Zobacz pełną wersję : [Focus 2008-2011] Włączanie klimy w zimie


WaldekWar
08-11-2012, 13:23
Witam.

Jako świeżo upieczony właściciel Focusa MkII FL z klimą manualną, do tego bez doświadczeń z klimatyzacją samochodową, mam takie pytanko:
Czy można i należy włączać klimę w okresie zimowym? W instrukcji samochodu stoi, że sprężarka nie włączy się poniżej 4 st. C temperatury zewnętrznej, z kolei liczne publikacje mówią, że należy klimę uruchamiać nawet w zimie co jakiś czas w celu jej przesmarowania i konserwacji. Ale jeśli sprężarka nie włączy się, to włączanie guzik da...
Jakie są wasze doświadczenia i spostrzeżenia w tym względzie?

luki6262
08-11-2012, 14:54
ja zauważyłem u siebie, że rzeczywiście, poniżej 4 stopni klima się nie włączy. Ale jak silnik się zagrzeje do ok 90 st to włącza się normalnie.

PS. Klima jest naprawde dobra, gdy trzeba szybko odparować szyby

mojmistrz
08-11-2012, 18:46
Trzeba włączać klimę, bo jak jej przez kilka miesięcy ani razu nie odpalisz, to Ci zdechnie i wszystko do remontu, już nie mówię o grzybach, jakie się tam zalęgną :shock: Też mam manualną, ale zimą z jej uruchomieniem czekam aż silnik się trochę rozgrzeje(jadę tak z 4-5km), później normalnie uruchamiam. Nie wiem jak z załączeniem się jej poniżej iluś tam stopni, bo z dmuchaniem zawsze trochę czekam, czy to z klimy czy z nie.Na plus klimki przemawia też jej skuteczność w odparowywaniu szyb. Chwila i nie ma pary, no i powietrze jakieś takie mniej duszące i gorące jest.

Matych
08-11-2012, 19:55
Możecie sobie włączać do woli jak czujnik temp.zewnętrznej nie ogrzeje się powyżej 4C to sprężarka nie załączy się temat przerabiany wielokrotnie

Anperis
08-11-2012, 20:06
Wiec gdzie tu ta "profilaktyka" tak usilnie wpajana?:D
Potwierdzam, u mnie tez sprezarka sie nie wlacza jak na dworzej jest < 4 st

RobekK4
08-11-2012, 21:08
Wiec gdzie tu ta "profilaktyka" tak usilnie wpajana?:D
Potwierdzam, u mnie tez sprezarka sie nie wlacza jak na dworzej jest < 4 st

No bez jaj. A przez ile dni z rzędu występują temperatury < 4 st.C ?
Zasadniczo rozchodzi się o to, aby nie dopuścić do użytkowania klimy jedynie w upały, ale też od_czasu_do_czasu załączyć klimkę w chłodny dzień (ale niekoniecznie w siarczyste mrozy).

majek32
08-11-2012, 21:14
Wiadomo już że klima nie właczy sie przy ujemnych temperaturach. No to powiedzcie mi czemu szyby odparowują jak się włączy klimę własnie przy ujemnej temperaturze na zewnątrz. Bez klimy boczne szyby zaparowane szczególnie przy komplecie na pokładzie

WaldekWar
09-11-2012, 09:20
Wiadomo już że klima nie właczy sie przy ujemnych temperaturach. No to powiedzcie mi czemu szyby odparowują jak się włączy klimę własnie przy ujemnej temperaturze na zewnątrz. Bez klimy boczne szyby zaparowane szczególnie przy komplecie na pokładzie
Spotkałem się też z teorią, że załączanie sprężarki w zimie limitowane jest tak naprawdę nie przez temperaturę zewnętrzna, tylko przez temperaturę parownika (przez niego przepływa powietrze zasilające kabinę), także załączenie obiegu zamkniętego powietrza kabinowego (oczywiście po uprzednim jego nagrzaniu) może ogrzać parownik na tyle, że klima załączy się mimo mrozu na zewnątrz.
Czy ktoś może zbadał, jak to wygląda w naszych foczkach?

tedi_k
09-11-2012, 10:57
Sprzęgło sprężarki klimatyzacji załączane jest przez sterownik silnika (PC), który ma do dyspozycji swoje czujniki temepratury powietrza dolotowego oraz dwa czujniki ciśnienia czynnika roboczego w układzie klimatyzacji. W oparciu o te info musi podejmować decyzje o załączeniu sprzęgła albo nie. Żądanie załączenia klimy PCM dostaje po CAN ze sterownika klimy albo GEM. Tak więc w wypracowaniu sygnału załączenia sprzęgła raczej PCM korzysta tylko z info o temp. powietrza dolotowego.

damiasek
09-11-2012, 11:57
A czujnik temp. pow. dolotowego w jest za turbo i intercoolerem i mierzy temperaturę powietrza sprężonego które ma wyższą temperaturę niż powietrze na zewnątrz i na dodatek zależy do aktualnego ciśnienia sprężania.

tedi_k
09-11-2012, 12:06
To wszytko wiem - napisałem, co wynika ze schematów i powszechnej wiedzy, że sprzęgłem sprężarki klimy struje PCM i robi to w oparciu o dostępne sobie informacje.

damiasek
09-11-2012, 12:09
już nie mówię o grzybach, jakie się tam zalęgną

Grzyby od nieużywania klimy się nie rozwijają. Przepływ powietrza wentylującego kabinę nie zależy od uruchomienia bądź wyłączenia klimy. Jak klima jest wyłączona to powietrze też przepływa przez parownik, tylko się nie ochładza. Grzyby lubią ciemność i wilgoć, a nie lubią świeżego powietrza. Wilgoć bierze się ze skroplin schładzanego powietrza. Można w prosty sposób ograniczyć ilość grzybów, wystarczy na 2/3 min przed końcem jazdy wyłączyć klimę, wtedy parownik i filtr się osuszą, i grzyby mają gorsze warunki i wolniej się namnażają.

To wszytko wiem - napisałem, co wynika ze schematów i powszechnej wiedzy, że sprzęgłem sprężarki klimy struje PCM i robi to w oparciu o dostępne sobie informacje.

Domyślam się że wiesz, ja tylko w sprawie zagadki że czasem się włączy klima poniżej 4C

WaldekWar
09-11-2012, 13:17
Sprzęgło sprężarki klimatyzacji załączane jest przez sterownik silnika (PC), który ma do dyspozycji swoje czujniki temepratury powietrza dolotowego oraz dwa czujniki ciśnienia czynnika roboczego w układzie klimatyzacji. W oparciu o te info musi podejmować decyzje o załączeniu sprzęgła albo nie. Żądanie załączenia klimy PCM dostaje po CAN ze sterownika klimy albo GEM. Tak więc w wypracowaniu sygnału załączenia sprzęgła raczej PCM korzysta tylko z info o temp. powietrza dolotowego.
Przepraszam za może głupie pytanie (w temacie klimy samochodowej jestem naprawdę świeży), ale mówisz o powietrzu dolotowym do silnika czy do kabiny? Przy włączonym obiegu wewnętrznym temperatura powietrza dolotowego do kabiny byłaby zdecydowanie wyższa (przy włączonym ogrzewaniu...).

maniak77
09-11-2012, 14:17
Tak jak już było wcześniej pisane dobrze jest włączyć klimatyzację od czasu da czasu nawet wtedy kiedy teoretycznie nie jest nam potrzebna. Zapobiegniemy w ten sposób powstawaniu różnych niechcianych przyjaciół czyt. grzybków

Matych
09-11-2012, 17:54
Ze dwa lata temu mieliśmy taki temat(prawie kłótnię) nawet zatrzymywałem się przy mrozach i otwierałem maskę-NE WŁĄCZA SIĘ:569:

maureliusz
09-11-2012, 20:45
Temat wałowany milion razy. Ford akurat zabezpiecza w sumie nie wiem co? Parownik przed oblodzeniem? Nie wiem. Skoda tego nie ma i jakoś nic się nie obladza.

