wcześniej na te schematy tutaj nie wpadłem, a są cenne.
pozdrawiam
dziubek73 01-05-2011, 09:50 zamierzam jeszcze sprawdzic labelki od czujnika cisnienia (a w szczegolnosci jeden, ten sygnalowy).
tu sa lepsze schematy:)
http://www.numcat.ru/ford/2/1147431/
dziubek73 01-05-2011, 10:55 czujnik cisnienia
Presostat
Presostat zamontowany jest na zbiorniku osuszacza, jest on elementem zabezpieczającym, który odcina zasilanie sprężarki w funkcji ciśnienia w granicznych fazach działania. Obecnie spotykamy presostaty „trzyfunkcyjne”:
funkcja: ciśnienie minimalne – Brak płynu w układzie mógłby spowodować zniszczenie sprężarki, dlatego też ustalono minimalny próg ciśnienia. Odpowiednie tarcze elektryczne są otwarte; aby zamknęły się umożliwiając załączenie sprzęgła sprężarki, ciśnienie musi osiągnąć wartość minimalną około 2 barów.
funkcja: ciśnienie maksymalne – Ciśnienie wiąże się bezpośrednio z temperaturą płynu. Przykładowo, awaria wentylatora chłodnicy, w szczególności podczas wolnej jazdy samochodu, może spowodować znaczący wzrost ciśnienia, co z kolei może być przyczyną wycieków. Aby uniknąć tego rodzaju awarii, odpowiedni przełącznik elektryczny jest zamknięty w spoczynku; otwiera się w celu przerwania zasilania sprzęgła sprężarki gdy ciśnienie przekroczy wartość progową rzędu 26 barów.
funkcja: sterowanie wentylatorami chłodnicy – Obecnie włączenie klimatyzacji powoduje włączenie wentylatorów chłodnicy z małymi obrotami. Jeżeli jednak wydatek powietrza kierowanego na parownik byłby niedostateczny, temperatura płynu wzrastałaby, jak również jego ciśnienie. Tak więc, w pobliżu 16 barów, zestyk elektryczny dotychczas otwarty zamyka się, tak aby włączyć wysokie obroty wentylatorów.
PYTANIE odnosnie pomiarow
jakie jest napiecie na wyjsciu czujnika w waszych wozach
(trzy pinowa wtyczka - napiecie masa trzeci pin (ten oddalony)???
dziubek73 02-05-2011, 07:28 to ten czujnik
http://www.carairconditioningparts.com/detail/77572/77572.html
prawdopodobnie sterowanie polega na zmianie napiecia na trzecim pinie pod wplywem zmiany czisnienia
zakres od 0v do 5v. dlatego jesli macie mozliwosc zmierzyc to napiecie, to prosze podzielcie sie wiedza.
co do ASO i problemow z klima pewnie to nie bedzie solucja dla Ciebie ale mi po wymianie przedniego zderzaka matolki w Lipskim zle zlozyli calos do kupy i oslone chyba sprezarki (urzadzenia miedzy chlodnica i parownikiem) zlozyli tak,ze przetarla i uszkodzila parownik. skoro u Ciebie cos dlubali z przodu i klima nie dziala... chociaz pisales,ze nabijales klime, rozumiem,ze szczelnosc sprawdzili?
dziubek73 02-05-2011, 22:55 odnosnie czujnika:
est to czujnik pizoelektryczny pod wpływem ciśnienia płynu zmienia sie wartość napięcia na wyjsciu (trzeci pin) i tak:
0bar - 0,17V
1bar - 0,3V
2bar - 0,44V
3bar - 0,58V
4bar - 0,7V
5bar - 0,83V
6bar - 0,92V
7bar - 1,06V
8bar - 1,21V
9bar - 1,34V
10bar - 1,47V
11bar - 1,6V
12bar - 1,74V
13bar - 1,88V
14bar - 2,05V
15bar - 2,17V
16bar - 2,31V
17bar - 2,46V
18bar - 2,61V
19bar - 2,75V
wyższego ciśnienia reduktor nie wytrzymuje.
znalazlem te informacje na forum Citroen i mysle ze w fordzie jest dokladnie tak samo.
z dzisiejszego pomiaru mojego czujnika 0.21v wynika ze brakuje cisnienia w ukladzie:( albo czujnik jest kaput. musze jechac sprawdzic czynnik
Stawiam na brak czynnika w ukladzie. Ja mam chyba to samo i zanim zaczne grzebac w elektryce, to przy najblizszym serwisie (w przyszlym tygodniu) poprosze najpierw o sprawdzenie szczelnosci instlacji i jej napelnienie. Kilka dni temu zrobilem prosty test. Odkrecilem zaslepke od zawaru napelniania i wcisnalem zaworek. Uslyszlem tylko ciche, krotkie psyk co swiadczy o braku cisnienia. Pytanie jest tylko czy to brak cisnienia w calym ukladzie czy tylko w tej czesci rurki?
macieq11 03-05-2011, 20:53 Kolego to co sprawdzałeś ma zawór wewnętrzny - usłyszane "pssss"to to co było w zaworku .
Czytając wątek i zabiegi wykonane może to być powtórka mojego przypadku - u mnie to był czujnik klimy (ten na rurce po lewej stronie) - jest tylko jeden - koszt w serwisie około 300 PLN - i co ciekawe można go wykręcić samemu i "pożyczyć " z innego do sprawdzenia - nic się nie stanie - czynnik nie ucieknie - sam to robiłem- powodzonka.
Z prawdziwą radością i dumą chciałem się przyznać do całkowitej klapy moich poszukiwań przyczyn awarii wentylatora chłodnicy (i prawdopodobmie klimatyzacji). Otóź, po kolejnej akcji grzebania przy samochodzie, wiem tyle:
1. Napięcie sterujące wentylatorem chłodnicy (słynny cienki kabelek na złączce wejściowej modułu sterowania wentylatorem) - a raczej jego składowa stała wg. mojego miernika g;) - pojawia się zgrubsza przy podobnej temperaturze, jak w sprawnym focusie z podobnym silnikiem (102-103 st. C - na postoju). Różnica wynosi ok. 0,1-0,2V; przy wyłączonym wentylatorze jest to 4,4V (focus) i 4,3V (mondeo), a przy załączeniu wiatraka spada do 3,7V w focusie i 3,5V w mondku. Kabelek sterujący wentylatorem jest więc sprawny.
2. Napięcie DC na wyjściu modułu sterowania wentylatorem jest podobne w focusie i mondku (zgrubsza pełne napięcie accu przy zadziałaniu wentylatora).
3. Opór stałoprądowy na złączce wentylatora (ten krótki 2-przewodowy kabelek, idący od silnika wentylatora do wyjścia modułu) - praktycznie 0 w sprawnym focusie, i ok 1 ohm w mondku.
Dodając te nowe obserwacje do tego, co już wiem - czyli, że wentylator w mondku jako taki działa (bo podłączony do modułu focusa kręci), zrobiło mi się trochę głupio - bo czegoś tu nie rozumiem, a przynajmniej nie jest chyba to jakieś trywialne uszkodzenie na poziomie przerwa/zwarcie kabli.
Kolejne kroki wydają się oczywiste - testy pod obciążęniem (bo powyższe napięcia zmierzyłem przy rozłączonych wtyczkach) oraz sprawdzenie sygnałów sterowania i zasilania wentylatora oscyloskopem.
Chyba, że ktoś z szanownych forumowiczów wpadnie na coś mądrzejszego - bo mnie się już pomysły skończyły...
Żeby chociaż było jakieś profesjonalne ASO, gdzie bez obaw możnaby podjechać i zapłacić za diagnostykę i naprawę - ale wiedząc, że zrobią to sensownie i z głową... Polecilibyście może jakieś ASO od elektryki w W-wie? Szukuje mi się wyjazd do stolicy, i mógłbym spróbować załatwić też ten temat...
dziubek73 04-05-2011, 18:37 czyli ze jak podlaczasz modul z fokusa w mondeo to wentylator działa??
czyli ze jak podlaczasz modul z fokusa w mondeo to wentylator działa??
nie-nie, działa moduł od mondeo w focusie... wiatrak w mondeo nie rusza, chyba, że podłączę go pod układ focusa - wtedy kręcił...
dziubek73 06-05-2011, 20:41 wynika z tego ze masz przerwany trzeci kabelek!! miernikiem nie sprawdzisz bo to sterowanie cyfrowe i tylko oscyloskop - proponuje zrobic to co ja, czyli po nitce do klebka.
ja juz niewiem co to jest i chwilowo nie mam czasu na grzebanie. czytalem na angielskim forum ze w skrzynce bezpiecznikowej wystepowaly jakies zimne luty i to byl problem. w tygodniu bede mial troche czasu na rozgrzebanie i sprawdze.
dziubek73 10-05-2011, 21:46 SUKCES JEST PELNY!! klima dziala!!
