Zobacz pełną wersję : [Kuga 2008-2012] Jak podłaczyc kamere cofania


leszek66
17-01-2013, 15:36
Witam forumowicze
Kupiłem auto z wymontowaną kamerą cofania i odciętymi kablami.Planuje kupic
nową kamerę (http://allegro.pl/kamera-cofania-dedykowana-ford-focus-fusion-kuga-i2938121925.html ) lecz nie wiem jak podłączyc ją z uciętymi kablami wychodzącymi z auta.W wiązce jest 6 kabli : biały, niebieski, czarny , rożowy , brązowy i zielony.Z góry dzięki.
Ps.Jak podałem za mało informacji proszę pytac będę odpowidac na bieżąco.

tedi_k
17-01-2013, 20:18
Z tego co piszesz to miałeś oryginalną kamerę cofania fabryczną.
Nie da się w to miejsce podłączyć żadnej kamery z allegro. Trzeba by wszystko przerobić (wyjąć fabryczny sterownik i podpiąć się na jego wyjście, tam gdzie jest wyjście video -bez gwarancji, że zadziała, bo tam zdaje się jest wymagany sygnał NTSC).
Moim zdaniem warto rozważyć powrót do oryginalnej kamery (zakup w ASO albo poszukiwanie na szrotach).
Mnie udało się kupić oryginalną kamerę waraz ze sterownikiem i wiązkami i wszytko popodłączać. Może będziesz też miał szczęście..

leszek66
18-01-2013, 11:53
Mam już namiar na orginalną używaną kamerę ale nie wiem o jakie sterownki chodzi.Czy to juz jest razem z kamerą czy trzeba szukac osobno?

tedi_k
18-01-2013, 12:20
Jeśli masz ucięty kabel wewnątrz klapy, to on idzie właśnie od sterownika (modułu) kamery cofania. Może faktycznie warto sprawdzić, czy Ci tego modułu ktoś nie zabrał razem z tą odcięta kamerą...
Sterownik kamery mieści sie za plastikowym boczkiem bagażnika. Nie pamiętam, czy w Kudze jest po lewej czy po prawej stronie... W FF2/C-maxie jest po prawej stronie obok modułu parktronika. W Kudze też musi być obok parktronika, więc stronę zidentyfikujesz jak posłuchasz gdzie "pika" Ci parktronik z tyłu.

Co do samej kamery - uważaj, bo Ty potrzebujesz takiej kamery z przeźroczystą kopułką. Na allegro jest trochę kamer "oryginalnych" Ford, które są nie wiem od czego...
To co potrzebujesz wygląda jak to co Ci załączam na zdjęciu, tylko nie poprzerabiane - ja zamontowałem u siebie kamerę z Kugi, ale musiałem obciąć jej z jednej stronu "ucho" mocowania..

tuchu
17-02-2013, 08:58
Witam forumowicze
Kupiłem auto z wymontowaną kamerą cofania i odciętymi kablami.Planuje kupic
nową kamerę (http://allegro.pl/kamera-cofania-dedykowana-ford-focus-fusion-kuga-i2938121925.html ) lecz nie wiem jak podłączyc ją z uciętymi kablami wychodzącymi z auta.W wiązce jest 6 kabli : biały, niebieski, czarny , rożowy , brązowy i zielony.Z góry dzięki.
Ps.Jak podałem za mało informacji proszę pytac będę odpowidac na bieżąco.

Mam taką kamerę zamontowaną u siebie razem z systemem Phantom DVB-T. Jej dużym minusem jest sposób montowania na zatrzaski, które nie są tak solidnie wykonane jak oryginalne. Dodatkowo będziesz musiał zachować czujność na myjce ciśnieniowej (łatwo ją wyłamać:])

marcink719
21-02-2013, 22:10
Witam,

mam trochę pytanie innej natury, jak wygląda użytkowanie kamery? Jak często się Wam brudzi? Czy bardzo trzeba uważać na porysowanie albo zamoczenie podczas mycia? Pytam, bo właśnie zastanawiam się nad wyborem kamery na tył (albo na przód), ale jak zobaczyłem u siebie jak bardzo jest zabrudzona cały tył a w szczególności tablica rejestracyjna tuż pod daszkiem, w który montuje się kamerę cofania, to myślę nad sensownością takiego rozwiązania... :/

Jest jeszcze opcja z montażem za szybą, czyli w środku, ale wtedy będzie ograniczony kąt widzenia, obraz bardziej zaciemniony przez mocno przyciemnione szyby, no i do tego mało elegancki montaż na podsufitce narażony przy wkładaniu gabarytowych przedmiotów...

Przychodzi mi do głowy jeszcze jeden pomysł, czy nie zrezygnować z kamerą z tyłu, ale za to montując tam czujniki cofania a na przodzie kamerę. Czy te czujniki na alledrogo za 60 zł są coś warte? Jest sens się w to bawić? I jak wypada montaż - trzeba zdejmować zderzak?

wrzoch
09-03-2013, 14:57
Ja co prawda nie mam u siebie fabrycznej, a dokładaną taką z Alledrogo, ale dokładnie w tym miejscu i muszę powiedzieć, że tragedii nie ma.
Nawet mocno przybrudzone oko coś tam widzi. Fakt - lepiej mieć czystą.
Najfajniejszym patentem jaki widziałem do tej pory była kamera w Hondzie chyba o ile się nie mylę, ale możliwe, że był to wieśwagen, gdzie była ona schowana pod znaczkiem i pokazywała się tylko wtedy kiedy była potrzebna (znaczek się odchylał tak jak w Seatach jak chcesz otworzyć klapę). W Fordzie nie ma gdzie takiego patentu schować.
Kiedy gdybałem gdzie wsadzić kamerę w C-Maxie bardzo dobrym miejscem wydawała mi się lotka - wysoko, mniejsze ryzyko zabrudzenia/ochlapania. Nawet kamera o kącie widzenia 120stopni powinna tam się sprawdzić. Co jest fajne, to takie występują z doświetlaniem IR i naprawdę widzą w kompletnej ciemności. Z racji tego, że nie widziałem jednak całego zderzaka z tego miejsca wylądowała w okapiku nad tablicą rejestracji.

marcinK84
15-03-2013, 09:23
Cześć
22 kw będę szczęśliwym posiadaczem kugi, niestety nie ma w niej czujników cofania, czy możecie mi jakiś doradzić? niestety nie będę mógł najpierw kupić autka a potem czujnik bo mój brat-auto-mechanik-expert będzie dostępny tylko w ten weekend. na allegro znalazłem 3:

http://moto.allegro.pl/kamera-cofania-parkowania-w-lusterku-4-sensory-i3055689527.html
http://moto.allegro.pl/kamera-czujnik-parkowania-cofania-lcd-w-lusterku-i3043827416.html
http://moto.allegro.pl/czujnik-parkowania-cofania-w-lusterku-lcd-kamera-i3086073325.html

interesuje mnie taki z kamerką lcd w lusterku

I jeszcze jedno równie ważne gdzie macie zamontowane wasze kamerki ?

