Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2006-2015] fabryczne WEBASTO - ASO nie umie naprawić
Witam wszystkich fordziarzy :)
Chciałbym Wam opisać swoje perypetie ze esiem, na szczęście zakończone (póki co..) szczęśliwie.
Esiu ma zaledwie kilka tygodni, ma fabryczną nagrzewnica zasilana paliwem z możliwością programowania (w skrócie: webasto). Od początku nagrzewnicy nie dało się uruchomić gdy był włączony silnik (czyli funkcja dogrzewania silnika i wnętrza przy zimnym rozruchu) jednak nie miałem czasu się tym zająć. Pewnego dnia nagrzewnica przestała działać w ogóle - próba uruchomienia jej z pilota czy conversa nie dawała kompletnie nic.
Oczywiście udałem się z tym do serwisu. Po trzech godzinach czekania przyszedł opiekun serwisowy i mówi że (UWAGA!) "podpięcie auta do komputera nic nie wykazało i nie wiedzą co to jest":))) myślałem że się przewrócę - w trzy godziny to się robi format i stawia system na pentium 120 turbo 16 MB RAM a nie sprawdza komunikaty o błędach w OBD! Moja delikatna sugestia do pana że mnie zaraz szlag trafi spowodowała że wziął mnie na halę napraw i od tej pory na własne oczy widziałem jak pan Ziutek najwyraźniej po kursie obsługi syreny bawi się w diagnostę kilkutygodniowego auta za 170 plnów.. PANOWIE ZGROZA! On nie miał pojęcia nt obsługi i diagnostyki komputerów, klikał losowo w ikonki, restartował swój komputer, w ciągu 45 minut (tyle wytrzymałem z nim na hali) jakieś 20 razy uruchamiał i gasił silnik (mimo że na komputerze wyświetliło mu się "turn the ignition on" a nie "engine on"!) w końcu stwierdził że musi obejrzeć samo webasto (to co on robił przez wcześniejsze 3 godziny ja się pytam?!?!) i w tym celu odkręcił i zdjął koło - piękną, nową 16 calową aluminiową felę, po czym z jakiegoś metra strzelił lewą stroną koła w podłogę jakby to była najnormalniejsza rzecz pod słońcem - panowie SERCE KRWAWI a przed oczami ma się te wszystkie chwile kiedy z takim pietyzmem delikatnie opiera się felgę o ścianę garażu coby jej nie porysować...
Popatrzył, pomacał i stwierdzi: "no, webasto jest, i wygląda jak nowe..":shock:
W czasie gdy byłem na hali miałem okazję popatrzeć jak pracuje serwis na drugiej zmianie (rzecz się działa w godzinach 18-23) auta z podniesionymi maskami stoją, radio gra, a mój diagnosta - specjalista był jedynym człowiekiem który w ogóle stał przy jakimś aucie - reszta się plątała po hali jak smród po gaciach! Obok mojego esia na hali stało Mondeo gościa który czekał na auto w poczekalni. W ciągu tych 45 min NIKT DO JEGO AUTA NAWET NIE PODSZEDŁ, rozumiecie?
Stwierdziłem że mam dość. Doradcy powiedziałem że wracam do domu. Po paru dniach zadzwonili z diagnozą: padł przewód doprowadzający paliwo do nagrzewnicy, czas oczekiwania: 5 dni. Wczoraj pojechałem po auto, webasto działa, przyczyna: wada fabryczna, błędny montaż przewodu przez co zapowietrzenie układu i deaktywacja nagrzewnicy. Funkcja dogrzewania nadal nie działa, pomimo zgłoszenia usterki przy oddawaniu samochodu na serwis. Znowu stres, znowu wyklinanie "szpecjalistów" od diabłów i powrót do domu autem żony.
Dziś grzecznie zadzwonili że auto gotowe, że działa nagrzewnica również w trakcie jazdy. Powód usterki: złe ustawienia w komputerze sterującym. Żaden z diagnostów przez ponad tydzień tego nie wykrył, potrzebowali specjalnych instrukcji z Ford Polska.
Wnioski z tej historii są takie: Nie wiem jak działają inne serwisy forda, ale to z jak ogromną niekompetencją, niechlujstwem i spychologią spotkałem się w moim serwisie graniczy z absurdem! Na swojej drodze przez mękę nie spotkałem tam ani jednego serwisanta przygotowanego merytorycznie do obsługi tak skomplikowanych samochodów jakimi są nowe Fordy. Wyobrażacie sobie że tacy ludzie - nie wiem - kalibrują Wam ESP, BLIS czy aktywny tempomat? Boże BROŃ.
Sorki za przydługi temat, ale mam nadzieję że ten post pomoże komuś z podobnym problemem z fabrycznym webasto i być może pozwoli spojrzeć bardziej krytycznym okien na serwis Forda.
Ktoś kiedyś powiedział że każdy kumaty mechanik zakłada własny warsztat, a w autoryzowanych zostają tylko.. sami sobie dokończcie. Pozdrawiam,
dikileiden 23-02-2012, 00:08 U mnie świeci się cały czas ogrzewanie postojowe włączone , nie można odznaczyć w menu bo krzyżyk zaraz wraca. Nie można go włączyć jak i wyłączyć. Po wykasowaniu błędu , po odpaleniu auta wszystko w porządku , ale jak tylko zgaszę auto to zaraz pojawia się info że ogrzewanie postojowe włączone. Jeżdżę teraz bez bezpiecznika , bo ASO nie potrafiło tego naprawić a ja nie miałem już do nich nerwów , prawie dwanaście godzin grzebali przy aucie i nie doszli gdzie jest problem.
dikileiden chyba musisz pojechać tam gdzie był skoru.
On już ich przeszkolił, tylko musisz trafić na tego samego mechanika.
Ups coś za dużo musisz jako klient :shock:
U mnie nagrzewnice moge wlaczyc w dwoch miejscach w conversie. W jednym jest tylko kwadracik dodatkowa nagrzewnica, wlacz-wylacz - i aso nie moglo mi wytlumaczyc do czego to sluzy ale z wpisow powyzej rozumiem ze chodzi o dodatkowe nagrzewanie podczas jazdy. Przy wlaczonej tej funkcji nigdy nie mialem zadnego komunikatu ze nagrzewnica dziala, czy to tak ma byc? moge to w kazdej chwili odhaczyc.
No i drugie miejsce w conversie, poswiecone juz tylko nagrzewnicy. Moge tam programowac itd i mam tez mozliwosc 'uruchom teraz'. Ta funkcja dziala tylko przy wylaczonym silniku i wlaczonej stacyjce. Oczywiscie pozniej wylaczam stacyjke i na conversie jest komunikat ze webasto dziala.
Nie mam problemow ze zdalnym uruchamianiem.
Jak to u Was wyglada?
ps. Przeprasam za brak polskich znakow.
@anwod to ja Ci wytłumaczę o co chodzi (może powinienem dorabiać w serwisie?:D) ta dodatkowa nagrzewnica o której mówisz to jest tzw PTC, czyli nagrzewnica elektryczna wspomagająca nagrzewanie wnętrza samochodu przeważnie przy dieslach - jest to układ zupełnie niezależny od webasto. Jakby sobie serwisant poczytał głupią instrukcję to by wiedział co Ci odpowiedzieć. Co za tłumoki - nie mają pojęcia co sprzedają i "naprawiają"!