Panowie i panie - niestety wina calego zamieszania to komunikacja ze sterownikiem wentylatora (trzeci cienki kabelek!) Przerwa w obwodzie wywolala blad P0691 (obwod kontroli wentylacji) i PCM odcina klime. Po naprawieniu kabelka trzeba bylo wykasowac blad z PCMa i dopiero klima ruszy, inaczej bez wykasowania nie ma takiej opcji!!
Sprawa sie komplikuje gdy wypniemy wtyczke z presostatu (czujnika cisnienia) - powoduje to blad P1461 (napiecie sygnalu czujnika A/C) i procedura jak wyzej - klima odpali tylko i wylacznie po wykasowaniu bledu!! Dodatkowo wyjecie przekaznika R3 sterujacego sprzeglem sprazarki powoduje blad P0645 (obwod sterowania przakaznika A/C) i mamy lipe:(
Kazdy z tych bledow blokuje uruchomienie klimy do czasu wykasowania go z PCMa!!!
Polecam zatem podlaczenie kompa i wykasowanie w/w.
Sprawdzilem dzisiaj czynnik i okazalo sie ze jest ok - podjechalem do znajomego i zapodalismy komputer - reset i wieje chlodem!!
Pozdrawiam
Gratulacje! Też bym tak chciał :lol:
Jadę dzisiaj do magików z ASO, i zapodam im te Twoje błędy - mam nadzieję, że tyle potrafią sprawdzić (bo brak znajomego z komputerem forda :wink:)...
SUKCES JEST PELNY!! klima dziala!!
Gratulację, a przede wszystkim dzięki, myślę że w imieniu wszystkich, za info jak sprawa została rozwiązana bo być może, oby nie, ktoś z nas skorzysta w przyszłości
Dziubek, wysłałem Ci PM z prośbą o kontakt.
Zamierzam kupić MK4 i właśnie podczas przeglądu w ASO przed zakupem wyszedł problem z wentylatorem. Początkowo w ASO twierdzili, ze wentylator do wymiany, ale potem okazało, ze coś jest głębiej, bo wentylator jednak jest sprawny, ale nie dostaje sygnału. Wg. nich muszą muszą rozpiąć i sprawdzić całą wiązkę aż do komputera centralnego. Może im coś podpowiem, żeby zaczęli sprawdzać od tego właśnie kabelka i pójdzie sprawniej.
Pozdrawiam
Moja klima wrocila do zycia. W moim przypadku za niewlaczjacy sie agregat odpowiadal brak czynnika. Po nabiciu instalacji klima jak narazie dziala.
U mnie koniec tematu.
A wyszło tak: w ASO zdiagnozowano w komputerze uszkodzenie wentylatora chłodnicy.
Wymieniono kawałek słynnego przewodu sterującego wentylatorem (tego trzeciego właśnie); co dziwniejsze - nie był przetarty, tylko skorodowany/zgniły w środku.
Dodatkowo, prawdopodobnie uszkodzony przewód sterujący uszkodził moduł sterowania wentylatorem, zamontowany na jego obudowie (zdiagnozowane oscyloskopem). Stad, trzeba było jednak wymienić kompletny wentylator chłodnicy (elektryk w ASO na próbę pożyczył moduł od innego mondka, i mój wentylator na nim bezdyskusyjnie działal - a Ford samych modułów nie sprzedaje).
Już co trzeba wymienione, wykasowany błąd w kompie, i całość hula że aż miło.
Klima oczywiście wskoczyła od razu po usprawnieniu wentylatora g:)
Tym razem pochwała dla ASO - oprócz typowej drożyzny (chociaż rabacik był, wiadomo) - nie ma się do czego przyczepić, no i sobie chłopaki przyzwoicie poradzili.
A ja bez komputera mógłbym jeszcze cały tydzień grzebać, i nawet bym nie wiedział, że naprawiłem usterkę (bo znównoreglałem ten włąśnie przewód sterujący przy którejś próbie naprawy wentylatora); bez skasowania błędu wentylator i tak by nie ruszył.
Teraz najśmieszniejsze - jadę sobie następnego dnia po naprawie wentylatora, lżejszy o duuużo złotówek, chłodek leci z nawiewu, opoiwiadam żonie obok jak w tym roku, poza mat. eksploatacyjnymi, nie wydam na mondka już ani pół grosza, a tu pod domem zamek bagażnika odmawia posłuszeństwa... Kolejne parę godzin grzebania, i .. nowy zamek bagażnika już zamówiony... Czyżby kolejny samochód nie miał być już Fordem :evil:???
PS - jestem "szczęśliwym" posiadaczem samego wentylatora chłodnicy do mondka 1.6 benzyna 125KM (obudowa, silnik i śmigło - bez modułu, który jest uszkodzony) - jeżeli ktoś jest zainteresowany - dajcie znać na PW...
Oczywiście - wielkie dzięki wszystkim, którzy podzielili się wiedzą i doświadczeniem w temacie wiatraka i klimy :-)
zbyso42200 16-05-2011, 20:47 No to sie cieszę, ze mój przypadek na coś sie Szanownym Panom przydał.
Sterownika nie wyrzucaj. Pogadaj z jakims dobrym elektronikiem, powinien dac się naprawić.
Cos mi chodzi po głowie, że to produkt boscha.
A z klapą to też znana historia. Przede wszystkim trzeba wyregulowac ucho zamka w podlodze bagażnika. Zwykle jest ustawione tak, że trzeba dobrze klepnąć, żeby bagażnik się zamknął. To powoduje zakleszczenie ząbka w uchu i elektryka nie jest w stanie go odciągnąć. Puszcza dopiero po jeździe po wybojach.
Inną bolączką jest deszczówka i gnicie w okolicach mikrowyłącznika. Łatwo to wykryć, bo w światłach od tablicy rejestracyjnej chlupocze woda. Ja tam wywierciłem 2 otwory wiertłem fi 1 w szkiełkach i mam na razie z tym spokój.
pzdr.
Sterownik wentylatora chłodnicy i skraplacza układu klimatyzacji w Mk III i jak się wydaje, niektórych Mk IV jest produkcji Boscha i ma PN 1 137 328 081 - w jego katalogu zaznaczony jako niedostępny. Składa się z modułu cyfrowego zakończonego trzema tranzystorami mocy i diodą na wspólnym radiatorze. Jeśli po zimie klima się nie załącza :shock: przez niewłączający się wentylator należy:
1. wymontować obudowę wentylatora wraz z wentylatorem i umieszczonym na nim sterownikiem
2. można podmienić na sprawny albo od razu kupić - cena od 200 do 500 złotych
3. dla odważnych - odkręcić cztery śruby mocujące sterownik, rozkręcić sterownik - następne cztery śruby - i:
4. sterownik zbudowany jest z dwóch aluminiowych połówek sklejonych z płytką silikonem - trzeba podważać ostrożnie dwoma śrubokrętami i je zdemontować
5. optycznie sprawdzić, czy nie ma popalonych elementów - jeśli są, to i tak kicha, trzeba nowy a powodem najprawdopodobniej jest spalony silnik
6. sprawdzić omomierzem przejście na silniku, powinien pokazywać kilka omów
7. sprawdzić półprzewodniki miernikiem uniwersalnym - wystarczy taki z marketu za kilkanaście złotych z funkcją sprawdzania złączy, ale na 99% powinny być dobre
8. wymienić kondensatory elektrolityczne - obydwa - na nowe o tej samej pojemności, oryginalne są na 40V, mogą być na 35V - koszt z sześć złotych
9. zakleić, skręcić, podłączyć
10. cieszyć się, że działa 8)
Opis może wydać się niektórym enigmatyczny, nie zdążyłem zrobić zdjęć, bo samochód był potrzebny a nie chciałem stać w korku bez wiatraka, no i klimy, więc jestem do dyspozycji.
Pozdrawiam
panowie przerobilem temat z klima i problem tkwil w kabelku dajacym sygnal do modulu wentylatora wystarczylo rozpruc wiazke na dl 40 cm i okazalo sie ze cieniutki kabelek jest zgnily .po naprawie trzeba jeszcze wykasowac bledy i wszystko gra powodzenia
panowie przerobilem temat z klima i problem tkwil w kabelku dajacym sygnal do modulu wentylatora wystarczylo rozpruc wiazke na dl 40 cm i okazalo sie ze cieniutki kabelek jest zgnily .po naprawie trzeba jeszcze wykasowac bledy i wszystko gra powodzenia
Potwierdzam, u mnie było to samo.