Pozdrawiam

tedi_k
15-03-2013, 09:48
...interesuje mnie taki z kamerką lcd w lusterku

I jeszcze jedno równie ważne gdzie macie zamontowane wasze kamerki ?

1) Z tym lusterkiem to moim zdaniem "wieś-tuning" (ale to według mojego gustu - a z tym się nie dyskutuje8))... Są u chińczyków lusterka zastępujące oryginalne z wbudowanym monitorem wielofunkcyjnym (w tym pod kamerę) - nawet fotochromatyczne, ale trzeba je ciągnąć prosto z Chin. No i cena atakiego lusterka przekracza 100USD....

2) Takiej kamery jak na Twoich linkach nie zamocujesz moim zdaniem inaczej, niż wiercąc dziurę w tylnym zderzaku - wyklucza to ich konstrukcja. Jedyną łatwą alternatywą są te kamery zamocowane w miejsce jednej z lampek oświetlenia tablicy rejestracyjnej.

Gostek_
15-03-2013, 21:05
Ja mogę powiedzieć tylko tyle: w zeszły czwartek umyłem samochód, w piątek wyglądał jak wytarzany świniak. To dla mnie podważa sens montowania kamer, mam czujniki w wyświetlaczem widocznym we wstecznym lusterku a zamontowanym z prawym, tylnym słupku. Pokazuje mi odległość i ew. z której strony jest przeszkoda. Dla mnie sprawdza się idealnie.

marcink719
15-03-2013, 23:06
No niestety, takie już są samochody ze ściętym tyłem. Stąd też się zastanawiam dalej, pewnie zostanie pomysł z ramką na tablicę, ale chyba poczekam do prawdziwej wiosny...

Gostek_
17-03-2013, 22:29
Dla mnie pytanie o czujniki jest proste - czy umiesz wjechać tyłem w miejsce parkingowe obserwując lusterka i korzystając z doświadczenia. Czy podobnie masz z dużo mniej popularnym parkowaniem równoległym. W spokojnie wyjeżdżasz na parkingach przy marketach itp. Jeśli tak to po co Wam jakieś cuda z kamerami i innymi duperelami. Jedyne, co się przyda to zwykłe czujniki, które dadzą znać żeby nie przywalić w słupek, którego akurat nijak zobaczyć.

eclipse
18-03-2013, 11:03
Gościu ... tematem posta jest; Jak podłączyć kamerę cofania .
A nie ; Po co kamera .::mad:
Więc twój post jest nie na temat .:p

MarSz
08-04-2013, 17:57
Witam,
obserwuję to forum od czasu, gdy planowałem kupić Kugę, a zarejestrowałem się niedawno gdy stałem się jej posiadaczem.
Jak do tej pory nie zauważyłem na forum działu powitań więc piszę tutaj.

Mam w związku z tym samochodem kilka pytań, a zaczynam od tego tematu.
Szukałem wersji Titanium S ale niestety nie mogłem takiej dostać w odpowiadających mi warunkach i kupiłem Titanium.
Mam czujniki parkowania przód/tył, ale nie mam kamerki, a chciałbym ją założyć.

Pytanie - po czym poznam, w jaki sposób określę, czy do mojego radia (z Navi) mogę podłączyć kamerę cofania? Może ktoś pokazać jakieś fotki pokazujące jakiego gniazda mam szukać w radiu po jego wymontowaniu? Co trzeba zrobić by aktywować kamerę cofania w ustawieniach (by obraz był pokazywany na ekranie)?
Nie biorę pod uwagę zmiany lusterka na takie z wyświetlaczem, bo nie chcę demontować sprawnego lusterka foto, a kupno chińskiego fotochromatycznego z wyświetlaczem mi się jakoś nie widzi.


Przy okazji od razu zapytam - czy da się, czy można w jakiś sposób wgrać inny język do systemu (chodzi mi o polski)? Niemiecki zmieniłem na angielski co już jest ok, ale jeszcze lepiej byłoby móc wgrać język polski (auto jest wyposażone w komunikację głosową). Kto i gdzie może to zrobić i jaki jest koszt takiej operacji?

Dzięku z góry za wszelkie informacje.

Będę miał jeszcze kilka pytań, ale muszę zapoznać się dokładniej ze strukturą forum by nie zadawać ich w nieodpowiednich miejscach.

tedi_k
08-04-2013, 21:55
Przeczytaj wątek o nawigacji TravelPilot NX albo FX w dziale audio. Tam jest wszystko.
Jak wrzucisz fotkę navi, to Ci powiemy jaka masz.

MarSz
09-04-2013, 11:41
No więc przejżałem cały wątek o nawigacji FX i zacząłem o NX ale jak zrozumiałem to NX to ta z ekranem dotykowym więc nie moja.

Zdjęcia w temacie z FX potwierdzają, że mam identyczną - dokładny typ poznałbym gdybym rozebrał - ale teraz tego nie mogę zrobić - może za kilka dni będe miał taką możliwość.

Niestety - jak zrozumiałem jeśli auto seryjnie nie miało kamery cofania to nikła szansa by była w radiu końcówka FAKRO więc raczej kamerki do nawigacji nie podłączę.

Jak zrozumiałem - nie ma też za bardzo opcji spolszczenia komunikacji głosowej.

Mapę mam tez niestety Niemcy i główne drogi krajó Europy więc Polska jest kiepsko ale muszę przemyśleć kupno tej Western Europe w miarę nowej.

Czy jest sens stosowania jakichś innych rozwiązań w kwestii kamery? Jakie są opcje?

tedi_k
10-04-2013, 09:16
Czy jest sens stosowania jakichś innych rozwiązań w kwestii kamery? Jakie są opcje?

Jeśli chcesz mieć kamerę (moim zdaniem warto...) to nie masz innego wyjścia tylko coś wymyśleć. Ja np. kupiłem w Chinach monitorek automatycznie mi się otwierający i zamykający wraz z podaniem sygnału wideo z kamery.
U jednego z kolegi wrzoch widziałem z kolei zwykły monitorek wmontowany zamiast tego wypukłego lusterka do obserwacji dzieci na tylnych siedzeniach (tego, które jest w miejscu gdzie też bywa w konsoli górnej montowany schowek na okulary). Tak więc jest parę opcji na założenie dodatkowego monitorka - kwestia co się komu podoba i jakie podzespoły znajdzie.

eclipse
10-04-2013, 14:22
Ja np. kupiłem w Chinach monitorek automatycznie mi się otwierający i zamykający wraz z podaniem sygnału wideo z kamery.

