Zobacz pełną wersję : [C-MAX 2003-2007] Jakie jest prawidłowe napięcie ładowania


Mazursky
12-12-2014, 14:07
Witam wszystkich

Mam pewien problem z moim autem (Focus C-Max 2.0 TDCI 136 KM z 2004 roku), mianowicie podczas przekręcania kluczyka w stacyjce przez ułamek sekundy na wyświetlaczu pojawia się komunikat "układ ESP wył." a z głośniczka w zegarach (chyba w zegarach) wydobywa się pojedynczy sygnał ostrzegawczy. Po uruchomieniu silnika wspomniany sygnał dźwiękowy jest odtwarzany powtórnie (ale nie ma już żadnego komunikatu, gwoli ścisłości układ ESP działa i jest sprawny). Po wizycie w kilku warsztatach (w tym autoryzowany serwis Ford w Słupsku gdzie mieszkam) i pałowaniu samochodu na wszystkie sposoby znalazłem faceta który zasugerował mi awarię alternatora. Tenże alternator był naprawiany we wspomnianym serwisie Forda - naprawa obejmowała wymianę mostka z diodami (jedna z diod była zerwana - przez to auto kompletnie się rozładowało i trafiło do serwisu, ale opisane przeze mnie przypadłości były obecne już przed tą naprawą), szczotkotrzymacza i regulatora napięcia. W związku z tym, że mój problem dotyczący wyświetlania się wspomnianego komunikatu i dźwięków nie został przez tę naprawę rozwiązany kontynuowałem szukanie. Trafiłem do pewnego warsztatu, którego pracownik również jeździ C-maxem i powiedział mi, że alternator w tych autach to słaby punkt samochodu i cz esto zdarzają się awarie a dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że w związku z zastosowaniem w tych alternatorach (u mnie jest wersja 150 amper) tzw. smart systemu (tak pobieżnie wytłumaczył mi, że jest to system produkujący tyle prądu ile w danym czasie jest potrzebne do pracy urządzeń i jest to parametr zmienny) a w związku z tym nie przewiduje się naprawy tych alternatorów z powodu braku części zamiennych - sposobem usunięcia usterki wg tego gościa jest wymiana całego alternatora. Opowiedziałem mu moją historię z naprawą w serwisie - był zdziwiony, że autoryzowana stacja zrobiła to w ten sposób i polecił mi złożyć reklamację. Dowodem na to, że alternator nie pracuje tak jak powinien i dosłownie rozładowuje alternator było pokazanie mi podpiętego do złącz akumulatora zwykłego miernika który na włączonym silniku przy załączonym ogrzewaniu szyby czołowej, klimie, światłach mijania i radiu pokazywał niepokojące wartości w okolicy 12 - 12,2 V. Dodatkowo kręcenie kierownicą (wspomaganie elektryczne) powodowało spadki napięcia dochodzące do ok. 11,4 V. Włączony silnik z wyłączonym wspomnianym osprzętem, radiem i światłami skutkował napięciem w mierniku w okolicy 14 V. Udałem się zatem do serwisu z reklamacją opowiadając co i jak. Auto przyjęto, przebadano i stwierdzono, że z alternatorem jest wszystko ok, parametry napięcia ulegają poprawie po odłączeniu grzania świec żarowych (nie znam wartości tych parametrów). Za to znaleziono wyrobione tulejki rozrusznika i wykonano serwis tegoż przywracając mu pełną sprawność. Auto odebrałem dzisiaj i faktycznie rozruch się poprawił bo był ciężki, natomiast błąd i komunikat dźwiękowy pozostały (skrycie liczyłem, że może znikną). Jestem praktycznie pewien, że te objawy dotyczą spadku napięcia towarzyszącego przekręceniu kluczyka (potwierdziło to bodajże dwóch mechaników/elektryków) - pytanie jak je wyeliminować, ale to już osobna kwestia. Jutro jadę na wymianę świec żarowych które dość dawno kupiłem i ponoć mogą mieć związek z tym spadkiem przy rozruchu.
Moje pytanie/prośba brzmi - czy ktoś dysponuje wiedzą albo możliwością sprawdzenia jakie jest, albo dokładniej jakie powinno być prawidłowo napięcie na zaciskach akumulatora przy włączonym silniku z powiedzmy wyłączonym całym osprzętem i światłami albo z włączonym czymkolwiek - tylko wtedy potrzebuję wiedzieć co było włączone do porównania. Nie mam już pomysłów i jestem skołowany - chciałbym po prostu, żeby wszystko działało jak należy, a tak nie jest. Nie mogę jakoś znaleźć parametrów prądu wychodzącego z alternatora w tych autach - wszędzie jest napisane, że to 13,8 - 14,4 V czyli standardowo jak w samochodach, ale tym informacjom nie towarzyszą opisy czy włączony osprzęt ma jakiś wpływ na ten parametr (i ewentualnie jaki). Proszę Was o pomoc w postaci informacji albo ewentualnie sugestii jaki problem może trapić moje auto.

