Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] Co ile kilometrów wymieniać pasek rozrządu? 1.6EB


Morph
04-06-2014, 14:16
Witam,
co ile kilometrów należy wymieniać pasek rozrządu w 1.6 Ecoboost 150KM?

Atlis
04-06-2014, 14:41
10 lat/240tys km

hagis
04-06-2014, 22:21
Witam ! Przeglądałem różne tematy i sam już nie wiem ... jedni twierdzą , że jest tam pasek inni zaś że łańcuch. Mam focusa mk2 2007 1.8 16v Zetec Duratec HE mi4 benzyna ! Zakupiłem go kilka dni temu ... Z góry dziękuje i pozdrawiam

Atlis
05-06-2014, 00:08
hagis - temat dotyczy Focusa MK3 (od 2011r) z silnikiem 1.6 Ecoboost (turbobenzyna) nie MK2 1.8 Duratec. 1.6 Ecoboost jest na pasku.

Morph
05-06-2014, 13:20
Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam

scorpion26
26-08-2014, 12:27
witam ponawiam czy taki pasek faktycznie ma wytrzymać 240 tyś?

Pitol321
26-08-2014, 12:41
Tak stoi w książce i tak powiedzą Ci w serwisie.
Choć przy prywatnej rozmowie sami nie wierzą w taki przebieg...

Oczywiście taka informacja nie jest równa jakiejkolwiek gwarancji. Jeśli wystąpią symptomy zużycia paska lub innego elementu rozrządu, wymiana może być konieczna sporo wcześniej.

Atlis
26-08-2014, 12:43
Nikt normalny pasek przez 240tys km nie trzyma, zdrowo będzie wymienić po 120-150tys km maks.

zombie6
26-08-2014, 12:56
To tak jakby trzymać filtr powietrza przez 60 tys. km :mrgreen:

Basra
26-08-2014, 21:44
Witam

200 tyś/10 lat

pozdrawiam

ciafka
27-08-2014, 06:17
Wiem, że to wątek o MK3 ale....

Tak patrzę, pasek rozrządu w MK3 EB i w moim MK2FL Ti-VCT jest ten sam.
Ja mam (tzn mój samochód, 115 koni) wymianę teoretycznie co 8lat/160kkm, a znacznie lepiej "dociążony" EB - 10lat/240kkm.

Czy aby to nie oznacza, że Ford stwierdził, że pasek wytrzymuje tak długo, że spokojnie może sobie pozwolić na oficjalne wydłużenie okresu między wymianami?

Tak sobie gdybam... może ja też powinienem założyć te 10 lat jazdy (bo kilometrów nie nabiję tyle w takim czasie)?

schraczek
27-08-2014, 09:24
Ja zamierzam wymieniać na 110-120 tys. W ASO podali mi, że wymiana przy 200 kkm.
Przerabiałem to juz w Skodzie (pisali w książce obsługowej, że 180 kmm, a wytrzymał 130 kkm). Gdyby nie to, że auto było w dużej flocie to zostałbym z palcem w d...
Drugi raz nie zamierzam sprawdzać.

ErniBonetti
26-12-2015, 12:49
Witam serdecznie.
Sprzedający Forda Focusa nie wie jaki rozrząd jest w jego aucie. Chodzi o to czy pasek lub łańcuch. Ja ekspertem tez nie jestem. Wzrokowo szukałem jakiejś obudowy plastikowej nad paskiem, ale nic takiego nie znalazłem. Miejsce gdzie powinien być rozrząd jest zabudowane, jedynie u samej góry jest jakiś plastik. Wygląda to tak jak na zdjęciu poniżej.

http://img805.imageshack.us/img805/7550/przechwytywanie3f.jpg

Kto z Was zna ten typ silnika i w 100% może napisać czy rozrząd jest na pasku czy łańcuchu?


