Zobacz pełną wersję : [Transit 2000-2006] Wentylator chłodnicy-czy można gdzieś dokupić sam rezystor?
bobas_81 31-07-2013, 18:50 Witam..Dziś walnęła mi chłodnica w moim 2.0 ttdi.Jak się okazało winowajcą był urwany rezystor jakimś cudem się urwał i zrobił dziurę w chłodnicy.Moje pytanie czy można gdzieś dokupić sam rezystor połączony dwoma śrubkami z wentylatorem?Pytałem w kilku hurtowniach i kaplica...Podsyłam foto:
To jest część nie wymienna, występuje tylko w komplecie z wiatrakami, za cenę ok. 2 tys. zł. w fordzie :( szukałem kiedyś i uzywkę wyrwałem za 300 zł. w gorszym stanie niz miałem w samochodzie...
bobas_81 01-08-2013, 18:48 No właśnie...Niestety.Wynalazłem za 340zł ale dopiero na poniedziałek...Szkoda ,że nie każą sobie razem z chłodnica kupować :P
ale ten za 340 może okazać się wrakiem, ja tak miałem a zwrotu nie przyjmują niestety...więc uważaj i przemyśl sprawę
bobas_81 02-08-2013, 14:29 Gość który to sprowadza daje gwarancję tak naprawdę potrzebny mi jest tylko ten rezystor wiatrak zostawię swój.Jakby 500 zł nowy org kosztował to bym kupił ale nie 2 tysie...Zdzierstwo za kawałek plastiku i paru kabelków...Pzdr
Kiedys przy okazji reg. pompy w piekarach śl. pewien elektryk powiedział zeby podjechac w wolnej chwili i on to zrobi...bez oryginalnego rezystora, nie pojechałem wiec niewiem, ale moze poszukaj kogos kto sie podejmie tego...bo tu koszt naprawde moze byc bardzo mały.
bobas_81 02-08-2013, 20:32 Powiem tak.Ten gość co mi załatwia ten wentylator też mi podsuną ten pomysł ale elektryk musi być na prawdę kumaty po za tym ja jakoś nie lubię półśrodków...Wiesz jak jest jak się znów zwali to będzie po co się kombinowało:( Zobaczymy Pzdr.
ziemek56 02-08-2013, 23:32 Moje pytanie czy można gdzieś dokupić sam rezystor połączony dwoma śrubkami z wentylatorem?
Oczywiście się da. Tylko trzeba kumatego i uczciwego elektryka - On dopasuje pierwotne dane ...
Kiedys przy okazji reg. pompy w piekarach śl. pewien elektryk
Kolego masz jakiś namiar na te Piekary? Ja tam jeżdże po ludzi bardzo często i może on by mi to "uratował". NIe wiesz czy może wystarczy u niego zostawić auto czy trzeba samą chłodnicę mu dać?
Kolego proszę bardzo, tam byłem;)
http://www.bosch-adamczyk.pl/
bobas_81 06-08-2013, 18:21 Witam.Panowie przy jakiej temperaturze włącza Wam się wentylator chłodnicy?U mnie po wymianie wentylatora siedzi na połowie,chciałem go dobrze zagrzać i na postoju kręciłem go wysoko przez ok 10 min.Wskazówka na połowie lub delikatnie zaa ale wiatrak nie załączył się.Wiatrak był sprawdzany jest sprawny,termostat również .Podłączyłem go u mechaniora pod kompa i nie wykazał błędów...Z tego co się orientuję to transita ciężko przegrzać ale nie wiem czy to jest u mnie normalne...Pzdr
wojtekjanus 06-08-2013, 19:23 Z tego co się orientuję to transita ciężko przegrzać Odwrotnie - bardzo łatwo, a skutki są fatalne...
Sprawdź raczej go jadąc dosyć ostro i zatrzymaj się - wentylator w taki upał powinien chodzić. Jeżeli się nie włączy - to raczej czujnik może być zwalony...
Przy prawidłowo działającym czujniku przegrzany silnik jest chroniony - przy zbyt wysokiej temperaturze ograniczana jest moc, wentylator chodzi na full i wyłączana jest klima (jeżeli jest).
