Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Opory przy wrzucaniu biegów - nowy samochód


r_michal
24-09-2013, 22:53
Witam,
jestem posiadaczem Focusa 1.6 EB, przebieg 750 km.
Nie pamiętam czy tak było od początku ale od kilku dni obserwuję problemy z wrzucaniem biegu pierwszego. Objawia się to tak, że na wyłączonym silniku biegi chodzą jak masełko. Przy włączonym silniku pierwsze wrzucenie biegu jest z wyraźnie wyczuwalnym oporem. Jeżeli nie puszczę sprzęgła i ponownie wrzucę ten sam bieg (np. 1) to tym razem bieg wchodzi leciutko i tego oporu już nie czuć. Ponowne puszczenie sprzęgła i wrzucenie biegu znowu czuć opór.
Generalnie nie jest to jakaś straszna siła ale różnicę czuć wyraźnie. Opór czuć na wszystkich biegach, ale tylko z jedyną miałem parę razy problemy tak, że nie udało mi się jej wrzucić spod świateł i musiałem wrzucić bieg drugi raz (bieg tak jakby nie wszedł i zatrzymał się w połowie wrzucania).
Dziś jeździłem po osiedlowej uliczce i cały czas się zatrzymywałem i ruszałem i próbowałem wrzucać jedynkę i jakoś było ok, ale ten mały opór był cały czas.
Jest różnica w pracy skrzyni na włączonym i wyłączonym silniku.

Koledzy i Koleżanki jak to u Was jest?

Atlis
25-09-2013, 06:05
To chyba normalne, ze na wylaczonym silniku jest roznica. Skrzynia stoi.

razes
25-09-2013, 06:59
Witam,
jestem posiadaczem Focusa 1.6 EB, przebieg 750 km.
Nie pamiętam czy tak było od początku ale od kilku dni obserwuję problemy z wrzucaniem biegu pierwszego. Objawia się to tak, że na wyłączonym silniku biegi chodzą jak masełko. Przy włączonym silniku pierwsze wrzucenie biegu jest z wyraźnie wyczuwalnym oporem. Jeżeli nie puszczę sprzęgła i ponownie wrzucę ten sam bieg (np. 1) to tym razem bieg wchodzi leciutko i tego oporu już nie czuć. Ponowne puszczenie sprzęgła i wrzucenie biegu znowu czuć opór.
Generalnie nie jest to jakaś straszna siła ale różnicę czuć wyraźnie. Opór czuć na wszystkich biegach, ale tylko z jedyną miałem parę razy problemy tak, że nie udało mi się jej wrzucić spod świateł i musiałem wrzucić bieg drugi raz (bieg tak jakby nie wszedł i zatrzymał się w połowie wrzucania).
Dziś jeździłem po osiedlowej uliczce i cały czas się zatrzymywałem i ruszałem i próbowałem wrzucać jedynkę i jakoś było ok, ale ten mały opór był cały czas.
Jest różnica w pracy skrzyni na włączonym i wyłączonym silniku.

Koledzy i Koleżanki jak to u Was jest?

Mam takie same spostrzeżenia. Zdarza się to nieregularnie - czasem 2 razy dziennie czasem raz na tydzień, 2 tygodnie. Ponieważ nie jestem brutalem (jeśli chodzi o jazdę autkiem) wycofuję się z próby wrzucenia biegu "na siłę" - przy wciśniętym sprzęgle cofam na 2-kę i z powrotem na 1 - przeważnie wchodzi OK. Ale tym bym się nie przejmował - Fordy (wg mnie) już tak czasem mają. Jeżdżę już trzecią foką (mk1,mk2 i obecnie mk3) - poprzednio miewałem takie "problemy" z wstecznym. Teraz też mam wrażenie, że czasem nie chce "wejść" płynnie - trzymając sprzęgło wciśnięte wrzucam wtedy 3 i od razu wsteczny - wtedy jest masełko ! Od nowości przejechałem już 30 000 km - i jest ciągle tak samo. A wątpię, żeby serwis coś wyregulował - gdyż zdarza się to nieregularnie i raczej rzadko.
pozdrawiam

Atlis
25-09-2013, 07:28
...to sprawa synchronizacji. trzeba sie nauczyc "rev matching" (nie wiem jak sie to nazywa po polsku). sprzeglo, gaz, sprzeglo. wtedy nie ma potrzeby wrzucac 2 lub 3 tp bo to jest bez sensu... albo nie wrzucac bieg z jedynki do wstecznego kiedy sie samochod rusza.

r_michal
25-09-2013, 07:47
Mam takie same spostrzeżenia...
No to świetnie, dzięki "za pocieszenie" :) Nie wiem czy mam się cieszyć, że to norma czy raczej wściekać :>