czesiek_22
12-12-2014, 14:23
Ja mam 2009 1,8tdci i tez trochę problemów z ładowaniem. Szczerze to nie maiłem okazji się zabrać jeszcze za to. U mnie problem jest ze po zapaleniu silnika i włączonym ogrzewaniu szyb brak wspomagania przez kilka sekund, od czasu do czasu prędkościomierz też zaskakuje dopiero po chwili. Tak samo jak u Ciebie na wolnych obrotach przy włączonej szybie przedniej,tylnej i światłach około 12,2V przy kręceniu kierownica spadek do 11,4V. Natomiast podczas jazdy przy odczycie przez OBDII 13,9-14,1V ( wszystko tak samo włączone). OBDII pokazuje błąd P0625.Znajomy elektryk ma mi to sprawdzić na przyszły tydzień jak tylko się dowiem to dam znać. Na razie kazał tylko sprawdzić akumulator pod obciążeniem bo mówi żę może siedzieć i alternator nie wyrabia.
A czy wywala Ci jakieś kody komputer?

Mazursky
12-12-2014, 14:31
Witaj, dziękuję za odpowiedź. U mnie nie ma trwałych błędów - wg diagnosty pojawia się błąd mówiący o zbyt niskim napięciu (nie znam niestety jego kodu), ale ponoć od razu znika po odpaleniu silnika. Akumulator u siebie sprawdzałem w kilku warsztatach - sprawność ok. 84% kopnięcie ok. 650 amper (z pierwotnych 730) więc uznaję, że jest ok. (ma lekko ponad rok, Bosch S5). Będę wdzięczny jak podzielisz się informacją po powrocie od lekarza.

KLEOTS
12-12-2014, 15:06
Nie wiem czy wszystkie c max-y tak mają. Jeżeli komputer wykryje spadek napięcia zacznie wyłączać zbędne odbiorniki np.nawiew klima ogrzewanie szyb czy lusterek kończąc na esp abs wspomaganiu kierownicy natomiast jak wykryje wzrost napięcia włączy ogrzewanie przedniej ,tylnej szyby klimatyzację (spadek i wzrost ponad odpowiednie wartości napięcia ).

slyboots
12-12-2014, 16:52
W moim C-Max jest tak że jak dołączam kolejne urządzenia to przez chwilkę napięcie spada ale zaraz regulator podnosi je do 14,2V, czasem jak jest za dużo urządzeń wystarczy dodać trochę gazu i napiecie wraca do tych 14,2. Alternator który mam to 120A Denso.

Mazursky
12-12-2014, 19:17
KLEOTS
Słyszałem od gościa który zrobił na mnie najlepsze wrażenie taką samą opinię więc coś w tym jest. Na pewno dobrze tłumaczy to ten komunikat który mi wyskakuje.
slyboots
Dziękuję za odpowiedź. Potwierdza to opinie mówiące o moim uszkodzonym alternatorze. Nie mam pomysłu jak zawalczyć z serwisem i udowodnić, że prawidłowe napięcie na alternatorze to okolica 14V z hakiem.