Sprawdzałeś przekaźniki wentylatorów - R12 małej prędkości i skraplacza klimy oraz AR7 (w skrzynce pod skrzynką bezpieczników w komorze silnika) do dużej prędkości wentylatora głównego? Bezpieczniki ok?
bobas_81 06-08-2013, 19:32 A czy komp nie powinien tego wykazać?Jechałem z Pruszkowa S8 cały czas ok 130 km/h i zatrzymałem się na światłach po ok 23 km i cisza...W sobotę wyjeżdżam na urlop będę w trasie 1200 km...Co radzisz?
Bump: Odwrotnie - bardzo łatwo, a skutki są fatalne...
Sprawdź raczej go jadąc dosyć ostro i zatrzymaj się - wentylator w taki upał powinien chodzić. Jeżeli się nie włączy - to raczej czujnik może być zwalony...
Przy prawidłowo działającym czujniku przegrzany silnik jest chroniony - przy zbyt wysokiej temperaturze ograniczana jest moc, wentylator chodzi na full i wyłączana jest klima (jeżeli jest).
Sprawdzałeś przekaźniki wentylatorów - R12 małej prędkości i skraplacza klimy oraz AR7 (w skrzynce pod skrzynką bezpieczników w komorze silnika) do dużej prędkości wentylatora głównego? Bezpieczniki ok?
Mechanik sprawdzał ponoć ok.Wcześniej pisałem urwał mi się rezystor w wentylatorze i zrobił dziurę w chłodnicy.Zakupiłem nowy(sprawdzony) wentylator i cicza.Wojtek a u Ciebie przy jakiej temp załącza się wiatrak?
wojtekjanus 06-08-2013, 19:57 Wojtek a u Ciebie przy jakiej temp załącza się wiatrak? Trudno powiedzieć, ale kiedy dzisiaj przyjechałem po jeździe A2 z Grodziska na Lazurową, to słyszałem wentylatory obydwa. Ale przy klimie zawsze działa przynajmniej jeden...
Jutro rano jadąc do pracy sprawdzę kiedy włączy się wentylator - mam do pracy bliziutko, 5 km, ale w taki gorąc nawet rano powinien się włączyć.
Masz klimę?
Pojadę bez klimy...
bobas_81 06-08-2013, 20:05 Nie,nie mam klimy.Powiedz mi a czy jest to możliwe ,że go nie słychać?.Powiem tak ,że odkąd go kupiłem a jeżdżę już nim 3,5 roku nigdy go nie słyszałem a może inaczej nie zastanawiałem się nad tym czy chodzi(głupio to brzmi ale tak jest).
Jeżdżę ponad 6lat i o jego istnieniu dowiedziałem się gdy padła pompa wodna, wtedy się włączył.Jeżdżę z małym ładunkiem -do tony.Dziś 200km ponad 30stopni w Krakowie wskazówka temp. na "11,30"
wojtekjanus 06-08-2013, 21:10 Jeżdżę ponad 6lat i o jego istnieniu dowiedziałem się gdy padła pompa wodna, wtedy się włączył. W trasie tak, ale w ruchu miejskim, stojąc pod światłami lub w korku - musi się włączyć...Powiedz mi a czy jest to możliwe ,że go nie słychać? W kabinie podczas jazdy nie słychać, ale kiedy parkujesz (manewry, cofanie) i masz uchylone okno - to ja słyszę...
wojtekjanus 07-08-2013, 08:04 Masz klimę?
Pojadę bez klimy... Pojechałem ostrzej do pracy (bez klimy), szybko strzałka stanęła w pionie. I faktycznie wentylatory stoją jak zamurowane, mimo że w komorze silnika gorąc jak cholera. http://emotikona.pl/emotikony/pic/036.gif (http://emotikona.pl)
Dopiero gdy włączyłem klimę, obydwa wiatraki włączyły się od razu na wolniejszy bieg, po wyłączeniu klimy pochodziły kilkadziesiąt sekund i znowu stanęły (a silnik pracował).
Wygląda na to, że tak jak u ciebie jest, to jest ok...