A mógłbyś wrzucić krótki filmik ....? .. jak to działa i jak to wygląda?.....
Mam bliska osobę która często jezdzi do kitajców jeśli koszty nie są za wysokie to może i ja bym coś takiego sprowadził .Podpowiedz .. co trzeba by kupić i za ile .

MarSz
11-04-2013, 17:19
No właśnie ja chętnie bym założył kamerkę ale nie chcę tego robić w sposób mocno naruszający wnętrze pojazdu (po prostu nie chcę by - jak to się mówi - zalatywało "wiochą").

Dla mnie nie ma sensu demontaż oryginalnego lusterka forochromatycznego by je zastąpić takim z wyświetlaczem. Dlatego w pierwszej kolejności myślałem o najprostszym rozwiązaniu czyli wyświetlaczu radia/nawigacji. Jeśli to nie będzie możliwe to pomyślę o czymś innym.

Pokaż te rozwiązania o których mówisz - może akurat to będzie warte zastanowienia.
Gdzie masz ten monitorek i jak on się otwiera?

tedi_k
11-04-2013, 21:03
Monitor nie wygląda źle i już się nim na forum chwaliłem (w którymś z wątków o dołożeniu kamery cofania - chyba w S-maxie). Natomiast w życiu wyszedł jeden podstawowy problem - położenie, do którego otwiera się monitor jest wyznaczane przez jakiś wewnętrzny sterowniczek w oparciu chyba o całkę poboru prądu po czasie - czyli zużytą moc (a raczej wykonaną pracę). Powoduje to, iż jak jest zimniej i opory mechaniczne przekładni zębatej otwierania są większe, to monitor nie otwiera się całkowicie. I odwrotnie - jak jest trochę za ciepło, to monitor potrafi się otworzyć za daleko.
Filmu z operacji niestety nie zrobię, bo padła moja fabryczna kamera cofania i jeszcze jej nie zastąpiłem kolejną sztuką...

Monitor podklejony jest do kokpitu na taśmie dwustronnej, więc nic nie dziurawiłem itp.

MarSz
12-04-2013, 13:18
Ciekawie to wygląda.
Jak szybko się otwiera i zamyka?
Otwiera się i zamyka jak wbijesz wsteczny i odwrotnie? Chodzi mi o to, czy jak np. manewrujesz i wbijasz i wybijasz wsteczny (teoretyczna sytuacja) to czy Ci się to ciągle otwiera i zamyka?
Czy jest to tylko raz otwierane a zamykasz ręcznie?

Czy tam jest wejście FAKRO czy jakieś inne? Jak i do jakiej kamerki to można podłączyć?
Rozumiem, że linie są rysowane automatycznie - da się to zgrać z czujnikami cofania (kolory ostrzegające) oraz ewentualnie uwzględnić kąt skrętu kół?

No i z ciekawiości - gdzie coś takiego można dostać (poza Chinami, bo podejrzewam, że jakby dobrze poszukać to by się i znalazło tylko trzeba wiedzieć czego szukać - może jakaś nazwa, numer, symbol tego jest - możesz podać?).
I jaki jest koszt?

Z ciekawości -

tedi_k
12-04-2013, 13:50
Otwiera i zamyka się w 2 sek. mniej więcej. Otwieranie pobudzane jest sygnałem wideo a zanik sygnału powoduje zamknięcie - czyli działa całkowicie automatycznie.
Fabryczna kamera ma zwłokę na wyłączeniu sygnału ok. 10sek., więc przy standardowym manewrowaniu monitor otwierał się raz a na zakończenie zamykał.
To jest zwykły monitorek o dobrej rozdzielczości (960x860 - obraz na prawdę dobrej jakości) - linie i kolorowanie zapewniała mi moja fabryczna kamera cofania. Monitorek sam z siebie nie dodaje nic do obrazu (także go nie odwraca). Podłączyć można dowolną kamerę z wyjściem composit (cinch).

Ja kupowałem na ebayu (http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140730861872) - ale to też było w Chinach... W Polsce nie widziałem, aby to ktoś sprowadzał (wychodzi relatywnie drożej od tego całego badziewia, którego pełno na allegro...).

A tu jest z kolei lusterko fotochromatyczne z monitorkiem wbudowanym, dające się podobno zamontować w miejsce oryginalnego (a nie jako nakładka): http://www.aliexpress.com/item/HOT-SALE-high-quality-3-5inch-rearview-mirror-monitor-with-2way-video-input-for-Toyota/507120508.html

KrisSzy
12-04-2013, 17:26
Mi niestety ford wymienia kamerę już drugi raz w przeciągu 2 miesięcy (w Foce). Oryginał pękł po 2-ch latach (zbierającą się kondensacja w szklanej osłonie kamerki i silnu mróz spowodowały pęknięcie "bańki"). Ale kamera przynajmniej ostry obraz. Pierwsze wymieniona kamera dawała obraz tak "mydlany", że nie można było odczytać tablicy rejestracyjnej samochodu do którego dojeżdzałem. Druga jest lepsza bo już coś widać ale daleko jest jej z ostrością do pierwszej.

Tedi_k - czy może wiesz czy da się elektronicznie przez moduł kamery regulować jej ostrość, albo rozebrać nieinwazyjnie moduł i ręcznie nastawić ostrość ? Ewentualnie gdzie można kupić oryginał bo cena w ASO zabija na nie znalazłem takiej kamery na ebay-u ani na Allegro.

Pozdraiwam

K

wrzoch
12-04-2013, 19:10
Wychodzi na to, że to trochę lipa jest z tymi kamerkami. Ja mam takie allegrowe i druga już kaput. Na Alledrogo Viaken ma cały czas w ofercie kamerki do innych marek wystawione takie z doświetlaniem IR, 170st. do montażu w miejsce lampki, ale od pół roku akurat tych do foki nie ma, chociaż na liście innych dostępnych są :(

Nadal cierpliwie czekam.

tedi_k
12-04-2013, 19:39
Tedi_k - czy może wiesz czy da się elektronicznie przez moduł kamery regulować jej ostrość, albo rozebrać nieinwazyjnie moduł i ręcznie nastawić ostrość ?...

Kamera ma nastawianą ostrość ręcznie. Obiektyw jest wkręcany - trzeba pokręcić. Rozebranie i dojście do obiektywu nie jest trudne, ale grozi rozszczelnieniem i parowaniem szklanej bańki.
Tak właśnie stało się u mnie - przy próbie osuszenia zacząłem kombinować i zabiłem kamerę całkiem...

W celu regulacji ostrości trzeba kamerę wymontować, odkręcić trzy śrubki na obudowie -zejdzie przednia część obudowy ze szklaną kopułką. Następnie na podłączonej do systemu kamerze kręcimy wskazaną na foto częścią obiektywu aż do uzyskania pożądanego rezultatu. Uszczelka kamery jest zintegrowana z obudową, więc się nie zgubi. Przy składaniu trzeba starannie umieścić tę uszczelkę w rowku obudowy. Uwaga - śrubki bardzo łatwo się przekręcają w tym plastiku, więc dokręcić je trzeba dobrze ale z wyczuciem. Po dobrym wyregulowaniu i skręceniu kamery można się pokusić ewentualnie o jej polakierowanie (bez szklanej kopułki oczywiście!) lub "zaimpregnowanie" innym sposobem.
Jak masz taką "nieostrą" kamerę, to warto się pobawić, bo w godzinkę można mieć całkiem funkcjonalną sztukę.