Karwos00
13-12-2014, 10:24
prawidłowe napięcie na alternatorze to okolica 14V z hakiem.
Tego nie trzeba udowadniać - to jest prawda znana każdemu kto choć trochę ma do czynienia z samochodem - ja bym podjechał na stację - zgłosił awarię po naprawie (na gwarancji), poprosił o odczyt napięcia ładowania w różnych przypadkach, wspomniał o nie naprawialności alternatora i grzecznie poprosił o wymianę na nowy. Oczywiście dobrze jest też mieć przygotowane to na piśmie w 2 egzemplarzach - jeżeli będą kręcić nosem - przedstawić to na piśmie z potwierdzeniem przyjęcia reklamacji i czekać. Jak nie poskutkuje napisanie do centrali Forda - pewnie czekać będzie się długo na odpowiedź - ale odpowiedzieć muszą.

salom
13-12-2014, 14:07
Nie zawsze przy wahaniach ładowania jest wina alternatora.
Może być wina zasiarczonego już akumulatora, który powoduje anomalie. Najlepiej sprawdzić na innym dobrym akumulatorze czy jest różnica.
Alternatory nie mają żadnego ogranicznika natężenia ładowania prądem, jeżeli złomowy akumulator, potrafi bardzo szybko spalić alternator.

Mazursky
13-12-2014, 17:28
Karwos00
Tak właśnie zamierzałem zrobić ale dzisiaj zleciłem wymianę świec żarowych (jeden z tropów podpowiedzianych przez neta) i jest poprawa. Ładowanie z włączoną klimą, radiem i światłami ok. 14,2V. Po włączeniu wszystkiego tzn. świateł mijania, drogowych, halogenów, przeciwmgielnego i awaryjnych, radia, klimy, wycieraczek przód i tył, podgrzewania szyby czołowej i tylnej + lusterek i otwarciu drzwi (chodziło o podświetlenie wnętrza) napięcie w okolicy 12,8 - 13,1 V czyli zdecydowanie lepiej niż poprzednio. Niestety mechanik nie sprawdził świec po kolei, powiedział mi jedynie, że jedna była inna (Bosch) niż wszystkie (Beru) co wskazuje, że jakieś problemy ze świecami już występowały. Tak więc pożyjemy zobaczymy - na pewno wymiany świec nie żałuję. Niestety póki co nie rozwiązało to problemu błędu przy odpalaniu - jutro sprawdzę do jakiego poziomu teraz spada napięcie na rozruchu (potrzebuję asysty dodatkowej osoby) i napiszę na forum. Może problem zniknie jak machnę jakąś trasę i akumulator bardziej się doładuje (chociaż pokazuje na spoczynku ok. 12,5V więc chyba raczej nie).

salom
Dzięki za odpowiedź - nie wiedziałem o takim zjawisku. Myślę, że coś takiego nie ma tutaj miejsca z racji tego, że akumulator kupowałem nowy ok. 17 miesięcy temu. Bardzo bym chciał zrobić podmiankę tak jak sugerujesz ale niestety wszyscy znajomi mają mniejsze pojemności. Po świętach jadę do rodzinki to może tam mi się uda bo dla mnie też jest ciekawe czy coś się zmieni. Póki co ustaliłem, że oryginalny akumulator ma 80Ah i 700A a ten który mam zamontowany 74Ah i 750A ale z tego co rozumiem parametr mojego jest lepszy (większy prąd rozruchowy).

salom
13-12-2014, 17:35
Mam u siebie w garażu akumulator kupiony 24 miesiace temu, kompletny złom, jedna cela ma wewnętrzne zwarcie, trzyma tylko 10 Volt, nie chcą wymienić bo stało się to po gwarancji.
A do sprawdzenia możesz śmiało zakładać akumulator o mniejszej pojemności, napewno go nie przeładujesz, tak jak do butelki nie wlejesz wiecej wody, niż tyle ile wejdzie.
A co do sprawdzenia spadku napięcia przy rozruchu, można samemu, położyć miernik tak abyś go widział, chyba że akumulator masz w bagażniku.
Spróbuj najpierw zakręcić bez grzania świec, napiecie nie powinno byc niższe podczas kręcenia niż 10,5 Volt.
Póżniej zagrzej świece, i kręć nie czekajac aż przekażnik rozłączy, wtedy napiecie nie powinno być niższe niż 9,5 Volt.
Jeżeli będą niższe, to można z tym jeżdzić, ale wtedy wiadomo że cos nie tak.
A jeżeli chodzi o ładowanie przez alternator, to 14,5 Volta to jest maksimum, a inteligentny układ ładowania tak steruje zapotrzebowaniem, ile w danej chwili jest potrzebne, i wcale to nie musi być cały czas 14,5 Volt.
No ale inni maja inne zdanie, a prawda pewnie jak zwykle leży pośrodku.