W każdym bądź razie <4 stopni nie ruszy i jedynie co to oszukanie czujnika temp. zewnętrznej może pomóc.

Zgadza się dobrze jest raz w miesiącu klimę odpalić na chwilę. Do tego może pomóc w przypadku Fordów garaż sąsiada lub parking w hipermarkecie :-)

szikagobul
13-11-2012, 21:41
W wielkim uproszczeniu i skrócie: klima składa się z parownika (ochładza powietrze dostarczane do kabiny), skraplacza (gdzie oddawane jest ciepło odebrane od ochładzanego powietrza) - zwykle umieszczony jest on przed chłodnicą oraz sprężarki i zaworu rozprężnego.
Temperatura parowania (w parowniku) jest ustawiona przez zawór rozprężny.
Jeśli temperatura powietrza opływającego parownik jest niższa niż temperatura parowania = nie ma parowania i czynnik chłodniczy nie zmieni stanu skupienia. Po prostu nie odparuje i nie pobierze ciepła od powietrza czyli po prostu nie ochłodzi go. Poza tym w takim wypadku mamy zjawisko młota hydraulicznego i sprężarkę do wymiany jeśli ciecz dotrze na stronę ssawną.
Dlatego układy klimatyzacji nie załączają się poniżej ustawionej temperatury odparowania (np 4 C).
Oczywiście można ustawić niemal dowolnie temperaturę odparowania ale dla układów powietrznych nie robi się tego, bo jeśli temp. ta będzie niższa będzie następowało obladzanie parownika.
Generalnie nie jest to żaden problem, bo powietrze o temp 4C nawet przy 100% wigotności ma małą zawartość wody - po podgrzaniu go do 25C ma już tylko 25%. Parowanie szyb to zasługa wilgoci wewnątrz kabiny i naszegu "chuchania".

Generalnie sprawę zaparowujących szyb rozwiązałaby elektryczna nagrzewnica powietrza działająca zanim silnik dojdzie do właściwej temperatury pracy.

Ten opis nie dotyczy systemów Forda, ale ogólnie - w Skodzie, Maybachu i Syrence (gdyby takie montowano) byłyby takie same.


Od wielu lat jeżdżę z włączoną klimą przez cały rok - jeśli jest za zimno sprężarka i tak się nie załączy, a jeśli będą sprzyjające warunki w cieplejszy dzień albo na parkingu w centrum handlowym nie muszę o niczym pamiętać. Nigdy żadnych problemów :-)

mjprzem
14-11-2012, 07:43
Widze ze rozne teorie juz powstaly to sprostuje.

W ff2 z tego co pamietam to w zaleznosci od wersji silnikowej jest:
-Albo czujnik cisnienia (benzyna)
-Albo czujnik niskiego cisnienia (diesel)

ten pierwszy-mozna na nim odczytac wartosc cisnienia w ukladzie,
ten drugi-to zwykly przelacznik.

tak czy siak klimatryzacja nie dziala ponizej 4'C-ale tylko wowczas jezeli jest odpowiednia ilosc czynnika w ukladzie..bo jezeli czynnika brakuje to moze nawet nie dzialac przy 10'C.

Niemają z tym nic wspolnego zadne czujniki temperatury...
Dlaczego? bo wykres gaz/ciecz dla czynnika R134a jest zalezny od cisnienia i temperatury-i to ten wykres decyduje kiedy klima działa a kiedy nie bo czujniki sa tak ustawione ze jezeli cisnienie w ukladzie jest zbyt niskie to niemozna uruchomic sprezarki.

Podsumowanie...czujnik cisnienia w ukladzie klimatyzacji -jezeli klimatyzacja nie pracuje...jest wyłączona -zachowuje sie jak czujnik temperatury układu-i tylko dlatego napisane jest ze ponizej 4'C klimatyzacja sie nie załączy.

ALE nawet ponizej 4'C.... jezeli silnik podgrzeje sprezarke-kompresor... lub parownik nagrzeje sie od nagrzewnicy w jakis sposób...to oczywiscie w układzie klimatyzacji temperatura wzrosnie i podniesie sie cisnienie na czujniku cisnienia-i mozliwe ze układ mozliw się załączy.

Podsumowanie-proba uzywania klimatyzacji w zimie-to moim zdaniem czysta glupota...a teorie ze warto aby uklad sie przesmarowal to tez jakies bzdury-bo ponizej 0'C w wiekszosci przypadkow sprezarka i tak sie nie uruchomi.

Układ klimatyzacji sklada sie z obiegu zamknietego.w nim jest gaz i olej i nie potrzeba tego uruchamiac..a uzywanie w zimie i krotkie czasy pracy sprezarki bedą tylko powodowały niepotrzebne zuzywanie się sprzęgła spreżarki... A PO CO?

Matych
14-11-2012, 08:05
Dokładnie amen-jestem tego samego zdania -aby układ się przesmarował tylko zawsze pytam po co:wink:wiedziałem że na kolegę mozna liczyć

szikagobul
15-11-2012, 05:49
Wszystko się zgadza - ciśnienie jest zależne od temperatury, czy nie?

Olej jest zawiesiną we freonie - nie rozpuszcza się w nim, a jako, że grawitacja jest wredna więc będzie ściekał i gromadził się w najniżej położonym miejscu układu. Im dłużej będzie to trwało tym bardziej "suche" będą elemety ruchome i wtedy rozruch będzie im bardziej szkodzić.

Co prawda wynika z tego, że rozruch zimowy co np. 1 miesiąc (olej już ściekł) będzie bardziej szkodliwy niż nie uruchamianie ukłądu przez całą zimę (bo suchych rozruchów nie będzie wcale). Jednak w naszym klimacie dni pow +4 zdarzają się dość często, więc moim zdaniem jedynym wyjściem jest pozotawienie AC włączonego ciągle - uruchomi się, kiedy będą sprzyjające warunki.


Bump: Widze ze rozne teorie juz powstaly to sprostuje.

W ff2 z tego co pamietam to w zaleznosci od wersji silnikowej jest:
-Albo czujnik cisnienia (benzyna)
-Albo czujnik niskiego cisnienia (diesel)

ten pierwszy-mozna na nim odczytac wartosc cisnienia w ukladzie,
ten drugi-to zwykly przelacznik.

tak czy siak klimatryzacja nie dziala ponizej 4'C-ale tylko wowczas jezeli jest odpowiednia ilosc czynnika w ukladzie..bo jezeli czynnika brakuje to moze nawet nie dzialac przy 10'C.

Niemają z tym nic wspolnego zadne czujniki temperatury...
Dlaczego? bo wykres gaz/ciecz dla czynnika R134a jest zalezny od cisnienia i temperatury-i to ten wykres decyduje kiedy klima działa a kiedy nie bo czujniki sa tak ustawione ze jezeli cisnienie w ukladzie jest zbyt niskie to niemozna uruchomic sprezarki.