...to sprawa synchronizacji. trzeba sie nauczyc "rev matching" (nie wiem jak sie to nazywa po polsku). sprzeglo, gaz, sprzeglo. wtedy nie ma potrzeby wrzucac 2 lub 3 tp bo to jest bez sensu... albo nie wrzucac bieg z jedynki do wstecznego kiedy sie samochod rusza.
Czy to także dotyczy wrzucania biegu pierwszego - bo u mnie w zasadzie tylko tego biegu problem dotyczy. Możesz jakoś rozwinąć myśl o co w tym chodzi?

mjprzem
25-09-2013, 08:03
sprawdze czy w momencie kiedy nie mozecie wsadzic jedynki, to nie ruszajcie nic sprzeglem i sprawdzcie inne biegi, bo jezeli beda wchodzily ciezej to problem jest z sprzeglem.

Atlis
25-09-2013, 08:07
to dotyczy wszystkich samochodow z manualna skrzynia biegow i praktycznie wszystkich biegow. jest to podstawowa technika zmiany biegow.

http://www.youtube.com/watch?v=ccaH-UV4OWo

jni
25-09-2013, 09:28
...to sprawa synchronizacji. trzeba sie nauczyc "rev matching" (nie wiem jak sie to nazywa po polsku). sprzeglo, gaz, sprzeglo. wtedy nie ma potrzeby wrzucac 2 lub 3 tp bo to jest bez sensu... albo nie wrzucac bieg z jedynki do wstecznego kiedy sie samochod rusza.

Ty piszesz o czymś innym niż koledzy pytali. Oni mają problem z wrzuceniem 1 biegu w zatrzymanym samochodzie, jedyną metodą "rev matchingu" w tym przypadku było zatrzymanie silnika, żeby obroty skrzyni i silnika się wyrównały.

U mnie problem z wrzuceniem jedynki zdarza się sporadycznie, może kilka razy w ciągu przejechanych 28kkm. Pomaga puszczenie sprzęgła na luzie i wciśnięcie go ponownie.

Atlis
25-09-2013, 09:32
Pomaga puszczenie sprzęgła na luzie i wciśnięcie go ponownie.

Dokladnie o tym mowie.

r_michal
25-09-2013, 09:42
Dokladnie o tym mowie.
Ale w filmikach które podesłałeś (i wygooglałem) nie ma właśnie mowy o problemach z ruszaniem. Podczas jazdy taka sytuacja nie występuje zatem co dokładnie Kolego Altis masz na myśli bo nadal nie jest to dla mnie jasne :-)

jni
25-09-2013, 09:56
Ale w filmikach które podesłałeś (i wygooglałem) nie ma właśnie mowy o problemach z ruszaniem. Podczas jazdy taka sytuacja nie występuje zatem co dokładnie Kolego Altis masz na myśli bo nadal nie jest to dla mnie jasne :-)

W filmikach chodzi o wyrównanie obrotów skrzyni biegów i silnika przy redukcji biegu, np. z 4 na 3. Gdy robisz to zwyczajnie, z reguły masz puszczony gaz i silnik chodzi na wolnych obrotach lub dopiero spada z obrotów odpowiadających aktualnej prędkości na poprzednim biegu. Natomiast skrzynia kręci się z dużo szybciej i teoretycznie wrzucenie biegu może być trudniejsze (chociaż chyba tylko w mocno zużytych samochodach, ja się osobiście z czymś takim nie spotkałem), a drugi aspekt jest taki, że z powodu momentalnego wyrównania tych prędkości po puszczeniu sprzęgła może się to sprzęgło szybciej zużywać, a pewnie i trochę cierpi sam silnik. Ale akurat w FF3 zauważyłem, że przy zmianie biegów podczas jazdy obroty nie spadają momentalnie, tylko komputer je przez chwile podtrzymuje, więc ja bym sobie głowy "rev matchingiem" nie zawracał.

Atlis
25-09-2013, 10:36
r_michal - jedynke mozesz wrzucac rowniez jadac na drugim biegu zwalniajac prawda? i wtedy jest trudniej ja wrzucic, wiec wykorzystasz rev matching. na postoju nie dotykasz gazu (choc mozesz), tylko dwa razy wysprzeglisz.

jni - komputer w ffiii w ogole nie trzyma obrotow, tylko tak jak w wiekszosci nowych aut, spadaja wolniej. jezeli cos takiego jak trzymanie obrotow obserwujesz u siebie, powinienes popracowac nad ruchami prawej nogi podczas zmiany biegow. prawdobobnie ja trzymasz na gazie niz jest to potrzebne.

r_michal
25-09-2013, 10:45
r_michal - jedynke mozesz wrzucac rowniez jadac na drugim biegu zwalniajac prawda? i wtedy jest trudniej ja wrzucic, wiec wykorzystasz rev matching.

