Zobacz pełną wersję : [Escort 1995-2001] Wentylator chłodnicy - pierwsze załączenie od kilku lat


boszax
12-05-2013, 23:53
Ostatnio trochę zaczął mi fiksować układ chłodzenia silnika. Otóż zawsze miałem wskazówkę od temperatury niemal w pionie, teraz potrafi stać na N albo ledwo na O - dzisiaj przy okazji regulowania pompy wtryskowej, po pół godzinnej pracy silnika zaczął włączać się - wentylator a temperatura na desce normalnie ledwo na O. A było 15 stopni na dworze to znowu nie taki upał. Po załączenia wentylatora - wskazówka wskoczyła na chwilę pomiędzy R a M i znowu spadła na wcześniejsza pozycję. Z tymi literkami to chodzi oczywiście o napis NORMAL na desce rozdzielczej. Nie wiem jak podczas jazdy czy się załącza wentylator ale szczerze mówiąc , pierwszy raz widziałem żeby w moim Essim chodził wentylator chłodnicy. Coś się dzieje, jakoś szybo mi się silnik grzeje - może to tylko takie wrażenie po tak długiej zimie ale wątpię. Pierwsze co mi przychodzi na myśl to termostat. Spotkał się ktoś z takimi objawami?

roberthj1
13-05-2013, 16:43
U mnie kiedy silnik się rozgrzeje wskazówka znajduje się miedzy R a M wentylator załącza się kiedy jest miedzy M a A. To chyba normalne że kiedy samochód stoi w miejscu pół godziny załącza mu się wentylator bo nie ma co schłodzić chłodnicy ( kiedy jedziesz chłodzi ją przepływające powietrze) stojąc w miejscu to właśnie wentylator zapewnia chłodnicy przepływ powietrza i schłodzenie jej. Według mnie dziwne jest że wcześniej wentylator się nie załączał i wskazówka pokazuje za małą temperaturę. Według mnie Twój termostat działa sprawdziłbym raczej czy dochodzi do niego prąd, może podczas regulacji pompy ruszyłeś jakimś kabelkiem który nie stykał i na chwile termostat się włączył, dlatego wskazówka pokazała normalną temperaturę i załączył się wentylator.

boszax
14-05-2013, 11:08
W moim silniku załączaniem wentylatora chłodnicy zajmuje się sterownik silnika. W obudowie termostatu są dwa czujniki - jeden podaje sygnał na deske rozdzielcza a drugi właśnie do komputera . I właśnie dziwne jest to że, że na desce pokazywał zaledwie na N a już się załączył wentylator. Wczoraj zrobiłem 40 kilometrów i wskazówka dalej N - hmm niedawno musiałem spuścić płyn chłodniczy - nie wiem czy czasem gdzieś powietrze nie siedzi po ponownym zalaniu ;/

bongo
14-05-2013, 13:36
U mnie tez z tą temperaturą to są kwiatki - rzadko kiedy wskazówka staje pionowo, a wentylator włącza się na postoju już przy literce O.
Szkoda, że sygnał do modułu i na deskę nie pochodzi od jednego czujnika. Najlepiej to byłoby rozgrzać silnik i sprawdzić pirometrem jaką temperaturę ma np. obudowa termostatu. Teoretycznie 90stopni to temperatura optymalna dla silnika. A z naszym napisem NORMAL i dwoma czujnikami temperatury ciężko dojść do ładu:?

anrex
14-05-2013, 20:18
Jeżeli na postoju po 15 min. wentylator się włącza to jest poprawnie a termostat odpowiedzialny za załączenie wentylatora działa poprawnie. W czasie jazdy nie slychać wentylatora, może w korkach Ci się włącza ale go nie słyszysz.
Natomist termostat odpowiedzialny za wskazania temperatury napewno nie jest sprawny albo ma zaśniedziałe styki. Przeczyść styki i sprawdż. Jeżeli to nie pomoże to wymiana termostatu. Koszty niewielkie. Prwidłowo powinien pokazywąć wskażnik prawie w pionie.