Podsumowanie...czujnik cisnienia w ukladzie klimatyzacji -jezeli klimatyzacja nie pracuje...jest wyłączona -zachowuje sie jak czujnik temperatury układu-i tylko dlatego napisane jest ze ponizej 4'C klimatyzacja sie nie załączy.

ALE nawet ponizej 4'C.... jezeli silnik podgrzeje sprezarke-kompresor... lub parownik nagrzeje sie od nagrzewnicy w jakis sposób...to oczywiscie w układzie klimatyzacji temperatura wzrosnie i podniesie sie cisnienie na czujniku cisnienia-i mozliwe ze układ mozliw się załączy.

Podsumowanie-proba uzywania klimatyzacji w zimie-to moim zdaniem czysta glupota...a teorie ze warto aby uklad sie przesmarowal to tez jakies bzdury-bo ponizej 0'C w wiekszosci przypadkow sprezarka i tak sie nie uruchomi.

Układ klimatyzacji sklada sie z obiegu zamknietego.w nim jest gaz i olej i nie potrzeba tego uruchamiac..a uzywanie w zimie i krotkie czasy pracy sprezarki bedą tylko powodowały niepotrzebne zuzywanie się sprzęgła spreżarki... A PO CO?

Rozumiem, że prostowana była moja "teoria". Nie bardzo tylko widzę co w niej było nie tak... Nie ma w poim poście słowa o czujniku temperatury ...

mjprzem
15-11-2012, 09:27
Cisnienie jest zalezne od temperatury.

Olej scieknie ze scianki juz po jednym dniu.
po co uruchamiac sprezarke skoro za kazdym razem startuje na sucho?

Pozatym po to jest osuszacz aby w ukladzie nie bylo wody...co z tego ze olej scieknie ze scianek jak w ukladzie niema tez powietrza ...a jak niema powietrza to niema korozji. Z tego samego powodu tez niepowinno sie bez potrzeby wymieniac czynnika w ukladzie co 2-3 lata, bo jezeli uklad dziala to takie wymiany wiecej szkodzą jak pomagają.

jak jest zimno to cykle sprezarki na zalaczonej klimatyzacji sa bardzo krotkie...i sprzeglo sie szybciej zuzywa!!!!

Podsumowanie...
szybciej zuzywa sie sprezarka bo wiecej i niepotrzebnie pracuje!!!
szybciej zuzywa sie sprzeglo sprezarki.
zuzywamy prad-paliwo i lozyska od wentylatorow chlodnicy.

Ja w takim uzywaniu niepotrzebnym klimatyzacji widze same minusy.

tedi_k
15-11-2012, 11:09
A ja uważam, że układy samochodu są do tego aby pracować... Jak nastawiłem zaraz po zakupie klimatronik na AUTO 21,5st. C tak to ustawienie pewnie zmieni dopiero kolejny właściciel samochodu... Zima nie zmieni mojego podejścia do nastaw i nie widzę w tym żadnego problemu. Jak się włączy sprężarka na 5 sek. - to tak ma być i już.

Idąc tropem ostatnich kilku postów trzeba by używać samochód tylko do jazdy w dłuuuuugie trasy... No bo przecież jak się jedzie tylko kilkaset metrów to same problemy: DPF się zapycha, akumulator się rozładowuje i nie zdąży doładować, pali zdecydowanie więcej, bo zimny, zużywa się niemiłosiernie, bo smarowanie nie jest dostateczne i co tam jeszcze kto wymyśli...:p

Koledzy, "wieczny" to był może Ford T, niestety obecnie samochody i tak są policzone na dotrwanie do końca gwarancji i nie dłużej... Toteż trzeba założyć, że magia "oszczędzania" nie gwarantuje pełnej bezawaryjności i 20 lat eksploatacji ku zadowoleniu właściciela... Jak coś ma się popsuć, to się popsuje przy najbliższym uruchomieniu-włączeniu (szczególnie jeśli ostatnio prze np. 3 miesiące nie było włączane z "oszczędności")...

WaldekWar
15-11-2012, 12:18
Cisnienie jest zalezne od temperatury.

Olej scieknie ze scianki juz po jednym dniu.
po co uruchamiac sprezarke skoro za kazdym razem startuje na sucho?

Pozatym po to jest osuszacz aby w ukladzie nie bylo wody...co z tego ze olej scieknie ze scianek jak w ukladzie niema tez powietrza ...a jak niema powietrza to niema korozji. Z tego samego powodu tez niepowinno sie bez potrzeby wymieniac czynnika w ukladzie co 2-3 lata, bo jezeli uklad dziala to takie wymiany wiecej szkodzą jak pomagają.

jak jest zimno to cykle sprezarki na zalaczonej klimatyzacji sa bardzo krotkie...i sprzeglo sie szybciej zuzywa!!!!

Podsumowanie...
szybciej zuzywa sie sprezarka bo wiecej i niepotrzebnie pracuje!!!
szybciej zuzywa sie sprzeglo sprezarki.
zuzywamy prad-paliwo i lozyska od wentylatorow chlodnicy.

Ja w takim uzywaniu niepotrzebnym klimatyzacji widze same minusy.
Przekonujące. W takim razie skąd teorie (bardzo rozpowszechnione) dotyczące konieczności załączania klimy w zimie???

mjprzem
16-11-2012, 07:29
a czy w instrukcji uzytkowania jest taka uwaga?
a czy w instrukcji serwisowej jest taka wzmianka?

ja jeszcze tego w zadnej instrukcji nie widziałem.

Skad takie teorie?
...hmmmm....
a skad teorie ze czynnik R134a nalezy wymieniac co kilka lat? jak zaden producent tego nie przewiduje jak rowniez nie przewiduje serwisowania klimatyzacji poza odgrzybianiem i wymianami filtra.
Niewiem skad takie teorie...ale jest duzo teorii ktore powstaja juz serwisach od klimatyzacji celem zwiekszenia zyskow lub z w wyniku niewiedzy samych serwisantów.

Jedyne czego mozna by sie obawiac jezeli ne wlaczamy klimatyzacji to chyba tylko tego ze zardzewieje łozysko od sprzegła...ale jakie jest tego prawdopodobienstwo?

wieksze prawdopodobienstwo ze zardzewieje lozysko w kole...ale komu sie tak stało?

PS. tedi_k
na szczescie na takie rozumowanie jest cos takiego jak ten czujnik cisnieniowy niskiego cisnienia...wiec mozesz sobie w zimie włączac lime...ale jak temp. spadnie ponizej 0'C to prawdopodobnie od grudnia do lutego i tak sprezarka nie zapracuje.
Mozesz uzywac klimatronika na 21'C i dobrze...ale i tak klimatronik nie zalaczy klimatyzacji bez potrzeby, chyba ze ktos usilnie wyłącza funkcję eco bo woli marnowac swoje paliwo, ale po to jest funkcja ECO...aby nie uzywac klimatyzacji gdy niema potrzeby.

tedi_k
16-11-2012, 09:20
a czy w instrukcji uzytkowania jest taka uwaga?
a czy w instrukcji serwisowej jest taka wzmianka?

ja jeszcze tego w zadnej instrukcji nie widziałem.
.