Dla porządku i wyszukiwarek :) dopiszę że pojawiał się błąd P0480 - Błąd obwodu wentylatora 1.
Wymieniona została wiązka i klima zaczęła działać od ręki, podobno standardowa usterka. Zatem w przypadku nagłego braku klimy sprawdzajcie najpierw kabelki, najprostsze a może rozwiązać temat. :one:
Matius86 19-04-2014, 18:49 Koledzy mam problem ze swoją klima :/ a mianowicie nie działa...wogóle nie chodzi sprawdziłem Forscanem i żadnych błędów nie ma.
Zrobiłem test klimatyzacji i test zakonczył sie sukcesem bez błędów.
Potem zrobiłem jeszcze test na PID i z włączoną klimatyzacją wyglada to tak:
http://matius86.prv.pl/Wl.png
a przy wyłączonej klimatyzacji tak:
http://matius86.prv.pl/Wyl.png
Zaniepokoiła mnie mała ilośc czynnika czyli 146kPa czy to moze być przyczyna niedziałającej klimatyzacji ? Jaka powinna być ilość czynnika w Mondeo Mk4 2008r. 2.0TDCI?
Wyrzuciłem przekaźnik od klimy R13. Zrobiłem mostek i klima ruszyła. :) uff...
Ale - wentylator nadal nie ruszył. Prawdopodobnie fioletowy kabelek ma przerwę i jest do wymiany.
Pytanie: czy można tak jeździć czy nie i czym to może skutkować?
nie możesz tak jeździć bo bez wentylatora klima klima stworzy za wysokie ciśnienie i coś puści. Chłodnica klimy albo jakieś przewody
Potwierdzam mk4 ma fatalne polaczenie z skrzynki bezpiecznikow do wentylatora. Wlasnie skonczylem w serwisie. Czynnik jest cisnienie ok zawor cisnieniowy sprawny i klima sie nie zalacza. Powód prozaiczny kabelek we wiazce przepalony :) w serwisie 20 minut bez skasowania bledow po wymanie mróz chula w kabinie :) miglem sprawdzic samemu ale klima padla na wyjezdzie wiec nie miałem jak.
Jerzyk78 04-06-2014, 16:58 witam,
taki sam problem ma S-Max, właśnie ogarnąłem temat. Masakra jakaś.:diabel2:
Witam!
Wczoraj naprawiałem i u mnie wystąpił punkt 1 (fioletowy kabelek) oraz punkt 6(biało pomarańczowy). Dodam , że elektryk chciał się już poddać ale przyszedłem z wydrukowanymi punktami i ogarnął temat w 2 godziny. Dzięki za pomoc .
Pozdro
Adi-Bielsko 09-07-2014, 11:16 Witam Was , u mnie po roku od napełnienia klimy mam takie odczyty poprzez ELM-a 327. (nagle przestała działać więc pojechałem ją zdiagnozować, napełnili z kontrastem i nadal nie ruszyła, przejeździłem tak rok i wracam do tematu bo już mnie szlag trafia z tym , mam tu też na forum post opisujący problem ale bez odzewu).
Także wydaje mi się że czynnika jest za mało żeby to z powrotem ruszyło ? Zobaczcie sami , może coś ja źle interpretuję ? Dodam że odczyt mam teraz na poziomie 73kpa do 85 kpa (silnik zimny po nocy i drugi odczyt jak popracował kilka minut w trakcie testów klimy) , a jak wypnę go kompletnie z wtyczki to skacze mi odczyt na 3200Kpa , więc odczytuje mi go dobrze , nie wiem tylko czy to wartość nie za mała ? 85Kpa= 0,85 bara , ciut mało chyba ?zerknijcie...
http://pokazywarka.pl/ypai2x/
Zdjęcia (http://pokazywarka.pl/ypai2x/)
Bump: http://pokazywarka.pl/ypai2x/
improwizaror 21-07-2014, 20:21 Mi również klima padła i jednocześnie nie mam chłodzenia silnika w korku 110C.
Czynnik w klimie nabity było 350 ma być ok 520 dobiłem ... w rok tyle uciekło a mechanik powiedział że to jest i tak malutko wolałby by schodziło do zera..
Już jestem ugadany z elektrykiem grzeje mnie taka sytuacja i to podwójnie..
Robson_wroc 22-07-2014, 13:31 Także wydaje mi się że czynnika jest za mało żeby to z powrotem ruszyło ? Zobaczcie sami , może coś ja źle interpretuję ? Dodam że odczyt mam teraz na poziomie 73kpa do 85 kpa (silnik zimny po nocy i drugi odczyt jak popracował kilka minut w trakcie testów klimy) ,
Dzisiaj podłączyłem ELM i ciśnienie układu klimatyzacji (parametr ACP) podczas pracy klimy ok. 1300 kP.
Uzupełniałem dziś też czynnik, po 2 latach ubytek 180 g (z 520g zostało 340 g).
Temperatura na wylocie kratki nawiewu mierzona termometrem 8 stopni (pozycja LO, wiatrak na 3, obieg zamknięty, temp. zewn. 31 stopni)
panowie jakim programem diagnozujecie klime ?
Bump: panowie jakim programem diagnozujecie klime ?
Wszystko na ELM-327 (z przełącznikiem) diagnozuje FORScan albo serwisowy IDS na interfejsie VCM. Pokazują dokładnie tyle samo.
mam podobny problem - klimatyzacja się nie włącza, jednak błędów w forscanie brak (odczyt na liniach MS i HS)
problem poruszony na forum s-maxa http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=129413&page=14 Moje posty 134 136 i 138
Panowie i panie - niestety wina calego zamieszania to komunikacja ze sterownikiem wentylatora (trzeci cienki kabelek!) Przerwa w obwodzie wywolala blad (obwod kontroli wentylacji) i PCM odcina klime. Po naprawieniu kabelka trzeba bylo wykasowac blad z PCMa i dopiero klima ruszy, inaczej bez wykasowania nie ma takiej opcji!!
czy brak błędu P0691 oznacza, że fioletowy kabelek do sterownika wentylatora jest OK, czy też może być jednak uszkodzony?
slawek-kali 24-03-2015, 17:55 Jelsi nie ma bledu to kabel caly. Sprawdz wtyczke przy kompresorze.
Mozesz psiknac jakims sprayem przewodzacym.
U mnie to było problemem, zaśniedziała wtyczka ;)
Sprawdzę. Czy potencjalny brak styku może jednocześnie skutkować brakiem błędów? Jak włączam klime to jest bardzo delikatny wzrost wskazówki obrotosciomierza...
slawek-kali 24-03-2015, 18:03 Moze.
U mnie sprawdzano szczelnosc i ilosc, sam rozpruwalem wiazki, a ostatecznie okazało sie, ze to błahostka.. :roll:
Dziękuję bardzo, jak znajdę czas to będę działał.
..........................
Byłem teraz na zakupach..... Jak włączam klime to poza obrotami rośnie o 0.2l/h spalanie na luzie... Czy ten fakt nie wyklucza zasniedzialego połączenia na sprezarce klimatyzacji? Na niej jest tylko jedna wtyczka?
Dodatkowo nie startuje wentylator na chłodnicy, temperatura silnika oscyluje między 76C a 80C..... Wentylator na krótko spięty działa
Dziś przeprowadziłem test z Forscanem.
Klimatyzacja wyłączona: AC_REQ: NIE, ACC_REQ: OFF RPM 799,
Klimatyzacja włączona: AC_REQ: TAK, ACC_REQ: ON RPM 850,
temperatura na dworze:8C,Temp silnika 74C, ACP_PRESS 474kPa,
Wentylator ani drgnie przy włączaniu klimatyzacji przyciskiem, obroty silnika ewidentnie rosną i jest (tak mi się wydaje) reakcja sprężarki... ale chłodnego powietrza z nawiewów nie ma. Czy aby napewno brak jakiegokolwiek błędu w Forscanie świadczy o poprawnych połączeniach elektrycznych
klimatyzacja działa - spalona cewka
Podepnę się do tematu;
Sprężarka klimatyzacji ani wentylator się nie uruchamiają;
Układ nabity nowym czynnikiem wczoraj - było raptem kilkanaście gram.