Jasne rozumiem, że tak można (ale piszą, żeby tego nie robić) ale mój problem dotyczy ruszania np. spod świateł kiedy samochód jest >zatrzymany<.

r_michal - na postoju nie dotykasz gazu (choc mozesz), tylko dwa razy wysprzeglisz.
O rany chyba nie rozumiem - przed wrzuceniem jedynki na postoju mam dwa razy wcisnać sprzegło :oops:

Atlis
25-09-2013, 10:50
na postoju probujesz wrzucic jedynke - nie wchodzi dobrze. zostawiasz na jalowym, dwa razy nacisniejsz sprzeglo, wrzucasz jedynke.

a co do pierwszej rzeczy - wrecz przeciwnie, powinno sie tak robic.

jni
25-09-2013, 10:54
Atlis - było wyraźnie napisane o ruszaniu spod świateł i testowaniu na osiedlowej uliczce zatrzymywania się i ruszania, nie wiem po co wprowadziłeś do wątku coś innego i upierasz się przy tym...

Co do podtrzymywania obrotów to pozwolisz, że jednak lepiej wiem gdzie trzymam nogę. Nie mówię o powolnym spadaniu tylko podtrzymaniu przez sekundę-dwie obrotów na danym poziomie i dopiero potem spadek (powolny, szybki - kwestia subiektywna). Może oba FF3 1.6EB, którymi jeździłem od nowości były popsute?

r_michal - mam wciśnięte sprzęgło, próbuje wrzucić jedynkę - jeśli nie wchodzi to puszczam sprzęgło (będąc na luzie), wciskam je ponownie i próbuję znów wrzucić jedynkę, u mnie to pomagało.

r_michal
25-09-2013, 10:57
Teraz jest już jasne dziękuję :-)

Zatem konkluzja jest taka, że ten typ tak ma i mam się do tego przyzwyczaić? Czy też lepiej pojechać do ASO i niech coś poradzą?

Atlis
25-09-2013, 11:09
jni - na niczym sie nie upieram, poprostu podwojne wysprzeglenie/double clutching i rev matching mozna wykorzytac nawet przy problemach z wrzucaniem biegow (ten typ tak ma, stara skrzynia lub zepsuta) - czy juz jedynki czy wstecznego albo ktoregokolwiek biegu. nic wiecej.

a co do FFIII z 1.6EB - swoim zrobilem na razie 56tys km, jezdzilem tez testowym, 1.0EB a nawet ST i zaden z nich nie trzyma obrotow. wiec moze jednak cos z ta noga? a moze modele od 2012 tak maja, ze jeszcze wolniej obroty spadaja? zrob nagranie.

r_michal - nie ma po co jechac do ASO.

jni
25-09-2013, 12:36
Nagrania nie zrobię, bo to podtrzymanie obrotów pojawia się w pewnych okolicznościach, nie będę jeździł z telefonem w ręku i eksperymentował. Natomiast pobieżna lektura internetu pokazuje, że nie tylko ja to zaobserwowałem, np. na amerykańskim forum focusa też to zauważyli i nazywają to "rev hang":

http://www.focusfanatics.com/forum/showthread.php?t=318777

Mam też wrażenie, że tutaj na forum też o tym czytałem.

boncio
25-09-2013, 12:48
Atlis ja mam co prawda C-maxa, ale silnik i rocznik ten sam co Ty i też mam podtrzymanie obrotów.
Wygląda to tak, że podczas zmiany biegu na wyższy obroty spadają o jakieś kilkaset do 1000rpm (zależnie od biegu), potem przez zauważalną chwilę są utrzymywane na tym nizszym poziomie i dopiero później spadają do jałowych.
Pisząc liczbami. Jadę na 3 mając jakieś 3500rpm, wciskam sprzęgło, obroty spadają szybko do ok 2700rpm (idealnie pasują do tych w skrzyni na 4) i na tym poziomie się zatrzymują na jakiś czas. Jeśli nie wrzucisz biegu, to dopiero po chwili zaczną spadać do jałowych, a jak wrzucisz to zostaną bez zmian lub zaczną rosnąć w zależności czy utrzymasz prędkość, czy przyspieszysz.

Było już o tym na forum i każdy 1,6EB tak ma.
Po prostu przy normalnej zmianie biegów tego się nie zauważa, natomiast nie jest to powód twierdzić kategorycznie, że tak nie ma. Wysprzeglij silnik podczas zmiany biegu i poczekaj kilka sekund, to zobaczysz o czym mowa.
To jest chyba dla tych co zmieniają biegi wolno :wink:, tylko po co wtedy turbo benzyna? :027:

A problemów z wrzucaniem biegów nie mam żadnych, także wstecznego podczas toczenia się do przodu.

