Zobacz pełną wersję : Jak zamontować grzałkę w silniku escort, fiesta, focus, mondeo zetec - fotorelacja


darnel
30-01-2013, 21:36
Cel jest taki, aby podgrzany wstępnie silnik zużywał w zimie mniej paliwa, miał łatwiejszy rozruch. Efekt uboczny - ciepłe powietrze zaczyna dmuchać krótko po uruchomieniu silnika. Ja kupiłem podstawowy zestaw firmy DEFA (dystrybuuje ją w Polsce firma Inter Cars). Podstawowy, czyli grzałka+ kabel od grzałki do zderzaka+kabel od zderzaka do sieci, dodatkowo na allegro za jakieś 20-30zł chiński ;) elektroniczny programator do programowania czasu włączenia grzałki. Zestaw DEFA można rozbudować o prostownik do ładowania akumulatora, sterownik, ogrzewanie wnętrza... Może kiedyś wzbogacę. Teraz jest wersja grzałka only ;)Grzałka zamontowana w ten sposób może być tak w silniku 1,6 jak 1,8, w escorcie, fiescie, mondeo jak i w focusie no i w innych autach wożących tegoż zetec-a pod maską. Czynność ta jest właściwie prosta, jeśli się człowiek odpowiednio przygotuje. Ja z pomocą usera Assan, byłem przygotowany dobrze. Mój sposób postępowania opracowałem po dokładnych wskazówkach Assana (kto takie coś produkuje, co kupić, jak zamontować) za co też przy okazji dziękuję. Kolejność postępowania - spuszczenie płynu z układu chłodzenia, demontaż zaślepki- kapsla z bloku, montaż grzałki, montaż kabli i gniazda, uzupełnienie instalacji płynem. Potrzebne narzędzia ograniczone sa do minimum i każdy majsterkowicz takie ma - wyjdzie w relacji fotograficznej co jest niezbędne. Zaczynamy:

darnel
30-01-2013, 22:03
Do montażu grzałki potrzebny jest kanał/najazd lub jakikolwiek sposób podniesienia auta na taką wysokośc aby pod niego się wsunąć i tak wsuniętym manipulować narzędziami jeszcze pod spodem - ja nie miałem kanału, najazdu, więc... wariant C ;) Przy okazji trzeba indywidualnie wybrać miejsce montażu gniazda - ja wybrałem atrapę w zderzaku a że nie da się tam zrobić otworu o wymiarach gniazda, zrobiłem dwie plastikowe podkładki o grubości 3mm każda. A więc: kupujemy grzałkę, podnosimy auto, szukamy zaślepku w bloku silnika. Znajduje się ona pod kolektorem dolotowym na wysokości cylindra nr2 (cylindry liczy się od strony paska rozrządu

darnel
30-01-2013, 22:06
Zlokalizowaliśmy już zaślepkę, płyn spuszczony. Bierzemy tępe i krótkie narzędzie, mały młoteczek i delikatnie uderzamy w zaślepkę, tak aby ją górą wbić a dołem się wysunęła nam na tyle aby złapać w szczypce i ją wyciągnąć. Uważamy, żeby jej nie wbić do bloku :D . Ja delikatnie pukałem (mało tam miejsca i ciężko byłoby mocno uderzyć ), pukałem i obserwowałem...

darnel
30-01-2013, 22:14
Trzeba obserwować, czy zaślepka wychodzi w stronę bloku tylko górą - tak było , widać na jednej z fotek jak wędruje górą w głąb bloku. Dołem się wysuwała ( nie da się tam zajrzeć, trzeba pomacać palcem ), więc było OK! Dalej - wyciągamy zaślepkę, czyścimy gniazdo otworu (ja użyłem papieru ściernego o granulacji 400), smarujemy czymś tłustym i umieszczamy grzałkę w bloku, po uprzednim odkręceniu nakrętki ściskającej prawie maksymalnie. Grzałkę umieszczamy w bloku tak, aby wystająca "fajka" wskazywała godzinę między 9 a 11 - bardzo ważne!!!

