Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2006-2015] Dołożenie wentylacji foteli
Robię rozeznanie. Mam fotele skóra (prawie :) ) + alcantara. Podgrzewane. Z el. regulacją wysokości.
Brakuje mi bardzo wentylacji. Zatem pytania:
- potrzebna jest wymiana foteli, czy też te moje są dostosowane już i wystarczy dołożenie wentylatorów/nawiewów?
- czy przyciski sterujące potrzebne są nowe, czy też te do podgrzewania mają ukrytą/zablokowaną obsługę także wentylacji?
Będę wdzięczny za porady.
trzeba wymienić przełączniki , oczywiście dołożyć wentylatory z obudowami oraz powiedzieć auto że takie coś istnieje czyli podłączyć pod kompa
maciek8791 15-11-2014, 23:40 Robię rozeznanie. Mam fotele skóra (prawie :) ) + alcantara. Podgrzewane. Z el. regulacją wysokości.
Brakuje mi bardzo wentylacji. Zatem pytania:
- potrzebna jest wymiana foteli, czy też te moje są dostosowane już i wystarczy dołożenie wentylatorów/nawiewów?
- czy przyciski sterujące potrzebne są nowe, czy też te do podgrzewania mają ukrytą/zablokowaną obsługę także wentylacji?
Będę wdzięczny za porady.
Witam sam wymodziłem swojego s-maxa gdzie i jak się dało ale nie sądzisz że to przesada. Pomijając nawet fakt że alcantara nie jest gorąca latem moim zdaniem, to mało tego cała ta wentylacja ponoć szału nie robi - tak jak czytałem na forum to jest na zasadzie takiej jakbyś dołożył wiatraczki od kompa i wsadził je pod tyłek. Brak tuneli do klimy czy coś takiego po prostu zaciąga powietrze spod fotela.
Wreszcie ja mam takie fotele u siebie (skóra went / grzana), jeszcze nie odpaliłem grzania i went. ale już widzę, że po prostu ta skóra MA DZIURY którymi przeleci powietrze. Zastanów się co te wiatraczki przepchają przez alcantarkę która zdaje się tych dziur nie ma?
to tyle ode mnie , oczywiście zrobisz jak będziesz chciał , mogę się mylić ale tak to widzę :)
Ten materiał występuje w opcji z wentylacją zdaje się.
W zasadzie jak piszesz warto sparwdzić, na ile to skuteczne. Ale taj jak w żadnym aucie nie mam z tym problemu, to tutaj chyba inna pozycja siedząca i latem często się grzeje :) od dołu.
Robię rozeznanie. Mam fotele skóra (prawie :) ) + alcantara. Podgrzewane. Z el. regulacją wysokości.
Brakuje mi bardzo wentylacji. Zatem pytania:
- potrzebna jest wymiana foteli, czy też te moje są dostosowane już i wystarczy dołożenie wentylatorów/nawiewów?
- czy przyciski sterujące potrzebne są nowe, czy też te do podgrzewania mają ukrytą/zablokowaną obsługę także wentylacji?
Będę wdzięczny za porady.
Witaj,
Ja robiłem taką akcję w Mondeo MK4. Nie miałem podgrzewania i wentylacji ale sobie dorobiłem.
Napewno musisz zmienić przyciski - Oba przyciski to jeden moduł. Łatwo je rozpoznać bo na piktogramach siedzeń są wentylatorki.
Do kompa nie ma konieczności podłączania. Co prawda jest taka opcja w ELMconfigu, ale ja nie zauważyłem różnicy w działaniu. Najprawdopodobniej wypada powiadomić BCMii o tym że jest taki bądź co bądź nowy spory odbiornik energii.
Siedzenia nie są przystosowane do wentylacji. Ja kupiłem siedzenia od MK3 i poprzekładałem to co trzeba. A do wentylacji trochę trzeba. W gąbce siedzenia (części pod tyłkiem) trzeba wyciąć (ja wypalałem podgrzaną nad gazem rurką) kilka otworów, a także zrobić miejsce pod maty do rozprowadzania powietrza. Mat takich jest 2. Jedna pomiędzy blachą a gąbką, a druga nad gąbką pod matą grzejną. Dodatkowo wentylatory zamocowane są w "puszce" którą trzeba przynitować do blachy siedziska (od dołu) - odpowiednie otwory są przygotowane.
