Zobacz pełną wersję : [Escort 1995-2001] Klimatyzacja pełna a nie działa.


janexex
16-06-2013, 07:28
Witam , mam napełniona klime ,wyminili bezpiecznik, jakiś kabelek i po tygodniu znów nie działa , załacza sie czuć po silniku , kontrolka w pokretle działa , co może być że nie chłodzi?escort bolero 1999r,mk7.

dzacek
16-06-2013, 10:28
Sprawdź jeszcze raz ten bezpiecznik i kabelek musiała być jakaś przyczyna ze go spaliło.
sprawdź też te przewody z czynnikiem chłodzącym które wychodzą z skraplacza czy są zimne

misiek8823
17-06-2013, 02:15
skoro piszesz ze sprężarka się załącza bo czuć po silniku to musi działać ...

bongo
17-06-2013, 12:29
Może sprężarka się zaciera, albo cóś i stąd palenie bezpiecznika.
Albo układ się rozszczelnił i czynnik uciekł.
Ogólnie sprawa wygląda tak, że jak np. nie ma czynnika lub jest go zbyt mało to po naciśnięciu guzika/pokrętła sprężarka się załącza (sprzęgło elektromagnetyczne przekazuje obroty z koła pasowego sprężarki na jej wał), ale po chwili się rozłącza. Tym sposobem może być wrażenie jakby sprężarka się załączyła, ale tak nie jest. Niestety kontrolka w pokrętle po jego wciśnięciu świeci się niezależnie czy sprężarka dział, czy nie.

Andrzej K.
17-06-2013, 22:44
Niestety kontrolka w pokrętle po jego wciśnięciu świeci się niezależnie czy sprężarka dział, czy nie. Dokładnie tak, jak piszesz.

pablitto83
18-06-2013, 18:45
Podepnę się pod temat, bo mam podobny problem.
Auto FF MK2 FL z 2008 1.8 tdci. Klima manualna. Auto miało dzwona jakiś 1-1.5 roku temu, wymieniany był chyba pas przedni, jak go kupiłem zimą to klima nie chodziła, była pusta.
Czynnik nabiłęm jakiś miesiąc temu, chłodziło elegancko. Maszyna nie wykazała nieszczelności. Po jakimś czasie - ok. 2 tyg. włączałem klime i nadal chłodziło, ale jakoś miałem wrażenie że słabo.
Dziś odpalam klime, i nie chłodzi w ogóle.. Po wciśnięciu przycisku słychać że gaz idzie w obieg, takie delikatne syczenie i klikniecie. Podjechałem do speca co mi klime nabijał - gaz jest (wcisnął ten zaworek na wejściu wysokiego ciśnienia, trysnęło ostro). Słychać że kompresor się załącza. Wentylator też.

Podpięliśmy pod kompa - zero błędów z czujników, czyli te są ok.

Co może być przyczyną? Znalazłem tylko jeden bezpiecznik który mógłby być odpowiedzialny za klime - " electric windows, cooling unit" - wygląda na ok. Bezpiecznika odpowiedzialnego za climate control nie ma - kabla do niego też nie, ale to pewnie do atomatycznej klimy - bez tego klima chodziła przecież wcześniej. Jakiś przekaźnik - no ale wentylator się załącza.. Mam podjechać do gościa jutro jak znajde czas i bedzie coś grzebał, ale wolał bym sam sprawe obadać wcześniej, zwłaszcza jeśli okazało by się że sprawa może być prozaiczna.

