Zobacz pełną wersję : [1,8 D i TD] Jak sprawdzic zawor N75
Czy ktos wie jak mozna sprawdzic zawor N75, ten przy zbiorniczku do spryskiwaczy.
Jeden z wezykow idacych od niego jest w obudowie filtra powietrza i ten wezyk powinien ssac powietrze a tego nie robi; moze to pompa podcisnieniowa ?
leszek69 02-04-2013, 23:27 Witam majdan nie wiem jak w endurze , ale jak masz odpięty EGR to na kija ten zawór na dobrą sprawę to żeby sterownik pompy nie zgłupiał to we wtyczkę wlutować opornik o podobnej wartości jak cewka tego zaworu i tyle .
I nie jest to żadna pompa podciśnienia toto jest podpięte trójnikiem pod wacupompę i z tego co zauważyłem to kradnie podciśnienie przez co serwo hampli gorzej działa .
sprawdzone organoleptycznie miałem kiedyś przypadek że byłem holowany i przez pukanie tego zaworka szybko znikło wspomaganie hamulców jakież było moje zdziwienie jak mocno trza cisnąc w pedał żeby się krypa zatrzymała :0
A wracając do tych wężyków to nie jest tak są tam trzy jeden do filtra powietrza , drugi do trójnika na przewodzie wacu a trzeci do EGR-a i działa to tak że raz łączy przewód podpięty do membrany EGR z podciśnieniem wtedy pociąga trzpień a potem łączy z atmosferą czyli z tym wężykiem na filtrze przez co trzpień się cofa i zamyka dopływ spalin.
Witaj, to znowu ty
>ale jak masz odpięty EGR to na kija ten zawór na dobrą sprawę to żeby sterownik pompy >nie zgłupiał to we wtyczkę wlutować opornik o podobnej wartości jak cewka tego zaworu i >tyle
egr mam zaslepiony a z opornikiem to pierwsze slysze
>I nie jest to żadna pompa podciśnienia toto jest podpięte trójnikiem pod wacupompę
no wiem ze to nie jest pompa podcisnieniowa tylko elektrozawor sterujacy podcisnieniem doladowania, pompa podcisnienia to pompa vacum
> i z tego co zauważyłem to kradnie podciśnienie przez co serwo hampli gorzej działa
jednak mam chyba sprawna pompe podcisnienia bo inaczej to wlasnie hample by nie dzialaly tak jak powinny
>A wracając do tych wężyków to nie jest tak są tam trzy jeden do filtra powietrza
no wlasnie i ten od obudowy filtra powietrza powinien zasysac powietrze (tak kiedys mialem), obecnie nic nie ciagnie ten przewod
>drugi do trójnika na przewodzie wacu a trzeci do EGR-a i działa to tak że raz łączy przewód >podpięty do membrany EGR z podciśnieniem wtedy pociąga trzpień a potem łączy z >atmosferą czyli z tym wężykiem na filtrze przez co trzpień się cofa i zamyka dopływ spalin
mniej wiecej wiem jak to dziala bo znalazlem fajny artykul o turbinach i wlasnie tam jest ten caly uklad z pompa vacum, egr, N75, i inne bajery.
ministerq 03-04-2013, 11:18 no wiem ze to nie jest pompa podcisnieniowa tylko elektrozawor sterujacy podcisnieniem doladowania
A od kiedy to w Escortach TD są takie rzeczy? To jest tylko w silnikach z turbo ze zmienną geometrią.
Czyli co? Można ten zaworek wywalić, razem z trójnikiem kradnącym podciśnienie wacum pompie, oraz wężykiem wpiętym w obudowę filtra? Tylko trzeba by wtyczkę oszukać opornikiem, tak? Czy może nawet tego nie trzeba robić:?:
PS. W tym aucie jest od cholery zbędnych cudów. Jakby tak wszystko powypieprzać, to auto odchudziłoby się o ładnych parę kilogramów:?
ministerq 03-04-2013, 13:55 Czyli co? Można ten zaworek wywalić, razem z trójnikiem kradnącym podciśnienie wacum pompie, oraz wężykiem wpiętym w obudowę filtra? Tylko trzeba by wtyczkę oszukać opornikiem, tak? Czy może nawet tego nie trzeba robić
Można wywalić i się niczym nie przejmować.
