Zobacz pełną wersję : [C-MAX 2003-2007] 1.6 TDCi Wytarty wałek rozrządu


wrzoch
13-11-2013, 00:08
Mam taki problem w swoim autku, że na wałku odpowiadającym za zawory wydechowe (do tego się akurat łatwo dostać i przypadek sprawił, że tam zajrzałem) kilka krzywek wygląda nie tak jak wyglądać powinno. Kształt niby jeszcze zachowany, ale powierzchnia to już nie lustro i z jakiegoś powodu utwardzona warstwa się starła, uległa jakiejś dziwnej erozji.

Zaczynają rodzić się pytania:
- co mogło spowodować taką sytuację? Jeśli miałbym naprawiać wolałbym wyeliminować przyczynę aby sytuacja szybko się nie powtórzyła
- czy to normalny objaw przy przebiegu teoretycznie 240kkm (połowę tego zrobiłem sam, chociaż przebiegu z którym go kupiłem do końca pewien nie jestem, chociaż z drugiej strony dwumas jeszcze żyje, a turbawka dmucha).
- silnik wydaje mi się, że pracuje trochę za głośno (charakterystyczne stukanie przy przyspieszaniu), ale kilku mechaników stwierdziło, że ten typ tak ma i przy takim przebiegu nie ma się czym przejmować.
- ostatnie i najważniejsze - czy opłaca się coś takiego naprawiać i jakie w przybliżeniu mogą być koszta?

Patrzyłem na ceny wałków rozrządu i powiem tyle - nie podobają mi się.
Biorąc pod uwagę to, że napinacz i łańcuch łączący wałki przy moim aktualnym przebiegu też pewnie wymagałyby wymiany, nie wiadomo jak popychacze, a jest ich aż 16 :(

Nie wiem jak wygląda drugi wałek, bo tam trzeba niestety górę silnika zdemontować żeby się do niego dostać.

Warta skórka wyprawki?

MIREKTERAZPOLSKA
13-11-2013, 15:30
Niech zgadnę 3 cylinder???
Olej co ile wymieniany????
Mam ten sam silnil rozebrany na warsztacie przebieg 160000

janek001
13-11-2013, 17:59
za żadko wymieniany olej , znam temat , a co do tych wałkow to jeszcze małe piwo , bo może masz przytarta głowice na panewkach wałków rozrządu a to wymiana głowicy , ściągaj miske olejową sprzwdz smok i pompe oleju , bo mi wygląda na wymiane silnika

wrzoch
13-11-2013, 19:47
Na pewno nie za mojej kadencji. Co 12 maks 15kkm w zależności od tego ile i gdzie jeździłem.
Pierun wie jak często wymieniali wcześniej. Kupiłem go z przebiegiem 128kkm, dobijam do 240kkm teraz. 4,5 roku jeżdżenia.

Na początku był Ford Formuła jakaś tam, do tego modelu silnika. Potem przeszedłem na Total Quartz 9000 Energy czyli coś dedykowanego do tego silnika (tylko przez żabojadów).

Do miski zaglądałem na wiosnę ostatnio, bo się naczytałem o tym złym sitku tyle złych rzeczy, że aż zapragnąłem tam zajrzeć.
Wszystko było w porządku, smok czysty, sitko Turbo czyste. Zresztą turbina cały czas dmucha, a jakby z pompą było coś nie tak raczej by nie dmuchała już. Po wymianie gruchy to dmucha jak szalona i mam nadzieję, że jeszcze trochę tak będzie.

W tamtym roku miałem zdjętą pokrywę zaworów przy okazji wymiany uszczelek kolektora dolotowego - gdzieś tam przeciekało i syfiło gniazdo wtrysku jednego. Wałek był OK wtedy, bynajmniej ten od zaworów wydechowych.

Najbardziej żałuję, że zajrzałem pod ten dekielek po wymianie rozrządu i pompy wody, a nie przed.
Psu na budę ta wymiana była, ale z drugiej strony pasek już mocno zużyty się wydawał (110kkm) a pompa po 230kkm też już wykazywała mocne oznaki końca łożyska (może ta wymiana uratowała nasze wakacje).