Z oparciem sprawa jest trudniejsza, ponieważ wentylatory zamontowane są w gąbce siedzenia. Gąbkę trzeba znacznie przerobić. Ja wyciąłem fragment siedziska z Mk3 i wkleiłem do mojego. Dodatkowo trzeba "pocienić" gąbkę - zrobić miejsce pod maty rozprowadzające powietrze.
Oparcia siedzeń z Mk3 miały z tyłu pod schowkiem otwory, którymi wentylatory zaciągały powietrze. Moje tego nie mają dlatego zrobiłem coś co nie do końca mi się podoba. - nie zamknąłem obicia oparcia od dołu. Ale powietrze musi jakoś trafić do oparcia.
Co do użytkowania. Moim zdaniem rewelacja. Powietrze zaciągane z kanału pod siedzeniami rozprowadzane jest po siedzeniach. Nie jest to "wianie" jak z kratki wentylacyjnej, ale takie nie może być. Gdyby ktoś rozgrzany, spocony siadł na takim przeciągu, z dużym prawdopodobieństwem nabawiłby się problemów z nerkami, albo tzw, korzonkami. Jeżeli nawiew ustawi się nogi i włączy wentylację, to siedzenia nie nagrzewają się od "użytkownika".
Ja sobie dołożyłem wentylację fotela do C-Maxa, welurowa tapicerka i działa. Jakoś to powietrze przez materiał przepycha. Nie jest to huragan, ale wystarcza. Jeśli położę reklamówkę na fotelu i przekręcę kluczyk, to spokojnie ją od spodu podnosi całą - lewituje sobie nad fotelem. Myślałem o dołożeniu sterowania tego, ale zrezygnowałem. Mam na stałe wpięty wentylator pod zasilanie mat grzewczych (napięcie po kluczyku) i na razie tak zostanie. Zobaczę jak się sprawdzi zimą takie przewietrzanie fotela.
Przejeździłem już z tym już parę tys. kilometrów w temperaturach od bliskich 0 do ponad 35 stopni i jestem mega zadowolony. Nawet po kilkuset kilometrach za kółkiem gdy wysiadam z auta siedzenie jest dużo chłodniejsze niż było przed założeniem ustrojstwa. Wyraźnie czuć różnicę pomiędzy siedziskiem i oparciem (którego jeszcze nie zdążyłem ogarnąć). Na tą chwilę w oparciu jest tylko podłożony sam "odstępnik" bez wiatraka i nawet to już coś daje. Jak ktoś wcześniej napisał, tu nie chodzi o to, aby zimne powietrze owiewało Ci dupsko, a o to, aby wymusić wymianę nagrzanego od ciała powietrza z powierzchni fotela mniej nagrzanym spod fotela.
U siebie zastosowałem wentylator 60x60x15mm (bardzo cichy, chociaż z naprawdę niezłym przepływem) pod siedzisko - za jedyne 15PLN, w foce jest taka dziura pod siedziskiem i 4 otwory rozstawione jakby prosiły się o montaż wentylatora - to mnie zainspirowało. Do tego 3D spacer zwany w Microcat odstępnikiem, który udało mi się kupić w Łodzi w dość dobrej cenie porównując do tego ile kosztują w ASO te "odstępniki".
Co do otworów, to rurka fi 18 z zaostrzoną krawędzią - ta ze zdjęcia. Bierzesz między dłonie, przyciskasz delikatnie do gąbki i obracasz ją między dłońmi. Nic nie śmierdzi, otwory idealnie wycięte.
