Zobacz pełną wersję : [Ogólne] Dobór KABLI i innych cudów do CarAudio.


Forest_Taft
05-09-2006, 20:19
Witam.

Zostałem poproszony o ..hmmmm..........Rozwinięcie pewnego tematu który pomoże użytkownikom forum.

Zacznę może od paru kwestji technicznych.

W systemach Car Audio HiFi stosuje się system przeróżnych oznaczeń, z których większości sam nie rozumiem a część wam przedstawię.

Otóż:

Jeśli chodzi o głośniki:

(i tu nie mam na klawiaturze znaczka ohm) - oznacza implendację głośnika.
- implendację możemy sumować aczkolwiek w odwrotny sposób do naturalnego
matematycznego np:
a) 8ohm+8ohm=4ohm. czyli możemy podłączyć np 2 zestawy
głośników przeznaczonych do domowego sprzętu (fabryczne 8ohm)
pod 1 wyjście.itd.
- implendacja oznacza napięcia wyjściowe przy których możemy uzyskać największą oferowaną przez producenta wydajność sprzętu.

Więcej nt. implendacji nie muszę pisać ponieważ wszystkie współczesne sprzęty mają implendację: 4-8ohm czyli uniwersalną, choć zdarzają się nawet 2-8ohm(ale to już np. Denon, a ja o tej klasy sprzęcie nie mogę pomarzyć.)

W - Oznasza ilość watt tzw mocy głośnika
- Wartość ta jest podana w DINN tzn w maxymalnej możliwej i dosłownie
chwilowej wartości.
- Generalnie można przewidzieć ile ok. (bo konkretnie to troszeczkę liczenia by
było) głośnik może mieć tzw mocy znamionowej a fachowo mocy RMS. np przy
napisie 400W(DINN) mamy tak na prawdę 60W (RMS) a dzielimy liczbę
dokładnie przez: 6,6666666666666666666666666666667 - czy chce się komuś
liczyć?
Do tego dochodzi cała masa innych oznaczeń ale nas poza wymiarem głośnika interesują tylko te dwa.

Jeśli chodzi o radia to z czystym sumieniem mogę powiedzieć że też nas te dwia oznaczenia interesują.

A teraz mogę zacząć wywód nt. Doboru kabli i innego badziewia. (tzn zwrotnic, wzmacniaczy itp.

Kable:

Ogólnie przyjętą normą jest: IM GRUBSZE KABLE TYM LEPIEJ.

Od razu mówię NIE

a dla czego? A dla tego że do pewnego momentu to ma sens a później same kable zaczynają nie dość że być problemem to jeszcze zaczynają stawiać opór dla prądu co powoduje pogorszenie jakości dźwięku.

Kable oznacza się symbolem kwadratu.......co oznacza że przekrój kabla (ułożonego w ksztaut kwadratu ma podaną grubość)

Kable dobieramy w/g podanych wartości:

do 45W RMS - 1,5-2 (i tu problemy z klawiaturą) kwadrat
46W-100W RMS 2-3 kwadrat
100W-600W RMS 3-4 kwadrat
600W-1500W RMS 4-6 kwadrat
1500W w górę RMS nawet do 10 kwadrat (co oznacza że kabel nawet o 1cm grubości druta)

Dodatkowo:

Uzyskuje się lepszą jakość dźwięku przy dzielonych zestawach głośników. Przy ograniczonych funduszach lepiej jest zaoszczędzić na kablach niż na głośnikach. Głośniki tzw TRÓJDROŻNE czyli 3 w 1 grają na 1 000 000 % gorzej niż zestaw połączony z 3 osobnych głośników.
Aby to grało poprawnie trzeba zastosować zwrotnicę. Zwrotnica ma na celu "wycięcie" tonów niskich które idą na głośnik niskotonowy itd. (zależy od kosztów zakupu zwrotnicy)

Jeśli chcemy uzyskać ładne brzmienie kupujemy:(przy 4-o kanałowym radiu)
Kanał Lewy Przedni (LF- od angielskiego Left Front)- 1 głośnik niskotonowy (Tzw. Bassowy)
- 1 głośnik średniotonowy (Tzw. Średni)
- 1 głośnik Wysokotonowy (tzw. Tweeter, Syczek, Gwizdek, itp.)
- 1 zwrotnicę. (przy czym musimy pamiętać że zwrotnice są zawsze oznaczane w !!!!!!!!RMS!!!!!!! co jest wane gdz ywrotnica ktra jest np mocniejsya od radia cyz wymacniacya potrafi cofnąć impuls spowrotem paląc końcwki mocy.)

