vatazhka
25-10-2012, 23:39
Posiadam interfejs Bluetooth oparty na układzie ELM327 v1.4b. Na pewno ktoś jeszcze pokusił się o podłączenie takiego interfejsu, więc chciałbym wymienić się doświadczeniami, co ciekawego można za jego pomocą osiagnąć w Fordzie Fusion.
Na wstępie, ze względu na moją mizerną wiedzę w tematach samochodowych i chęć jej poszerzenia oraz słaby zestaw wskaźników dostępnych z poziomu deski rozdzielczej, wziąłem się za monitorowanie parametrów za pomocą interfejsu OBD-II. Korzystając z okazji postanowiłem również sprawdzić kody błędów, jako że historycznie miałem problemy z zapłonem.
Z interfejsem OBD-II łączę się za pomocą protokołu ISO 15765-4 CAN (wariant 11 bit / 500 kbit/s) - i tu pierwsze pytanie, czy komuś udało się skorzystać z innego protokołu (np. fordowskiego standardu SAE J1850 PWM)? Czynnikiem ograniczającym mogą być tutaj możliwości interfejsu Bluetooth, ale wersja v1.4b układu ELM327 powinna dać radę obsłużyć ten protokół (na rynku jest sporo klonów starszych wersji ELM327, które podają się za nowsze).
Oprogramowanie, które przetestowałem do tej pory (na razie dla systemu Android):
Torque Pro (OBD 2 & Car) (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque)
W standardowej konfiguracji jest dostęp do parametrów takich jak obroty, prędkość, wskazania czujnika MAP, temperatura powietrza w kolektorze dolotowym... (patrz zrzut ekranu poniżej).
Po załadowaniu rozszerzonego fordowskiego zestawu PID-ów mam dostęp do do dodatkowych parametrów, np. napięcia w instalacji 12 V.
Na podstawe bliżej nieokreślonych parametrów (m.in. MAP) można policzyć sobie przybliżone spalanie - przydatne, gdy nie ma się komputera pokładowego. Dostępne są 2 metody - uproszczona i złożona (Enhanced MPG calculation), ta druga wydaje się pokazywać bardziej wiarygodne liczby.
Udało mi się odczytać kody błędów.
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/b7d55152c3fa.png (http://naforum.zapodaj.net/b7d55152c3fa.png.html)
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/aef79ec0450b.png (http://naforum.zapodaj.net/aef79ec0450b.png.html)
OBD DROIDSCAN PRO (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.obddroidscan)
Pokazuje MAP, obroty, prędkość, temperaturę powietrza w kolektorze dolotowym, korekty składu mieszanki, kąt wyprzedzenia zapłonu... Ma możliwość dodawania własnych PID-ów, ale tylko o 16-bitowych adresach (cześć PID-ów podpatrzonych w Torque ma adresy 24-bitowe).
Radzi sobi z obliczaniem przybliżonego spalania - trzeba wybrać metodę wykorzystującą czujnik MAP.
Nie udało mi się odczytać kodów błędów.
Kolejne pytanie - czy ktoś dysponuje PID-ami (i odpowiednimi przekształceniami) umożliwiającymi pomiar poziomu paliwa w baku, stanu klimatyzacji i poduszek powietrznych?
Mała prośba: Wypowiadając się podawajcie, proszę, numer wersji oprogramowania ECU (tzw. Calibration ID).
Na wstępie, ze względu na moją mizerną wiedzę w tematach samochodowych i chęć jej poszerzenia oraz słaby zestaw wskaźników dostępnych z poziomu deski rozdzielczej, wziąłem się za monitorowanie parametrów za pomocą interfejsu OBD-II. Korzystając z okazji postanowiłem również sprawdzić kody błędów, jako że historycznie miałem problemy z zapłonem.
Z interfejsem OBD-II łączę się za pomocą protokołu ISO 15765-4 CAN (wariant 11 bit / 500 kbit/s) - i tu pierwsze pytanie, czy komuś udało się skorzystać z innego protokołu (np. fordowskiego standardu SAE J1850 PWM)? Czynnikiem ograniczającym mogą być tutaj możliwości interfejsu Bluetooth, ale wersja v1.4b układu ELM327 powinna dać radę obsłużyć ten protokół (na rynku jest sporo klonów starszych wersji ELM327, które podają się za nowsze).
Oprogramowanie, które przetestowałem do tej pory (na razie dla systemu Android):
Torque Pro (OBD 2 & Car) (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque)
W standardowej konfiguracji jest dostęp do parametrów takich jak obroty, prędkość, wskazania czujnika MAP, temperatura powietrza w kolektorze dolotowym... (patrz zrzut ekranu poniżej).
Po załadowaniu rozszerzonego fordowskiego zestawu PID-ów mam dostęp do do dodatkowych parametrów, np. napięcia w instalacji 12 V.
Na podstawe bliżej nieokreślonych parametrów (m.in. MAP) można policzyć sobie przybliżone spalanie - przydatne, gdy nie ma się komputera pokładowego. Dostępne są 2 metody - uproszczona i złożona (Enhanced MPG calculation), ta druga wydaje się pokazywać bardziej wiarygodne liczby.
Udało mi się odczytać kody błędów.
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/b7d55152c3fa.png (http://naforum.zapodaj.net/b7d55152c3fa.png.html)
http://naforum.zapodaj.net/thumbs/aef79ec0450b.png (http://naforum.zapodaj.net/aef79ec0450b.png.html)
OBD DROIDSCAN PRO (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.obddroidscan)
Pokazuje MAP, obroty, prędkość, temperaturę powietrza w kolektorze dolotowym, korekty składu mieszanki, kąt wyprzedzenia zapłonu... Ma możliwość dodawania własnych PID-ów, ale tylko o 16-bitowych adresach (cześć PID-ów podpatrzonych w Torque ma adresy 24-bitowe).
Radzi sobi z obliczaniem przybliżonego spalania - trzeba wybrać metodę wykorzystującą czujnik MAP.
Nie udało mi się odczytać kodów błędów.
Kolejne pytanie - czy ktoś dysponuje PID-ami (i odpowiednimi przekształceniami) umożliwiającymi pomiar poziomu paliwa w baku, stanu klimatyzacji i poduszek powietrznych?
Mała prośba: Wypowiadając się podawajcie, proszę, numer wersji oprogramowania ECU (tzw. Calibration ID).