Z góry dziękuje za pomoc.

ministerq
26-12-2015, 18:14
Jest to tzw. "mokry" pasek rozrządu (pracuje w oleju), dlatego jest zabudowany.

jungel1991
27-12-2015, 18:07
Pasek raz wymieniony wymienia się bezpiecznie co 60 tyś, żadne ponad 100, chyba że będziesz wymieniał koło pasowe, czego nikt nie robi. Kosztuje ono tyle co komplet rozrządu z pompą wody i wszystkimi rolkami.

juri2069
27-12-2015, 19:27
Pasek raz wymieniony wymienia się bezpiecznie co 60 tyś

W focusie czy ogólnie?? Bo jak ogólnie to z lekka przesadziłeś

Fulara
27-12-2015, 21:41
jak z focusem to tez

markach
28-12-2015, 11:00
Witam ,
to zależy najpierw w mk 3 było 200 tyś potem zmniejszyli bo były awarie i nalegali ,że przy 140 tys wymieniać potem po jakiś modyfikacjach zwiększyli wymianę przy 160 - 180 tys. U mnie w focusie mk3 wymienili w ASO przy 140 tys.

senatorusa
28-12-2015, 15:31
Witam,
u mnie 21-XII był robiony przegląd na 160 tys, i ASO powiedziało, że wg VIN pasek zmienią na 180 tys. W firmie mamy focusy z 2011r i one miały zmienione na 160 tys.

ARF
28-12-2015, 18:58
Witam.
U mnie przy195000 wymieniłem pasek i osprzęt.Przy 230000 nastąpiła awaria, wymiana pasek i osprzęt i łańcuch między wałkami no i pare innych żeczy przy awarii.Teraz mam prawie 350000 i nie wiem kiedy znowu wymienić... 1.6 TDCI90 km.

juri2069
28-12-2015, 19:37
Dwukrotnie przejeździłeś jungela1991. Da sie ?:D

spenser696969
29-12-2015, 13:11
Witam, ja wymieniałem pasek przy 160 tys. no i teraz pytanie kiedy następną wymianę robić przy 320 tys.?? czy może wcześniej? rozrząd robiony na oryginalnych częściach więc chyba kolejne 160 tys. powinno się spokojnie zrobić.

jungel1991
30-12-2015, 09:28
To co ile radzicie wymieniać rozrząd. w Focusie MK 2 1.6tdci 109 KM?? Raczej mnie nie przejeździł co do posta kolegi bo ja pierwszy raz wymieniałem rozrząd, a miałem wtedy 198 tyś km:) Chodzi mi o to że już raz wymieniony powinno się wymieniać częściej. Skoro włożyłem zestaw firmy INA, to ile to wytrzymuje:)?? Wszyscy mechaniorzy, których pytałem twierdzili że teraz to co 60 tyś więc stąd moja opinia:)

spenser696969
30-12-2015, 11:10
To co ile radzicie wymieniać rozrząd. w Focusie MK 2 1.6tdci 109 KM?? Raczej mnie nie przejeździł co do posta kolegi bo ja pierwszy raz wymieniałem rozrząd, a miałem wtedy 198 tyś km:) Chodzi mi o to że już raz wymieniony powinno się wymieniać częściej. Skoro włożyłem zestaw firmy INA, to ile to wytrzymuje:)?? Wszyscy mechaniorzy, których pytałem twierdzili że teraz to co 60 tyś więc stąd moja opinia:)

Najlepiej będzie zadzwonić do serwisu forda i spytać o kolejną wymianę bo raczej nikt nie odpowie na to pytanie z forum, sam nie znam odpowiedzi też.

slawek-kali
30-12-2015, 11:22
ASO powie ze tyle ile 1, no i w sumie czemu nie ?!

piotrekone12
08-01-2016, 22:26
Podczas ostatniego przeglądu dowiedziałem się, że Ford wprowadził ostatnio zmiany interwału wymiany rozrządu przy silniku 1.6TDCi (95KM) i waha się od 160kkm do 200kkm.
Dlaczego?
Dostawcą tych części było kilku producentów (różna jakość pasków), stąd taka rozpiętość przebiegu.
Podobno zdarzały się zerwania paska napędu rozrządu - w ASO po VINie sprawdzą kiedy dany model auta powinien mieć zmieniony rozrząd.

U mnie powinien być wymieniony przy 180kkm, jednak przy 160kkm miałem do wymiany koło pasowe napędu rozrządu (chyba się nie pomyliłem :razz: ) i przy okazji wymienili rozrząd.