KrisSzy
13-04-2013, 15:31
tedi_k dzięki za info. Jeżeli Ford nie stanie na wysokości działania tak zrobię, czyli rozbiorę, wyreguluję (zablokuję położenie obiektywu kropką lakieru), skręcę z powrotem i pomaluję pudełko np plastidipem.

tedi_k
13-04-2013, 18:48
tedi_k dzięki za info. Jeżeli Ford nie stanie na wysokości działania tak zrobię....

A kiedy ma stanąć? Bo jeśli to wkrótce (na dniach) i ta nieostra kamera zostanie Ci w rękach to mogę się na nią zapisać...

A co do blokowania obiektywu kroplą lakieru - nie trzeba, bo on się kręci ze sporym oporem.

KrisSzy
13-04-2013, 18:57
No niestety jest to naprawa gwarancyjna. Ford nie zwraca części po naprawach gwarancyjnych. Sam chętnie pozyskałbym zapasową kamerkę.

tedi_k
03-05-2013, 11:53
W navi z kamera cofania pojawiła się nowa ciekawa mozliwośc - na ekranie navi da się oglądac TV albo DVD! Szczegóły tutaj: http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=181417

MarSz
08-05-2013, 12:51
U mnie się już sporo wyjaśniło.
Wymontowałem radio by się upewnić, że jednak nie mam dodatkowego wejścia video, pod które mógłbym podłączyć kamerę cofania.
Muszę więc zdecydować się na jakieś inne rozwiązanie.
Już wykluczyłem wszelkie nakładki na lusterko - nie chcę tracić opcji lusterka fotochromatycznego.
Widziałem monitorki składane ale niestety nie automatycznie - więc konieczne byłoby sięgnięcie do niego i wciśnięcie przycisku by się otworzył przed cofaniem jak i zamknięcie go gdy już niepotrzebny. Dla mnie to go dyskwalifikuje (ale poza tym po złożeniu wygląda super dyskretnie bo jest płaski).

Pozostaje więc jakiś monitorek na stopce lub przyssawce do szyby. Początkowo myślałem o jakichś większych (jest zawsze możliwość podłączenia drugiego sygnału video) ale chyba za bardzo będzie to widoczne. Więc chyba poszukam jakiegoś 3,5-4" tak by dało się to gdzieś umieścić w miejscu w miarę dyskretnym (by nie rzucało się za bardzo w oczy) ale i wodocznym.

Widziałem rozwiązania na kokpicie ale i ciekawym wydaje się zawieszenie na szybie blisko lusterka (jak się cofa to i lusterko i obraz z kamery cofania są blisko siebie). Ma ktoś takie rozwiązanie?
Mogę prosić o jakieś opinie i sugestie by wiedzieć na co zwrócić uwagę zanim coś kupię (potem i tak poprzymierzam sobie w samochodzie ale może dzięki temu uniknę jakichś błędów).

tedi_k
08-05-2013, 20:57
Poproś kolegę wrzoch'a, aby Ci wrzucił zdjęcie swojego monitorka wklejonego w to wypukłe lusterko do obserwacji dzieci. Jak sądzę było z tym dość sporo "robót ręcznych", ale jak to oglądałem przez chwilę, to nawet wyglądało profi.

wrzoch
12-05-2013, 10:12
Poproś kolegę wrzoch'a, aby Ci wrzucił zdjęcie swojego monitorka wklejonego w to wypukłe lusterko do obserwacji dzieci. Jak sądzę było z tym dość sporo "robót ręcznych", ale jak to oglądałem przez chwilę, to nawet wyglądało profi.

Teraz jest bardziej profi look. Jeszcze nie zdjęta folia z wyświetlacza.
Kamerka mi zdechła (monitorek załatwiłem wcześniej). Monitorek nowy już jest - dwa wejścia Video, aktywowane kiedy pojawi się na nich sygnał Video.
Zdjęcie zrobione z pozycji mojej głowy. Monitor ma dość dobre kąty patrzenia (w przeciwieństwie do poprzedniego), dlatego nie musiałem go przechylać w stronę kierowcy (jak poprzedni). Kabelek przepuściłem bokiem przez zawias, a zasilanie kamerki i monitorka załącza się przez mikrostyk, który jednocześnie jest ogranicznikiem otwarcia tego lusterka, aby przynajmniej w pionie patrzeć prostopadle na monitor.
Jak już wymienię kamerkę, to pojawią się zdjęcia z widokiem z kamerki.

tedi_k
12-05-2013, 13:19
Ponieważ "odbudowałem" moją fabryczną kamerę cofania, to i ja się pochwalę jak działa opisany wcześniej chiński monitor automatycznie otwierający się po podaniu sygnału wideo - czyli w przypadku kamery cofania, po włączeniu biegu wstecznego.
Dla przypomnienia - u mnie ten monitor współpracuje z kamerą fabryczną Ford umieszczoną w blendzie nad tablicą rejestracyjną po lewej stronie od lampki oświetlającej tablicę.

Link do filmu: http://youtu.be/XEiY7CDQoFo

MarSz
13-05-2013, 06:19
Rozwiązanie w lusterku do obserwacji dzieci u mnie nie wchodzi w grę bo nie mam tego lusterka tylko schowek na okulary a tego nie chcę już przerabiać (no i jest bardzo wąski a poza tym w kudze dość daleko odchylony od szyby więc nawet przy szerokim kącie wyświetlacza trzeba będzie głowę odchylać by dobrze zobaczyć).


Natomiast rozwiązanie tedi_k na filmie wygląda bardzo ciekawie (przede wszystkim to, że normalnie jest złożone i nie rzuca się za bardzo w oczy a automatyczne składanie i rozkładanie wygląda ok).

Znalazłem coś takiego:
http://www.aliexpress.com/snapshot/108100149.html
zastanawiam się czy nie znalazłoby się u nas coś podobnego i jaki byłby koszt.
Jedyne na co trafiłem w pl to tutaj:
http://www.tomix.com.pl/galeria/multimedia/fiat-ducato-kamera-cofania-z-automatycznie-otwieranym-monitorem

spróbuję zadzwonić - może mają lub mogą sprowadzić sam monitor.