Co do samego webasto, to masz dokładnie ten sam "problem" z funckją "uruchom teraz" przy włączonym silniku. Mi się udało wymusić na serwisie by ta funkcja była aktywna, co powoduje że przy zimnym rozruchu webasto uruchamia się zaraz po odpaleniu auta i po 3 km przy -10 st C auto osiąga temp roboczą! Chyba nie muszę mówić jaka to rewelacja jest nie?:D
dikileiden;
mam dokładnie tak samo - pewnego mroźnego dnia pojawił mi się komunikat, o włączonym ogrzewaniu pomocniczym i nijak nie można odznaczyć krzyżyka, bo sam powraca; wcześniej przez 2 zimy wszystko było OK; ta funkcja dziala tylko przy wylaczonym silniku i włączonej stacyjce - tak jak pisze anwwod
skoru;
napisz tu, albo na priv gdzie udało Ci się rozwiązać problem i ile to kosztowało
W moim przypadku fabryczne Webasto od początku nie nagrzewało dostatecznie wnętrza (s-max 2011) i trafiało mnie jak ludzie pisali na forach, że zimą mają w autach saunę a u mnie to zaledwie słaba kriokomora :-). W końcu w ubiegłym tygodniu pojechałem z problemem do ASO. Panowie po wielu godzinach zabawy z Webasto wgrali najnowsze oprogramowanie, dzięki któremu nie działa już programowanie urządzenia, a załączanie możliwe jest jedynie z pilota a grzeje dalej słabo jak wcześniej. Krótko mówiąc bardziej popsuli. ASO tłumaczy się, że jest to problem Forda, nad którym właśnie Ford Polska intensywnie pracuje i jak tylko sobie z tym poradzą zaproszą mnie do warsztatu. Mieli też ponoć podobne przypadki w Mondeo. Więc czekam a zima w pełni i mnie dalej trafia…..
I jeszcze pytanie – czy jest możliwość ustawiania temperatury grzania lub czasu grzania w fabrycznym webasto – oprócz oczywiście godziny, na którą auto ma być ciepłe ?
skoru - nie jestem pewien czy tak powinno być jak mówisz. Od nowości, czyli od 3 miesięcy, od przyjazdu z fabryki działa dokładnie tak jak opisałem. Zakładam, że fabrycznie jest dobrze :-)
Co więcej uruchamiając go na mrozie mam w samochodzie ciepło dosłownie po 2 - 3 minutach (benzyna) i mam wrażenie że webasto pracuje bo ewidentnie coś buczy i czasami czuć niestety przez chwile spaliny w kabinie. Temperatura silnika rośnie wtedy w tempie zawrotnym jak patrzę na wskaźnik.
W instrukcji nie jest jednoznacznie napisane co to jest ta dodatkowa nagrzewnica, są dwa warianty elektryczna i spalinowa niby tylko diesle, no ale ja mam benzynę.
Już sam nie wiem jak to powinno działać. MOże ta dodatkowe nagrzewnica w sytuacji gdy mam webasto to właśnie webasto, które po prostu przy zaznaczeniu w conversie włącza się zawsze jak silnik jest aimny i wyłącza automatycznie po osiągnieciu temperatury roboczej - i robi to bez żadnej sygnalizacji.
w miedzy czasie napisał tedet to dodam, że u mnie po rozgrzaniu webasto w samochodzie jest sauna.
Może jest tu ktoś kumaty z serwisu, albo dzwonimy do ford polska.
@foxtrot wszystkie opisane problemy kosztowały mnie na szczęście tylko kupę czasu i nerwów - problemy zostały załatwione w ramach gwarancji w "autoryzowanym serwisie" - trzeba być upierdliwym i okropnie upartym, i nie wolno pozwolić sobie wmówić że w instrukcji jest błąd i że webasto ma chodzić tak jakie ma "widzimisie" szef serwisu tego dnia.
@anwod nie wiem jak jest w benzynach, wiem że w dieslach standardem jest nagrzewnica PTC (elektryczna) którą tylko można włączyć/wyłączyć w conversie (w esiach po lifcie), natomiast opcjonalne webasto ma dogrzewać automatycznie silnik przy zimnym starcie oraz działać po wywołaniu z pilota lub po zaprogramowaniu w conversie przy wyłączonym silniku i/lub włączonym zapłonie.
Inna sprawa jest znowu w przypadku aut z zimnych stref klimatycznych - tam dodatkowa nagrzewnica jest też zupełnie inna...
[...] wiem że w dieslach standardem jest nagrzewnica PTC (elektryczna) którą tylko można włączyć/wyłączyć w conversie (w esiach po lifcie).
Hmm, ja tego u siebie nie widzę, a powinienem nagrzewnicę elektryczną mieć. Na pewno jest sterowana z converse? Możesz podać gdzie w menu?
kuba_del 23-02-2012, 15:56 Hmm, ja tego u siebie nie widzę, a powinienem nagrzewnicę elektryczną mieć. Na pewno jest sterowana z converse? Możesz podać gdzie w menu?
z tego co mi wiadomo ta nagrzewnica uruchamia sie automatycznie w zaleznosci od temperatury zewnetrznej ,u mnie rowniez nie ma opcji zeby w conversie mozna bylo tym sterowac
a ja to mam w conversie ale w totalnie innym miejscu niż sterowanie webasto , więc już nic nie rozumiem :-)
Być może do wersji z seryjnym webasto jest wgrany inny soft do conversa, pozwalający sterować dodatkowo PTC - na to by wskazywały słowa domadm
Ma ktos moze adres email do ford polska. Zapytam?!
Slartibartfast 23-02-2012, 21:01 Skorzystaj z formularza kontaktowego na ich witrynie. Jak odpowiedzą będziesz miał kontakt do konkretnego konsultanta.
Albo dzwoń (+48 22) 608 67 67
:-) pod tym numerem telefonu podali mi email ktory nie istnieje :-) cofa maila, skorzystam z formularza
Jeżeli można to się wtrącę :)
Nagrzewnica elektryczna włączy się jeżeli na panelu sterowania układu klimatyzacji wnętrza zostanie ustawiona najwyższa temperatura lub regulator ogrzewania zostanie przestawiony na najwyższy zakres
Według instrukcji "Jeśli zamontowana jest nagrzewnica na paliwo, nie ma nagrzewnicy elektrycznej"
Nagrzewnice na paliwo są programowalne lub nie.
W trybie dodatkowego ogrzewania, zasilana paliwem nagrzewnica dodatkowa zostanie włączona tylko wtedy, gdy spełnione są wszystkie poniższe warunki:
Prędkość obrotowa silnika ponad 500 obr/min. Nagrzewnica na paliwo nie może włączyć się przy obracaniu silnika, aby nie dopuścić do wyłączenia z powodu niskiego napięcia przy niskim stopniu naładowania akumulatora.
Temperatura otoczenia poniżej 5°C.
Napełnienie zbiornika paliwa ponad 14%.
Przełącznik w menu komputera pokładowego w położeniu włączenia.
Jeden z poniższych warunków wystarczy, aby nagrzewnica pracująca w trybie dodatkowego nagrzewania została wyłączona:
Prędkość obrotowa silnika poniżej 500 obr/min.
Temperatura otoczenia powyżej 11°C.
Przełącznik w menu komputera pokładowego w położeniu wyłączenia.
Napełnienie zbiornika paliwa poniżej 8%.
Nagrzewnica dodatkowa na paliwo z dodatkową funkcją działania w czasie postoju
Nagrzewnica dodatkowa na paliwo z dodatkową funkcją działania w czasie postoju ma dwa tryby działania: natychmiastowe lub zaprogramowane uruchomienie.
Status jest pokazywany na wyświetlaczu w zestawie wskaźników. Działanie nagrzewnicy w czasie postoju sterowane jest przez menu centrum komunikatów. Nagrzewnica na paliwo może zostać aktywowana i dezaktywowana za pomocą centrum komunikatów. (ustawienie "Auto" oznacza włączona; ustawienie "Off" oznacza całkowicie wyłączona.). Obsługuje się ją przy pomocy menu dostępnego za pomocą przycisków na kierownicy.
Ktoś napisał o słabo działającej, miałeś może komunikat AUX HEATER ON ?
Skoru, czy przy swoim problemie, miałeś większe ilości wydobywającego się dymu spod auta? :)
Jeżeli ktoś chce to mogę na pw kilka informacji podać odnośnie nagrzewnicy.
Nagrzewnica elektryczna włączy się jeżeli na panelu sterowania układu klimatyzacji wnętrza zostanie ustawiona najwyższa temperatura lub regulator ogrzewania zostanie przestawiony na najwyższy zakres
Mam rozumieć to tak, że wsiadając od auta zimą mam tylko takie dwa przypadki kiedy włączy się elektryczna nagrzewnica:
- jeśli nacisnę przycisk Max aby mi wszystko rozmroziło i zagrzało, lub
- pokręcę gałką klimy na max
Czyli jak wsiadam do auta w garażu, nie muszę naciskać Max bo nie trzeba nic rozmrażać, dodatkowo ufam że klima nagrzeje mi do moich ulubionych 21 stopni C, czyli nic nie robię tylko jadę sobie... i marznę!
