Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2000-2007] czynności przy wimianie koła dwumasowego


din
06-08-2013, 17:42
Witam

Jakie są czynności przy wymianie koła dwumasowego?
Głównie czy trzeba rozpinać coś z zawieszenia? Niektórzy mechanicy mówią mi, że trzeba pół zaiweszneia poodpinać a co za tym idzie potem geometrie ustawiać. Jest to prawda?
Poza tym kompletem sprzęgła, wysprzęglikiem i kołem jest jeszcze jakiś uszczelniacz, go się zawsze wymeinia? Jak go sprawdzić?

szukam sobie calego zestawu luka ale szczeze jakos mam lęki przed kupnem z od jakiś nie wiadomoych sprzedawców, możecie kogoś konkretnie polecić co bym nie miał potem problemów?

1olek
07-08-2013, 07:39
Przeczytaj ten temat i zastanow sie czy warto brac LUK'a http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=187327

jakubzawarty
07-08-2013, 08:36
Trzeba zdemontować wszystkie te plastiki pod zderzakiem i miedzy kołami a silniikiem, wyjąć półosie, odkrecic maglownice, tłumik i zdemontować całe tzw. sanie, a potem to juz zabawa z róznymi śrubkami, śrubeczkami, kabelkami, czujnikami itp itd. Ogólnie wydaje się trudne ale z kanałem, narzedziami dobrze podpartym samochodem w 5-6 godzin zdemontujesz i wyjmiesz skrzynie. Najlepiej miec pneumat, żeby nie pourywać tych śrub.

wojtekjanus
07-08-2013, 08:37
trzeba pół zaiweszneia poodpinać a co za tym idzie potem geometrie ustawiać. Jest to prawda? Trzeba wyciągać skrzynię, czyli trzeba półosie wyjąć z piast, a to wymaga rozsunięcia kolumn Mcphersona. I mnóstwo innych dupereli do ruszenia. Ale nie trzeba robić geometrii, jeżeli mechanik jest sensowny i nie nasuwa wszystkiego 10-cio kilowym młotem.Przeczytaj ten temat i zastanow sie czy warto brac LUK'a LUK to jest wiodąca firma w branży i bez obaw można kupić ich wyroby. Jeżeli będziesz kupował części w dużej dobrej hurtowni, to na pewno nie trafisz na podróbę. Nie warto oszczędzać kilkudziesięciu złotych i brać części z firmy krzak...
Problem najczęściej leży gdzie indziej - gdy mechanik bez pojęcia (lub bez oprzyrządowania) zabiera się za montaż docisku. Poczytaj np. to:
http://www.swiatmotoryzacji.com.pl/index.php?modul=numery&page=czytaj&id=732Poza tym kompletem sprzęgła, wysprzęglikiem i kołem jest jeszcze jakiś uszczelniacz, go się zawsze wymeinia? Jak go sprawdzić? Pod kołem zamachowym jest simmering wału korbowego. Jeżeli naokoło (po zdjęciu koła) jest sucho, to nie powinno się go dotykać. Jeżeli jest wyciek lub nawet ślady zapocenia olejem - powinno się go wymienić.

Jeżeli chcesz sam to zrobić i masz takie wątpliwości - to odradzam; poszukaj dobrego mechanika który ma doświadczenie w Fordach i odpowiednie oprzyrządowanie.

din
07-08-2013, 08:58
sam nie chce się do tego zabierać ale chce mieć pojęcie aby jakoś choć minimalnie skontrolować mechanika. Ceny zestawu DKZ wąchają się od 1600zł do 2500zł, wiadomo chce się wydać jak najmniej ale tez mieć pewność, że to pojeździ. Myślałem nad sklepem ford-esklep.pl Co do mechaników w Gdyni to jak na razie ani jeden nie wzbudził mojego zaufania.

Sam simmering to też nie mały wydatek ale warto być w niego widzę wyposażonym aby potem jak wszystko rozebrane nie szukać po sklepach na gwałt.