PS. W tym aucie jest od cholery zbędnych cudów. Jakby tak wszystko powypieprzać, to auto odchudziłoby się o ładnych parę kilogramów
Dlatego ja mam TD który nie posiada tych wszystkich niepotrzebnych pierdół, i jeździ lepiej niż zdrowa seria. ;)
>A od kiedy to w Escortach TD są takie rzeczy? To jest tylko w silnikach z turbo ze zmienną >geometrią.
I tu sie mylisz. Doczytaj sobie, tu sa te zawory i opis jak to dziala
Endura ma wlasnie taki bajery w celu lepszego osiagniecia wydajnosci
http://portal.promoto.eu/news/487-nedostatek_v_konu_motoru_chyba_turbodmychadla_st_4 _
A co do zmiennej geometrii to poszukaj sobie na tej stronie czesci 6, tam jest o zmiennej geometri lopatek
ministerq 03-04-2013, 21:21 I tu sie mylisz. Doczytaj sobie, tu sa te zawory i opis jak to dziala
Weź z łaski swojej zrób nura do komory swojego escorta, i wskaż proszę sobie i nam, czy posiadasz takie ustrojstwo.
Wszystkie endury mają zwykłe turbiny z zaworem upustowym wastegate sterowanym nadciśnieniowo (ciśnieniem doładowania z turbiny).
leszek69 03-04-2013, 23:30 Noo cudów to rzeczywiście jest zbędnych w piiip .
Ministerq powiedz Ty chyba jeździsz TD z pompą boscha od wollnossaka ?
Jak to lata ?
Bo widziałem na szrocie od citroneli chyba ZX-sa pompę boscha czy rozmiar kołnierza i rozstaw śrub to są znormalizowane ?
Czyli mechanicznie od PSA spasi do Forda?
Bo mnie ten lucas już qr...i a tak miałbym na czarną godzinę .
A największym zbędnym cudem jest immo , bo kto takiego dziadka porwie CO!?
ministerq 04-04-2013, 04:43 Jak to lata ?
Lepiej niż seria. Na turbinie z mondeo mk2 (T2) dał 94KM/215Nm, na turbinie z Iveco (T25) dał 105KM/234Nm.
Pompa od wolnossaka diesla, boscha przypasuje bez problemu do endury, ale trzeba podkręcić maksymalnie dawki, dobrze ustawić na kole pasowym, i prawdopodobnie również zmienić wtryski - na lucasowych będzie chodzić, ale gorzej.
Jak ktoś chce, to mogę opisać dokładnie co i jak zrobić.
Pompa od citroena powinna podpasować - jeśli wejdzie w kołnierz, ale to by trzeba było najpierw zmierzyć.
Można wywalić i się niczym nie przejmować.
Ok, tak myślałem, bo chyba ta wtyczka wpięta w to ustrojstwo nie zbiera sygnałów dla modułu sterującego, tylko moduł sterujący wysyła sygnały do niej (czyli do tego zaworu).
Czyli co? Ten zaworek, i przewody od zaworu do obudowy filtra, EGR-a i do trójniczka na przewodzie podciśnienia wacum pompy wywalam. Trójnik i dziurkę w obudowie filtra zaślepiam. I lżejszy o pare deko jeżdżę dalej, tak:?: :D
PS. Pół roku temu odkryłem dziurę w wężu powietrza (łączącego filtr powietrza z turbiną). Przez długi czas nie mogłem znaleźć takiej rury (do wersji 70KM nie jest to takie łatwe). Wówczas zastanawiałem się czy nie wstawić filtra stożkowego (choć ponoć to nie najlepszy pomysł) lub nie wymienić w ogóle obudowy filtra na taką z wolnossaka, a przewód powietrza jakoś spreparować. Wówczas mógłbym się pozbyć przepływomierza (który też jest mi tak potrzebny...:> ). Jednak pozostawała kwestia tego wężyka w obudowie filtra... Kurcze, to auto nie przestanie mnie nigdy zadziwiać:D
ministerq 04-04-2013, 07:43 Ok, tak myślałem, bo chyba ta wtyczka wpięta w to ustrojstwo nie zbiera sygnałów dla modułu sterującego, tylko moduł sterujący wysyła sygnały do niej (czyli do tego zaworu).
Dokładnie tak.