I ten zestaw podłączamy w/g załączonego schematu do zwrotnicy.

ALE!!!! Aby polepszyć swój system możemy podłączyć TWEETERY centralnie do wejścia w zwrotnicy (tam gdzie wpinamy + i - od radia.

ITD z kanałami : PRAWY PRZÓD (RF), Lewy Tył (LR-Left Rear), Prawy tył (RR)

Cały system podłączamy centralnie do akumulatora (prowadzimy kable zarówno do + jak i do -) przy czym należy pamiętać że na kabel + (plusowy) montujemy bezpiecznik jak najbliżej aku o wartości do 45A. (obudowy do bezpieczników są dostępne w wielu sklepach elektronicznych.) oraz mocujemy go razem z obudową tak aby miał jak najmniej drgań (najlepiej na sztywno do karoserji.)

Na dziś tyle. Następnym razem dokończę temat. A zajmę się doborem wzmacniaczy, podłączeniami i schematami pomocniczymi.[/code]

Slawko
05-09-2006, 20:48
(i tu nie mam na klawiaturze znaczka ohm) - oznacza implendację głośnika.
- implendację możemy sumować aczkolwiek w odwrotny sposób do naturalnego
matematycznego np:
a) 8ohm+8ohm=4ohm. czyli możemy podłączyć np 2 zestawy
głośników przeznaczonych do domowego sprzętu (fabryczne 8ohm)
pod 1 wyjście.itd.
- implendacja oznacza napięcia wyjściowe przy których możemy uzyskać największą oferowaną przez producenta wydajność sprzętu. przykro mi, ale to sa bzdury.

reszte skomentuje tak:

Piszesz o czymś, o czym nie masz zielonego pojecia.

Sorry, ale naprawde nie masz pojecia o tym co piszesz.
Bez urazy, ale taka jest prawda.

-waldi-
05-09-2006, 21:49
(i tu nie mam na klawiaturze znaczka ohm) - oznacza implendację głośnika.

R - to rezystancja
Z - to impedancja :fcp17

Wartość ta jest podana w DINN tzn w maxymalnej możliwej i dosłownie
chwilowej wartości. - to te z Taiwanu chyba (lub tego typu)Ogólnie przyjętą normą jest: IM GRUBSZE KABLE TYM LEPIEJ.

Od razu mówię NIE

a dla czego? A dla tego że do pewnego momentu to ma sens a później same kable zaczynają nie dość że być problemem to jeszcze zaczynają stawiać opór dla prądu wiesz a mnie uczono że in większy przekrój kabla tym mniejszy opór... :fcp15

o jest wane gdz ywrotnica ktra jest np mocniejsya od radia cyz wymacniacya potrafi cofnąć impuls spowrotem paląc końcwki mocytego nie trzeba chyba komentowac :fcp5 by polepszyć swój system możemy podłączyć TWEETERY centralnie do wejścia w zwrotnicy (tam gdzie wpinamy + i - od radia. paląc przy tym końcówkę mocy lub owe gośniki wysokotonowe(nic nie wspomniałeś na temat zwrotnicy!) Cały system podłączamy centralnie do akumulatora (prowadzimy kable zarówno do + jak i do -) przy czym należy pamiętać że na kabel + (plusowy) montujemy bezpiecznik jak najbliżej aku o wartości do 45A. jaki system ? nic nie wspominasz o wzmacniaczach co mamy niby podłączyć pod ten AKU? radio samochodowe???

Jak możesz to napisz skąd to skopiowałeś? bez urazy ale chyba wszyscy fizycy i nie tylko sie w grobach przewrócili...