Wtyczki przy module wentylatora przeczyszczone, bezpieczniki sprawdzone, do sprężarki się nie dostałem - zimno, mokro... nie wiem jeszcze nawet od której strony jest dostęp do "wtyczki".
Scanmaster błędów nie pokazuje (choć głowy nie daję, czy on w ogóle klimatyzację sprawdza)
Self-test klimy - https://www.youtube.com/watch?v=X6lzExi_rQk
wygląda to tak jak tu.
błedów nie pokazało - chyba, bo nie wiem jak by komunikaty miały wyglądać.
Wymieniono kawałek słynnego przewodu sterującego wentylatorem (tego trzeciego właśnie); co dziwniejsze - nie był przetarty, tylko skorodowany/zgniły w środku.
Jeśli chodzi o cienki przewód wychodzący z wtyczki przy module wentylatora , to jest on u mnie koloru zielonego (chyba, że aż tak skorodował). Czy to on jest winny połowy uszkodzeń klimy w MK4 ? - z tego co na szybko spojrzałem, wiązka idzie pod filtr powietrza do podłużnicy, gdzie jest pierwsze rozgałęzienie, a następnie gdzieś przy skrzyni jest drugie... nie łatwiej wymienić cały ten przewód tylko wycinać po kawałku ? (nie wiem dokąd on dokładnie idzie)
Zacznij sprawdzanie od podania napięcia na cewke klimy, czy działa sprzęgło...
Zacznij sprawdzanie od podania napięcia na cewke klimy, czy działa sprzęgło...
ok; jak ? (w które miejsce najwygodniej)
12V ?
Ps. Które piny w skrzynce od przekaźnika zewrzeć żeby zobaczyć czy ruszy sprężarka ?
edit:
pisząc "cewka" masz na myśli moduł przy wentylatorze na chłodnicy ??
Przy samej sprężarce, trzeba zdjąć osłonę. Cewka jest elementem sprzęgła wlaczajacego klime. Możesz jescze zewrzec na krótko zamiast przekaźnika drucikiem i zobaczyć czy sprzęgło się włącza....
Ps. Napisałeś, że było b.mało czynnika, skąd wiesz że znowu nie uciekł... Może jest nieszczelność
edit2;
ok - http://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=2213038&postcount=65 2 na czerwono.
a co z tą "cewką" ?
Bump: 1. przy nabijaniu sprawdzano szczelność - niestety tylko na manometrach, ale było ok.
2. chwilę po napełnieniu klima też nie ruszyła.
Właśnie skończyłem lutowanie kabelka przy wentylatorze... Był mega przegnity przy samej wtyczce do modułu. klima nadal nie dział. Do kad idzie ten kabelek? Chętnie sprawdził bym czy gdzieś jeszcze nie jest przerwany, ale nie koniecznie mam chęć pruc cała wiazke.
Po. zawarciu pinów przekaźnika sprężarka pracuje, słychać klikanie sprzęgiełka
Przewody we wtyczce sprężarki wyglądają ok...
Co teraz ?
Moduł wentylatora?
Sprawdź i wykasuj błędy.
Najprawdopodobniej ruszy - miałem to samo.
Nie zwieraj na sztywno pinów przekaźnika, po kilkudziesięciu sekundach pracy może ci wywalić czynnik przez zawór nadmiarowy.
Nie zwieraj na sztywno pinów przekaźnika, po kilkudziesięciu sekundach pracy może ci wywalić czynnik przez zawór nadmiarowy.
wiem - na talkford ktoś nawet mierzył ile to czasu zajmuje :)
zwarłem na kilkanaście sekund - rurka od klimy odrazu zrobiła się wyraźnie zimniejsza.
czym kasować błędy (jaki program którym zrobię to sam mając tylko nieprzerobionego elm'a).
Zainstalowałem FORScan. Po resecie klima się załączyła. Inna sprawa, że ledwo chłodzi - byłem ponownie w serwisie klimatyzacji - "coś jest nie tak".
Nabili jeszcze raz układ nie kasując ani grosza i zaprosili na przyszły tydzień.
Niestety - wizualnie nie widać nigdzie wycieków - sugerowali, że może gdzieś jest wąż/rurka zagięta, sam nie wiem co o tym sądzić.
"ledwo chłodzi" - to na ile stopni ci schładza na wylocie centralnego nawiewu?
u mnie jest 10 stopni - nędza, ale nie chce mi się szarpać dalej z klima - zwłaszcza że nie jestem jej miłośnikiem ;-)
nie mam żadnego termometru żeby sprawdzić.. klima już nie działa. gdzieś jest nieszczelność. mechanik w przyszłym tyg. mnie przyjmie łaskawca. Ciekawe ile to będzie kosztowało.
juri2069 23-05-2015, 14:55 No i niedługo się cieszyłem bo klima prawie nie działa. Co to znaczy prawie? Czuć różnicę pomiędzy AC on/ AC off ale bardzo niewielką. Obstawiam że przy wylocie jest ok 11-13 stopni. Jeszcze parę dni temu podczas jazdy chłodziło mocno , to znaczy raz chłodziła raz nie :)
Podczas postoju , w upalne dni chcąc schłodzić samochód wewnątrz , z kratek wydobywa siętylko ciepłe powietrze .
Podczas serwisu klimatyzacji z kratek wydobywało się również powietrze o temperaturze 11-13 stopni , natomiast przy podniesieniu brotów do ok 2000 z kratek leciał " szron" :D ok 1 stopień.
Cy programem forscan da się odczytać jakieś parametry czy oddawać samochód do znachora?
Dodam że próba szczelności , oszuszanie , nabicie , odgrzybienie - wszystko na piątkę !!
slawek-kali 23-05-2015, 14:57 Jak nie chlodzi to nieszczelna. Stawiam na chlodnice klimy.
Forscanem mozesz sprawadzic cisnienie w ukladzie oraz czy czujniki wysokiego lub niskiego cisnienia sie wlaczyly.
juri2069 23-05-2015, 15:07 No właśnie szczelność 2 krotnie była sprawdzana i jest super. Aczkolwiek chłodnica jest troche zmęczona życiem , chyba za szybko sie jeździ :)
A i to podciśnienie czy jak zwał tak zwał miało 2.1 atmosfery więc koleś powiedział że jest idealnie , jak i inne pozostałe parametry poza tą temperaturą powietrza z kratek.
Zaraz pójdę posprawdzać forscanem i dam znać
slawek-kali 23-05-2015, 15:08 Zakladam ze wentylator sie wlacza zaraz po tym jak wlaczysz klime, tak ?
juri2069 23-05-2015, 15:18 No więc sprężarka się ładnie załącza , wentylator również. Tyle że jak wyłączy się klime to wentylator nadal chodzi nie wiem czemu widocznie tak ma byc.
Następnie po wyłączenie silnika wiatrak staje. Po kolejnym włączeniu to samo. Nie włącza się , ale jak włącze klime to wiatrak rusza.
W forscanie nie znalazłem nic a propo klimy , jedynie w BCMii - włącznik klimatyzacji - i cały czas jest OFF ( jak włącze klime lub tez wyłącze )
Czyli domniemam że skoro sprężarka i wiatrak się załącza to natura elektryczna powinna być ok ?
Jedyny pomysł na który wpadłem to oddać auto do kogoś kto sięna tym zna :D
juri2069 24-05-2015, 06:23 Więc sytuacja wygląda następująco. Czynnik wstrzyknięty 590 gram , sprawdzona szczelność , osuszony układ , dolany olej , sprężarka się włącza , wiatrak rusza , jakieś podciśnienia , nadciśnienia - wszystko tak jak powinno być !! chłodzi przy ustawieniu LOW ok 11-12 stopni , w gorące dni samochód w środku się nie schłodzi.
Dzwoniłem do ASO i powiedzieli że jedyne co mogą sprawdzić w takim przypadku to szczelność , a więc napełnić czynnikiem z jakąś tam substancją i sprawdzić pod lampą, czy nie ma gdzieś dziury.
Zaznaczam że szczelnosć sprawdzana i jest ok , tak samo 3 tygodnie wcześniej taki pan mi uzupełniał czynnik i dał troche za dużo ( 800 gr ) , ale po tych 3 tygodniach i redukcji czynnika okazało sięże jest dokładnie 800 więc szczelność sprawdzona komputerowo jak i fizycznie.
Czy jest sens jechać do ASO skoro oni tylko mogą napełnić czynnikiem i sprawdzić szczelność?