Czyli co? Ten zaworek, i przewody od zaworu do obudowy filtra, EGR-a i do trójniczka na przewodzie podciśnienia wacum pompy wywalam. Trójnik i dziurkę w obudowie filtra zaślepiam. I lżejszy o pare deko jeżdżę dalej, tak
Dokładnie :) Ja tak dokładnie właśnie mam.
Wówczas zastanawiałem się czy nie wstawić filtra stożkowego (choć ponoć to nie najlepszy pomysł)
Ja u siebie będę wstawiał stożek, ale będę go obudowywał w miejscu po zbiorniczku sprysków. Stożek nie jest zły, ale zapodany nie tam gdzie trzeba będzie zbierał ciepłe powietrze z komory (co zmniejszy osiągi), lub po prostu będzie generował hałas (oryginalna pucha powietrza również wygłusza silnik).
Dzięki ministerq za odpowiedź:one:
Teraz, aż korci mnie, żeby coś poprzerabiać. Generalnie puki co mam już nowy wąż powietrza (używka w miarę dobrym stanie). Za fabrycznie nowy trzeba dać 259zetag:galy Generalnie stożek chciałem wsadzić, gdyż nie miałem czym zastąpić rury powietrze. Zastanawiałem się, czy nie wsadzić stożka bezpośrednio na turbinę. Powietrze nie byłoby zbyt chłodne, ale za to droga jaką miałoby pokonać do komory spalania byłaby ekstremalnie krótka bez "zawijasów", przewężeń i innych przeszkód=brak oporów/strat. Za to pewnie hałas byłby nie do zniesienia:p
Puki co mam układ oryginalny, ale chciałbym wywalić przepływomierz i EGR. Dzięki temu uzyskałbym mniejsze opory przepływu strugi powietrza do silnika. Dodatkowo auto schudłoby znowu o parę deko (taki przepływomierz, czy egr są dość ciężkie).
ministerq 04-04-2013, 14:01 Zastanawiałem się, czy nie wsadzić stożka bezpośrednio na turbinę. Powietrze nie byłoby zbyt chłodne, ale za to droga jaką miałoby pokonać do komory spalania byłaby ekstremalnie krótka bez "zawijasów", przewężeń i innych przeszkód=brak oporów/strat.
Tak, ale tam podczas pracy silnika robi się naprawdę bardzo ciepło - to co byś zyskał na braku przewężeń i zawijasów, straciłbyś z nawiązką przez temperaturę.
Puki co mam układ oryginalny, ale chciałbym wywalić przepływomierz i EGR. Dzięki temu uzyskałbym mniejsze opory przepływu strugi powietrza do silnika.
EGR polecam wykręcić, i dziurę zaspawać bezpośrednio na kolektorze wydechowym. Wiem że można zaślepkę wstawić, ale jak ktoś ma dostęp do spawarki, to jest to jedynie słuszna droga moim zdaniem - przynajmniej nie będzie drogi powrotnej do tego pos****** pomysłu ekologów. ;)
>Weź z łaski swojej zrób nura do komory swojego escorta, i wskaż proszę sobie i nam, czy posiadasz takie ustrojstwo
W/g tego linka
http://portal.promoto.eu/news/487-ne...mychadla_st_4_
1 - to wiadomo
2 - wastegate czyli zawor upustowy turbiny
3 - to jest wlasnie to cos z trzema kroccami na weze i gniazdem na kostke. Znajduje sie to po prawej stronie komory silnika przy zbiorniczku spryskiwaczy
4 - pompa podcisnienia to pompa ktora jest wkrecona w glowice silnika po prawej stronie (przeciwnej jaj rozrzadu) od przodu. Ma za zadanie wytworzyc podcisnienie na hamulce, zawor egr, itd.
Moze u ciebie nie ma tego ?
>Wszystkie endury mają zwykłe turbiny z zaworem upustowym wastegate sterowanym >nadciśnieniowo (ciśnieniem doładowania z turbiny)
i czesciowo wastegate wspomagane jest rowniez przez to cudo.
"Silniki samochodów osobowych i dostawczych wyposażone są zawsze w turbosprężarki sterowane. Ze względu na rodzaj układu regulacji ciśnienia doładowania turbosprężarki możemy podzielić na:
turbosprężarki z zaworem upustowym (tzw. „waste gate”)
turbosprężarki z układem zmiennej geometrii turbiny"
http://portal.promoto.eu/news/367-nedostate_n_v_kon_motoru_je_na_vin_p_epl_ovac_turb odmychadlo_2_d_l_
Tak, ale tam podczas pracy silnika robi się naprawdę bardzo ciepło.