Słabo czytałeś instrukcję obsługi własnego samochodu...:P
Rozdział: "Przeglądy okresowe i obsługa", podrozdział "Informacje ogólne", przytaczam cały akapit z mojej instrukcji:
Sprawdzaj raz w miesiącu
• Poziom płynu chłodzącego silnik (gdy silnik jest zimny). Patrz Sprawdzenie płynu chłodzącego silnik (strona 176).
• Przewody i zbiorniki (czy są szczelne).
• Poziom płynu układu wspomagania kierownicy. Patrz Sprawdzenie płynu układu wspomagania kierownicy (strona 177).
• Działanie układu klimatyzacji.
• Działanie hamulca postojowego.
• Działanie sygnału dźwiękowego.
• Dokręcenie nakrętek kół. Patrz Koła i opony (strona 184).

Co do okresowej wymiany czynnika chłodzącego R134a - masz rację, że nikt nie zaleca prewencyjnej wymiany, choć w każdej karcie obsługi serwisowej (wygenerowanej np. z etis.ford.com) masz taki zapis:
Układ klimatyzacyjny Co 3 lata - Sprawdzić temperaturę na przewodzie wylotowym parownika. Sprawdzić przewody układu klimatyzacyjnego pod kątem uszkodzenia i nieszczelności (LTS 34 619 1) (TSB 67/2002)
W przypadku kontroli szczelności poprzez pomiar ciśnienia czynnika roboczego (najczęściej tak to jest robione) i związanego z tym wykrycia zbyt niskiego ciśnienia, nikt już chyba nie robi inaczej obsługi niż poprzez odessanie starego czynnika i ponowne napełnienie układu nowym czynnikiem i olejem.

Agutto
16-11-2012, 09:42
U mnie,w instrukcji obsługi citroena jest napisane ( tłustym drukiem):

" Dla zachowania pełnej szczelności spreżarki, konieczne jest uruchamianie układu klimatyzacji przynajmniej raz w miesiącu".

ford_user
16-11-2012, 19:17
W książce "Ford Focus II C-Max, Poradnik Użytkownika" Dietera Korpa też jest napisane:

Klimatyzacja wnętrza działa niezawodnie pod warunkiem włączania jej co najmniej raz w miesiącu na około pół godziny.

Też kiedyś mysłałem, że to bzdura tym bardziej, że poniżej pewnej temperatury sprężarka i tak się nie włącza. Jednak do tego, żeby przestrzegać włączania sprężarki co jakiś czas przekonały mnie dwie rzeczy:

1. Kiedyś przez cały okres zimowy (przynajmniej trzy lub cztery miesiące) ani razu nie włączałem klimy i regularnie na wiosnę miałem prawie pusty układ i była konieczność jego napełniania (dwa lata z rzędu). Odkąd w okresie zimowym, jak tylko mam możliwość i jest odpowiednia temperatura zewnętrzna, włączam na pewien czas klimę to odpukac od dwóch sezonów nie było konieczności uzupełniania czynnika chłodniczego. Zaznaczam, że nie naprawiałem spężarki ani nic nie robiłem w układzie poza ostatnim uzupełnieniem i wymianą czynnika.

2. Miałem lodówkę domową, dobrej firmy, użytkowana może z trzy lata. Później stała nieużywana przez jakies dwa lata. Po tym okresie chciałem ją uruchomić i niestety czynnik chłodniczy się ulotnił. Przed odstawieniem pracowała bez zarzutu. Możliwe, że nie ma to dużo wspólnego z klimatyzacją samochodową bo to inne warunki pracy, brak wstrząsów itp., jednak nawet takie domowe urządzenie jak widać nie lubi stać bezczynnie.

Nie znam się na tym, ale moja teoria jest taka, że simeringi w sprężarce powinny co jakiś czas być smarowane, żeby zachowały szczelność.

Przy okazji mam inne pytanie: czy wentylator chłodnicy, gdy jest włączona klimatyzacja pracuje cały czas bez względu na prędkość samochodu? Nie wiem jak to sprawdzić a nie znalazłem info na ten temat.

mjprzem
19-11-2012, 07:22
Słabo czytałeś instrukcję obsługi własnego samochodu...:P
Rozdział: "Przeglądy okresowe i obsługa", podrozdział "Informacje ogólne", przytaczam cały akapit z mojej instrukcji:
Sprawdzaj raz w miesiącu
• Poziom płynu chłodzącego silnik (gdy silnik jest zimny). Patrz Sprawdzenie płynu chłodzącego silnik (strona 176).
• Przewody i zbiorniki (czy są szczelne).
• Poziom płynu układu wspomagania kierownicy. Patrz Sprawdzenie płynu układu wspomagania kierownicy (strona 177).
• Działanie układu klimatyzacji.
• Działanie hamulca postojowego.
• Działanie sygnału dźwiękowego.
• Dokręcenie nakrętek kół. Patrz Koła i opony (strona 184).


Tak bo nie czytalem bo mi sie nie chcialo...poprostu wiem co moze tam pisac...a to zdanie:"Działanie układu klimatyzacji" nie mowi nic o wlaczaniu klimatyzacji bo uklad klimatyzacji to jest ogólnie ogrzewanie-chłodzenie i nastawy nawiewów

co to oznacza-to oznacza ze jezeli uklad bedziesz sprawdzal w temp. -4'C to sprawdzisz czy dziala a sprezarki i tak nie załączysz.

Gdyby to co piszecie(włączanie klimy w zimie) miało faktycznie znaczenie to zapewne producent zwróciłby na to uwagę...a nie zwraca.

ford_user
to co pisze w takich ksiazkach:
"Poradnik Użytkownika" Dietera Korpa
to lepiej szkoda gadac... -uwierz mi na słowo że twój czynnik z klimatyzacji ulotnił sie nie dlatego ze nie uzywales sprezarki ale dlatego ze poprostu miałes dziurawy układ.

Co do simeringów w sprezarce...niestety to ze włączycie sprezarke to nie zawsze pomaga.
99% rozstrzelnien spręzarki powstaje w wyniku działania czynników zewnętrznych, dlatego nic po tym ze sprezarka pracuje lub nie.
Najlepszy przykład na to to stalowa blaszka w sprezarce scroll z focusa.
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=146067
post nmer #5 fotka nr 3.
PS>>tak wyglada olej w 10-letniej sprezarce- układ nie był serwisowany i był w szczelny wiec nie było potrzeby uzupelniania czynnika.
Uklad musialbyc oprozniony bo rozstrzelnila sie wlasnie ta zaslepka stalowa w wyniku korozji...ale od zewnątrz!!!!
Dlaczego-BO to duzo gorsze jest mycie silnika wodą i srodkami chemicznymi ktore przyspiesza powstawanie korozji od zewnątrz az do uszczelek.

Co do lodówek...tez na firmie mielismy lodówke...stala kilka lat...ale jak potrzeba było ja przestawic na tydzien to okazało sie ze po tygodniu nie dało sie juz jej uruchomic.
Dlaczego..prawdopodobnie ze podczasz przenoszenia lodówki układ sie rozstrzelnił.
Dlaczego..bo był stary i skorodowany wiec wystarczyło tylko zruszanie przewodów i dziura na łączeniach.

tedi_k
19-11-2012, 13:18
Tak bo nie czytalem bo mi sie nie chcialo...

