Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2006-2015] Moment dokręcania kół


wojtas2221
27-03-2012, 08:23
Witam
W związku z tym, że powoli zbliża się wymiana opon proszę o informację jakim momentem mają być dokręcane śruby w s-maxie, w felgach stalowych 16' i aluminiowych 17'?

z góry dzięki za odpowiedź

pawel2m
27-03-2012, 10:04
Czy aby kolega nie przesadza? Nigdy nie widziałem u żadnego wulkanizatora klucza dynamometrycznego. Być może używa ale nie widziałem by zmieniał nastawy kiedykolwiek.

wojtekn
27-03-2012, 10:17
wojtas2221 podaje ci tak jak mam w katalogu:

M12 to 140 Nm

M12 (jeśli masz 2-częściowe nakrętki blokujące koła) 110 Nm

M14 to 170 Nm

Alu i stal takie same parametry mają :)

pawel2m to chyba masz kiepskiego wulkanizatora mój zawsze używa klucza dynamometrycznego ;)

wojtas2221
27-03-2012, 10:42
Dzięki wojtekn za informacje


Tam gdzie wymieniam opony zawsze sprawdzają moment kluczem dynamometrycznym- teraz będę mógł sprawdzić czy mają dobry nastaw

pozdrawiam

marekpz
27-03-2012, 12:53
S-MAX/Galaxy 2006.5 (03/2006-):

• Wszystkie nakrętki stalowe M14 srebrne - 170 Nm.

• Dwuczęściowa nakrętka ze stopów lekkich M14 ze stożkową podkładką - 170 Nm.

• Dwuczęściowa nakrętka blokująca ze stopów lekkich M14 ze stożkową podkładką - 170 Nm.

O ile się nie mylę smax nie miał 12

wojtekn
27-03-2012, 13:16
Ja mam w katalogu napisane razem Mondeo 2007- , S-max/Galaxy 2006- i podziałkę M12 i M14 jeśli mówiśz że S-max nie ma M12 czyli jest jedno dla wszystkich tak jak napisaliśmy przy M14 ;)

witekga
27-03-2012, 14:33
U mnie w instrukcji jest 170 Nm bez rozróżniania śrub

bartekd
27-03-2012, 17:31
Jak kojarzę, to zawsze po skręceniu śrób pneumatykiem i z reguły po opuszczeniu auta na koła, wulkanizator kluczem dynamometrycznym dokręca śruby / nakrętki. Tylko że nigdy nie widziałem, aby wcześniej ustawiał moment na kluczu (zawsze dokręcał aż klucz odpuścił - i tyle). A zakładam że różne auta wymagają różne momenty.

Pytanie - czym grozi, tak realnie, dokręcenie za dużym momementem? Jak nie rozwali od razu gwintu, to co jeszcze może się stać?

Torusek
27-03-2012, 18:14
Pytanie - czym grozi, tak realnie, dokręcenie za dużym momementem? Jak nie rozwali od razu gwintu, to co jeszcze może się stać?

nie wiem jakiej siły musiałbyś użyć żeby zerwać te gwinty. ręką nie przekręcisz na pewno, chyba, że użyjesz 2 metrowej rury:)

kalachan
27-03-2012, 19:24
Witam

Co do dokręcania nakrętek właściwym momentem za pomocą kluczy pneumatycznych udarowych. Profesjonalny zakład wulkanizacji posiada komplet specjalnych przedłużek z ogranicznikiem momentu. To dość drogi komplet który zawiera zazwyczaj 4lub 5szt. Jego cena wynika z tego że są to przedłużki z długą szyjką (około 150mm) montowane pomiędzy króćcem 1/2" klucza udarowego a nasadką, całość wykonana jest z odpowiednio dobranego gatunku stali , poddanego odpowiedniej obróbce cieplno-chemicznej i bardzo precyzyjnie obliczonej średnicy i długości szyjki. To wszystko razem powoduje że taka bardzo cienka szyjka jest w stanie przenieś tylko max. założony moment obrotowy. Po przekroczeniu takiego momentu, przekroczona zostaje granica sprężystości i klucz udarowy którego pojedynczy udar obraca jego krócieć o powiedzmy 20stopni nie jest w stanie "bardziej dokręcić nakrętki koła". Po prostu cała energia udaru idzie w sprężystość szyjki nasadki.

Przedłużki z ogranicznikiem momentu mają w zależności od ich obliczonego momentu odpowiednie kolory np zielony. błękitny fiolet., żółty itp. I różnią się wymiarami szyjki. Nie sa bardzo precyzyjne ale wystarczające dla nakrętek lub śrub zwykłych samochodów wartości momentu z jakim powinny być dokręcane.

Po takim dokręceniu, można pokusić się o dopieszczenie klienta i kluczem dynamometrycznym dociągnąć nakrętki. Tylko że tutaj chcąc być dokładnym to ..... smarowanie gwintów w zależności od materiałów odpowiednimi smarami, prawidłowo zerowany klucz dynamometryczny i sam klucz o…… tutaj to już kolejna opowieść.
Ważne : TO BARDZO, BARDZO DOBRZE jeśli jest sprawdzany moment dokręcenia, kluczem dynamometrycznym to świadczy o poważnym traktowaniu tego co się robi bez względu czy jest to
s-max czy 126p
Taki zestaw przedłużek w punkcie wymiany opon wystawia świadectwo fachowości zakładowi.
Co do zerwania gwintu ........ jeśli tak jak w przypadku s-maxa sa to szpilki i dość wysokie nakrętki to przy klasie 10.9 wcześniej , zniszczymy felgę, lub urwiemy szpilkę , ale różne rzeczy już widziałem.
Pozdrawiam

TomCat
03-09-2014, 07:16
a czy ktoś wie z jakim momentem można dokręcić śruby zabezpieczające ( antykradzieżowe), aby potem dało się to odkręcić na drodze w razie "w" ?