Jakieś propozycje?

misiek8823
19-06-2013, 05:31
pablitto83
a probe ciśnieniowa azotem robiliście ? może gdzieś jest mała nieszczelność i gaz ucieka... ubytek 20% gazu spowoduje ze klima się nie załączy albo wg nie będzie chłodzić. Jak już byleś u speca to mógł podpiąć pod maszynkę i sprawdzić ile jest freonu a ile powinno być. Patrzyłeś czy sprężarka się załącza czy to klikanie nie jest tylko od przekaźnika ?

pablitto83
19-06-2013, 06:24
gdy nabijalismy klime byla robiona proba podcisnienia i wyszla ok.
gdy teraz wlaczam klime slysze "klik" i zalacza sie wentylator.
Moze to glupie,ale jak rozpoznac ze kompresor sie zalacza-mechanik twierdzi ze sie zalacza i gaz idzie w obieg. Diesel chalasuje na tyle ze ciezko uslyszec cos innego :-)

Wczoraj podjechalem do mechanika na szybko,zeby tylko zucil okiem,odbierajac dziecko ze szkoly. dzis zostawie mu auto na chwile dluzej i niech pokombinuje.
dziwne ze skoro gaz niby idzie w obieg,rurki od limy nie sa zimne-macalem wszystkie,jedna byla tylkobciuy chlodniejsza,taka wezsza od strony grodzi.

misiek8823
19-06-2013, 15:34
Sprężarka klimatyzacji jest na sprzęgle zrobiona, gdy nie używasz klimatyzacji sprzęgło jest rozłączone i nie przekazuje napędu na wałek sprężarki. W momencie gdy załączasz klimę sprzęgło przekazuje napęd na wałek. U mnie są 3 śrubki na kole jak klima jest wyłączona to śrubki pozostają w miejscu a jak jest załączona to kręcą się razem z kołem;D Prościej nie potrafię wytłumaczyć :) A co do rurek tych aluminiowych to jedna jest ciepła a druga lodowata jak klima działa :) Mi to wygląda na zbyt mała ilość czynnika ... Podczas nabijania klimatyzacji zawsze jest wytwarzana próżnia w układzie a mi chodziło o nabicie układu azotem do około 15 barów i obserwowanie na manometrach co tam się dzieje ;)

bongo
19-06-2013, 16:09
Aha! Ciekawostka. Aby klimę dobrze napełnić, musi to trwać ok. 45min. Chodzi mi o to, że nie raz różni magicy podłączają auto pod maszynkę na 15min i później okazuje się, że nie została odpowiednio "nabita".

misiek8823
19-06-2013, 16:24
Czy uwazasz ze cos nie tak napisalem ?

pablitto83
19-06-2013, 17:03
Cala procedura trwala dooobre 45min. Ta rurka co powinna byc lodowta jest jakby tylko troche chlodniejsza.

Co do kola od sprezarki z tymi srubami-rozumiem ze trzeba by od dolu zajzec?
Czynnika wpompowano tyle ile jest na naklejce na pasie przednim-ustawial to mechanik przy mnie.
Podjade dzis do niego i sprawdzimy jakie jest teraz cisnienie gazu. Rozumiem ze aby znalezc ew. wyciek nalezy posluzyc sie lampa UV?

Mam dziwne wrazenie,ze gdy wlacze klime i jade,slysze ciche syczenie. Albo to tak sprezarka wydaje odglos,albo tak gaz spiernicza.. Ciezko okresli jak dieael klekocze i brak doswiadczenia. Dam znac jak sie czegos dowiem

bongo
19-06-2013, 18:44
Czy uwazasz ze cos nie tak napisalem ?

Nie, dlaczego:?:
Tam mi sie tylko przypomniało. A jak chodzi o ciśnieniowe sprawdzanie układu to masz rację. Choć nie wiem, czy 15barów to nie zbyt duże ciśnienie (ale sie na tym nie znam - nie wiem nawet jakie ciśnienie wytwarza sama sprężarka klimy).


Mam dziwne wrazenie,ze gdy wlacze klime i jade,slysze ciche syczenie. Albo to tak sprezarka wydaje odglos,albo tak gaz spiernicza..

