Zobacz pełną wersję : [Transit 2000-2006] DRL - światla do jazdy dziennej


Tysonq
26-02-2012, 22:35
Witam.

Montował ktoś światła do jazdy dziennej? Meczy mnie już ciągłe wymienianie żarówek i postanowiłem założyć LEDy philipsa DAYLIGHTS 4 LED.
W tygodniu będzie montaż. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, bo trzeba je podłączyć pod aku, a jak wiadomo bateria jest w kabinie. Gdzie można je podłączyć w komorze silnika?

wojtekjanus
26-02-2012, 22:52
Tuż obok skrzynki bezpieczników w komorze silnika masz prądowy łącznik gdzie rozgałęziają się przewody na rozrusznik, alternator i pozostałe obwody - zakryty długą czerwona, podnoszoną klapką. Tam stale jest "+".
------------------------------------
Radzę masę przekaźnika podłączyć pod światła postojowe - każde włączenie świateł mijania i długich uruchamia światła postojowe - a więc dzienne będą wtedy gasły. Natomiast "miganie" długimi nie uruchamia postojowych - i światła djd nie będą wtedy gasły - wszystko tak jak wymagają przepisy.
------------------------------------
Ja zamontowałem tak:

http://img193.imageshack.us/img193/4281/jd001.jpg (http://img193.imageshack.us/i/jd001.jpg/)

Tysonq
28-02-2012, 21:08
dziś zajrzałem pod maskę i właśnie przypomniał mi się ten +
Jakie światełka masz u siebie? ze zdjęć wychodzi, że jakieś na 3 diody.
otwory w zderzaku wycinałeś, czy przymocowałeś "na wierzchu"?

wojtekjanus
29-02-2012, 09:47
otwory w zderzaku wycinałeś, czy przymocowałeś "na wierzchu"? Pierwotnie kupiłem markowe światła DJD firmy Hella z żarówkami halogenowymi 6W. Owalne, wyciąłem ciasny otwór w zderzaku, ustawiłem je i od tyłu przykleiłem na samochodową masę plastyczną. Ale okazały się słabiutkie, bez przerwy mi ludzie migali lub gadali przez CB, że jadę na... postojowych. I przypadkowo na Allegro po ponad roku trafiłem na LED-y o identycznym kształcie jak te Helli. Wyrwałem tamte, wkleiłem te i jest super.
Są w nich po trzy bardzo silne diody, świecą rewelacyjnie, już nikt się czepia. Ale teraz ich już nie widuję na Allegro i nie pamiętam marki.
Ale radzę brać te z kilkoma silnymi ledami w krótkiej, mocnej i szczelnej obudowie. Te długie wąskie z dużą ilością małych ledów są wiotkie, wyginają się, rozszczelniają się, wchodzi sól i... koniec. Wybór jest olbrzymi.


http://img402.imageshack.us/img402/3636/fordronal1034.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/402/fordronal1034.jpg/)[/quote]

Tysonq
29-02-2012, 13:21
Dziś do mnie przyszły LEDy philipsa na 4 diody. Obudowa masywna, a jak będą się sprawdzały to wyjdzie w praniu.


Radzę masę przekaźnika podłączyć pod światła postojowe


Na pewno masę? Bo w schemacie podłączenia mam, że pod postojówki (+) podłącza się pomarańczowy (sterujący) kabel od sterownika. W schemacie jest, że + i - pod aku. Nie wiem, czy to zda egzamin, bo jeżeli podłącze + i - pod aku, czyli stałe zasilanie, to one będą się cały czas świeciły.

Myślałem, żeby podłączyć to w tej sposób jak piszesz, czyli masę pod postojówki i ten sterujący (+) po zapłonie, tylko gdzie go znaleźć?