Atlis
25-09-2013, 13:00
No to musze to przetestowac, bo naprawde nic takiego u siebie nie zauwazylem. Myslalem, ze trzyma od razu po wysprzegleniu.

Edit: przetestowalem, jezeli zmienia sie biegi tempem zolwia, komputer zwolni opadanie obrotow w okolicy 2tys., jezeli nie zostanie wrzucony nastepny bieg i nadal jest trzymane sprzeglo, padaja do jalowych. nie wiem kto tak zmienia biegi by w ogole cos takiego zauwazyc...

nepotyzm
25-09-2013, 22:26
powiem tak mam inny silnik i inny rocznik 2,0 tdci ale nie mam takich problemów, przebieg 174 000

Atlis
25-09-2013, 22:26
a ma tu ktos jakis problem?

razes
26-09-2013, 08:02
Ty piszesz o czymś innym niż koledzy pytali. Oni mają problem z wrzuceniem 1 biegu w zatrzymanym samochodzie, jedyną metodą "rev matchingu" w tym przypadku było zatrzymanie silnika, żeby obroty skrzyni i silnika się wyrównały.

U mnie problem z wrzuceniem jedynki zdarza się sporadycznie, może kilka razy w ciągu przejechanych 28kkm. Pomaga puszczenie sprzęgła na luzie i wciśnięcie go ponownie.

Dobrze piszesz (i myślisz) !
pozdro !

grzesiczek1
26-09-2013, 09:22
FFIII z VI.2013 1.6EB 150 (~12000km) -> Czasami rzeczywiście jakby ciężej wchodziła 1 z zatrzymania i zmiana z 1 na 2. Raz mi nawet z jedynki wypadł. Wyższe biegi bez żadnego problemu.

Myślałem, aby do ASO z tym jechać ale jakoś mi nie po drodze.

zombie6
26-09-2013, 10:34
U mnie problem z wrzuceniem jedynki zdarza się sporadycznie, może kilka razy w ciągu przejechanych 28kkm. Pomaga puszczenie sprzęgła na luzie i wciśnięcie go ponownie.

Ten wątek powala g:D W powyższym cytacie jest wszystko na temat.....w KAŻDYM samochodzie jakim jeździłem, a miałem ich siedem tak sobie radziłem, bo w każdym sporadycznie się zdarzyło, że mi np. jedynka nie weszła czy wsteczny :one:

Atlis
26-09-2013, 11:14
no dokladnie... ale dla niektorych to odrazu wada fabryczna, z ktora trzeba do ASO leciec. :P

aerostar
26-09-2013, 21:55
Czytam te Wasze wypowiedzi i przecieram oczy. Wsteczny bieg, który czasem nie wchodzi to zupełnie normalne zjawisko - w końcu ten bieg nie jest synchronizowany i rzeczywiście puszczenie i ponowne wciśnięcie sprzęgła pomaga. Ale żeby w ogóle nie dało się wrzucić jedynki i trzeba było puszczać sprzęgło to na pewno nie jest normalne! Przecież jak się rusza na skrzyżowaniu to nie ma czasu na siłowanie się ze skrzynią biegu. Swoją drogą ciekawe jak zachowa się w tym przypadku ASS? Czy na moment wyłączy i z powrotem załączy silnik? Od 20 lat jeździłem różnymi samochodami (prywatnie i służbowo) i nie przypominam sobie, żeby coś takiego mi się przytrafiło. Co prawda nigdy nie miałem przyjemności ze skrzynią sześciobiegową.

Pozdrawiam

Atlis
27-09-2013, 07:34
aerostar - jedynka da sie wrzucic bez problemow. poprostu nie wchodzi zupelnie, tylko do polowy - taki ten moment, kiedy wiesz, ze moze ci z biegu wyskoczyc. i to tez baaardzo rzadko. nie wiem jakimi autami jezdziles te ostatnie 20 lat, ja jezdzilem dziesiatkami nowych aut za ostatnie 15 lat i nie pamietam jedyne, ktore by nie mialo problem z wrzuceniem jedynki lub wstecznego - sporadyczny oczywiscie. nie zaleznie od marki, jakosci, ceny, lub ilosci biegow... pomyjam fakt, iz sa marki, ktora sa slynne z tego, ze ich skrzynie maja problem z wrzucaniem biegow przez pierwsze 5-10tys km (subaru naprzyklad). a juz w ogole nie wspominam klasyczny problem z wrzucaniem biegow w samochodach, ktore stoja w chlodne dni na dworzu...

