Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] 1.6 125 KM - jaki olej: 5W-20 czy 5W-30 ?


ignas
26-02-2014, 20:22
Witam, mój Focus 1.6 125 KM jest przed pierwszym przeglądem i zastanawiam się, jaki olej powinien być zastosowany. Wg instrukcji obsługi powinien to być 5W-20 (WSS-M2C948-B), alternatywnym olejem jest 5W-30 (WSS-M2C913-C).

W ASO zaproponowano mi tylko 5W-30: Motorcrafta (tańsza opcja) lub Castrol Edge Proffesional (opcja droższa o 120zł w porównaniu do tej z Motorcraftem).

Z tego co mi wiadomo to producentem Motorcrafta jest Castrol, wiec dopłacać za markę nie ma sensu. Ale czy warto lać 5W-20? Castrol Magnatec Profesional 5W20 jest w sklepach internetowych ok 2 razy droższy od Motorcraft 5W-30, ale jest jednak olejem podstawowym wg producenta.

Z drugiej strony konfigurator Castrola zaleca Magnatec 5W-30 A1, a jako "zalecenie alternatywne" EO FRD 925B 5W-20; Produkt specjalny (czyli "odwrotnie").

Z trzeciej strony :wink: to kojarzę, że silnik 1.6 Ti-VCT jest rozwinięciem starych konstrukcji, w których stosowało się 5W-30...

Proszę o porady.

Fulara
26-02-2014, 20:35
kolego nie korzystaj z opcji ASO !

lej ten 5w-20 albo 0w-20 spełniające wymogi Forda

poczytaj o tych olejach, co chcą ci wcisnąć ( pewnie 100 zł za bańkę) i zdecyduj, czy to ma sens

janek001
26-02-2014, 21:12
5w-30 polecam

Basra
26-02-2014, 21:18
Witam

My nalewamy SEA 5W-30 Motorcraft.

pozdrawiam

Fulara
26-02-2014, 21:18
jaki 5w-30, proszę jak rekomendujesz, producent, HTHS, film olejowy, temperatura płynięcia itp

adidasy poproszę..... można kupić za 19,99 i za 1999 zł

zobaczcie wykres między 5w30 a 5w40 przyzwoitego oleju ( powtarzam przyzwoitego ) a 5w-20 albo 0w-20.. przepaść.... ale polska jest 20 lat za olejami

janek001
26-02-2014, 21:33
EDGE , MOZESZ GO KUPIĆ 4 LITRY Z WYMIANĄ ZA 150 ZL , wymieniasz co 10 tyś i po 10 latach okazuje sie ,że niemasz problemu z silnikiem !

Fulara
26-02-2014, 21:38
a teraz weź wykres 5w-30 a 5w-20....

ps. honda i toya rekomeduje 0w-20 a formuła jeden -5w-20... ( słownie minus )

dlaczego chcecie poprawiać producenta ? zimny rozruch rano zużywa silnik więcej jak 1000 KM z butem w czerwonym polu... policzmy rozruchy zimne w ciągu 5 lat, potem 10.... może warto dać to co zalecił producent ?

janek001
26-02-2014, 21:44
ja tam miałem tyle aut i powiem ci jedno , zawsze wymieniam olej co dyche i niemiałem nigdy problemu z silnikiem a ty myślisz ,że zalejesz 5w20 i 30 tyś zrobisz , po paru latach się żdziwisz

wydra
26-02-2014, 21:46
policzmy rozruchy zimne w ciągu 5 lat, potem 10

10 lat to mało kto jednym autem jeździ. A Ty to masz jakąś obsesję na punkcie właściwości oleju.

Ojciec na mineralnym przejeździł ponad 10 lat, później ja jeździłem, auto poszło do ludzi w wieku 21 lat i dalej jeździ.

Na miejscu bym lał dobrej jakości olej 5w30, tak jak zaleca producent.

Fulara
26-02-2014, 21:47
wiem, argumenty jakie słyszałem to: wszyscy pomrzemy i: nasze silniki i tak w końcu się znajdą obok siebie na złomie :)

kończąc ( bo świata nie uzdrowimy ) zalecam zapodać sobie wykres 5w-20, 5w-30, 5w-40 i 5w-50... oczywiście normalnego syntetycznego oleju a nie HC syntetycznego

i zobaczmy wtedy prawdę... a to nas kosztuje może 50 zł więcej na rok... bywajcie

ps. nie mam obsesji, tylko mnie krew zalewa jak widzę ściemę na każdym kroku, a polandia to lyka jak młode pelikany rybki...

a już mistrzostwo świata, jak koledzy do nowych toyot zalewają 10w-40... równie dobrze zalać olej słonecznikowy

ignas
26-02-2014, 21:53
(...) a ty myślisz ,że zalejesz 5w20 i 30 tyś zrobisz , po paru latach się żdziwisz

Ta wypowiedź pewnie nie była skierowana do mnie, tylko do Kolegi Fulara, ale uściślę: robię niewielkie przebiegi (do 10 tys. km rocznie), na pierwszym przeglądzie będę miał nabite ok 7,5 tys.. Być może ma to jakieś znaczenie przy wyborze oleju.

10 lat to mało kto jednym autem jeździ.

Ja zamierzam...

janek001
26-02-2014, 21:54
10 lat to mało kto jednym autem jeździ. A Ty to masz jakąś obsesję na punkcie właściwości oleju.

Ojciec na mineralnym przejeździł ponad 10 lat, później ja jeździłem, auto poszło do ludzi w wieku 21 lat i dalej jeździ.

Na miejscu bym lał dobrej jakości olej 5w30, tak jak zaleca producent.

policz ile lat ma twoje auto !

wydra
26-02-2014, 21:58
policz ile lat ma twoje auto !

