Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] Moduł przyczepy - Trailer Tow Module (TTM) - Instalacja/Testy


erzyk
25-06-2014, 11:40
Rozpocząłem ostatnio poszukiwania haka do mojego Mondeo. Jak się okazało na rynku jest wiele rozwiązań mechanicznych (jeszcze nie wybrałem nic dla siebie), natomiast jeśli chodzi o elektrykę to mamy problem. Najczęściej proponowanym modułem jest tzw. moduł "uniwersalny". Jest to moduł wpinany na "pasożyta" w instalację lampy, który wewnątrz ma po prostu tranzystory w roli przekaźników, dzięki którym zostaje odciążony moduł sterowania oświetleniem samochodu. W innym przypadku doprowadziło by to do awarii modułu sterowania oświetleniem, poprzez zbyt duże obciążenie przyczepą. Takie rozwiązanie oczywiście działa, ale nie zapewnia żadnej diagnostyki żarówek, nie informuje głównego sterownika o podłączeniu przyczepy, wymaga modyfikacji instalacji. A jeśli mamy sterowanie PWM żarówkami stopu/pozycyjnych to może w ogóle się takie rozwiązanie nie sprawdzić.

Innym podejściem do tematu jest zakup dedykowanego sterownika komunikującego się po szynie CAN do naszego auta. Tu jednak po pierwsze zabija cena, a po drugie żaden z producentów nie podaje co tak naprawdę ten sterownik nam zapewnia. Jest to w końcu urządzenie tylko imitujące właściwy sterownik.

Postanowiłem więc podejść do tematu inaczej. Oddzieliłem zakup haka od elektryki do niego. I na pierwszy ogień poszła elektryka. Stwierdziłem, że najrozsądniej będzie znaleźć oryginalny moduł TTM. Poszukałem więc conieco i na szczęście znalazł się na allegro za dobre pieniądze. Wiadomo, że drożej niż moduł "uniwersalny" ale i tak taniej niż dedykowany (podrabiany). Mając moduł oryginalny zyskujemy przede wszystkim:
- diagnostykę żarówek stopu oraz kierunkowskazów, informacja pojawia się zaraz na conversie w przypadku awarii
- poinformowanie głównego sterownika o podłączonej przyczepie
- dezaktywowanie tylnych czujników parkowania
- w przypadku gdy przyczepa będzie miała żarówkę świateł przeciwmgielnych to lampy w samochodzie zostaną odłączone
- nie trzeba przerabiać instalacji!

Moduł do naszych autek prezentuje się następująco:

http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=53389&stc=1&d=1403688634


Wiadomą sprawą jest fakt, że w aucie jest już przygotowana instalacja pod moduł. Są to dwie wtyczki: małą zielona z sygnałem sterującym oraz zasilaniem oraz duża szara z zasilaniem dodatnim dla obwodów świateł.
Widoczne na górze:

http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=53392&stc=1&d=1403691655

Przy okazji jak widać postanowiłem rozebrać całość, aby podpatrzeć co też tam inżynierowie z FoMoCo nam zaproponowali;)
Niewiadomą okazało się złącze do gniazda przyczepy. Na forum można znaleźć stosowny schemat który zamieścił kolonez: http://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=1858231&postcount=34
Niby wszystko jasne ale niestety gniazdo w module pozbawione jest wszelkich oznaczeń (cyferek). Tak więc postanowiłem zbudować profesjonalny zestaw testowy skłądający się z jednej 15W żarówki i odpowiednich wtyków;)

http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=53394&stc=1&d=1403692293
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=53395&stc=1&d=1403692302

Żarówkę podłączyłem do jednego ze styków który na pewno jest sterowany tranzystorem z płytki (widać po ścieżkach) więc musiał pełnić jakąś funkcję. Oczywiście takie podłączenie jeszcze nie może zadziałać, gdyż trzeba przeprogramować główny sterownik, aby używał modułu przyczepy. W tym celu w ELMConfigu znajdujemy odpowiednią opcję i zmieniamy na "With Trailer Module". Po tym można już śmiało korzystać z udogodnień TTM. Okazało się że podłączyłem się pod obwód światła wstecznego i efekt jaki otrzymałem po wbiciu biegu:

http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=53396&stc=1&d=1403692598

Tak więc instalacja modułu jest dziecinnie prosta. Wtyczki znajdziemy po prawej stronie bagażnika w przypadku kombi, a masę podbieramy z punktu za prawą tylną lampą. Przeprogramowanie zajmuje dosłownie chwile a system automatycznie udostępnia nam wszelkie udogodnienia jakie oferuje TTM.

Jeszcze dla wyjaśnienia podaje oznaczenie styków we wtyczce wyjściowej zgodnie z oznaczeniami na schemacie:

http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=53397&stc=1&d=1403692916


Teraz muszę jeszcze zakupić odpowiedni hak, najlepiej odłączany, ale to soabny teamt. Jeśli coś konkretnego polecacie, to śmiało piszcie.

Markoo
25-06-2014, 17:27
Dobra robota, nie jednemu się przyda.

Mi się nie chciało tak doktoryzować w tej materii i stanęło na uniwersalnym. Moduł kupiłeś z wtyczką tą do przyczepy ? czy musiałeś kombinować z konektorkami? bo jak ja patrzyłem, były tylko same bez wtyczek. U mnie nie było też tej szarej, z zasilaniem, ale auto z tych najuboższych.

erzyk
25-06-2014, 22:17
Moduł zakupiłem bez wtyczki do przyczepy, ale tam są standardowe konektori (te wąskie). Wystarczy je zacisnąć i zagrzać w koszulkę termokurczliwą. Oczywiście podłączając pod odpowiednie piny zgodnie ze schematem.

wrymarki
10-07-2014, 12:36
Czy TTM jest identyczny dla wszystkich roczników MK4? Czy są jakieś wariacje rocznik, numer katalogowy?

erzyk
10-07-2014, 12:44
Nie słyszałem o tym, aby istniały różne wersje.

Bozzo
10-07-2014, 18:39
Witam,

mam trochę inny problem instalację podłączyłem ale mam problem z instalacje z wiązki. Wtyczka zielona na zdjęciu u mnie ma tylko 3 kable dodatkowo znalazłem inną wtyczkę z czarną wtyczką z pojedynczym kablem. Nie wiem czy ona powinna być wczepiona w zieloną czy służy do czegoś innego. Przy programowaniu wyrzuca mi błąd połączenia z modułem.

Jeżeli macie jakieś sugestie to proszę o kontakt.

tedi_k
10-07-2014, 20:04
Czarny to zapewne od syreny alarmu. Nie ma nic wspólnego z modułem przyczepy.

erzyk
10-07-2014, 20:30
Faktycznie o jeden kabelek za mało w zielonej, ale może nie musi go być. Czarna wtyczka jest od syreny alarmu tak jak pisze tedi_k, natomiast Ty musisz znaleźć dużą szarą wtyczkę 2 pinową ale tylko z jednym grubym kablem.

Bozzo
10-07-2014, 20:31
Dzięki Panowie :D

pgrob
11-07-2014, 18:37
Czy TTM jest identyczny dla wszystkich roczników MK4? Czy są jakieś wariacje rocznik, numer katalogowy?

Wg Ecat są 3 moduły:
1. AM2J-19H517-AA od 19.02.2007 do 08.11.2010
2. 6G9N-14B192-AC od 19.02.2007 do 15.03.2010
3. AM2J-19H517-AB od 08.11.2010

Z dat wynika, że poz.3 jest następcą poz.1, ale dlaczego poz.1 i poz.2 były montowane w tym samym czasie i czym się różnią tego nie wiem.

jaceks
11-07-2014, 19:49
2. to przedlift
3. to polift
1. to mdel przejściowy. nie ma takiego w katalogach, ale np. do aut z 2010r są na stronie forda 3 różne instrukcje obsługi, zależnie od miesiąca produkcji auta.

Bozzo
14-07-2014, 20:38
Panowie,

niestety za niewiedzę i brak schematu się płaci :(, jak wspominałem wyrzucało mi błąd podczas programowania modułu. Niestety było to spowodowane brakiem małego czarnego kabelka - masy na 4 pinie. Przesyłam zdjęcia zielonej końcówki gdzie powinna być masa (4pin czarny kabel - podebrany z masy z wiązki), Jeżeli ktoś potrzebuję informacji jak gdzie bo zdjęcia nie wyraźnie proszę o info na priv.

Bump: A i jeszcze jedna informacja każdy moduł pasuje - informacja z od kolegi z ASO Forda :)

klemensss
07-03-2015, 18:15
Witam serdecznie.
FORD MONDEO KOMBI 2000 TDCI 140KM 2013r
Dołączę się do tematu dla potomnych.

Na początek zakupiłem hak z roku 2008 - Westfalia TYP 307-317 z modułem 6G9N-14B192-AC na alledrogo za 650 zł do tego zakupiłem sterownik STN1170 ELM327 v3 Diagnoza OBD2 MS-CAN Ford za 149 zł i przejściówkę z 13 pin na 9 za 10zł.

Hak zamontowałem samodzielnie. Trzeba odkręcić kilka śrub od zderzaka, wypiąć kabelki od czujników parkowania, odkręcić lampy tylne i można zdjąć zderzak dalej trzeba zdjąć boczki w bagażniku żeby kable przeciągnąć - patrząc od tyłu z prawej strony od spodu jest orygnialny otwór lub pod prawą lampą jak kto woli. trzeba wywalić wzmocnienie i w jego miejsce zamontować hak.


W moim modelu w zielonej kostce tez są tylko trzy kabelki więc korzystając z wiedzy i doświadczenia kolegi Bozzo podpiąłem na czwarty pin masę. U mnie nie znalazłem kostki szarej 12V więc wpiąłem się w kabel od gniazda zapalniczki po prawej stronie.

Następnie trzeba podłączyć sterownik STN1170 pod ODBII schowane w lewym schowku koło kierownicy, i uruchomić moduł trailer tow module ja wybrałem opcje z 13 pin.

I zaczęło wszystko działać. Poniżej fotki.

http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=60126&stc=1&d=1425751908
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=60127&stc=1&d=1425751916
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=60128&stc=1&d=1425751924
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=60129&stc=1&d=1425751933
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=60130&stc=1&d=1425751941

jaceks
08-03-2015, 08:37
zdjęcia nie działają

kopydleusz
08-03-2015, 21:51
wpiąłem się w kabel od gniazda zapalniczki po prawej stronie
Obawiałbym się takich rozwiązań, bo z tego co wiem, jest to dodatkowe zasilanie do ładowania akumulatora przyczepy (działa tylko we wtyczce 13-pin podczas jazdy), a to może być spory pobór prądu (zalecany kabel o przekroju 2,5 mm i bezpiecznik 30A).

klemensss
14-03-2015, 20:25
Zgadzam się że to podłączenie zasilanie jest za słabe pod przyczepę kempingową ale tak naprawdę zależało min na przyczepie towarowej 9 pin i 13 jest bo jest z przypadku (takie gniazdo było w haku który kupiłem).

Mam inny problem.

Przyczepa ma światła OK.

Ale czujnik cofania ciągle brzęczy. Jak podłącze przyczepę i włączę wsteczny to brzęczy jakby czujniki coś widziały.

Moje pytanie jak zaprogramować komputer żeby po podłączeniu przyczepy wiedział żę czujniki są zbędne a bez przyczepu żeby działały.

kopydleusz
15-03-2015, 20:18
Jeśli czujniki są oryginalne i wiązka też, to elmconfig powinien pomóc.