Nikt nie zabrania Ci WIEDZIEĆ LEPIEJ, ale błagam nie ogłaszaj tego jako PRAWDY OBJAWIONEJ, bo takiej po prostu nie ma...
Sprawdzanie działani klimy oznacza jej załączenie i sprawdzenie czy wszystko chodzi... Nie warto się spierać semantycznie, bo inne znaczenie tego zwrotu wymaga wykazania się kreatywnościa w interpretacji...
Jak statystycznie przy okazji owego "sprawdzenia działania" włączy się sprężarka to dobrze i nie szkodzi, a jak się nie włączy to się nic nie stanie - może w następnym miesiącu będzie miała więcej szczęścia...
Pisałeś, że producent nic nie mówi o okresowej kontroli (włączaniu) klimy - to Ci pokazałem, że się mylisz i mówi.
Zaręczam Ci, że gdyby się klima popsuła na gwarancji i zadali by Ci pytanie czy ją włączałeś raz na miesiąc - a ty zgodnie ze swoim stanowiskiem byś odpowiedział NIE BO PO CO - miałbyś na 99% "przegwizdane"... Koszt sprężarki "w plecy"...

mjprzem
19-11-2012, 14:27
wybacz...ale uklad klimatyzacji w rozumieniu instrukcji to nie sprezarka...uklad klimatyzacji w samochodzie to wentylator+ sterowanie i nadmuch. to tak samo jak sprawdzanie oleju w silniku.
Sprawdzasz co tydzien nawet w nowym samochodzie?
PS. w nowym samochodzie masz gwarancje...nawet jak nie sprawdzisz oleju to niemoze go ubyc..proste...chyba ze bylo BUM. PS. dostajesz w aso litr oleju na dolewanie? Bo ja jak jezdzilem na gwarancji do forda to po zmianie oleju nikt nie dal mi oleju po to by dolewac...tylko w razie W masz dojechac do serwisu.

Powiem tak...owszem nic sie nie stanie od wlaczania i zalaczania sprezarki raz na 1mc w zimie i to napewno jej nie zaszkodzi..ale zapewniam ze zaszkodzi uzywanie klimatyzacji w zimie, bo szkoda sprzegla sprezarki i wycierania sie uszczelniaczy od walkow sprezarki (pomijajac kwestie paliwa jak komus nie szkoda jezdzic z dzialajacymi wiatrakami chlodzacymi zimne chlodnice)

tedi_k
19-11-2012, 14:35
Uparty jesteś...:one:
Jest napisane, ale Ty Ciągle wiesz lepiej... Powodzenia!
Różnica między nami jest taka, że ja miałem to "szczęście", iż w tym FF1 z podpisu 2 (dwa) razy wymieniali mi w Katowicach w Multeximie spreżarkę klimy na gwarancji i pamiętam jeszcze te różne pytania i dociekania... Aby nie było pytań - wymieniali sprężarki w lecie (nie przez zimowe trzymanie klimatronika włączonym ciągle na 21,5st. - tak miałem zawsze i jakoś mnie nie przekonasz że można inaczej...:568:).

ford_user
19-11-2012, 21:42
-uwierz mi na słowo że twój czynnik z klimatyzacji ulotnił sie nie dlatego ze nie uzywales sprezarki ale dlatego ze poprostu miałes dziurawy układ.
.

To jak wytłumaczysz mi fakt, że od dwóch lat nie musiałem uzupełniac czynnika, klimatyzacja pracuje poprawnie, a tak jak napisałem, poza uzupełnieniem czynnika dwa lata temu nic innego nie robiłem (nie były nawet wymienane żadne zaworki).
Wcześniej co rok musiałem uzupełniac czynnik, bo było pusto.

mjprzem
20-11-2012, 07:17
mozna i jest wiele mozliwosci...

a chociazby naprzyklad taka ze czynnik ulatnial ci sie prze zaworek-a moze po wymianie ktos mocniej dokrecil zaslepke.

inna to taka ze zaworek mial jakąś nieczystosc na uszczelce i podczas dodawania czynnika lub oleju ta zanieczystosc lub smiec gdzies dalej poleciała i zrobilo sie szczelnie.

jeszcze inna to taka ze winny był oring na jakiejś złączce i tez podczas wymiany-uzupałniania oring się przesunął najpierw do wewnątrz za sprawą podcisnienia a następnie spowrotem na zewnątrz-za sprawą cisnienia ale mogł juz tym razem lepiej sie dopasowac. (takich oringow jest wiele w układzie)

Jest naprawde wiele mozliwosci i poprostu sie ciesz ze tak ci sie udało bez szukania dziury w całym. Normalnie nabicie czynnika powinno wystarczac minimum na 5 latek.

Matych
20-11-2012, 08:00
Panowie to złożony układ ciśnieniowo-hydrauliczno pneumatyczny (chyba można go tak nazwać) z dużą ilością połączeń porównywanie go do tego z lodówki nie ma sensu bo tamten jest powiedzmy dużo szczelniejszy(lutowany sprężarka z silnikiem w zalutowanej puszce) miejsc i przyczyn uszczerbku czynnika może być wiele(jak zauważył Mjprzem) a to czy włączymy na chwilę kompresor czy nie i co jaki czas naprawdę nie ma znaczenia są instalacje które traktowane po macoszemu działają kilka lat i takie gdzie po roku trzeba uzupełnić czynnik. Ale nie dajmy się zwariować,jeśli ktoś sie lepiej poczuje niech włączy sobie co jakiś czas jedno jest pewne poniżej 4 C się nie włączy:)

Bartollo
30-12-2014, 17:21
U mnie gdy tylko przełączam na ciepło lub zimno klima ręczna załącza się sama bez względu na temperaturę zew. więc raczej wyłączam.
Ale czy jest konieczne i rozsądne jest wyłączanie ?
Bo słyszałem , że jak dmucham ciepłym powietrzem do kabiny to i tak klima nie jest włączona. Możliwe to ? choć jest a/c podświetlone (czyli włączone) ?

mojmistrz
30-12-2014, 18:34
Klima jest włączona, bo klima to nie tylko chłodzenie, ale i osuszacz, który jest bardzo przydatny w wilgotne dni. Nie wiem skąd wzięło się przekonanie, że klima to tylko zimny nawiew. Owszem, takie przeznaczenie, ale przekręcenie na ogrzewanie wcale jej nie wyłącza :P

radial
30-12-2014, 20:45
Klima jest włączona, bo klima to nie tylko chłodzenie, ale i osuszacz, który jest bardzo przydatny w wilgotne dni. Nie wiem skąd wzięło się przekonanie, że klima to tylko zimny nawiew. Owszem, takie przeznaczenie, ale przekręcenie na ogrzewanie wcale jej nie wyłącza :P

Zgadza się, ale osuszacz jest w układzie i służy do osuszania czynnika. Do osuszania powietrza służy zjawisko fizyczne zwane kondensacją pary wodnej. :wink:

I tak, w mojej instrukcji serwisowej (focus mk2 '05) jest zapis żeby każdego miesiąca chociaż na pół godziny załączyć klimatyzację. :mrgreen:

mojmistrz
30-12-2014, 21:34
I tak, w mojej instrukcji serwisowej (focus mk2 '05) jest zapis żeby każdego miesiąca chociaż na pół godziny załączyć klimatyzację.

Bo tak powinno się robić, jak masz, to używaj :D dłużej posłuży. Ja sam często załączam klimatyzację i nic przy niej nie robiłem od prawie 3 lat. Czynnik w niezmienionym stanie od zakupu, poprzednia właścicielka też mi nic nie wspominała o tym, że go uzupełniała. Tylko odgrzybianie i nowy filtr kabinowy, tyle.

radial
30-12-2014, 21:38
Bo tak powinno się robić, jak masz, to używaj :D dłużej posłuży. Ja sam często załączam klimatyzację i nic przy niej nie robiłem od prawie 3 lat. Czynnik w niezmienionym stanie od zakupu, poprzednia właścicielka też mi nic nie wspominała o tym, że go uzupełniała. Tylko odgrzybianie i nowy filtr kabinowy, tyle.