Czy zwykły pan Kaziu nie zrobi tego samego za połowe ceny? ( aczkolwiek układ jest szczelny! )
Czy można podejrzewać chłodnicę skoro szczelnosć jest na tip top ?
Czy bardziej podjrzewać sprężarkę , że jest na wykończeniu ? powtarzam - załącza sięza każdym razem bezproblemowo.
Jeżeli byśmy podejrzewali jakiś bezpicznik to podejrzewam że sprężarka nie włączałaby się w ogóle....
Klimatyzację mimo wszystko czuć w aucie bo w ciepły dzień ten chłód sięjednak produkuje ale jest to o wiele za ciepły chłód.
Ewentualnie jakiś dobry klimomechanik na podkarpaciu?
Bardzo proszę o sugestie :)
juri2069 31-05-2015, 13:11 Sama od siebie klimatyzacja zaczela działać :D
Tylko jest tak : dziś jest gorąco , zaczęło chłodzić gdzieś po przejechaniu 500 metrów.
I różnica jest taka że gdy dam LOW i mniejszy nawiew np 4 kreski to nie leci bardzo zimne, natomiast jak dam auto to leci zimne przy LOW , 17 ,18 ,19 20 do momentu aż się schłodzi i naturalnie dostosowuje wtedy siłę nawiewu więc jest ok.
Pytanie czy przy takich upałach klima powinna od razu po włączeniu wiać zimnym powietrzem ?
Może to kwestia elektroniki
darmodziej 31-05-2015, 13:23 czy przy takich upałach klima powinna od razu po włączeniu wiać zimnym powietrzem ?A jak włączysz lodówkę, to od razu jest w niej zimno?
juri2069 31-05-2015, 13:33 W lodówce nie ma nawiewu abyś przyłożył rękę i czuł czy leci zimne. W mk3 po włączeniu klimy zimne powietrze leciało po kilkunastu sekundach więc mam porównanie.
A ja zadałem pytanie aby uzyskać odpowiedź, a nie odpowiadać w zasadzie sam na swoje tylko troszke zmienione.
Jak ktoś będzie się gdzieś wybierał a samochód ma na zewnątrz i jest nagrzany to proszę mieć na uwadze aby sprawdzić jak szybko się ochłodzi :)
slawek-kali 31-05-2015, 15:27 Zimne powietrze powino leciec po paru sekundach od wlaczenia.
Cos mi sie wydaje, ze jednak masz dziurke w chlodnicy.. Jakie cisnienie pokazuje forscan, o ile go masz?
juri2069 31-05-2015, 18:06 Jednak po włączeniu silnika leci zimne po paru sekundach. Tylko dziś rano tak z opóźnieniem.
Także cofam problem , za każdym razem włącza się od razu i leci zimne aż miło.
wydaje mi się że po prostu musiało się rozchodzić i hula .
Także tamta aluzja co do lodówki to chyba nie była fachowa.
Póki co działa i niech tak zostanie.
Kolego powiedz mi tylko jak w forscanie sprawdzić ciśnienie bo szukałem i nie znalazłem tej opcji.
darmodziej 31-05-2015, 20:29 W lodówce nie ma nawiewu abyś przyłożył rękę i czuł czy leci zimne.Nawiew nie ma nic do rzeczy. Zostaw auto w lecie na silnym słońcu na kilka godzin i wtedy sprawdź, czy będziesz miał zimne powietrze po kilku sekundach. Jeżeli układ jest schłodzony, to będzie, ale jak jest wszystko nagrzane, to nie ma prawa. Piszesz, że zimne leciało po przejechaniu 500 m, a ile to trwało, nie kilkanaście sekund przypadkiem, tak jak w MK3? Poza tym dziś nie jest gorąco, więc dlatego jest szybciej.
juri2069 31-05-2015, 20:50 U mnie akurat w Nisku dziś było gorąco. Rano odpaliłem samochód , czekałem ok 2 minuty czy zacznie chłodzić , następnie przejechałem z 500 metrów ( 3 krzyżówki ) więc wszystko trwało ok 5 minut to coś tu nie halo .
A kolejnym razem samochód stał 3 godziny na słońcu więc był bardzo nagrzany i po odpaleniu auta i wrzuceniu R już w aucie było chłodno aż się zdziwiłem.
Nie wiem dlaczego nie działała a teraz działa. Będę monitorował na bieżąco.
Jeżeli nadal nie będzie chłodziło to będę szukał przyczyny ale póki co chłodzi az miło.
Nie wiem tylko na jak długo.
A co o szczelności układu to był sprawdzany 2 razy więc 2 różne maszyny by się myliły?
darmodziej 01-06-2015, 03:13 U mnie akurat w Nisku dziś było gorąco. Rano odpaliłem samochód , czekałem ok 2 minuty czy zacznie chłodzić , następnie przejechałem z 500 metrówO tych 2 minutach wcześniej nie pisałeś.
W Nisku, nie w Krośnie?
juri2069 01-06-2015, 14:43 W Nisku, nie w Krośnie?
Aaaaa bo nie zmieniłem w profilu. Z Krosna pochodze , w Nisku już mieszkam :) Nie mogę się odzwyczaić :)
Dziś w samo południe , (ok 30 stopni w cieniu ) po zapaleniu samochodu i przejechaniu dosłownie 100 metrów zaczęło wiać zimnym ( czyli po ok 1 minucie )
Podejrzewam że po prostu się rozchodziło :)
No to i chyba ja dołączę do wątku. Dzisiaj zatrzymałem samochód po 45 min jazdy w korku temperatura podskoczyła do 116 stopni celsjusza. Tyle pokazał mi w trybie diagnostycznym. Po "ostygnięciu" do 108 nie zauważyłem aby przy pracującym silniku wentylator się załączał. Dodatkowo na zimnym silniku(45 stopni) po uruchomieniu i włączeniu klimatyzacji, leci zimne powietrze z nawiewów ale wentylator się nie uruchamia. Po całym zdarzeniu wracałem jeszcze do domu jakieś 7 km ale już bez korków i wskaźnik temperatury pokazywał niewiele więcej niż zawsze. To znaczy nie było jakiegoś drastycznego wzrostu temperatury.
Po przeczytaniu tego wątku wnioskuję iż prawdopodomniej moim problemem jest kabelek sterujący doprowadzony do sterownika wentylatora.
Proszę napiszcie gdzie znajduje się jego koniec tak aby wymienić całoś. Mam możliwość podłączenia do komputera diagnostycznego, jeśli moje podejrzenia mają się potwierdzić to jakiego błędu się spodziewać?
skoczek1213 04-06-2015, 09:36 witam, mam problem gdyż w moim mondeo jak włączę klime to bardzo często co około 30 sęk wlacza i wyłącza sie wentylator. Nagle spalanie idzie pod 1,1 litr/100km i wyje jak wściekły. Po kilku sekundach jego prędkość drastycznie spada i spalanie pokazuje 0,5l/100km. Zaraz znow wyje. Dzieje sie tak tylko na klimie i gdy auto sie trochę nagrzeje i jest ciepło. Dodam, że powietrze leci cały czas w aucie z tym samym nasileniem. Proszę o pomoc co z tym.
Podpiąłem dzisiaj wentylator na krótko, okazało się że szczotki się skończyły. Wentylator rusza przy ręcznej pomocy, łożysko OK tak więc jutro spróbuję wymienić szczotki i zobaczyć co to da.
Pozdrawiam
Witam
moja klima działa tylko jak jadę i chłodzi ją pęd powietrza lub rano jak się jeszcze nie zagrzeje potem wysokie ciśnienie nie pozwala włączyć klimy jak ciśnienie spadnie klimę włączę normalnie nawet na postoju sprawdzałem forscanem i po około 100 sek klima jest odcinana przez ciśnienie które rośnie do około 3000 rano ciśnienie około 520 kabelek fioletowy wymieniony po spięciu przekaźnika klima startuje ale wydaje mi się że wentylator klimy włącza się tylko na 1 biegu czy jest możliwe sprawdzenie jakoś tego 2 biegu czasami się włączy i klima działa normalnie na postoju może macie jakieś pomysły forscan nie pokazuje żadnych błędów
juri2069 07-06-2015, 15:51 Wybacz że odpowiem pytaniem na pytanie ale w których ustawieniach forscana spradza sięciśnienie klimy bo szukałem i nie znalazłem. Jest tam tylko opcja" włącznik klimatyzacji " i nic wiecej nie znalazlem :)
Acp_press,
Wysłane z mojego HTC One X
W moim przypadku okazało się że sama wymiana szczotek nie pomorze. Wirnik musiał pójść na tokarkę do przetoczenia. Zużyte szczotki mocno zaorały komutator że bez przetoczenia się nie obyło. Po złożeniu silnik ożył i pracuje jak nowy. Zniknęły problemy z klimą no i oczywiście temperatura silnika od nagrzania stoi na odpowiednim poziomie. Cała operacja trochę czasu zajęła ale jak popatrzyłem na cenę nowego wentylatora, oraz na allegro, uznałem że gra warta świeczki.