darnel
30-01-2013, 22:27
Dokręcamy nakrętkę M6 (klucz 10 mm) tak, aby zacisnąć grzałkę w bloku. Nie dokręcamy mocno! Uszczelnienie jest na obwodzie a nie czołowe i siła dokręcania nie ma tu znaczenia. W instrukcji jest podane bodaj 6 Nm. To mało. Jeśli pojawi się opór pod kluczem - lekko dokręcić jeszcze max 1 obrót i wystarczy. Nie martwcie się, to że grzałka daje się z lekkim oporem nadal obracać (tak między godziną 9 a 11) nie jest niczym złym. Tak ma być. Po dokręceniu grzałki, robimy otwór na wtyczkę kabla zasilającego grzałeczkę w zderzaku - gdzie kto chce ( ja w atrapie chłodnicy zrobiłem - dyskretne) i zabieramy się za prowadzenie przewodów. Przewodu od grzałki do wtyczki w zderzaku w przypadku umiejscowienia wtyczki na środku szerokości zderzaka, jest dosłownie na styk. Koniecznie należy podłączyć przewód uziemiający - odstaje od grzałki. Gdzieś do bloku silnika . Ja dałem do głowicy, obok bagnetu - jak na fotce.

darnel
30-01-2013, 22:36
Na koniec wpinamy kabelek do sieci i cieszymy się szybkim przyrostem temperatury ;) Koszt jest stosunkowo niewielki - do tego modelu silnika, grzałka 180 zł a kable 130 zł. Za kabelki drogawo jak na same kabelki no ale trzeba przyznać że sprawiają wrażenie bardzo solidnych , mają pancerz no i pasujące gniazda do wtyczek w grzałkach ;). W czasie mrozów sięgających w nocy -12 stopni, zegar ustawiony miałem tak aby włączał się 2 godziny przed wyjazdem. Po około 100-200 metrów czułem ciepłe powietrze z nawiewów - silniczkowi było cieplutko. Grzałka, jak zmierzyłem pobiera tyle ile deklaruje producent - 600W, czyli grzanie przez 2 godziny to koszt około 60-80 groszy. Nie wiem, czy napisałem o wszystkim o czym powinienem, ale w razie potrzeby pytajcie. Mam nadzieję, że relacja się przyda ;) Powodzenia

bongo
31-01-2013, 08:20
Bardzo fajna fotorelacja. Na pewno się przyda :one: Niestety mnie to nie dotyczy gdyż mieszkam w bloku na 9 piętrze i podgrzewanie autka przy użyciu prądu z sieci nie wchodzi w grę:?
Ale przeglądając ceny tych "farelek" do ogrzewania wnętrza to muszę przyznać, że firma Defa liczy sobie jak za woły.
Farelkę małych rozmiarów (na 230V) można kupić na Alledrogo za 60zł (wym. 175/145/90mm). Wiec może pomyśl o takim rozwiązaniu, gdy będziesz chciał dodatkowo ogrzewać wnętrze autka:)
O, tu jest link: http://moto.allegro.pl/grzejnik-samochodowy-farelka-nagrzewnica-600-1250w-i2967975964.html

felicjan-f1
06-02-2013, 21:41
Brawo naprawdę świetna fotorelacja. Farelkę z linku bałbym się zostawić włączoną w domu a co tu mówić, pozostawioną w aucie zamkniętym na noc.
Mam założone własnoręcznie grzanie postojowe i tylko tego typu rozwiązaniom bym zaufał.
Farelka za 60zł to nie będzie dobre rozwiązanie, bo wentylator który się w niej stopi kosztuje pewnie z 15zł:shock:..Niestety za jakość się płaci, a to do jakościowo dobrych raczej nie należy.

bongo
07-02-2013, 08:14
Farelkę z linku bałbym się zostawić włączoną w domu a co tu mówić, pozostawioną w aucie zamkniętym na noc.