boszax
23-05-2013, 12:19
Wymieniłem czujnik który daje wskazania na deskę i pokazuje już prawidło, czyli na rozgrzanym silniku wskazówka pomiędzy R a M . Trochę mnie martwi że przy powolnej jeździe na przykład po lesie wskazówka przechyla się w prawo do M a nawet jest już blisko A. Silnik strasznie szybko mi się nagrzewa - co mogło spowodować szybsze nagrzewanie się silnika ? Rozpinałem ostatnio pasek rozrządu ten dłuższy - czy minimalny błąd w ustawieniu wałka rozrządu względem wału korbowego może spowodować szybszy wzrost temperatury silnika?

Sobolewicz
23-05-2013, 23:22
Dlaczego uwazasz, ze wychylenie sie do A to przegrzewanie sie silnika? Masz zakres NORMAL i temp. w tych granicach jest jak najbardziej optymalna. Szczegolnie, gdy jedziesz wolno na niskim biegu, a powietrze nie ma jak chlodzic plynu w chlodnicy. Dopiero wychodzenie poza skale NORMAL powinno budzic Twoje niepokoje.

U mnie w 1.6 16V wentylator chlodnicy zalacza sie miedzy A i L i chlodzi do miedzy R i M. Stoajac w korkach w miescie - podkreslam w miescie, a nie miasteczku rzedu 50tys. mieszkancow ;) - norma jest, ze wskazowka idzie dalej w prawo poza pion.

Po to masz wentylator chlodnicy, zeby chlodzil plyn, kiedy ped powietrza nie moze tego zrobic :)

dawid5995
24-05-2013, 07:35
u mnie tez niestety wentylator zaczyna wietrzyc jak wskazowka wchodzi na L i wydaje mi sie ze UPG w koncu nie da rady tej temperaturze podchodzacej blisko pod czerwone pole . w foce tez zetec wskazowka trzyma sie pionowo z odchyleniami rzedu 1mm ale nie pod czerwone pole . moze cos z termostatem pokombinowac zeby byl do mniejszej temp niz kolo 100 stopni ?

Sobolewicz
24-05-2013, 09:05
temperaturze podchodzacej blisko pod czerwone pole

No jeśli Wam podchodzi aż pod czerwone pole to rzeczywiście problem.
Najlepszym rozwiązaniem - wymiana termowłącznika, na taki z jak najniższą temperaturą załączania wentylatora.

t34567
24-05-2013, 11:16
Dlaczego uwazasz, ze wychylenie sie do A to przegrzewanie sie silnika? Masz zakres NORMAL i temp. w tych granicach jest jak najbardziej optymalna. Szczegolnie, gdy jedziesz wolno na niskim biegu, a powietrze nie ma jak chlodzic plynu w chlodnicy. Dopiero wychodzenie poza skale NORMAL powinno budzic Twoje niepokoje.

U mnie w 1.6 16V wentylator chlodnicy zalacza sie miedzy A i L i chlodzi do początków litery M. Stoajac w korkach w miescie - podkreslam w miescie, a nie miasteczku rzedu 50tys. mieszkancow ;) - norma jest, ze wskazowka idzie dalej w prawo poza pion.


Potwierdzam, u mnie jest podobnie.

kuba143
24-05-2013, 16:33
u mnie załącza się gdy schodzi z literki L , przed samym czerwonym polem długo walczyłem z tym problemem, termo włącznik wymieniałem kilka razy na harta, eps-a, w końcu oryginał używka i każdy załącza się w tym samym momencie badajże 102 c , dodam że czujnik który wskazuje temp. na desce rozdzielczej jest to zamiennik eps a nie orginał takż emoże troszkę zawyżać , dałem sobie spokój z tym bo jeżdżę tak już od 3 lat i nic złego z silnikiem się nie stało od jak narazie

boszax
24-05-2013, 17:54
Hmm u mnie dzisiaj trochę chłodniej na dworze, zrobiłem 40 km i wskazówka równiutko w pionie pomiędzy R a M, czyli wszystko w porządku - prawdopodobni mam delikatnie przypchaną już chłodnicę stąd w upały delikatny wzrost temperatury - nie będę sobie już tym głowy zawracał ;)

S3ci0r
24-05-2013, 18:24
a może chłodnica już kończy swój żywot?