Może być dziurka w wężu gumowym ciśnieniowym. Wszystko jest ok dopuki nie włączy się klimy. Sprężarka wytwarza spore ciśnienie i przewód podczas jej pracy może się rozszczelniać.
Miałem taki numer ze wspomaganiem (wąż wysokiego ciśnienia puścił - dziurka była niewidoczna, jak pompa nie chodziła to i olej się nie lał), ale akurat olej wspomagania zaraz zaznacza miejsce wycieku.
Oczywiście może też któryś o-ring uszczelniający puścił i wyciek pojawia się dopiero pod ciśnieniem...

pablitto83
19-06-2013, 21:07
Byłem u gościa. Podłączyliśmy maszynę, odessało tylko 100g czynnika - czyli 500 poleciało w atmosferę.. w ok. miesiąc i przy rzadkim używaniu klimy.. Sprawa prosta - nieszczelność. Nabiliśmy ponownie (oczywiście z barwnikiem UV), klima ładnie chłodziła. No i zaczęły się poszukiwania dziury.. Wszędzie wyglądało ok, ale na dole pod chłodnicą były miejsca wyraźnie odbarwiające się w świetle UV. Koleś nazywa to "condensor" - mieszkam w Anglii, i jeszcze nie wszystkie elementy auta umiem przetłumaczyć.. ale chyba chodzi o skraplacz.. tu coś znalazłem
http://www.motoringassist.com/Global/Motoring%20Advice/Technical%20articles/Air%20con/GRAPHIC1%20-%20web.jpg
A to fotka od dołu z zaznaczonym miejscem mniej wiecej gdzie było mocno odbarwione pod światłem UV.
http://imageshack.us/a/img46/4953/7wwk.jpg
Koleś zaproponował użycia środka uszczelniającego - coś jak leak stop. Nie bardzo wierzę w takie cuda, poza tym skoro w ciągu miesiąca uciekło tyle czynnika, to raczej nie jest mikro pęknięcie.
Czy to znaczy że do wymiany cała chłodnica?...

misiek8823
20-06-2013, 05:55
tak jak mówiłem... za mało czynnika ... jeżeli jest rozszczelnienie to mógł odessać ci gaz z powrotem i tylko za obsługę byś zapłacił bo to i tak zaraz ucieknie ... szkoda ze azotem nie nabił układu wtedy by było słychać gdzie ucieka dokładnie. Jeżeli zdecydujesz się na wymianę to pamiętaj o nowych origanach, nie są tanie ja za 2 zaplacilem 20 złotych. I pamiętaj żebyś zrobił to jak najszybciej bo w układzie jest osuszacz który absorbuje wilgoć i każde otwarcie układu naraża osuszacz na pochłoniecie wilgoci z powietrza co wiąże się z wymiana kolejnego elementu... A co do uszczelniacza to wątpię żeby wytrzymał ciśnienie 12 barów takie rzeczy się lutuje bądź wymienia na nowe ewentualnie używane z pewnego źródła. Ale ostateczna decyzja należy do Ciebie ewentualnie poczekaj na kogoś kto bardziej się na tym zna ode mnie i wypowie ;) ja wiem tyle ile sam przeszedłem ze swoja klima :)

Patrzyłem na allegro po ile są chłodnice klimatyzacji/skraplacze. Ceny nie są kosmiczne od 50-200 także ja bym wolał wymienić cala chłodnicę. Później jechać do kogoś kto ma pojecie o tym, nabić układ azotem zostawić na kilka dni i sprawdzić ciśnienie jakie jest. Jeżeli wszystko jest ok podłączyć maszynkę, zrobić próżnie nabić freon i cieszyć się chłodem :) Na pewno wyjdzie taniej niż ponowne nabicie klimy po tym jak okaże się ze uklad po zalaniu uszczelniaczem czy co tam doradzali ponownie okazuje się nieszczelny ... Poczekajmy aż wypowie się ktoś kto siedzi w tym fachu ;)

http://www.intercars.com.pl/pliki/PLK/DT42www.pdf tu masz ładnie wszystko opisane ;)