Teraz jeśli chodzi o wymianę silnika.
Teoretycznie słupek bez osprzętu kupię za 2k, ale ... skąd wiem w jakim on jest stanie, jaki ma przebieg ten silnik, jak ktoś o niego dbał.
Dopóki nie wsadzę i nie uzbroję to jedna wielka loteria. Przecież nie rozbiorę go na części aby to sprawdzić.

wrzoch
20-01-2014, 20:22
No i po wymianie.
Jak widzę fakturę, to mi się jeszcze czkawką odbija, chociaż wiedziałem z góry ile mnie to będzie kosztować - za dużo.

Zmieniłem olej na MOTULa Ford Specific 913D. Skoro częstotliwość wymiany nie była przyczyną, to może sam olej? Do TOTALa już nie wrócę. Wypłukałem też silnik specyfikiem LM służącym do tego celu.

Wałki razem z łańcuchem rozrządu, napinaczem, górną pokrywą (nie rozkręcane, wyjęte z innego silnika) i dźwigienkami zaworów w bardzo dobrym stanie udało mi się kupić za 500PLN. Patrząc na alledrogo cena wydaje się OK. Patrząc na ceny zamienników, to w tej cenie miałbym jeden wałek :(

Zdecydowałem się na nowe popychacze zaworów. Wcześniej silnik chodził głośniej niż powinien, szczególnie podczas przyspieszania słychać było klekotanie. Teraz po rozgrzaniu silnik na wolnych obrotach pracuje spokojnie i cichutko, a przy przyspieszaniu przestał klepać. Dźwięk zrobił się miły dla ucha.
Staram się tylko zrozumieć dlaczego tak prosta konstrukcyjnie część może kosztować tak dużo. 55PLN za popychacz, to lekkie przegięcie, szczególnie, że jest ich 16sztuk. Przy wyciąganiu starych okazało się, że nie był to jednak taki głupi ruch. Szczególnie patrząc na to ile roboty trzeba poświęcić, żeby się do nich dobrać.

Do tego jeszcze uszczelka pokrywy zaworów, oringi kolektora dolotowego, podkładki pod wtryski, uszczelniacze gniazd wtryskowych i uszczelniacz wałka rozrządu. No i jak się w trakcie okazało jeszcze 8 szpilek wtrysków - tylko jedna poddała się bez walki (5.5PLN sztuka w ASO).

Pojeździmy - zobaczymy.
Zamierzam rozebrać stare graty na części, pierwsze, wyczyścić i obfocić dokładnie, to wrzucę tutaj jak to wyglądało u mnie przy 243000km na budziku.

Radarus
21-03-2014, 21:08
Witaj
mam pytanie - nim zajrzałes do walka rozrządu to jakis dziwne dzwikei dobiegały z silnika czy czysta ciekowość??

wiktor20501
22-03-2014, 10:25
,,Najbardziej żałuję, że zajrzałem pod ten dekielek po wymianie rozrządu i pompy wody, a nie przed".
o jaki dekielek chodzi?

wrzoch
22-03-2014, 21:45
Może dekielek nie był najlepszym określeniem. Chodzi o pokrywę zaworów, ten plastik w którym siedzi odma, w którym jest dekielek od dolewania oleju i pod którym jest (zaznaczam wyraźnie) JEDNORAZOWA uszczelka, która w ASO kosztuje jak zwykle pierdylion, ale zamiennik dobry 10-12PLN.

Z objawów, to mi dzwonił silnik przy przyspieszaniu, to raz, a dwa chciałem poeksperymentować z odmą - wzbogacić ją o siatki wychwytujące co większe krople oleju, aby mi nie syfiło przepływki, turbo, dolotu i aby się Maksiu kiedyś nie zachłysnął olejem, który się zbiera w IC.

Okazało się, że trop nie był wcale zły. Krzywki wałków nadżarte (kilka), hydrauliczne kompensatory luzu zaworowego niektóre nie działały jak potrzeba. Po wymianie tych kompensatorów (popychaczy), zespołu wałki, łańcuch rozrządu już nie dzwoni przy przyspieszaniu. W ogóle silnik cichszy jest, a jak się rozgrzeje dobrze to na biegu jałowym ledwo co go słychać.