wojtekjanus
29-02-2012, 13:44
bo jeżeli podłącze + i - pod aku, czyli stałe zasilanie, to one będą się cały czas świeciły. Nie, bo przekaźnik (u ciebie sterownik?) musi załączyć obwód.
że pod postojówki (+) podłącza się pomarańczowy (sterujący) Ja go nazwałem masowym...
-----------------------
Aby nie było wątpliwości: styki sterujące przekaźnika , oznaczone "1" i "2" powinny być podłączone:
- jeden do przewodu zasilającego światła postojowe (u ciebie to ten pomarańczowy),
- drugi do jakiegoś przewodu zabezpieczonego bezpiecznikiem, na którym pojawia się napięcie tylko po włączeniu stacyjki (ja dodatkowo mam tu włącznik, tak żeby móc decydować czy światła djd włączą się po włączeniu stacyjki, czy nie). ten sterujący (+) po zapłonie, tylko gdzie go znaleźć? Możliwości jest dużo, ja zdjąłem osłonę kolumny kierownicy i podłączyłem się do kostki stacyjki wsuwając trochę nieprofesjonalnie odizolowany przewód w kostkę - mocując go taśmą do wiązki; tam jest malutki prąd, nie musi być jakieś super połączenie...

Styki prądowe przekaźnika oznaczone "3" i "5":
- jeden do stałego plusa,
- drugi do lamp.
Ale tu bym też podłączył ten stały plus nie przy akumulatorze, ale do przewodu ze stałym napięciem i z bezpiecznikiem - jeżeli będzie zwarcie na masę, to spali się bezpiecznik, a tak to zacznie fajczyć się przewód, a to prosta droga do... dużych kłopotów.
==============================
Ten dodatkowy włącznik mam kupiony oryginalny fordowski od świateł typu "kogut" (był... najtańszy), włożony jest w wolne miejsce zamiast zaślepki po lewej stronie kolumny, wykorzystana jest wolna wisząca wtyczka oryginalnej wiązki (zawsze jakieś wiszą wolne pod deską) - więc w nocy przy włączonych światłach jest podświetlony jak wszystkie pozostałe; rozcięte są tylko przewody sterujące wiązki i podłączone do przewodu świateł djd. Nawet nie wiem do czego była przewidziana ta dodatkowa wtyczka...
Dodatkowo - oprócz podświetlenia - włącznik sygnalizuje światłem włączenie świateł djd.

Tysonq
29-02-2012, 18:32
na przekaźniku nieco inaczej to wygląda.
Ja mam tylko 3 kable - dwa plusy i jeden minus.
producent zaleca podłączyć to tak:
http://autoity.home.pl/instr%203.jpg
Ja mam co do tego pewne wątpliwości.
Zastawia mnie to po co podłączać ten pomarańczowy przewód pod pozycyjne?
Chyba, że po przekręceniu zapłonu pojawia się + na pozycjach, nawet bez włączania świateł mijania, a włącznik świateł steruje tylko - (minusem) :?:

wojtekjanus
29-02-2012, 19:13
Zależy co jest w tym module sterującym. Jeżeli jest układ elektroniczny rozpoznający włączenie i pracę silnika - to może jest ok. Jeżeli jest tam w środku zwykły przekaźnik, to też mi to podłączenie nie pasuje.

Przewód podłączony pod pozycyjne musi być - moduł lub przekaźnik musi dostawać sygnał o wyłączeniu lub włączeniu świateł djd.
Problem w tym, że nie kumam dlaczego podłączony jest przewód na stałe do plusa i po co do minusa akumulatora.

Zajrzyj do tego modułu, co tam w środku siedzi?
==========================
Schemat na przekaźniku jest prosty. Przekaźnik najlepiej umieścić w kabinie nad lewym nadkolem i zamocować taśmą do wiązek tam idących. Wszystkie przewody są króciutkie i wygodnie się je prowadzi, każdy obwód zabezpieczony jest istniejącymi bezpiecznikami - w razie zwarcia lub przebicia palą się bezpieczniki, a nie przewody.
Przewód opisany "do świateł postojowych" można podłączyć do bezp. 209 w skrzynce w kabinie (przewód pomarańczowo-niebieski od spodu).
Przewód opisany"do plusa po stacyjce" można podłączyć do bezp. 205 w tej samej skrzynce (przewód zielono-czarny od spodu).
Przewód opisany "do stałego plusa" można podłączyć do bezp. 224 w tej samej skrzynce (przewód pomarańczowo-żółty od spodu). Wpinamy się szybkozłączkami "one touch".
Przewód opisany "do lamp" prowadzimy przez przepust w przegrodzie do komory silnika i dalej pod zderzak. Trzeba jeszcze znaleźć jakąś dobrą masę w komorze silnika dla drugiego przewodu lamp. To wszystko...
-------------------------------
Ja mam dodatkowy włącznik wpięty w przewód "do plusa w stacyjce". Często wieczorem stoję w centrum długo na zimnie z włączonym silnikiem czekając na kogoś - i nie chcę, by cały czas paliły się światła...