Ten 1cm gąbki udało się dość sprawnie "zdjąć" z obu stron przy pomocy jakiegoś tam znalezionego zaworu, któremu zaostrzyłem krawędź. Zapięty na wiertarkę i tak centymetr po centymetrze skrawałem sobie gąbkę. Bardzo ładnie i równo się to pocięło, nawet szybko poszło, ale na oparciu się średnio sprawdzało - zbyt cienka gąbka i podwijało ją. Na szczęście była to zapasowa gąbka do testów. Na oparcie mam inny patent na cięcie gąbki - drut oporowy. Już zakupiony, czeka w szafie na jakiś wolny weekend w rodzinnych stronach. Na razie się nie zapowiada, że to jeszcze w tym roku będzie. Jak przetestuję i zadziała, to dam znać.
Dzięki chłopaki za tak obszerne info. Dla mnie najważniejsze było to, czy sprawa wymaga sporego rzeźbienia, czy też tylko dołożenia pewnych elementów. Często jest tak, że jakieś rzeczy są już w zasadzie gotowe, ale niekatywne lub wymagające małej inwencji.
W Mondeo MKIII np oświetlenie pod nogami. Mimo, że wymagało dopłaty kilkuset zł, było w każdym aucie. W moim przypadku wymagało tylko dołożenia żarówek.
Tu widać sprawa nie jest tak prosta, wentylatory i ich aktywacja nie wystarczą.
polecam rosyjski wątek o dokładaniu wentylacji foteli:
http://ffclub.ru/topic/266790/
wydaje się, że bardzo ważne jest dołożenie takiej specjalnej siatki, tak aby powietrze równomiernie pod całym oparcie/siedziskiej wypływało, a nie tylko nad samym wentylatorem
http://media.ffclub.ru/up206930-DSC00070.jpg
Temat stary, ale odkopię, bo się ciepło robi.
Jakby ktoś chciał, to mogę sprzedać dokładnie taki materiał jak prezentowany na zdjęciu, które zamieścił powyżej mayak.
Dołożyłem w ten sposób wentylacje u siebie już w drugim aucie i szczerze polecam.
W poprzednim aucie miałem tapicerkę welurową, w obecnym mam półskórę (materiał na środku oparcia i siedziska oraz sztuczna wieprzowina na reszcie). W obu przypadkach sprawdza się to wyśmienicie.
Z jednym fotelem wyrobiłem się w ciągu jednego dnia, mogę udzielić wskazówek, które pomogą się przygotować do operacji i ustrzec moich błędów (na przykładzie fotela Focusa/C-Maxa).
Wrzoch zastanawiam się nad dołożeniem wentylacji foteli, czy mógłbyś swoje przemyślenia dotyczące montażu wentylacji opisać na forum?
Moje przemyślenia są takie, że najważniejsze to dobry i cichy wentylator (ja u siebie w C-Maxie nie miałem fabrycznie przewidzianej wentylacji, zainspirowała mnie okrągła dziura na spodzie fotela i te 4 otwory po boku. Aż się prosiło).
Druga rzecz, to uszczelnienie odpowiednie wszystkich dziur technologicznych w spodzie fotela, aby całość z wiatraka szła przez fotel.
Sterowania u siebie nie robiłem, jest włączone po stacyjce (podpięte do zasilania grzania fotela w wiązce fotela). Nie narzekam. Jak mi zimno, to włączam grzanie fotela (nawet szybciej działa z tą wentylacją).
Niektórzy z tego co widziałem po prostu dokładali ten materiał 3D pod tapicerkę, ja u siebie "wybrałem" gąbkę na grubość tego materiału. Jak fotel jest wysiedziany mocno, to można wybrać mniej - odzyska trochę sprężystości.
Różnicy w komforcie siedzenia (pomijając komfort termiczny) na fotelu z i bez tego 3D mesha nie zauważyłem.
W poprzednim fotelu, jak miałem mesha podłożonego pod tapicerkę oparcia, bez zdejmowania warstwy gąbki, to mi się na fotelu jakoś tak niewygodnie siedziało. Podpora lędźwiowa dziwnie działała.
Później dopiszę resztę, jak znajdę zdjęcia to dorzucę.