Obecne czy poprzednie? :D

Fulara
26-02-2014, 22:00
ojciec... mineralny....

ale czy to nie były auta z tamtej epoki ? zmierz kanały olejowe ojca, a nowej jednostki wysilonej... zmierz przepływ oleju na sekunde kiedy zalejesz żur a kiedy dobry olej... zmierz, ile wałki chodzą na sucho a kiedy na mokro... nie porównujcie starych konstrukcji do nowych, plastikowych, wysilonych, europejskich pseudo ekologicznych .... to jak porównanie dobrych lakierów sprzed 20 lat do obecnych, wodno-pseudoekologicznych wyrobisk...

czy ktos z was, zapuścił wykresy i dane, czy tylko piszemy o pisaniu :)

janek001
26-02-2014, 22:00
a jakie masz w opisie ? weż je zezłomuj bo ma juz ponad 10 lat :p

Bump: ojciec... mineralny....

ale czy to nie były auta z tamtej epoki ? zmierz kanały olejowe ojca, a nowej jednostki wysilonej... zmierz przepływ oleju na sekunde kiedy zalejesz żur a kiedy dobry olej... zmierz, ile wałki chodzą na sucho a kiedy na mokro... nie porównujcie starych konstrukcji do nowych, plastikowych, wysilonych, europejskich pseudo ekologicznych .... to jak porównanie dobrych lakierów sprzed 20 lat do obecnych, wodno-pseudoekologicznych wyrobisk...

czy ktos z was, zapuścił wykresy i dane, czy tylko piszemy o pisaniu :)

w pełni się zgadzam z kolegą w tej kwesti

wydra
26-02-2014, 22:05
a jakie masz w opisie ? weż je zezłomuj bo ma juz ponad 10 lat
Za 4 lata będziemy twoje złomować :D Chyba że stosujesz dobry olej, to damy ci dyspensę na kilka następnych lat :D

1.6 125 koniów to znowu nie taki wysilony silnik :P Standard jak na dzisiejsze czasy, bez szaleństw.

Fulara
26-02-2014, 22:07
zacząłem swego czasu czytać o oleju do przekładni forda focusa mk1

natknąłem się na kilkanaście opini, że po wymianie oleju na fordowski, oryginał, 10 letni olej lepiej się sprawował od nowego... zapytałem dlaczego... zostałem na forum wyśmiany. jak mogę podważać i pytać o takie głupoty.

mam znajomego, który pracuje w olejach lata... i sprawdził dla mnie tą informację. otóż od 2006 roku, ford zmienił umowę z dostawcą ( na C... ) i leje teraz 75w-90.... do mk1 lał fabrycznie uwaga: 75w-80.... to dlatego liczne posty, że po wymianie jest gorzej jak przed... reklama, telewizja wam tego nie powie...

zapuścćie wykresy, zobaczycie sami. a i tak się spotkamy jak to niektorzy z was określili.... tam gdzie się spotkamy

wydra
26-02-2014, 22:12
Nawet katalog Castrola podaje do skrzyni w mk1 75w90 ;)
Za to katalog Fuchsa podaje 75w80 ;) Także coś w tym musi być ;)

Fulara
26-02-2014, 22:19
nie dajcie się karmić papką reklamową, tylko czytajcie, pytajcie... bo naprawdę jesteśmy robieni w takie bambuko że głowa boli

ignas
27-02-2014, 12:53
Przyjrzałem się dokładniej fotografii oleju 5w20

http://ford.sklep.pl/pol_pl_olej-silnikowy-5w20-Castrol-Magnatec-Profesional-5L-17084_1.jpg

i zauważyłem na dole dopisek: "For Ford Ecoboost engines". W tej sytuacji zaczynam skłaniać się jednak w kierunku 2 x tańszego 5w30 Motorcrafta WSS-M2C913-C...

kiko79
27-02-2014, 13:36
każdy byle nie Castrol. W Polsce nie ma dobrego Castrola, a skala oszustw na tym oleju jest ogromna. Polecam Motula eco-nergy 5W30...bardzo dobry jeśli tylko oryginalny.

Skolmi
27-02-2014, 14:23
12 lat albo i więcej leję fordowski 5W-30. Szybciej mi budy gniły, niż coś się działo
z silnikiem. To jest dla mnie odniesienie.

Oczywiście można się podniecać cyferkami, wykresami i lać 2-3x droższe LM, Motula, Millersa, etc. tylko po co.

Jak ktoś żyłuje silnik to jest świadom konsekwencji i może lać marki premium, żeby przedłużyć mu żywotność. Zgoda.

OK, albo jeszcze jak ktoś wierzy w nowe fabryczne interwały wymiany rzędu 30 kkm i się ich trzyma, to też myślę, że warto wejść w wyższą półkę.

Jeśli nie...uważam, że to placebo.

ignas
28-02-2014, 12:18
Ze sklepu internetowego (nie podam jego nazwy, żeby nie było reklamy) otrzymałem zrzut ekranu z FordEcat - wynika z niego jasno, że olej Castrol Magnatec Professional E 5W-20 jak najbardziej nadaje się do silnika 1.6 Ti-VCT 125 KM, mimo opisu "For Ford EcoBoost engines".

Pozostaje więc pytanie: czy warto lać 2 x droższy 5W-20 czy jednak tańszy (uznawany przez producenta samochodu za "alternatywny") 5W-30 przy przebiegach rocznych ok 7,5 tys. km pokonywanych w 90% w ruchu miejskim?

Nie interesują mnie rozważania nt. tego czy Castrol jest beeee a Motul super, bo biorę pod uwagę tylko 2 konkretne oleje, o których pisałem w pierwszym poście.

zombie6
28-02-2014, 12:58
Można lać Castrol Magnatec Professional 5W-20 lub 5W30 A5, 5W-20 - powinien dać minimalnie mniejsze spalanie, dzięki mniejszym oporom oraz łatwiejszy rozruch na zimno, a nawet łatwiejsze wkręcanie na obroty, ale różnica w stosunku do 5W30 A5 będzie minimalna.
http://magnatec.castrol.com/pl/gama-olejow/5w-30-a1.html - najbardziej zalecanym olejem do tego silnika jest niby ten, ale alternatywnie może być 5W20. Przy przebiegach miejskich skłaniałbym się do 5W20 - krótkie odcinki, częste rozruchy na zimno.
Oba jednak nie zatrą silnika :P
P.S. Castrol nie jest be (niezależnie od tego co twierdzą fetyszyści olejowi od Motula czy Millersa), bo w rodzinie Yaris 1.3 (ostro eksploatowany) przejechał na Castrolu Edge 5W30 lanym z beczki w serwisie Toyoty 200.000 km i cały czas miał wzorcową kulturę pracy i osiągi, po czym został sprzedany i z tego co wiem nadal jeździ - złe opinie wynikają z podróbek Castrola oraz dawnej wpadki firmy z olejem SLX. To nie jest tak, że Millers czy Motul posiadły pozaziemską technologię olejową, bo np. Nanodrive ma zajebistą nazwę i przemawia do wyobraźni, Magnatec zaś to oczywiście oszustwo, a Castrol produkuje wyłącznie szlam silnikowy....

Atlis
28-02-2014, 17:34
Lej 5w30. Nie wiem jak poznać że jest się fetyszystą olejowym, ale ja leje Millersa. Bo jest dobry. I kosztuje tyle samo co Motorcraft w ASO lub pare dziesiąt zł więcej niż Magnatec poza ASO. Auto kosztowało ładne kilkadziesiąt tysięcy zł więc czemu nie zalać raz w roku dobrą oliwę?