Jeśli czujniki masz nieoryginalne, to proponuję zainteresować się pinem w gniazdku 13-pin który informuje auto o podpięciu przyczepy. Na tym pinie założyć przekaźnik, który rozłączy czujniki cofania.

dodi
27-04-2015, 10:09
zamontowałem orginalny hak... z ori modułem wszystko poszło jak po maśle... w zielonej kostce miałem 4 przewody więc juz nic nie podłączałem dodatkowo... dzieki za opis... jakby co to służe swoją pomocą...

parzyn23
30-06-2015, 10:16
Witam,
Możecie zerknać na ten wątek

http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=178402&page=11

post 105

Chciałbym to podłaczyć w tym tygodniu. Zamontować uchwyt rowerowy -->wakacje...

Bozzo
01-07-2015, 14:53
Cześć,

oryginalnie ten kabel idzie do akumulatora przez całe auto wzdłużnie. Tam jest wpinany +i-. U mnie jet po partyzancku wpięty w tylną zapalniczkę + dodany większy bezpiecznik i zabezpieczający bezpiecznik na dodatkowej wiązce od kabli haka. Minusem tego rozwiązania jest zajebiste szumienie układu np. CB Radio nie będzie dobrze odbierało fal jak będziesz coś ciągnął. Dla tego kabel musi być wpięty do akumulatora a i jeszcze czasami może strzelić bezpiecznik zapalniczki ( u mnie jeszcze się to nie zdarzyło).

Wszystko widać na zdjęciach jak się przyjrzysz widać jak kable są połączone jebutnie oklejone izolacją hehe ZDJ3 i ZDJ4

Bump: Kabel 1 wychodzi od modułu Forda i jest na koncu oznaczona jako R1N9A
Kabel 2 idzie od wtyczki z pinu 9 jako stały + Gdzie należy go wpiąć



Z tego co ja pamiętam to obydwa zasilające idą u mnie do zapalniczki.

http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=54046&d=1405366701

oraz

http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=54047&d=1405366710












Witam,
Możecie zerknać na ten wątek

http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=178402&page=11

post 105

Chciałbym to podłaczyć w tym tygodniu. Zamontować uchwyt rowerowy -->wakacje...

parzyn23
01-07-2015, 22:29
Dzieki za odpowiedz.
Dziś jeszcze raz przeanalizowałem schemat z załącznika.(raczkuje w tym temacie)
Jesteś pewien że kabel 12V z modułu Forda powinien iść bezpośrednio do akumulatora przez cały samochód ( u ciebie do zapalniczki ;) ) . To jest stały plus na schemacie +30_supllay i napisane jest że powinien iść do skrzynki bezpieczników z lewej strony auta FA11/40A nie próbowałeś się tam wpiąć?

I jeszcze jedno pytanie, na schemacie wtyczki przyczepy opis power supplay ( u mnie pin 9 to chyba +15) nie jest nigdzie poprowadzony, łączyłeś go gdzieś u siebie ?(acha połączyłeś z zapalniczka -tak?)

Jesiun
29-07-2015, 21:03
Jestem w trakcie instalowania haka ze złączem 13 pin na oryginalnym module. Mam pytanie - czy pin 12 gniazda przyczepy (test podłączenia) powinien być wpięty w moduł?

PS. Jak by ktoś szukał oryginalnej wtyczki do modułu (szara, 12 pin) to pasuje od radia Volvo. Kupiłem coś takiego http://allegro.pl/zlacze-do-fabrycznego-radia-volvo-na-iso-i5510436548.html Trzeba poprzekładać piny z drugiej, pociąć, polutować i pasuje:?

kubabike
03-03-2016, 11:12
Witam, prosze o ile to możliwe wytłumaczenie krowie jak na granicy (laik elektryczny) czy przy zakupie takiego haka będzie potrzebne jakieś dodtakowae podłaczanie elektryki. Mam czujniki parkowania i niefabryczny alarm.

http://allegro.pl/hak-holowniczy-sterownik-mondeo-mk4-kombi-07-i5999197759.html ??

Z góry dziękuję :)

pgrob
03-03-2016, 13:18
Jeżeli pod tapicerką w bagażniku z prawej strony masz takie wtyczki jak na zdjęciu to wystarczy je wpiąć do modułu i aktywować funkcję haka ELMConfigiem

kubabike
03-03-2016, 13:46
Czyli jest szansa, że tych wtyczek może nie być?
Sprawdze to jak najszybciej.

Sebastekatowice
03-03-2016, 18:36
Koledzy dzięki za wyczerpujące info. Przydało się i wszystko działa jak należy.

TurekBisk
07-04-2016, 11:58
Witam kolegów.
Ostatnio także montowałem używany hak do swojego Mondeo MK4 kombi. Hak oryginalny firmy Westfalia i oryginalny moduł fordowski. Po demontażu prawego boczka okazało się że zielona wtyczka posiada tylko 3 piny, ale dzięki waszym podpowiedziom dorobiłem czwarty masowy :) Co do szarej wtyczki zasilania to niestety jej nie było. Z zasilaniem wpiąłem się pod gniazdo bezpiecznika FA11 - tak jak w instrukcji. Trochę zabawy z ELMconfig i gotowe :) Wszystko śmiga aż miło :) . Oczywiście chciałem moduł aktywować u "specjalistów", ale odwiedziłem ich chyba z 7 i żaden sobie z tym nie poradził, pomimo że "sugerowałem" że bez kompa się nie obejdzie , ale oni tylko patrzyli z przymrużeniem oka jak na głupka i twierdzili dalej ze w Mondeo MK4 coś takiego jak aktywacja modułu TTW nie istnieje :) No cóż, na naukę nigdy za późno.Właśnie jestem po przeglądzie haka i adnotacji w dowodzie i karcie pojazdu.
Pozdrawiam

kubabike
07-04-2016, 12:11
Koledzy ja niedawno założyłem nowy hak bosala wraz dedykowaną wiązką. Podłaczenie plug'n play. Zero problemów. Szkoda mi było czasu i nerwów na kupowanie używanego i wiązki i takich tam problemów (bo zawsze coś pojdzie nie tak jakby się chciało). Elektryka działa mimo że jeszcze nie aktywowałem TTM. Za 630zł całość z paragonami gwarancją, robota własna. IMHO się opłaca.

TurekBisk
07-04-2016, 12:35
Chyba też już bym tak zrobił kolego jak ty, ale przy okazji parę ciekawych rzeczy się dowiedziałem na przyszłość :) Hak razem z wiązką, gniazdem 13-pin i modułem forda wyniósł mnie 550zł + 80 zł za interfejs do Mondka . Trochę nerwów , czytania i się udało :)

Archeo
10-07-2016, 09:32
Witam
Mam mondeo MK4 2010 przedliftowy, bez conwersa (mały wyświetlacz bursztynowy), bez czujników cofania. Mam tylko zieloną wtyczkę z 3-ma przewodami, nawet nie mam szarej.
Czy instalacja oryginalnego TTM ma u mnie sens ? Czy będzie działać coś, np. kontrola żarówek w przyczepie ?
Pozdrawiam

olgran
19-07-2016, 22:10
Witam czy któryś z kolegów mógłby zamieścić procedurę aktywacji TTM w elmie,
z góry dziękuję

leszekadamek
23-07-2016, 15:51
Ja mogę, tylko że u mnie nie zadziałało ... moduł mam z drugiej ręki, instalacja kompletna (masa jest we wtyczce) , generalnie "widać" go w konfiguracji - sprawdzałem programem Forscan, ale niestety żadnej reakcji, na niektórych pinach ok 4V, ale bez związku z włączaniem/wyłączaniem świateł.
A z grubsza włączenie modułu to robiłem ELMConfig-iem tak:
1. Przy włączonym przycisku "BCM" w kolumnie (HS-CAN), wybrałem "Procedures"->Read CCD from BCM (komputer samochodu zgłosił jakieś błędy, ale po chwili wszystko wróciło do normy bez żadnych błędów)
2. Wybrałem "Central configuration" i zapisałem na wszelki wypadek konfigurację do pliku "Save CCD to file"
3.Wybrałem stronę 3 "Page 3"
4. Z listy towbar wybrałem "with trailer tow attachement"
5. Wybrałem ponownie "BCM" i "Write CCD to BCM"

Być może coś schrzaniłem więc jeśli tak to proszę o korektę :)
Pozdrawiam i życzę większych sukcesów.
Leszek

tedi_k
23-07-2016, 17:04
..."
3.Wybrałem stronę 3 "Page 3"
4. Z listy towbar wybrałem "with trailer tow attachement"
...

Przestawiłeś mniej istotny parametr (nie włączający TTM).
Trzeba ustawić na Page 2 najniższy parametr po lewej stronie "Trailer module" wybierając rodzaj posiadanego/podłączonego gniazda: w ELMconfig jest do wyboru tylko 13-pinowe (to błąd ELMconfiga).

leszekadamek
23-07-2016, 21:42
Dzięki wielkie Tedi_K!
Jutro będę miał lepszego (od mojego) ELM-a to przestawię i życie stanie się lepsze :)

leszekadamek
24-07-2016, 13:05
Zadziałało :) Dzięki jeszcze raz !

sseebbaa1
05-08-2016, 13:06
Zadziałało ... ale zaraz się coś zepsuło i nie działa.

Miałem 3 kabelki do zielonej wtyczki i dzięki forum podpowiedziałem elektrykowi gdzie podebrać zasilanie (zapalniczka) i że 4 pin we wtyczce ma być dorobiony i połączony z masą.
Elektryk podpiął się krokodylkami w taki właśnie sposób i lampy podłączone do gniazda pięknie wszystko pokazywały. Stop, kierunkowskazy, światła - wszystko pięknie świeciło jak należy.
Następnie elektryk wszystko polutował, tak jak to sobie poustalał, lecz nic już nie świeci!
Sprawdził na bezpieczniku na module i jest tam napięcie, ale lampy nie świecą.

Co się mogło stać? Czy moduł spalił się? Czy komputer coś zwariował i na skutek jakichś manewrów wyłączył jakieś funkcje?
Słaby jestem z elektroniki i elektryki...

Czy da się jakoś sprawdzić moduł, czy trzeba mieć inny do porównania?

sseebbaa1
05-08-2016, 17:17
----
Ostatecznie musiałem pojechać do ASO, gdyż dopiero podłączenie pod IDS pozwoliło aktywować moduł przyczepy. Wszystko teraz ładnie świeci się w platformie rowerowej Thule.

Tylko nadal mnie zastanawia dlaczego wcześniej (bez aktywowania modułu) przez pewien czas jednak wszystko działało? A jeżeli i tak miało działać bez aktywacji, to dlaczego później wszystko padło?