A może znacie jakieś inne źródło skąd można coś takiego dostać?

tedi_k
13-05-2013, 09:15
Ten pierwszy z Chin to jest ten mój. Pamiętaj, że ma problem konstrukcyjny z otwieraniem się do tej samej pozycji - w zależności od temperatury potrafi się otwierać za mało (jak jest temperatura ujemna) alba za szeroko (jak jest upał). Nie sądzę by był to problem mojego egzemplarza - raczej zły pomysł konstrukcyjny jak napisałem.
Natomiast jeśli chodzi o estetykę - jest to jeden z bardziej estetycznych chińskich monitorów do kamery cofania.
Ten do Fiata jak sądzę będzie kosztował 3 do 5 razy więcej.

MarSz
13-05-2013, 10:14
Już dodzwoniłem się do nich - to nie jest dedykowany do Fiata tylko tak samo chińczyk - powiedzieli mi, że już tego nie mają w ofercie bo lubi się ten mechanizm psuć.

Co ciekawe - jak się otworzy Twój filmik na youtubie to jest w podobnych jeden właśnie z zepsutym mechanizmem.

Nawet pokusiłbym się na zamówienie tego drugiego do którego podałem link ale skoro to może być takie awaryjne (choć Ty jesteś akurat w tej kwestii przeciwnym przykładem) to może gra nie jest warta świeczki.

Mam jeszcze kilka dni na poszukiwania optymalnego rozwiązania - zobaczę - może coś znajdę - choć powiem szczerze to automatyczne otwieranie i zamykanie jest kuszące bo nie mam przez cały czas jakiegoś dodatkowego nieaktywnego monitora na konsoli a i efekt fajny.

wrzoch
13-05-2013, 21:00
A ja szukam i szukam tej fabrycznej kamerki i nie mogę znaleźć :(

Spróbuję jeszcze starą naprawić, ale nie wiem czy się da.

tedi_k
13-05-2013, 22:51
A ja szukam i szukam tej fabrycznej kamerki i nie mogę znaleźć :(

Spróbuję jeszcze starą naprawić, ale nie wiem czy się da.

Zazwyczaj goście w klapach od Kugi sprzedają jako całość... Kamerka to czasem pikuś - gorzej z dostępnością sterownika fabrycznego do niej! Bez sterownika kamera fabryczna nie działa!

wrzoch
14-05-2013, 00:39
Zazwyczaj goście w klapach od Kugi sprzedają jako całość... Kamerka to czasem pikuś - gorzej z dostępnością sterownika fabrycznego do niej! Bez sterownika kamera fabryczna nie działa!

Chcesz mi powiedzieć, abym sobie kupił klapę z kamerką? ;)
Po kiego grzyba mi klapa? Jeszcze do Kugi?

W sumie to do Ciebie mam jeszcze pytanko - jak z twardością tej szybki na kopułce, bo na mojej obecnej kamerce po dwóch latach czasu nastąpiło znaczne wypiaskowanie soczewki i musiałem ją polerować, aby coś być w stanie rozpoznać (oczywiście jak jeszcze działała).

KrisSzy
14-05-2013, 08:43
Jeżeli miałeś kondensację w kopułce i był mróz to lubi sobie pęknąć (ja tak miałem).

Klapa z Kugi jako uchwyt do kamery ;-), dobre :-D. Poszukam, zobaczę może i ja sobie kupię zapas.

tedi_k
14-05-2013, 08:56
1) Chcesz mi powiedzieć, abym sobie kupił klapę z kamerką? ;) Po kiego grzyba mi klapa? Jeszcze do Kugi?

2) jak z twardością tej szybki na kopułce

1) Klapa od Kugi ładna rzecz! Ma tę mniejszą klapę (szybę) otwieraną, więc nawet jak jej nie zamotujesz jest się czym bawić:one:
2) Poliwęglan jak poliwęglan... Poprzednia sztuka pracowała tylko rok, więc nie zebrałem wystarczających doświadczeń co do trwałości efektu przezroczystości kopułki... Faktem jest, że tak krótki czas jej życia był głównie moją a nie jej zasługą:wink:

MarSz
17-05-2013, 20:57
Ponieważ "odbudowałem" moją fabryczną kamerę cofania, to i ja się pochwalę jak działa opisany wcześniej chiński monitor automatycznie otwierający się po podaniu sygnału wideo - czyli w przypadku kamery cofania, po włączeniu biegu wstecznego.
Dla przypomnienia - u mnie ten monitor współpracuje z kamerą fabryczną Ford umieszczoną w blendzie nad tablicą rejestracyjną po lewej stronie od lampki oświetlającej tablicę.

Link do filmu: http://youtu.be/XEiY7CDQoFo

Będę miał jeszcze parę pytań.
Pisałeś, że otwiera się na sygnał wideo a otwiera po jego zaniku (kamera fabryczna powodowała zwłokę). A co z zasilaniem? Czy jest to cały czas zasilane (masz podłączone do 12V na stałe) czy może masz poprowadzone zasilanie z biegu wstecznego lub z lampy cofania?
Pytam, bo mam kamerkę, która w przewodzie wideo ma dodatkowy przewód, który mogę wykorzystać do poprowadzenia zasilania (uniknę dzięki temu prowadzenia z przodu jakichś dodatkowych przewodów do zasilania monitorka).
Jednak nie wiem czy podpiąć zasilanie na stałe czy może wykorzystać to samo z lampy cofania, które będzie zasilało kamerę?

No i niestety moja kamera się wyłącza natychmiast jak traci zasilanie ale to sobie zrobię jakiś prosty układzik opóźniający wyłączenie o te kilka sekund (podtrzymujący napięcie). Przy tym rozwiązaniu logiczne byłoby podłączenie zasilania monitorka albo na stałe albo przynajmniej tak jak kamerę po układzie podtrzymującym.

Co o tym sądzisz?

Nie chciałbym by mi się zbyt szybko zamykało (chodzi mi bardziej o jakieś manewrowanie na parkingu itp).

tedi_k
17-05-2013, 23:35
Opóźnienie wyłączenia w fabrycznej kamerze robione jest przez sterownik kamerki. Zasilanie monitora mam podpięte "po zapłonie" - wziąłem je z wiązki radia.
Co do opóźnienia wyłączenia kamery: masz tu http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p143,przekaznik-czasowy-3srm150 gotowy przekaźnik z opóźnieniem wyłączania nastawianym potencjometrem w przedziale 1-150s. Bez "rzeźbienia", układ sprawdzony... Sterowanie bierzesz ze światła cofania a jako napięcie robocze podajesz np. z gniazda zapalniczki w bagażniku. Przy takim układzie chyba mógłbyś podać je także do zasilania monitorka - nie wiem jak to zadziała, jak monitor będzie się "budził" od razu z podanym sygnałem video...

