Zobacz pełną wersję : [Escort 1995-2001] Wentylator chłodnicy chodzi tylko przy włączonej klimatyzacji.
Sobolewicz 18-04-2013, 13:12 Panowie, zrobilo sie cieplo i juz cos wyskoczylo w moim nowym nabytku.
Wczoraj stalem w korku i patrze - a wskazoweczka temp. plynu wchodzi sobie juz powoli poza literke L... nie chcac doprowadzic do nadmiernego nagrzania silnika - wlaczylem klime - wtedy zalaczyl sie wentylator i oczywiscie schlodzil chlodnice do poziomu R-M w ciagu kilkudziesiecu sekund. Oczywiscie wylaczylem klime jak tylko temp. byl odpowiedni.
Dzisiaj rano zrobilem maly test. Moj wczesniejszy Escort byl bez klimy - takze temowlacznik byl 2pinowy.
Tutaj jest natomiast 4 pinowy - czyli wentylator ma dwa biegi.
Po zdjeciu wtyczki z czujnika - przy chodzacym silniku spialem na krotko najpierw jedna pare z wtyczki, a nastepnie druga pare - wentylator ani drgnal.
Natomiast po wlaczeniu klimatyzacji - dalej na wypietej wtyczce z termowlacznika - chodzil pieknie.
Podpowiedzcie gdzie szukac problemu? Wtyczka termowlacznika, kable pognite? Bo wentylator na pewno sprawny skoro zalacza sie po wlaczeniu klimatyzacji.
na dole,przy wentylatorze masz opornik, odkręć i sprawdź, czy czasem tam się coś nie zrobiło?
patrzyłem teraz jeszcze po schemacie, i jeżeli wszystko z tym opornikiem będzie ok., to może być przekaźnik układu klimatyzacji, bo wszystko idzie przez niego, jak będziesz chciał schemat, to daj maila na pw, to Ci prześlę
A, jeszcze sobie przypomniałem, sprawdź bezpiecznik D przy Aku
Sobolewicz 18-04-2013, 13:37 Hmm, a w ktorym miejscu - oczywiscie stojac na wprost auta - jakies odniesienie do termowlacznika, albo polozenie przy wentylatorze? Tak pi razy oko ;)
Wczesniej mialem Esa bez klimy i wszystko wkolo wygladalo troche inaczej :) mniej skomplikowanie.
przekaźnik od klimy jest za Aku, taki duży zielony
Sobolewicz 18-04-2013, 13:48 No ale klima dziala bez problemow - i wentylator kiedy jest wlaczona rowniez.
A gdzie ten opornik - gdzies przy wentylatorze - jak go sprawdzic?
przy wentylatorze, na dole, przykręcony na dwie śrubki, odkręć obejrzyj, czy czasem nie upalony, ale raczej stawiam na styki przy przekaźniku klimy, po zimie mogły zaśniedzieć, to nic, że klima działa, wentylator jest sterowany właśnie przez przekaźnik klimy, nawet gdy klima jest wyłączona
wyciąg ten przekaźnik, rozbierz, przeczyść styki, powinno być ok.
Sobolewicz 18-04-2013, 14:00 OKi - jutro w takim razie wszystko sprawdze w wolnej chwili i dam znac :) THX!
tak, jak napisałem wyżej, jak by coś, to służę schematem, zawsze to łatwiej,
powodzenia
Sobolewicz 19-04-2013, 12:10 No bylem wlasnie pogrzebac przy aucie. I tak:
- spinajac na krotko wtyczke od termowlacznika - slychac cykanie przekaznika
- przekaznik zlokalizowalem - za akumulatorem - pierwszy z prawej stojac na wprost auta - wyjalem go, rozpialem i popsikalem WD40 - niestety po zlozeniu caly czas slychac tylko cykanie przy podlaczaniu wentylatora na krotko. Pisales, zeby go rozebrac - rozumiem, ze chodzilo CI o rozlozenie go na dwie czesci? Czyli wtyczke z kablami + przekaznik?