Niezależnie od tego: jeżeli masz płyn w układzie, termostat jest sprawny i pompa wodna pracuje - to silnika podczas jazdy nie przegrzejesz - pęd powietrza schładza płyn w chłodnicy wystarczająco. Problem uszkodzonego wietylatora chłodnicy pojawia się najczęściej w mieście przy jeździe w korku...
krakow_kult 07-08-2013, 08:26 Przy prawidłowo działającym czujniku przegrzany silnik jest chroniony - przy zbyt wysokiej temperaturze ograniczana jest moc, wentylator chodzi na full i wyłączana jest klima (jeżeli jest).
U mnie kilka razy zaobserwowałem że w długim korku tak po ok 10-15min, może więcej, stania w miejscu klima się wyłączyła - co poczułem gdy zaczęło na mnie buchać wilgotne i co raz cieplejsze powietrze. Wentylatory chodzą, wskazówka cieczy jak zawsze, ograniczenia mocy nie zauważyłem. (wersja z 2 wentylatorami!!!)
Czy spotkał się ktoś z takim przypadkiem? To normalne?
Wystarczy że auto ruszyło, nie wiele bo nie wiele i wróciło do normy. Ostatnio w takiej sytuacji potrzymałem gaz na większe obroty (ok 2000rpm) żeby ruszyć pompą wody i też pomogło.... Jadąc /trasa/ nigdy coś takiego nie mialo miejsca.
wojtekjanus 07-08-2013, 09:43 Czy spotkał się ktoś z takim przypadkiem? To normalne? Raczej coś z klimą jest nie tak - może brakuje czynnika?
U mnie - kiedy miałem uszkodzony czujnik temperatury i silnik wchodził w tryb ochrony przed przegrzaniem - to obydwa wentylatory dawały na full, aż wyły...
bobas_81 07-08-2013, 18:21 Pojechałem ostrzej do pracy (bez klimy), szybko strzałka stanęła w pionie. I faktycznie wentylatory stoją jak zamurowane, mimo że w komorze silnika gorąc jak cholera.
Dopiero gdy włączyłem klimę, obydwa wiatraki włączyły się od razu na wolniejszy bieg, po wyłączeniu klimy pochodziły kilkadziesiąt sekund i znowu stanęły (a silnik pracował).
Właśnie .Dziś przepytałem jeszcze paru chłopaków na bazie jeżdżących transitami i każdy ma takie same objawy jak My,więc wychodzi na to ,że to norma...Dziś zaczepiłem jeszcze gościa do którego jeżdżę z towarem, mechanik ( kiedyś zajmował się tylko transitami) i mówił mi ,że nasze fordy tak mają wentylatory włączają się czasami dopiero jak podchodzi pod czerwoną linię...:shock: Co do płynu jest w normie, termostat chodzi więc wygląda na to ,że jest ok. Dzięki Wojtek za odp i wykonanie "testu" śmierci... :-)))) Pzdr.
nie nacieszyłem się długo klimatyzacją :( opornik na wentylatorach chłodnicy mi padł;/ jeszcze do niedawna włączał się 2 bieg a teraz wcale. Ludzie ratujcie !!! czy Ci na piekarach to robią? a może gdzieś inny warsztat to robi ??
krakow_kult 19-10-2013, 10:20 Raczej coś z klimą jest nie tak - może brakuje czynnika?
U mnie - kiedy miałem uszkodzony czujnik temperatury i silnik wchodził w tryb ochrony przed przegrzaniem - to obydwa wentylatory dawały na full, aż wyły...
Okazało się że sprężarka jest nieszczelna (minimnalnie ale jednak) i ubyło 600g czynnika. Cóż, w nowym roku czeka mnie jej wymiana. Po uzupełnieniu problem się nie pojawił...
Pomiędzy opornikami bliżej płytki jest jakiś element (podejrzewam: termistor, wyłącznik bimetaliczny, raczej nie półprzewodnik). U mnie się zdematerializował. Oporniki mi się udało reanimować. Tylko nie wiem czego brakuje w układzie. Może ktoś ma taka wiedzę. Ewentualnie czy można to to co tam było zewrzeć i tak jeździć.
wojtekjanus 31-10-2013, 20:12 Pomiędzy opornikami bliżej płytki jest jakiś element (podejrzewam: termistor, wyłącznik bimetaliczny, raczej nie półprzewodnik). Bezpiecznik termiczny, skalowany na odpowiednia temperaturę. Jeżeli go zewrzesz, to w przypadku przekroczenia temperatury pracy wentylatora (z jakiejś przyczyny zadziałał...) może się to skończyć awarią wentylatorów, w krańcowym przypadku nawet pożarem.