Duuuzy
27-09-2013, 12:40
subaru naprzyklad
A to ciekawe... :lol:

Atlis
27-09-2013, 12:43
miales od nowosci subaru? bo widze EJ255

aerostar
27-09-2013, 21:27
@Atlis: Opory przy wrzucaniu biegu to sobie mogą być i to się rzeczywiście zdarza (szczególnie "na zimno"). Ważne, żeby dało się wrzucić jedynkę i ruszyć z miejsca bez dodatkowego manipulowania sprzęgłem (za wyjątkiem wstecznego, w którym tak się może dziać ze względu na brak synchronizacji).

zombie6
28-09-2013, 06:32
Jak już nie wejdzie jedynka - z mojej winy, bo wrzuciłem bieg nieprecyzyjnie czy też z widzimisię samochodu przy danym wrzuceniu to manipulowanie sprzęgłem jest zazwyczaj konieczne - przynajmniej miałem tak w każdym samochodzie, którym jeździłem ;)

r_michal
28-09-2013, 11:54
Jak już nie wejdzie jedynka - z mojej winy, bo wrzuciłem bieg nieprecyzyjnie czy też z widzimisię samochodu przy danym wrzuceniu to manipulowanie sprzęgłem jest zazwyczaj konieczne - przynajmniej miałem tak w każdym samochodzie, którym jeździłem ;)
U mnie zazwyczaj tak jest, że jak nie wejdzie jedynka to _bez_ puszczania sprzęgła wrzucam drugi raz bieg i wtedy wchodzi bez żadnego problemu. Po przeczytaniu tego całego wątku już nie wiem czy to moja wina i jakoś źle te biegi wrzucam czy też przyczyna tkwi gdzie indziej. Niemniej zdarza się to i na zimnym i na rozgrzanym silniku. Czasem raz dziennie, czasem w odstępie paru dni.

Duuuzy
12-10-2013, 22:32
miales od nowosci subaru? bo widze EJ255
Tak, a teraz EJ257...

loki34
04-02-2014, 06:50
Odswieze troszke temat. U mnie wystepuja podobne objawy opisane w tym temacie.Na jutro jestem w servisie umowiony,zobaczymy co powiedza o tej sytuacji. Dam znac co i jak.

loki34
05-02-2014, 19:27
Jestem po wizycie w ASO,ich zdaniem wszystko jest w porzadku,biegi chodza jak masełko itp pierdoły. Oczywiscie olew na klienta,znajac zycie jak sie skonczy gwarancja to zdiagnozuja o co chodzi i chetnie naprawia.

krindifain
06-02-2014, 15:19
Jestem po wizycie w ASO,ich zdaniem wszystko jest w porzadku,biegi chodza jak masełko itp pierdoły. Oczywiscie olew na klienta,znajac zycie jak sie skonczy gwarancja to zdiagnozuja o co chodzi i chetnie naprawia.

Prosta sprawa jeżeli się nie zgadzasz z opinią ASO poproś o pomoc rzeczoznawcę Polskiego Związku Motorowego jak jest coś nie tak jak trzeba dostaniesz protokół do ręki a co za tym idzie masz w reku argument na który bedziesz mógł sie powołać żądając ponownej weryfikacji .

yorqe
10-02-2014, 17:49
Witam,
jestem posiadaczem Focusa 1.6 EB, przebieg 750 km.
Nie pamiętam czy tak było od początku ale od kilku dni obserwuję problemy z wrzucaniem biegu pierwszego. Objawia się to tak, że na wyłączonym silniku biegi chodzą jak masełko. Przy włączonym silniku pierwsze wrzucenie biegu jest z wyraźnie wyczuwalnym oporem. Jeżeli nie puszczę sprzęgła i ponownie wrzucę ten sam bieg (np. 1) to tym razem bieg wchodzi leciutko i tego oporu już nie czuć. Ponowne puszczenie sprzęgła i wrzucenie biegu znowu czuć opór.
Generalnie nie jest to jakaś straszna siła ale różnicę czuć wyraźnie. Opór czuć na wszystkich biegach, ale tylko z jedyną miałem parę razy problemy tak, że nie udało mi się jej wrzucić spod świateł i musiałem wrzucić bieg drugi raz (bieg tak jakby nie wszedł i zatrzymał się w połowie wrzucania).
Dziś jeździłem po osiedlowej uliczce i cały czas się zatrzymywałem i ruszałem i próbowałem wrzucać jedynkę i jakoś było ok, ale ten mały opór był cały czas.
Jest różnica w pracy skrzyni na włączonym i wyłączonym silniku.

Koledzy i Koleżanki jak to u Was jest?