http://img840.imageshack.us/img840/7913/wiatadjdschemat001.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/840/wiatadjdschemat001.jpg/)

ziemek56
01-03-2012, 03:20
na przekaźniku nieco inaczej to wygląda. Ja mam tylko 3 kable - dwa plusy i jeden minus.
Jest dobrze. Przekaźnik w puszce zwiera (przekazuje) + na lampy tylko wtedy gdy jest włączone światło pozycyjne.
Problem tylko zostaje, czy w nowszych osiołkach można jak w starych włączyć postojowe bez zapłonu - pewnie tak.

Wojtku.Twój rysuneczek też dobry. Po prostu inne nieco zasilanie cewki zwory. U Ciebie nieco słabsze o oporność żarówki postojowej - wielkość bez znaczenia.

wojtekjanus
01-03-2012, 09:41
Przekaźnik w puszce zwiera (przekazuje) + na lampy tylko wtedy gdy jest włączone światło pozycyjne. Hm... - powinien dawać plus na lampy gdy pozycyjne się... nie palą, bo teraz przepisy mówią, że światła djd mają się palić bez pozycyjnych.
Co więcej - nawet jeśli tak robi - to także po wyłączeniu stacyjki, bo zasilanie układu połączone jest na krótko do akumulatora... Moim zdaniem jest źle.

Tysonq
01-03-2012, 12:31
dziś albo jutro jak znajdę chwilę czasu to podłącze na krótko tak jak zaleca producent

ziemek56
01-03-2012, 15:30
bo teraz przepisy mówią, że światła djd mają się palić bez pozycyjnych.

W dodatku ani przednich, ani tylnych, ani obrysówek, ani nawet oświetlających tablicę rejestracyjną

No i ważne - muszą być zależne od "zapłonu"

Tekst poniżej żywcem z aktualnego rozporządzenia po zmianach w 2009 roku, dla nowych autek zarejestrowanych po 31 XII 2009.

wojtekjanus
01-03-2012, 18:25
Tylne mają być. Nie. Prawdopodobnie masz przepisy z przed 31.12.2009 roku.

Przepisy prawne w Polsce obecnie obowiązujące (wyciąg):

* Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
* Światła dzienne muszą być zainstalowane:

-Symetrycznie względem osi pojazdu
-Na równej wysokości
-Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
-Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
-Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
-Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika

W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
==========================
To jednak nie ma nic wspólnego z błędnym wg mnie schematem podłączenia zamieszczonym w instrukcji świateł.

ziemek56
01-03-2012, 19:32
Nie. Prawdopodobnie masz przepisy z przed 31.12.2009 roku.
Rzeczywiście nieujednolicone od 2009 :oops:. Jutro uaktualnię zasoby!

Już uaktualniłem zasoby. W poście wcześniejszym poprawiłem tabelkę na nowoprawną.
Dziękuję Wojtku za cenne uwagi.

Ale w ty poście wklejam tabelkę dla starszych autek - zarejestrowanych przed 01 I 2010, w tym dla Kol. Tysonq.

ziemek56
02-03-2012, 03:13
Hm... - powinien dawać plus na lampy gdy pozycyjne się... nie palą
Dlatego, że Tysonq'a obowiązują stare przepisy śdjd w jago autku mają być gdy tylne pozycje się palą.
A swoją drgą jestem przekonany, że diagności mają problemy czytania ze zrozumieniem i wiele autek będzie "po środku" prawdy.

wojtekjanus
02-03-2012, 08:41
Dlatego, że Tysonq'a obowiązują stare przepisy śdjd w jago autku mają być gdy tylne pozycje się palą.W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej. Nie, Ziemek, nie! Uwierz mi... http://emotikona.pl/emotikony/pic/2placz.gif (http://emotikona.pl/emotikony/) Nie obowiązują, ale może tak zainstalować, bo się dopuszcza w autach zarejestrowanych przed zmianą. Ale wymaga to DWÓCH przekaźników i cięcia instalacji na włączniku świateł (ja tak miałem i zmieniłem na system bez postojowych).
Wymagania mówią także o WSZYSTKICH światłach pozycyjnych (jeśli by miały działać ze światłami djd), a nie tylko o tylnych...
========================
Nie mogę się doczekać, co Tysonq osiągnął po podłączeniu wg instrukcji...http://emotikona.pl/emotikony/pic/0what.gif (http://emotikona.pl/emotikony/)