Może i strachy na Lachy, ale ja bym wolał go mieć...
Dzięki za odpowiedź. Pytanie pomocnicze, czy taki element występuje w przyrodzie "luzem" (czyli jakiś elektronik, inny sklep specjalistyczny), albo czy można gdzieś kupić (pominąwszy oczywiście Aledrogo) samą płytkę, bez konieczności kupowania całego zespołu wentylatorów (nietety tani nie jest).
Bump: Czy to może być coś takiego? http://www.eltronix.pl/products/649 Jaka powinna być temp. wyłączenia tego elementu.
wojtekjanus 03-11-2013, 17:41 Czy to może być coś takiego? http://www.eltronix.pl/products/649 Jaka powinna być temp. wyłączenia tego elementu. Tak, gdzieś czytałem (chodziło o Citroena C4), że temperatura 185 st.C.
Nie wiem, czy prąd 10A nie będzie za mały? Jak by się spalił, to można dwa równolegle połączyć...
ziemek56 04-11-2013, 19:55 Nie wiem jakie mają parametry? W sklepach elektronicznych za 5 zeta są bezpieczniki termiczne do tosterów i gofrownic. Może głupia podpowiedź - ale ... pokaż spalony :shock: niech sprzedawca spróbuje coś dopasować ... myślę, że 10 A i 180 C wystarczy. Ew. na zapas 15 A ... w linku pełno różnych:
https://www.google.pl/search?q=bezpiecznik+termiczny&client=firefox-a&hs=Xff&rls=org.mozilla:pl:official&channel=np&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=w0eBUpbsK4mK4ASq4IHIBA&ved=0CCwQsAQ&biw=1015&bih=617
"Wzrokowo" wygląda tak ...
Jak wcześniej napisałem, bezpiecznik się zdematerializował (nie ma go tam gdzie powinien być), więc jedyne co mu mogę pokazać, to schemat elektryczny. :-)
kamperek 08-06-2018, 17:38 Witam
Czy udało się komuś zastąpić oryginalne oporniki wentylatorów chłodnicy jakimś zamiennikiem? Czy nadal pozostaje szrot albo koszmarnie drogi oryginał? Silnik 2,0 tdci 2000-2006.
wojtekjanus 08-06-2018, 18:34 To co Ford proponuje w tej kwestii woła o pomstwę do nieba - większość producentów oferuje oporniki po 50 -100 zł, a Ford proponuje zakup kpl wentylatorów z instalacją, obudową, opornikami i gniazdem za ponad 3 tys. zł. To jest chore...
Można próbować coś tam włożyć z innego auta, ale jest problem z bezpiecznym zamocowaniem - tak by oporniki były odpowiednio chłodzone, także z zarobieniem przewodów - tu są bardzo duże prądy i instalacja nie może się grzać. No i z doborem oporności - nie znamy parametrów silników elektrycznych ani dawcy, ani biorcy...
Mnie się udało kupić tanio ładną kpl używkę, brałem całość, bo i tak już jeden wentylator był zwalony, więc był sens takiego zakupu.
Masz problem...
krzysztof.k 08-06-2018, 19:37 Nie da się sprawnych oporników zanieść do elektronika żeby sprecyzował co to jest i czym to zamienić?
wojtekjanus 08-06-2018, 19:40 Nie da się sprawnych oporników zanieść do elektronika żeby sprecyzował co to jest i czym to zamienić?
Trzeba by mieć w ręku sprawne oporniki - tak już jest, że ten kto ich właśnie potrzebuje ma je niesprawne.
kamperek 08-06-2018, 19:56 Chwilowo zwarłem je i mam tylko szybkie obroty. Ciekawe jak długo tak wytrzymają? Zaczynam poszukiwania na szrotach :)
krzysztof.k 08-06-2018, 20:12 Spróbowałbym z vw podłączyć ten rezystor zielony..