Chyba będę musiał jakoś żyć z tą niewiedzą :D
Najważniejsze, że uratowałem swój wyjazd wakacyjny z rowerami (na bagażniku na haku).
Pozdrawiam.

tomaszwi
18-03-2017, 19:39
Witajcie, wiem ze to dział mondeo, ale instalacje w Galaxy 2008 to pewnie to samo. W moim fordzie mam oryginalnie zamontowany hak z modułem, wtyczkę mam 7 pin, a do bagażnika rowerowego chciałbym mieć 13pin.WIem ze sa przejściówki, ale chciałbym mieć cofania + przeciwmgielne. Czy moduł jest ten sam, czy wystarczy wymienić wiązkę od modułu do gniazdka haka. Czy to dużo roboty? Może ma ktoś nr części.

edmundo
20-03-2017, 18:14
moduł jest ten sam , tylko wiązka z gniazdem 13 pin o nr R1N9A trzeba wymienić lub zrobić samemu. Mam do odstąpienia taką wiązkę(więcej na PW)

hors_e
12-02-2018, 10:10
Witam. Posiadam mondeo MK4 kombi z 2014r. W samochodzie jest instalacja haka oraz moduł lecz po podłączeniu przyczepy robi się choinka. Moduł jaki jest to AM2J-19H378-AD
Czy takiego szukać innego czy może być o innym oznaczeniu?

totek2
12-02-2018, 10:17
po podłączeniu przyczepy robi się choinka
choinka w przyczepie czy na zegarach?
Sprawdzałeś jakie masz błędy?

hors_e
12-02-2018, 10:22
Choinka na przyczepie. Na zegarach nic nie pokazuje. Byłem na stacji sprawdzić gniazdo i po podłączaniu były błędy prawego kierunku, stopu oraz cofania.

totek2
13-02-2018, 10:42
Może masz jakies zwarcie w wiązce.

hors_e
13-02-2018, 21:25
Czyli porę sprawdzić wiązkę od modułu do gniazda a dopiero doszukiwać się w module?

lsulima
14-02-2018, 01:20
Hak dokładany czy oryginalny?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

hors_e
14-02-2018, 07:19
Chyba oryginalny. Zakupiony już z autem w serwisie forda.

hors_e
16-02-2018, 11:02
Dzięki koledze Edmundo już wiem że moduł jest sprawny, po podłączeniu jego auta do przyczepy efekt jest ten sam - po włączeniu pozycji w samochodzie zapalają się one w przyczepie ale przy okazji szybko mrugają kierunkowskazy. W przyczepie są zamontowane światła LED, w drugiej której sprawdzałem tak samo na ledach, efekt jest taki sam. Czy jest inny model modułu który potrafi obsłużyć przyczepę że światłami LED?
https://youtu.be/184oJFEwxDk

hors_e
19-02-2018, 12:06
Nikt nie podłączał przyczepy że światłami LED do Mondka?

lsulima
19-02-2018, 15:44
Ja podłączałem. miałem standardowy moduł fabryczny i wszystko działało. Żeby sprawdzic czy to wina obciążenia podłącz rownolegle jedna żarówkę do żarówki pozycyjnej i sprawdź czy dalej będą problemy.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

hors_e
19-02-2018, 22:19
Ok. Dziękuję za poradę jutro lub w środę sprawdzę

tomisoft
12-03-2018, 21:53
Witam zacne grono. Mam pytanko dot. przełożenia oryginalnego haka westfali z S-maxa 2008 do polifta z 2014. Po przełożeniu instalacji i zmianie w elmconfigu 2 opcji dot przyczepy na 2 i 3 stronie wyskoczył błąd którego nie mogę skasować w forscan_ie.

TRM DTC U2101:00-2F===
Kod: U2101 - Konfiguracja modułu sterującego niekompatybilna.
Czy moduły z przedlifta będą pasować do polifta ??? oto jest pytanie

mmarcino82
28-03-2018, 15:11
Zakupiłem hak oraz moduł z instalacją i planuje się wpiąć do oryginalnej instalacji auta ale okazało się że instalacja w moim aucie ma pewne braki wtyczek i tu moje pytania do was:
- brakuje mi szarej wtyczki, czy wiecie jak pozyskać tą kostkę? Jak poradzić sobie z jej brakiem gdybym jej nie pozyskał? Czy wystarczy może żeński konektor płaski, który notabene pasuje?
- prąd do szarej wtyczki będę brał z bezpiecznika FA11, którego oczywiście również brakuje w skrzynce bezpieczników. Dzwoniłem i w aso zakupie brakujący 40A bezpiecznik za kwotę ok17zł. W gnieździe brakującego bezpiecznika mam doprowadzony przewód niebiesko brązowy z jednym pinem męskim ale nie mam wyjścia (który ma iść do wspomnianej brakującej szarej wtyczki), czy wiecie jaki powinienem dokupić męski konektor (model) aby pasował do skrzynki?
- jak dobrze zauważyłem szara kostka ma doprowadzony tylko jeden przewód zasilający a na kostce jak i w module są dwa piny czy ma to znacznie do którego zostanie podłączone zasilanie i jeżeli tak to który powinien był podłączony, pierwszy od zielonej kostki czy drugi?
- dochodzę do zielonej kostki, którą na szczęście posiadam ale z 3 przewodami doprowadzającymi i tu sie kończy moje szczęści. Wyczytałem że powinien być jeszcze jeden jako czwarty z masą i moje pytanie? Jaki model konektora będzie pasował do zielonej kostki? Z kąd prowadziliście mase?
- czy jeżeli aktywuje moduł to przy wrzuceniu wstecznego (z podpiętą przyczepką) to komputer dezaktywuje świecenie się świateł wstecznych ? Pytam ponieważ mam założone nieoryginalne czujniki cofania podłączone pod oświetlenie wstecznego i mam nadzieje że jak moduł wykryje przyczepę do wyłączy mi również czujniki cofania.
- jakiej grubości przewód polecacie d pod zasilanie stałe (prowadzone od bezpiecznika do modułu)?
Dziękuje za pomoc.

karex
09-04-2018, 10:05
Moduł do naszych autek prezentuje się następująco:

Wielkie dzięki.

mmarcino82
18-04-2018, 11:48
Nie otrzymałem odpowiedzi na moje pytania ale na szczęście poradziłem sobie sam. Zostawię wskazówki i informacje dla potomnych czego się dowiedziałem:
- zasilanie: proszę brać ze skrzynki bezpieczników tył po lewej stronie w miejscu FA11(opisane 2 pinowe złącze). Najprawdopodobniej będzie brakowało wam jednego pinu (Ducon 6.3 męski) który standardowo prowadzi do szarej kostki zasilającej moduł TTM. Duże prawdopodobieństwo że nie będzie miał tego połączenia ale to nie problem: kupujesz kabel pod 40A i obrabiasz go wspomnianym konektorem z jednej strony (jak nie znajdziesz to kup używaną skrzynkę bezpieczników za nieduże pieniądze i wypnij sobie konektor i najlepie z bezpiecznikiem 40A) i omieść go do swojej skrzynki bezpieczników i poprowadź do tylnego prawego boku tam zarób go konektorem żeńskim 6.3 z plastikowa nakładając plastikową osłonkę.
- W zielonej wiązce jak masz trzy kabelki to dodaj jeden z uziemieniem, konektor taki jak we wtyczce bluetooth (chyba takie ale nie dam sobie głowy obciąć Konektor 000979009E MQS ).
-jak mamy wszystko gotowe łącznie z montażem haka i orginalnej wiązki haka do forda to podpinamy wszystko do modułu TTM. Zasilanie modułu podpiąłem pod ten konektor bliżej zielonej wtyczki (bo są dwa)
- później wystarczy aktywacja w BCM w 2 miejscach: strona 3->"with trailer tow attachment" i strona 2->Trailer module with 13 pin czy coś takiego
- I gotowe :)

Niestety jak ktoś ma nieoryginalne czujniki cofania podpięte pod zasilanie świateł cofania to będa piszczeć ale wystarczy zrobić sobie ręczny przełącznik na zasilaniu czujników cofania który będziesz zmieniał przy podłączaniu/odłączaniu przyczepy- to jest najprostsze rozwiązanie. Można bawić się z przekaźnikiem 12V który by tym sterował ale nie chciałem się tym bawić.
Radze osobom które chcą założyć hak instalować 13 pinową instalacje bo przepisy np. narzucają posiadanie pełnego oświetlenia przy montażu uchwytu rowerowego i za jej brak można dostać mandat (dobra wola policjanta).
Powodzenia

tomisoft
11-05-2018, 11:28
AM2J-19H378-AB // AM2J-19H517-AA -->> przedlift
6G9N-14B192-AC -->> model przejściowy
AM2J-19H378-AC // AM2J-19H517-AB -->> polift
AM2J-19H378-AD // AM2J-19H517-AC -->> polift

karex
11-05-2018, 12:03
tomisoft ucięło Twój post, mniemam, że miał wyglądać tak:


Witam ja spotkałem się z problemem niekompatybilności modułu TTM.
Przełożyłem hak z modułem ze starego S-Maxa przedlift do nowego polift i po i po zmianie w ELMconfigu konfiguracji i dołożenia modułu występuje błąd niekompatybilności. Więc pewnie trzeba będzie podmienić moduły z tego co mam AM2J-19H517-AA na AM2J-19H517-AB :(

AM2J-19H378-AB // AM2J-19H517-AA -->> przedlift
6G9N-14B192-AC -->> model przejściowy
AM2J-19H378-AC // AM2J-19H517-AB -->> polift
AM2J-19H378-AD // AM2J-19H517-AC -->> polift

december17
23-05-2018, 00:48
Witam wszystkich.
Chciałbym zapytać czy ktoś w Poznaniu lub okolicach mógłby udostępnić mi / pożyczyć / wynająć sterownik STN1170 ponieważ zamontowałem do mojego Forda Mondeo z 2008 roku oryginalny hak z wiązka Westfalii i modułem TTM . Dziękuje z góry za pomoc. Grzegorz

Pawel_78
26-09-2018, 19:15
Witam.
Ponieważ kabelki z mojej instalacji haka wisiały pod podwoziem oberwane,postanowiłem zrobić to porządniej.Hak mam nieoryginalny ,wcześniej wpięto się w przewody lamp.Zakupiłem moduł ponieważ w bagażniku znalazłem szarą kostkę z jednym przewodem zasilającym oraz zieloną z czterema.Do tego uniwersalną wiązkę 13pin z gniazdem oraz pasującą kostkę do modłu TTM od radia z volvo.
Pora to wszystko podłączyć i tu proszę o sprawdzenie czy dobrze kombinuje.

MODUŁ TTM ------ 13PIN ZŁĄCZE PRZYCZEPY
1 ------ 4 PRAWY KIERUNEK
2 ------ 10 ŁADOWANIE
3 ------ 6 LEWY STOP
6 ------ 8 ŚWIATŁO COFANIA
8 ------ 2 PRZECIWMGŁOWE
10 ------ 1 LEWY KIERUNEK
12 ------ 7+5 POZYCJA
3 MASA
13 MASA

Czy to połączenie jest poprawne?.W jakimś poście piszecie coś o zasilaniu ze skrzynki bezpieczników.Nie starczy to z szarej wtyczki? Na schemacie jest także mostek na gnieździe przyczepy pin 3 i pin10,czy to potrzebne?.

Pozdrawiam

jerry73
27-09-2018, 04:33
Generalnie wszystko się zgadza ale mostek jest pomiędzy pinami 3 i 11 (masa).
Jeśli masz szarą wtyczkę to nie potrzebujesz ciągnąć zasilania ze skrzynki bezpieczników. Z tej szarej wtyczki możesz również poprowadzić przewód bezpośrednio na PIN 9 w gnieździe haka. Będziesz miał stały +.