A kiedy nachalnie kręcę gałką klimy na 28 stopni, co i tak normalnie niczego nie zmienia, to wtedy auto łaskawie włączy dogrzewanie?
Dziwne toto, sądziłem że kiedy we wnętrzu panuje niższa temperatura niż ustawiona to auto powinno użyć wszystkich możliwości żeby jak najszybciej osiągnąć docelową temperaturę (tak zwykle działa automatyczna klima).
Skończyły się mrozy i ciężko będzie teraz to sprawdzić, niestety.
Mało jest o tej elektrycznej :(
W pojazdach z silnikami Diesel, które oddają niewiele ciepła do układu ogrzewania, stosowane są dodatkowe nagrzewnice umożliwiające szybsze ogrzanie wnętrza pojazdu przy niskiej temperaturze na zewnątrz.
Jeśli na panelu sterowania układu klimatyzacji wnętrza zostanie ustawiona najwyższa temperatura lub regulator ogrzewania zostanie przestawiony na najwyższy zakres, moduł DEATC (elektroniczna regulacja temperatury) wysyła przez MS CAN sygnał polecenia włączenia elektrycznej nagrzewnicy do modułu GEM. Jeśli zamontowana jest ręcznie sterowana klimatyzacja, sygnał jest przenoszony przez zwykłe połączenie kablowe.
GEM włącza elektryczną nagrzewnicę w zależności od dostępnej mocy alternatora.
Elektryczna nagrzewnica składa się z trzech osobnych elementów grzewczych zamontowanych we wspólnej obudowie.
Elektroniczny układ sterowania elektrycznej nagrzewnicy steruje trzema stopniami wyjściowymi w zależności od sygnału PWM wysyłanego przez moduł GEM. Te trzy stopnie wyjściowe włączają lub wyłączają oddzielnie trzy elementy grzewcze elektrycznej nagrzewnicy, przy czym okresy działania poszczególnych elementów grzewczych mogą się pokrywać. Zmienny czas włączenia umożliwia płynną regulację temperatury. Całkowita moc grzewcza trzech elementów grzewczych jest odpowiednia do sygnału PWM. Jeśli wartość sygnału PWM wynosi poniżej 10% lub powyżej 95%, elektryczna nagrzewnica dodatkowa nie zostanie włączona.
Co do wcześniej wklejonego zdania :
Według instrukcji "Jeśli zamontowana jest nagrzewnica na paliwo, nie ma nagrzewnicy elektrycznej"
to w mondeo mk4 już tego zdania nie ma:?::?
@marekpz nie było takiego problemu - żadnego "dymienia" spod auta, webasto po prostu przestało pewnego dnia reagować na przycisk pilota i próbę włączenia go przez convers.
Co do obecności dodatkowej nagrzewnicy elektrycznej przy zamontowanym webasto: sądzę że jednak jest, nawet w conversie są osobne pozycje w menu do sterowania dodatkową nagrzewnicą i ogrzewaniem postojowym. Chyba że to samo webasto jest traktowane jako dodatkowa nagrzewnica gdy silnik pracuje lub jako ogrzewanie postojowe...
Zamotane to wszystko, i szlag mnie trafia gdy widzę jak KLIENCI salonów Forda rozkminiają kwestie o których SERWISANCI tejże firmy nie mają zielonego pojęcia :mad:
skoru - rzeczywiście ręce opadają
marekpz - dzięki za wyczerpujące informacje
kwestia która tylko wymaga dodatkowego wyjaśnienia to czy w s-maxie po lifcie (i/lub model 2012) obecność webasto wyklucza nagrzewnicę elektryczną i wtedy webasto traktowane jest jak nagrzewnica elektryczna (oddzielna pozycja w conversie) i odpala tylko przy klimie ustawionej w pozycji max (zakładając spełnmienie innych warunków) i w takim przypadku nie ma komunikatu o uruchomieniu się nagrzewnicy ?
czy można ręcznie uruchomić nagrzewnicę podczas pracującego silnika - funkcja 'uruchom teraz' ?
Nagrzewnica elektryczna włączy się jeżeli na panelu sterowania układu klimatyzacji wnętrza zostanie ustawiona najwyższa temperatura lub regulator ogrzewania zostanie przestawiony na najwyższy zakres
.
Jesteś tego pewien?Skąd masz takie info jeśli mogę spytać?
Ja zawsze mam 22 stopnie ustawione i zauważyłem że w te mrozy jak czasem włączyłem odmrażanie (wiadomo wtedy na HI - max) to jakoś cieplejsze powietrze leciało wcześniej rzeczywiście...
No ale jeśli to jest prawda to ... klapa na maxa !
Przecież grzałka powinna się włączać automatycznie np od 0 stopni w dół niezależnie od ustawień klimy :shock: tak jak jest to w każdym chyba aucie osobowym z dieslem...
Jakoś nie czuję tej dodatkowej nagrzewnicy, która niby jest w dieslach. Oto co na temat nagrzewnicy pisze etis o moim aucie:
- Bez Nagrzewnicy
- Bez pomocniczego ukladu klimatyz.
- Z dod. nagrzewn.
- Bez dodatkowej nagrzewnicy
I jak tu być mądrym? Choć jedno z reguły mi się sprawdzało: kiedy pisało że czegoś nie ma a chociaż raz że to jest, to znaczy że jest (pewnie mają tam opisy dla różnych wersji).
Wynika z powyższego że nagrzewnica elektryczna powinna być, ale po ostatnich mrozach nie jestem tego taki pewien.
Przy okazji, etis mówi że:
- Less Heated Steering Wheel
Czy ktoś z was ma podgrzewaną kierownicę? Za to oddałbym tempomat :)
domadm powiem Ci tylko tyle, że szef serwisu przy mnie sprawdzał w etisie czy moje webasto ma dogrzewać w trakcie jazdy i doczytał że NIE, ja się uparłem że TAK (tak mam napisane w instrukcji i takie webasto zamawiałem), i następnego dnia po konsultacji z jakimś specjalistą z FPolska nagle się dało to zrobić i działa jak opisałem wyżej.
Co do obecności PTC (nagrzewnicy elektrycznej) w trakcie diagnostyki mojego esia diagnosta sprawdzał jakie moduły CAN są obecne, i wynalazł właśnie webasto i jakąś dodatkową nagrzewnicę. Spytany co to, powiedział że to PTC. Chociaż on różne rzeczy mówił...
Informacje które wkleiłem pochodzą z etisa, po dostępie do napraw mechanicznych.
A poczytajcie sobie :), o poszczególnych elementach już nie będę wklejał
Zasady działania
Nagrzewnica na paliwo dostarcza do wnętrza pojazdu dodatkowe ciepło, gdy silnik nie oddaje wystarczająco dużo ciepła (dodatkowe ogrzewanie).
Poprzez spalanie paliwa nagrzewnica na paliwo wytwarza ciepło, które odprowadzane jest przez obieg płynu chłodzącego do silnika i do wnętrza pojazdu.
Jeśli zamontowana jest nagrzewnica na paliwo, nie ma nagrzewnicy elektrycznej
Tryb dodatkowego ogrzewania (tylko pojazdy z silnikami Diesel)
Gdy silnik pracuje, nagrzewnica na paliwo wspomaga dodatkowo ogrzewanie wnętrza pojazdu przez silnik w niskiej temperaturze otoczenia, jeśli pojazd wyposażony jest w silnik, który oddaje niewiele ciepła.
Po osiągnięciu przez płyn chłodzący temperatury minimalnej sterownik przekazuje przez szynę CAN w pojazdach z automatyczną klimatyzacją sygnał włączenia dmuchawy we wnętrzu pojazdu. Przy spadającej temperaturze płynu chłodzącego dmuchawa pozostaje włączona; wyłącza się przy 20°C. W pojazdach z ręczną klimatyzacją dmuchawę musi włączyć kierowca.
Aby układ się włączył napełnienie zbiornika paliwa wynosić co najmniej 14%; jeśli poziom ten spadnie poniżej 8% układ się wyłączy.