Polecam telefon lub wizytę w ASO - poinformują przy jakim przebiegu wymienić rozrząd, a samą usługę możecie oczywiście wykonać poza ASO

spenser696969
10-01-2016, 15:05
Podczas ostatniego przeglądu dowiedziałem się, że Ford wprowadził ostatnio zmiany interwału wymiany rozrządu przy silniku 1.6TDCi (95KM) i waha się od 160kkm do 200kkm.
Dlaczego?
Dostawcą tych części było kilku producentów (różna jakość pasków), stąd taka rozpiętość przebiegu.
Podobno zdarzały się zerwania paska napędu rozrządu - w ASO po VINie sprawdzą kiedy dany model auta powinien mieć zmieniony rozrząd.

U mnie powinien być wymieniony przy 180kkm, jednak przy 160kkm miałem do wymiany koło pasowe napędu rozrządu (chyba się nie pomyliłem :razz: ) i przy okazji wymienili rozrząd.

Polecam telefon lub wizytę w ASO - poinformują przy jakim przebiegu wymienić rozrząd, a samą usługę możecie oczywiście wykonać poza ASO
A pytałeś od którego producenta paski wytrzymują najdłużej?

Krzysztof18
10-01-2016, 15:17
Kolego wymieniaj co 80 tys. max , te 240 dobre ale na Francję gdzie nie ma mrozów mi przestawił się po 85 tys. a w kwietniu miałby 3 lata . Nie wiem kto wymyślił te 240 tys chyba ten sam co wymiana oleju co 20 lub 30 tys.

juri2069
10-01-2016, 15:23
mi przestawił się po 85 tys

Jesteś wyjątkiem z wadliwym paskiem, bo praktycznie nikomu tak się nie robi , bardzo sporadycznie , więc nie wmawiaj , żeby wymieniać co 80

Nie wiem kto wymyślił te 240 tys chyba ten sam co wymiana oleju co 20 lub 30 tys.

Jakoś auta robią tak po 300-400 tys wymieniając co 20 tys , cofają liczniki , następnie my lub inne pazerne kraje jeździmy kolejne tysiące i jakoś nic się silnikom nie dzieje
Przy wymianie oleju co 10 tys to niektórzy by musieli wymieniać co półtora miesiąca :D
Ja akurat wymieniałem pasek przy 180 tys i wyglądał jak nowy. No popatrz, nic mu mróz nie zrobił
Nie dramatyzuj aż tak :one:

Krzysztof18
10-01-2016, 16:50
No nie wiem kolego twoja sprawa , osobiście rozrząd miałem robić na wiosnę czyli miałby jakieś 105 tys. w ciągu 3 lat . Nie będziemy się licytować kto co ile ma wymieniać ale powiem ci tak duże mobile mają 26 litrów oleju i wymiana co 60 tys. A ty w osobówce 4 litry trzymasz 20 tys? a jeszcze lepiej jak ktoś to robi w 2 lata :)

juri2069
10-01-2016, 16:55
Oczywiście , że nie będziemy się licytować bo ja nie sprawdzam twoich pieniędzy, a ty moich :)
Wyraziłem tylko swoje skromne zdanie.
Ja póki co wymieniam co 20 , ale i tak jest to częściej niż raz w roku także ten tego :diabel2:

Ciężarówki mają 26 litrów ale ile większy i bardziej obciążony silnik.

Mój kolega kupił Megane w 2010 i tam ma wymiany co 30 tys. A że robi to w 2-3 lata , bo mało jeździ , to akurat jest może lekka przesada

bartosh80
10-01-2016, 17:56
Jako że silniki identyczne syna Volvo S40 2005 1,6D/TDCI bez FAP rozrząd wymieniany przy 215 kkm lato ubiegłego roku więc po 9 latach auto z Hiszpanii i tu w książce serwisowej jest mowa o wymianie rozrządu przy 240 kkm lub 10 latach.
W swoim V50 1,6D/TDCI z FAP 2008 wymieniany przy 200 kkm 2013 rok auto z Niemiec ale tu już w książce serwisowej brak wpisów co ile wymieniać rozrząd.
Stan obydwu kompletów trudno ocenić i stwierdzić ile by jeszcze wytrzymały największe luzy szło wyczuć przy pompach wody ale nie ciekły.

pjetrucha
10-01-2016, 17:56
juri2069 Nie spotkałem się jeszcze z interwałem jedynie kilometrowym. Zawsze jest albo km albo okres czasu - co nastąpi wcześniej.. w przypadku focusa mk3 jest to 20 tys. lub 1 rok.

bartosh80
10-01-2016, 17:59
juri2069 Nie spotkałem się jeszcze z interwałem jedynie kilometrowym. Zawsze jest albo km albo okres czasu - co nastąpi wcześniej.. w przypadku focusa mk3 jest to 20 tys. lub 1 rok.

