Zobacz pełną wersję : [Fusion] Interfejs OBD-II ELM327 v1.4b co ciekawego można za jego pomocą osiagnąć??


vatazhka
25-10-2012, 23:39
Posiadam interfejs Bluetooth oparty na układzie ELM327 v1.4b. Na pewno ktoś jeszcze pokusił się o podłączenie takiego interfejsu, więc chciałbym wymienić się doświadczeniami, co ciekawego można za jego pomocą osiagnąć w Fordzie Fusion.

Na wstępie, ze względu na moją mizerną wiedzę w tematach samochodowych i chęć jej poszerzenia oraz słaby zestaw wskaźników dostępnych z poziomu deski rozdzielczej, wziąłem się za monitorowanie parametrów za pomocą interfejsu OBD-II. Korzystając z okazji postanowiłem również sprawdzić kody błędów, jako że historycznie miałem problemy z zapłonem.

Z interfejsem OBD-II łączę się za pomocą protokołu ISO 15765-4 CAN (wariant 11 bit / 500 kbit/s) - i tu pierwsze pytanie, czy komuś udało się skorzystać z innego protokołu (np. fordowskiego standardu SAE J1850 PWM)? Czynnikiem ograniczającym mogą być tutaj możliwości interfejsu Bluetooth, ale wersja v1.4b układu ELM327 powinna dać radę obsłużyć ten protokół (na rynku jest sporo klonów starszych wersji ELM327, które podają się za nowsze).

Oprogramowanie, które przetestowałem do tej pory (na razie dla systemu Android):

Torque Pro (OBD 2 & Car) (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque)

W standardowej konfiguracji jest dostęp do parametrów takich jak obroty, prędkość, wskazania czujnika MAP, temperatura powietrza w kolektorze dolotowym... (patrz zrzut ekranu poniżej).
Po załadowaniu rozszerzonego fordowskiego zestawu PID-ów mam dostęp do do dodatkowych parametrów, np. napięcia w instalacji 12 V.
Na podstawe bliżej nieokreślonych parametrów (m.in. MAP) można policzyć sobie przybliżone spalanie - przydatne, gdy nie ma się komputera pokładowego. Dostępne są 2 metody - uproszczona i złożona (Enhanced MPG calculation), ta druga wydaje się pokazywać bardziej wiarygodne liczby.
Udało mi się odczytać kody błędów.


http://naforum.zapodaj.net/thumbs/b7d55152c3fa.png (http://naforum.zapodaj.net/b7d55152c3fa.png.html)

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/aef79ec0450b.png (http://naforum.zapodaj.net/aef79ec0450b.png.html)

OBD DROIDSCAN PRO (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.obddroidscan)

Pokazuje MAP, obroty, prędkość, temperaturę powietrza w kolektorze dolotowym, korekty składu mieszanki, kąt wyprzedzenia zapłonu... Ma możliwość dodawania własnych PID-ów, ale tylko o 16-bitowych adresach (cześć PID-ów podpatrzonych w Torque ma adresy 24-bitowe).
Radzi sobi z obliczaniem przybliżonego spalania - trzeba wybrać metodę wykorzystującą czujnik MAP.
Nie udało mi się odczytać kodów błędów.


Kolejne pytanie - czy ktoś dysponuje PID-ami (i odpowiednimi przekształceniami) umożliwiającymi pomiar poziomu paliwa w baku, stanu klimatyzacji i poduszek powietrznych?

Mała prośba: Wypowiadając się podawajcie, proszę, numer wersji oprogramowania ECU (tzw. Calibration ID).

lukey84
11-08-2014, 11:58
Witam,

Ostatnio mam okazję eksperymentować z diagnostyką OBDII w moim Fordzie Fusion, miło mi zatem odświeżyć wątek :)

Interfejs diagnostyczny ELM327 w wersji Bluetooth kupiłem za około 30 zł. Bez zarzutu współpracuje z moim smartfonem z systemem Android. W celu poszerzenia dostępnych danych diagnostycznych, również załadowałem rozszerzony fordowski zestaw kodów PID.