Co do 5w20 - to olej, który trzeba lać do 1.0EB, bo lepiej smaruje przy niskich temperaturach. W Polsce ASO/Ford ludziom wciskają 5w20 do wszystkiego, bo można na tym zarobić - to jedyny powód.

ignas
28-02-2014, 18:05
W Polsce ASO/Ford ludziom wciskają 5w20 do wszystkiego, bo można na tym zarobić - to jedyny powód.

Akurat ASO proponowało mi dwa rodzaje 5W-30, pisałem o tym w pierwszym poście.

Wg instrukcji obsługi 5W-20 jest podstawowym olejem dla wszystkich silników benzynowych Focusa. Oglądałem w necie również instrukcję anglojęzyczną z identycznymi zaleceniami, więc nie dotyczą one tylko Polski.

Atlis
28-02-2014, 18:30
A ja na ten temat rozmawialem z szefem Ford dla CZ i jest tak jak napisalem wyzej. 5w20 weszla jak sie pojawily 1.0EB. Wczesniej wszedzie lano 5w30 - sam tak mialem w 1.6EB - fabrycznie zalany 5w30, pierwszy przeglad 5w30 i potem mi probowali wcisnac 5w20.

ignas
28-02-2014, 19:00
Wiem, że 5W-20 pojawił się razem z wprowadzeniem 1.0EB (jest jedynym olejem dopuszczonym do stosowania w tych silnikach) i od tego czasu stał się on podstawowym olejem dla wszystkich silników benzynowych Focusa. Rozumiem, że Kolega Atlis uważa, że to tylko i wyłącznie ze względu na większy zysk dla Forda/ASO, a ja dopuszczam możliwość, że może być on po prostu lepszy. Oba warianty uważam za prawdopodobne.

Co do 5w20 - to olej, który trzeba lać do 1.0EB, bo lepiej smaruje przy niskich temperaturach.

Myślisz, że może to mieć znaczenie przy eksploatacji w warunkach miejskich na krótkich dystansach rzędu kilku km?

Atlis
28-02-2014, 19:40
Moge sie tylko domyslac, ze 1.0EB/Fox wymaga innego smarowania niz starsze Sigmy (1.6L jednostki, w tym 1.6EB). Szczegolnie przy nizszych temperaturach i na krotkich dystansach moze 5w20 szybciej smarowac, ale z drugiej strony obstawiam, ze przy wiekszym obciazeniu nie smaruje tak dobrze jak 5w30. Dlatego ja osobiscie pozostaje przy 5w30 - choc jezdze krotsze trasy, ale parkuje w garazu, to ze wzgledu na to, ze mam silnik strojony nie chce ryzykowac fuckup przy wiekszym obciazeniu.

Fulara
28-02-2014, 20:29
proszę wkleić tu wykres 5w-30 a 5-20 ale przy pełnym syntetyku,

potem dalej podyskutujemy, czekam

Atlis
28-02-2014, 20:51
http://www.castrol.com/liveassets/bp_internet/castrol/castrol_usa/STAGING/local_assets/downloads/p,q/Edge_BLACK_PDS_Sept_2011.pdf
http://www.millersoils.pl/wp-content/uploads/2013/01/7706-EE-LONGLIFE-ECO-5w30.pdf

Porownanie EDGE vs Millers Nano. Bardzo zblizone. Ford ale nie leje EDGE tylko Magnatec.

ignas
28-02-2014, 21:13
proszę wkleić tu wykres 5w-30 a 5-20 ale przy pełnym syntetyku

To może Kolego wkleisz ten wykres? Będzie mi dużo łatwiej podjąć decyzję, który olej wybrać.

Fulara
01-03-2014, 05:10
http://images64.fotosik.pl/709/669f5ec4fee75e2cm.jpg (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/669f5ec4fee75e2c.html)

http://images61.fotosik.pl/706/6c67d4b9aa7bee7em.jpg (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6c67d4b9aa7bee7e.html)

tu masz wykres ogólny oraz porównanie olejów o dobrych parametrach, wrzuć sobie teraz w kalkulacje te, które Cię interesują a zobaczysz wiele

od 5w20 do 5w50 dzieli nas przepaść parametrowa - oczywiście mówimy o naszych silnikach, dla innej stajni jest to temat odrębny

zombie6
01-03-2014, 07:55
Co do 5w20 - to olej, który trzeba lać do 1.0EB, bo lepiej smaruje przy niskich temperaturach. W Polsce ASO/Ford ludziom wciskają 5w20 do wszystkiego, bo można na tym zarobić - to jedyny powód.

Niezupełnie, bo mi kazali lać 5W30 i basta twierdząc, że 5W20 wyłącznie do 1.0 EB co nie jest prawdą :wink: Na miejscu kolegi, który robi krótkie odcinki miejskie lałbym spokojnie 5W20. 5W20 zresztą zalewany jest na pierwsze zalanie we wszystkich Ecoboostach od 2012r., ja osobiście wolę takie rzadkie oleje do nowych, ciasno spasowanych silników. Poza tym na takim rzadkim oleju mamy minimalnie wyższą moc i jednak czuć w zimie, że smaruje lepiej od przekręcenia kluczyka (można powiedzieć, że lżej się silnikowi pracuje) - oleje to zawsze kompromis, ja na fabrycznym 5W20 jeździłem w upale wcale nie emerycko i silnik wytrzymał bez problemu ;)
http://allegro.pl/castrol-magnatec-professional-a5-5w30-6l-ford-913d-i3955707787.html
http://allegro.pl/castrol-magnatec-professional-e-5w20-ford-ecoboost-i3955707768.html
Raczej ceny obu są zbliżone i to nawet w ASO ;)
Bump: Lej 5w30. Nie wiem jak poznać że jest się fetyszystą olejowym, ale ja leje Millersa. Bo jest dobry. I kosztuje tyle samo co Motorcraft w ASO lub pare dziesiąt zł więcej niż Magnatec poza ASO. Auto kosztowało ładne kilkadziesiąt tysięcy zł więc czemu nie zalać raz w roku dobrą oliwę?