Tysonq
02-03-2012, 18:39
Jeżeli chodzi o przepisy to wojtek ma rację :)
No więc tak... dziś zabrałem się za montaż, zrobiłem tak jak piszę instrukcja. Wcześniej sprawdziłem na krótko, czy te rozwiązanie zadziała i eureka działa! :)

http://img259.imageshack.us/img259/1015/transitled.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/259/transitled.jpg/) Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

w zestawie dołączona jest taka łączeniówka do kabli typu one-touch, ale po zamontowaniu jej światła nie gasły jak włączałem postojówki, mijania.
Zrobiłem więc po chłopsku, czyli zdarłem izolację z kabla na odcinku 1,5cm, zawinąłem kabel od ledów, zaizolowałem i wszystko hula aż miło.
Jak przekręcam zapłon to nic się nie dzieje. Dopiero jak odpalę to od razu zapalają się LEDy, włączam światła postojowe - ledy gasną, tak samo z mijania. Jak jadę na dziennych i po zatrzymaniu się gaszę silnik to ledy świecą jeszcze przez max 10sek.

wojtekjanus
02-03-2012, 18:50
Jak przekręcam zapłon to nic się nie dzieje. Dopiero jak odpalę to od razu zapalają się LEDy, włączam światła postojowe - ledy gasną, tak samo z mijania. Jak jadę na dziennych i po zatrzymaniu się gaszę silnik to ledy świecą jeszcze przez max 10sek. Z tego opisu wynika, że moduł sterujący reaguje na napięcie ładowania alternatora.
A jak zamocowałeś same lampy? Ustawiłeś tak, by świeciły na wprost?

Tysonq
02-03-2012, 22:02
z racji, że zderzak w miejscu halogenu nie jest pionowo, tylko skierowany w dół, to musiałem coś wykombinować, żeby lampy ustawić prosto. Podłożyłem odpad z nitu zrywalnego (ten jakby drut), dokręciłem i na razie jest ok. Nic innego nie miałem pod ręką, a jak wiadomo matka potrzebą wynalazku :)

ziemek56
03-03-2012, 00:27
Przepraszam, pewnie źle się wysłowiłem. Obie wersje są poprawne dla Tysonqa. Jedna nowa, druga dopuszczona. Wydawało mi się iż starsze podłączenie (jak instrukcja świateł) będzie po prostu łatwiej wykonalna.
Być może nie do końca sensowne moje słowa wynikały z "Zespołu Napięcia Przedmiesiączkowego" ale ...

TOMAS
04-03-2012, 21:21
Proszę nie robić OT.

Ziemek z całym szacunkiem dla Twojej osoby i wiedzy ale mamy dział "o mnie" który nadaje się znakomicie do tego co chciałeś tutaj przekazać. Jeśli założysz tam temat przeniosę tam wykasowane posty i je przywrócę

tomek37
05-03-2012, 19:17
Pytanie jeszcze jedno koledzy przy okazji swiateł do jazdy dziennej.Mam od roku załozone też ale zwykłe proste z allegro za 80zł.pare kontroli ok.a w sobote policjant chciał zabrać mi dowód i 100zł mandatu że złe.Pokazuje mu napis na Drl na kloszu on że ważne tylko zakładane w servisie forda? co myslicie

dab1978
05-03-2012, 19:48
co myslicie
myślę, ze chciał tą stówkę dla siebie...;)

ziemek56
05-03-2012, 23:27
on że ważne tylko zakładane w servisie forda
Tuman nawet nie wie jaka jest różnica prawna dla zasadniczego i dodatkowego wyposażenia.
Jak zatrzyma Ciebie znów to poproś, by poczytał sobie "Warunki Techniczne Pojazdów" i znalazł interesujący Go zapis. Nie znajdzie.