- bezpiecznik D przy aku - jest OK
Opornika nie sprawdzalem.
Co dalej?
nie , chodziło mi o rozłożenie go na czynniki pierwsze, czyli zdjęcie tej zielonej obudowy, nie jest to proste, trzeba najpierw usunąć ten silikon w okół obudowy, w środku są dwa przekaźniki, ten u góry (mniejszy) jest właśnie od działania wentylatora przy wzroście temperatury, ale skoro słychać przekaźnik, to najpierw sprawdź napięcie czy dochodzi do opornika i z niego wychodzi po zwarciu styków w termowłączniku, bo może to jednak opornik, a nie przekaźnik, sorry jeśli czegoś nie rozumiesz ,ale piszę w pośpiechu, bo mam robotę do zrobienia, ale jak coś to pytaj, postaram się tu zaglądać co jakiś czas
Sobolewicz 19-04-2013, 13:55 No wlasnie z opornikiem ciezko bo nie wiem dokladnie jak on powinien wygladac i gdzie sie znajdowac. Zlokalizowalem jedynie wtyczke od samego wentylatora - a w odniesieniu do niej gdzie moze byc w takim razie opornik?
Sorry, ale wszystko o czym tera piszemy jest dla mnie nowe - takze trzeba lopatologicznie :P
Z tego natomiast co wiem to jesli przekaznik cyka - tzn. ze jest sprawny, nie?
Do opronika dostane sie od komory silnika?
PS.
http://allegro.pl/przekaznik-ford-escort-mk7-combi-1996-1-6-i3144137976.html - czyli ewentualnie mialbym rozebrac to ustrojstwo? :)
tak, opornik znajduje się na dole, w obudowie wentylatora, jak się troszkę bardziej wychylisz w komorę silnika, to go zobaczysz, dół chłodnicy, leć po kablach od wtyczki, tej co idą kable do wentylatora, jeżeli chodzi o przekaźnik, to nawet jak tyka, to mogą być styki zaśniedziałe lub nadpalone i przekażnik będzie działał, a nie będzie przepływu prądu
Sobolewicz 25-04-2013, 07:28 A więc tak - opornik zlokalizowany - ale niestety nie do ruszenia - obawa o jego urwanie...
Natomiast na krótko spięte zostały styki wtyczki przekaźnika - i wentylator chodził na zapłonie zarówno na 1-szym i 2-gim biegu.
Takze problem musi byc gdzieś w samym przekaźniku.
lukaszek_socho 25-04-2013, 08:33 ...na krótko spięta została wtyczka od wentylatora ...
Która wtyczka? To złącze, w które wkładasz przekaźnik?
czy może ta wtyczka przy samym wentylatorze?, a może ta wtyczka, która jest koło węża górnego do chłodnicy, sprecyzuj bardziej, to będzie wiadomo coś więcej
Sobolewicz 25-04-2013, 11:12 To złącze, w które wkładasz przekaźnik?
Dokładnie - moje przejęzyczenie ;) Juz poprawilem. Chodziło o wtyczkę od przekaźnika :) znajdujace sie w niej styki zlaczone na krotko odpalaly wentylator.
Która wtyczka? To złącze, w które wkładasz przekaźnik?
Dokładnie - moje przejęzyczenie ;) Juz poprawilem. Chodziło o wtyczkę od przekaźnika :) znajdujace sie w niej styki zlaczone na krotko odpalaly wentylator.
no właśnie, chodzi o to, że dalej nie wiadomo czy rezystor jest sprawny, tak jak pisałem wcześniej w tym dużym zielonym przekaźniku są dwa przekaźniki, jeden załącza wentylator jak włączysz klimę i wtedy zasilanie wentylatora nie idzie przez rezystor, i drugi przekaźnik(mniejszy, górny), który załącza wentylator przy wzroście temperatury i wtedy prąd idzie właśnie przez ten rezystor, kiedy złączałeś na krótko, mogłeś właśnie zasilić wentylator tak, jak to robi przekaźnik od klimy
Sobolewicz 25-04-2013, 17:58 Czy w takim razie dobrze mysle-jesli nie to prosze o poprawienie.