Nie o to chodzi, że ja neguję klasę Millersa, ale po prostu reklama zakrojona na szeroką skalę na te oleje zaczęła się po tym jak rozpoczęto dystrybucję w Polsce - takie lokowanie produktu ;) Zaczęto bluzgać jakie to Castrole, Mobile i inne badziewie, a liczy się jedynie słuszny olej np. Motul czy Millers co wychodziło nieco komicznie jak dla mnie - stąd skojarzenie z fetyszyzmem ;)

ignas
01-03-2014, 09:08
Dzięki za wykresy.

wrzuć sobie teraz w kalkulacje te, które Cię interesują a zobaczysz wiele

Ale gdzie mam je wrzucić?

piotrekone12
01-03-2014, 09:20
Fakt, poszła "reklama" i co???
Mamy lać tylko Motul i Millers ????

Oleje Motul i Millers są bardzo wysokiej jakości i są zalecane do aut z wysilonymi silnikami (moce ponad 300KM) - Subaru STi, Mitsubishi EVO, BMW M, Mercedes AMG itd.

Pytam się - po co taki "zajebisty" olej lać do silnika np. 1.6 o mocy ok. 100KM ?
Poprawi to jego parametry, czy cokolwiek?
Najważniejsze to wymieniać na dobry olej, taki jak zaleca producent konkretnych aut.

ignas
01-03-2014, 11:17
Najważniejsze to wymieniać na dobry olej, taki jak zaleca producent konkretnych aut.

Popieram! Przypominam jeszcze raz, że moje dylematy dotyczą wyboru jednego z dwóch olejów zalecanych przez producenta, a konkretniej: czy warto w mojej sytuacji (90% w mieście, ok. 7,5 tys. km / rok) płacić 2 x więcej za Castrol Magnatec Profesional E 5W-20 niż za Motorcraft XR SYNTH A5 5w30. Pozostałe dywagacje traktuję jako wątki ciekawe, ale jednak poboczne.

piotrekone12
01-03-2014, 11:34
ignas

Przy takim przebiegu rocznym olej Motorcraft XR SYNTH A5 5w30 jest ok.

Do mojego C-Maxa i Focusa MK3 zalałem właśnie ten olej.

W poprzednim Focusie lany był Formula F (również olej Forda), a samochód był dość intensywnie eksploatowany (190 tys km w 3,5 roku). Nie miałem żadnych dolewek oleju pomiędzy przeglądami.

bonzo000
01-03-2014, 15:42
Z innej beczki...nawiązanie do 2oo
Mam kawasaki VN 1600, powiem tak wlałem o tych samych parametrach olej.
- lejąc Castrol miałem problemy z wrzuceniem biegów, sprzęgło źle działało, klejenie tarcz itp...

Lejąc Motula problemy zniknęły ..
Morał zostawiam dla Was.
P.S. nic nie reklamuję, tylko własne doświadczenia.
Kumpel zalał olej o 30 zyla tańszy od motula i lekko mu się przegrzał motocykl i przytarł:(

Więc jak pisali wcześniej nie oszczędzaj na oliwie 50zł/rok jak kupiłeś auto za 70 kloców!

Lejąc oleje jakie preferuje producent oraz stocując się do przeglądów, krzywdy silnikom nie zrobicie.Zresztą max do 5 lat autko sprzedacie więc wytrzyma z palcem w du..ie silnik lejąc 5w30:wink:

Fulara
01-03-2014, 17:58
Popieram! Przypominam jeszcze raz, że moje dylematy dotyczą wyboru jednego z dwóch olejów zalecanych przez producenta, a konkretniej: czy warto w mojej sytuacji (90% w mieście, ok. 7,5 tys. km / rok) płacić 2 x więcej za Castrol Magnatec Profesional E 5W-20 niż za Motorcraft XR SYNTH A5 5w30. Pozostałe dywagacje traktuję jako wątki ciekawe, ale jednak poboczne.



sprawdź specyfikację obu i wybierz lepszy. 50 zł na rok chłopie i takie dywagacje uprawiasz... szok. zobacz ile kosztuje litr tego i litr tego, a potem wejdz w specyfikacje i zobaczysz, dlaczego cena się różni

dagie
01-03-2014, 20:59
Ok, kol. Fulara. Przestań ściemniać :) , tylko napisz, wytłumacz, jak "chłop krowie na rowie", bo choćbyś mi wstawił 150 wykresów różnych, to i tak nic z nich nie wywnioskuję, bo się najzwyczjniej w świecie na tym nie znam. Powiedz, co mam lać do 1,0 ecoboost - castrol, millers, 5w20, 5w-30 i dlaczego, ale zrozumiale i nie prześmiewczo, a co do innych ecoboostów i Ti-VVcT - dla wiedzy innych Kolegów użytkowników z forum, aby takich pytań było jak najmniej. Jest to "cenna" wiedza, bo nikt z nas nie chce (tak myślę) zarżnąć silnika i chciałby aby służył mu jak najdłużej (mimo Twojej opinii o ecoboostach, a zwłaszcza 1,0). Pozdrawiam i szerokości, Darek.

Fulara
01-03-2014, 21:07
ja nie będę publicznie do niczego zachęcać, polecać marki itp

zalej syntetyk, prawdziwego rodem, poczytaj o nich - Twój wybór. uważam, że jak masz dylemat czy wydać raz na rok 100 zł albo 170 zł to nie jest to aż taka wielka różnica cenowa. jaka marka ? spełniająca normę dla Twojego silnika

oprócz w\w parametrów, patrz na wskaźnik tbn ( jak najwyższy ) PAO ( czy to syntetyk czy HC ) jaka baza dodatków itp hths dla naszych silników

no i zobacz na wykres jaka jest różnica przy -20 stopniach - a to dla silnika jest krytyczny moment

tutaj można konfigurować i wpisywać dane oleju, wykresik ładnie powstanie - to dla kolegi wyżej gdzie wpisywać dane
http://www.widman.biz/English/Calculators/Graph.html

janek001
01-03-2014, 21:28
Ok, kol. Fulara. Przestań ściemniać :) , tylko napisz, wytłumacz, jak "chłop krowie na rowie", bo choćbyś mi wstawił 150 wykresów różnych, to i tak nic z nich nie wywnioskuję, bo się najzwyczjniej w świecie na tym nie znam. Powiedz, co mam lać do 1,0 ecoboost - castrol, millers, 5w20, 5w-30 i dlaczego, ale zrozumiale i nie prześmiewczo, a co do innych ecoboostów i Ti-VVcT - dla wiedzy innych Kolegów użytkowników z forum, aby takich pytań było jak najmniej. Jest to "cenna" wiedza, bo nikt z nas nie chce (tak myślę) zarżnąć silnika i chciałby aby służył mu jak najdłużej (mimo Twojej opinii o ecoboostach, a zwłaszcza 1,0). Pozdrawiam i szerokości, Darek.
lepiej wymieniaj olej w aso , bo jak ci cos poleci , to kto za ten silnik będzie odpowiadał , prywatne warsztaty niechcą dotykać do ręki tego eco bo twierdzą ,że jest ecorozkładalny

Fulara
01-03-2014, 21:29
a to już Kolega musi o tym pamiętać

ampal
01-03-2014, 21:41
Olej wymieniajcie często (ważne aby miał podobne parametry jakie zaleca producent) żadne to pieniądze do ceny remontu lub zakupu nowego silnika. Czy to jest castrol czy lotos - jest bez znaczenia - pamiętać należy o częstej wymianie!