Co prawda w MK1 ale mam dokładnie ten sam problem/przypadłość.
Też muszę się nasiłować żeby wrzucić bieg "po raz pierwszy". Jak już się uda to później wszystkie wchodzą miękko do momentu wrzucenia na luz i puszczenia sprzęgła. Mechanik odpowietrzył układ ale nic to nie dało. Stwierdził że nie wie co może być przyczyną. Teraz zauważyłem że w momencie wrzucania biegu "po raz pierwszy" auto delikatnie się rusza do przodu na wciśniętym sprzęgle jak usiłuję wrzucić jedynkę, lub rusza do tyłu jak wrzucam wsteczny. Chyba nie powinno tak być skoro trzymam wciśnięte sprzęgło?

Fulara
10-02-2014, 19:13
jak wrzucasz jedynkę i czujesz przy wciśniętym sprzęgle jak auto ciągnie to się nie dziw że biegi nie wchodzą - nie wysprzęglasz do końca. albo masz dywanik i on wadzi albo się kończy sprzęgło

zrób coś z tym szybko bo wystrzelasz synchronizatory

Basra
10-02-2014, 22:06
Witam

Jeżeli jest problem z wbiciem 1 biegu lub wstecznego biegu na zapalonym silniku to nic innego jak to, że połączenie silnik-skrz,biegów nie zostało rozłączone.Po prostu wałki w skrz.biegów kręcą się.Pierścienie synchronizatora nie są w stanie zatrzymać tych kół, gdyż mają one dużą masę.Są największe.A posiadaczom dwómasowych kół b.często druga masa pociąga tarczę cierną,gdy następuje zbyt duże tzw.chybotanie.

pozdrawiam

yorqe
11-02-2014, 08:21
jak wrzucasz jedynkę i czujesz przy wciśniętym sprzęgle jak auto ciągnie to się nie dziw że biegi nie wchodzą - nie wysprzęglasz do końca. albo masz dywanik i on wadzi albo się kończy sprzęgło

zrób coś z tym szybko bo wystrzelasz synchronizatory

a może to być wina wysprzęglika bo jeśli wierzyć poprzedniemu włascicielowi auta sprzęgło było wymienione jakieś 20tys km temu?

Fulara
11-02-2014, 13:01
jeśli ktoś wymienia sprzęgło bez łożyska oporowego ( w fordach czytaj wysprzęglika ) to gratuluje. robota jest dokładnie ta sama - bardzo możliwe że to jest wysprzęglik - sprawdziłbym jeszcze czy układ się nie zapowietrzył

yorqe
11-02-2014, 15:38
jeśli ktoś wymienia sprzęgło bez łożyska oporowego ( w fordach czytaj wysprzęglika ) to gratuluje. robota jest dokładnie ta sama - bardzo możliwe że to jest wysprzęglik - sprawdziłbym jeszcze czy układ się nie zapowietrzył

Układ odpowietrzony. Co do sprzęgła nie mam pewności ale chodzi bardzo dobrze i nie ma oznak jakiego kolwiek zużycia. Przy niskich temperaturach jest znacznie gorzej wiec przychodzi mi jeszcze do głowy stary lub zbyt gęsty olej w skrzynce tylko czy przez to auto mogło by sie nie wysprzęglać?

Fulara
11-02-2014, 16:31
jak ciągnie na biegu przy włączonym sprzęgle to nie ma nic to rzeczy olej

wysprzęglik, płyn albo sprzęgło

yorqe
11-02-2014, 17:18
jak ciągnie na biegu przy włączonym sprzęgle to nie ma nic to rzeczy olej

wysprzęglik, płyn albo sprzęgło

to co byś radził zrobić w tym przypadku? wyjąć skrzynie i niech mechanik obejrzy co jest do wymiany?

Fulara
11-02-2014, 17:28
ja bym zaczął od odpowietrzenia jeszcze raz układu

jak to nie pomoże, chyba trzeba zrzucić skrzynie, ale niech się wypowiedzą jeszcze inni

we fiacie się miało linkę i jak nie wysprzęglało to się podkręcało i gitara, tutaj jest hydraulika

yorqe
11-02-2014, 18:10
ja bym zaczął od odpowietrzenia jeszcze raz układu

jak to nie pomoże, chyba trzeba zrzucić skrzynie, ale niech się wypowiedzą jeszcze inni

we fiacie się miało linkę i jak nie wysprzęglało to się podkręcało i gitara, tutaj jest hydraulika

mechanik jak odpowietrzał to mówił że nie było ani jednego bąbelka. a dzisiaj doszło mi jeszcze ciche metaliczne grzechotanie z okolic lewej strony z przodu. nie słychać tego cały czas ale się pojawia i niezależnie czy na postoju czy podczas jazdy

Fulara
11-02-2014, 18:42
e to moim zdaniem wysprzęglik - zmienia się to chrobotanie w zależności czy sprzęgło naciskasz\puszczasz ?

yorqe
11-02-2014, 19:35
e to moim zdaniem wysprzęglik - zmienia się to chrobotanie w zależności czy sprzęgło naciskasz\puszczasz ?