Niedługo zbieram się odwiedzić rodzinne strony, to sobie tam umyję i obfocę to co wyciągnąłem z auta i wymieniłem.

padzak
31-03-2015, 11:12
Witam, mam taki sam problem z moim cmaxem... mozna z tym jezdzic ? Czym grozi brak naprawy?

salom
31-03-2015, 12:26
Można z tym jeżdzić, ale jazda jest niekomfortowa, silnik głośniejszy, trzeba uważać i pilnować, czy dżwiek wydawany przez silnik z góry od klawiatury znacząco sie nie zmienia.

Przyczyną powstania tej dolegliwości przeważnie jest niskie ciśnienie oleju, nieodpowiedni olej silnikowy, długie przebiegi miedzy wymmianami, materiał z którego wykonane sa wałki, czasami odbiega od normy.

MIREKTERAZPOLSKA
31-03-2015, 16:13
Nie mozna. Dalsza jazda grozi wiekszymi kosztami naprawy

salom
31-03-2015, 17:01
I własnie, tu ścierają się racje mechanika samochodowego i kierowcy, tak jak w całym Polskim społeczeństwie, połowa za, połowa przeciw.
Wałki wycierają sie już od momentu zjazdu z taśmy produkcyjnej, i przypadek, po ilu latach zobaczy coś kierowca lub mechanik przypadkowo, zagladając pod dekiel zaworów.

MIREKTERAZPOLSKA
31-03-2015, 20:06
Krzysiu widziales wytarty walek?
Tam juz prawie nie ma krzywki, dlatego dalsza eksploatacja spowoduje bardzo duze koszty naprawy. Wymiana walka na dlugo nie pomoze. Niestety teraz trzeba naprawic przyczyne i skutek uszkodzenia silnika. Walki masz racje wycieraja sie od poczatku, tylko tu zawiodlo smarowanie i jest klopot. Popros kolege o zdjecie uszkodzenia to sie wystraszysz.

pilot14
01-04-2015, 08:58
Popros kolege o zdjecie uszkodzenia to sie wystraszysz.
Dla potomnych można by wkleić w temat. Ukłon w kierunku autora wątku.

Zmieniłem olej na MOTULa Ford Specific 913D. Skoro częstotliwość wymiany nie była przyczyną, to może sam olej? Do TOTALa już nie wrócę. Wypłukałem też silnik specyfikiem LM służącym do tego celu.
Ile zrobiłeś na MOTUL-u Ford Specific 913D, pytam bo dawno temu pisałeś że TOTAL jest OK bo to olej do francuza (silnika PSA itd.), a po wytartych walkach doszedłeś do wniosku że jednak coś było nie tak. I teraz zastanawiam się czy to była wina oleju czy coś innego spowodowało wytarcie, bo w sumie nie napisałeś co było przyczyną wytarcia.

voodo
01-04-2015, 09:15
Ostatnio przy wymianie uszczelki pokrywy zaworów w peugeocie z tym samym silnikiem też zauważyłem delikatne wżery na krzywce wałka. Teraz korci mnie aby sprawdzić jak sprawa wygląda u mnie. Myślę też o zmianie marki oleju bo w peugeocie również zalany był totalem, który też mam u siebie.

merchel
01-04-2015, 11:13
Już 5 rok jeżdżę właśnie na MOTUL Ford Specific 913D i mam dobre zdanie o tym oleju a cena nie jest jakaś wygórowana.

wrzoch
01-04-2015, 18:39
Na motulu zrobiłem minimum 3 wymiany oleju, także ponad 50kkm. Zaglądałem tam całkiem niedawno i żadnych śladów zużycia nie było. Wałki, na które zmieniłem (a przynajmniej ten jeden pod pokrywą zaworów) wyglądał jak w dniu jego wymiany.

Co do ścierania - przyczyn może być bardzo dużo:
- wada materiałowa
- niewłaściwe smarowanie
- niewłaściwy olej
- olej rozrzedzony przez paliwo (częste w silnikach z DPF)
- zatkana/uszkodzona magistrala olejowa (częste w starszych 1.6TdCi)

Najgorsze jest to, że ten materiał z wałka gdzieś musiał się podziać, więc dopóki nie złapie go filtr oleju pałęta się w oleju potęgując negatywne efekty.