:)
juri2069 13-06-2015, 11:19 Otóż rzecz ma się nastepująco. Jak już klima chłodzi to chłodzi idalnie i na postoju i podczas jazdy ale właśnie jeśli chłodzi...
Podczas gdy zapalam auto i włączam klime to leci normalne powietrze zasysane z zewnątrz więc przy takiej pogodzie ciepłe , obie rurki pod maską są ciepłe , ale gdy przygazuje kilka razy do 2000-2500 obrotów to jedna rurka momentalnie robi się zimna i o tego czasu klima już działa non stop i tip top.
Gdy wyłacze i włącze samochód klima również juz dobrze działa.
Jednak gdy auto postoi z godzine dwie , wtedy ponowna próba włączenia klimy ma się tak jak pisałem - albo troche przygazować albo po prostu jechać i zaskoczy !!
Czy jest opcja aby winny był zawór rozprężny?? ( chyba tak to się nazywa) Bowiem po przygazowaniu momentalnie z niego wychodzi zimna rurka....
a dziś rano gazowałem kilka razy i nic się nie działo , i powiedzmy za minutke gdy ruszyłem samochodem klima zaczela działać mocno i dobrze.
Druga opcja to sprężarka.....
Podjechałbym do jakiegoś fachowca który znajdzie problem ale dziś każdy się nazywa fachowcem i zdziera tylko kasę za połączenie auta pod maszyne z klimą.
juri2069 13-06-2015, 22:45 Nie ma fachowca od klimy?? Ktoś podpowie?? Byłbym wdzięczny bo nie wiem co robić :)
darmodziej 14-06-2015, 08:43 Sprawdzałeś, czy po uruchomieniu startuje sprężarka klimatyzacji, czy dopiero po przegazowaniu?
slawek-kali 14-06-2015, 08:53 Sprawdz wtyczke na sprezarce, psiknij jakims preparatem.
juri2069 14-06-2015, 13:04 Rusza sprężarkA zaraz po uruchomieniu , nie ma żadnych problemów , szczelność , czynnik oraz podciśnienie wszystko książkowo.
Właśnie gdzieś czytałem o zaworze rozprężnym że może się zacinać i nie jest drogi w wymianie ale to tylko jedno z podejrzeń.
Także cały układ działa bardzo dobrze , jedynie rurka robi się zimna po kilku minutach ( jak zaskoczy ) lub tak jak ostatnio po przegazowaniu , lub po krótkiej jeździe. Czasem zaskoczy po 200 metrach czasem po 2 km.
Gdy samochód zgasze i zapale to działa klima bardzo dobrze bez żadnych opóźnien. Jedynie po dłuższym postoju .....
ide zobaczyć teraz - od wczoraj samochód stoi , zaraz napisze co i jak
Sprawdziłem. Zapaliłem , 60 sekund , nic a nic , rurka ciepła , przygazowałem , rurka ciepła.
Czekałem 5 minut , wracam - rurka ciepła , wieje ciepłym powietrzem , przygazowałem i ...... w 2 sekundy rurka stała się zimna i waliło zimnym powietrzem
darmodziej 14-06-2015, 13:38 zaworze rozprężnym że może się zacinać i nie jest drogi w wymianie No to chyba musisz się udać do jakiegoś fachowca, który będzie mógł to dotknąć i sprawdzić osobiście. Nie jestem pewien, ale do wymiany zaworu rozprężnego raczej potrzebne jest opróżnienie układu z czynnika i ponowne napełnienie, więc raczej tego sam nie zrobisz.
juri2069 14-06-2015, 13:48 No dokładnie także kolejna stóweczka. Ja podejrzewam zawór lub sprężarke ale jak te objawy mają się do sprężarki to nie mam pojęcia. Teraz pójdę zapale i działa wszystko od razu jak należy. Najcięższy pierwszy ruch po dłuższym postoje. Tylko gdzie ja znajdę fachowca który dużo robi a mało mowi :D
W stalowej woli fachowcy nazywają się fachowcami więc jak najdalej od nich....:P
Ostatnio fachowiec od CB powiedział że nie ma masy w podstawie anteny , potem okazało się że wszystko było ale to już w Krośnie :D
juri2069 14-06-2015, 19:25 Sprawdz wtyczke na sprezarce, psiknij jakims preparatem. mimo tego że włącza się i wyłącza obstawiałbyś na wtyczke ?:P
Witam. Ostatnio zauważyłem takie zachowanie klimatyzacji. Wszystko działa dobrze, zimne powietrze leci z nawiewów. W chwili mocnego przyspieszania np. na autostradzie, klimatyzacja się wyłącza by po chwili się ponownie załączyć. Gdy jedzie się spokojnie nic się nie dzieje. Nie wiem czy tak było zawsze czy coś się zaczyna dziać z układem.
darmodziej 21-07-2015, 05:04 Cała moc idzie na przyśpieszenie.
To normalne. Przy mocniejszym bucie klima się wyłącza.
Tapnięte z Szajsunga MkIV
Tak też myślałem. Widocznie przez te upały stało się to zauważalne. Dziękuję za odpowiedzi
multimen 30-07-2015, 06:26 Witam walcze od jakiegos czasu z klima w mk4 . Klima nabita pare miesiecy temu ale nie chlodzila, testy pod idsem wszystko prawidlowe, wentylator mozna uruchomic testem ,sprezarka dziala ale wiatrak sie nie kreci, odpiecie wtyczki czujnika cisnienia klimy wylacza sprezarka i zalacza wiatrak. Czy moze ten czujnik powodowac brak chlodnego powietrza mimo ze kompresor chodzi ? Wiadomo ze bez schlodzenia czynnika po stronie goracej to malo realne. Gdzie w mk4 znajduje sie presostat ? Czy jest tylko ten jeden czujnik ?
Podejzewam tez czy np wewnatrz nie jest uszkodzona klapka sterujaca przeplywem i powietrze omija parownik ? Tyle ze wiatrak i tak powinien krecic przy 36 w cieniu. Jakies pomysly ?
Podlaczylem miernik na szary przewod w zlaczu czujnika cisnienia wzgledem masy mam 0.71-0.72V bez wzgledu na to czy silnik pracuje czy nie i czy wlaczona jest czy wylaczona klima zawsze ten sam wynik!
Jutro go wykrece i sprawdze czy poza instalacja tez ma ten sam wynik pomiaru jesli bedzie 0.7V spodziewam sie ze jest uwalony czujnik jesli bedzie blisko OV to pozostaje uwalony kompresor :(
Zainstalowalem ForScan i przez VCM II odczytalem troche parametrow : czujnik wysokiego cisnienia off , czujnik niskiego cisnienia on, sprzeglo kompresora on, cisnienie w ukladzie 170.2kPa 1.7bara przy 2000 obr 192.5kPa 1.9 bara, polozenie silownika recyrkulacji 122% przy wylaczonej i 255% przy wlaczonej nie powinno byc 0% przy wylaczonej ??? Temp parownika 36 stopni ;) temp w kanalach nawiewow prawo lewo i pod fotelami prawie taka sama 33-35 stopni.
Kompresor ? Czujnik cisnienia ?
Wczoraj wieczorem w robocie byl serwisant do klimy w hotelu no i po malych plotach na temat klimy przed wyjazdem zapytal gdzie masz auto? Podstaw ! Podpiol swoja przenosna butle pod zawor niskiego cisnienia i po 3 sek zawialo lodem z kratek :) czynnik byl ale malo wiec pozostaje stwierdzic ktoredy sie ulatnia albo na zlaczu albo w parowniku.
Witam
Jestem nowy na forum choć użytkownikiem forda jestem od dawna. Teraz pojawił się problem, którego nie mogę rozwiązać stąd moja prośba do forumowiczów o sugestie co zrobić.