Nie dam ręki uciąć ale chyba tak. A jeśli to wysprzęglik to da rade podmienić bez wyciągania skrzynie biegów czy to tak jak z wymianą sprzęgła?

Basra
11-02-2014, 20:44
Witam

Nie da rady, bez wymontowania skrz.biegów.Spróbuj jeszcze wykonać odpowietrzanie wsteczne układu.

pozdrawiam

Fulara
11-02-2014, 21:21
jak się wymienia sprzęgło to się wymienia całość, ja we fiacie miałem tarczę jeszcze na 100 tys, docisk dogorewał, łożysko jak nowe. wymieniłem całość, nie ważne co ile jeszcze wytrzyma. czy mechanik wymienia tarcze czy łożysko czy wszystko naraz - i tak weźmie 250 zł

niestety bez zwalania skrzyni ani rusz. jeszcze raz odpowietrz.

yorqe
12-02-2014, 14:57
jak się wymienia sprzęgło to się wymienia całość, ja we fiacie miałem tarczę jeszcze na 100 tys, docisk dogorewał, łożysko jak nowe. wymieniłem całość, nie ważne co ile jeszcze wytrzyma. czy mechanik wymienia tarcze czy łożysko czy wszystko naraz - i tak weźmie 250 zł

niestety bez zwalania skrzyni ani rusz. jeszcze raz odpowietrz.

A powiedz mi jeszcze czy awaria pompki sprzęgła może mieć wpływ na to wszystko co się dzieje z moim fokiem?

Fulara
12-02-2014, 16:05
może, gdyż masz problem z rozłączeniem napędu

dlatego tutaj może być winą:
1. docisku
2. zapowietrzenia
3. łożyska oporowego
4. pompka

innej możliwości nie widzę

aerostar
24-02-2014, 17:07
Odświeżę temat. Mam teraz następnego Focusa, ale tym razem z sześciobiegową skrzynią i obserwuję takie samo zjawisko jak w pierwszym poście, ale głównie na wstecznym. Jak silnik jest wyłączony, to biegu wchodzą leciutko. Z kolei przy włączonym silniku, jeżeli samochód stoi na luzie i wcisnę sprzęgło, a następnie próbuję wrzucić wsteczny, to wchodzi z mniejszym lub większym oporem, w skrajnych przypadkach blokuje się. Kolejne wrzucenia idą już lekko aż do ponownego puszczenia i wciśnięcia sprzęgła. Przyjrzałem się temu i zauważyłem, że jak po wciśnięciu sprzęgła się odczeka 2-3 sekundy, to w 100 % wsteczny wchodzi lekko, a jak się to zrobi zaraz po wciśnięciu sprzęgła to jest niemal pewne że będzie opór lub w ogóle całkiem się zatnie i trzeba będzie powtórzyć. Nie wiem co może być powodem takiego zachowania. Może blokada przed wrzuceniem wstecznego w czasie jazdy? Wymaga zatrzymania się całego zespołu skrzyni biegów?

Proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie, czy występuje to u Was. Ciekawe, czy odczekanie chwilę po wciśnięciu sprzęgła pomogłoby tym, którzy mają problemy z wrzuceniem jedynki?

Bump: Dodam jeszcze tylko, że zmiana np. z jedynki na wsteczny bez puszczania sprzęgła idzie bez problemów. Mam też blokadę skrzyni biegów, ale ona raczej nie ma z tym nic wspólnego.

Być może synchronizatory na wstecznym niezbyt dobrze sobie radzą dopóki cały zespół skrzyni biegów całkiem się nie zatrzyma.

boncio
24-02-2014, 20:06
Aerostar masz eb? U mnie wsteczny wchodzi lekko nawet podczas toczenia się do przodu. Ale czasem jakis bieg ma opór mały, bo aż zwracam teraz na to uwagę :wink:

aerostar
24-02-2014, 20:20
Tak. Mam EB. I jak już wspomniałem, opisana reguła występuje niemal w 100% .

aerostar
25-02-2014, 21:19
Dzisiaj potwierdziłem, że opisana przeze mnie właściwość występuje w innym Focusie, tym razem 1.0 EB 125 KM z taką samą sześciobiegową skrzynią. Widać ten typ tak już ma. Odczekanie nawet 1-2 sekundy po wciśnięciu sprzęgła zdecydowanie ułatwia wrzucenie wstecznego.

baxxterhp
26-02-2014, 13:29
u mnie wszystkie biegi wchodzą bez oporów, czy się jedzie czy się stoi

zombie6
26-02-2014, 16:14
Po roku z Foką mogę powiedzieć, że tak dobrej skrzyni biegów to jeszcze nie miałem - masło...Na jeździe próbnej 1.0 też skrzynia mnie zaskoczyła in plus.

aerostar
26-02-2014, 17:06
u mnie wszystkie biegi wchodzą bez oporów, czy się jedzie czy się stoi

Po roku z Foką mogę powiedzieć, że tak dobrej skrzyni biegów to jeszcze nie miałem - masło...Na jeździe próbnej 1.0 też skrzynia mnie zaskoczyła in plus.