EGR polecam wykręcić, i dziurę zaspawać bezpośrednio na kolektorze wydechowym. Wiem że można zaślepkę wstawić, ale jak ktoś ma dostęp do spawarki...
No własnie z tym jak tam jest ciepło to trzeba by by sprawdzić. Wlot do turbo jest dość nisko osadzony, a od spodu (między kołyska, a silnikiem) dość mocno dmucha. Co umyję sobie komorę silnika, to po pierwszym deszczu ściana grodziowa jest cała zasyfiona. Prawdopodobnie filtr musiałby mieć jakąś osłonę przed drobinami błota i wody poderwanymi z drogi.
Ale ogólnie masz rację, że mogłoby nie być zbyt efektywnie. Taki patent rozważałem jako taką awaryjna alternatywę, gdyż nie mogłem nigdzie tego węża powietrza znaleźć (nowy kosztuje 259zł), a spreparowanie go z kolanek, złączek i zwężek tuningowych kosztowałoby już w ogóle z 500zł:shock:
Właśnie z tym EGR-em mam problem bo nie wiem czym go zastąpić:? Na kolektorze ssącym jest dość potężny kołnierz/rant. Nie wiem jak to ugryźć. A jak chodzi o spawanie, to może być lipa. Dlatego zastanawiałem się nad zaślepką. Tylko z czego ją wykonać z jedno czy pieciozłotówki:?::?::D
PS. majdan, chyba ministerq chodzi o to, że napisałeś iż ciśnieniem doładowania steruje elektrozawór. A w naszych silnikach ciśnienie doładowania sterowane jest nadciśnieniem z turbiny i nie ma tan żadnego elektrozaworu...
ministerq 05-04-2013, 09:51 majdan, zamiast posiłkować się jakimiś linkami, weź po prostu zerknij jak to masz u siebie zrealizowane. Stawiam skrzynkę piwa, że przy turbo masz jeno wężyk spinajacy wastegate z turbiną, i żadnych innych kombinacji z podciśnieniem.
Bump: Właśnie z tym EGR-em mam problem bo nie wiem czym go zastąpić Na kolektorze ssącym jest dość potężny kołnierz/rant. Nie wiem jak to ugryźć. A jak chodzi o spawanie, to może być lipa. Dlatego zastanawiałem się nad zaślepką. Tylko z czego ją wykonać z jedno czy pieciozłotówki
Ja rozważałem wycięcie zaślepki z blaszek z inpostu ;) Masywna, na pewno jej nie przepali. Nie polecam patentów z puszkami po piwie. ;) Jakby co, to mogę służyć spawarą, a mieszkamy stosunkowo niedaleko od siebie.
Ja rozważałem wycięcie zaślepki z blaszek z inpostu ;) Masywna, na pewno jej nie przepali. Nie polecam patentów z puszkami po piwie. ;) Jakby co, to mogę służyć spawarą, a mieszkamy stosunkowo niedaleko od siebie.
Nie no, blaszka z puszki po piwie przeżyłaby prawdopodobnie z tydzień czasu. Też myślałem nad blaszkami i InPost-u, ale tu znowu problem żeby ją wyciąć:? Dlatego na poważnie rozważam system monetarny:p Monety nie zjara, ani nie wydmucha. Tylko trzeba znaleźć odpowiedni nominał/rozmiar + oryginalna opaska (ta która trzyma tę harmonijkową rurkę od EGR-a).
Dzięki za propozycję:one: Od bidy mogę poprosić kolegę mechanika z mojej rodzinnej miejscowości, jak będę u rodziny w odwiedzinach, żeby mi pospawał. Ale dostęp jest kiepski więc zabawa z migomatem musiałby być również wsparta jakąś zaślepką (wydaje mi się, że jest zbyt dużo materiału do "nadlania").
Tak czy siak największy zgryz będzie w tym co wstawić w miejsce EGR-a - jak połączyć turbinę z kolektorem ssącym:?