bakukamil
06-03-2012, 21:40
80% policjantów to tłumoki które z braku perspektyw na życie poszło do policji ... Co do dziennych to moja sytuacja wygląda tak :

transit 2011
kluczyk na II (światła ustawione na 0) zapalają się światła mijania , ale trochę delikatnie osłabione (coś jak 80% mocy) i postojówki tył
zapalam silnik , nie zmienia się nic .

czy jest opcja zrobić to tak :
przekręcam kluczyk na II , nie za pala się nic
zapalam silnik , zapalają się długie na 50% mocy.

na komputerze można takie coś ustawić ? w ASO oczywiście mówią , że nie ma opcji , ale ich kompetencję są poniżej krytyki

wojtekjanus
06-03-2012, 21:56
zapalam silnik , zapalają się długie na 50% mocy. Przecież to niezgodne z przepisami...
Ustawienie takie jak masz wynika nie z ustawienia kompa, ale z układu elektrycznych połączeń pomiędzy przekaźnikami, włącznikiem świateł i światłami.

ziemek56
07-03-2012, 03:42
czy jest opcja zrobić to tak : przekręcam kluczyk na II , nie zapala się nic; zapalam silnik, zapalają się długie na 50% mocy.
Ale pytam po co ?

bakukamil
07-03-2012, 10:12
jest zgodne z prawem , kolega ma tak w innym aucie i ustawiał to w ASO ... myślałem , że u mnie steruje tym moduł świateł ...

chciałem to zmienić ponieważ szkoda żarówek mijania

wojtekjanus
07-03-2012, 10:28
Osłabione opornikiem światła krótkie - jako światła djd - są dopuszczane przepisami (nie wiem, czy wszędzie?), nawet stare Transity Mk4 i Mk5 miały w GB takie światła - w instrukcji Haynesa mam taki schemat.
Ale nie długie - o tym nie słyszałem.
Czy formalnie to co masz nazwane jest u ciebie światłami djd?
============================
Moim - i nie tylko - zdaniem, jedna z głównych zalet świateł djd montowanych oddzielnie jest to, że reflektory główne zachowują długo dobre parametry świecenia. Używane cały czas jako światła djd - zwłaszcza latem w upały - reflektory bardzo mocno rozgrzewają się, temperatura w szczelnie zamkniętej przestrzeni osiąga często ponad 100 st. Wykonane z tworzywa reflektory zawierają tzw plastyfikatory, które pod wpływem temperatury parują w wnętrzu reflektora i skraplają się (osadzają) na... najchłodniejszym elemencie - przezroczystej przedniej powierzchni (bo intensywnie chłodzonej przez omywające powietrze).
Stąd właśnie biorą się zażółcone i ze zmatowiałym szkłem reflektory, świecące jak ogarek w piwnicy...

Wniosek: jeśli światła djd - to jako oddzielny zespół.

bakukamil
07-03-2012, 21:52
tzn nie wiem jak to nazywa producent , w komputerze było to po szwabsku i nie pamiętam nazwy ... ale ksenony tak się nie męczą :) policja i diagności nie zgłaszali zastrzeżeń (chociaż wiadomo , że to nie argument :) ) co do reszty fizyki nie znam się na tym , widziałem też auta z światłami przeciwmgłowymi jako światła dzienne ... jak przyłapię sąsiada to zrobię zdjęcie ...

Tysonq
07-03-2012, 22:54
Przecież to niezgodne z przepisami...
Ja w swojej osobówce mam tak ustawione (za pomocą komputera), że włącznik mam na 0, odpalam silnik - nic się nie świeci, zwalniam ręczny i zapalają się tylko przednie mijania na 50%. Jak ustawię włącznik na AUTO i gdy czujnik zmierzchu da znak, że jest na tyle ciemno, to wtedy zapalają się wszystkie światła i przednie mijania świecą 100%. W audi, golfie VI, można ustawić właśnie, że drogowe są przyciemnione na 30-40% i świecą jako DJD. Ja u siebie mogę co najwyżej przekierować dzienne na halogeny, ale to jest nie zgodne z prawem, bo halogeny nie mają homologacji RL.

wojtekjanus
08-03-2012, 00:14
Mnie chodziło o to, że niezgodne z przepisami jest świecenie na 50% świateł długich jako świateł djd (a krótkich ok). Ale mogę się mylić.