Edit
Z tego co czytam magiel będzie trzeba też wyjąć - znaczy będzie on normalnie poza autem? Tak sobie myśle, może oddać go od razu do regeneracji bo zaczyna być przełamanie przy jeżdzie na wprost.

dbdrag
07-08-2013, 10:14
. Ale nie trzeba robić geometrii, jeżeli mechanik jest sensowny i nie nasuwa wszystkiego 10-cio kilowym młotem.
.

po każdorazowym ruszaniu sanek a tym bardziej po ich zdjęciu należy zrobić geometrie przedniego zawieszenia.

jakubzawarty
08-08-2013, 12:43
Dokładnie. Tak jak pisze przedmówca, zawsze trzeba zrobić geometrie. Wiem, że nie ma innej możliwości montażu sanek, bo są śruby i otwory bez możliwości regulacji ale uwierz, że w żadnym mondeo kierownica i zbieżność nie będą dobrze ustawione po wymianie sprzęgła.

karloss
08-08-2013, 14:20
Co wy Panowie gadacie. Jak się rozbiera przód i np. drążki kierownicze odkręca od piast bez kręcenia nimi. to gdzie później chcecie i czym robić regulację geometrii w Mondku? No sorry, ale chyba chcecie jeździć na geometrię dla poprawy psychicznej bo koleś na stacji diagnostycznej dotknie podwozia w waszym aucie i już będzie ok.
Tak jak wspomniał Kolega wojtekjanus: jeżeli mechanik sensowny to geometria (a w zasadzie zbieżność) jest zbędna.

jakubzawarty
08-08-2013, 17:07
Co wy Panowie gadacie. Jak się rozbiera przód i np. drążki kierownicze odkręca od piast bez kręcenia nimi. to gdzie później chcecie i czym robić regulację geometrii w Mondku? No sorry, ale chyba chcecie jeździć na geometrię dla poprawy psychicznej bo koleś na stacji diagnostycznej dotknie podwozia w waszym aucie i już będzie ok.
Tak jak wspomniał Kolega wojtekjanus: jeżeli mechanik sensowny to geometria (a w zasadzie zbieżność) jest zbędna.


Robiłem całą geometrię w ASO w Rybniku jakieś 3 miesiące temu, a 2 tygodnie temu wymieniałem sprzęgło, po złożeniu okazało się, że kierownica jest przestawiona. Pojechałem na zbieżność i okazało się, że są lekko pozmieniane wartości w stosunku do wyjściowych z ostatniej geo. Jeszcze nie słyszałem, żeby którykolwiek mechanik (nie szwagier w garażu) nie ustawiał geometrii bo zdjęciu sanek. W teorii masz rację, że nie ma możliwości rozregulowania, bo nie ruszamy drążków ale w praktyce to już inna bajka

karloss
08-08-2013, 22:21
Kolego co to znaczy cała geometria przodu?
Jeżeli rozumiesz przez to możliwość ustawienia tylko zbieżności (jak to ma miejsce w mondeo) to ok. Ale zwracam uwagę, że zbieżność to tylko jeden z punktów mających wpływ na trakcję (geometrię) więc nie piszmy cała geometria bo jest to zwyczajnie mylące.

din
13-08-2013, 16:32
to jak z tą przekładnią jest? Będzie ona zdemontowana? będzie można ją od razu dac do regeneracji? Czy może jednak sama przekłądnia zostaje w aucie jedynie się od niej coś tam odkręca?

Streamin
17-08-2013, 08:55
Co za masakra, skoro nie ruszasz układu kierowniczego i zawieszenia, to po co robić geometrię???
Trakcja (geometria)?
Czy Ty wiesz co to jest trakcja pojazdu?
Coraz więcej ekspertów na forach.

jakubzawarty
17-08-2013, 10:29
Kolego co to znaczy cała geometria przodu?
Jeżeli rozumiesz przez to możliwość ustawienia tylko zbieżności (jak to ma miejsce w mondeo) to ok. Ale zwracam uwagę, że zbieżność to tylko jeden z punktów mających wpływ na trakcję (geometrię) więc nie piszmy cała geometria bo jest to zwyczajnie mylące.

Napisałem, że robiłem całą geometrię, a nie geometrie przodu. Przód - drążki i tył mimośrody.

dbdrag
17-08-2013, 11:00
Co za masakra, skoro nie ruszasz układu kierowniczego i zawieszenia, to po co robić geometrię???
Trakcja (geometria)?
Czy Ty wiesz co to jest trakcja pojazdu?
Coraz więcej ekspertów na forach.


Jak ruszysz sanki powinno się zrobić geometrie przodu bo może być przestawiona ale nie musi tak przewiduje TIS forda.Każdy robi jak uważa to jego samochód ale według TIS powinno się zrobić geometrie po zdejmowaniu sanek!!chyba ktoś mądry musiał to napisać?