Mazursky
13-12-2014, 17:54
salom
Tego motywu z akumulatorem właśnie się obawiam...
Co do sprawdzenia to ok - nie przeładuję, ale czy test będzie miarodajny jeśli chodzi o uruchomienie? Mam na myśli czy mniejszy akumulator nie odnotuje znacznego spadku napięcia podobnie jak uszkodzony i auto nie złapie błędu?
Odpowiedziałem a Ty zdążyłeś edytować odpowiedź więc uzupełnię - jutro z pomocą drugiej osoby sprawdzę napięcia o których piszesz. Czy bez grzania świec to znaczy żeby zakręcić natychmiast po włożeniu kluczyka do stacyjki bez czekania aż zgaśnie kontrolka grzałki?

salom
13-12-2014, 18:05
Tak, to wtedy pomiar jest miarodajny, i mówi o stanie akumulatora.
Drugi pomiar z grzaniem świec juz bedzie o wiele nizszy, ale jak wyżej to co napisałem, to
nie za dobrze.

Mazursky
13-12-2014, 18:06
salom
Ok, dziękuję za cenne wskazówki - wykonam jutro te testy i napiszę co z tego wyszło.

Karwos00
13-12-2014, 18:42
A próbowałeś po prostu odpalenia z pomocą kabli rozruchowych innego uruchomionego samochodu?? Spadków napięcia na pewno by nie było i jeżeli błąd nie wyskoczy to już jakaś wskazówka.

Mazursky
13-12-2014, 18:44
Karwos00
Nie próbowałem. Wydaje mi się, że jutro będę miał taką szansę - napiszę o tym. Dzięki za sugestię - spróbować zawsze warto.

Mazursky
14-12-2014, 15:29
Karwos00 salom czesiek_22 slyboots
Przeprowadziłem właśnie pomiary, wyniki poniżej:

Auto stało od wczoraj, dziś temperatura ok.+1 stopnia:
1. podniosłem maskę i zmierzyłem napięcie 12,24V, zamontowałem miernik,
2. po otwarciu drzwi z pilota 12,03V,
3. rozruch na szybko, bez czekania na podgrzanie świec - najniższa wartość 9,4V - odpalił bez problemu, ale zabrzęczał błąd,
4. po wyłączeniu silnika wahania 11,98 - 12,09V,
5. odpalenie po podgrzaniu świec i odczekaniu na zgaśnięcie kontrolki - najniższa wartość 11,3V (sygnał dźwiękowy i komunikat o ESP przed odpaleniem i sygnał dźwiękowy po odpaleniu),
6. po drugim odpaleniu silnik na biegu jałowym, wszystko wyłączone wahania pomiędzy 14,29 - 14,33V,
7. punkt 6. + radio (głośność na 10, osiem głośników z serii) - wahania 14,27 - 14,34V,
8. punkt 7. + klimatronik na auto (21 stopni), wentylator na 4 biegu - wahania 14,23 - 14,3V,
9. punkt 8. + światła mijania - wahania 14,21 - 14,31V,
10. punkt 9. + światła drogowe - wahania 14,16 - 14,25V,
11. punkt 10. + halogeny - wahania 14,1 - 14,24V,
12. punkt 11. + światła przeciwmgielne - wahania 14,15 - 14,21V,
13. punkt 12. + podgrzewanie szyby czołowej - wahania 13,48 - 14,12V,
14. punkt 13. + podgrzewanie szyby tylnej - wahania 13,28 - 13,75V,
15. punkt 14. + włączone wycieraczki przednie na najwyższy bieg - wahania 13,14 - 13,22V,
16. punkt 15. + włączona wycieraczka szyby tylnej - wahania 12,75 - 12,92V.

Po tym wszystkim zostawiłem włączone jedynie światła mijania, radio (głośność na 10, osiem głośników z serii) oraz klimatronik na auto (21 stopni) i zacząłem energicznie kręcić kierownicą - wahania 12,29 - 13,6V. Dokładając do tego podgrzewanie szyby czołowej - wahania 11,54 - 12,89V.

Wyłączyłem silnik, akumulator wskazuje 12,44V.

Odpalam od razu, bez czekania na zgaszenie kontrolki świec - najniższa wartość 9,97V. Po zgaszeniu i przekręceniu stacyjki do pozycji zapłon napięcie stanęło na 11,46V - w momencie odpalania (po zgaśnięciu kontrolki świec) najniższe co zobaczyłem to 9,46V.