PS. Turbina w wersji 70KM jest nieźle skitraszona przez projektantów - miedzy innymi dziura na wylot spalin do EGR-a jest na "ślimaku" gorącej części turbiny. Przez co ruch wirowy spalin na łopatkach turbiny jest zaburzony.
stasio392 05-04-2013, 18:36 koledzy, czy ten N75 jest też w mondeo (endura de) bo mam coś podobnego wyglądem między kielichem amora a podszybiem i toto wydaje bardzo wkurzające dźwięki, też bym to wyrzucił ale nie bardzo wiem czy mogę, czy nic nie spieprzę odłączając to ??
Endura-de w mondeo mam taki sam silnik co escort ale niektore rzeczy moga byc umiejscowione w innch miejscach. Pstryknij fote to zobaczymy.
stasio392 06-04-2013, 14:43 takie coś, jeden wężyk do serwa, drugi do EGR, no i ten z góry do filtra powietrza
Mam to samo, jest to ten czujnik o ktorym piszemy
stasio392 06-04-2013, 17:16 tzn. przynajmniej u mnie jest tak jak pisze ministerq, westgate spięte z turbiną bez wężyka do zaworka N75, żegnaj zaworku N75 już się nie zobaczymy :)
ministerq 06-04-2013, 18:18 żegnaj zaworku N75 już się nie zobaczymy
Tylko nie zapomnij o zaślepieniu egr ;)
Tylko nie zapomnij o zaślepieniu egr ;)
A czemu kolega ma zaślepiać EGR:?: Myślałem, że jeśli wywali ten zawór (N75) i wszystkie trzy wężyki (również ten od EGR-a) to EGR nie będzie działał i będzie bezprzerwy zamkniety... Czy nie tak?
PS. Ja mam tak u siebie, że w wężyk od EGR-a mam wsadzoną śrubkę jako zaślepkę. Ale ona nie jest dla EGR-a tylko aby nie zaburzać pracy wacum pompy.
ministerq 07-04-2013, 19:27 będzie bezprzerwy zamkniety... Czy nie tak?
Licho nie śpi. ;)
stasio392 08-04-2013, 16:18 EGR to 5 lat temu zaślepiłem i w ubiegłym roku sprawdzałem jak to się trzyma, muszę powiedzieć że blaszka z puszki po tunczyku w sosie własnym doskonale się spisuje przez 50tys km :)
EGR to 5 lat temu zaślepiłem i w ubiegłym roku sprawdzałem jak to się trzyma, muszę powiedzieć że blaszka z puszki po tunczyku w sosie własnym doskonale się spisuje przez 50tys km :)
No to niezła pucha musiała być:p A gdzie dokładnie masz tę zaślepkę wstawioną - bliżej kolektora ssącego, czy kolektora wydechowego?
Taka blacha z puszki to chyba raptem niecały milimetr grubości ma...:shock: A w internecie sprzedawcy zaślepek wciskają takie co 4mm mają.
ministerq 09-04-2013, 08:25 No to niezła pucha musiała być
Wbrew pozorom nie. Pamiętajmy o tym że spaliny mimo wszystko mają ujście, a zaślepka pełni funkcję małej ścianki bocznej.
stasio392 09-04-2013, 10:51 zaślepiłem tam gdzie ta miedziana rurka wchodzi do kolektora wydechowego, początkowo na próbę jaki będzie efekt no i tak już zostało bo znikła turbo-dziura
stasio392 09-04-2013, 12:56 Licho nie śpi.
no waśnie,nie śpi, tak jak się pożegnałem z zaworkiem tak go przywitałem ponieważ pod serwem jest kolejny trójnik który daje podciśnienie do sterowania klapami nawiewu :( tak więc w mondeo N75 musi być podłączony (a w moim przypadku dodatkowo odgłos trąbki z odpustu pod maską pozostaje)
ministerq 09-04-2013, 13:47 A, widzisz - klima. Tyle że to dziwne jest, bo w escorcie u mnie to podciśnienie jest po prostu podpięte do grzybka sterowania nawiewem bez żadnych zaworów.
stasio392 09-04-2013, 14:23 to w takim razie sprawdzę czy będzie wszystko ok jak pominę N75 a podciśnienie do sterowania nawiewem wezmę z trójnika przed serwem, tego od pompy wakum
no i po ptokach :D bez N75 nie działa sterowanie ogrzewaniem, wniosek- zawór N75 w mondeo MK2 musi być albo ciepło poleci tylko na szybę przednią
|
|