300ton
24-05-2013, 21:48
Sam walczyłem z tym problemem. Zimą wymieniłem termostat, bo wkurzało mnie że wskazówka nie dochodzi nawet do R. Niestety okazał się kiepski. Nie kupujcie "Calorstata"! Pochodził przez zimę a wiosną podczas jazdy wskazówka spadła na N. Wkurzyłem się i zamówiłem w "Merze" zamiennik ale o podwyższonej temperaturze otwarcia - 92 st C. Podczas jazdy wskazówka waha się teraz między R a M. W korku osiąga M a zaraz potem spada do R. I tak w kółko. Wentylator na razie czuje się bezużyteczny :P.
Samej obudowy termostatu nie modyfikowałem. Poczekam z tym do następnej wiosny.

dawid5995
25-05-2013, 02:00
Ja mam termostat 88 stopnii i temperatura w miescie lata na AL co ciekawe ostatnio widze ze najpierw przer jakis czas jest w granicch pionowej postawy a dopiero po kilku minutach lech na AL i juz tak zostaje czyli cos go boli i tak byc nie powinno ale z tego co widze ten typ tak ma

dawid5995
30-05-2013, 08:00
Troche escort wczoraj zaszalał...

http://imageshack.us/scaled/medium/46/snc00355.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/46/snc00355.jpg/)

boszax
30-05-2013, 13:24
To ja się martwiłem że mi na M wchodzi w upały a tu aż prawie na czerwone pole. Musisz garnąć to chłodzenie bo w końcu silnik się ugotuje niestety ;/

Sobolewicz
01-06-2013, 15:46
Musisz garnąć to chłodzenie bo w końcu silnik się ugotuje niestety ;/

No dokladnie.
Ja teraz wrocilem z trasy - 660km na Mazury i do Łodzi - i dzisiaj rano jak chlodno bylo to w trasie poczatkowo na N caly czas stal, pozniej trzymal O jak sie zaczelo wypogadzac, natomiast poobserwowalem jadac przez Ostroleke i Pultusk w koreczkach i wentylator zalacza sie przed wejsciem na L i chlodzil do R.
Po zalaczeniu klimy - temp. schodzil nawet jeszcze nizej mimo korkow - miedzy N i O.
Dzialajcie panowie bo szkoda UPG...

dawid5995
15-08-2013, 13:55
Wymieniłem termowłącznik na EPS 1.850.280 od Sobolewicza i teraz na postoju włącza wentylator na A i schodzi do początku M praktycznie pomiędzy RM.
Mi odpowiada taki wynik ;)

Sobolewicz
15-08-2013, 21:52
Wymieniłem termowłącznik na EPS 1.850.280 od Sobolewicza i teraz na postoju włącza wentylator na A i schodzi do początku M praktycznie pomiędzy RM.

Czyli jest lepiej? ;)
Ten termowlacznik ma widelki z tego co pamietem 100-95st. C.

dawid5995
17-08-2013, 07:00
Zdecydowanie lepiej, w końcu autko wyzdrowiało :P Sprawdzałem w necie i ma tak jak napisałeś i tak trzyma . Mam nadzieje że już 2 raz do tego zaglądać nie będe musiał . Za jakiś czas i tak czeka mnie jeszcze wymiana chłodnicy bo lekko się poci ale że płynu do minimum schodzi co ponad pół roku więc żle jeszcze nie jest, mam ważniejsze wydatki do niego ;p Głośniczki, wzmacniacze, lampy angel, klima itd itd