pablitto83
20-06-2013, 06:35
Na szczescie chlopak nic mnie nie skasowal za obsluge wczoraj.. Z Polski nie bede chlodnicy sciagal,delikatna sprawa. na miejscu znalazle. najtansza za ok. £55 z przesylka na ebayu. w sklepie wolaja ponad £100.
Wspomniales o jakichs origanach-sorki, ale co to jest?
przy okazji,gdzie jest osuszacz,bo przy zdjeciu chlodnicy myslalem zatkac czyms-np. folia spozywcza :-) rurke dolotowa do niego. Kolega jakis czas temu sam wymienial chlodnice w xsaze picasso i bylo ok. ale tam jest lodwojna,a tu zdaje sie jest zintegrowana -czy moze sie myle i tylko sa obie zczepione?
nie mam oslony pod silnikiem,i zastanawiam sie czy da rade wymienic to samemu na parkingu.
niestety koles od nabijania klimy nie ma azotu do nabicia klimy do testu. a nie chce placic kolejnym magikom grubych pieniedzy za kolejna usluge.. ehh. Trzeba podzwonic chyba znow po klimiarzach

misiek8823
20-06-2013, 06:47
nie wiem czy zatkanie coś da :) ale sprobowac możesz na pewno nie zaszkodzi ;) oringi to są uszczelniacze musza być do klimatyzacji ;) osuszacz jest do góry przy chłodnicy po prawej stronie ( czarna puszka z dwoma węzami i presostatem i rurka od obsługi ;) jedna chłodnica jest od klimy a druga od silnika :) a to jak cie nie kasuje za usługę to jedz po wymianie do niego porządna firma widzę :) aa czy dasz rade sam wymienić to nie wiem nie zastanawiałem się jak chłodnice wyciągnąć bo nie miałem takiej potrzeby ale dojście na pewno straszne będzie ;) osuszacz wymieniałem u siebie :0 ciekawe ile by od nas kosztowała wysyłka do Anglii ... bo 55 funtów to sporo mi się wydaje

pablitto83
20-06-2013, 07:11
£55 to ok. 250pln. Z wysylka nie jest zle.
Oringi to wiem co to jest,ale napisales z literowka co mnie zmylilo:-) Rozumiem ze oo 1 na wyjscie i wejscie ?
Jak kiedys sciagalem zderzak,to cala chlodnica wyglada na jedna calosc +1 wentylator od wewnatrz. W niektoryh autach jest wyraznie 1 za 2ga.

I co wazne- wie ktos czy nowa chlodnice trzeba plukac czyms przed montazem?

pablitto83
23-06-2013, 00:06
Dzis mialem wizyte speca od klimy. Potwierdzilo sie ze przepuszcza skraplacz- ponoc kiepskie rozwiazanie forda,za duze luzy czy cos. Ponadto oba korki od wentyli byly zachlapane olejem z klimy-ponoc bardzo czesta przypadlosc-nieszczelne wentyle. Po wymianie skraplacza i wentyli,nadal byla nieszczelnosc-tak na proznie jak i na wysokie cisnienie-pompowany azot na 8bar (kompresor podczas pracy daje ponad 12 bar). Gosc mial czujnik przenosny na wykrywanie gazu-azotu z lampka uv. Doszlismy w koncu do tego,ze gwint na rurce wysokiego cisnienia cos kiepski jest,wymienialismy tam wentyl 3 razy i ciagle cieklo. Po zaaplikowania uszczelniacza -cos jak klej,ale uszczelnia przy braku tlenu i da sie lozniej odkrecic wentyl- system w koncu szczelny. Zaaplikowal olej,odessal powietrze,wpompowal gaz i sprawdzalismy temp. na nawiewach. Dodawal po troche gazu,az zeszlismy do temp.ok 2st C. Z jego wypowiedzi wynika, ze gdy przesadzimy z iloscia gazu temp. zacznie rosnac. Co do szczelnosci i uciekania gazu -wg. speca gaz bedzie nam uciekal przez gunowe rurki,gdyz czasteczki gazu sa tak male,ze bedzie przenikac przez gume.