Skąd kolega wie że czynnik w niezmienionym stanie?

Matych
30-12-2014, 23:52
Panowie jak to czytam to tylko uśmiech na mym ryju się rysuje-poczytajcie i nie popadajcie w skrajności w żadnym kierunku

DjLeo
31-12-2014, 00:56
Przeczytałem ten temat i mogę go podsumować wątkiem z mojego życia.

Miałem kiedyś Opla, całe 6 lat i nigdy nie uruchomiłem klimy w zimie, nawet w siarczyste mrozy. Nic nigdy się nie działo złego z tego powodu. Pomijam fakt, że Opel nie miał klimy, no ale to taki mały szczegół.:mrgreen:

Także nie przesadzajmy auto ma jeździć, jak już ktoś chce to niech sobie włącza klime raz na miesiąc w zimie, bez przesady, że to zaszkodzi, ale też bez przesady, że wiele to da. We wszystkim niezależnie od tego co się mówi o danej rzeczy, czy próbuje nam wmówić, musimy zachować umiar i zdrowy rozsądek. To podstawa.

radial
31-12-2014, 07:47
Hoho no pewnie :one: Ja tylko napisałem że taki zapis jest w książce, ponieważ ktoś wcześniej mówił, że nie ma takiego zalecenia.:P

mojmistrz
31-12-2014, 09:21
Skąd kolega wie że czynnik w niezmienionym stanie?
Tak mi powiedział serwis, gdy byłem na kontroli po zakupie i teraz na wiosnę. Od zakupu nic się w ilości czynnika nie zmieniło, nic nie dobijali.

radial
31-12-2014, 10:43
Tak mi powiedział serwis, gdy byłem na kontroli po zakupie i teraz na wiosnę. Od zakupu nic się w ilości czynnika nie zmieniło, nic nie dobijali.

A no to na serwisie byłeś, to elegancko, bo myślałem że używasz klimy nie wiedząc czy po tych 5 latach czasami nie brakuje czynnika/oleju. No pewnie, jak układ szczelny i nic nie brakuje to nie ma co szukać dziury w całym :surprise:

Pozdrawiam

Rafał A.(antek)
01-01-2015, 12:59
klima ma chodzić. zima jak sa warunki to zadziała, jak nie ma warunków, to nie odpali, nie ma co sie nad tym zastanawiać.
po co ma działać ano po to ze z czynnikiem rozprowadzany jest olej do smarowania.

jak wyciągniesz kompresor, wylejesz olej i zostawisz na pól roku to już go nie ruszysz,.

mojmistrz
01-01-2015, 17:20
A no to na serwisie byłeś, to elegancko, bo myślałem że używasz klimy nie wiedząc czy po tych 5 latach czasami nie brakuje czynnika/oleju. No pewnie, jak układ szczelny i nic nie brakuje to nie ma co szukać dziury w całym :surprise:

Pozdrawiam
No ba, standardowo po zakupie auta wszelkie kontrole i wymiany obowiakowe ;)

mjprzem
07-01-2015, 08:10
po co ma działać ano po to ze z czynnikiem rozprowadzany jest olej do smarowania.

jak wyciągniesz kompresor, wylejesz olej i zostawisz na pól roku to już go nie ruszysz,.

Tak.... a wiesz po co robi sie proznie przed nabiciem klimatyzacji?
umiesz to wyjasnic?
to jak bedziesz umial dokladnie wyjasnic po co robi sie proznie i dlaczego jest "filtr-osuszacz" razem z czynnikiem R134a lub innym

to zrozumiesz dlaczego sprezarce nic sie nie stanie nawet po 5 latach nie uzywania-pod warunkiem ze jest zamknieta w szczelnym ukladzie-bo jak uklad jest otwary-dziurawy to oczywiscie moze sie zepsuc po kilku miesiacach.

Jak kupujesz nowa lodowke w sklepie ktora stala niewłączana 6-12mcy od daty produkcji to myslisz ze w niej sprezarka skorodowala?

A czym sie rozni uklad klimatyzacji w lodowce a w samochodzie? -na to ci sam odpowiem-tak naprawde to niczym specjalnym sie nie rozni.

weuek
07-01-2015, 08:47
A czy wyświetlenie "AC ON" przy mrozie -11 o czymkolwiek informuje? Bo sam nie "uruchamiam" klimatyzacji przy mrozie, ale bywam wożony fordami kolegów, a tam "AC ON" cały czas, niezależnie od temperatury. To pracuje wtedy cokolwiek w układzie klimatyzacji czy nie?

slawek-kali
07-01-2015, 09:13
Nie ;) Sprężarka nie załączy się poniżej 5°C.

weuek
07-01-2015, 09:27
No to po co wyświetla "AC ON"? Przecież w tej sytuacji taki komunikat nie ma sensu.

charlie1986
07-01-2015, 09:41
Klimatyzacja a raczej sprezarka nie załączy się i nie pozwoli schłodzić powietrza jednak auto szybciej się nagrzeje

juri2069
07-01-2015, 09:43
Bo po co używać klimatyzacji do ocieplania?? Pisze auto bo auto , jak sie ociepli z -10 do + 40 to sie włączy. Po to jest auto aby automatycznie wyliczało i chłodziło lub ocieplało.
Niech sobie świeci , ale sie nie włącza :)

weuek
07-01-2015, 09:47
Ale "AUTO" a "AC ON" to dwie różne rzeczy. Nie ma innej kontrolki w aucie, która informuje o "działaniu niedziałającego układu". O to mi chodzi, nie lubię bezsensownych komunikatów.

I właśnie to AUTO wyłączam, bo wolniej mi się wnętrze nagrzewa niż po ustawieniu ręcznym, a konkretnie to z nawiewów słabiej dmucha. A nie wykonałem jeszcze w swoim życiu takiej jazdy, żeby się ociepliło od -10 do temperatury, w której klimatyzacja by się przydała :-).

mjprzem
07-01-2015, 14:24
Klimatyzacja a raczej sprezarka nie załączy się i nie pozwoli schłodzić powietrza jednak auto szybciej się nagrzeje

Tak nagrzeje sie szybciej przy -11'C jezeli wentylatory sie uruchomia od chlodnicy-bo samochod bedzie pobierał wiecej pradu i silnik bedzie musial wiecej paliwa tracic na alternator.

To lepiej zuzyc ten prad na odmrazanie szyby albo na zaswiecenie choinki w bagazniku-bo po co zuzywac szczotki od wentylatorow ktore maja chlodzic zimne chlodnice?


Na szczescie w nowszych samochodach sterowanie wentylatorami od sprezarki tez juz zaczyna wynikac z temperatury czynnika i niezalezy od zaswiecenia -wlaczenia przycisku AC.

Wiec spokojnie-mozecie wlaczac To AC ale i tak to nic nikomu nie da jezeli tamperatury sa ponizej kilku 'C.

PS. tak samo jak sprezarka w lodowce nie moze skorodowac po kilku latach nieuzywania-jezeli uklad jest szczelny-tak samo zadna sprezarka w aucie nie skoroduje po kilku miesiacach jezeli uklad jest szczelny.