Venetian
06-09-2006, 09:35
Hyhy, już w gimnazjum się dowiedziałem że wzór na opór drutu to (ro*L)/s, czyli że opór zależy od materiału i rośnie ze wzrostem długości, spada ze wzrostem przekroju, czyli grubości.

A.S.
06-09-2006, 14:17
Witam!!
Heh.... no co wy chcecie od kolegi .. Ja czasem lubie poczytać takie "instrukcje" .... rozweselam się do razu na cały tydzień :-) .....
8+8=4 :fcp18 ale jak??? Tak po "naszemu" z góry na dół czy może magnesami do siebie ?? :fcp18 :fcp18 .. Co "mądrzejsi" wiedzą o co ci chodzi ... ale nam tego nie trzeba pisać... aaa... zresztą i tak masz u mnie plusa za poczucie humoru :fcp12

lukas2fm
06-09-2006, 16:34
Hehe!
Jak jestem elektronikiem od kilkunastu lat to takich bzdur dawno nie widzialem :)
A do tego taka inwencja tworcza, pogratulowac tylko! :) ehh

Slawko
06-09-2006, 17:36
Jak jestem elektronikiem od kilkunastu lat to takich bzdur dawno nie widzialem hehehehe, nie Ty jeden. Ja nawet nie wiedziałem czy śmiać sie, czy płakać :D :D :D :fcp23 :fcp23 :fcp23

Forest_Taft
06-09-2006, 19:32
No cóż..Komentarze wspaniałe..............

Dla waszej wiadomości.......To podłączam sprzęt Car Audio od jakichś 8 lat......

Dla bardziej wymagających to moja firma mieści się przy ul rewolucji w (i tu CENSORED)-waldi-,
No cóż.........skoro tacy experci jesteście to mam nawet w domu czasopismo tuning w którym robiłem pokazówkę z car audio........jest tam Porshe 944 w całości podłączone przeze mnie........lukas2fm, skoro taki z ciebie elektronik to czemu nie wykazałeś się na Forum.......
Slawko, Proponuję płakać...podczas zastanawiania się nad sobą.....-waldi-, a w jakiej szkole cię tak uczono? A z resztą..........chciałem dobrze..nie chcecie...ok... nie będę protestował.......ja to robie 8 lat i jeszcze nigdy nie miałem reklamacji z tego tytułu.......

-waldi-
06-09-2006, 20:09
Jezeli Twoja firma robi tak jak napisałeś to nie mam nic wiecej do dodania przykro mi i odradzam wszystkim usługi tej "firmy"
No cóż.........skoro tacy experci jesteście to mam nawet w domu czasopismo tuning w którym robiłem pokazówkę z car audio A ja Ci powiem ze taka gazetka Fakt tez wychodzi....

Zanim coś jeszcze napiszesz poczytaj sobie:

1. http://fizyka.celary.net/tablice/index. ... ienny.html (http://fizyka.celary.net/tablice/index.php?temat=prad_zmienny.html)
2. http://fizyka.celary.net/tablice/index. ... staly.html (http://fizyka.celary.net/tablice/index.php?temat=prad_staly.html)
3. http://encyklopedia.interia.pl/haslo?hid=92177

-waldi-, a w jakiej szkole cię tak uczono począwszy od podstawówki, poprzez zawodówkę (elektryk), technikum (technik elektroenergetyk), skończywszy na AGH (elektronika), a Ty ?

Slawko
06-09-2006, 20:29
Slawko, Proponuję płakać...podczas zastanawiania się nad sobą.....Nad soba na pewno nie, ale nad Toba na pewno tak.

norbassss
17-09-2006, 21:09
ale bzdety kupa tandety ja bym tobie roweru niedał do poskaładania bo niewiadomo co by z tego wyszło :fcp3 ale fajnie sie czyta

zamsik
18-09-2006, 23:06
hahaha ale bzdety :D Ty wogole kiedys miales jakis sprzet ? chyba nie i lepiej zebys nie mial :) bo jak napisales : 600W-1500W RMS 4-6 kwadrat :fcp15 ! U kumpla przy przekroju 10 kwadrat ( moc 500 rms ) wzmak sie wylaczal ! teraz ma 15 kwadrat i wszystko super smiga.