Pawel_78
27-09-2018, 12:10
https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z1042/10426392/small/1.jpg (https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/13-pin-steinhof/10426392/1) https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z1042/10426392/small/ (https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/13-pin-steinhof/10426392/2) https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z1042/10426392/small/ (https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/13-pin-steinhof/10426392/3) https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z1042/10426392/small/ (https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/13-pin-steinhof/10426392/4) https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z1042/10426392/small/ (https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/13-pin-steinhof/10426392/5) https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z1042/10426392/small/ (https://www.galerieallegro.pl/zdjecia/13-pin-steinhof/10426392/6) https://www.galerieallegro.pl/views/10426392/1.jpg
galeria allegro (https://www.galerieallegro.pl/)

U mnie we wtyczce jest tylko 9 przewodów.Jest jakiś mostek między pinem 2 od świateł przeciwmgielnych ,a szarym przewodem.
Rozumiem ,że w przypadku modułu mogę wykorzystać ten szary jako druga masę.
Dodatkowe zasilanie na pinie 9 jest po to ,żeby mieć prąd w kampingu?. Planuję tylko lekkie przyczepki i platformę rowerowa.

jerry73
27-09-2018, 13:52
9 pin generalnie do tego służy. Załączyłem jeszcze wycinek schematu - może pomoże.

Pawel_78
27-09-2018, 20:45
Jerry73 dzięki za cierpliwość i chęć pomocy.Ten schemat mam ,ale na małym ekranie słabo się go czyta , elektrykiem/elektronikiem nie jestem. Teraz widzę ,że brakuje mi jednego przewodu ,bo nie licząc wspomnianego zasilania na pin 9 powinno ich być 10.

facet
26-05-2019, 08:57
Witam
Wiem ze temat stary ale moze jest jeszcze ktos z forumowiczow
sprawa wyglada tak, ze pare miesiecy temu kupilem Mondeo z 2008 z hakiem . wczoraj probowalem podpiac stelaz rowerowy do haka i niestety zonk a wlasciwie brak swiatel. sprawdzalem z miernikiem i mialem zwariowane pomiary 3,5 v do 4 w zaleznosci od roznych wlaczonych swiatel. w koncu doszedlem do sterownika i sie okazalo ze jest to model AM2J 19H517 AB czyli model po liftowy z tego co czylem wczesniej. czyli poprzedni wlascicie zalozyl zly modul :
[QUOTE=pgrob;2240179]Wg Ecat są 3 moduły:
1. AM2J-19H517-AA od 19.02.2007 do 08.11.2010
2. 6G9N-14B192-AC od 19.02.2007 do 15.03.2010
3. AM2J-19H517-AB od 08.11.2010
pytanie jes tez czy modul numer 2 tez jest odpowiedni moge miec go za pol ceny czy jednak numer 1 ktory jest przedstawiony w artykule

dziekuje

jerry73
26-05-2019, 09:56
A sprawdzałeś czy hak jest aktywowany w centralnej konfiguracji samochodu? Ja bym zaczął od tego. Ten moduł 2 powinien być dobry ale również nie zadziała jak nie jest aktywowany.

facet
26-05-2019, 14:49
dzieki Jerry
nie niestety nie sprawdzalem i chwilowo nie mam takiej mozliwosci , w zasadzie jedynym sposobem jest podjechanie na garaz Forda (mieszkam w UK) i z tego co sie orientuje taka przyjemnosc bedzie mnie kosztowala 3/4 ceny innego modulu a szansa ze moze byc niekompatybilny to 50/50 i wtedy kasa na prozno
Druga opcja to sciagniecie oprogramowania typu ELMconfig i dokupienie specjalnego kabla(musze obczaic ten temat) i sprawdzenie samemu a to moze potrwac
dziekuje

fosfor
03-08-2019, 16:26
Cześć i dzień dobry.

Dość długo korzystam z forum, jednak głównie jako skarbnicy wiedzy.
Podobnie jak koledzy z tego wątku, postanowiłem zinstalować hak w moim Mondeo.
Jest to Hatchback z 2008 roku. Ma LPG i Convers, nie ma haka ani czujników parkowania.

Zajrzałem pod boczek i mam te kostki, ale coś jest w nie wpięte. Myślałem, że może wpieli się tam z LPG, ale jest do wiązki doczepiona karteczka "delphi" i data z marca 2008 r. Tak ma być, czy skomplikuje mi to montaż, bo nie mogę skorzystać z tych wtyczek, skoro są "zajęte"? Pod zderzakiem jest wyprowadzone jakieś złącze, ale ma tylko 4 przewody - strzelam, że to jakiś czujnik zderzeniowy, ale może się mylę?

I drugie pytanie - jest gdzieś manual demontażu boczka w bagażniku? Obie części są dość duże (i materiałowe wypełnienie i plastik), więc nie chciałbym czegoś połamać.
Na razie chyba coś mi wypadło, bo jedna śruba nie ma się w co wkrecić.

W załączeniu zdjęcie wyjścia pod zderzakiem i złączek.

Aha, jak jest teraz z przepisami, można rejestrować haki ze złączem 7 pin, czy musi być 13?

Pozdrawiam!

EDIT:
sprawdziłem drugi boczek (prawy) i tam jest zielone złącze, nie ma za to szarego. Wiązka idzie dalej i wychodzi pod zderzakiem, to może być to?

fosfor
07-09-2019, 16:36
Cześć,

Dzięki uprzejmości jednego z kolegów montowałem wczoraj hak, niestety, nie pasował do hatchbacka (nie dało się założyć zderzaka), ale podpiałem elektrykę. Mam Mendę z 2008 i były tylko trzy przewody w zielonej kostce. doprowadziłem co (chyba) trzeba, podpiąłem i.. jak to sprawdzić?

Mam:
- Złącze Viakena na usb
- podłączony moduł przyczepy
- złacze 13 pin pod zderzakiem (bez haka!)
- samochód odpala, komputer niczym nie rzuca, działa normalnie

nie mam:
- ELMConfiga (w jakiej wersji? najnowsza ze strony costam.ru jest blokowana przez Chrome)
- haka

Pewnie muszę pobrać ELMConfiga (w jakiejś konkretnej wersji?), podpiać go do złącza i co dalej? Jak sprawdzić czy moduł jest w ogóle widziany i jak go uaktywnić?
Mogę też jakoś sprawdzić czy wszystko dobrze podpiąłem i czy złącze przy zderzaku działa poprawnie (multimetrem, bez przyczepy)?

Pozdrawiam!

Zbyniu123
08-09-2019, 00:26
A ja mam inne pytanie, a mianowicie moge nabyc modul przyczepy z volvo ktory wyglada identycznie, rozni sie tylko nalepka, czy ten modul bedzie dzislal w fordzie galaxy 2011? Czesc jest z v50 z 2012 rokuhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190907/57903c1158b7a5e17279473465935c67.jpg

Sent from my SM-N960F using Tapatalk

jaksen
19-06-2020, 10:35
- W zielonej wiązce jak masz trzy kabelki to dodaj jeden z uziemieniem, konektor taki jak we wtyczce bluetooth (chyba takie ale nie dam sobie głowy obciąć Konektor 000979009E MQS )

Wymagany jest jakiś konkretny przekrój tego przewodu uziemienia? Czy wystarczą takie standardowe "kable naprawcze" do instalacji samochodowych? (https://allegro.pl/oferta/kable-naprawcze-mqs-f063-000979009-20szt-2m-9312463416?utm_medium=app_share&utm_source=facebook)

Pozdrawiam

jaksen
22-06-2020, 13:08
Panowie może moje pytanie z racji tych "głupich i niepoważnych", na które nie warto odpowiadać, ale proszę poratujcie mnie konkretną informacją jakiego przekroju przewód tam zastosować. Elektrykiem nie jestem, choć w domu elektryką się param - ale tam to inna bajka, bo w większości można bez problemu znaleźć masę informacji co, jak, kiedy i dlaczego, aby było dobrze i bezpiecznie.
W aucie, choć napięcie przecież nieporównywalnie bardziej bezpieczne dla majstrującego przy instalacji, to z racji dużej wrażliwości na popełnione błędy, niedoróby i braki wg. mnie nie ma tutaj miejsca na półśrodki, a więc trzeba zrobić wszystko zgodnie ze sztuką. Tylko właśnie brak konkretnego info co i jak. Piszecie, że dołożyliście brakujący przewód i wszystko bangla. Kolega mmarcino82 nawet pokusił się o podzielenie informacją jaka końcówka jest potrzebna, aby się wpiąć w kostkę, ale niestety tylko prawdopodobnie (ale dzięki i za to!), a ja stety/niestety potrzebuję pewnej informacji, aby montaż haka i jego instalacji wykonać za pierwszym podejściem (z racji ograniczonego czasu).

To jak Panowie, znajdzie się jakiś uczynny samarytanin i poświeci chwilę na udzielenie podpowiedzi w ww. zakresie ?

Dzięki z góry!

visaton
03-07-2020, 23:22
Żaden ze mnie samarytanin ale proszę bardzo.
Według załączonego wcześniej schematu jest to przewód czarno-niebieski o średnicy 0,75 mm

jaksen
06-07-2020, 01:13
Żaden ze mnie samarytanin ale proszę bardzo.
Według załączonego wcześniej schematu jest to przewód czarno-niebieski o średnicy 0,75 mm

Dzięki kolego ;)
Co ciekawe, zakupiłem dedykowaną wiązkę marki hak-system (ConWys), a tam zielona wtyczka ma tylko trzy przewody, więc fabryczna masa, której mi brakuje musi być inaczej rozwiązana w tej wiązce - jutro podłącze i zobaczę, czy po aktywacja hula prawidłowo.

Czy ma może ktoś szablon do wycięcia haka Mondeo MK4 kombi, ale w wersji poliftowej? W ogóle potrzebny ten szablon, jeżeli na zderzaku jest chyba sugerowane prawidłowa linia cięcia?

karex
06-07-2020, 06:56
zy ma może ktoś szablon do wycięcia zderzaka pod hak Mondeo MK4 kombi, ale w wersji poliftowej? W ogóle potrzebny ten szablon, jeżeli na zderzaku jest chyba sugerowane prawidłowa linia cięcia? Chyba, że to co innego?
Wejdź na stronę www brinka i pobierz instrukcję montażu do swojego samochodu. Na końcu instrukcji są szablony. Przed cięciem jeszcze to przemyśl, bo producenci haków mogą mieć różne systemy mocowania kuli i ich wysokości (przykręcenia kuli).

jaksen
06-07-2020, 12:30
OWejdź na stronę www brinka i pobierz instrukcję montażu do swojego samochodu. Na końcu instrukcji są szablony. Przed cięciem jeszcze to przemyśl, bo producenci haków mogą mieć różne systemy mocowania kuli i ich wysokości (przykręcenia kuli).

Dzięki kolego za sugestie, ale mam hak westafalii i niestety z instrukcji haka (https://www.westfalia-automotive.com/fileadmin/pdf/307-ford/a307455691101-307336-307317-307318.pdf) do mojego nadwozia, w chyba najbardziej popularnej konfiguracji - kombi, zwykłe zawieszenie, jedna rura wydechowa, polift, niestety instrukcja nie podaje dokładnie jak postąpić.
- dla modeli do 07/2010 jest ładnie rozpisane ze schematem cięcia,
- dla modelu od 08/2010 w wersji ST schematu może nie ma, ale wskaane jest iż trzeba zgodnie z linią na odwrocie zderzaka
- dla modelu od 08/2010 w zwykłej wersji bez dokładek/dyfuzorów jest odnośnik do obrazku nr 17, ale tam już nic nie ma o zderzaku :)

Zapewne trzeba postąpić analogicznie jak w przypadku wersji ST, czy trzeba ciąć po konturze, który jest naniesiony na zderzak... no ale czy ktoś mógłby mi to potwierdzić, może jakiś schemat podesłać jeżeli takowy istnieje?