Bo aby nastapiła korozja w układzie musi byc powietrze+ wilgoc a w układzie klimatyzacji jak jest klima szczelna i nabita to takich warunków niema.

Dlatego lodówka moze stac kilka lat nie uzywana a pozniej działac normalnie po włączeniu.
To samo jest jak klima w aucie jest nabita i jest szczelna.

charlie1986
07-01-2015, 17:37
Ale weź pod uwage ze dajac w focusie nawiew na szybe przednia klima uruchamia sie z automatu, pewnie jest to gdzies ok 30% ale jednak

mojmistrz
07-01-2015, 17:38
Ale weź pod uwage ze dajac w focusie nawiew na szybe przednia klima uruchamia sie z automatu, pewnie jest to gdzies ok 30% ale jednak
Nie w każdym focusie;)

charlie1986
07-01-2015, 17:41
W mk1 raczej w każdym chyba że wyłaczysz sobie

mojmistrz
07-01-2015, 20:07
Mój nie ma. Od któregoś roku dopiero wprowadzili ten system, albo od którejś wersji wyposażeniowej.

lucanx
08-01-2015, 07:26
Zatem reasumując ;)

Do nagrzania kabiny w mrozy używać włączonej klimy czy nie?

Podchwytliwe pytanie, co ? ;)

mjprzem
08-01-2015, 07:50
Zatem reasumując ;)

Do nagrzania kabiny w mrozy używać włączonej klimy czy nie?

Podchwytliwe pytanie, co ? ;)

Tak-mozna pomyslec ze podchwytliwe.

Ale lepiej zamiast uzywac klimatyzacji do ogrzewania-co jest jakby fizycznie niemozliwe
to lepiej wlaczyc ogrzewanie przedniej i tylnej szyby a nawiew skierowac bardziej na kratki.

Tak czy siak-klimatyzacja samochodowa-nie słuzy do ogrzewania-tylko do chłodzenia i innej funkcji niema.
Natomiast klimatyzacja samochodowa z racji tego ze chłodzi -słuzy automatycznie czy tego chcemy 3 nie do osuszania powietrza-pod warunkiem ze działa ( ponizej kilku stopni Celcjusza przestaje dzialac)

Wiec odpowiedz z racji tego jest prosta.
Szkoda uzywac klimatyzacji do ogrzewania-bo ona nie ogrzewa.
Warto uzywac do osuszania-jezeli chcemy miec szybko odparowana szybe-ale to nie działa w zimie-bo w zimie sprezarka sie nie włącza bo ma za niskie cisnienie czynnika R134a i dlatego układ mysli ze jest pusty i nie uruchamia sprezarki.

Tak czy siak szkoda zuzywac łozysk i uszczelniaczy w sprezarce na niepotrzebna prace ktora i tak nie daje efektu-nawet jesli sprezarka bedzie sie co chwile na chwile uruchamiac.

A z układem klimatyzacji problem jest i tak taki-ze do jego rozszczelnien w wyniku korozji dochodzi nie od środka układu ale od zewnatrz-gdzie sól i woda dostają sie do uszczelek i wnikają pod nie.

Dobrym tego przykładem są takie samochody w których ludzie często myli silniki-bo pozniej korozja zarówno w miejscach silnika i głowicy jak i sprezarek klimatyzacji bardzo ładnie daje o sobie znac.

PS. Tak samo jak niema potrzeby uruchamiac sprezarki w zimie(ale nie mowie ze nie wolno bo wolno)-tak samo niema i nie powinno sie wymieniac czynnik R134a. Wszystkie takie bzdury o których ludzie piszą powstają dzieki checi zwiekszenia obrotów w serwisach klimatyzacji.

whiro
08-01-2015, 14:51
Ja może się mylę ale klimy raczej nie używa się do nagrzewania kabiny ale do odwilżania w zimie. [ oczywiście pomijając fakt że w lecie chłodzi kabinę :D] Podanie w instrukcji że klimę należy załączyć co jakiś czas wynika z faktu że w układach klimy są uszczelnienia gumowe które nie smarowane mogą sparcieć i układ nieszczelny. W układzie klimy jest presostat od ciśnienia i nie sądzę aby w zimie ciśnienie czynnika tak spadało że to on blokuje start klimatyzacji tym bardziej że układ zawsze odłącza przy 4 stopnie a trudno dobrać ilość czynnika która zawsze wyłącza klimę przy jednej temperaturze.

mjprzem
09-01-2015, 07:50
Podanie w instrukcji że klimę należy załączyć co jakiś czas wynika z faktu że w układach klimy są uszczelnienia gumowe które nie smarowane mogą sparcieć i układ nieszczelny. W układzie klimy jest presostat od ciśnienia i nie sądzę aby w zimie ciśnienie czynnika tak spadało że to on blokuje start klimatyzacji ...

To zaufaj temu co juz napisalem, bo naprawde mam pojecie o tym co pisze.

Wyjasnie to patologicznie dla tych co nie potrafia wyciagnac wlasciwych wnioskow z tego co napisalem

Napisalem ze sprezarce, ani uszczelką ani uszczelniaczą sie nic nie stanie jak klima nie bedzie działałą?
Tak napisałem ale pod warunkiem że układ jest szczelny!!!!

Co to oznacza-ze nic sie nie psuje dopoki układ klimatyzacji jest szczelny!

A co jest napisane w instrukcji?

-czy klime nalezy zalaczyc co jakis czas?
-czy nalezy sprawdzic dzialanie ukladu klimatyzacji?

Bo jedno i drugie słuzy do tego aby sprawdzic czy układ jest szczelny!!!!

a w instrukcji pisze ze:
-raz w tygodniu sprawdzamy cisnienie w kolach?
-sprawdzamy poziom oleju od:
-silnika
-wspomagania-jak jest
-chlodnicy
-hamulcow

wiec dlaczego nie sprawdzac czy klimatyzacja jest szczelna? skoro jesli uklad sie rozszczelni to do srodka ukladu klimatyzacji dostje sie wilgoc i zaczyna wszystko korodowac?

to nie chodzi o smarowanie ale o to by sprawdzac nawet jesli sie nie uzywa-czy układ jest szczelny-bo jak sie rozszczelni to sie zepsuje.


PS. przy temperaturze -20'C i nizej w ukłądzie klimatyzacji robi sie podcisnienie w stosunku do cisnienia atmosferycznego!!!!!
Jak chcesz sie dowiedziec wiecej o dzialaniu ukladow klimatyzacji to poszukaj co to jest :

-czujnik niskiego cisnienia
-czujnik wysokiego cisnienia
-sprawdz wykres cisnienia dla czynnika R134a -przy jakiej temp. jakie ma cisnienie-takie samo powinno byc mniej wiecej cisnienie w ukladzie klimatyzacji !!!!

weuek
09-01-2015, 08:42
Wyjasnie to patologicznie dla tych co nie potrafia wyciagnac wlasciwych wnioskow z tego co napisalem

Napisalem ze sprezarce, ani uszczelką ani uszczelniaczą sie nic nie stanie jak klima nie bedzie działałą?
[...]
Jak chcesz sie dowiedziec wiecej o dzialaniu ukladow klimatyzacji to poszukaj co to jest :
[...]
A jak chcesz pisać mniej "patologiczne" teksty, to poszukaj jakiegoś korektora błędów, by syf jest konkretny w powyższym. Wnioski są tak niewłaściwe, jak twoje teksty.

whiro
09-01-2015, 13:33
Tak się składa że miałem okazje własnoręcznie wymieniać chłodnice klimatyzacji w astrze g. dodatkowo dawno temu prawie rok zakładałem i serwisowałem klimatyzatory kanałowe, splity i dookienne w Katowicach, serwisowaliśmy i wymienialiśmy klimatyzatory w stacjach nadajnikowych ERY. Mniej więcej wiem jak działa klimatyzacja, jak się zachowuje gdy ma za mało lub za dużo gazu itd itp. Jaki mam niby wykres tego ciśnienia sprawdzić?? Wiesz jakie jest ciśnienie czynnika w układzie spoczynkowym [ hp = lp]?? A później niby z tego robi mi się podciśnienie bo jest zimno?? No proszę.