Zróbcie zatem tak: samochód stoi na luzie z włączonym silnikiem, sprzęgło puszczone.

próba nr 1: wciskacie sprzęgło do końca i potem od razu wrzucacie wsteczny

próba nr 2: wciskacie sprzęgło do końca, liczycie do 3 i dopiero potem wrzucacie wsteczny

Porównajcie siłę potrzebną na wrzucenie biegów.

Próby nr 1 i 2 można dla pewności powtórzyć kilka razy. Jeżeli u Was zawsze wchodzi jak "w masełko" i nie ma żadnej różnicy, to znaczy że w moim egzemplarzu (i tym drugim też) coś jest nie tak, np. ze sprzęgłem.

deem73
26-02-2014, 18:07
aeorostar, u mnie na początku też był problem z biegiem wstecznym, teraz już się bardziej przykładam i rzadko nie wchodzi. To nie jest wada, w serwisie mi to tłumaczyli tylko, że zapomniałam jak to się fachowo nazywa :oops: Ale zapytam następnym razem ;)

yorqe
03-03-2014, 18:19
może, gdyż masz problem z rozłączeniem napędu

dlatego tutaj może być winą:
1. docisku
2. zapowietrzenia
3. łożyska oporowego
4. pompka

innej możliwości nie widzę

Po tym jak ostatnio podczas jazdy coś zaczeło strasznie walić, auto wpadło w wibracje i ani obroty nie wzrastały ani prędkość mimo wciśniętego gazu oddałem auto do mechanika. Po wyjęciu skrzyni okazało się że wysprzęglik jest cały zapocony a na dwumasie jest duży luz. Sprzęgło jeszcze w miarę ale dla świętego spokoju wymieniłem wszystko na LUK'a i śmiga aż miło. Niestety koszt dość duży ale takie auto.
Dzięki za wszystkie podpowiedzi

Fulara
03-03-2014, 18:31
jak samochód ciągnął to od razu było wiadomo że coś z rozłączaniem napędu - uciekał płyn i oporowe nie chodziło w pełnym zakresie. masz spokój na kolejne 150 tys :)

bonzo000
03-03-2014, 19:11
Mam też czasem problem z wstecznym.Wrzucam wsteczny przy max wcisniętym sprzęgle i jest brak typowego zaskoczenia biegu.Lekko popuszczam sprzęgło i cyk wskakuje. Ten typ tak ma może jeszcze się ułoży lub rozpadnie coś.:p

boncio
03-03-2014, 19:24
Zróbcie zatem tak: samochód stoi na luzie z włączonym silnikiem, sprzęgło puszczone.

próba nr 1: wciskacie sprzęgło do końca i potem od razu wrzucacie wsteczny

próba nr 2: wciskacie sprzęgło do końca, liczycie do 3 i dopiero potem wrzucacie wsteczny

Porównajcie siłę potrzebną na wrzucenie biegów.

Sprawdziłem i rzeczywiście tak jest, po odczekaniu jest lżej wrzucić wsteczny. Ale to nie jest typowa sytuacja. Wrzucając szybko z jedynki wchodzi jak w masło. Czemu z luzu gorzej?

aerostar
03-03-2014, 19:41
Ponieważ jak jedziesz na jedynce do przodu, to już przed zatrzymaniem się musisz wcisnąć sprzęgło aby Ci silnik nie zgasł. Potem dopiero zatrzymujesz się i zmieniasz bieg (bez puszczania sprzęgła). Od momentu wciśnięcia sprzęgła do próby wrzucenia wstecznego mija wystarczająco dużo czasu żeby wszystko się zatrzymało.

Basra
03-03-2014, 20:12
Witam

Bardzo dobrze opisał to aerostar.Siedzę w skrzyniach manualnych.Trzeba dać chwilę skrzyni na wyhamowanie wałków.To samo sugeruję swoim klientom.

pozdrawiam

pepe1
05-03-2014, 14:04
U mnie też wsteczny wchodzi z oporem gdy natychmiast wrzucam wsteczny po wciśnięciu sprzęgła. Ogólnie skrzynia pracuje bardzo dobrze.