W Volvo identycznie.

juri2069
10-01-2016, 18:03
No tak ok , może nie dosłuchałem kolegi.
Aczkolwiek to megane to po 2 latach już miało zapieczony ręczny i na gwarancje oddawał :)

tom170
13-09-2019, 09:06
Czytam wątek i zastanawiam się co zrobić.

Mam focusa mk3 ecoboost 150km z 2011 roku.
Na liczniku nie ma jeszcze 80000 km (zbliżam się 79xxx).

Auto z czerwca więc w czerwcu było 8 lat.

Wymieniać rozrząd ze względu na wiek czy jeszcze odczekać z rok?
Auto w większości czasu garażowane, jazda mieszana 60%/40% (miasto/trasa).

Bartuś01
13-09-2019, 10:07
Dla 1.6 EB. Ford podaje 10 lat lub 200 tyś.
Ja mam 143 tyś. w tym momencie i auto z 2011r. Zamierzam zmienić na przełomie roku.

tom170
13-09-2019, 10:26
Dla 1.6 EB. Ford podaje 10 lat lub 200 tyś.
Ja mam 143 tyś. w tym momencie i auto z 2011r. Zamierzam zmienić na przełomie roku.

Dzięki za odpowiedź. Nie chcę ryzykować w sumei nic z samochodem się nie dzieje złego ale jak coś strzeli to pewnie cały silnik do remontu :).

W ASO Germaz Wrocław wycene dostałem na ponad 2500 brutto.
ASO Chwaliński w Opolu 1500 brutto (pompa, rozrząd i pasek wielorowkowy).

Nie wiem skąd te rozbierzności ale jednak wymianę rozrządu to raczej zrobie w ASO z powodu gwarancji :)

Bartuś01
22-09-2019, 10:00
Ja tez raczej bede robił to w ASO. Mało jest mechaników ktorzy to robią bo są potrzebne specjalne blokady, to raz , dwa coś komuś sie pomyli i jest problem a w aso , nawet jak sie pomylą to przynajmniej w teorii łatwiej cos wyegzekwować. Ciekawe ile mi powiedzą planuje wymieniać w Czestochowie.

Fulara
22-09-2019, 14:16
Oczywiście , że nie będziemy się licytować bo ja nie sprawdzam twoich pieniędzy, a ty moich :)
Wyraziłem tylko swoje skromne zdanie.
Ja póki co wymieniam co 20 , ale i tak jest to częściej niż raz w roku także ten tego :diabel2:

Ciężarówki mają 26 litrów ale ile większy i bardziej obciążony silnik.

Mój kolega kupił Megane w 2010 i tam ma wymiany co 30 tys. A że robi to w 2-3 lata , bo mało jeździ , to akurat jest może lekka przesada

ciężarówki mają ponad 30-35 litrów oleju
interwał 70 000 km

wytrzymują po 1 500 000 km

kriski
23-09-2019, 01:42
Nie wiem skąd te rozbierzności

Prawdopodobnie aso w Opolu policzyło tylko samą wymianę paska, napinacza, pompy i uszczelniacza wału. Przypuszczam natomiast, że w Germazie doliczono uszczelnienia wałków rozrządu, które też jest warto wymienić...aby to zrobić trzeba przeprowadzić pełną regulację rozrządu, która obejmuje wałki z wariatorami ( muszą być zdjęte by wymienić uszczelniacze ). Następstwem tego jest konieczność wcześniejszego demontażu rurek paliwa wysokiego ciśnienia, a to one są właśnie drogie, gdyż w specyfikacji fabrycznej (ASO) nigdy tych samych nie montują ponownie.