Jako ciekawostkę dodam, że po odpaleniu silnika i włączonym tak jak poprzednio radiu i klimie napięcie na mierniku 14,32V i przy zapalonym światełku podsufitowym widać jego lekkie pulsowanie.

Testy z kablami i innym akumulatorem zostawiam na jutro bo muszę zorganizować te rzeczy. Wydaje mi się, że po wymianie świec i naprawie rozrusznika jest wyraźna poprawa w odpalaniu (to na 100%) i jakaś w ładowaniu - wszystkie pomiary robiłem na biegu jałowym i bez dodawania gazu. Nie wiem czy ma tutaj znaczenie jak rozgrzany jest silnik? Napięcie poniżej 12V spadało praktycznie tylko przy kręceniu kierownicą(i rozruchu oczywiście) - czy z Waszego doświadczenia takie wahania mieszczą się w normie i są to wyniki prawidłowe (mam na myśli pracę alternatora)? Co do akumulatora to wyjmę go na noc i doładuję do pełna prostownikiem - sprawdzę jaki będzie to miało wpływ na spadek napięcia podczas rozruchu kiedy alternator jeszcze nie działa. Może uda się wyeliminować ten błąd napięcia bo teraz to już jest sprawa osobista:) Jakieś info powinno też dać podmienienie akumulatora, ale to uda mi się zorganizować też dopiero jutro. Napiszę jakie będą wyniki, może do tego czasu na podstawie dokonanych pomiarów nasuną Wam się jakieś wnioski?

salom
14-12-2014, 16:49
Mój wniosek, nie zagłębiając się zbytnio w wyniki pomiarów, uważam że akumulator ma za małą siłę do kręcenia rozrusznikiem, za duży spadek napięcia, akumulator może być jużlekko zasiarczony, choć z tymi bolączkami jakie Cie niepokoją może pojeżdzić jeszcze długo. Jeżeli po sprawdzeniu na dobrym akumulatorze z mocnym prądem rozruchu będzie poprawa, to po zakupie nowego, markowego z dużą pojemnością, i prądem rozruchowym pozbędziesz się tych usterek.

arturfom
14-12-2014, 21:34
Twoje aku ma już lata świetności za sobą albo alternator ledwo zipie i nie daje rady doładować aku - bardziej stawiam na aku

nominalnie powinien zmieścić się w okolicy 13,8 V przy normalnej pracy, po włączeniu świateł ok. 14,4 V, kręcenie kierownicą zawsze zabieże dużo prądu

"po wyłączeniu silnika wahania 11,98 - 12,09V," - tutaj powinieneś mieć około 12,5- 12,3 V

"rozruch na szybko, bez czekania na podgrzanie świec - najniższa wartość 9,4V - odpalił bez problemu, ale zabrzęczał błąd" - tutaj oznaka zużycia aku nie powinien spaść pomiar poniżej 10V z włączonymi światłami

- wytargaj aku zmierz napięcie w temp pokojowej zanotuj i podłącz do ładowania - koniecznie do ładowarki z funkcją odsiarczania lub wieloetapowym ładowaniem, po zakończeniu ( uwaga odsiarczanie może trwać ponad 12 godzin więc zaplanuj sobie czas bez samochodu ) zmierz napięcie powinno byc 12,5 nie mniej niz 12,4 V "podniosłem maskę i zmierzyłem napięcie 12,24V, zamontowałem miernik" odczekaj z godzinę jeśli spadnie poniżej 12,3 V to już ostatnie życie aku, jesli nie spada tak zamontuj i dokonaj pomiarów jw odpalenie, praca zgaszenie jak nie mieszczą się pomiary w granicach aku do wymiany
pamietaj że prąd rozruchowy w aku wskazywany jest norma DIN w temp - 18 stopni w ciągu 60 sekund aż do spadku napięcia 8,4V czyli trup z aku, spadek sprawności jest dość duży w takiej temperaturze bo to ok 50% przy 0 stopni można przyjąć że aku ma 75% mocy

kupując nowy aku pamiętaj że w sklepie nikt ich nie doładowuje, myśle że w normalnym sklepie nikt nie będzie robił problemow jak zmierzysz napiecie na aku