Mój wentylator raz działa a raz nie. Nie muszę pisać czym to grozi w trakcie jazdy. Polega to na tym, że klimatyzacja raz załączy i tak załącza przez jakiś czas (kilka dni) a po kilku dniach nic. Włączam przycisk ON i załącza kompresor ale zaraz rozłącza bo nie chodzi wentylator. Wczoraj, po tym jak kilma przestała znów załączać, zrobiłem próbę i zagrzałem do 105 stopni i wentylator też się nie załączył. Wiem zatem, że nie załącza się ani dla potrzeb klimy ani dla potrzeb chłodzenia. Szkopuł polega jednak na tym, że jak ściągnę wtyczkę (dolną) od modułu (tą między modułem a wentylatorem) i założę ponownie to wentylator znów zaczyna działać i tak przez kolejny czas, aż do momentu kiedy znów przestaje załączać klima i tym samym wiem że nie działa wentylator. Wymieniłem już moduł wentylatora, sprawdziłem fioletowy kabelek (na tyle ile było możliwe po zdjęciu opasek) i nic. Ciśnienie w klimie jest. Teraz klima działa ale za kilka dni pewnie znów przestanie i nie będę widział kiedy dopóki nie sprawdzę czy klima załącza. Prośba o podpowiedzi co może być przyczyną. Kabel od modułu do wentylatora wygląda dobrze. Z góry dziękuję za pomoc
Witam odgrzeje temat otóż po chłodach moja klima mimo dzisiejszych +8 nie dała się włączyć. W zeszłym roku wystartowała mi przy +7 więc zacząłem się niepokoić auto postało na słońcu i mimo +14 na wyświetlaczu klima nie startuje.Pojechałem do gościa od klimy czynnika było355g wię został wymieniony i uzupełniony do 520 pomiary ciśnienia lecz klima martwa. Mądrzejszy o wiedze z forum zasugerowałem kilka pomysłów a to efekty do jakich doszliśmy.Sprężarka na krótko ( mostek w przekażniku ) działa lecz nie chodzi wentylator, podpięty na krótko pod akumulator działa. W kompie błąd P0691 USZKODZENIE W UKŁADZIE WENTYLATORA po wykasowaniu klima startuj na chwilę poczym wyłącza się i wyskakuje ten sam błąd,podczas chwilowej pracy klimy wentylator nie chodzi. Czy kolejnym krokiem powinno być sprawdzeni tego magicznego kabelka i na ile przy tych objawach jest szansa że to jest jego wina.Czy uszkodzony kabelek nie włącza wentylatora tylko od klimy , chodzi mi oto czy np. w korku wentylator będzie działał
gregor75 24-03-2016, 22:29 ponawiam pytanie poprzednika :
czy po zmostkowaniu przekaźnika R3 od klimy , powinien wystartować wentylator ?
oraz :
czy po podłączeniu wentylatora na krótko klima powinna normalnie wystartować ?
Gdyby się przeczytało wątek, to by się wiedziało...
Jest tak - jeżeli problem jest w "trzecim kabelku" (ew. w module sterowania wentylatorem), to wentylator nie działa ani w korku, ani poza korkiem, ani w ogóle - nieważne który przekaźnik zmostkujesz. Tak, istnieje ryzyko przegrzania silnika :diabel2:.
Klima nie wystartuje po podłączeniu wentylatora na krótko. Ewidentnie komputer, próbując uruchomić klimę, bierze potwierdzenie pracy wentylatora chłodnicy z modułu sterowania tymże wentylatorem, więc o ile moduł razem z wiatrakiem nie działają poprawnie, klima nie ruszy.
gregor75 25-03-2016, 20:27 na drugie pytanie otrzymałem odpowiedź , natomiast pierwsze wciąż mnie nurtuje :
czy w sprawnym układzie wentylatora , po zmostkowaniu przekaźnika klimy , wentylator ten załącza się ?
i jeszcze jedno : czy uszkodzony czujnik ciśnienia klimatyzacji pozwoli włączyć klimę poprzez zmostkowanie przekaźnika klimatyzacji ?
U mnie klima włączona "na krótko" działa , rurka od klimy szybko się schładza , nie startuje jednak wentylator .
Pozostaje więc potencjalnie dwóch podejrzanych : fioletowy kabelek(ew.moduł wentylatora) lub czujnik ciśnienia .
Tego nie sprawdzałem, ale od czego jest myślenie...
W przypadku pracy wentylatora na potrzeby klimatyzacji przyczyną jest wysterowanie klimy, skutkiem - załączenie się przy okazji wentylatora. Nie odwrotnie. Jeżeli więc załączysz klimę zmostkowaniem przekaźnika, komputer nie dostanie polecenia załączenia wentylatora, bo pominiesz sterowanie i załączysz sprężarkę obwodem wykonawczym.
Czyli na moje sprawny wentylator nie ruszy po zmostkowaniu klimy. Ale do sprawdzenia w wozie. U siebie nie sprawdzę, bo pamiętam chmurę gazu z jakiegoś zaworu klimy po tym, jak zmostkowałem sprężarkę na kilkanaście sekund bez wentylatora... :P
A nie możesz po prostu rozgrzać porządnie silnik i sprawdzić, czy załączy się wentylator?
darmodziej 26-03-2016, 06:55 A nie możesz po prostu rozgrzać porządnie silnik i sprawdzić, czy załączy się wentylator?Albo odłączyć przewód od czujnika temperatury, wówczas w trybie awaryjnym powinien się włączyć wentylator.
gregor75 02-04-2016, 17:34 Po skasowaniu błędu P0645 , błąd ten wciąż powraca .
Przekaźnik sprawny , bo zamieniony z takim samym od klaksonu i tam działa .
Gdzie teraz szukać przyczyny ???
michalj1983 02-04-2016, 18:01 Witam odgrzeje temat otóż po chłodach moja klima mimo dzisiejszych +8 nie dała się włączyć. W zeszłym roku wystartowała mi przy +7 więc zacząłem się niepokoić auto postało na słońcu i mimo +14 na wyświetlaczu klima nie startuje.Pojechałem do gościa od klimy czynnika było355g wię został wymieniony i uzupełniony do 520 pomiary ciśnienia lecz klima martwa. Mądrzejszy o wiedze z forum zasugerowałem kilka pomysłów a to efekty do jakich doszliśmy.Sprężarka na krótko ( mostek w przekażniku ) działa lecz nie chodzi wentylator, podpięty na krótko pod akumulator działa. W kompie błąd P0691 USZKODZENIE W UKŁADZIE WENTYLATORA po wykasowaniu klima startuj na chwilę poczym wyłącza się i wyskakuje ten sam błąd,podczas chwilowej pracy klimy wentylator nie chodzi. Czy kolejnym krokiem powinno być sprawdzeni tego magicznego kabelka i na ile przy tych objawach jest szansa że to jest jego wina.Czy uszkodzony kabelek nie włącza wentylatora tylko od klimy , chodzi mi oto czy np. w korku wentylator będzie działał
Kolego miałem w ubiegłym roku identyczny przypadek i efektem były szczotki w napędzie wentylatora. Po ich wymianie wszystko wystartowało jak powinno.
Niestety w tym roku znów klima nie ruszyła i w dodatku nie ma żadnego błędu w kompie.
DanteXXI 02-04-2016, 19:44 Panowie,przekaźnik A/C R3 ma 4 nóżki 1,2,3,5.Które nr trzeba zmostkować ze sobą aby dokonać próby restartu sprężarki?
gregor75 02-04-2016, 21:27 te większe , czyli 3 i 5 jak się nie mylę
bazyleks 31-05-2016, 10:27 Witam.
Mam problem z moim wentylatorem. Nie uruchamia się przy załączeniu klimatyzacji. Wymieniłem słynny fioletowy kabelek, sterownik wentylatora oraz wentylator i nadal nie działa. Po włączeniu klimatyzacji i wykasowaniu błędów czuć jak wentylator próbuje wystartować ale mimo takich delikatnych drgnięć nie startuje i pojawia się znowu błąd "zwarcie/przerwa w obwodzie wentylatora". Przy podłączeniu do wiązki wentylatora z pominięciem sterowania na krótko wentylator działa. Co może powodować takie objawy? Z góry dziękuję za pomoc.