Dzięki za informacje. Marzyła mi się wentylacja fotel w poprzednim samochodzie i mam nadzieję, że w tym to zamontuje :surprise:
Co do materiału 3DMesh - zastanawiałem się nad wykorzystaniem jakiegoś rodzaju włókniny (jeszcze nie robiłem rozeznania), powinna być lepsza od gąbki.
3DMesh to nie jest ani gąbka ani włóknina. To takie rusztowanie z cienkich plastikowych pręcików ułożonych blisko siebie, rozpiętych pomiędzy dwoma siatkami. Dokładnie taki sam materiał jest w oryginalnym rozwiązaniu wentylacji Forda.
Panowie mam pytani:
Jeżeli w aucie są tylko podgrzewanie fotele i chciałbym zamienić na fotele z elektryka (tylko góra-dol) czy wszystko będzie grało p&p. Wiadomo będę musiał zamienić maty grzewcze ze starych foteli.
Odgrzewam nieco temat.
Mam dwa komplety foteli przednich:
1. w pełni elektrycznie regulowane z pamięcią ustawień, materiałowe, bez podgrzewania i wentylacji;
2. manualnie regulowane, skóra/alcantara, z ogrzewaniem i wentylacją.
Jestem w trakcie miksowania tych foteli, tak aby uzyskać fotele podgrzewane i wentylowane o pełnej elektryce i z pamięcią ustawień, no i oczywiście z tapicerką ze skóry/alcantary.
Przekładam właśnie gąbkę oparcia fotela przedniego (pasażera) z matami grzewczymi oraz wentylatorami do ramy "full electric". No i natrafiłem na problem - mianowicie po nasunięciu gąbki na ramę fotela jeden z wentylatorów (z lewej strony) nie wchodzi idealnie między stelaż regulacji lędźwi ponieważ jest blokowany przez silniczek regulacji pochylenia oparcia. Widać to na zdjęciach poniżej (kliknij na zdjęcie, aby powiększyć):
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/5a7be4802861.jpg (https://naforum.zapodaj.net/5a7be4802861.jpg.html)
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/24eba1673345.jpg (https://naforum.zapodaj.net/24eba1673345.jpg.html)
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/4687d29c9f67.jpg (https://naforum.zapodaj.net/4687d29c9f67.jpg.html)
Ma to takie konsekwencje, że jak pokrętłem regulacji lędźwi zmniejszam "wypchnięcie" stelaża, to gąbka z lewej strony nie "zapada" się razem ze stelażem i odstaje od niego.
Czy ktoś może poradzić, jak to ma być wszystko złożone, żeby działało poprawnie?
Może ktoś miał podobną sytuację i znalazł rozwiązanie?
A może ktoś dysponuje zdjęciami (przyzwoitej jakości) obrazującymi ułożenie wentylatorów i silniczka regulacji pochylenia oparcia fotela w fotelach takiej specyfikacji, które zostały "fabrycznie" zmontowane?
kalachan 23-07-2019, 05:40 Zakładałem u siebie podobnie pozostawiając moje stelaże i nie pamiętam problemów.
Czy wentylatory nie powinny być przykręcone do stelaża ? Raczej na 100 procent tak.
Też zakładałem u siebie i nie zauważyłem tego problemu. Wentylatory w oparciu są na 100% w gąbce. Natomiast wentylatory w siedzisku przymocowane są do metalowego stelaża.
Problem rozwiązałem, niestety siłowo.
Po przeczytaniu internetu (2x) uznałem, że nie ma innej opcji - ten wentylator musi tam wejść. Żeby nie wyrwać wentylatora z gąbki wypiąłem stelaż regulacji lędźwi z pręta dolnego i po umieszczeniu wentylatora w docelowym miejscu, zapiąłem wszystko z powrotem. Bardzo ciasno to wszystko jest tam spasowane. Na szczęście wszystko działa i wydaje się, że jest i będzie dobrze.
Fotel pasażera mam już zrobiony, gotowy do montażu.
Czy wentylatory nie powinny być przykręcone do stelaża ? NIE! w oparciu wentylator jest umieszczony w gąbce, która na obwodzie jest dodatkowo wzmocniona. Wszystko spięte opaską plastikową ("trytytką").