Atlis
02-03-2014, 08:46
dagie - 1.0EB 5w20 Castrol, cała reszta 5w30 najlepsze syntetyki.

dagie
02-03-2014, 16:47
dagie - 1.0EB 5w20 Castrol.
Dzięki wszystkim za odpowiedzi. To, że w 1,0EB zalecają 5W20 to jest jasne, wystarczy przeczytać instrukcję, chociaż na przeglądzie chcieli mi zalać 5W30, głąby jedne :diabelek: Na oleju oszczędzać nie będę, bo to żadna oszczędność, dlatego ciekaw jestem, czy jest coś lepszego od tego Castrola? No bo wiadomo, amerykańsko-niemiecki samochód jest amerykańsko-niemiecki i potrzebuje oleju do amerykańsko-niemieckich samochodów :)

janek001
02-03-2014, 17:30
Dzięki wszystkim za odpowiedzi. To, że w 1,0EB zalecają 5W20 to jest jasne, wystarczy przeczytać instrukcję, chociaż na przeglądzie chcieli mi zalać 5W30, głąby jedne :diabelek: Na oleju oszczędzać nie będę, bo to żadna oszczędność, dlatego ciekaw jestem, czy jest coś lepszego od tego Castrola? No bo wiadomo, amerykańsko-niemiecki samochód jest amerykańsko-niemiecki i potrzebuje oleju do amerykańsko-niemieckich samochodów :)
trzeba było się zgodzić na 5w30 , jakby ci polecial potem silnik nawet po paru latach to by ci mósieli na swój koszt wymienić , pod warunkiem ,że weżmiesz fakture !

ignas
02-03-2014, 18:49
Na oleju oszczędzać nie będę, bo to żadna oszczędność, dlatego ciekaw jestem, czy jest coś lepszego od tego Castrola?

Nie wiem, czy to coś lepszego, ale spełnia normę WSS M2C 948-B (czyli nadaje się również do EB 1.0): Motul Specific 948B 5W20 (http://www.motul.com/pl/pl/products/oils-lubricants/specific-948b-5w20). W Internecie znalazłem go za ok 150zł / 5L, czyli prawie dokładnie w połowie między Motorcraft XR Synth A5 5W30 (ok 110zł / 5L) a Castrol Magnatec Professional E 5W20 (ok 200zł / 5L).

ignas
03-03-2014, 10:12
Przygotowałem wykresy dla kilku olejów 5W-20 i 5W-30:
- 5W-20 Motul Specific 948B (WSS-M2C948-B - nadaje się również do 1.0 EB),
- 5W-20 Castrol Magnatec Professional WSS-M2C925-B (to olej inny niż Castrol Magnatec Professional E 5W20, ale nie znalazłem jego danych),
- 5W-30 Castrol EDGE Professional A5,
- 5W-30 Millers EE LONGLIFE ECO.

Fulara
03-03-2014, 10:31
zobacz jaka różnica i to między bardzo dobrymi olejami... przy -20 wykresy by się jeszcze bardziej rozjechały. ja jeżdzę akurat na millersie z tego wykresu i silnika nie słyszę

generalnie, dobry wybór, dobrze kombinujesz

ignas
03-03-2014, 11:36
zobacz jaka różnica i to między bardzo dobrymi olejami... przy -20 wykresy by się jeszcze bardziej rozjechały.

Wrzucam wykres dla temperatury -20, zmieniłem wybór olejów: spełniające normę WSS-M2C948-B mogą być stosowane w 1.0 EB oraz wszystkich współcześnie produkowanych benzynowcach montowanych w Focusie, natomiast spełniające normę WSS-M2C913-C nie mogą być stosowane w 1.0 EB (taką mam wiedzę zaczerpniętą z instrukcji obsługi, jeśli się mylę to proszę mnie poprawić).

Nie mogę znaleźć specyfikacji Motorcraft XR Synth A5 5W-30 - jeśli ktoś ją posiada to proszę o jej podanie.

Bym zapomniał: dziękuję Koledze Fulara za podanie linku do strony, na której można tworzyć prezentowane wykresy.

Fulara
03-03-2014, 12:02
nareszcie coś się zaczyna dziać :) jak znajdziesz parametry motocrafta - porównaj je z tymi olejami i wklej tu wykres. porównaj sobie też olej np 10w-40 z tymi olejami, co tu wkleiłeś i zobacz przy -20 różnicę w lepkości. a pół forum na tym jeździ. co więcej:

porównaj sobie hths ( my musimy mieć małe ), porównaj sobie PAO ( prawdziwy syntetyk ma 100% albo blisko 100%, HC mają śladowe ilości ), porównaj sobie TBN wskaźnik, im większy tym lepiej - olej dłużej zachowuje swoje właściwości pomimo przebiegu

na końcu zobacz cenę jednego i drugiego i już będziesz wiedział, dlaczego jeden "syntetyk" kosztuje 20 zł za litr, a drugi 45...

dodatkowo, można zrobić symulację, jak szybko dociera do wałka 5w-20 a jak szybko 10w-40 przy naszych kanałach olejowych. różnicę sobie przemnóż przez zimne rozruchy i pomnóż x1000 km ( autostradowej jazdy ). będziesz miał na przestrzeni 10 lat, jak bardzo zażynałeś motor przy ujemnej temperaturze, a ile byś zrobił gdyby te nie zarżnięcie dodatkowo km na autostradzie z butem w podłodze...

pepe1
06-03-2014, 04:46
Na przeglądzie po 2 latach w serwisie ASO wlali mi olej 5W30. Poprzednio był 5W20. Podobno jest to zalecenie Forda, że 5W20 tylko do silnika 1.0 ecoboost. Ale może serwis chciał więcej zarobić na przeglądzie. Za przegląd zapłaciłem 720 zł +120 zł za wymianę płynu hamulcowego+45 zł za sprawdzenie perforacji. Ostatnia pozycja dla mnie bez sensu. Nie spotkałem się wcześniej z koniecznością płacenia za kontrolę perforacji (ryzyko utraty gwarancji).

korek007
06-03-2014, 06:56
... Nie spotkałem się wcześniej z koniecznością płacenia za kontrolę perforacji (ryzyko utraty gwarancji).