Sprawdź wtyczkę na kabelku wentylatora (przy sterowniku) - chodzi o konektory w plastikowej obudowie wtyczki. Pomimo iż wszystko wygląda normalnie, styki wtyczki mogą być poluzowane/odkształcone, i nie kontaktują. Czymś cienkim musisz ścisnąć metalowe "skrzydełka" we wtyczce tak, żeby ciasno wchodziły na piny w gnieździe sterownika.
bazyleks 31-05-2016, 13:24 Dzięki, posprawdzam styki. Dam znać czy pomogło.
bazyleks 31-05-2016, 15:08 Klima wystartowała. Przeczyszczenie styków i ponowne polutowanie fioletowego kabelka pomogło. Wydaję mi się, że miernik pokazywał przejście, ale gdy doszło obciążenie prąd płynący do sterownika był zbyt mały i wentylator nie mógł ruszyć. Wykasowałem błędy i zarówno stary jak i nowy wentylator działa. Co ciekawe gdy włożyłem stary moduł sterujący wentylator też wystartował, ale tylko do czasu wyłączenia silnika, przy ponownym uruchomieniu wyskoczył jak zwykle błąd P691. Po drodze w czasie grzebania przy wiązce wyskoczył błąd P2263. Zobaczymy czy zniknie czy trzeba będzie przy tym grzebać. Tak więc jak na razie klima działa i liczę, że nie przestanie. Nauczka na przyszłość, żeby dokładnie sprawdzać styki i nie korzystać z szybkozłączek tylko porządnie lutować i izolować styki. :one:
Witam. Nie działa mi klima, mam panel bez klimatronika na pokrętła. Na diagnostyce wyszedł bład b1b71. Otwarty obwód czujnika temperatury parownika. Po podmianie na inny to samo. Komputer nie widzi czujnika. Ma ktoś pomysł gdzie szukać przyczyny ?
gregor75 04-06-2016, 13:52 pewnie we wiązce idącej do czujnika
A wiesz może gdzie idzie ta wiązka? W strone bsi czy zegarów, bo nie widać. Może ktoś naderwał kable przy demontazu filtra pyłkowego. Chce ominąc miejsce gdzie ewentualnie sa naderwae, tylko nie wiem w którym miejscu dojść do wiązki.
czy ktos sie orientuje gdzie poprowadzone są kable od czujnika temperatury parownika ?
No i mnie dopadł brak klimy spowodowany fioletowym kabelkiem od wentylatora błąd p0480.
Uporałem się sam z problemem. Przerwany był za skrzynką filtra powietrza tam przewody idą po podłużnicy. Pisze gdzie był uszkodzony bo czytając ten temat natknąłem się na odpowiedź że ktoś już w podobnym miejscu miał przerwany przewód. Może to tam jest to "strategiczne" miejsce.
A czy ktoś wie w którym miejscu fioletowy kabelek wchodzi do ECU w silniku 2,5T?
Rozwiązanie:
pin 8, mniejsza wtyczka
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/c08a1e840738.jpg (https://naforum.zapodaj.net/c08a1e840738.jpg.html)
Uwielbiam jak byle kabelek psuje mi humor na weekend ;) bo przypadłość mondka dopadła i mnie. Błąd P0480. Sprawdziłem już wentylator na krótko (działa), ciągłość fioletowego kabla multimetrem (niby ok), wtyczki wyczyszczę. Jednak modułu sterowania nie mam jak sprawdzić więc wymienię profilaktycznie "kabelek" przed zakupem modułu i mam pytanie: czy ten błąd P0480 trzeba skasować, aby się przekonać o powodzeniu "naprawy"?
hamertbu 30-09-2016, 13:33 trzeba
koledzy mam takie pytanie, klima nabita, mimo to, nie zalacza sie. raz po raz wlaczy sie sprezarka, ale nie chodzi w ogole wnetylator.
rozumiem, ze po wymianie tego ostatniego powinno wszystko banglac?
to jedno, a drugie, jak wlaczam AC to slychac taki dziwny dzwiek... taki chyba swist jakby w butelke
Maro83mw 30-09-2016, 18:23 Wentylator powinien się włączyć zaraz po włączeniu klimy jeśli nie działa to wina albo wentylatora (najlepiej sprawdzić na krótko czy działa po podaniu mu 12V) lub sygnału sterującego wentylatorem.
Jeśli wentylator nie rusza na krótko to najprawdopodobniej wina przewodów bo lubią się przecierać na wejściu do silnika a jeśli startuje to trzeba szukać problemu w sygnale sterującym ewentualnie zasilaniu przed regulatorem bądź w samym regulatorze.
Ja miałem taki przypadek że na ostro ruszał a tak to ani drgnął a i tak okazało się że winne są przewody idące do silnika wentylatora bo jak wpinałem do kostki to się zginały i nie łączyły a jak wypinałem i zwierałem ostro to prostowałem i wtedy jakimś cudem było przejście i startował więc warto poruszać tym kablem dla sprawdzenia.
Ja błędu nie kasowałem. Sprawdziłem forscanem-em po naprawie kabla i błędu już nie było.
u mnie pojawil sie blad wentylatora...
Witam
Mnie również dopadł błąd P0691 (nie działąjąca klima)
pod spodem kilka fotek oraz filmik jak wyglądało to u mnie i efekt końcowy
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/964b06a981b8.jpg (https://naforum.zapodaj.net/964b06a981b8.jpg.html)
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/a2c3d32741eb.jpg (https://naforum.zapodaj.net/a2c3d32741eb.jpg.html)
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/1e4147f79e1b.jpg (https://naforum.zapodaj.net/1e4147f79e1b.jpg.html)
https://youtu.be/8M9dmVbGRyU
Uwielbiam jak byle kabelek psuje mi humor na weekend ;) bo przypadłość mondka dopadła i mnie. Błąd P0480. Sprawdziłem już wentylator na krótko (działa), ciągłość fioletowego kabla multimetrem (niby ok), wtyczki wyczyszczę. Jednak modułu sterowania nie mam jak sprawdzić więc wymienię profilaktycznie "kabelek" przed zakupem modułu i mam pytanie: czy ten błąd P0480 trzeba skasować, aby się przekonać o powodzeniu "naprawy"?
I kiedy w końcu znalazłem "chęci" aby zwrócić się do pana mechanika, to okazało się, że moim przypadku spalił się moduł sterowania wentylatora.
dorzucę swoje 3 grosze i odgrzeję temat
U mnie nie włączanie wentylatora spowodowane było zbyt luźnym połączeniem 3 pinowej wtyczki z modułem. Podgięcie blaszek i nałożenie pasty kontaktowej pomogło. Wentylator działa (wcześniej sprawdzałem fioletowy kabelek, wymieniłem wiatrak bo miałem taką możliwość).
Ale klimatyzacja, która razem z wentylatorem przestała działać nie wróciła. Błędów związanych z klimatyzacją brak. Any ideas?
MB
U mnie występował też błąd kod P0691 - Niska wartość sygnału w obwodzie sterującym wentylatorem 1 po zdjęciu izolacji w połowie "sławnego przewodu fioletowego" przy podłużnicy nie było połączenia z kostką od strony sterownika wentylatora. Następnie sprawdziłem przewód przy kostce był dziwnie zagięty jak wychodził z kostki. Po zdjęciu izolacji posypały się tlenki- bingo.
Zrobiłem bajpas i błąd się nie pojawił. Klima ruszyła.
Trzeba pamiętać aby za każdym razem kasować błąd jaki się szuka przerwy.
Mondeo Mk4 2010
Witam. Ma ktoś może pojęcie gdzie dokładnie idzie przewód sterujący przekaźnikiem sprzęgła klimatyzacji? Chodzi o przewód masowy, bo tak jest sterowany przekaźnik jak przypuszczam. Na jednym pinie12v obecne na drugim pnie masy brak. Przypuszczam uszkodzony kabelek lub brak styku przy komnacie sterownika. Ale gdzie dokładnie idzie ten przewód? Dysponuje ktoś schematem? Mondeo mk4 2.0 tdci 140
Znalazłem
Biało pomaranczowy do sterownika slinika był zerwany korozją
Jurassss81 06-07-2023, 05:54 Panowie mam podobny problem. Właśnie przestała mi się włączać klima. Nie załącza się sprzęgło na klimie. Wcześniej klima miała takie objawy ze jak zwiększały się obroty silnika przy np wyprzedzaniu to klima. Tak jakby przestawała chłodzić i było czuć że leci ciepłe powietrze, następnie wszystko wracało do normy. Wczoraj przy takim wyprzedzaniu sytuacja się powtórzyła ale klima się już nie włączyła. Myślałem że to wina zbyt małej ilości czynnika więc podjechałem dopakowac klimę, ale gość stwierdził że z gazem wszystko jest ok i że ciśnienie jest w normie. Co może być? Żadnych błędów nie wywala w systemie.
Sprawdź czujnik od ciśnienia klimy, daje bardzo podobne objawy do twoich. Jak nie pokazuje błędu to zobacz jakie ciśnienie w układzie pokazuje.
|
|