bestseba
24-09-2019, 10:55
Ja mam 1.6 116 km, rozrząd wymieniałem przy przebiegu 82 tys ponieważ auto miało już 5 lat, zalecenia są do 160 tys ale z doświadczenia wiem że guma to 5-6 lat można i lepiej dłużej nie czekać a z gumy przecież pasek jest. Wymieniałem wszystko razem z pompą wody z robocizną wyszło mi 850 zł więc spoko części kosztowały mnie 550. Przy wymianie okazało się że łożyska w rolce napinacza już hałasowały... Ponoć przy 100 tys gdybym wymienił to by było ok ale 160 tys już by było słychać na pewno łożyska... Ja zawsze wymieniam wcześniej niż zalecają a max to 5 lat.

skylla1
24-09-2019, 14:51
Sorry, ale w Focusie wymiana po 5 latach i 80 000km jest bezsensownym wydatkiem. Pasek nie napędza pompy wody, rozrząd wytrzymuje bez problemu dwa razy większy przebieg i czas. Wiem, bo w FF2 tak wymieniłem, a stary rozrząd był nadal w niezłym stanie. Zalecenie producenta jest całkowicie realne.

Fulara
24-09-2019, 15:58
ja wymieniałem po 100 000 km i faktycznie pasek wyglądał jakby tam był włożony przedwczoraj

juri2069
24-09-2019, 16:16
ciężarówki mają ponad 30-35 litrów oleju
interwał 70 000 km

wytrzymują po 1 500 000 km
*

Ale przytoczyłeś stary cytat. Wtedy jeszcze byłem zdania , żeby wymieniać co 20 kkm . Dawno i nie prawda :)
Za to z ciężarówkami prawda , również prawda że przejeżdżają tyle km ile napisałeś , a nawet więcej

edmun
24-09-2019, 22:55
W chwili obecnej mój MK3 1.6EB ma 7 lat i ma 118 tysięcy km przebiegu.
Myślałem, żeby robić przy 120 tysiącach (wg tego wątku), ale chyba poczekam jeszcze rok i dobije do jakiś 130-140 tysięcy.

andrzej139
21-12-2019, 02:23
Dzisiaj odebrałem samochód z ASO po wymianie rozrządu. Rozrząd został wymieniony po przejechaniu 180566 km. Sam koszt wymiany rozrządu wraz z częściami, do silnika 1.0 EB, wynosi w ASO 2499 złotych. Zamieszczam zdjęcia paska rozrządu. Może przyda się to komuś do podjęcia decyzji, czy dojechać do 240 tysięcy kilometrów, czy nie...
Przy okazji wymiany rozrządu, wymieniłem wszystkie pozostałe paski, rolki, koła pasowe i napinacze oraz pompę wodną. Dodatkowo wyszło, że potrzebuję wymienić łożysko podpory półosi. Dla zainteresowanych, cała przyjemność kosztowała ponad 3952 złote. Lubię Forda :-)

Fulara
21-12-2019, 05:52
całkiem niezły stan
także te 180 000 wcale nie jest dla paska dużo

Danielo_82
21-12-2019, 07:26
koszt wymiany rozrządu wraz z częściami, do silnika 1.0 EB, wynosi w ASO 2499


To jest temat o 1,6. A czy ASO sprawdziło jak wygląda smok olejowy? Wiele było już przypadków że przez takie zużycie paska lubił się zatykać.

andrzej139
21-12-2019, 10:13
całkiem niezły stan
także te 180 000 wcale nie jest dla paska dużo

Myślę, że 20 tysięcy jeszcze bez problemów mógłby zrobić. Jednak spokojne sumienie jest bezcenne i warto było przyspieszyć wymianę.

Bump: To jest temat o 1,6.

I tak, i nie. By było jednoznacznie, autor pytania powinien poprawić tytuł na: "Co ile kilometrów wymieniać pasek rozrządu w 1,6EB?" Już od rozpoczęcia czytania drugiej strony wątku, nie ma informacji, że to o 1,6... bo pełne pytane zostało daleko w tyle.

A czy ASO sprawdziło jak wygląda smok olejowy? Wiele było już przypadków że przez takie zużycie paska lubił się zatykać.

Tego nie wiem, jednak jestem mocno zdziwiony, że nie wykasowali błędów po naprawie. Szczerze mówiąc jestem na nich w&urwiony.