Fordo_Mondo
08-03-2017, 00:38
Problem najczęściej leży gdzie indziej - gdy mechanik bez pojęcia (lub bez oprzyrządowania) zabiera się za montaż docisku. Poczytaj np. to:
http://www.swiatmotoryzacji.com.pl/index.php?modul=numery&page=czytaj&id=732

Wiem że temat już dość stary, ale może byłaby szansa na odpowiedź :)
Czy można spytać, jaki problem może wystapic po niepoprawnym montażu
docisku sprzęgła ? (bez przyrzadu do centrowania) Niestety powyższy link nie jest już dostępny.

Rift
08-03-2017, 07:26
Czy można spytać, jaki problem może wystapic po niepoprawnym montażu
docisku sprzęgła ? (bez przyrzadu do centrowania).

Dostaniesz wibracji i rozwalisz sprzęgło lub skrzynię lub wał korbowy w zależności, który z tych elementów najbardziej przejmie na siebie te wibracje.
Urządzenie do centrowania sprzęgła (bez dwumasy) kosztuje ok 30-40 zł.
Czy do dwumasy pasuje nie wiem.

Fordo_Mondo
08-03-2017, 11:33
Dostaniesz wibracji i rozwalisz sprzęgło lub skrzynię lub wał korbowy w zależności, który z tych elementów najbardziej przejmie na siebie te wibracje.
Urządzenie do centrowania sprzęgła (bez dwumasy) kosztuje ok 30-40 zł.
Czy do dwumasy pasuje nie wiem.

Dziękuję za odp.
Czyli takie narzędzie powinno wystarczyć do wycentrowania sprzęgła
http://allegro.pl/klucz-do-centrowania-sprzegla-jonnesway-an010049-i6558649058.html#thumb/1
?

Pytam ponieważ juz drugi kolega pisze, ze narzedzie do centrowania sprzegla mozna dostac juz za ok 40zl..
Z drugiej jednak strony w sieci widze filmiki,
na ktorych centruje sie sprzegla z pomoca trójramiennego wspornika,
(np. cos takiego http://allegro.pl/przyrzad-do-montazu-i-demontazu-sprzegla-sac-i6001063357.html)
a taki wspornik jest juz znaczaco drozszy.

Rift
08-03-2017, 18:49
http://allegro.pl/klucz-do-centrowan...8.html#thumb/1
Dokładnie czymś takim centrowałem sobie tarcze do docisku. Są osoby co odpowiednim kluczem nasadowym centrują docisk<->tarcza.
Urządzenie to służy do dociśnięcia tarczy do docisku podczas montażu do koła zamachowego, samo w sobie nie centruje, na lekko dokręconym urządzeniu sam ustawiasz tarcze względem docisku, potem dokręcasz jednym z pokręteł a następnie całość montujesz do zamachu.

Jak masz niedaleko na Mokotów to zapraszam gdzieś w piwnicy leży :P

Zanim zaczniesz to robić na nowym komplecie poćwicz montaż tego urządzenia na starym.
Przypominam: Nie wiem czy to działa przy dwumasie.

jendrekmak
08-03-2017, 20:07
w mk3 nie jest to potrzebne bo docisk nie wymaga "nastawienia". problem ze źle wycentrowaną tarczą jest jedynie przy wkładaniu skrzyni ale jeśli skrzynia wejdzie to potem nic się nie dzieje niepokojącego.

Fordo_Mondo
09-03-2017, 00:38
Urządzenie to służy do dociśnięcia tarczy do docisku podczas montażu do koła zamachowego, samo w sobie nie centruje, na lekko dokręconym urządzeniu sam ustawiasz tarcze względem docisku, potem dokręcasz jednym z pokręteł a następnie całość montujesz do zamachu.

Jak masz niedaleko na Mokotów to zapraszam gdzieś w piwnicy leży :P

Zanim zaczniesz to robić na nowym komplecie poćwicz montaż tego urządzenia na starym.
Przypominam: Nie wiem czy to działa przy dwumasie.
Niestety do stolicy mam pare ladnych godzin, jestem wdzieczny za support.


w mk3 nie jest to potrzebne bo docisk nie wymaga "nastawienia". problem ze źle wycentrowaną tarczą jest jedynie przy wkładaniu skrzyni ale jeśli skrzynia wejdzie to potem nic się nie dzieje niepokojącego.