MarSz
18-05-2013, 07:22
Dzięki - po przeczytaniu specyfikacji producenta wydaje mi się jednak, że bardziej odpowiedni będzie 3SRP150 zamiast 3SRM150:
http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p138,przekaznik-czasowy-3srp150

Sterowany napięciem dodatnim a nie masą.
Ale mimo to faktycznie - warto zastosować zamiast robić to samo - w tej cenie to nie warto się męczyć.

tedi_k
18-05-2013, 21:15
Masz rację - nie wczytywałem się, tylko skupiłem na "opóźnieniu wyłączania".

wrzoch
18-05-2013, 23:03
Ja sobie cuś takiego zamówiłem.
http://www.aliexpress.com/snapshot/233589171.html

Dzisiaj przyszło potwierdzenie, że zapakowali i wysłali China Air Post czy coś takiego.
Zamówiłem sobie 2 sztuki jedną PAL, drugą NTSC. Monitorek niby mam uniwersalny, ale wydawało mi się, że jak podpinałem do niego aparat, to w trybie NTSC jakoś ładniej to wyglądało niż w PAL. Wybiorę tą która będzie dokładniejszy obraz pokazywać na moim monitorku, a drugą pewnie bratu opchnę albo sprzedam.

tedi_k
18-05-2013, 23:31
Ja sobie cuś takiego zamówiłem...

Myślę, że też ten układ opóźnienia wyłączania powinieneś sobie dodać - w sumie sposób prosty, a działa prawie jak oryginał fabryczny...

MarSz
30-05-2013, 19:36
No więc teraz już mogę co nieco powiedzieć w temacie.
Mam już kamerkę montowaną w lampkę podświetlenia tablicy.
Sama kamerka wygląda ok, a obraz z niej jest bardzo dobrej jakości. Nanosi linie orientacyjne (jeszcze nie wiem jak to się sprawdzi w praktyce na samochodzie ale pewnie trzeba to będzie "wyczuć").
Dostałem już zakupiony na ebayu monitorek bardzo podobny do tego, który pokazał tedi_k (długo myślałem nad innymi rozwiązaniami i doszedłem do wniosku, że skoro nie mam możliwości wyświetlenia na navi to takie rozwiązanie będzie dla mnie najlepsze i najmniej będzie się rzucało w oczy gdy nie używa się kamery cofania czyli przez większość czasu gdy korzysta się z samochodu).
Monitorek sam z siebie również ma dosyć wysoką rozdzielczość (relatywnie dużą w porównaniu do wcześniej rozważnych dostępnych w Polsce odpowiedników) i po podłączeniu kamery obraz wygląda bardzo dobrze (testowany w pomieszczeniu na razie więc nie wiem jak to wyjdzie gdy będzie zamontowane w samochodzie i np. będzie oświetlało słońce kamerę lub będą refleksy na monitorku).
Otwieranie i zamykanie jest bardzo szybkie (ok 1s) i wygląda dosyć efektownie.

Dodatkowo jest z boku przycisk umożliwiający w łatwy sposób ustawić kąt otwarcia i zamknięcia więc jeśli efekt różnego kąta otwarcia w zależności od temperatury będzie rzeczywiście występował i w tym egzemplarzu, to myślę, że nie będzie problemem lekka korekcja przed zimą i po zimie.

Mam również już w domu przekaźnik, który pozwoli mi na opóźnienie wyłączenia kamery - wg mnie bardzo przydatny bajer, bo w przeciwnym razie monitor będzie się składał natychmiast gdy wybijemy bieg wsteczny - co może irytować w sytuacji, gdy np. zawracamy "na trzy" lub korygujemy ustawienie na parkingu itp. Jednak jeszcze nie miałem czasu go podłączyć i sprawdzić.

Jak to zrobię to dodam komentarz.

P.S. Monitor z Hong Kongu leciał do mnie tylko 7 dni - wysłano go 22 maja a wczoraj był u mnie. No i koszt wysyłki 0zł więc płaciłem tylko za monitor. Wydaje mi się, że w takiej sytuacji - nawet w przypadku uszkodzenia monitora za jakiś czas (gdyby ktoś argumentował, że to "chińszczyzna") to można sobie w razie czego można wziąć pod uwagę zakup kolejnego.

wrzoch
30-05-2013, 22:01
Ja u siebie też wreszcie przywróciłem kamerkę. Do starej dostała się woda (niby wodoodporna była) i zdechła. Teraz kupiłem sobie inną CE - Chineese Export ;) taką zamiast lampki podświetlenia tablicy (chociaż zastanawiałem się też nad taką zintegrowaną z otwieraniem klapy).
Według opisu NTSC 170st. CCD, działa już przy oświetleniu od 0.01LUX i o dziwo jest to chyba prawda. Nie ma doświetlania IR, ale obraz w nocy przy minimalnym oświetleniu jest bardziej niż zadowalający. Szumy są, ale jakość jest wystarczająca i poprzedniego CMOSa po prostu miażdży. Monitorek też dużo lepszy niż poprzedni. Żyleta po prostu jak na ten rozmiar i tą odległość od monitora. Udało mi się nawet przepchnąć wtyczkę przez tą gumową harmonijkę, która łączy klapę z dachem. Działa jak dodatkowe lusterko wsteczne (mam schowany monitorek w miejscu gdzie jest lusterko do obserwowania dzieciarni i otwarcie go dostarcza zasilanie do kamerki). Monitor jest na stałe wpięty do zasilania lampki, wstaje i tak dopiero jak dostanie sygnał video, także jest git. Zasilanie lampki jest i tak po paru minutach odcinane, także nie ma obaw o rozładowanie aku.
Jak mi się będzie chciało rozkładać ze statywem w aucie, to może zrobię zdjęcia tego jak działa w nocy. Poniżej kilka sampli i sposób na bezproblemowe przepchnięcie wtyczki composite bez cięcia kabla.

marcink719
31-05-2013, 00:16
no przepchnięcie chincha wideo przez harmonijke to nie lada osiągnięcie... Byłbym wdzięczny za jakieś rady co do prowadzenia tego kabla przez cały samochód, jak to zrobiłeś - przez podsufitkę? Jak przez klapę?

wrzoch
31-05-2013, 09:16
Zgadzam się, że przepchnięcie tego łatwe nie było (poprzedni kabel ciąłem aby było łatwiej, ale poprzednio próbowałem przepchnąć tą wtyczkę odwrotnie, po obróceniu i popchnięciu śrubokrętem z tyłu idzie lekko, trzeba było tylko podprostować troszkę listki chincha, bo się dwa zgięły przy przepychaniu).
Tak, ja prowadziłem kabel przez podsufitkę. 5m starczyło spokojnie od lampki do końca klapy (C-Max), jeszcze w zapasie dużo zostało. Jeśli chodzi o klapę, to po wypięciu tego plastiku na górze, który zakrywa blachę okazało się, że widać przez jakąś dziurę w ramie klapy końcówkę harmonijki , także tamtędy wyciągnąłem kabel, a potem to go podkleiłem tylko kawałkami taśmy do ramy żeby nie latał. Plastik go zakrywa idealnie. Na wysokości połowy klapy znowu była dziura "wolna", którą wprowadziłem kabel do klapy i tam gdzieś jest sobie zamocowany. W C-Maxie widać zamki, plecy klapy po zdjęciu tego plastikowego boczka.
Masę do kamerki wziąłem z masy lampki cofania, plusa przyprowadziłem od monitorka (kabel video miał dodatkową żyłę wtopioną).
Prowadząc kabel podsufitką nawet jej nie odkręcałem. Wyjąłem tylko lampki obie, zdjąłem górną część uszczelki klapy z tyłu. Kawałek kabla miedzianego 2.5mm² i zaczynając od kufra podążałem w stronę światła ;) Jak już zobaczyłem drut nad tylną lampką, to byłem praktycznie w domu. Bardzo dobrze w roli peryskopu sprawdza się telefon, jeśli tylko ma bardzo wysoko umieszczoną kamerę i lampkę LED, a nie "ksenonka". Testowałem już przy szukaniu kabli w samochodzie, zabudowach KG, skąd mi w zabudowanym kibelku woda cieknie.