Zdjęcie poglądowe mojego urządzenia ELM327 Bluetooth,
Widok z aplikacji Elm 327 Terminal (https://play.google.com/store/apps/details?id=Scantech.Terminal). Deklarowana wersja urządzenia to v1.5, ale ponieważ pochodzenie interfejsu to Azja, jestem sceptyczny do pełnej oryginalności tego wskazania,
Widok z aplikacji Torque Pro, lista obsługiwanych kodów PID jest podobna jak u użytkownika vatazhka. Numer wersji oprogramowania ECU (tzw. Calibration ID): F14E603F4SA. Użyty protokół: ISO 15765-4 CAN11/500,
Widok z aplikacji Torque Pro, mój panel diagnostyczny Realtime Information.

http://naforum.zapodaj.net/thumbs/7c5da7916f9f.jpg (http://naforum.zapodaj.net/7c5da7916f9f.jpg.html) http://naforum.zapodaj.net/thumbs/e94d23b90d4b.png (http://naforum.zapodaj.net/e94d23b90d4b.png.html) http://naforum.zapodaj.net/thumbs/e4613809545a.png (http://naforum.zapodaj.net/e4613809545a.png.html) http://naforum.zapodaj.net/thumbs/6ee2cfebc38f.png (http://naforum.zapodaj.net/6ee2cfebc38f.png.html)

Kilka słów komentarza i odpowiedzi na pytania postawione w pierwszym poście:

Niestety nie udało mi się połączyć interfejsu z samochodem protokołem fordowskim (np. SAE J1850 PWM) - po kilkunastu sekundach próbowania, aplikacja wyświetla błąd i brak połączenia.
Udało mi się uzyskać pomiar poziomu paliwa w baku. Jak widać na załączonym wyżej, pierwszym z prawej screenie, wykorzystałem do tego dwa sensory: Fuel Level i Distance to empty (Estimated). Nie są to jednak wartości odczytywane z PIDów, a wyliczane w oparciu o parametry samochodu wprowadzone do aplikacji. Jak na razie mogę powiedzieć, że są to dość dokładne informacje i wygląda, że pokrywają się ze wskazaniami na desce rozdzielczej (wskazówka poziomu paliwa i wyświetlany dystans do przejechania są zbliżone).
Wśród dostępnych PIDów nie znalazłem tych dotyczących stanu klimatyzacji i airbagów.
Innym interesującym parametrem odczytywanym bezpośrednio z PID 221410 jest Fuel Injector Pulse Width czyli czas trwania wtrysku paliwa do cylindrów wyrażony w mikrosekundach (μs). Na podstawie tej wartości można namacalnie śledzić, ile paliwa jest podawane do silnika i szacować zużycie.
Aplikacja ma sporo różnych wskaźników, które pozwalają szacować zużycie i koszty paliwa, np. przepływa paliwa (Fuel Flow), ilość zużytego paliwa (Fuel Used), szacowane zużycie paliwa (l/100km), koszt podróży. Są to praktyczne informacje, które pozwalają wzbogacić dość podstawowe informacje pokazywane na desce rozdzielczej Forda Fusion.

Undisclosed
23-11-2014, 14:55
Dziś próbowałem połączyć się przy pomocy telefonu z androidem, z wgraną aplikacją Torque przez ELM 327 v1.5 na bluetooth. Niestety nie nawiązuje połączenia z moim 1.4 TDCI. Inne aplikacje jak np. Piston wyświetlają, że nie można połączyć się z ECU.

lukey84
24-11-2014, 00:12
Undisclosed,

Jeśli zarówno Torque jak i inne aplikacje nie mogą się połączyć z komputerem samochodu, to może problem wystąpił wcześniej, na etapie komunikacji bluetooth między smartfonem a interfejsem ELM.

Czy po przekręceniu stacyjki w aucie zapalają się diody na interfejsie?
Czy udało Ci się sparować telefon z interfejsem?

Możesz jeszcze przetestować interfejs aplikacją Elm 327 Terminal, o której wspominałem - w ten sposób ustalisz, czy samo urządzenie działa prawidłowo (pomijając na razie kwestię łączności z ECU).