W trybie dodatkowego ogrzewania, zasilana paliwem nagrzewnica dodatkowa zostanie włączona tylko wtedy, gdy spełnione są wszystkie poniższe warunki:
* Prędkość obrotowa silnika ponad 500 obr/min. Nagrzewnica na paliwo nie może włączyć się przy obracaniu silnika, aby nie dopuścić do wyłączenia z powodu niskiego napięcia przy niskim stopniu naładowania akumulatora.
* Temperatura otoczenia poniżej 5°C.
* Napełnienie zbiornika paliwa ponad 14%.
* Przełącznik w menu komputera pokładowego w położeniu włączenia.
Jeden z poniższych warunków wystarczy, aby nagrzewnica pracująca w trybie dodatkowego nagrzewania została wyłączona:
* Prędkość obrotowa silnika poniżej 500 obr/min.
* Temperatura otoczenia powyżej 11°C.
* Przełącznik w menu komputera pokładowego w położeniu wyłączenia.
* Napełnienie zbiornika paliwa poniżej 8%.
Nagrzewnica dodatkowa na paliwo z dodatkową funkcją działania w czasie postoju
Nagrzewnica dodatkowa na paliwo z dodatkową funkcją działania w czasie postoju ma dwa tryby działania: natychmiastowe lub zaprogramowane uruchomienie.
Status jest pokazywany na wyświetlaczu w zestawie wskaźników. Działanie nagrzewnicy w czasie postoju sterowane jest przez menu centrum komunikatów. Nagrzewnica na paliwo może zostać aktywowana i dezaktywowana za pomocą centrum komunikatów. (ustawienie "Auto" oznacza włączona; ustawienie "Off" oznacza całkowicie wyłączona.). Obsługuje się ją przy pomocy menu dostępnego za pomocą przycisków na kierownicy.
Natychmiastowe włączenie nagrzewnicy dodatkowej na paliwo
Funkcja ta umożliwia ręczne włączenie nagrzewnicy na paliwo, gdy silnik nie pracuje. Aktywacja odbywa się przez menu centrum komunikatów (dostępne za pomocą przycisków na kierownicy).
W celu wykorzystania menu włącznik zapłonu musi być przekręcony w położenie II. Funkcje czasowe nagrzewnicy na paliwo pozostają aktywne w położeniu "0".
Po natychmiastowym uruchomieniu nagrzewnicy na paliwo wyłączana jest ona po upływie 30 minut (lub gdy napełnienie zbiornika paliwa spadnie poniżej 8 %). Nagrzewnica na paliwo wyłącza się w ciągu 2 minut po uruchomieniu silnika. Pozostawia to wystarczająco dużo czasu na sprawdzenie, czy spełnione są warunki umożliwiające pracę nagrzewnicy w trybie dodatkowego nagrzewania, co zapobiega wyłączeniu i ponownemu włączeniu nagrzewnicy na paliwo. W każdej chwili można wyłączyć nagrzewnicę ręcznie za pomocą menu.
Zaprogramowane włączenie nagrzewnicy dodatkowej na paliwo
W menu kierowca może ustawić czas rozpoczęcia ogrzewania pojazdu. Można wybrać następujące opcje:
* Ustawianie czasu. Można zaprogramować jeden lub dwa czasy dla każdego z dni tygodnia. Można zaprogramować poszczególne dni tygodnia lub przedziały dni tygodnia (pon.-nie./pon.-sob./pon.-pią.).
* Ustawianie czasu i daty
Przy pierwszej opcji zasilana paliwem nagrzewnica uruchamiana jest wielokrotnie bez konieczności ponownego programowania. Jednak jeśli po ostatnim zaprogramowanym uruchomieniu nagrzewnicy na paliwo silnik nie pracował, nie nastąpi ponowne uruchomienie nagrzewnicy na paliwo, aby nie dopuścić do rozładowania akumulatora.
Czas potrzebny na wstępne ogrzanie pojazdu obliczany jest przez sterownik nagrzewnicy na paliwo na podstawie dwóch wartości temperatury:
* temperatura powietrza na zewnątrz: jest to informacja z modułu kontrolującego działanie instalacji elektrycznej (GEM) przekazywana przez szynę CAN.
* temperatura płynu chłodzącego: mierzona przez czujnik zamontowany wewnątrz nagrzewnicy na paliwo.
Czas trwania nagrzewania wynosi maksymalnie 30 minut przy temperaturze powietrza na zewnątrz wynoszącej -10°C lub niższej. Czas nagrzewania maleje proporcjonalnie do wzrastającej temperatury powietrza, aż temperatura powietrza na zewnątrz osiągnie +15°C. Minimalny czas nagrzewania wynosi wtedy 10 minut. Przy ponad +15°C ogrzewanie postojowe jest nieaktywne.
Poszczególne etapy działania nagrzewnicy na paliwo z zaprogramowanym uruchomieniem wyglądają następująco:
* Dwie minuty przed rozpoczęciem maksymalnego czasu trwania nagrzewania centrum komunikatów/zestaw wskaźników wysyła przez szynę CAN do nagrzewnicy na paliwo sygnał aktywacji.
* Nagrzewnica na paliwo oblicza konieczny czas trwania nagrzewania i w razie potrzeby wysyła przez szynę CAN polecenie opóźnienia.
* W wyliczonym czasie następuje uruchomienie nagrzewnicy na paliwo. Warunki uruchomienia są następujące: Silnik nie pracuje i napełnienie zbiornika paliwa przekracza 14%.
* Gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie około +30°C, moduł nagrzewnicy dodatkowej na paliwo przesyła polecenie włączenia dmuchawy wnętrza pojazdu.
* Osiem minut po zaprogramowanym czasie wyłączenia nagrzewnica dodatkowa na paliwo przerywa tryb ogrzewania i przechodzi w tryb pracy po wyłączeniu w celu oczyszczenia świec zapłonowych układu.
* Dziesięć minut po czasie wyłączenia oczyszczanie jest zakończone. Dodatkowe dziesięć minut pracy to rezerwa na opóźnione przybycie kierowcy.
Po zaprogramowanym uruchomieniu nagrzewnicy dodatkowej na paliwo jest ona wyłączana po upłynięciu czasu nagrzewania (lub jeżeli poziom paliwa w zbiorniku spadnie poniżej 8%). Nagrzewnica na paliwo wyłącza się w ciągu 2 minut po uruchomieniu silnika. Pozostawia to wystarczająco dużo czasu na sprawdzenie, czy spełnione są warunki umożliwiające pracę nagrzewnicy w trybie dodatkowego nagrzewania, co zapobiega wyłączeniu i ponownemu włączeniu nagrzewnicy na paliwo. W każdej chwili można wyłączyć nagrzewnicę ręcznie za pomocą menu.
Podczas gdy nagrzewnica na paliwo pracuje w trybie dodatkowego nagrzewania i/lub w trybie działania na postoju, zestaw wskaźników odbiera sygnał zużycia paliwa, na podstawie którego może zostać na nowo obliczona możliwa do przebycia odległość i dane dotyczące zużycia paliwa.
Wyłączanie awaryjne
W przypadku zderzenia z odpaleniem poduszek powietrznych moduł nagrzewnicy na paliwo odbiera od modułu sterującego uzupełniającym systemem bezpieczeństwa (RCM) informację przekazywaną przez szynę CAN. Po odebraniu tej informacji nagrzewnica na paliwo zostaje natychmiast wyłączona.
Moduł nagrzewnicy na paliwo dezaktywuje układ i nie reaguje na kolejne informacje przekazywane przez CAN. Moduł nagrzewnicy na paliwo musi zostać ponownie aktywowany za pomocą diagnoskopu.
Pierwsze uruchomienie
Przed pierwszym uruchomieniem należy napełnić nagrzewnicę dodatkową na paliwo. Sterowanie pompy paliwa nagrzewnicy na paliwo aktywowane jest przez diagnoskop.
Duzo informacji ale dla mnie nadsl jedna rzecz jest nie jasna. Mam esia w benzynie i w conversie mam opcje wlaczenia dodatkowej nagrzewnicy w dwoch miejscach. Pierwsze zupelnie w innym miejscu w menu co sugeruje nagrzewnice elektryczna a drugie w menu sterowania webasto. Z info powyzej wynika ze webasto wyklucza nagrzewnice elektryczna, ale z drgiej strony jest napisane ze dogrzewanie wnetrza dodatkowe wystepuje tylko w dieslu. A ja mam to w dodatkowej opcji w menu.