Jako rade na sprawdzenie klimy z tego mojego dosw. moge powiedziec- sprawdzajcie zaslepki od wentyli - czy sa zachlapane olejem,oraz jak jedziecie na serwis klimy niech do tego koniecznie zrobia test whsokiego cisnienia. Zwykle warsztaty dobijajace klime nie robia tego,a na prozni nie wszystko wam wyjdzie,tam jak i mi.
Pozdro i dzieki za wskazowki

misiek8823
23-06-2013, 13:39
ciesze się ze problem zniknął ;)

pablitto83
22-07-2013, 22:40
Qrcze, no i mam znów problem.. Mamy fale gorąca, na dworze 33stC, a klima niedomaga. Właśnie miałem wizyte speca (troche sie spieszył i na wariata sprawdzaliśmy co i jak). Otóż Ciśnienie w systemie jest ok - 10bar, Rurki zimne jak lód, a klima wieje tylko lekko zimno. Przy czym środkowe nawiewy dają niższą temperaturę niż boczne kratki. Koleś sprawdził węzę idące do grodzi - te co idą od pompy wody. Oba były gorące - a jak mówił, jeden powinien być zimny. W momencie włączenia klimy zawór (solenoid lub manualny) powinien odcinać całkowicie dopływ ciepłego płynu do układu w aucie - tj. ten podgrzewacz pod deską rozdzielczą, nie wiem jak to nazwać.. W tym przypadku, skoro wąż powrotny jest gorący/ciepły, znaczy to że zawór nie domyka do końca. Przez co klima najpierw odbiera ciepło z płynu chłodzącego. I dlatego też , jak tłumaczył, środkowe nawiewy podają niższą temperaturę niż boczne.
Wycieków żadnych nie ma, obszukał całe auto latarką z UV.

Czy ktoś się orientuje gdzie jest ten zawór odcinający dopływ ciepła od silnika ? Czy jest to rzecz naprawialna? Nie do końca orientuję się jak ten cały system działa, więc to trochę dla mnie czarna magia..

Koleś ma doszukać gdzie ten zawór się znajduje, natomiast chciałbym się was spytać, czy ktoś miał może podobny problem i czy i jak udało się go rozwiązać..

bombeloos
04-11-2013, 20:28
warto sprawdzić czujnik ciśnienia klimaryzacji. ja miałem uszkodzony i sprężarka się załączała a czujnik myślał, że jest za wysokie ciśnienie i ją rozłączał i tak w kółko. klima była pełna a i tak nie chłodziło. po wymianie czujnika i ponownym nabiciu hula, aż miło. kupiłem taki czujnik na allegro za 59 zł z przesyłka. gość był na tyle miły, że osuszacz dał mi gratis

adek2221
26-05-2014, 18:28
Witam .W moim fordzie nie włancza sie sprezarka.Układ sprawdzony jest gaz(odpowiednia ilosc) .gdy włacze Ac wentylator sie wlancza a sprezarka nie gdy podłacze sprezarke na krótko klima sie wlancza i chłodzi. Jak sprawdzic presostat i gdzie jest ten czujnik oblodzenia parownika i jego tez jak sprawdzic?

inspek85
04-07-2014, 13:43
Witam .W moim fordzie nie włancza sie sprezarka.Układ sprawdzony jest gaz(odpowiednia ilosc) .gdy włacze Ac wentylator sie wlancza a sprezarka nie gdy podłacze sprezarke na krótko klima sie wlancza i chłodzi. Jak sprawdzic presostat i gdzie jest ten czujnik oblodzenia parownika i jego tez jak sprawdzic?

ja mialem to samo. zepsuta wtyczke mialem i kable poocierane przy sprezarce .kable na szybko zaizolowalem klime na nowo nabilem i chlodzi. teraz tylko nowa kostke musze na cito zalatwic.
pozdrawiam