Powinno działać podobnie, ewentualnie deko inne obroty
Max zawsze zostanie max
kamperek 09-06-2018, 10:24 Czy ktoś wie, jakiej rezystancji są te oporniki? i czy oba są jednakowe?
wojtekjanus 09-06-2018, 15:35 Te oporniki mają oporność rzędu 0,5 -0,7 ohma, moc rzędu 80-100W.
Silniki są dwa różne, jeden od drugiego dosyć się różnią wielkością samego silnik i średnicą wiatraka.
W sprzedaży są takie oporniki, mają nawet radiatory chłodzące https://www.tme.eu/pl/katalog/#search%3Dax100wr+0r47 Te mają 0,5ohma /100W. Trzeba by je jakoś sensownie zamocować do plastiku - bezpośrednio raczej nie.
Sprawdź jeszcze, czy w tym zespole oporników nie ma przypadkiem bezpieczników termicznych - ja nie sprawdzałem, a mogą być. Jeżeli bezpiecznik termiczny się spali, to opornik może być ok, a wiatrak nie będzie pracował. Te bezpieczniki - jeżeli są - to myślę, że powinny być na ok. 10A i temp. ok 300 st. C.
kamperek 09-06-2018, 16:24 Zastanawiam się nad czymś takim. http://www.unto.pl/opornik-wentylatora-chlodnicy-fiat-lancia-alfa-romeo-p-345.html Gabaryt podobny i może wejdzie w swoje stare miejsce. Czy oba rezystory są takie same? Wiatraki są różne a co z rezystorami? I 0,3 ohm czy 0,5 ? Jeżeli różne to 0,5 ohma na mniejszy wiatrak?
Bump:
Bump:
wojtekjanus 09-06-2018, 18:06 Jeżeli różne to 0,5 ohma na mniejszy wiatrak? Podstawowy wzór
R (Ohm) = U (V) : I (A)
Czyli przy słabszym wiatraku dajemy nieco większy opornik, wtedy jest szansa na zachowanie proporcji pracy między większym i mniejszym wiatrakiem. Słabszy wiatrak ma mniejszy prąd, napięcie takie same, więc opór większy.
Sprawdź jeszcze koniecznie, czy tam przy opornikach są bezpieczniki termiczne.
Zazwyczaj to nie oporniki padają, tylko bezpieczniki termiczne. Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana wentylatora. Dostępne są już zamienniki za około 400 PLN. Problem "palenia" wtedy się rozwiązuje, a do tego mamy nowy wentylator zastępujący zazwyczaj ten piszczący.
wojtekjanus 29-06-2018, 08:20 Problem "palenia" wtedy się rozwiązuje, a do tego mamy nowy wentylator zastępujący zazwyczaj ten piszczący. Tu chodzi o wentylatory chłodnicy w komorze silnika, a nie o wentylator nawiewu do kabiny.
Przepraszam, rozpędziłem się :-)
kamperek 30-06-2018, 17:55 Wymontowałem wentylatory, nie było łatwo :). Pomierzyłem, obejrzałem i ....
Oporniki wyglądają na niezniszczalne. Przepala się bezpiecznik termiczny o nieznanej wartości. Wymieniłem go na bezpiecznik 20A 140 stopni. Jest większy od starego. Wszystkie elementy są zgrzewane. Nawierciłem dwa małe otworki i przykręciłem bezpiecznik w miejsce starego. Jak na razie wszystko działa.
wojtekjanus 30-06-2018, 18:33 Wymieniłem go na bezpiecznik 20A 140 stopni. Prądowo jest moim zdaniem ok. Natomiast temperaturowo dałbym dużo wyżej, co najmniej 200 st. C.
Ale czas pokaże... :)
kamperek 30-06-2018, 19:36 Taki miałem. Teraz wymiana to pól godziny. Następny dam mocniejszy :)
Takie pytanie bliskie tematu mam...
Odkryłem przerwany przewód do tych rezystorów podczas poszukiwania przyczyny przepalania się tych drogich japońskich bezpieczników 40A od wentylatorów. Raczej nie jest to powód przepalania ale mógłbym podmienić te elementy z drugiego transita.
Problem dotyczy benzynowego 2.3 DOHC - dwa wentylatory. Mam 2.0 TDCI - dwa wentylatory. Chodzi o to, że w Pb ten rezystor jest w górnej części chłodnicy a w D wentylatory są odwrócone "do góry nogami" i rezystor jest w dolnej części chłodnicy. Zespół wiatraków wygląda na takie same.