Schemat dla wersji do 07/2010 jest logiczny, bo dolne mocowania zderzaka faktycznie są po środku i mało jest tam miejsca na błąd. W wersjach od 08/2010 dolne mocowania są rozstawione po bokach, więc tak naprawdę czy więcej czy mniej przytniemy, to się nic nie stanie - ew hak nie wejdzie, albo będzie widać cięcie.

Pytanie jakie cięcie jest najlepsze aby hak z gniazdem bez problemu wchodził, a miejsce cięcia było niewidoczne (dla modeli kombi, ze zwykłym zderzakiem od 08/2010) ?

Edit1:
Ostatecznie przed zabraniem się za cięcie zderzaka przymierzyłem go na aucie, a tu zdziwienie, ponieważ nie było konieczności jakiegokolwiek cięcia.

Tak więc podsumowując, dla Mondeo mk4 kombi od 08/2010, w wersji ze zwykłym zderzakiem nie zachodzi potrzeba jego cięcia, gdy montujemy hak westfalii.

EDIT: Po aktywacji w elmie dedykowanej wiązki marki hak-system, która przy zielonej wtyczce miała 3 zamiast 4 przewodów (brak przewodu masowego, który występuje przy oryginalnej wiązce idącej od modułu) wszystko pięknie zadziałało i działa do tej pory.

Pozdrawiam

fosfor
11-10-2020, 14:14
Cześć koledzy, montowałem hak i działa pięknie. teraz montuję czujniki parkowania i sygnał wstecznego chcę wziąć z wiązki haka. Mam oryginalny moduł i tę 12 pinową, szarą wtyczkę. Chcę ją otworzyć, wyjąć kabelek od cofania i połączyć z plusem czujników. Wiecie może jak to otworzyć i podzielicie się tą wiedzą? Tam jest pomarańczowy zatrzask, ale nie wiem co z nim zrobić.

UnknownUser
16-10-2020, 13:39
Witam. Czy jest możliwe żeby mondeo MK4 w kombi z tyłu w prawym boczku bagażnika nie miało tych kostek zielonej głównie ? Bo z tego co widziałem ktoś szarej nie mial.pytanie bo nie wiem co się dzieje jak się wgl tych kostek nie ma, trzeba ciągnąć jest przez całe auto czy jak to wygląda ?

fido
28-10-2020, 08:09
Witam.
Kolega założył oryginalny moduł haka do Mondeo z 2011r. 2.0 TDCI. Wtyczka 13 PIN. Problem polega na tym że po włączeniu auta na każdym z pinów od kierunku, świateł jest ok 13V nic się nie zmienia czy się kierunek włączy czy światła. Jak może być przyczyna ? czy żeby rozwiązać trzeba jeszcze aktywować moduł w elmconfig czy można to np. forscanem lub inna przyczyna. Z góry dzięki za info.

Roob123
20-03-2021, 21:03
super przydało się

polcad
09-04-2021, 11:55
Koledzy ja niedawno założyłem nowy hak bosala wraz dedykowaną wiązką. Podłaczenie plug'n play. Zero problemów. Szkoda mi było czasu i nerwów na kupowanie używanego i wiązki i takich tam problemów (bo zawsze coś pojdzie nie tak jakby się chciało). Elektryka działa mimo że jeszcze nie aktywowałem TTM. Za 630zł całość z paragonami gwarancją, robota własna. IMHO się opłaca.

Potrzebuje zalozyc hak do s-maxa 2014r., tdci, Da rade to zrobic samemu? Trzeba wiercic jakies otwory w samochodzie, czy wszystko jest juz gotowe? Nie bedzie potem problemow przy przegladzie?
Jaki hak kupic?

rajman
09-04-2021, 12:13
Nie bedzie potem problemow przy przegladzie?

jeśli zgłosisz zmianę konstrukcyjną do wydziału komunikacji i zrobisz odpowiednie badanie to jaki ma być problem?

Da rade to zrobic samemu? Trzeba wiercic jakies otwory w samochodzie

wszystko da rade zrobić samemu, pytanie jakie masz zdolnośi manualne. W zależności czy chcesz fabryczny hak czy akcesoryjny, z wysuwaną kulą czy jakiś inny to minimum trzeba rzeźbić w zderzaku, haki z reguły montuje się w fabryczne otwory konstrukcyjne.

instalacja elektryczna to też w zależności czy hak fabryczny, czy akcesoryjny, albo p&p w zależności od wyposażenia albo sztukowanie

livestyle
13-06-2021, 15:41
Witam, mam zamiar zakupić hak z modułem od polifta. Hak wypinany. Mam pytanie czy do mojej wersji zderzaka będzie pasował bez żadnych wycinanek. W załączeniu moje auto.

jaksen
14-06-2021, 00:12
Jeżeli zakupisz "ori" Westfalie pod kombiaka, to nie będziesz musiał nic wycinać - sprawdziłem u siebie w zeszłym roku ;)

Krisfrit
19-06-2021, 07:06
Witam wszystkich.
Gdzieś wyczytałem że po podpięciu przyczepy do naszych mondziaków wyposażonych w oryginalny moduł przyczepy to elektronika wyłącza czujniki parkowania wsteczne by nie piszczały i wyłącza światło wsteczne w pojeździe.
Rozumiem że jest to zrealizowane na 13 pinowej wtyczce.
Pytanie brzmi: czy moduł TTM wie o podłączonej przyczepie z racji odbiorników jakimi są żarówki przyczepy, czy w gnieździe obok haka jest przełącznik który informuje TTM o przyczepie i wyłącza czujniki itp.
Reasumując- jeżeli jest taki przełącznik to gdzie go podpiąć :?:

jerry73
19-06-2021, 12:34
Nie ma przełącznika.

pago28
02-11-2021, 12:35
Panowie, ja mam już całkiem banalne pytanie.. wszystkie żarówki w przyczepce świeca po podłączeniu haka, jednak mam problem z hamulcem.
Podpinam pod kabelek z żarówki stopu i nie chu chu nie chce mi świecić hamulec w przyczepce.
Wiem że mamy podwójna żarówkę na której jest i światło stopu i światło pozycyjne. Pozycyjne w przyczepce działają, stop nie, jak to ogarnąć ?

szczenka
07-11-2021, 10:22
Wiązka oryginalna? Czy uniwersalna?

AgeDee
08-11-2021, 17:13
Ja ostatnio montowałem dedykowany moduł do Forda Connect 2016. Nie był to oryginalny moduł, ale pasował do wiązki w samochodzie i wszystko fajnie działa.
Zysk jaki otrzymałem:
- brak klikania przekaźników (tak jest w tanich modułach)
- pokazuje przepalone żarówki
- ogarnia czujniki
- łatwość montażu (i też ładnie to wygląda w aucie)

SMW
06-01-2022, 10:56
Czy może ma ktoś schemat kostki 12 pinowej modułu haka

jerry73
06-01-2022, 11:14
Schemat na załączonym zdjęciu.

chitozz
10-01-2022, 17:24
Witam wszystkich! Potrzebuję trochę pomocy. Kupiłem oryginalny hak westafalii z oryginalną wiązką 13 pin. Do tego dokupiłem oryginalny uzywany moduł. Musiałem doprowadzić zasilanie ze skrzynki bezpieczników po lewej stronie bo nie miałem szarej wtyczki. W zielonej wtyczce brakowało masy na czwartym pinie, więc dorobiłem. Zasilanie dochodzi do modułu. Sprawdzone miernikiem. Ale problem jest taki, że w gnieździe nigdzie nie ma napiecia 12v. Oczywiście przy włączonym aucie, włączonych światłach i kierunkowskazach i tak dalej. Na niektórych pinach napiecia nie ma w ogóle, a na niektórych waha się pomiędzy 2 a 6v. Pytanie czy to wina modułu lub na przykład masy? Nie jestem ani trochę biegły w elektryce, ale wydaje mi się, że na przykład sprawdzając w gnieździe światło postojowe powinno być stałe 12v, tak? Z góry bardzo dziękuję za pomoc kolegom!

r.worobiew
10-01-2022, 17:27
Czy aktywowałeś moduł w ustawieniach auta? O tym nic nie wspomniałeś.

seliw
05-02-2022, 17:09
Witam wszystkich.

Chcę zamontować uniwersalny moduł haka sterowany po CAN.

Może mi ktoś opisać który kabel od czego jest w zielonej wtyczce?

Samochód Mondeo MK4 - mam 4 kable, chodzi mi o to który jest CAN LOW, a który CAN HIGH bo tylko tego mi brakuje.

Pozostałe kable już rozpracowałem.

Pozdrawiam

jerry73
06-02-2022, 08:33
Bardzo się napracowałeś przy rozpracowaniu kabli? A wystarczyło popatrzeć na schemat z mojego ostatniego postu. Cany masz na załączonym obrazku.

seliw
06-02-2022, 09:22
Dzięki wielkie,

nie napracowałem się zbytnio,w aucie mam wszystkie kable z prawej strony, opis co do czego mam na module, miałem tylko problem który low który high, wiem że różnią się napięciami ale jakoś nie mogłem zmierzyć na aucie.

A takie dodatkowe pytanie: każdy moduł uniwersalny zadziała w każdej samochodzie z modułem can?

Głównie pytam o to czy np w fordzie sygnały po CAN są analogiczne jak np w VW? chodzi oczywiście o moduł haka. Bo szukając po necie są moduły uniwersalne ale jakby dedykowane do odpowiedniej grupy aut. Wiem że długość kabli się różni ale czy sam moduł nie mam pojęcia.

Albo zapytam konkretniej: mam taki moduł jak w miniaturce
i chce go założyć do mondeo mk4.

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/87fbab93ce6e.jpg (https://naforum.zapodaj.net/87fbab93ce6e.jpg.html)

wiązkie mam taką

https://naforum.zapodaj.net/thumbs/2de448f87fc5.jpg (https://naforum.zapodaj.net/2de448f87fc5.jpg.html)

Z modułu mam kable wchodzące:

1 GND - uziemnienie
13 stały plus
2 ing - czujniki cofania??? pomarańczomy przewód istalacji z niebiesko-zielonym przewodem od modułu parkowania??? tego nie jestem pewien bo u mnie jeszcze jest jeden przewód jak na zdjęciu i wydaje mim się że to będzie właśnie od tego (szaro-fioletowy)
3 światło stop do brązowo pomarańczowy w aucie
16 can hight
17 can low

Długość kabli muszę dopasować bo są na lewą stronę auta u mnie wszystko po prawej ale to nie problem.

seliw
16-02-2022, 15:47
Jednak wpadł oryginał:

6G9N-14B192-AC - działa w przedlifcie też, mam mondeo z 2008r. kombi.

oryginalna wiązka z sedana/hb też podejdzie do kombi tylko inaczej trochę trzeba położyć.