Czy mógłby mi ktoś pokazać na zdjęciu jak wygląda spód fotela kierowcy podgrzewanego/wentylowanego, z elektrycznym sterowaniem i pamięcią ustawień?
Interesuje mnie umiejscowienie modułu grzania i wentylacji.
Jeśli nikt wcześniej nie wrzuci, to jutro spróbuję zrobić zdjęcia.
Noo! Koledzy/koleżanki! Wrzucać zdjęcia proszę:)
Nikt nie ma fabrycznie założonych foteli "full wypas"?
BTW. Próbowałem samodzielnie "rozkminić" miejsce montażu "koszyka" z modułem ogrzewania/wentylacji w ramie fotela kierowcy. Poległem.
W miejscu, w którym w ramie są nawiercone pasujące otwory się nie da, bo dostęp blokuje moduł sterowania ruchem fotela.
Ja mam prawie full nie mam pamięci jak taki fotel cie interesuje co mogę cos tam zrobić ale dopiero w okolicach 16-17h
Podaj mi numer tel na priv to wyśle Ci na whatsAppa
Interesuje mnie zdjęcie spodu fotela kierowcy, który ma moduł sterowania ruchem oraz moduł sterowania ogrzewaniem/wentylacją. Oczywiście wersja fabryczna.
Obawiam się, że jak nie masz fotela kierowcy z pamięcią, to nie masz także modułu sterowania ruchem, czyli wtedy moduł sterowania ogrzewaniem/wentylacją będzie zamontowany z przodu siedziska.
No sie nie mylisz tak jest z przódu siedziska, jest jakiś mały moduł, więc niestety ci nie pomoge bo niestety pamięci nie mam
Dziękuję, że Ci się chciało.
A propos - w tym samym miejscu - tyle że nieco głębiej - w fotelu z pamięcią znajduje się duży czarny moduł sterowania ruchem, a właściwie to poprawniejsza jego nazwa powinna brzmieć "moduł pamięci ustawień".
Umiejscowienie tego dużego modułu wyklucza montaż w fabryczne otwory ramy (sic!) modułu ogrzewania/wentylacji. Stąd właśnie moje pytanie, gdzie wtedy powinien być zamontowany ten mały moduł.:?
Znalazłem trochę czasu i zajrzałem pod fotel. Dostęp jest utrudniony bo mam schowek a nie chce mi się wymontowywać fotela. W moim fotelu moduł ogrzewania (to chyba ten moduł ?) przymocowany jest na tretytkę obok wentylatora z tyłu fotela po prawej stronie.
Czyli jednak druciarstwo. Fabryczne, ale jednak. Niestety tak myślałem, bo przepatrzyłem cały fotel i nie znalazłem dogodnego i bezproblemowego miejsca na ramie fotela.
W Mondeo to jest lepiej rozmieszczone, chociaż tam nie ma schowka pod fotelem.
Dziękuję za sprawdzenie. U siebie chyba też muszę tak podwiesić. Teraz mam zamontowany obok modułu pamięci, ale niestety nie jest to dobre miejsce.
Witam. A czy ktos się orientuje gdzie ten materiał 3dmesh kupić?
Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
Dzień dobry
Ja także trochę odświeżę temat.
Zmieniałem w weekend gąbkę siedziska fotela kierowcy w moim Maksiu (poprzedni właściciel rozwalił ją z lewej strony - aż widać było już metalowy stelaż). Kupiłem gąbkę od Mondeo po lifcie, co ciekawe przystosowaną także do wentylacji (wraz z matą "3D"). Przełożyłem matę grzewczą z mojego fotela i zamontowałem wszystko. Działa.
Skoro mam już siedzisko przystosowane do wentylacji to zacząłem się zastanawiać, czy nie pójść dalej tj. zamontować wentylację foteli. Na alledrogo jest możliwość dokupienia tego rodzaju gąbek do siedziska, jak i oparcia (i to wraz z oryginalnie zamontowanymi wentylatorami). Co więcej, można kupić też wentylatory pod siedzisko, ale od Mondeo Mk3 po lifcie, wraz z pełną instalacją oraz z przekaźnikiem (zdjęcie) + oczywiście włącznik obsługujący zarówno grzanie, jak i wentylacje.