Pozdrawiam,
Łukasz

tegies
24-11-2014, 07:51
U mnie z fiestą też z Torque po BT nie mogłem się podłączyć.
Natomiast poszło bez problemu z apką DashCommand.
Spróbuj tej, może pójdzie.

onaro
28-12-2014, 12:23
Czy zwiększyła się już może liczba użytkowników modułu ELM327 ? Może powie ktoś coś więcej. Zauważyłem że na allegro jest mnóstwo "niebieskich" interfejsów bez diód. Czy ma je ktoś ? Wystawiane też są "białe" wersje w cenie do około 50 zł i piszą że są to wersje 2.0 niby jakieś poprawione. A wy piszecie o wersjach 1.4. Też w opisach znalazłem informacje że są też wersje z typowo fordowskim układem. Używał to ktoś może ?

Dzięki za informacje

charon
29-12-2014, 18:42
Mam wersje BT białą z diodami, 1.4b ok. roku, sprawuje się dobrze .O ile pamiętam przy zakupie było ostrzeżenie sprzedawcy o wersji 2.0 która miała jakieś problemy z komunikacją z fordem, oraz o wkładaniu jakiegoś "złego" elementy w tańszej wersji ELM327 ?
Aha urządzenie trzeba dobrze ustawić, sparować komunikacje, było w instrukcji.

onaro
02-01-2015, 12:18
a czy ten interfejs moze być cały czas zamontowany w gniazdo auta? No wiecie, żebym nie tylko teraz odczytał sobie dane które mnie interesują, ale żeby to działało jak komputer pokładowy, tyle że zamiast to wyswietlać na wyświetlaczu zegara, to będzie to na telefonie.
nie ma żadnych zagrożeń ?

charon
02-01-2015, 14:59
Tak może,dane z komputera przekazywane są non stop a ELM jest przekaźnikiem danych, ale jest inny problem aby go przez przypadek nie wyłamać.

onaro
04-01-2015, 11:43
Patrząc na fotkę tego interfejsu wyżej, to masz rację, ale te urządzenia niebieskie i białe bez diód które dostępne są np na allegro, to myślę że takiego niebezpieczeństwa nie ma. A ja właśnie pytałem o te urządzenia, czy mimo tego że diód nie mają ich funkcjonalność nie jest niższa ...... ?

charon
05-01-2015, 18:46
Trochę tak bo dioda pokazuje stan urządzenia: power, obd i link. I już wiesz gdzie może leżeć wina w przypadku braku połączenia.

Bump: Na pewno trochę tak, bo diody informują o stanie urządzenia i połączenia.

dlugaz
23-01-2016, 19:09
Hej!
Wybaczcie odgrzebanie starego tematu, ale robiłem ostatnio spory research na temat odczytu poziomu paliwa przez Torque w naszych Fusionach i nigdzie tego nie ma. Ostatecznie udało mi się samemu do tego dojść więc postuje tutaj, może się komuś przyda. Ogólnie wygląda to tak, że FORDy mają niestandardowe kody PID w swoich komputerach i dlatego nie Torque nie odczytuje części parametrów. Te dane tam są tylko trzeba znać odpowiedni PID.
W Torque można dodać inne PIDy niż zapisane standardowo w aplikacji :
Ustawienia -> Dodatkowe PIDy/czujniki -> Menu -> Dodaj niestandardowy PID
i wpisujemy :
OBD2 Mode and PID : 226185
Long Name : Fuel Level (albo dowolny jaki wam pasuje)
Short Name : Fuel (jak wyżej)
Minimum value :0
Maximum value :100
Scale factor : x1
Unit type :%
Equation: (A*(-100)/215)+118.6
OBD header :720

Niestety są z tym dwa problemy : 1. Odczyt jest dość wahliwy podczas jazdy. 2. W taki sposób nie działa kalkulacja pozostałego do przejechania dystansu

Na 2. narazie wymyśliłem taki workaround:
dodajemy jeszcze jeden PID z takimi wartościami:
OBD2 Mode and PID : puste
Long Name : Distance to Emptz (albo dowolny jaki wam pasuje)
Short Name : Range (jak wyżej)
Minimum value :0
Maximum value :1000
Scale factor : x1
Unit type : km
Equation: [226185]*45*[ff1206]/100
OBD header : puste

Z tym, że jeszcze dobrze tej ostatniej wartości nie testowałem, jak wymyślę coś mądrzejszego to napiszę