Wiec ktoras z informacji nie jest prawdziwa, albo dogrzewanie webasto dziala rowniez przy benzynie albo mam dodatkowa elektryczna nagrzewnice. Jest jeszcze jedna opcja ze jest bzdura w conversie, ale tak przyjechal z fabryki.
anwod wg mnie to nie tak - na rynki skandynawskie PTC byłoby po prostu niewystarczające, dlatego w jego miejsce instalują nagrzewnicę na paliwo. W takim przypadku jest ona w pełni automatyczna i działa na zasadzie naszego PTC. Drugi typ nagrzewnicy o którym mowa w ETIS to nagrzewnica programowalna, czyli nasze webasto - nigdzie w tym tekście nie jest napisane że taka wyklucza PTC!
Nie no :-) jest napisane-jesli zamontowana jest nagrzewnica na paliwo nie ma nagrzewnicy elektrycznej
I ponizej- tryb dodatkowego ogrzewania tylko pojazdy z silnikami diesel :-)
dikileiden 25-02-2012, 01:13 Panowie ale zamotaliście . W conversie są dwa ustawienia
- ogrzewanie dodatkowe
- ogrzewanie postojowe
Ogrzewanie dodatkowe są to świece żarowe wmontowane w układ chłodzenia , wspomagają one szybsze nagrzewanie się cieczy chłodzącej(podczas pracy silnika) , co prowadzi do szybszego nagrzania silnika jak i wnętrza. Ogrzewanie dodatkowe można włączyć lub nie , w zależności od temp. zewn.
Ogrzewanie postojowe-webasto-działa tylko i wyłącznie przy wyłączony zapłonie. Ustawiamy na czas np. na jutro na 7.00 i kiedy wsiadamy do auta to mamy ciepełko i ciepły silnik. Można to ustawić na określony czas jak i w każdym momencie (aktywne teraz). Ustawiamy za pomocą conversa jak i pilota.
Ja mam nagrzewnicę dodatkową - ogrzewanie dodatkowe (convers) , jak i webasto -ogrzewanie postojowe (convers).
dikileiden te świece żarowe o których piszesz to właśnie PTC! Elektryczna nagrzewnica cieczy chłodzącej działająca z automatu po włączeniu silnika:D
BTW, Co Ty robisz o 2:13 na forum?:D
Ogrzewanie dodatkowe są to świece żarowe wmontowane w układ chłodzenia , wspomagają one szybsze nagrzewanie się cieczy chłodzącej(podczas pracy silnika) , co prowadzi do szybszego nagrzania silnika jak i wnętrza. Ogrzewanie dodatkowe można włączyć lub nie , w zależności od temp. zewn.
Nie kumam...jak ja mam włączyć sam te "dogrzewanie cieczy"?W C+ nie mam żadnej pozycji ogrzewania,bo nie mam webasta,tylko te dogrzewanie elektryczne...i już sam nie wiem czy one włącza sie samo,czy jak ktoś pisał wyżej przy włączeniu klimy na MAX?
dikileiden 25-02-2012, 18:37 Ogrzewanie dodatkowe (convers) nie ma nic do ustawień klimy . Kiedy temperatura na zewn. spada to włączasz (krzyżyk w menu convers) ogrzewanie pomocnicze w celu szybszego nagrzania układu chłodzenia , po przez co silnik się szybciej nagrzewa , no i przede wszystkim po kilku set metrach z nawiewów leci ciepłe powietrze. W s-max lub galaxy lub mondeo MK4 można to dogrzewanie włączyć lub wyłączyć. Bo w mondeo MK3 (opcja dodatkowa) nie było możliwości wyłączenia dogrzewania , odbywało się to bodajże automatycznie lub grzało cały czas. W lecie praktycznie nie używa się ''ogrzewania pomocniczego'' bo silnik się szybko nagrzewa. ''Ogrzewanie dodatkowe'' jest to pomoc dla silnika w celu jak najszybszego osiągnięcia temp.optymalnej.
skoru - ta nagrzewnica elektryczna '' ogrzewanie pomocnicze'' nie działa z automatu , no chyba że auto nie jest wyposażone w convers + lub nie ma takiej opcji włączenia lub wyłączenia w menu .
Czy tylko ja czuję się zagubiony w tym wątku? ;)
Nie mam s-maksa ale opiszę jak to jest w c-maksie i focusie.
Można mieć
1. webasto czyli ogrzewanie poprzez spalanie paliwa przez dodatkowy układ.
2. Elektryczne dogrzewanie silnika (i oczywiście wnętrza) przez podgrzewanie świecami płynu chłodniczego.
3. Elektryczne dogrzewanie TYLKO wnętrza przez nagrzewnicę w konsoli środkowej. Ta nagrzewnica załącza się (wg informacji użytkowników, sam nie posiadam takowej) po włączeniu trybu MAX temp. To o to pewnie niektórym piszącym o ustawieniach klimy chodzi. W dziale focusa są zdjęcia tej nagrzewnicy. Kilku osobom udało się takie coś dołożyć.
dikileiden 25-02-2012, 20:40 Ja mam 1 i 2 , ale o 3 nigdy w życiu nie słyszałem . Może jest to najzwyczajniejsza dmuchawa jak w każdym aucie , albo ktoś bardzo namieszał. Jaki byłby sens istnienia numeru 3 i kiedy to miałoby pracować , to jakaś bujda. To co jak nastawię max temp. to przy zimnym silniku , zaraz po starcie będzie leciało cieple powietrze , nigdy w życiu. I to miałoby być po za układem chłodzenia silnika, osobna dmuchawa ''słoneczko'' , sorry ale to śmieszne.
Dokladnie tak. Taka "farelka":-) Czytalem o tym w fordzie, mam w drugim samochodzie. Silnik zimny a leci cieple powietrze. Ale czy pkt 3 jest w smax to nie wiem. 1 i 2 mam napewno, tylko nie jestem pewien czy to nie to samo, tzn czy webasto nie realizuje sie rowniez jako dogrzewanie silnika i to zaznaczasz w conversie jako 2. A czy mam 3 to nie wiem. Prawda jest taka ze w najwieksze mrozy mam bardzo szybko cieplo nie podgrzewajac wczesniej webasto.
dikileiden 25-02-2012, 23:23 To to że w mrozy masz szybko cieplutko to znaczy że ogrzewanie pomocnicze działa jak należy. Webasto działa tylko przy wyłączonym silniku , ma osobny układ wydechowy. Dogrzewa wnętrze jak i silnik , ale tylko na postoju przy zgaszonym silniku. Ogrzewanie pomocnicze działa tylko przy załaczonym silniku.
dikileiden
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=134740&highlight=grzeje&page=3
na tej stronie widać nagrzewnicę, miejsce gdzie to się znajduje w aucie, więcej w całym wątku.
Więcej pokory.
Czy tylko ja czuję się zagubiony w tym wątku? ;)
.
No właśnie nie tylko Ty......:)
Ja nie mam webasta ani żadnej dodatkowej opcji włączenia nagrzewania w C+
W ETIS mam napisane z "dodatkową nagrzewnicą" jakoś tak - co jest standardem w każdym dieslu S-maxa z tego co wiem...
Pytanie: Kiedy ona się włącza??? :)
Ja nie mam webasta ani żadnej dodatkowej opcji włączenia nagrzewania w C+
W ETIS mam napisane z "dodatkową nagrzewnicą" jakoś tak - co jest standardem w każdym dieslu S-maxa z tego co wiem...
Pytanie: Kiedy ona się włącza??? :)
Też mam tak napisane w etisie i wiem że włączyć je mogę na panelu klimy nawet nie uruchamiając silnika -działa również po włączeniu ogrzewania przedniej szyby .
http://moto.allegro.pl/nagrzewnica-elektryczna-grzalka-ford-s-max-s-max-i2166967661.html.