Tysonq
08-03-2012, 22:07
Wojtku, zwróć uwagę na nowsze audi, bądź golfa VI. U nich światła długie są przyciemnione do pewnej wartości i wtedy robią za światła do jazdy dziennej. Nie jestem pewien, ale wtedy na kloszu musi być RL.
http://www.geilekarre.de/upload/max/2092195.jpg
Wczoraj transit miał kontrolę drogową. Policjant sprawdził ledy, kazał włączyć mijania i ogólnie wszystkie światła posprawdzał. Wszystko ok i puścił w dalszą drogę :)

ziemek56
08-03-2012, 23:57
W autkach rejestrowanych w PL musimy spełniać nasze wymogi które - dopuszczają osłabione światła mijania jako śdjd. MIJANIA - nie DROGOWE.

Oczywiście autka rejestrowane poza PL nie muszą spełniać naszych wymogów, tylko wymogi Kraju rejestracji. i muszą być uznane jako czasowo jeżdżące po drogach PL.
A, że w podanym VW drogowe są za Dzienne - nie powinien być zarejestrowany w PL.

Prosty przykład:
U mnie w Firmie były "Barkasy (DDR). na te czasy tylne przeciwmgłowe musiało się wyłączać automatycznie po zmianie świateł przednich na drogowe lub pozycyjne. niestety p/mg świeciły z pozycyjnymi i ... rejestrowałem je bez uwag, bo nie dało się sprawy wyłączyć. A NIE POWINNY PRZEJŚĆ. Tak się niestety ma u nas przestrzeganie litery prawa przez Diagnostów i Homologacje. "Na wszelki wypadek nie wychylam się".

Drugi przykład:
W DE obowiązują opony zimowe, jednak autko z innego Kraju może prawnie jechać na letnich po terenie DE, bo ma klauzulę dopuszczenia obcokrajowca...osobiście miałem kilka kontroli w DE na letnich tylko z uwagą, iż powinienem dla swojego zdrowia ... ale nie muszę!

SECHUBU
13-02-2013, 00:58
transit 2011
kluczyk na II (światła ustawione na 0) zapalają się światła mijania , ale trochę delikatnie osłabione (coś jak 80% mocy) i postojówki tył
zapalam silnik , nie zmienia się nic .


Czyli jeżeli chciałbym, aby na 0 - zerze nic się nie działo to tylko przez komputer...?

A jeżeli 0 przestawić tylko jako światła do jazdy dziennej (jak od początku tematu, tylko dla modelu 06-)??

Cairo
07-03-2018, 22:38
Moim zdaniem nie macie racji z tymi DJD ze świateł mijania.
Przepisy właśnie mówią o tym, że światła DJD (DRL) mają mieć strumień światła prosty jak światła drogowe a nie jak mijania.(odcięty). Chodzi o to, że światła do jazdy w dzień mają za zadanie być widoczne właśnie w sytuacji gdy świeci mocno słońce i mają się przebić przez to światło, tak aby mimo oślepiony słońcem kierowca jadący z przeciwka nas zobaczył. Osłabione do ok 30% mocy (tak osłabiane sa właśnie fabryczne światła drogowe w fukcji DRL) światła mijania byłyby za słabo widoczne.

Ja mam właśnie pytania, czy wiecie (macie jakieś schematy) jak w Transicie z 2008r, jest rozwiązane to że światła mijania włączają się automatycznie po przekręceniu stacyjki mimo pozycji 0. Chciałem to przepiąć np na halogeny (tak wiem nielegal), albo dodatkowe światła dzienne, tak aby odciąc tylne pozycje i oświetlenie rejestracji (niepotrzebnie przepalające się żarówki). Najważniejsze dla mnie jest odłaczenie świateł mijania co dla mnie jest największym kretynizmem, jazda w dzień na światłach mijania bo efekt jest taki, że marny z nich pożytek w dzień (z powodów wspomnianych na początku postu) a za to w nocy słabo świecą bo niepotrzebnie wypalają się lampy zbędnym świeceniem za dnia) i pieszy potracony. Nieszczęście gotowe.