Nie jest to kontrola perforacji, lecz kontrola nadwozia pod kątem ewentualnych ognisk korozji i jest warunkiem zachowania gwarancji na perforację oraz gwarancji (oczywiście krótszej) na lakier. Z reguły jest to odrębna pozycja w kosztach przeglądu.

zombie6
06-03-2014, 07:05
Nie jest to kontrola perforacji, lecz kontrola nadwozia pod kątem ewentualnych ognisk korozji i jest warunkiem zachowania gwarancji na perforację oraz gwarancji (oczywiście krótszej) na lakier. Z reguły jest to odrębna pozycja w kosztach przeglądu.

Tak, ale powinna być BEZPŁATNA ! Byłem zszokowany gdy zobaczyłem tą pozycję w kosztach przeglądu....

Atlis
06-03-2014, 08:43
tez mnie to wkurzylo, ale jest to taka sama usluga jak wymiana oleju, wiec logicznie, za doplata.

pepe1
06-03-2014, 08:50
Tak, ale powinna być BEZPŁATNA ! Byłem zszokowany gdy zobaczyłem tą pozycję w kosztach przeglądu....

Kasowanie za taki przegląd to jakiś żart. Jak gwarancja mechaniczna się skończy (mam na 3 lata), to będę musiał do nich jeździć na przegląd nadwozia, nawet jak będę chciał serwisować samochód poza ASO.

zombie6
06-03-2014, 09:00
tez mnie to wkurzylo, ale jest to taka sama usluga jak wymiana oleju, wiec logicznie, za doplata.

No właśnie nielogiczne, bo chyba tylko Ford za to kasuje....

Atlis
06-03-2014, 09:03
no coz... w ogole jest przykre, ze trzeba robic platne przeglady powloki by miec gwarancje.

Pitek S.
06-03-2014, 12:47
no coz... w ogole jest przykre, ze trzeba robic platne przeglady powloki by miec gwarancje.

Panowie, tu chodzi o to abyście sobie odpuścili wyjazd do ASO, a potem gwarancja przepada i ford ma problem z głowy z rdzewiejącymi autami :619:

korek007
06-03-2014, 16:50
...chyba tylko Ford za to kasuje....
Nie tylko.

aerostar
06-03-2014, 22:38
Miałem FF1, który był strasznym rdzewiuchem. Fakt, że za przeglądy nadwozia trzeba było płacić (choć znowu była to aż taka duża kwota), ale przynajmniej w Fordzie ta gwarancja naprawdę działała. Za każdym razem grzecznie i bez protestów naprawiali nadwozie. Zwracam tylko uwagę na to, że gwarancja nie obejmuje dachu (nie ma go na karcie przeglądu nadwozia). Polecam też założenie chlapaczy na przód, ponieważ wypiaskowane progi mogą być pretekstem do ich wykluczenia z ochrony gwarancyjnej. No i oczywiście szybko zmywać ptasie kupy!

pepe1
07-03-2014, 05:11
Trochę dziwne, że jeszcze w zeszłym roku przy przeglądzie upierali się na olej 5W20 a teraz zalecają 5W30 do ecoboost 1.6. Mam nadzieję, że nie jest to związane z problemami silników przy stosowaniu 5W20.
Przeglądy nadwozia i lakieru też różnie wyglądają. Lakier jest bardzo słaby (nowe technologie) i serwis proponuje zaprawki do usuwania licznych odprysków na lakierze. Także kompleksowa naprawa nie jest brana pod uwagę. Niestety jest to za drogie dla firmy a nowy lakier będzie niestety takiej samej jakości.

zombie6
07-03-2014, 06:28
Lakier akurat mnie zaskoczył pozytywnie, wiadomo że jest eco i też żaden cud, ale wcześniej w Hondzie miałem znacznie gorszy...na srebrnym nie mam żadnych odprysków po 21 tys. km na klapie ani błotnikach, parę drobnych by się znalazło jedynie na zderzaku, w poprzednim aucie miałem kilka odprysków po 1500 km przebiegu i to nawet na błotnikach, a lakier rysował się od samego patrzenia, po 20 tys. km miałem już mnóstwo drobnych zaprawek, nie wspomnę nawet o grubości tego lakieru....

ignas
06-04-2014, 20:25
Krótka i zwięzła odpowiedź Forda:

(...) oba wymienione przez Pana oleje silnikowe mogą być stosowane współzmiennie.

Fulara
06-04-2014, 22:01
ale lepszy jest 5w-20....

Atlis
07-04-2014, 00:02
...jeżeli jeżdzisz po mieście. zimą. i nie parkujesz w garażu. w innym wypadku bierz 5w30

Fulara
07-04-2014, 05:47
tu się zgodzę, na autostradowe buty 5w-30 będzie lepszy.

Piksel
02-05-2014, 19:39
Moim zdaniem do Twojego silnika to ASO powinno zaproponować Ci następujące oleje: Motorcraft XR SYNTH A5 5W-30 lub Castrol Magnatec Professional A5 5W-30. Pierwszy z nich ma kolor złoty, a drugi dla odróżnienia zielony.

ignas
19-05-2014, 18:58
Tak informacyjnie, dla potomnych: na przeglądzie w ASO wlany został dostarczony przeze mnie Castrol Magnatec Professional E 5w-20 - ASO nie miało żadnych uwag/zastrzeżeń.

Wg mojej wiedzy olej Motorcraft XR Synth 5w-30 proponowany jest dla aut flotowych (obniżanie kosztów?) - dotyczy to oczywiście silnika 1.6 125 KM.

AdoKrycha007
06-04-2019, 19:27
Podepnę się pod temat, choć pacjent to Focus MK3 z maja 2014 (przedlift) 1,6 Duratec Ti-VCT, ale wersja 100-konna, a nie 125 koni jak z tytułu tego tematu (100-konny ma jeden katalizator i dwie sondy lambda; a wersja 125-konna ma dwa katalizatory i cztery sondy lambda - potencjalna różnica na częściach na przyszłe naprawy za parę lat jest znacząco na niekorzyść tego większego o zabójczą ilość 25 koni, dlatego ojciec postanowił wyjechać wtedy z salonu nówką 100-konną, a nie 125-konną).