To ja spróbuję wątek podsumować:
1) Dodatkowa, elektryczna nagrzewnica PTC montowana seryjnie w dieslach ma na celu poprawić ogrzewanie kabiny (nie silnika). Sterowana jest autometycznie przez komputer - to dzięki temu niemal zaraz po odpaleniu silnika leci ciepłe powietrze (i przynajmniej u mnie wcale nie trzeba dawać max ogrzewania).
2) Kto ma dodatkowo Webasto to ma możliwość sterowania samodzielnie pracą układu z poziomu Convers i pilota, ale komputer także w pewnych sytuacjach sterują pracą tego układu automatycznie (jak w PTC)
3) Jeśli ktoś ma Webasto to w sumie jest mu obojętne czy ma PTC czy nie ma.
4) Dla silników benzynowych, jeśli komuś zimno, to jedyną opcją wspomagania naturalnego ogrzewania jest Webasto?
5) Wiemy również, że ASO nie potrafi naprawiać Webasto ;). Z PTC pewnie jest podobnie, ale to prostszy układ, pewnie mniej się psuje i tańszy w wymianie (czyt. w naprawie w ASO)
wiem że włączyć je mogę na panelu klimy nawet nie uruchamiając silnika
Czyli jak dokładnie można je włączyć?
1 - Uruchom panel nawiewów - (nad prawym pokrętłem panelu przycisk ON )efektem włączenia jest podświetlenie panelu.
1a. - W zależnosci w jakiej pozycji są aktualne ustawienia.
2 - Wyłączanie dodatkowej nagrzewnicy = będzie dmuchać bez grzania.
( Lewym pokrętłem przekręcić na temperature LO.)
3 - Włączanie grzania - załacza się przy ustawieniu plus 16stopni automatycznie.
4 - Siłę nawiewu mała lub duża ikona wentylatora =( wciskać.)
Zmiana trybu pracy AUTO/ MANUAL ( dotyczy temperatury i siły nawiewu ) wcisniecie lewego pokrętła panela wyświetli sie napis .
Ja na wszelki wypadek wyłączam klimę prawym pokrętłem (wciśnięcie) wyświetli się napis OFF po prawej stronie panela.
Slartibartfast 26-02-2012, 21:41 Webasto działa tylko przy wyłączonym silniku
Co do samego webasto, to masz dokładnie ten sam "problem" z funckją "uruchom teraz" przy włączonym silniku. Mi się udało wymusić na serwisie by ta funkcja była aktywna, co powoduje że przy zimnym rozruchu webasto uruchamia się zaraz po odpaleniu auta i po 3 km przy -10 st C auto osiąga temp roboczą! Chyba nie muszę mówić jaka to rewelacja jest nie?:D
To jak jest ostatecznie w standardzie? Webasto może działać przy uruchomionym silniku?
Włacz ... podswietlając ... wciskać ...
U mnie zrozumienie tekstu = 0 :(
Agresywność = 0 :)
dikileiden 27-02-2012, 00:36 Panowie proszę to jest filmik co to jest webasto http://www.youtube.com/watch?v=YzmRhCf1_Co , bo mnie skręca jak czytam niektóre posty .
WEBASTO - OGRZEWANIE POSTOJOWE - DZIAŁA TYLKO I WYŁĄCZNIE PODCZAS POSTOJU POJAZDU I PRZY WYŁĄCZONYM SILNIKU
OGRZEWANIE POMOCNICZE - MOŻLIWOŚĆ WYŁĄCZENIA LUB WŁĄCZENIA W CONVERS+(auto musi być wyposażone w convers+ s max galaxy mondeo MK4)
ŚWIECE ŻAROWE WMONTOWANE W UKŁAD CHŁODZENIA , CELEM SZYBSZEGO DOGRZANIA SILNIKA JAK I WNĘTRZA
NAGRZEWNICA POWIETRZA ELEKTRYCZNA - NAGRZEWA JEDYNIE WNĘTRZE POJAZDU
dobra wystarczy , Panowie wystarczy poczytać trochę co jest czym , a nie pisać głupot.
Slartibartfast 27-02-2012, 00:57 Oj tam, nie ma co się denerwować, wystarczy spojrzeć do instrukcji S-Maxa:
Nagrzewnica postojowa pracuje niezależnie od nagrzewnicy pojazdu, ogrzewając obieg płynu chłodzącego silnik. Jest ona zasilana ze zbiornika paliwa pojazdu.
Możesz z niej również korzystać podczas jazdy, wspomagając nagrzewnicę pojazdu w szybszym ogrzaniu wnętrza samochodu.
Dikileiden - wydaje mi sie, ze w samochodzie z webasto, to wlasnie webasto realixuje dogrzenie wnetrza podczas jazdy, a wlasciwie po uruchomieniu zimnego pojzdu,a a nie swiece zarowe. I to wlasnie zaznaczamy w convewsie.
Ale glowy nie dam :-)
dikileiden 27-02-2012, 07:54 No dobra nie wygram z wami , ale proponuję wejść pod auto , odpalić auto - włączyć webasto i się przekonać czy webasto pracuje w czasie pracy silnika.
dikileiden wierz lub nie, ale u mnie webasto pracuje po odpaleniu zimnego silnika w mroźny dzień. Dzięki temu po 2-3 km mam nagrzany silnik i ciepło w aucie. I tak, to nie jest jakiś extra bajer tylko normalna funkcja fabrycznego webasto, a jak tego nie masz to idź gwałć swój serwis bo naprawdę warto! Powołaj się na instrukcję jak zasugerował Slartibartfast
Włacz panel nawiewów -(nad prawym pokrętłem przycisk ON- OFF.podswietlając.
Wyłączanie dodatkowej nagrzewnicy = będzie dmuchać bez grzania.
Lewym pokrętłem cofnać(przekręcić) na temperature LO.
Włączanie grzania - załacza się przy ustawieniu plus 16stopni automatycxnie.
Siłę nawiewu mała lub duża ikona wentylatora = wciskać.
Zmiana trybu pracy AUTO/ MANUAL =wcisniecie lewego pokrętła.
.
Albo jestem głupi,albo za mocno to wszystko zakręciłeś :) ale ...nic nie kumam z tego :D
dikileiden 27-02-2012, 14:04 Panowie ,a mi się wydaje że wszystko zależy od tego w jaki panel sterowania klimą wyposażone auto i jakie ma wyposażenie , tak sobie możemy porównywać i w każdym aucie nawiewy , ogrzewanie , dogrzewanie może działać inaczej.
Żeby coś było wiadomo konkretnie: mam diesla, bez webasto
Dziś południe, temp. zewn 2st C, wsiadam, odpalam, naciskam na panelu klimy MAX, jadę umiarkowanym tempem, po ok 2km czuć pierwsze oznaki ciepła, po 3km robi się miło, po kolejnym kilometrze już nawet ciepło:)
Upewniłem się więc, że nagrzewnica elektryczna jest i działa i warto nacisnąć Max jeśli chce mieć się ciepełko jak najszybciej.
Dziś południe, temp. zewn 2st C, wsiadam, odpalam, naciskam na panelu klimy MAX, jadę umiarkowanym tempem, po ok 2km czuć pierwsze oznaki ciepła, po 3km robi się miło, po kolejnym kilometrze już nawet ciepło:)
Widocznie naprawde ustawienie MAX daje większe ciepło...
dikileiden 28-02-2012, 00:40 domadm - myślisz że nagrzewnica elektr. musiała by się nagrzewać aż 2km , nie to świece żarowe - ogrzewanie pomocniczego PTC , w układzie chłodzenia tak szybko podgrzewają płyn chłodzący , który płynie przez nagrzewnicę (nie elektryczną - jak by była elektryczna to od razu by leciało ciepłe powietrze , a nie po 2km) i to dlatego dmucha ciepełko. Ja bez ustawienia Max czuję ciepełko , mniej więcej po przejechaniu około 2km. Powtarzam jeszcze raz elektryczna nagrzewnica PTC - to nie jest farelek - słoneczko , tyko świece żarowe umieszczone w układzie chłodzenia silnika. A na koniec odsyłam do działu mondeo tam jest wszystko na ten temat opisane http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/34696-Dodatkowa-nagrzewnica-PTC . Panowie nie macie żadnych farelek w aucie tylko PTC.