Może i da radę bez tego przyrzadu, ale
właśnie znalazłem instrukcje serwisowa do wymiany sprzegla i to narzedzie tez jest tam wymienione, wiec mysle ze nie zaszkodzi z niego skorzystac
http://workshop-manuals.com/ford/mondeo_2001_10.2000-02.2007/mechanical_repairs/3_powertrain/308_manual_transmission-transaxle_clutch_and_transfer_case/308-01b_clutch_vehicles_with_6-speed_manual_transmission_%28mmt6%29/description_and_operation/diagnosis_and_testing/removal_and_installation/clutch_disc_and_pressure_plate/

Psilocke
09-03-2017, 03:48
W instrukcjach znajduje się jeszcze sporo innych ciekawych i absolutnie niepotrzebnych rzeczy.

Na marginesie.
Jeśli masz zamiar wziąć się za wymianę sprzęgła a nigdy tego nie robiłeś pod okiem kogoś kto wie co i jak to odpuść. Stracisz kupę czasu i nerwów.

Fordo_Mondo
09-03-2017, 20:02
W instrukcjach znajduje się jeszcze sporo innych ciekawych i absolutnie niepotrzebnych rzeczy.

Można jakiś przykład ?

Psilocke
09-03-2017, 21:37
W każdej instrukcji każdej marki takie rzeczy są.
Vectra B według instrukcji demontaż sprzęgła jest niemożliwy bez zdjęcia sanek. Udowodnilem że się da. Pewnie gdzieś nawet na necie wisi.
Centrowanie też powinno się odbyć specjalnym przyrzadem. Wydłużona nasadka 15 zastąpiła go idealnie.
Nie twierdzę że instrukcję są z czapy ale wiele specjalnych narzędzi idzie zastąpić tymi dostępnymi w większości garaży. Ze specjalistycznymi jest być może łatwiej i szybciej ale osobiście uważam że kupowanie czegoś za X pln do jednorazowego użytku mija się z celem. Tym bardziej jeśli mogę to zastąpić domowym sposobem.
Instrukcje podają też momenty obrotowe dla wszystkich śrub w aucie. A widziałeś kiedyś żeby mechanik, nawet w ASO, do wszystkiego używał dynanometryka?

Fordo_Mondo
10-03-2017, 01:14
W każdej instrukcji każdej marki takie rzeczy są.
Vectra B według instrukcji demontaż sprzęgła jest niemożliwy bez zdjęcia sanek. Udowodnilem że się da.

Ja rozumiem, że kolega jest bardziej obyty i doswiadczony, ale nie kazdy uzytkownik forum taki jest.
Myślę że instrukcje serwisowe + youtube + forum sa dobrym punktem wyjscia dla mniej zaawansowanych osob.
Zwiększa się wtedy prawdopodobienstwo, ze nie zrobi sie czegoś źle.


uważam że kupowanie czegoś za X pln do jednorazowego użytku mija się z celem

Akurat z tym sie zgodze. W instrukcjach serwisowych jest sporo dedykowanych urzadzen, ktore
czesto mozna zastapic "niededykowanymi".


A widziałeś kiedyś żeby mechanik, nawet w ASO, do wszystkiego używał dynanometryka?

Ale czy to jest argument ?
Przykladowo zacisk jarzma hamulcowego w mk3 z przodu jest przykrecany momentem 130Nm,
jesli ktos zechce tak samo potratkowac jarzmo z tylu, a ma duzo pary w łapach, to urwie srube,
wiec moze jednak warto chociazby spojrzec na momenty..

Fordo_Mondo
10-03-2017, 20:40
Stracisz kupę czasu i nerwów


No to muszę częściowo przyznać koledze rację.
Jestem na etapie demontażu sanek silnika.. i nie mogę ich zdjac,
poniewaz 2 śruby z tyłu sanek, przy próbie odkręcenia, obracaja się
tylko w miejscu..

Znalazlem podobny problem na innym forum mondeo:
http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/34620-%C5%9Aruby-sanek?p=395377&viewfull=1#post395377

"Nakrętka nie jest spawana na stałe, ona jest luźna można ją przesuwać na boki a nakrętka jest zblokowana bo ma kołnierz kwadratowy i na podłużnicy ścianki w kwadracie i kołnierz się blokuje na nich nakrętka nie obraca się. Mi się obracała ta nakrętka ,musiałem ciąć podłogę i nałożyłem klucz nie pamiętam jaki rozmiar, i z pomocą osoby jeden kręcił od zawieszenie a drugi wewnątrz i poszło. Później te blaszki blokujące trochę poprostowałem przecinakiem nasmarowałem i teraz nowa śruba lekko się odkręca a podłoge zespawałem punktowo i uszczelniłem masą uszczelniającą. Zmieniłem śrube na inną bo stara śruba już miała kanty zjechane i założyłem śrube z głowicy Forda Transita pasuje jak ulał twardość podobna do starej.
"

Czyli co, nie ma innej możliwości jak tylko ciac podloge, zeby dobrac sie do nakretki na gorze sruby ?