Mianowicie wentylator dotychczas pracowal tylko na drugim biegu przy wlączonej klimie. Natomiast na pierwszym nie chodzil w ogole-tzn. na krotko spinajac wtyczke od termowlacznika cykal tylko przejaznik.
Natomiast wczoraj po zlaczeniu stykow od wtyczki przekaznika i jego ominieciu chodzil i pierwszy i drugi bieg wentylatora-podlaczane byly dwie rozne pary stykow.
Czyli opornik-bo to on z tego co wywnioskowalem bierze udzial przy zalaczaniu pierwszego biegu powinien byc ok skoro pierwszy bieg wentyla jednak zadzialal?
A wina gdzies po stronie przekaznika?
lukaszek_socho 25-04-2013, 18:27 Wg mnie jeśli "spinałeś" poprawne pary styków i wentylator chodził to winny jest przekaźnik.
Podzielcie się schematem obwodu wentylatora jeśli posiadacie bo gdzieś mi się zagubił.
Sobolewicz 25-04-2013, 20:42 Na pewno spinane byly poprawne styki - robil to akurat wczoraj podczas mojej wizyty motorek26, takze uznana i fachowa osobistosc z forum oraz mechanik z lodzkiej strefy ;) I wentylator chodzil i na 1 i na 2 biegu.
Czyli co polecacie? Motorek26 dostal sie do srodka jednak na oko wszystko wygladalo OK. W sumie nawet troche przeczyszczone zostaly styki, takze moze jutro sprawdze jak teraz zachowuje sie wentylator po podlaczeniu na krotko wtyczki od termowlacznika.
A jesli padniety przekaznik - to co - kupowac na szrocie/allegro inny czy robic cos z tym?
Sobolewicz 25-04-2013, 21:21 schemat
Dla mnie to juz niestety "czarna magia"...
lukaszek_socho 26-04-2013, 09:43 Z bezpiecznika F99 powinien do przekaźnika dochodzić plus 12V
a z modułu sterowania silnika powinny dochodzić masy gdy wentylator ma chodzić. Ja bym jeszcze sprawdził żaróweczką czy do przekaźnika w odpowiednich momentach dochodzi napięcie sterowania przekaźnikami.
1. Wolny bieg wentyl.
2. Szybki bieg wentyl.
3, 4. Sygnał z ECU (-)
5. Masa
6. Zasilanie z F99 (+)
7. Zasilanie z bezp. przy akumulatorze
Przekaźnik jak się nie mylę ma 3 grube styki i 4 mniejsze, na włączonym zapłonie w jednym z cieńszych powinien być +12V i w jednym powinna być masa. W chwili gdy ma działać wentylator na 2 pozostałych powinny pojawiać się masy.
NEFLAJTE 06-07-2013, 20:30 Jak sprawdzić opornik przy wentylatorze ?
Tak, jak się sprawdza oporniki, czyli zmierzyć oporność
NEFLAJTE 07-07-2013, 09:19 jaki wynik powinienem uzyskać ?
Oporność tego rezystora nie jest wielka, ok.0,1-0,3 Ohma (nie pamiętam dokładnie), ważne, żeby miał jakikolwiek opór, jeśli wartość będzie 0, to jest uwalony, możesz jeszcze go sprawdzić metodą taką: podłącz na krótko przewodem od + aku najpierw do jednego przewodu dochodzącego do rezystora, później do drugiego. Na jednym powinien wentylator się kręcić wolniej (1 bieg), na drugim szybciej (2 bieg), jeżeli działa tylko 2 bieg, to ewidentnie rezystor do wymiany
NEFLAJTE 07-07-2013, 14:09 kupno nowego to 150 zł i więcej ,czy można go czymś zastąpić ,zregenerować ,obejść
|
|