Paweł1
16-12-2014, 20:08
Miałem podobnie, tyle że silnik benz. Ładowanie ok,(choć utrzymuje się ok 13,9-14V) ale przy rozruchu wskazówka prędkościomierza ruszała dopiero po chwili. Wyskakiwał błąd P0625 i 9318. Ten drugi wyskakuje , jeżeli napięcie spadnie poniżej 10V. Napięcie przy rozruchu sprawdzałem na zegarach. Normalnie było 12,1 ale przy rozruchu spadało poniżej 9V. czasem mrugnął tez światłami. Po wymianie aku wszystko ustąpiło.

tommidi
16-12-2014, 21:28
Koledzy dzisiaj kumpel podpiął mojego mondka pod kompa i w programie pokazało prad ładowania 15,1v czy to mozliwe albo mamcos uszkodzone ze tak wysokie napiecie jest?

salom
16-12-2014, 21:43
Sprawdż na innym akumulatorze, czy jest to samo napiecie.

Mazursky
16-12-2014, 21:47
Karwos00 salom czesiek_22 slyboots Paweł1

Witam ponownie. Dzisiaj udało mi się przeprowadzić test z kablami rozruchowymi. Wynik niestety jest inny niż się spodziewałem - zapikał błąd, pojawił się komunikat. Wcześniej przez prawie 16 godzin ładowałem swój akumulator prostownikiem jakim dysponuję więc mój na pewno miał maxa. Drugi z tandemu był sprawny 54ah. Byłem pewien, że jak to kwestia akumulatora to po podłączeniu drugiego sprawa się wyjaśni a tu dupa.

Przy okazji zajechałem do gościa o którym wspominałem na wstępie (tego który polecił mi reklamację w ASO) i po przedstawieniu mu wyników moich pomiarów powiedział mi, że w ASO najprawdopodobniej podmieniono regulator napięcia bo podane przeze mnie wartości wyglądają dobrze i są odmienne od zmierzonych przez niego.

arturfom

Z wszystkich przeprowadzonych testów wygląda na to, że niestety masz rację - prawdopodobnie akumulator jest do wymiany (myślę, że zajechały go powoli pozostałe tematy, które na tę chwilę uważam za wyeliminowane). Po części przeprowadziłem procedurę o której piszesz z tym, że mam prostownik taki jaki mam (nie za bardzo znam się na tym, ale służył już niejednokrotnie) i ciężko mi powiedzieć w jaki sposób dokładnie pracuje. Napięć niestety nie zmierzyłem w sposób podany przez Ciebie, ale w związku z wyskakującym błędem chyba można przyjąć, że bateria się kończy. Jako, że wydajesz się być biegły w temacie to napisz proszę czemu wg Ciebie po połączeniu kablami z drugim akumulatorem (sprawnym, ale o mniejszej pojemności) u mnie wciąż wyskakuje błąd? Dwie baterie jednocześnie zastosowane nie kumulują jakoś swoich parametrów?

salom

Ciężko mi to sprawdzić bo brak jakiegoś analogicznego akumulatora i chętnego do pożyczenia. Niedługo będę na warsztacie z montażem czujnika zmierzchu i wymianą amortyzatorów to poproszę o sprawdzenie na innym akumulatorze.

salom
16-12-2014, 22:01
Na kablach rozruchowych miałeś tak dużą oporność, że to akumulator świeżo naładowany musiał zasilić ten podłączony na kablach.
A sumowanie dwóch podłączonych akumulatorów, totylko napięcie, i tylko szeregowo można zsumować.Nic wiecej sie nie daje, ani Ah, ani Ampraż.

A o sprawdzeniu na innym akumulatorze pisałem do ,,tommidiego,,

Mazursky
16-12-2014, 22:06
salom

Ok, dziękuję za wyjaśnienie.

lsulima
16-12-2014, 23:14
Koledzy dzisiaj kumpel podpiął mojego mondka pod kompa i w programie pokazało prad ładowania 15,1v czy to mozliwe albo mamcos uszkodzone ze tak wysokie napiecie jest?