Taką farelkę włącza się przed podróżą (przy pomocy np. gniazdka czasowego), a nie trzyma włączoną przez całą noc. W domu używam farelki z Tesco za 30zł w łazience (ponoć kiedyś był jakiś problem i kaloryfera brak-farelka to jedyne ogrzewanie). Włączana jest kilka razy dziennie na kilkanaście minut i złośliwa franca jakoś nie chce się spalić od 4lat:p
Ponadto popaliłem już nie jedna farelkę i to nie jest tak jak na filmach - pyk i pożar... Gdyby tak było to połowa ludzkiej populacji zginęłaby w pożarach:?
Gdy farelka się przepala to jest smrodek, troszkę czarnego dymu i koniec.
Nikogo na nic nie chcę namawiać. Uważam po prostu, że kupowanie farelki za 200zł i za kolejne 100zł specjalnego kabla długości aż 1,5m, a i nie zapomnijmy o gniazdku (przejście ze standardu DEFA na zwykłe gniazdko) za 70 dych co łaska, to po prostu przegięcie bagiety:shock:
Za grzałkę silnika można zapłacić (a nawet przepłacić), ale za farelkę...:?
No ale nic to. Nie psujmy koledze fotorelacji.

AKuba
24-11-2013, 04:22
Nie wiem, czy napisałem o wszystkim o czym powinienem, ale w razie potrzeby pytajcie.
Na czym polega to uszczelnienie nakrętką? (nie ma strachu,że sie rozszczelni lub wypadnie?
Czy nie wiesz czy w kontakcie z b gorącą grzałką nie zachodzi jakaś degradacja płynu chłodzącego?
Jaką pozycję lub temperaturę wskazuje na tablicy rozdzielczej po godzinie grzania ?
Czy rozruch jest łatwiejszy i początkowe obroty niższe?
Ciecz się miesza w obrębie bloku czy węże i chłodnica też są ciepłe?

darnel
25-11-2013, 21:15
Ad1. - na pierwszej fotce fotorelacji masz wizerunek grzałki z tym właśnie mocowaniem . Na czym polega to uszczelnienie nakrętką? Niczego takiego nie ma. Zaciska się szpilkę nakrętką ale uszczelnienie jest po obwodzie o-ringiem. W bloku silnika rozpręża się mocowanie przy dokręcaniu a uszczelka wchodzi w otwór. Nie ma szans, żeby wypadło. Musiałby się blok silnika ukruszyć :D
Czy nie wiesz czy w kontakcie z b gorącą grzałką nie zachodzi jakaś degradacja płynu chłodzącego? Jeżeli w kontakcie z gorącym blokiem silnika taka degradacja nie następuje, to czymże jest ta nasza mała grzałeczka??;) Absolutnie jestem pewien, że nic płynowi nie grozi.
Jaką pozycję lub temperaturę wskazuje na tablicy rozdzielczej po godzinie grzania ? W temperaturze na zewnątrz około 5 stopni in plus, na desce zobaczysz wskazówkę schodzącą z białego polaCzy rozruch jest łatwiejszy i początkowe obroty niższe Tak, a obroty niższe , jeśli silnik ładnie dogrzejesz. Jeśli nie da rady, bo za zimno to obroty spadną po krótkim czasie pracy, nie tak jak zwykle bywa, po długotrwałym dogrzewaniu
Ciecz się miesza w obrębie bloku czy węże i chłodnica też są ciepłe? Ciecz miesza się w małym obiegu. Węże do nagrzewnicy są ciepłe, do chłodnicy - zimne. Tak ma być

witek777
25-11-2013, 21:21
jaka powinna byc grzalka do forda escorta 18 td

Bump: jaka grzalka ford escort 18 td

Bump: jaka grzalka ford escort 18 td

darnel
26-11-2013, 21:40
Nie wiem. Dystrybutor Ci dobierze.

piters619
28-11-2013, 20:18
jaka powinna byc grzalka do forda escorta 18 tdtu znajdziesz typ grzałki
http://www.kompletacje.intercars.com.pl/defa/

vielkijanusz
18-12-2013, 19:33
Witam, ponieważ mondeo (1,8td) przestało ostatnie dwie zimy w oczekiwaniu na odwilż zakupiłem dzisiaj ww. grzałkę i zamierzam ją zamontować, ale chce się upewnić jedną rzecz: w instrukcji miejsce zamocowania grzałki oznaczono jako H3 - czy to będzie ten brok oznaczony niebieskim kółkiem, czy może wyżej przy kablu od świec żarowych?

darnel
20-12-2013, 22:56
Kurczę nie wiem. W instrukcji dołączonej do mojej grzałki był tez rysunek. Do Twojej nie ma?