Forscanem aktywacja dziecinnie prosta, zaznaczenie jakie gniazdo i wszystko działa: brak przeciwmgłowego i czujniki parkowania jak podłączona przyczepa.

tomek22275
13-03-2022, 18:46
Zamontowałem hak z oryginalnym modułem. Aktywowałem wszystko w forscanie. Jednak nie rozłącza czujników parkowania przy podczepionej przyczepie. Czy idzie to forscanem lub innym programem ustawić, żeby rozłączyło te czujniki gdy przyczepa jest podczepiona?

mrk26
14-03-2022, 09:40
Czukniki są oryginalne?
Jak jest dobrze wszystko ustawione powinno działać.

tomek22275
18-03-2022, 14:08
Tak, oryginalne, ale forscanie nie mogę znaleźć modułu PAM i zaznaczyć że jest hak. Czy ELM Config uda się to zrobić?

PA Fomek
18-04-2022, 19:18
Witam.
Ja przerabiałem swoje gniazdo z 7 na 13 pin. U mnie wszystko by grało gdyby na pinie 2 w module było by napięcie po stacyjce i tak się zastanawiam dlaczego nie mam, czyżby trzeba przeprogramować moduł PAM ?

Edit
podłączyłem się kabelkiem i programem Elmconfig i w zakładce 2 nie mogę zmienić opcji na gniazdo 13 pin. okienko jest nie aktywne. Moduł zainstalowany i działający pokazuje na conversie np. o spalonej żarówce. Jest opcja wybrana moduł przyczepy ale nie da się jej zmienić. ktoś coś ?

maska13h
26-04-2022, 12:08
Witam.
Jestem na etapie podłączenia Haka zakupionego wraz z modułem uniwersalnym Quasar WH1R 13pin.
Mam problem ze światłami:
- STOP
- światło cofania
- światło przeciwmgielne

W instrukcji jest schemat jak to podłączyć ale nie do końca go rozumiem. Do czego, który kabel mam podłączyć.
Pozostałe czyli kierunek lewy i kierunek prawy oraz światła działają.

Czy znacie kolory przewodów jakie muszę Znaleźć lub czy tak samo je pomierzyć jak pozostałe? Mondeo mk4 2013 kombi. Mam zieloną wtyczkę z prawej strony bagażnika z 3 przewodami (bez masy) i chyba czarna kostkę z jednym przewodem. Szarej kostki nie widziałem ale tutaj nie jest mi potrzebna.
Może do podłączenia brakujących przewodów mogę skorzystać z zielonej kostki wpinając się w poszczególne przewody?

Hak potrzebuje tylko do bagażnika rowerowego.
Na ten moment:
- zasilanie stałe wzięte z zapalniczki podłączone przez bezpiecznik 10A (czerwony przewód z nowej wiązki)
- masa przykręcona na oczko przy prawej stronie do karoserii (biały i czarny przewód z nowej wiązki zakończony oczkiem)
- lewy kierunek podłączony do lewej lampy (żółty przewód z nowej wiązki)
- prawy kierunek z prawej lampy (zielony przewód z nowej wiązki)
- światła mijania - wpięte w lewa lampę - (brązowy przewód z nowej wiązki)

Zostaje z nowej wiązki do wpięcia:
Pomarańczowy - światła cofania
Czerwony - stop
Niebieski - przeciwmgielne

Załączam Zdjęcia z instrukcji.

Edit.
Udało mi się połączyć światło przeciwmgielne i cofania. Ale nadal mam problem ze światłem stop.
Znalazłem prawy stop i lewy oraz w zielonej kostce (w zielonej kostce to sygnał z lewego stopu).
Jak dusze na hamulec i mam włączone światła to nic się nie dzieje. Ale jak nadusze na hamulec a mam wyłączone światła to załączają się światła pozycyjne. Sprawdzałem jest podpięte Ok. Może muszę znaleźć sygnał z trzeciego stopu?

sleet77
26-04-2022, 20:40
Hej, mam smaxa polift. Kupiłem jakiś czas temu Ori wiązkę i jak z modułem AM2J-19H378-AB. Hak zamontowałem u lokalnego magika a dopiero kilka dni temu podłączyłem wszystko i okazało się że platforma nie świeci. W związku z tym dwa pytania.
Czy wersja modułu jest ok do polifta?
Czy bez aktywacji modulu platforma powinna świecić?

maska13h
26-04-2022, 20:46
Tak wersja do polifta.
Musisz aktywować moduł.

Czy ktoś wie gdzie jest przewód do 3eciego światła stop na klapie bagażnika?! I ewentualnie jakie ma kolory.

sleet77
26-04-2022, 22:52
Tak wersja do polifta.
Musisz aktywować moduł.

Dzięki, jeszcze tylko chciałbym uściślić wersję modułu.
Mam taką AM2J-19H378-AB // AM2J-19H517-AA.
W wątku pojawia się info że to od przedlifta, sprzedawca zarzekał się że pochodzi od polifta z smaxa. Możliwe to?
Wiem że nikt z was nie ma szklanej kuli no ale walczę z tym hakiem już za długo :(

rockybalboa
05-05-2022, 18:43
Cześć, masz info jaki nr jest dla polifta?

Tomi1000
14-05-2022, 15:57
Cześć, masz info jaki nr jest dla polifta?

Zapraszam na stronę 6.

rockybalboa
10-06-2022, 13:38
Użyłem modułu AM2J-19H378-AD i w polifcie zagadał od razu, uruchomiłem go forscanem (pełną wersją).
W wiązce miałem dwie wtyczki więc było plug&play, musiałem tylko przykręcić masę.
Wczoraj byłem na stacji diagnostycznej i wszystko pięknie działa, teraz do urzędu i wpis do dokumentów.

moliki@o2.pl
30-06-2022, 18:25
Witam wszystkich! Potrzebuję trochę pomocy. Kupiłem oryginalny hak westafalii z oryginalną wiązką 13 pin. Do tego dokupiłem oryginalny uzywany moduł. Musiałem doprowadzić zasilanie ze skrzynki bezpieczników po lewej stronie bo nie miałem szarej wtyczki. W zielonej wtyczce brakowało masy na czwartym pinie, więc dorobiłem. Zasilanie dochodzi do modułu. Sprawdzone miernikiem. Ale problem jest taki, że w gnieździe nigdzie nie ma napiecia 12v. Oczywiście przy włączonym aucie, włączonych światłach i kierunkowskazach i tak dalej. Na niektórych pinach napiecia nie ma w ogóle, a na niektórych waha się pomiędzy 2 a 6v. Pytanie czy to wina modułu lub na przykład masy? Nie jestem ani trochę biegły w elektryce, ale wydaje mi się, że na przykład sprawdzając w gnieździe światło postojowe powinno być stałe 12v, tak? Z góry bardzo dziękuję za pomoc kolegom!


Mam analogiczną rozkminkę.
chitozz Jak sobie z tym poradziłeś?

U mnie założony oryginalny moduł, moduł aktywowany w systemie, dorobiona masa na zielonej wtyczce a zasilanie pociągnięte ze skrzynki bezpieczników. Na wejściu do modułu mam 12V

Z kolei na wyjściu na poszczególnych pinach mam ok. 1,6-2,0V (na kilku brak napięcia). Nic się nie zmienia po włączeniu/wyłączeniu świateł.
Niestety nie mam aktualnie czego podłączyć do gniazda.

Ktoś ma pomysł o co może chodzić?
Walnięty moduł?
Czy coś źle podłączyłem?
Dzięki z góry za wszelkie wskazówki

PA Fomek
02-07-2022, 09:45
Mam analogiczną rozkminkę.
chitozz Jak sobie z tym poradziłeś?

U mnie założony oryginalny moduł, moduł aktywowany w systemie, dorobiona masa na zielonej wtyczce a zasilanie pociągnięte ze skrzynki bezpieczników. Na wejściu do modułu mam 12V

Z kolei na wyjściu na poszczególnych pinach mam ok. 1,6-2,0V (na kilku brak napięcia). Nic się nie zmienia po włączeniu/wyłączeniu świateł.
Niestety nie mam aktualnie czego podłączyć do gniazda.

Ktoś ma pomysł o co może chodzić?
Walnięty moduł?
Czy coś źle podłączyłem?
Dzięki z góry za wszelkie wskazówki
moduł sprawdza podłączenie przyczepy.
podłącz przyczepę. lub żarówkę na krótko.

cj_adas
14-07-2022, 21:41
Koledzy mam zieloną wtyczkę z 3 pinami,
ale nie mam szarej z zasilaniem ze skrzynki.

Czy gdzies mogę dokupić tą wtyczkę szarą?
zeby pasowałą do wiązki Westfalii przy module p&P i żeby było jak w ori?

Hak kupiłem westflaia i wiązką używany i po stronie haka mam kpl.

ximenez11
27-07-2022, 21:09
Dzień Dobry,

mam problem z podłączeniem lampy przeciwmgielnej w fordzie mondeo mk4 ( 2010) kombi do wiązki elektrycznej haka.

Po wbiciu biegu wstecznego załącza się światło przeciwmgielne lewe, a w momencie włączenia samych przeciwmgielnych pojawia się lewe światło cofania.

Moduł uniwersalny quasar WH1-PRO-G7

Jaki kolor kabla należy wybrać w wiązce do podłączenia światła przeciwmgielnego przyczepy.

Pozdrawiam

xmatelo069
18-08-2022, 09:09
Witam tak jak w temacie, problem polega na zasilaniu światła cofania przyczepy. Przewód z gniazda zasilający światło cofania podłączyłem w wiązkę świateł w aucie..
Problem polega na tym że wrzucając wsteczny światła w przyczepie się zapala na chwilę po czym gasna łącznie ze światłami cofania w aucie. Czy ktoś z was się z tym już spotkał? Jak rozwiązać problem? Pozdrawiam

Bump: Dodam tylko że jako wskaźnik podłączyłem żarówkę21w i działa. Czy jest jakiś bezpiecznik przeciążeniowy czy co?

tedi_k
18-08-2022, 10:09
...Przewód z gniazda zasilający światło cofania podłączyłem w wiązkę świateł w aucie...

Czyli "odwalił Kolega DRUCIARSTWO, że ręce opadają"...
Pomysł "od czapy", to i działanie "od czapy".
Słyszał Kolega kiedyś, że w MK4 hak podłącza się przez "moduł haka"???
Bez tego mogą być jeszcze gorsze efekty - np. światła hamowania w jakimś momencie przestaną działać...

xmatelo069
18-08-2022, 10:44
W latach 90-00, nie było żadnych modułów i wszystko chodził. To rzecz martwa i laski nie robi. To musi chodzić. Jeżeli nie ma Pan nic wnoszącego do tematu to następnym razem proszę zostawić dla siebie

tedi_k
18-08-2022, 10:50
W latach 90-00, ...

Kolego - NIE ZNASZ SIĘ NA TYM ZUPEŁNIE i się próbujesz wymądrzać...
Od czasów "malucha" świat się nieco skomplikował... W Mondeo MK4 na przykład jest "moduł zarządzania wyposażeniem elektrycznym" (komputerowy -BCMi) mierzący pobór prądu na poszczególnych obwodach i odłączający obwody z poborem "niezgodnym z założeniami konstruktorów"...

Więc "musi" - to jedyni w świadomości niedouczonych "Januszów"...

xmatelo069
18-08-2022, 11:11
Zatem Tadziu gdzie znajdę ten moduł?