Auto w maju każdego roku serwisowane w tym samym ASO - nigdy nie zrobiło więcej niż 15 tys km między przeglądami, 80% używane po mieście, a na budziku nie widziało nigdy prędkości powyżej 150/h, bo ojciec nie jest fanem Kubicy. Przeglądy były w 2015, 2016, 2017 i 2018. Obecny przebieg to 72 tys. Przez 3 pierwsze przeglądy na fakturach widniał olej Castrol Magnatec Professional 5W30. Ojciec tego nie sprawdza, ale ja sobie ostatnio przeglądałem jego faktury i okazało się, że na ostatnim przeglądzie w 2018 zalali mu po raz pierwszy Castrol 5W20 EcoBoost. Z autem nic się nie dzieje, nie bierze oleju. Za 3 tyg ma kolejny przegląd i tu pytanie -

czy zostać przy tym 5W20, czy ich opierniczyć co mu to wlali rok temu (auto jest na gwarancji dalej - wykupił 5-letnią przy kupnie) i kazać im wrócić do 5W30 ?

Interesuje mnie szczególnie opinia Kolegi Fulara, bo ma dużą i mądrą wiedzę nt. olejów, choć wiem że te jego "olejowe" opinie nie są tu popularne, ale ja się z nim zgadzam i jego rady co do oleju parę lat temu mi pomogły w mojej Foce MK1 1,6 Zetec-SE. Oczywiście najchętniej zalewałbym tego MK3 olejem Millers 5W30 EE Nano (tak jak MK1), ale ponieważ jest jeszcze gwarancja na auto, a przebieg znikomy jak na 5 letnie auto, i ojciec każdą śrubkę robi w ASO, to wolę pozostać przy tym co rozkazuje fabryka...

yacekb
06-04-2019, 19:48
ponieważ jest jeszcze gwarancja na auto

1 primo : masz 5 letnia gwarancję , czy po prostu coś wykupiłeś ?
2 primo : jak ci tak zależy na opinii Fulary to pisz na priv .

AdoKrycha007
06-04-2019, 19:55
Przedłużona gwarancja - przy kupnie nówki masz pakiety opcji. Teraz przy MK4 zrobili jeszcze dłuższe interwały do wyboru, bo aż do 7 lat. - https://www.ford.pl/oferta/z-mysla-o-tobie/gwarancje/ford-protect/nowe-pojazdy

Nie tylko na opinii Fulary mi zależy, ale też, bo pewnie nie ja jeden miałem taką sytuację - niby 5W20 to olej do EcoBoostów, a tu jest Duratec, ale pod specyfikację podchodzi wg instrukcji.. Po prostu nie wiem czy zostać przy nim, czy wrócić do 5W30..

tomdyl
06-04-2019, 20:44
Mam/miałem ten sam dylemat.
Kupiłem 1.5 ecoboost 150 w 2017. Z racji swoich "przekonań i widzimisię" wymieniałem olej po 2.5 tyś a potem co 10 tyś. Przy pierwszej wymianie doradca serwisowy zapytał czy chcę 5W20 - obecnie (i już ówcześnie) zalecany przez ASO czy też 5W30 - wówczas dopuszczony jako alternatywa.
Wybrałem 5W30. Na następne wymiany przyjeżdżałem ze swoim Castrolem Magnatec Professional 5W30 i nigdy nie było problemów. Mam adekwatne wpisy w książce serwisowej. Dzisiaj byłem na ostatnim przeglądzie gwarancyjnym po dwóch latach i dałem do wlania MILLERS OILS EE LONGLIFE ECO 5w30.
Rozmawiałem wcześniej zarówno z ASO jak i niezależnymi serwisami i stanowiska są podzielone.
1. ASO twierdzi, że dopuszczony jest tylko 5W20 wg WSS-M2C948-B.
Na pytanie dlaczego wcześniej dopuszczali i zalali mi 3x 5W30 wg WSS-M2C913-D nabrali wody w usta. Ciekawe, że w mondeo 1.5 EB jest dalej dopuszczony wybór pomiędzy dwoma specyfikacjami.
2. Zdaniem dwóch niezależnych serwisów powinienem pozostać przy 5W30 - co też zrobiłem. 5W20 powstał na potrzeby 3 cylindrowego EB 1.0
Parcie na eco i oszczędność paliwa spowodowało nagłe zalecenia stosowania 5W20.
W firmie mamy kilka fokusów 1.5 EB z początku produkcji (tuż po lifcie).
Wszystkie jeżdżą na 5W30 i mają przejechane od 120 do 150 tyś.

AdoKrycha007
06-04-2019, 20:58
Jakbym miał EcoBoosta to bym się nie zastanawiał, tylko lał wyłącznie 5W20. Ty piszesz o silniku EB.
ALE ja mam Durateca, bez turbo, który przez 4 lata zalewali od nowości 5W30, i nagle nie wiedzieć czemu zmienili w ostatnim roku na 5W20.

dorsiu
06-04-2019, 21:51
przez 4 lata zalewali od nowości 5W30, i nagle nie wiedzieć czemu zmienili w ostatnim roku na 5W20
Może ktoś pomyślał, że to EcoBoost? Albo 5W20 zalegał w magazynie i trzeba było go przewietrzyć trochę, więc wciskali 5W20 komu się da?
Ja bym wrócił do 5W30, stary poczciwy 1.6 Duratec i olej 5W30 są ze sobą związani jak Bonnie i Clyde. Od lat wielu leje 5W30 do 1.6 od Mk1 po Mk3, więc jest to rozwiązanie sprawdzone.

ignas
06-04-2019, 22:16
Z mojego doświadczenia (dotyczy 1.6 125KM): tak jak napisałem, w 2014 został zalany 5w-20 (https://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=2213946&postcount=71), natomiast w kolejnym roku w znanym sklepie internetowym z częściami do Fordów powiedzieli mi, że aktualnie Ford zaleca do tego silnika 5w-30 i od tamtego czasu właśnie taki kupuję. Różnicy po zmianie 5w-20 na 5w-30 nie zauważyłem żadnej.

clubGRANT
07-04-2019, 10:32
Czy nie jest czasem tak, że 5w20 jest do EB ??, mi w aso powiedzieli że do 1,6 (125) wleją właśnie ten, lecz podziękowałem i wymieniłem na 5w30 FF po za aso.

AdoKrycha007
07-04-2019, 12:31
Tak, 5w20 jest do EB, ALE też do Durateca i wszystkich benzynowych silników Focusa od 2014 roku. Wystarczy przecież zerknąć do instrukcji ! Mnie chodzi o to, czy dla wolnossącego Durateca dobre jest żonglowanie typami oleju, a jest przecież różnica między 5w20 a 5w30 - szczególnie na zimnym na korzyść tego pierwszego. Gdyby mi od początku zalewali 5w20, to bym się nie zastanawiał i nie zadawał pytania.

weuek
07-04-2019, 12:43
a jest przecież różnica między 5w20 a 5w30 - szczególnie na zimnym na korzyść tego pierwszego.
A jaka?