Dziś specjalnie zmieniłem ustawienia (mam 22.stopnie A/C AUTO)u siebie klimy żeby sprawdzić czy będzie cieplej na HI A/C AUTO i...po 2km jest tak samo jak przy starych ustawieniach,wcale nie cieplej,bo wiadomo że jak silnik zimny to wentylatory słabo dmuchają,chyba że dać na HI + MAX przednia szybe - to jeszcze sprawdze za 2 godz na zimnym silniku.Interesuje mnie czy klawisz MAX coś zmienia.
dikileiden, pisząc nagrzewnica elektryczna miałem na myśli to podgrzewanie elektryczne płynu, czyli owe PTC.
Oczywiście masz rację, że gdyby był to podgrzewacz powietrza to byłoby ciepło od razu - to jest oczywiste.
W każdym razie, kiedy było -15st C to nie działało to zbyt efektywnie, ot takie webasto dla ubogich, hehe.
dikileiden 28-02-2012, 11:10 RafałB - Klawisz Max dotyczy siły nadmuchu a nie temp. służy do szybkiego odparowania zaparowanej szyby.
domadm - PTC to wyposażenie seryjne wiekszości diesli , tak że żadne czary. Umówmy się że bez PTC w zimie mogła by być tragedia , wiedząc jak wolno nagrzewa się diesel.
Sprawdziłem przed chwilą...po wciśnięciu MAX nawet na zimnym silniku dmucha odrazu cieplejsze i potem ciepłe powietrze,przy ustawieniu na Hi i AUTO nie ma takiego czegoś już...
Slartibartfast 28-02-2012, 12:23 RafałB - Klawisz Max dotyczy siły nadmuchu a nie temp
Ustawia oba parametry na max, zarówno siłę nadmuchu jak i temperaturę (stąd HI)
Ustawia oba parametry na max, zarówno siłę nadmuchu jak i temperaturę (stąd HI)
czy chcąc temperaturę 21 stopni, podczas gdy w aucie jest 5 stopni to nie powinno również ustawić grzania na max (nadmuch niekoniecznie)? Tym bardziej że automatyka dysponuje temperaturą zewnętrzną (to ma wpływ na działanie automatycznej klimy).
W każdym bądź razie u mnie bez wciśnięcia Max długo jest po prostu zimno i teraz widzę, że trzeba kliknąć.
PS. pytałem niedawno o podgrzewaną kierownicę - dysponuje ktoś takim wynalazkiem? Wg ETIS jest takie coś.
Slartibartfast 28-02-2012, 13:32 Jak chcesz bardzo szybko osiągnąć skok z 5 do 21 to aż się prosi by użyć MAX. Choć nie ma wtedy możliwości sterowania klimą, kierunkiem nawiewu, to ja własnie tak robię, bo później wystarczy wyłączyć MAX i klima sama wraca do starych ustawień.
dikileiden 28-02-2012, 14:01 Kolego marekpz to co pokazałeś na schemacie to nic innego jak pomocniczy elektryczny podgrzewacz wstępny czyli PTC. A wychodzi na to że PTC może być elektryczne ( coś jak farelka) http://www.beru.com/pl/produkty/elektronika-i-technika-sensorowa/elementy-grzejne-ptc lub świece żarowe w układzie chłodzenia. I teraz to już nie jestem pewien czy w s-max i galaxy PTC jest elektryczny czy tak jak w starszych modelach są to świece żarowe w układzie chłodzenia .
Rysunek który wrzuciłem to jest właśnie z S-Maxa i Mondeo mk4 więc tam jest takie rozwiązanie. W Mondeo Mk3 są trzy świece żarowe, włączane przez moduł PCM, kiedy silnik pracuje.
Poniższą informację otrzymałem z Ford Polska:
Generalnie dodatkowa nagrzewnica na paliwo montowana fabrycznie dogrzewa silnik automatycznie gdy temp zewnętrzna spada poniżej + 5 C. Właśnie ta funkcja nagrzewnicy może być aktywowana lub dezaktywowana przez zaznaczenie (lub odznaczenie) w IC Convers + kratki o której Pan wspominał. Pozycja ta w IC nazywana jest Nagrzewnica dodatkowa lub Ogrzewanie dodatkowe. Załączenie się tej funkcji nagrzewnicy nie jest sygnalizowane komunikatem na zestawie wskaźników.
Drugą funkcją nagrzewnicy na paliwo, jest tzw. ogrzewanie postojowe. Może być uruchomione z pilota lub zaprogramowane w IC Convers + w kilku opcjach : jednorazowe, natychmiast lub zaprogramowane cyklicznie. Ta opcja nagrzewnicy może być uruchomiona tylko przy wyłączonym silniku i zapłonie. Załączenie nagrzewnicy w tej funkcji jest sygnalizowane komunikatem na IC Convers +.
Jednocześnie dostałem info, że w samochodzie fabrycznie może być tylko jedna nagrzewnica - czyli jesli jest webasto nie ma PTC.
Urządzenia montowane dodatkowo – w serwisie, jako akcesorium – są nieco inaczej obsługiwane niż te montowane fabrycznie
anwod;
i nareszcie wszystko jasne...
szkoda, że nie umieszczono takiego opisu tematu w instrukcji obsługi
Duże piwo dla anwod'a za zajęcie się tematem. Mnie też serwis Forda wprowadził w błąd, zapewniając że mam i PTC i Webasto - bo zakładam że Ford Polska już takiej gafy nie zrobi, tym bardziej na piśmie:619:
skoru;
btw - dla zainteresowanych:
komunikat, o błędzie o którym pisałem wcześniej (o włączonym ogrzewaniu pomocniczym - nie można odznaczyć krzyżyka w opcji Conversa, bo sam powraca) został usunięty przez wgranie nowej wersji softu do webasto;
marekpz - dzięki raz jeszcze :-)
Starałem się uważnie czytać cały wątek o nagrzewnicy i nic dalej nie wiem :027:
Mam pytanie i proszę o jasną i zrozumiałą odpowiedź:
Posiadam Forda Mondeo MK IV Titanium i na stronie etis w specyfikacji dowiedziałem się że posiadam "Dodatkową nagrzewnicę"
pyt. 1. co to jest i do czego służy ?
pyt. 2. jak to się uruchomia ?
Z góry dziękuję za jasną i rzeczową odpowiedź.
:razz:
headpoint 15-04-2012, 22:56 Ja niestety też się pogubiłem - Panowie czy możecie napisać jak są określone w ETIS te nagrzewnice?
sizarrio 18-10-2013, 12:34 może odgrzebię kotleta .... zbliża się zima, a w trakcie poprzedniej poranne podróże do pracy raczej nie należały do przyjemnych ...
Po krótce opis pacjenta: galaktyka wersja trend, bez Convers +, klima auto, dwie strefy. Wg etis mam " Z dod. nagrzewn.". na 99,9% to nie webasto.
Silnik przy mrozach tak ok minus 10 i niżej łapie temperaturę (lekko drga wskazówka temperatury) dopiero po przejechaniu ok. 8 - 10 km. Jak stoję w korku, to w środku jak w mroźni .... ratują sytuację jedynie fotele podgrzewane.
Jak robię trasę to np. zatrzymanie na światłach w mieście sąsiednim (minuta, dwie), przy włączonym nawiewie (temp. 20, 21), powoduje szybki spadek temperatury na wskaźniku (tak do 60 - 65 stopni). po ruszeniu wskaźnik temperatury wraca do normy.
Czy taka dodatkowa nagrzewnica coś daje (lub powinna dawać) w przełożeniu na empiryczne objawy? szybkie ciepełko w aucie lub ruch wskaźnika temperatury?
jak nie dogrzewa to chyba trzeba by pojechać na diagnostykę, ale nie chciałbym wtapiać kasy za "badanie" komputerem, bez ciut szerszej wiedzy.
pomoże ktoś?