Parch
18-08-2022, 11:24
Co prawda nie do mnie było adresowane pytanie, ale ponieważ się nie znam, to się wypowiem:

Moduł haka znaleźć można na jakimś portalu handlarskim, albo w ASO.

xmatelo069
18-08-2022, 11:27
Opierając się na tym co mówi Tadzio, to cały ten moduł haka jakby oszukuje komputer auta by zwiększyć obciążenie prądowe?

kln1920
18-08-2022, 12:24
Absolutnie nie

tedi_k
18-08-2022, 12:29
... cały ten moduł haka jakby oszukuje komputer auta...

Moduł haka "nikogo nie oszukuje". Z modułu haka wychodzą DODATKOWE (niezależne) obwody na instalację przyczepy. Moduł haka to też "komputer" i o tym, że coś jest włączone albo i nie dowiaduje się po magistrali CAN (cyfrowo/komputerowo).

A moduł BCMi - to ta "skrzynka bezpieczników" nad nogami (stopami) pasażera...

SRS
18-08-2022, 13:32
to cały ten moduł haka jakby oszukuje komputer auta by zwiększyć obciążenie prądowe? wystarczy teraz przeczytać temat od początku i będziesz o wiele więcej wiedział na ten temat

kpietrek
10-09-2022, 01:28
Witajcie

Mam u siebie w Mondeo MK4 2013 r. polift 2.0 TdCi 163 KM orginalny jak i oryginalny moduł tego haka. Gniazdo mam 13pin.

Gdy podłączam przyczepkę 7 pin (światła zwykle) przez przejściówkę wszystko działa jak powinno: czujniki są rozłączone i światła działają ok.

Gdy podłączam inna przyczepkę 7 pin (światła LED) przez przejściówkę światła na przyczepce robią choinkę a czujniki piszczą. Dodam, że te ledy wymieniał kolega sam i czy jest możliwość, że podłączył coś odwrotnie? Z tym, że w innym aucie ta przyczepka działa prawidłowo.

Co to może być? Jak można to naprawić?

lewar81
18-01-2023, 10:59
Moduł zakupiłem bez wtyczki do przyczepy, ale tam są standardowe konektori (te wąskie). Wystarczy je zacisnąć i zagrzać w koszulkę termokurczliwą. Oczywiście podłączając pod odpowiednie piny zgodnie ze schematem.Witam, widzę że mocno jesteś w tamacie tego modułu. Od wczoraj w moim s-max z tym modułem zamontowanym jeszcze w Holandii przez poprzedniego właściciela, model haka Vestafalia nr nie pamiętam (mam pełną dokumentację) zaczął się samoistnie wyłączać parktronic imitując podłączenie przyczepy i wyskakuje komunikat: błąd kierunowskazów przyczepy. Oczywiście nigdy nic nie podłączałem do gniazda przyczepy które ma klapkę, hak też jest odkręcony i schowany w bagażniku. Wczoraj zacząłem zamieniać bezpiecznik FB8 i po chwili wszystko zadziałało, ale gdy zamieniłem dalej na kolejny to już nie udało mi się wrócić do sprawności. Masz pomysł co może powodować, że widzi podpiętą przyczepkę której nie ma ?

SRS
18-01-2023, 19:59
Masz pomysł co może powodować, że widzi podpiętą przyczepkę której nie ma ? zwarcie w gnieździe haka , do rozebrania wyczyszczenia lub wymiany.

slubek201
12-04-2023, 20:21
Cześć. Jestem w trakcie kompletowania haka do S-maxa. Zakupiłem Ori używaną wiązke z modułem. W samochodzie wtyczki wszystkie mam, czarny kabel w zielonej wtyczce jest, zasilanie jest. Czekam na interface żeby to zakodować żeby zagadało z przyczepką. I tu rodzi się pytanie: czy moduł nie zgłupieje bo w przyczepce są lampy ledowe? Bardzo dobre polskie i z homologacją ale w Mercedesie np kierunkowskazy na zegarach po podpięciu mrugały jakby była spalona żarowka a na zewnątrz było ok.
Pytanie czy ford też nie zgupieje

rockybalboa
13-04-2023, 12:18
moze zgłupieć. w mondeo u mojego kolegi są ledy oświetlające tablicę i ma błędy dtc. skoro podepniesz instalację przyczepy z takimi żarówkami, to też system może sygnalizować błędy.

slubek201
17-04-2023, 06:15
Pownie ja. Zamontowałem moduł bez problemu ale żeby to zagadało jak powinno mam już problem.
Pobrałem ForScan w wersji bezpłatnej rozszerzonej ( ten na dwa mieisące ), interface jaki posiadam Viaken V4 BT STN 2120. Czy tą wersją ForScan dam radę aktywować moduł haka?
Program widzi moduł ( jako TRM ) i jest w stanie poprawnie wykonać test modułu ( zapalają się wszystkie światła po kolei ) nawet jeśli na haku jest podpięta przyczepka z ledami. Ale przy normalnym zapalaniu świateł nic się nie dzieje ( podpinałem też przyczepkę na klasycznych żarówkach ).
W tej wersji ForScan którą mam w miejscu gdzie inni mają funkcje programowania ( patrzyłem na youtube jak inni programują) nie mam praktycznie żadnych opcji.
Z Tąd moje pytanie: czy muszę zakupić wersję płataną czy coś robię nie tak?

tomao
17-04-2023, 07:23
nie mam praktycznie żadnych opcji
Jeśli jest licencja rozszerzona (wystarczy darmowa na 2 miesiące) to musi się dać kodować. Plik licencji wczytany?

slubek201
17-04-2023, 07:44
Tak plik jest wczytany. Czyli ja coś źle robię. Wieczorem jak żona z pracy wróci to popróbuję jeszcze raz. Dzięki za info, bo przynajmniej wiem w którym kierunku iść.

marcinck83
18-04-2023, 21:13
Witam, założyłem oryginalny hak Forda, moduł ma końcówkę z literami AC, s-max 2011 rok, pociągnąłem zasilanie + do zasilania modułu z gniazda F11 oraz masę do zielonej wtyczki. Włączyłem forscanem hak holowniczy + moduł przyczepy 13pin. Pojechałem na stację diagnostyczną sprawdzić działanie instalacji i po podpięciu ich urządzenia brzęczy i migają słabo wszystkie diody i mocniej te które w danym momencie uruchamiam. Sprawdziłem i na wyjściu z wtyczki na pinach jest napięcie ponad 4v a jak włączę kierunkowskaz to się pojawia 12 v, gdzie szukać przyczyny? Dodam że masę i dodatkowy kabel pod zieloną wtyczkę mam spięte w jedno miejsce. Po włączeniu wstecznego przy podpiętym urządzeniu ze stacji kontroli wyłącza się parktronic z tyłu i na convers pojawia się zarys przyczepki.

tomao
18-04-2023, 21:45
Sprawdziłem i na wyjściu z wtyczki na pinach jest napięcie ponad 4v a jak włączę kierunkowskaz to się pojawia 12 v
Sprawdziłbym pod obciążeniem, np żarówki. Na pojedynczych diodach może głupieć.

slubek201
20-04-2023, 13:13
Według mnie podpiął urządzenie do sprawdzania które udaje swiatła LED. Mój zachowuje się tak samo jak podpinam przyczepkę ze światlami led. Podjedź gdzieś i podłącz przyczepkę z normalnymi lampami.

Ps kilka postów wyżej pisałem czy forscanem da się aktywować moduł. Popracowałem chwilę nad bibliotekami bo nie miałem i wszystko pięknie działa.

fordsmax
24-04-2023, 21:18
Cześć wszystkim!
Przeczytałem na forum co się dało o module i instalacji haka i chyba z nadmiaru tych informacji i problemów nie mogę wywnioskować co trzeba zrobić żeby zamienić złącze 7 pin na 13 pin?
S-Max przedlift, moduł haka 6G9N-14B192-AC, w zielonej złączce 4 kable, ale w szarej dużej złączce tylko 6 kabli. Potrzebuję w sumie tylko dodatkowego kabla do świateł cofania (czy jakiegoś jeszcze?) i nie wiem jak to najsensowniej zrobić?

Czy można dołożyć jeden kabel do wiązki i wymienić samo gniazdo na 13 PIN? Zakładam że kable dochodzące do obecnego gniazda można w miarę łatwo obciąć i zamontować w nowym gnieździe, ale jak dopiąć ten dodatkowy kabel do szarej wtyczki w module (i czy to jest pin nr 6)? Jest jakieś oznaczenie na te małe blaszki/piny, żeby je dołożyć do wtyczki modułu?

Czy lepiej kupić uniwersalną wiązkę z gniazdem 13 pin i szukać wtyczki oryginalnej do wpięcia do modułu (tylko gdzie szukać)?

Czy po tych operacjach (dodaniu tylko przewodu do wstecznych) trzeba będzie jeszcze coś przełączać w konfiguracji samochodu?

neto
04-06-2023, 08:23
Cześć wszystkim,

zakupiłem kompletny hak Westfali z modułem dedykowanym do forda mondeo. Wczoraj wszystko założyłem. Ale mam dylemat. W moim Mondku miałem zieloną wtyczkę z czterema pinami i dużą szarą z jednym pinem. Podpiąłem wtyczki przykręciłem masę. Wiązka jednak ma jeszcze długi kabel. w dodatku ucięty.

Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale według mnie nigdzie nie muszę go podpinać.
Wiązka (https://photos.app.goo.gl/Ed9WQN1u3XJjrUP38)
Wtyczki (https://photos.app.goo.gl/WJHXPMNKFCFy2GQm7)
Bezpieczniki (https://photos.app.goo.gl/V4oSjEDgeePE7f957)

Update: ELMConfigiem aktywowałem moduł przyczepy. Na przeglądzie test działania przeszedł bezproblemowo. Podłączyłem jeszcze dla pewności przyczepkę z przejściówką na 7 pin, też działa. Czujniki parkowania tylne odłącza, wszystkie światła działają.

kolciakf
12-06-2023, 20:57
Witam, założyłem oryginalny hak Forda, moduł ma końcówkę z literami AC, s-max 2011 rok, pociągnąłem zasilanie + do zasilania modułu z gniazda F11 oraz masę do zielonej wtyczki. Włączyłem forscanem hak holowniczy + moduł przyczepy 13pin. Pojechałem na stację diagnostyczną sprawdzić działanie instalacji i po podpięciu ich urządzenia brzęczy i migają słabo wszystkie diody i mocniej te które w danym momencie uruchamiam. Sprawdziłem i na wyjściu z wtyczki na pinach jest napięcie ponad 4v a jak włączę kierunkowskaz to się pojawia 12 v, gdzie szukać przyczyny? Dodam że masę i dodatkowy kabel pod zieloną wtyczkę mam spięte w jedno miejsce. Po włączeniu wstecznego przy podpiętym urządzeniu ze stacji kontroli wyłącza się parktronic z tyłu i na convers pojawia się zarys przyczepki.

Udało Ci się rozwiązać ten problem? Mam podobne objawy. Oryginalny hak elektryczny, złącze 13 pin, z VINu wynika że zamontowany fabrycznie. Zasilanie na pinach od kierunkowskazów w momencie gdy nie są włączone waha się 4-5V (czy tak ma być? Nie powinno być 0 w momencie gdy są wyłączone?). Gdy są uruchomione standardowo 12V. Po podpięciu pod przyczepkę normalnie wykrywa ją i wyłącza czujniki ale na przyczepce święcą się wszystkie światła jak choinka. Po podłączeniu do miernika gniazda przyczepki też pokazuje zwarcie. Napięcie na kostce na wyjściu z modułu jest takie samo, dodatkowo sprawdzałem każdy przewód w wiązce pomiędzy modułem a gniazdem haka i wszystkie są sprawne, nie ma żadnego przebicia na inne przewody.