To zaufaj temu co juz napisalem, bo naprawde mam pojecie o tym co pisze.

Wyjasnie to patologicznie dla tych co nie potrafia wyciagnac wlasciwych wnioskow z tego co napisalem

Napisalem ze sprezarce, ani uszczelką ani uszczelniaczą sie nic nie stanie jak klima nie bedzie działałą?
Tak napisałem ale pod warunkiem że układ jest szczelny!!!!

Co to oznacza-ze nic sie nie psuje dopoki układ klimatyzacji jest szczelny!

A co jest napisane w instrukcji?

-czy klime nalezy zalaczyc co jakis czas?
-czy nalezy sprawdzic dzialanie ukladu klimatyzacji?

Bo jedno i drugie słuzy do tego aby sprawdzic czy układ jest szczelny!!!!

a w instrukcji pisze ze:
-raz w tygodniu sprawdzamy cisnienie w kolach?
-sprawdzamy poziom oleju od:
-silnika
-wspomagania-jak jest
-chlodnicy
-hamulcow

wiec dlaczego nie sprawdzac czy klimatyzacja jest szczelna? skoro jesli uklad sie rozszczelni to do srodka ukladu klimatyzacji dostje sie wilgoc i zaczyna wszystko korodowac?

to nie chodzi o smarowanie ale o to by sprawdzac nawet jesli sie nie uzywa-czy układ jest szczelny-bo jak sie rozszczelni to sie zepsuje.


PS. przy temperaturze -20'C i nizej w ukłądzie klimatyzacji robi sie podcisnienie w stosunku do cisnienia atmosferycznego!!!!!
Jak chcesz sie dowiedziec wiecej o dzialaniu ukladow klimatyzacji to poszukaj co to jest :

-czujnik niskiego cisnienia
-czujnik wysokiego cisnienia
-sprawdz wykres cisnienia dla czynnika R134a -przy jakiej temp. jakie ma cisnienie-takie samo powinno byc mniej wiecej cisnienie w ukladzie klimatyzacji !!!!

mjprzem
13-01-2015, 11:32
To powinienes dokladnie wiedziec co napisalem a nie wiedziec tyle-mniej wiecej co zwykly kowalski..

chodzilo mi o to:

http://www.watco.com.mx/HTCPressureTemperatureChart.pdf

Jezeli umiesz poslugiwac sie barometrem to... prawie to samo jest na barometrze:
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fsoftsolder.files.wordpr ess.com%2F2011%2F06%2Fcimg5993-harbor-freight-ac-low-pressure-gauge.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fsoftsolder.com%2F2011%2F06% 2F09%2Fauto-ac-recharge%2F&h=750&w=750&tbnid=yQFTtQyqZUfyWM%3A&zoom=1&docid=St_1wqfU6rTzfM&ei=Z_K0VPXlL8_faL2-gbAK&tbm=isch&ved=0CHYQMyhFMEU&iact=rc&uact=3&dur=477&page=5&start=63&ndsp=17



Ford AC system charts and information.pdf
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.fordforumsonline.com%2Fattach ments%2Fford-ac-system-charts-and-information-pdf.537%2F&ei=FQK1VJW8ApDPaP6RgvAO&usg=AFQjCNF_LCm0Qqd-kDm4ObGvcGfO4-1eUQ&bvm=bv.83339334,d.d2s&cad=rja

juri2069
13-01-2015, 12:00
tak samo niema i nie powinno sie wymieniac czynnik R134a. Wszystkie takie bzdury o których ludzie piszą powstają dzieki checi zwiekszenia obrotów w serwisach klimatyzacji.

A czy jeżeli po użytkowaniu klimatyzacji ilość czynnika się zmniejszy , kosztem czego będzie słabiej chłodziło lub też w ogóle
-przykład: mondeo mk3 820 g - ale przy ok 600-650 już odczówamy różnicę
i pojadę do warsztatu z klimą , zapłacę 150 zł , oni mi odciągną resztę co zostało , dadzą 820 g nowego czynnika( lub też tego co wcześniej maszyna odciągnęła z innego auta - nie wiem , nie znam się ) to to też nazywasz wymianą i że nie powinno się wymieniać?
Bo troche to śmieszne

mjprzem
14-01-2015, 09:56
A czy jeżeli po użytkowaniu klimatyzacji ilość czynnika się zmniejszy , kosztem czego będzie słabiej chłodziło lub też w ogóle

Ilosc czynnika sie zmniejsza nie dlatego ze uzywasz klimatyzacji ale dlatego ze sa "mikro-pory"
w materiale-np. weże gumowe mogą być bardziej lub mniej "rzadkie"-tak samo jak dętka w rowerze lub opona w aucie. Jedno koło wytrzyma 2-lata bez dopompowywania a drugie po roku potrzeba dopompowac. Ale jak pojedziesz do wulkanizacji to ani w jednym ani w drugim dziury nie znajdą.

To nie chodzi o wymiane ale o uzupelnianie czynnika po kilku latach np. po 5-10latach w zaleznosci od tego jak uklad jest szczelny.

To nie moja wina ze im nowsze samochody to tym wiecej z nimi problemow -tak samo takich ze uklady rozszelniaja sie szybciej jak w tych starszych autach.

Nie -nie nazywam "wymianą" uzupełniania czynnika co kilka lat-i nigdzie tak nie nazwałem-bo to normalne ze np. co 5 lat-potrzeba uzupełnić czynnik w klimatyzacji bo część czynnika sie ulotniła.
Ale-"wymiana" czynnika co rok lub co 2 lata-to czysta bzdura-i oszustwo!

Żadna instrukcja serwisowa-w ogóle nie przewiduje "wymiany czynnika" tylko uzupełnianie w razie ubytku!-a sposób uzupełniania-zalezy tylko od urzadzenia do obsługi klimatyzacji.

Równie dobrze mozna wymieniac jak i dobijac czynnik-jak ktoś oczywiście wie jak sie to robi.

Dlugi1
14-01-2015, 12:21
Przy okazji - czy pomiar temperatury na wylocie z kratek może powiedzieć coś o sprawnośści klimy?
Miałem wrażenie, że klimatyzacja za słabo działa, pojechałem na uzupełnienie czynnika, dodali 130. Przed uzupełnieniem mierzyłem na kratkach - temp. 9-10stC, po osiągała nie niżej niż 7stC, bardziej 8stC. Nie za mało chłodziła?

mjprzem
15-01-2015, 09:31
troche malo-ale w nowszych autach gdzie sterowanie odbywa sie za pomoca zaworu nastawnego od temp. parownika-nie chodzi tyle o temp. co o wydajnosc.

Czyli wazne abys w lecie wlaczyl klime na mocniejszy nadmuch i aby temp. nadal byla kolo 10-12'C z kratek po to by w aucie bylo zimno.