AdoKrycha007
07-04-2019, 13:07
Jest na forum, razem z wykresami, 5W30 się bardziej nadaje gdy ktoś jeździ po autostradach nie raz na rok i lubi mieć dużo na budziku. Do miasta i na krótkie dystanse lepiej chroni 5W20. Przy czym wg instrukcji do silnika 1,0 EB zalecany jest tylko 5W20. Do reszty EB zalecają 5W20 lub 5W30, ale 5W30 jest podany jako alternatywy, a nie podstawowy. Ale rozumiem, że każdy instrukcję potrafi sobie przeczytać... Szkoda tylko, że nie podają, co w sytuacji jak przy poszczególnych wymianach pozamienia się miejscami te oleje...

Fulara
07-04-2019, 13:22
spokojnie dzisiejsze oleje z górnej półki wytrzymają wasze trasy, spokojnie

5w-20 nie oznacza, że tam się film zerwie

dla przykładu F1 stosuje 0w-10 albo nawet -5w-10 ! czy oni poszaleli że jeżdzą na wodzie ? zapewnie nie :)

jarhel74
07-04-2019, 19:36
Oczywiście najchętniej zalewałbym tego MK3 olejem Millers 5W30 EE Nano (tak jak MK1), ale ponieważ jest jeszcze gwarancja na auto, a przebieg znikomy jak na 5 letnie auto, i ojciec każdą śrubkę robi w ASO, to wolę pozostać przy tym co rozkazuje fabryka...
Ja bym im takiego kupił i zawiózł do wymiany.
Jeśli spełnia normy fordowskie, to o utracie gwarancji nie może być mowy, a ten millers na pewno jest lepszy od castrola.
A 5W20 wlali, bo mieli taki na stanie, jak to ktoś napisał.
Każą lać takiego do EB, bo niby szybciej smaruje turbo, ale przy upałach jakie teraz są i długotrwałym staniu w korkach to już lepszy byłby 5W30 (moim zdaniem).
Do mojej uturbionej renówki producent zaleca 5W40.

dla przykładu F1 stosuje 0w-10 albo nawet -5w-10 ! czy oni poszaleli że jeżdzą na wodzie ? zapewnie nie
Myślisz, że oni leją castrola? ;)
Tam jest wszystko robione na limicie i obliczone na ilość km ile musi taki silnik wytrzymać. A i tak często padają nie wytrzymując przewidzianej ilości wyścigów.

edmun
08-04-2019, 11:32
Jakbym miał EcoBoosta to bym się nie zastanawiał, tylko lał wyłącznie 5W20. Ty piszesz o silniku EB.
A to dziwne. Bo ja bezproblemowo leję 5W30 który jest zalecany w UK do 1.6 EcoBoost'a przez większość firm i nie mam żadnych problemów.
Zrobione prawie 100 tysięcy km, auto męczone nieźle i wciąż nic. Rozpaść się cholera nie chce.

Instrukcję czytałem, specyfikację olejów też.
Nie pisz proszę, że EcoBoost to tylko 5W20.
Jeśli masz 1.0EB to nie leje się 5W30.
Dla 1.5 i 1.6EB można lać i jeden i drugi (5W20 i 5W30)
Ale pisanie, że "nie wolno" jest błędem.

Najważniejsze? Wymieniaj na czas lub szybciej, używaj oleju wg specyfikacji i tyle.

AdoKrycha007
08-04-2019, 14:59
tam pisaliśmy o 1,0 EB, do niego tylko 5W20 wg instrukcji :)

skt84
16-05-2019, 10:08
No dobra a czy ktoś potrafi powiedzieć, jak to się ma do konsumpcji oleju? Bo duratec lubi wypić trochę oleju. Czy przechodząc na 5-20 nie narazimy się na większą konsumpcję? A może na odwrót? Ktoś ma jakieś porównanie?

edmun
16-05-2019, 10:30
Duratec 2.0 może i lubi olej ale mówimy o 1.6.
Ta jednostka nie ma olejowego głodu.

razes
16-05-2019, 11:42
Mój EcoBoost 1.6 bieże od nowości (zarówno na 5W/20 jak i na 5W/30 -Millers).
Na początku brał ok. 0,3 l na 10000 km, teraz ok. 0,9. Nalatałem 125 000 km

Bump: sorki, nie zwróciłem uwagi, że mówimy o 1,6 125 KM

ignas
16-05-2019, 12:23
Odpowiadając na pytanie zawarte w temacie wątku:

5w-20:
Ford WSS-M2C948-B – olej wielosezonowy o lepkości 5W-20 do silników rodziny EcoBoost i Flex Fuel
5w-30:
Ford WSS-M2C913-C – oleje wielosezonowe do silników benzynowych i Diesla nowszych konstrukcji (od 2009 roku), tzw. oleje energooszczędne, mogą być stosowane zamiast olejów poprzedniej generacji Ford M2C913-B i Ford M2C913-A
Ford WSS-M2C913-D – oleje wielosezonowe do silników benzynowych i Diesla nowszych konstrukcji (od drugiego kwartału 2011 roku), tzw. oleje energooszczędne, mogą być stosowane zamiast olejów poprzedniej generacji
Ford M2C913-C, Ford M2C913-B i Ford M2C913-A

źródło: http://gordon.com.pl/filesf/catalogs/Castrol_Katalog_produktow-2016.pdf

Myślę, że do 1.6 125KM olej 5w-30 WSS-M2C913-C / WSS-M2C913-D powinien być pierwszym wyborem.

Adam Biały
16-05-2019, 16:46
5w-40 taki leje od 5 lat i jest ok!

akademis
19-01-2020, 22:29
To jakiej firmy ten 5w-30 do 1.6 125 koni ?

fordoDZI
17-02-2020, 21:16
Ja, jako całkiem nowy na forum, ale obserwator od dawna, polecę coś mało popularnego, choć francuska firma ma ponad 100 lat:
YACCO LUBE F 5w30 - https://yacco.pl/yacco-lube/18-yacco-lube-f-5w30.html
Cenowo rozsądnie, choć OK - nie tanio.
Indeks lepkości, TBN, temperatury na najwyższym poziomie. Podrób raczej brak.
Polecam jeszcze Motula jako - moim zdaniem - całkiem porządny olej za przyzwoite pieniądze.
Tutaj fajny konfigaurator / wyszukiwarka doboru oleju: https://yacco.com/en/what-oil-for-my-vehicle