wojtekjanus
07-03-2018, 23:09
Najważniejsze dla mnie jest odłaczenie świateł mijania co dla mnie jest największym kretynizmem, Najlepsze wyjście to udanie się do serwisu dysponującego IDS-em (nie musi to być ASO), tam przeprogramują moduł tak, by te tzw. światła DJD się nie włączały. Wtedy założysz sobie jakieś LED-y DJD - takie jakie ci się podobają, załączane od stacyjki. Najczęściej mają układ elektroniczny reagujący na włączenie świateł głównych - wyłączają się wtedy.
Ale można te LED-y połączyć jeszcze prościej, łącząc ich przewód masowy do zasilania świateł postojowych. Ale to już inna historia.

chciałem to przepiąć np na halogeny (tak wiem nielegal), albo dodatkowe światła dzienne, Nie da się tego przepiąć, przewody moduł-lampy są jedne i o załączeniu decyduje elektronika sterująca przekaźnikiem.

jaceks
08-03-2018, 12:24
Wojtku, zwróć uwagę na nowsze audi, bądź golfa VI. U nich światła długie są przyciemnione do pewnej wartości i wtedy robią za światła do jazdy dziennej. Nie jestem pewien, ale wtedy na kloszu musi być RL.
http://www.geilekarre.de/upload/max/2092195.jpg
Wczoraj transit miał kontrolę drogową. Policjant sprawdził ledy, kazał włączyć mijania i ogólnie wszystkie światła posprawdzał. Wszystko ok i puścił w dalszą drogę :)

Jesteś pewien, że to zmniejszona moc świateł długich, a nie np. żarówka H15 jak w Transitach, Rangerach i podobnych użytkowych Fordach?
Z tego co wiem, fabrycznie wykorzystuje się klosz światła długiego do świateł dziennych, ale bez kombinowania z modułami i elektroniką, a za pomocą żarówki dwuwłóknowej 15/55W, właśnie H15.

weuek
08-03-2018, 13:28
Tak, tam jest z pewnością H15. Chyba najdroższy typ żarówki halogenowej.

wojtekjanus
08-03-2018, 23:06
Jesteś pewien, że to zmniejszona moc świateł długich, a nie np. żarówka H15 jak w Transitach, Rangerach i podobnych użytkowych Fordach?
Z tego co wiem, fabrycznie wykorzystuje się klosz światła długiego do świateł dziennych, ale bez kombinowania z modułami i elektroniką, a za pomocą żarówki dwuwłóknowej 15/55W, właśnie H15.

W Customie i w nowych Transitach Mk8 są żarówki H15 do świateł DRL, w pozycji 0 one właśnie się zapalają oraz pozycyjne (te pozycyjne chyba niepotrzebnie - przepisy tego nie wymagają, ciekawe, czy można je wyłączyć przez przeprogramowanie?) i w funkcji "auto" po ściemnieniu automatycznie zapalają się światła główne. W poz. 1 palą się tylko pozycyjne, w pozycji 2 palą się główne i pozycyjne.
Podobno w najnowszych Transitach Mk8 zamiast żarówek H15 w DRL-ach, dają LED-y. Ale jeszcze nie widziałem takiego.

jaceks
08-03-2018, 23:09
W Customie i w nowych Transitach Mk8 są żarówki H15 do świateł DRL, w pozycji 0 one właśnie się zapalają oraz pozycyjne (te pozycyjne chyba niepotrzebnie - przepisy tego nie wymagają, ciekawe, czy można je wyłączyć przez przeprogramowanie?) i w funkcji "auto" po ściemnieniu automatycznie zapalają się światła główne. W poz. 1 palą się tylko pozycyjne, w pozycji 2 palą się główne i pozycyjne.
Podobno w najnowszych Transitach zamiast żarówek H15 w DRL-ach, dają LED-y. Ale jeszcze nie widziałem takiego.W Customach po faceliftingu będą światła dzienne ledowe i opcjonalnie światła ksenonowe jako mijania i długie. Jak mi w końcu zjadą do salonu to zrobię fotki

Wysłane z mojego E6653 przy użyciu Tapatalka

jaceks
09-03-2018, 09:50
Podobno w najnowszych Transitach Mk8 zamiast żarówek H15 w DRL-ach, dają LED-y. Ale jeszcze nie widziałem takiego.

jest ledowy pasek w przedniej lampie, ale pełni on funkcję światła pozycyjnego, a nie świateł dziennych, taka niespodzianka :)
Dzienne są "klasycznie" zasilane zarówką H15