"Ogólnie przyjętą normą jest: IM GRUBSZE KABLE TYM LEPIEJ.

Od razu mówię NIE

a dla czego? A dla tego że do pewnego momentu to ma sens a później same kable zaczynają nie dość że być problemem to jeszcze zaczynają stawiać opór dla prądu co powoduje pogorszenie jakości dźwięku."


Jakos dzwieku zalezy od sygnalowek a nie od sasilajacyh :fcp6

Człowieku Ty nie masz szarego pojecia co to car audio !!
Lepiej nie pisz takich postwo bo wprowadzasz ludzi w blad i jeszcze ktos Ci uwierzy !

slyboots
18-09-2006, 23:47
No, no czego to człowiek z tego forum sie nie dowie... :fcp13 :fcp2 :fcp4

zezor88
20-09-2006, 22:30
:fcp2 dajcie juz biedakowi spokój a poszukiwaczom teori car audio polecam :
http://rapidshare.de/files/24432367/Kom ... raudio.rar (http://rapidshare.de/files/24432367/Kompendium_wiedzy_o_caraudio.rar)
http://rapidshare.de/files/24432481/Por ... _Audio.rar (http://rapidshare.de/files/24432481/Poradnik_Car_-_Audio.rar)

pozdr.

michu
28-09-2006, 07:26
hahaha ale bzdety :D Ty wogole kiedys miales jakis sprzet ? chyba nie i lepiej zebys nie mial :) bo jak napisales : 600W-1500W RMS 4-6 kwadrat :fcp15 ! U kumpla przy przekroju 10 kwadrat ( moc 500 rms ) wzmak sie wylaczal ! teraz ma 15 kwadrat i wszystko super smiga.

"Ogólnie przyjętą normą jest: IM GRUBSZE KABLE TYM LEPIEJ.

Od razu mówię NIE

a dla czego? A dla tego że do pewnego momentu to ma sens a później same kable zaczynają nie dość że być problemem to jeszcze zaczynają stawiać opór dla prądu co powoduje pogorszenie jakości dźwięku."


Jakos dzwieku zalezy od sygnalowek a nie od sasilajacyh :fcp6

Człowieku Ty nie masz szarego pojecia co to car audio !!
Lepiej nie pisz takich postwo bo wprowadzasz ludzi w blad i jeszcze ktos Ci uwierzy !

no kabel 1 cm i coś się przycina ???? to ciekawa sprawa bardzo jest, bo przez taki przekrój to elektrownie można zasilać, a moc 1500W RMS w aucie to chyba tylko uzyskać można jak się z niego wszystko wyjmie i upakuje kupę aku do środka. Jest to możiwe bo na te wszystkie car audio konkursy (wg.mnie nikomu do niczego nie potrzebne, tak samo jak drifty itp.) robiątakie monstra - tylko po co ???? Żeby całe miasto nagłośnić to syreny wystarczą.

moritz
28-10-2006, 21:59
hahahahaha o matko nie moge z beki po przeczytaniu :509: :509:

aikon
14-11-2006, 16:35
jestem zdruzgotany.... :fcp29


8+8=4 ale jak??? Tak po "naszemu" z góry na dół czy może magnesami do siebie ?? .. Co "mądrzejsi" wiedzą o co ci chodzi ... ale nam tego nie trzeba pisać... aaa... zresztą i tak masz u mnie plusa za poczucie humoru

ad. polaczenie rownolegle

no kabel 1 cm i coś się przycina ???? to ciekawa sprawa bardzo jest, bo przez taki przekrój to elektrownie można zasilać, a moc 1500W RMS w aucie to chyba tylko uzyskać można jak się z niego wszystko wyjmie i upakuje kupę aku do środka. Jest to możiwe bo na te wszystkie car audio konkursy (wg.mnie nikomu do niczego nie potrzebne, tak samo jak drifty itp.) robiątakie monstra - tylko po co ???? Żeby całe miasto nagłośnić to syreny wystarczą.

ad.tu chodzi o prad a nie o napieci...


pozdrawim


p.s z...... sobie reklame wystawil
napewno jakis kolega z forum go odwiedzi...hehehe