Zanim jednak zacznę gromadzić sprzęt, mam prośbę o pomoc w zakresie podłączenia elektrycznego (jestem w tym kompletnym laikiem):
1. Czy wentylacja z Mondeo mk3 po lifcie będzie pasować (wygląda identycznie jak ta z Mondeo mk4)?
2. Mam wersję Titanium, de facto full wypas, jedynie czego brak to skórzanych foteli i wentylacji, za to obydwa fotele mają pełną regulacje - czy jest duża szansa, że instalacja do wentylacji jest pociągnięta od włącznika do foteli?
3. Jak podłączyć wentylację pod fotelem - na zdjęciu są cztery wtyczki. Górna zielona i niebieska zapewne idzie do głównej wtyczki pod fotelem (analogicznie jak identyczne wtyczki od ogrzewania), dolna zielona to podłączenie wentylatorów z oparcia. A co z białą wtyczką (do ogrzewania tez taka była, ale mniejsza)?
4. Czy ktoś ma może schemat/zdjęcie głównej wtyczki pod fotelem - tak abym wiedział gdzie podłączyć wtyczkę zieloną i niebieską (na zdjęciu na górze)?
5. Czy systemy ogrzewania i wentylacji foteli mają w fotelu osobne instalacje czy tez jakoś są ze sobą połączone? Czy dotychczasowa instalacja będzie wymagać dodatkowych przeróbek?
Z góry bardzo dziękuję za pomoc.
Rafał
Wentylacja z mondeo mk3 po lifcie pasuje do mondeo mk4. Sam robiłem taki przeszczep. Wyłącznik tez pasuje. Tylko poswietlenie jest zielone w mk3 a czerwone w mk4
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Dzięki za potwierdzenie, włącznik mogę kupić od Mondeo mk4 - podświetlenie będzie takie samo (ceny są podobne).
A czy jesteś mi w stanie pomóc w zakresie podłączenia instalacji?
Jak masz teraz grzanie, to w instalacji samochodu nic nie musisz zmieniać. Cała różnica jest w siedzeniach + wyłącznik.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
W oparciu tez są wentylatory zamontowane w gąbce oparcia. Niestety tu jest trochę trudniej, bo powietrze do wentylatorów pobierane jest do środka oparcia przez poszycie siedzenia które posiada drobne otworki. Ta cześć poszycia z otworkami znajduje się pod tylna kieszenią. Ja miałem siedzenia z alcantara oryginalnie bez grzania i chłodzenia. Dokładając sobie chłodzenie jeździłem cały czas z „otwartym” zamkiem poszycia oparcia, który znajduje się w najniższym punkcie oparcia. I tamtędy dostawało się powietrze do oparcia.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Tak jak pisałem wyżej, kupię gąbki oparcia dedykowane do Mondeo Mk4 już z zamontowanymi oryginalnie wentylatorami. Przy zmianie gąbek siedzisk czy oparcia nie przewiduję problemów (już to robiłem).
Potrzebuję tylko pomocy z ogarnięciem instalacji w fotelu.
Wiązka wentylacji ma cztery wtyczki:
Niebieska i zielona (obok siebie) idzie do głównego łącza fotela, tak? Wpina się je tam obok wtyczek do grzania (w tych samych kolorach)?
Zielona (pojedyncza) - idzie do wentylacji oparcia fotela?
I biała wtyczka - no właśnie - gdzie ja podłączyć?
Przepraszam, że tak męczę. Sąsiad z Krakowa :)
Czy ktoś jest w stanie mi pomoc? np. podesłać schemat?
Żeby nie spamować nowego wątku, czy ktoś chciał by się podjąć dołożenia wentylacji/grzania foteli Galaxy 2008, fotele skórzane. Może znacie kogoś kto zakłada ?
|
|