Vortac
21-12-2019, 16:18
Andrzej139 śliczne dzięki za tą informację. Mam nalatane 154 tys i od lata drapię się po głowie czy czasem nie wymienić rozrządu. Wielki plus dla Ciebie za zdjęcia, uspokoiły mnie bardzo. Jako ciekawostkę podam że w ASO Radom krzyknęli mi za wymianę ponad 8k PLN- wątek w grupie Fiesta. Pozdrawiam i życzę Spokojnych Świąt.

andrzej139
23-12-2019, 21:26
Andrzej139 śliczne dzięki za tą informację. Mam nalatane 154 tys i od lata drapię się po głowie czy czasem nie wymienić rozrządu. Wielki plus dla Ciebie za zdjęcia, uspokoiły mnie bardzo. Jako ciekawostkę podam że w ASO Radom krzyknęli mi za wymianę ponad 8k PLN- wątek w grupie Fiesta. Pozdrawiam i życzę Spokojnych Świąt.

U mnie, we Wrocławiu jest w ASO, przypuszczam, że w innych miastach również, promocja na wymianę rozrządu w 1.0 EB. Dlatego, m.in. skorzystałem z okazji. Od siebie mogę doradzić, by częściej wymieniać olej i nie dać się namówić na inny, aniżeli 5W/20. Poprawia to trwałość wszystkich elementów. Pozdrawiam i życzę zdrowych, rodzinnych, radosnych Świąt.

polsacik
11-03-2022, 17:23
Cześć, mój MK3 to Focus 2011-2015, 1.6L Duratec Ti-VCT (105PS) - Sigma, wymieniłem pasek z rolkami i pompę wody przy 140 tys., kiedy kolejna wymiana bo instrukcja nic o tym nie mówi ?

pawel182
11-03-2022, 17:37
Interwał jest niezmienny. Czyli jak masz np co 160tys km to następna wymiana za tyle samo km.

kln1920
11-03-2022, 18:05
Chyba że włożył jakiś zamiennik, którego producent zaleca wcześniejszą wymianę

Fulara
11-03-2022, 18:41
160 tys dla nowego auta

dla używanego zalecam 120

AdoKrycha007
14-03-2022, 09:11
Cześć, mój MK3 to Focus 2011-2015, 1.6L Duratec Ti-VCT (105PS) - Sigma, wymieniłem pasek z rolkami i pompę wody przy 140 tys., kiedy kolejna wymiana bo instrukcja nic o tym nie mówi ?
w tym silniku i tym modelu fabryka mówi co 8 lat lub 160 tys km przy założeniu, że robiono na oryginalnych częściach. Drugą i kolejne wymiany robiłbym częściej, tj 7 lat lub ok 140 tys. W zamienniki bym się nie bawił. I nie wymiania się tylko paska, ale też pompę wody, rolki, napinacz, śruby nowe i dodatkowy pasek osprzętu. To jest kompletny rozrząd.

konieczko5
14-03-2022, 10:50
...

AdoKrycha007
14-03-2022, 11:44
może i tak, ale zestaw oryginalny ma oficjalnie nadane interwały, a zamienniki nie wiadomo.

Ven
23-04-2022, 17:12
Cześć!

Mojemu FF 1.6EB 150KM z 2011r stuknęło właśnie 180 KKM
Auto sprowadzone, w książce nie ma historii że ruszany był rozrząd,
z tego co tu wyczytałem poprawnie bo wymiana co 200KKM, chociaż 10 lat już minęło :) Dlatego czas oszczędzać na pełen komplet. ;)

Pytanie czy normalny ogarnięty warsztat/mechanik po otwarciu pokrywy rozrządu jest w stanie rzeczowo ocenić stan paska rozrządu i jego napięcie, bez jego demontażu w tym silniku ? Czy dużo jest roboty by się "dobrać" do tego miejsca w 1.6 EB ? Jeśli to np 2-3 roboczo godziny chętnie zrobiłbym szybką weryfikacji jego stanu.

skylla1
23-04-2022, 20:08
10 lat i 180 000 km to nie ma czego weryfikować tylko trzeba robić. Większość forumowiczów nie wytrzymałaby tylu lat nerwowo... ;-).

edmun
23-04-2022, 23:34
Zgadza się.
A weryfikacja..
No cóż. uszczelkę pokrywy zaworów raczej i tak już masz do wymiany więc mogliby otworzyć i zamknąć bez wymiany uszczelki i pewnie nawet nic by to nie zmieniło (silnik zapocony z tyłu).
Tylko tu nie ma co sprawdzać tylko robić.