Poszukaj sobie o PTC - w dziale Mondeo na przykład jest w tej chwili na topie cały wątek o dokładaniu elektrycznego podgrzewacza dodatkowego http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=191223. U Ciebie PTC jest/może być dokładnie takie same, więc wszystko będziesz wiedział.
miałem to w mondeo mk3, kawałek rurki z 3 świecami żarowymi które zwykle były spalone i w aso miały chore ceny, intercars miał chyba zamiennik z mniej chorą ceną ale i tak chyba pod 50pln/szt, zdecydowałem się na zakup, zamontowałem, grzały i... wg mnie jeżeli coś to daje to niewiele, 10km zimą żeby się nagrzał i temperaturę normalną to łapał dopiero jak wyskoczyłem na obwodnicę i jechałem pod 100km/h, w mieście na światłach wskazówka sukcesywnie opadała, no ile mogą nagrzać strumień lodowatej wody 3 małe świeczusie jak webasto ziejące ogniem potrzebuje aż pół godziny żeby zrobić ciepełko w aucie... Jak jest już zamontowane to wspomaganie to fajnie żeby działało ale efektów jakichś spektakularnych to ja bym się nie spodziewał.
sizarrio 18-10-2013, 16:14 Dzięki za odzew. PTC sprawdziłem, sprawne. Po robocie na zewnątrz 11C, 30 sekund po odpaleniu silnika i ustawieniu temperatury na HI wiało już ciepełkiem :). Nie zmienia to faktu, że chyba kupię sobie dobry kubek termiczny na zimowe poranki.
miałem to w mondeo mk3, ...
Miałeś zupełnie coś innego. PTC to elektryczny podgrzewacz POWIETRZA w układzie nawiewu. Inaczej mówiąc - po prostu Farelka. Ogrzewa powietrze zanim układ chodzenia silnika uzyska temperaturę pozwalającą na działanie nagrzewnicy. Tak jak kolega powyżej napisał - 30 sek. i leci "ciepełko".
Ty miałeś pomocniczy podgrzewacz silnika - czyli podgrzewacz płynu chłodzącego. Ponieważ tamto rozwiązanie było dość bez sensu - już nie jest stosowane przez Forda.
zgadzam sie, ze bylo bez sensu :)
kolopeter 18-10-2013, 22:31 ok. wychodzi na to ,ze prawie wszyscy mamy farelke w smaxach, ale jakos ja nie wyczuwam jej pracy. dobre kilka kilometrow i dopiero grzeje.
chyba ,ze jej nie mam albo sie popsula.
da sie sprawdzic fizycznie jej prace? tzn: sprawdzic bezpiecznik , wlozyc gdzies lape , aby poczuc jej grnie . teoretycznie powinna tez grzac na postoju jak zalaczymy zasilanie.
sizarrio 18-10-2013, 22:42 sprawdzenie PTC:
1. temp na zewnątrz poniżej 15 i zimny silnik (aby nie było przekłamań, że to ciepło od pracującego silnika)
2. Odpalamy auto
3. szybko przestawiamy nawiew klimy na siebie, ustawiamy temp na HI i siłę nawiewu na np. 3 kreski
4. Sprawdzamy jak szybko zaczyna grzać. U mnie nastąpiło to bardzo szybko (ok. 30 sekund).
przed testem rozkodowujemy TUTAJ (http://www.etis.ford.com/vehicleRegSelector.do;jsessionid=14BEF8993E5F223A8 8C7950B0DAFD7E6.eccvas503) nr VIN i sprawdzamy czy jest wpis w opisie wyposażenia "z dod. nagrzewnicą".
...wychodzi na to ,ze prawie wszyscy mamy farelke w smaxach, ale jakos ja nie wyczuwam jej pracy. dobre kilka kilometrow i dopiero grzeje.
chyba ,ze jej nie mam albo sie popsula.
....
Jakby wszyscy mieli, to nie było by tylu dokładających...:wink:
Poczytaj wskazany przeze mnie powyżej wątek w dziale Mondeo o dokładaniu PTC - są ładne zdjęcia gdzie popatrzeć, aby zobaczyć naocznie czy się ma.
Oczywiście posdtawa to sprawdzić w etis.ford.com czy po VINie wychodzi "z dodatk. nagrzewn.":P
PTC grzeje tylko przy załączonym silniku - nie wystarczy włączyć zapłon...
kolopeter 18-10-2013, 23:01 a myslalem ,ze tylko ja siedze po nocach czytujac forum...
czytam czytam tamten post i juz wiem wiecej. po etisie tez sprawdzilem i mam z dod, nagrz. jutro popatrze sobie na bezpiecznik itd.
dla przypomnienia:
na obieg zamkniety nie mamy wplywu dopoki system nie osiagnie temperatury zadanej. tzn automatycznie sie zamyka i otorzy dopiero przy zadanej temp. przynajmniej tak jest przy klimie, wiec przy grzaniu tym bardziej tak powinno byc, bo po co dmuchac zimnym powietrzem
sprawdzenie PTC:
1. temp na zewnątrz poniżej 15 i zimny silnik (aby nie było przekłamań, że to ciepło od pracującego silnika)
2. Odpalamy auto
3. szybko przestawiamy nawiew klimy na siebie, ustawiamy temp na HI i siłę nawiewu na np. 3 kreski
4. Sprawdzamy jak szybko zaczyna grzać. U mnie nastąpiło to bardzo szybko (ok. 30 sekund).
sprytne, u mnie zieje, nie muszę dokładać, tyle dobrego :)
Jak można rozumieć takie wpisy po VIN-ie:
Bez Nagrzewnicy
Bez ukladu klimatyzacji
Z 70-l. zbiornikiem paliwa
Bez oddziel. wody w filtrze paliwa
Fuel Tank Flap - Locking
Z mozliw. stosow. oleju napedowego
Bez zest.przyg. do poj.zasil. gazem
Niska zawart.siarki w oleju naped.
Ze stałymi pedałami
Standardowa konstrukcja pedalu
Ze Wspomag.Kierown.(Przełoż.Stałe)
Z ręcznie regul./przesuw. kolumnš
Z kolem kierownicy wykoncz. skóra
Bez podgrzewanej kierownicy
Bez elektronicz.ogranicz.prędkoci
Ze Sterowaniem Prędkociš
Bez dwigni wyb.biegów w kier.
Z dod. nagrzewn.
Bez dodatkowej nagrzewnicy
Wpisz sobie swój numer VIN do programu ELMConfig odpalonego w offline i pobierz swoją konfigurację auta i wtedy zobaczysz co tak naprawdę masz ;).
motorek4612 10-04-2014, 22:28 Mm32 , opisz jak to zrobić ??? W sieci online da rade? Jeśli tak to jak?
Wpisz sobie swój numer VIN do programu ELMConfig odpalonego w offline i pobierz swoją konfigurację auta i wtedy zobaczysz co tak naprawdę masz ;).
masz na myśli chyba program ETIS ?
Bump: Jak można rozumieć takie wpisy po VIN-ie:
Bez Nagrzewnicy
Bez ukladu klimatyzacji
Z 70-l. zbiornikiem paliwa
Bez oddziel. wody w filtrze paliwa
Fuel Tank Flap - Locking
Z mozliw. stosow. oleju napedowego
Bez zest.przyg. do poj.zasil. gazem
Niska zawart.siarki w oleju naped.
Ze stałymi pedałami
Standardowa konstrukcja pedalu
Ze Wspomag.Kierown.(Przełoż.Stałe)
Z ręcznie regul./przesuw. kolumnš
Z kolem kierownicy wykoncz. skóra
Bez podgrzewanej kierownicy
Bez elektronicz.ogranicz.prędkoci
Ze Sterowaniem Prędkociš
Bez dwigni wyb.biegów w kier.
Z dod. nagrzewn.
Bez dodatkowej nagrzewnicy
nie masz nagrzewnicy elektrycznej, ale za to masz dogrzewacz - po odpaleniu auta w temp.poniżej 5 st.C. i temp.silnika pon. 75st. powinieneś słyszeć charakterystyczny świst i wydobywające się spaliny pod autem.
Sprawa dotyczy mondeo mk4,trzeba ściągnąć z Internetu program Elmconfig,zakupić kabelek elm 327 bądź els27 , w trybie offline podłączamy zakupiony interfejs odpalamy platformę mondeo mk4/smax i przy centralnej konfiguracji podajemy swój nr vin i dalej przy pomocy przycisku asbuild odczytujemy własną konfiguracje pojazdu.
Przeszukaj forum jest specjalny temat poświęcony programowi elmconfig.
|
|