marcink719
15-07-2013, 18:29
do czego podłączyliście zasilanie kamery? niestety nie włożyłem dodatkowego przewodu zasilającego razem z sygnałowym i teraz już nie chce znowu przeciągać przez cały samochód... a zarówno napięcie z oświetlenia tylnego jak i tablicy jest przy włączonym silniku zakłócone.

Skąd mogę wziąć napięcie, bez ciągnięcia aż do konsoli?

Jedyne dobre źródło jest w gnieździe zapalniczki w bagażniku ale nie wyłącza się po zamknięciu samochodu...Jaki jest czas działania tego gniazdka?

wrzoch
16-07-2013, 00:04
Ja mam z lampki zasilanie. Zero zakłóceń. Wsadź jakiś większy kondensator równolegle może wystarczy. Przy Dieselu nie powinno być zakłóceń bo niby z czego. Możesz też ze światła cofania pociągnąć, ale to też poprzez harmonijkę musisz przejść.

marcink719
16-07-2013, 08:57
no z lampki wnętrza jest bez żadnych zakłóceń tylko wyłączy się po dopiero 20 minutach po zamknięciu samochodu. A ze świateł cofania, tablicy rejestracji i wogóle ze świateł cały czas były zakłócenia nawet przy masie branej z chincha video albo z metalowego elementu. Tyle że podłączałem się do światła na klapie, tego na nadwoziu to nie. Ale to nie powinno być różnicy.
Mam jeszcze pytanie off-topic ale trochę związane z tematem. Mam stacje multimedialną roadrover podłączoną do gniazda fakra, ale po wyjęciu ze stacyjki kluczyka ekran gaśnie, urządzenie jest na podtrzymaniu tyle że dalej słychać wiatrak. Poprzedni właściciel sprzedał to jako uszkodzony na allegro, bo rozładowuje akumulator. Przypuszczam, że albo faktycznie ten typ tak ma, albo jest jeszcze jakiś dodatkowy pin z dodatkowej wiązki nie podłączony. Jednym z nich jest +12V. Czy on powinien być podłączony, aby zapewniał podtrzymanie, ale jednocześnie wyłączał urządzenie?

ampal
04-10-2013, 11:28
Mam pytanko: W kudze są dwie klapy bagażnika - jest jakiś sposób na przeprowadzenie kabli zasilających kamerę bez rozbierania plastików?

tedi_k
04-10-2013, 12:28
...jest jakiś sposób na przeprowadzenie kabli zasilających kamerę bez rozbierania plastików?

Więcej się namęczysz kombinując niż rozbierając plastiki klapy. Te akurat dają się demontować dość prosto.

marcink719
04-10-2013, 13:55
demontować tak, tylko dobrze założyć to już jest więcej zabawy... w galaxy po ponownym założeniu osłony trochę skrzypi jakby jeden haczyk nie był zamocowany.. no ale innej opcji raczej nie ma...tylko uważaj, żeby te haczyki nie wpadły do klapy bo będzie ciężko je później znaleźć

tedi_k
05-10-2013, 20:35
Nieco prostuję swoją wypowiedź... Dzisiaj zakładałem NXa z wejściem kamery cofania do Kugi kolegi dardon11 i okazuje się, że plastiki tej mniejszej klapy z szybą są nitowane nitami zrywalnymi! Szczęka mi opadła...
To zasadniczo zmienia złożoność montażu kamery do Kugi... Nie wiem jak jest z dostępnością takich nitów i jak je się "wypina"...

ampal
16-10-2013, 13:28
No to mamy problem...co ten Ford wymyślił - nitowane plastiki klapy

ampal
20-10-2013, 17:05
Racja....do bagażnika Kugi są dwie klapy (kto ma kugę to wie o co chodzi ) mała ma nitowane plastiki - to mały problem ponieważ można je rozwiercić. Tak też zrobiłem nity już nie trzymają ale pojawia się problem bo plastik na nitach nie trzyma ale blokuje go jeszcze coś od śrobka lub tyna szyba jest do niego przyklejona. Teraz mam problem: Radio sony wymontowane....w to miejsce kupiona nawigacja 7, kupiona kamerka, kupiona mapa gps i wszystko stoi rozebrana w garażu przez te plastiki. Kto montował/rozbierał plastiki w celu przeprowadzenia kabli od kamery cofania proszę o pomoc.

ampal
21-10-2013, 11:29
teraz jest bardziej profi look. Jeszcze nie zdjęta folia z wyświetlacza.
Kamerka mi zdechła (monitorek załatwiłem wcześniej). Monitorek nowy już jest - dwa wejścia video, aktywowane kiedy pojawi się na nich sygnał video.
Zdjęcie zrobione z pozycji mojej głowy. Monitor ma dość dobre kąty patrzenia (w przeciwieństwie do poprzedniego), dlatego nie musiałem go przechylać w stronę kierowcy (jak poprzedni). Kabelek przepuściłem bokiem przez zawias, a zasilanie kamerki i monitorka załącza się przez mikrostyk, który jednocześnie jest ogranicznikiem otwarcia tego lusterka, aby przynajmniej w pionie patrzeć prostopadle na monitor.
Jak już wymienię kamerkę, to pojawią się zdjęcia z widokiem z kamerki.

mam pytanie: Jak już masz obraz w kabinie to powiedz jak przeprowadziłeś kable od kamery przez tyną małą klapę - gdy odpowiesz jesteś gość ;)

boncio
21-10-2013, 15:05
Zauważ, że wrzoch ma C-maxa, a nie Kugę :one:

tedi_k
21-10-2013, 21:07
mam pytanie: Jak już masz obraz w kabinie to powiedz jak przeprowadziłeś kable od kamery przez tyną małą klapę - gdy odpowiesz jesteś gość ;)

Kolega dardon11 dał radę w Kudze - sam widziałem. Zrobił to bez rozbierania plastików "małej" klapy, więc przewody nie zostały puszczone przez przelotkę. Wszystko jednak działało i było szczelne. Proponuję napisać do kolegi o drobną fotorelację...

ampal
22-10-2013, 13:01
Zauważ, że wrzoch ma C-maxa, a nie Kugę :one:

...Więc czego szuka na forum kugi? Czemu ludzi wprowadza w błąd?