Psilocke
10-03-2017, 21:37
Urwana lub ukrecona śruba sanek to coś na co nie chce trafić żaden mechanik.
Coś słyszałem o znachorach którzy wypalaja je palnikiem ale osobiście tego nie widzę.
Według mojej opinii zostaje cięcie.
Kwestia czy podłogi czy sanek.

Fordo_Mondo
12-03-2017, 23:56
Urwana lub ukrecona śruba sanek to coś na co nie chce trafić żaden mechanik.
Coś słyszałem o znachorach którzy wypalaja je palnikiem ale osobiście tego nie widzę.
Według mojej opinii zostaje cięcie.
Kwestia czy podłogi czy sanek.

Psilocke dzięki za odp.

Kocham swojego kombiaka mondziaka, choc uboga wersja ambiente :)
bardzo go sobie chwalilem do tej pory m.in. za:
niskie spalanie,
komfort jazdy,
mnostwo miejsca
i co najwazniejsze
bezproblemowy dostep do wielu miejsc, celem wymiany czesci.

Wiele mu wybaczalem
m.in:
wadliwy uklad paska klinowego (kolo pasowe)
peknieta rure intercoolera,
przeciek na pompie wody,
korozję,
latwe zapowietrzenie pompy wysokiego cisnienia,

moze nawet ta dwumase bym jakos zniosl,

no ale jak mozna w ten sposob zaprojektowac tylne mocowanie,
tych sanek (ramy),
zeby trzeba bylo ciac podloge w srodku, zeby je zdjac..
no jak..

no i w ogole jak to jest, ze te nakretki sie obracaja,
przy kreceniu sruba..

na szczęscię okazało się że,
pod wykladzina,
pod mata wygluszajaca,
a ostatecznie pod jakas "cos jakby papa"
kryja sie 4 blaszane preciki, ktore mozna dosc latwo odgiac

foty:
http://www.fotosik.pl/zdjecie/6f1def490cb7ce4d
http://www.fotosik.pl/zdjecie/4b30bb7cab7c7f3e

Rift
13-03-2017, 16:05
dokładnie dzięki temu urządzeniu można ustawić tarczę na docisku, do tego to przy montowaniu docisku do zamachu utrzymuje tarcze w tej samej pozycji.

Fordo_Mondo
15-03-2017, 22:10
Witam ponownie

W koncu udalo mi sie dotrzec do dwumasy oraz sprzegla.

Nie bede ukrywal ze sie dosc mocno naszarpalem.
Przy okazji zdejmowania skrzyni urwala mi 1na z 2och srub trzymajacych z tylu.
Na szczescie udalo sie jakos zdemontowac skrzynie z odstajaca szpilka.

Ewidentnie wysprzeglik do wymiany.
Tarcza sprzegla i docisk sprzegla wygladaja calkiem w porzadku.

Ale nie bardzo wiem co z dwumasa, przy zdejmowaniu sprzegla i dwumasy nie bylo zbyt wielu opilkow.

Nie ma tez specjalnie opilkow w okolicach rozrusznika.

Wizualnie dwumasa prezentuje sie b. dobrze, nie ma na niej luzu.

Jedynie co zwrocilo mocniej moja uwage, to ze obracajac element dwumasy w lewo sprezyna odbija element do pierwotnej pozycji,
ale w prawo juz nie..


Przebieg 260k, dwumasa i sprzeglo od nowosci..

Co koledzy mysla, bezwglednie wymieniac dwumase po tym przebiegu ?

Zamieszczam zdjecia dwumasy, chociaz zapewne zdjecia za wiele nie wnosza.
http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/369573636ca734c3
http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/aaba822abaa569a3

aha i moze glupie pytanie, ale co to znaczy dokrecanie dwumasy w 2och etapach ?
25 + 48 Nm ?
Nie mozna tych srub dokrecic od razu momentem 48Nm ?