Fordziak
05-08-2012, 17:47
Ktoś się orientuje czy policja ma prawo zabrać dowód rejestracyjny za założenie opon od osobówki na busa??
Zobacz pełną wersję : Opony od osobówki na busie. Fordziak 05-08-2012, 17:47 Ktoś się orientuje czy policja ma prawo zabrać dowód rejestracyjny za założenie opon od osobówki na busa?? TOMAS 05-08-2012, 18:07 Nie koniecznie może im to wpaść w oko jeśli ich bieżnik będzie ok. W przypadku wypadku/kolizji mogą powstać już problemy. Opony z busa mają większe parametry pod obciążania na jedno koło luki6262 05-08-2012, 21:49 jeżeli nośność tych opon jest wystarczająca to nie widzę przeciwwskazań. Zazwyczaj im większy pojazd tym twardsza opona wiec to zależy o jakim busie gadamy. TOMAS 06-08-2012, 05:42 Już Galaxy II w homologacji ma ponoć opony z literką C czyli cargo (czyli opony o podwyższonej nośności) wojtekjanus 06-08-2012, 08:19 Ktoś się orientuje czy policja ma prawo zabrać dowód rejestracyjny za założenie opon od osobówki na busa?? Moim zdaniem powinien decydować indeks obciążenia opony. Niezależnie od tego niektóre busy - w tym także Transity - fabrycznie wypuszczane były lub są na oponach bez indeksu C. Np stary Transit 2,5D Tourneo wypuszczany był na oponach z indekem RF (rain forced - czyli wzmacniane: 205/80R14RF). Obecnie Transit Sport jest wypuszczany na oponach 235/45R18 które w ogóle nie są produkowane z indeksem C, mają czasem indeks XL - wzmacniane. Najmocniejsze z takich opon mają indeks 98 - czyli 750kg, a indeks C zaczyna się od oznaczenia 102 czyli 850 kg. Z resztą nie wszystkie opony z indeksem C automatycznie nadają się do każdego Transita - są ciężkie wersje tego samochodu, gdzie wymagany jest indeks nośności 116 czyli 1250kg. Indeks C mówi tylko, że opona jest konstrukcyjnie przygotowana do długotrwałej pracy pod dużym obciążeniem. Stąd znane problemy uzytkowników Transitów Sport - ich opony bez indeksu C (a nie są tanie) wytrzymują średnio 30.000km. Podobno trwają prace u niektórych producentów opon nad opracowaniem takiej niskoprofilowej opony do vana, ale o zwiększonym przebiegu. Czyli (wg mnie): powinno porównać się tabliczkę znamionową auta gdzie podana jest obciążalność osi z indeksem obciążenia opon. Wojtek 06-08-2012, 08:29 Generalnie rodzaj opon musi się zgadzać z tym co jest napisane w homologacji auta. Tak stanowi prawo. Jeżeli przy jakiejś kontroli policjant lub inne służby uprawnione stwierdzą , że opony są niezgodne z homologacją auta , jesteś narażony na mandat + utratę dowodu rejestracyjnego. Bez punktów karnych. Ale to jeszcze da się przeżyć. Jeżeli są opony oznaczone jako " C " , to muszą być założone opony " C " i nie mogą być opony inne. Są na rynku opony do osobowych , które nie mają oznaczenia " C " a posiadają większą nośność niż te do busów. Najgorsze jak będziesz miał kolizję i Ty będziesz sprawcą , ubezpieczyciel ma prawo do odmowy wypłaty odszkodowania i wtedy wszystkie koszty z tym związane są po Twojej stronie. Oczywiście pod warunkiem , że na miejscu zdarzenia policjant spisze do protokołu jakie miałeś opony. To ze strony teoretycznej. W praktyce ? Rzadko się zdarza , aby policjant patrzył na opony ( oznaczenia ). Ważne , aby bieżnik był ok. Wiadomo , że jak się trafi jakiś nadgorliwy , to wtedy lipa. Więc Twoja decyzja. Pozdrawiam Wojtek wojtekjanus 06-08-2012, 16:40 Jeżeli przy jakiejś kontroli policjant lub inne służby uprawnione stwierdzą , że opony są niezgodne z homologacją auta , jesteś narażony na mandat + utratę dowodu rejestracyjnego. Nie do końca tak jest. Podam konkretny przykład: firma Ronal produkuje felgi alu, w tym model R44 do Transita. Firma (jak wiele innych) uzyskała certyfikat TUV na te felgi. Na liście w certyfikacie widnieje mój model auta, który fabrycznie wypuszczony był na felgach 5,5Jx15, ale Ronal R44 to felga... 6,5Jx16. Szersza i o większej średnicy. Czyli siłą rzeczy oponę oryginalną 195/70R15C muszę zastąpić 16-tką, np 195/65R16C (tak aby zachować średnicę przy dopuszczalnej tolerancji +/- 2%). I już jest niezgodność z briefem. A ja mam założone jeszcze inne - z zachowaniem tej tolerancji i z zachowaniem wymagań technicznych producentów opon (chodzi o szerokość felgi/opony). Przy takim założeniu jak piszesz - każdy właściciel auta powinien ze sobą wozić certyfikaty na różne dodatkowe wyposażenie auta, odmienne od standardowego. Nie dajmy się zwariować... http://ronal001.mx-live.com/default.aspx Fordziak 06-08-2012, 20:33 Dzięki panowie za wszystkie odpowiedzi ,troszkę się douczyłem. |