Bump: Kolega dardon11 dał radę w Kudze - sam widziałem. Zrobił to bez rozbierania plastików "małej" klapy, więc przewody nie zostały puszczone przez przelotkę. Wszystko jednak działało i było szczelne. Proponuję napisać do kolegi o drobną fotorelację...

...Niema możliwości puszczenia kabli zasilających kamerkę bez rozbierania małej klapy..... No.... chyba że kamerka nie jest zainstalowana w miejscu lampki oświetlenia tablicy rej.

wrzoch
22-10-2013, 18:14
Więc czego szuka na forum kugi? Czemu ludzi wprowadza w błąd?


Po raz to jest forum Forda, a nie Kugi.
Po dwa, to są bardzo podobne samochody, szczególnie w środku.
Po trzy nawet w Kudze są dwa rodzaje klap.

Zegary i radio mam z Kugi ;)

tedi_k
22-10-2013, 22:01
...Niema możliwości puszczenia kabli zasilających kamerkę bez rozbierania małej klapy..... No.... chyba że kamerka nie jest zainstalowana w miejscu lampki oświetlenia tablicy rej.

Tak jak napisałem - jednak kolega dał radę. Kamera była dokładnie w lamce podświetlenia tablicy. Proponuję jednak zagadnąć do kolegi, bo ja u niego montowałem tylko NXa z interfejsem video do podłączenia DVD oraz podłączałem koniec kabla z tej kamery do całego zestawu. Nie robiłem więc zdjęć, jak była okablowana kamera z tyłu...

MarSz
27-10-2013, 04:44
Ja podłączyłem kamerę w kudze I w małej klapie w miejscu lampki cofania.
Kabel przeprowadziłem w szczelinie między szybą a klapą.
Może nie jest to profesjonalne rozwiązanie ale uznałem, że efekt będzie lepszy niż rozrywać nity a potem kombinować.

Dwa przewody udało się bez problemu tak wcisnąć, że ich nie widać - trzeba się dobrze przyglądać by je zobaczyć.

Idą pod plastik u dołu klapy, a u góry (jak już przejdą przez tą rynienkę pod szybą) wchodzą w miejscu, gdzie jest peszel z wiązkami do samochodu.

Bałem się początkowo, że woda mi będzie z tego powodu jakość płynąć po karoserii lub klapie ale mimo obecności przewodu i tak sobie wszystko fajnie spływa.

Początkowo jak robiłem przymiarki to miałem zamiar ten kabel tam wkleić jakimś klejem ale udało mi się go tak ułożyć, że się idealnie klinuje w rynience i nic nie wychodzi - nawet wyjęcie go nie będzie łatwe.

I dobrze zrobiłem, bo prawdopodobnie niebawem będę wyciągał kamerkę i prowadził okablowanie od nowa - chcę zmienić zasilanie kamery by nie było ze światła cofania a z parktronika - czyli by włączała się na wstecznym (jak do tej pory) lub bym mógł ją włączyć przyciskiem włączającym cały system (zarówno przód jak i tył) pomiędzy fotelami.

ampal
29-10-2013, 20:42
Po raz to jest forum Forda, a nie Kugi.
Po dwa, to są bardzo podobne samochody, szczególnie w środku.
Po trzy nawet w Kudze są dwa rodzaje klap.

Zegary i radio mam z Kugi ;)


Ten temat akurat dotyczy tylko kugi...gdzie podobieństwo????nawet cena kugi jet dwa razy większa.

wrzoch
29-10-2013, 21:59
Ten temat akurat dotyczy tylko kugi...gdzie podobieństwo????nawet cena kugi jet dwa razy większa.

Nie będę polemizował z kimś kto ma silnik TDI w Kudze.

A co do cen, to sprawdź, bo prawdopodobnie źle cię w szkole nauczyli mnożyć przez dwa.

tedi_k
31-10-2013, 11:22
Ten temat akurat dotyczy tylko kugi...gdzie podobieństwo????nawet cena kugi jet dwa razy większa.

Szanowny Kolego - jedyną rzeczą specyficzną dla Kugi jest poprowadzenie kabelka kamery przez małą klapę. I co do tego się zgadzamy. Cała reszta dotycząca elektroniki jest dokładnie taka sama. No i cena akurat tu nie ma zupełnie żadnego znaczenia...:p

ampal
03-04-2014, 16:29
...i nadal, do dziś nikt nie napisał....(pewnie nikt nie wie) w jaki sposób przeprowadził kable od kamery cofania zamontowanej w miejscu lampki oświetleniowej rejestrację :) - ja się dowiedziałem i wam powiem: najważniejszą rzeczą jest zdemontowanie klapy z zawiasów, a potem to banał. Pozdrawiam.

eclipse
03-04-2014, 17:46
A..aaah ..ależ doskonała wyczerpująca w pełni satysfakcjonująca wypowiedż .:wink:

tedi_k
03-04-2014, 20:36
...najważniejszą rzeczą jest zdemontowanie klapy z zawiasów, a potem to banał. ...

Wypowiedź w rodzaju:
Pytanie: Jak być szczęśliwym i bogatym?
Odpowiedź: trzeba tylko wygrać 25mln w lotto:diabelek: Reszta pójdzie z górki...

BTW - aby zdjąć klapę z zawiasów trzeba rozpiąć wiązki i odłączyć "słoniki" - jak? No oczywiście trzeba zdjąć do tego plastikowe tapicerki obu klap! Jak ? No niestety tego nie wiemy...:wink::one:

adamjoker
06-06-2020, 21:20
Łopata w garść i odkopuję temat ;-)
Czy ktoś demontował plastiki małej klapy rozwiercając nity i montował to ponownie? Chciałbym sobie wymienić przycisk otwierania klapy na taki z kamerką, ale nie wiem jak wymontować ten chol.....ny przycisk. Próbowałem go podważyć, ale to nic nie dało, tylko się poluzował i teraz mi koleboce jak błotnik w rowerze ;-(
Ktoś, coś?
Chodzi mi o te nity obok przycisku otwierania klapy i pozostałe poza kadrem.
https://forum.fordclubpolska.org/picture.php?albumid=1859&pictureid=9738
Tu jest opis demontażu, ale nie jestem pewien czy to by się udało w przydomowym garażu rekami laika ;-))
Demontaż przycisku (http://www.fokuman.com/upper_liftgate-581.html)

adamjoker
16-06-2020, 19:54
Nikt nie demontował tego plastiku? Nikt nie wymieniał przycisku otwierania klapy?