Krzywka jest bardzo twarda, ale tylko i wyłącznie na jej powierzchni. Jeśli ta cienka, utwardzana warstwa się zetrze, to reszcie nie trzeba dużo czasu.

Dla tych, co to by się chcieli bawić w wymianę tego - koszt jest dość poważny, szczególnie jeśli ktoś chce się bawić w wymianę popychaczy hydraulicznych (korektorów luzu zaworowego) jest ich 16 sztuk, kosztują jakieś 60PLN sztuka.
Do tego trzeba rozebrać całą górę głowicy, wykręcić szpilki, zrzucić kolektor dolotowy, przy okazji można sprawdzić stan łańcuszka rozrządu i jego napinacza, których wymiana to dodatkowe 400-500PLN. Oczywiście czeka Cię wymiana rozrządu, najlepiej jeszcze przed rozebraniem zaaplikować płukankę silnika. Same wałki są w cholerę drogie jakbyś chciał kupić nowe - jakieś 1000PLN to same wałki, używane jakieś 400-500PLN, zazwyczaj sprzedają razem z łańcuszkiem, napinaczem i pokrywą, do której są przykręcane. Do tego jeszcze komplet uszczelek kolektora dolotowego, pokrywy zaworów, wtryskiwaczy no i ktoś ogarnięty, kto to rozbierze, wymieni, złoży i nie popsuje niczego innego po drodze.

MIREKTERAZPOLSKA
01-04-2015, 20:35
Powiem tak
Sredni koszt takiej naprawy to 3600zl
Wrzoch. Skad takie ceny?

wrzoch
02-04-2015, 10:43
Wrzoch. Skad takie ceny?

Że niskie czy wysokie?

MIREKTERAZPOLSKA
02-04-2015, 11:17
Wysokie

vapvap
13-12-2017, 02:33
Klekotanie zawsze najlepiej sprawdzić przy wył. silniku w Ford focus 1.6 tdci - 90,110 - odkręcamy kolektor ssący oleju i oglądamy stan wałka rozrządu - jeśli coś nie tak - starcia etc, to poniższa lista pomoże rozwiązać stukot na zimnym silniku włącznie z braniem oleju. Co ważne w wielu przypadkach są zapieczone wtryski lub ich parametry pogorszyły się więc zakładamy, że wtryski są sprawne bo za sprawdzenie każdego wtrysku policzą nam ok. 100zł - plusem tego jest, że bosh servisy przed sprawdzeniem czyszczą wtryski. Można założyć również, że rozrząd może być do wymiany ale nie musi. Problem w silniku 1.6 tdci to kwestia smarowania - gdy pada uszczelniacz wałka rozrządu - tu gdzie rozrząd u góry pod pokrywą, nie widzimy tego, a olej ucieka i już tarcie jest gorsze, zanim dojdziemy co jest przyczyną jest już zawsze za późno ale to wszystko da się naprawić.

Nowe części w hurtowni:

Popychacze 8 szt ok. 200zł x 2 = 400zł
Wałek rozrządu ok 300zł x 2 = 600zł
Szpilki wtrysków 8szt. ok 60zł
Uszczelka Pokrywy Zaworów od kolektora ssącego ok. 35zł
Uszczelki kolektora ssącego - komplet 1.6TDCi ok 60zł
Podkładki pod wtryskiwacz ok. 18zł
Uszczelki wtryskiwacza Common Rail ok. 60zł
Uszczelniacz wałka rozrządu ok. 50zł

1283zł

Ewentualnie dla pewności:
Uszczelka głowicy ok. 150zł

1433zł

Do tego robocizna, chyba, że mamy kogoś znajomego ale tak są to koszty od 600-1400zł

Dodatkowo czyszczenie elementów np. kolektor ssący, głowica etc. usuwanie ze smarów.

Dodam, że warto wymienić filtr oleju!

W całej operacji warto zakończyć płukanką silnika czyli dolaniu środka np. valvoline, motul do oleju silnikowego przy rozgrzanym silniku i po 10 minutach spuścić całość to oczyści nieco środowisko pracy i komorę.