PA Fomek
16-06-2023, 16:29
Moduł sprawdza podłączenie przyczepy, tak po prostu jest... a tani tester może wariować...

Bump: Cześć wszystkim!
Przeczytałem na forum co się dało o module i instalacji haka i chyba z nadmiaru tych informacji i problemów nie mogę wywnioskować co trzeba zrobić żeby zamienić złącze 7 pin na 13 pin?
S-Max przedlift, moduł haka 6G9N-14B192-AC, w zielonej złączce 4 kable, ale w szarej dużej złączce tylko 6 kabli. Potrzebuję w sumie tylko dodatkowego kabla do świateł cofania (czy jakiegoś jeszcze?) i nie wiem jak to najsensowniej zrobić?

Czy można dołożyć jeden kabel do wiązki i wymienić samo gniazdo na 13 PIN? Zakładam że kable dochodzące do obecnego gniazda można w miarę łatwo obciąć i zamontować w nowym gnieździe, ale jak dopiąć ten dodatkowy kabel do szarej wtyczki w module (i czy to jest pin nr 6)? Jest jakieś oznaczenie na te małe blaszki/piny, żeby je dołożyć do wtyczki modułu?

Czy lepiej kupić uniwersalną wiązkę z gniazdem 13 pin i szukać wtyczki oryginalnej do wpięcia do modułu (tylko gdzie szukać)?

Czy po tych operacjach (dodaniu tylko przewodu do wstecznych) trzeba będzie jeszcze coś przełączać w konfiguracji samochodu?

kilka stron do tyłu było pisane co i jak, wystarczy poczyta....

Barabashkin
13-11-2023, 21:13
Witam,
Czy moduł haka od przedlifta S-max 6G9N-14B192-AC
Będzie działał w polifcie 2012 roku?

Upd.

Dziś założyłem, działa.
Ale nie wyłącza tylnych parktroników

jacaku
21-03-2024, 04:31
Czy kogoś rozkminiał wszystkie moduły nie rozdzielają na stronę prawa i lewa świateł postojowych ? Czy jest moduł który to wykonuje chodzi o orginalny

beavis
18-04-2024, 11:36
Hej
Mam co prawda Galaxy ale wiele rzeczy jest podobnych. Mam taki problem,ze moja instalacja haka robiona lata temu w firmie , korej juz nie ma, cos chyba nie wspolgra z moim czujnikami. Przez lata jezdzilem z zepsutymi czujnikami parkowania ale ostatnio zaczalem to naprawiac i je powymienialem 2 sztuki i teraz juz czujniki dzialaja i z przodu i z tylu ale tylko przez ok.5 sekund. Potem rozlega sie przez chwile ciagly sygnal i mruga "P" na desce i koniec i nic nie wykrywa juz. W forscanie tylko pojawia sie blad U0484 "nieprawidlowe dane odebrane z modulu sterujacego oswietleniem tylu B". Z tego co przeszukalem na forum to wlasnie moze byc cos z modulem haka. Modul nie jest oryginalny tylko jakis model STARC model 3990017 z wiazka 7 pin. Dodam jeszcze ze oswietlenie w platformie na rowery jak podlacze to dziala prawidlowo. Macie jakies pomysly co jeszcze mozna sprawdzic?
Jeszcze mam takie moze glupie pytanie bo chyba nikt nie zadawal. Taki modul nie FORDowski tylko STARC chyba nie wymaga wlaczenia w ElmConfigu czy Forscanie?
dzieki za pomoc

0konrad0
10-05-2024, 09:44
https://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=129110&d=1686929787
Witam, post przeczytany od początku i wiele innych informacji na temat instalacji 13pin do przyczep i jedno mnie zastanawia. Na schemacie Fordowskim pin 10 gniazda haka jest opisany jako "Charging", gdzie w internetach pin 10 to zasilanie "+" lodówki w przyczepie kempingowej. Zastanawiam sie czy opis charging to taki skrót myślowy i będę miał zasilanie na lodówkę i ładowanie aku w przyczepie jednocześnie podczas jazdy?

Bump:

tomao
10-05-2024, 09:52
Wydaje mi się, że 9 to stały plus, a 10 plus po zapłonie. Pewnie w instalacjach przyczep napięcie z pinu 10 jest brane do ładowania akumulatora.

0konrad0
10-05-2024, 10:10
Wydaje mi się, że 9 to stały plus, a 10 plus po zapłonie. Pewnie w instalacjach przyczep napięcie z pinu 10 jest brane do ładowania akumulatora.

no właśnie jakby ładowanie było na pinie 9 a nie 10 jak w schemacie Forda, wiec coś tu nie pasuje...

https://www.caravantalk.co.uk/community/uploads/monthly_2018_04/image.png.ca6efba9a35b8cd97388398f7633792d.png

generalnie zastanawiam też się czy moduły TTM do Mondka 2007-2014 ogarniają tzw inteligentne ładowanie baterii w przyczepie, pilnują np czy bateria w samochodzie jest najpierw ładowana a dopiero potem bateria w przyczepie....

tomao
10-05-2024, 11:51
Na pinie 9 napięcie jest zawsze, nie powinno ładować niczego w przyczepie, bo momentalnie aku by siadł.

kamilkos
20-05-2024, 21:35
Dzień dobry,

Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim pomagającym w tym wątku, w moim SMaxie 2008 wszystko działa (hak - oryginał, moduł 6G9N-14B192-AC).

Szczególnie dziękuję za numery pinów jakie trzeba zamówić.
Pomocny materiał: https://mk4-wiki.denkdose.de/artikel/anhaengerkupplung/pinouts

Zostało mi kilka pinów (1 duży do skrzynki bezpieczników i małe do zielonej kostki), mogę podesłać za free, info na priv :)

PINY (https://1drv.ms/i/s!Ah1r5Fr6h3atgvRP2J6I8aKuzlcePg?e=RmFXB1)

plnzks
25-06-2024, 11:22
Cześć! Czy Wasze moduły TTM współpracują z przyczepami/bagażnikami z lampami led?
Gdy podłączyłem przyczepę lampami ledowymi światła w przyczepie migały jakby dostawały prąd pomimo, że światła w samochodzie były wyłączone.
O co chodzi? Czy moduł nie współpracuje z ledami, czy kupiłem uszkodzony moduł TTM?

dudekmwd
13-08-2024, 12:33
Witam
Myślicie że ten hak z modułem dedykowanym z aukcji https://allegro.pl/oferta/hak-holowniczy-nowy-ford-mondeo-4-mk4-iv-kombi-turnier-wiazka-dedyk-13-pin-15110820432
przy założeniu ze mam wtyczki w bagażniku będzie działał po aktywacji w ELM czy szukać oryginału fordowskiego ?

tomao
13-08-2024, 12:48
W opisie jest dedykowana wiązka, a moduł ("jeśli wymagany") będzie na pewno uniwersalny, z oryginalnych wtyczek będzie można wziąć tylko zasilanie i pewnie "STOP".

dudekmwd
14-08-2024, 08:05
To w takim razie lepiej taki zestaw brać?
1. najzwyklejszy hak https://allegro.pl/oferta/hak-holowniczy-modul13pin-ford-mondeo-mk4-iv-kombi-13883867393
2. moduł oryginalny używany https://allegro.pl/oferta/modul-haka-ford-mondeo-mk4-6g9n-14b192-ac-kombi-07-15-sterownik-16143796208

tomao
14-08-2024, 09:20
Sam hak w obu aukcjach ten sam. Skłaniałbym się do oryginalnego modułu. Jeśli instalacja jest, montaż bardzo szybki. Jeśli nie ma wtyczek będzie trochę dłużej, ale też do zrobienia.

dudekmwd
21-08-2024, 08:18
AM2J-19H378-AB // AM2J-19H517-AA -->> przedlift
6G9N-14B192-AC -->> model przejściowy
AM2J-19H378-AC // AM2J-19H517-AB -->> polift
AM2J-19H378-AD // AM2J-19H517-AC -->> polift

do polifta można wsadzić moduł z przedlifta i odwrotnie ? Kupiłem a nie sprawdziłem a teraz mam zagwozdkę bo chyba mam przejściowy a auto polift (jeszcze nic nie podłączałem).

Po drugie nie mam kostki od modułu do gniazda, można gdzieś dokupić? gdzieś czytałem ze od radia Volvo pasuje ale nie mogę znaleźć postu. Pomoże ktoś w temacie?

tomao
21-08-2024, 08:41
Chyba te opisy trochę pomylone, AM2J-19H378-Ax to te same moduły, powinny być do polifta, ewentualnie przejściowego.
https://allegro.pl/oferta/modul-haka-ford-mondeo-mk4-am2j-19h378-ad-14925093534
6G9N-14B192-AC ma oznaczenie pasujące do przedlifta.
https://allegro.pl/oferta/sterownik-modul-haka-6g9n-14b192-ac-ford-s-max-mk1-i-2-0-tdci-140-km-06-10-15968614079

Barabashkin
21-08-2024, 08:57
W polifcie normalnie działał modul 6G9N-14B192-AC. Ze swojego doświadczenia. Ale nie widzi ledowych lamp. Lampy dzialaja lecz pisze usterkę

Sent from my SM-G990B using Tapatalk

dudekmwd
21-08-2024, 11:32
No i sprawdziłem mam kupiony moduł do przedlifta, montować czy wymieniać ?
Nie mogę sobie poradzić z przypasowaniem schematu od koloneza do numeracji w gnieździe w module do podłączenia gniazda haka, może ktoś łopatologicznie napisać po kolei numerki i za co odpowiadają? chce wykorzystać załączoną wiązkę którą kupiłem razem z hakiem

tomao
21-08-2024, 13:35
Jeśli da się bezkosztowo wymienić na poliftowy moduł, to bym zmienił. Załączam wycinek schematu i opis złącza do modułu od strony gniazda 13 pin. Numeracja i opis zgadza się z zamieszczonym w poście #141 opisem gniazda.

dudekmwd
22-08-2024, 12:42
Dzięki, bardzo mi pomogłeś, już sobie wszystko rozpisałem tylko mam jeszcze pytania:
1. Masę do wtyczki wziąć z auta a nie z modułu - tak rozkminiłem schemat i we wtyczce podłączyć do pinu zgodnie ze schematem wtyczki załączonej do haka ?
2. Mam rozumieć że nie wszystkie piny w module coś robią? bo jest 12 sztuk a na schemacie jest rozpisane 7 (pozycje lewa+prawa są na jednym pinie w module)
3. Co to jest ładowanie (charging) na pinie 2 w module?

sorry że tak "męczę bułę" ale chyba sam to będę podłączał :-)

moduł wymieniam na poliftowy chyba obejdzie się bez kosztowo poprzez zwrot na allegro

tomao
22-08-2024, 14:51
Masę do wtyczki wziąć z auta
Tak, gdzieś do punktu masowego.
Mam rozumieć że nie wszystkie piny w module coś robią?
Często tak jest, złącza są uniwersalne, nie wszystkie piny mogą być podpięte.
ładowanie (charging) na pinie 2 w module
To powinno być zasilanie po zapłonie po prostu, może być wykorzystywane do ładowania aku w przyczepach kempingowych.