Tak montowali w fabryce czy po drodze jacyś "mechanicy" mogli to odwrotnie zamontować?
I przy okazji prośba o pomysły dlaczego przepalają się bezpieczniki w wyniku czego nie działają wentylatory a to skończy się w końcu przegrzaniem silnika...
wojtekjanus 26-10-2023, 08:46 Nigdy nie oglądałem tego układu w 2,3 DOHC.
Przepalanie się bezpieczników 40A - to dziwna sprawa, zależy też od tego, czy przepalają się natychmiast po zadziałaniu wentylatorów, czy po dłuższym czasie, czy też zupełnie przypadkowo. Ja bym raczej szukał uszkodzonej wiązki przewodów (przetarta, zwarcie na masę), bo gdyby był uszkodzony silnik wentylatora, to byłoby czuć spaleniznę
Odkryłem, że bezpiecznik pali duży wentylator. Podpiąłem oba do zewnętrznego akumulatora i mały działa a duży od razu pali bezpiecznik po podłączeniu. Nie wiadomo jak długo jest on zepsuty. Mam go od niedawna i teraz dopiero odkryłem usterkę jak w korku woda się zagotowała...
A przy rezystorze urwany przewód akurat od małego wentylatora. Choć nie odkryłem jeszcze do końca jak działa ten rezystor...
Jak go pominę to rozumiem, że wentylator będzie po prostu kręcił się z maksymalną prędkością?
wojtekjanus 27-10-2023, 20:06 Mały wentylator włącza się tylko po włączeniu klimy razem z dużym. Duży pracuje samodzielnie tylko bez klimy, oczywiście włączany przez PCM i czujnik temperatury CHT.
Obydwa mają dwie prędkości, do tego służą te opornki. Od biedy można jakoś udłubać ten układ z oporników z innych samochodów, Ford nie sprzedawał ich jako oddzielna część, tylko razem z całym zespołem chłodnicy plus wentylatory, za kosmiczne pieniądze idące w tysiące zł.
Duży wentylator musisz zmienić. Jednak zdecydowanie najlepiej jest kupić cały zespół dwóch wentylatorów z obudową i z opornikami, oczywiście używkę - z nadzieją, że są ok. Znalazłem takie tu, bardzo tanio (nieistotne czy tdci, czy tddi):
https://www.olx.pl/d/oferta/ford-transit-wiatraki-chlodnicy-klimatyzacja-2-0-tddi-model-00-06-CID5-IDwiWPH.html
Wymiana to jest grubsza robota, raczej na kanale/podnośniku.
Jak go pominę to rozumiem, że wentylator będzie po prostu kręcił się z maksymalną prędkością? Rzadko się włączają na pełną prędkość, tylko w upały, w korku z włączona klimą. I hałas jest wtedy spory, no i szybko je zamęczysz na śmierć jeśli tak będą się włączać tylko na pełną moc.
Dzięki za namiary na tę ofertę. Kupiłem. Wymieniłem.
Piszę dopiero teraz bo wcześniej brak czasu...
Przy okazji polecam tego sprzedawcę dla "transitowców" - ma dużo części i wiedzę na temat transitów. Szkoda, że tak daleko ode mnie mieszka bo już bym na jakieś warsztaty/szkolenia się wybrał...
Co do wymiany tego zespołu wentylatorów w wersji DOHC to akurat banalne bo zawiesza się na chłodnicy od góry jak czapkę na wieszaku...
I jeszcze jedna sprawa. Czy mały wentylator nie powinien się uruchomić gdy włączę klimatyzację bez czynnika? Próbowałem i nie załącza się i nie wiem czy coś tam nadal jest zepsute w instalacji elektrycznej czy po prostu bez nabicia gazem układu nie włączy się wiatrak.
wojtekjanus 26-12-2023, 08:08 nie załącza się i nie wiem czy coś tam nadal jest zepsute w instalacji elektrycznej czy po prostu bez nabicia gazem układu nie włączy się wiatrak. Tak jak sprężarka, tak i wentylator nie załączy się.
Z tego co wiem, mały wentylator nigdy nie włącza się samodzielnie, zawsze razem z dużym.
|
|