Miałem tak samo. Okazało się niedługo potem, że akumulator padł. Panowie ładowanie akumulatora w Mondeo MK4 po lifcie nie wpisuje się w zasadę 14,4V. Napięcia ładowania zależy od: chwilowego zapotrzebowania na moc elektryczną, stanu akumulatora, naładowania akumulatora, temperatury akumulatora, temp. silnika, zapotrzebowania na moc generowaną przez silnik i wielu innych. Objawia się to tym że przyspieszając napięcie ładowania spada, hamując silnikiem napięcie rośnie. Włączając odbiorniki napięcie rośnie itd...
Inteligentne ładowanie forda wymaga specjalnego akumulatora silver calcium przy wymianie trzeba o tym pamiętać.

stojank
18-12-2014, 15:08
Witam
podepnę się do tematu bo mam tak samo
cmax 1.6 diesel
tez światła przygasają, jest przez chwile komunikat o esp i sygnał dzwiękowy.
pożyczyłem aku od kumpla, doładowałem, założyłem i dalej lipa,
alternator ma około roku (nowy nie szrot) bo stary padł
dokopał się już do jakiś konkretnych wniosków?

Mazursky
18-12-2014, 16:25
stojank

Po wyeliminowaniu chyba wszystkiego stanęło na akumulatorze. Będę miał okazję na sprawdzenie techniką podmiany dopiero na warsztacie - najprawdopodobniej jeszcze przed świętami. Na pewno napiszę o wyniku.

stojank
18-12-2014, 17:06
super stary, ja testowałem z innym aku i nie pomogło, ale on był długo nie używany wiec kto wie.
bede obserwował temat i niecierpliwie czekał na info
pozdrawiam, wesołych swiat i zacnego nowego roku

arturfom
19-12-2014, 18:22
Dwie baterie jednocześnie zastosowane nie kumulują jakoś swoich parametrów?

zawsze równoległe połączenie sumuje pojemność ale to nie jest tak że aku 600 A dołaczone do aku 600 A da 1200 A - dlaczego:
- sprawny akumulator mający znamionowe ~ 600 A musi najpierw zasilić aku w gorszym stanie mające np ~ 400 A zamiast 600 A - upraszczając można powiedzieć że takim zestawieniem zyskamy akumulator ok. 500 A ale dopiero po wyrównaniu napięć na zaciskach
- sam akumulator ma ogniwa znamionowo ok. 2V x 6 szt, są to tzw cele, jeśli jedna jest uszkodzona mechanicznie lub zasiarczona zgodnie z prawami gdyż są to ogniwa połaczone szeregowo wydajność całego ogniwa jest zbliżona do wydajności pojedynczej celi a każda pojedyńcza cela w takim stanie stanowi największy "opór" dla akumulatora dawcy jak również dla prostownika
- jak widac dwa aku połaczone równolegle to dwa komplety podłaczonych szeregowo ogniw połaczone ze sobą równolegle - o parametrach ogniwa decyduje najsłabszy element

Inteligentne ładowanie forda wymaga specjalnego akumulatora silver calcium przy wymianie trzeba o tym pamiętać.
ciekawe
- silver calcium akumulator który rózni sie konstrukcją od ołowianego wykonaniem elementów z dodatkiem srebra to taki skok jak z NiMh na LiOn, Silver forda czy bosha i varty to jedne te same akumulatory - zalety to większa moc rozruchowa i podatność na głebsze rozładowanie, wada to wyższy prąd ładowania niezbedny do utrzymania w dobrej kondycji wymagany to 14,4 - 14,8 V choć wszelkie nowoczesne ładowarki posługuja się kilkoma fazami ładowania i wbrew pozorom są w stanie naładować taki aku bez problemu, kwasowy aku ma napięcie ładowania 13,9 - 14,5 V, a mamy jeszcze chyba najlepszy aku do samochodu to AGM - maty wypełnione kwasem znajdują sie pomiędzy elektrodami, prąd rozruchowy jest bardzo wysoki, mała rezystancja wewnetrzna, dłużej wytrzyma rozładowanie, ładowanie pradem 13,5 - 13,8 V, no i rozwinięcie agm - "mercedes" dostepny do samochodu to aku Optima ze spiralnymi celami w handlu dostępny model ma wysokiej jakości lub jak ktos woli czysty ołów
no a inteligentne ładowanie w fordzie - gdzie?
alternator generuje prad który ma trafic do regulatora ( pare diodek, tranzystorów i rezystorów - nie widziałem nigdy tam procesora odpowiadającego z inteligentne dozowanie prądu - za ładowanie odpowiada czujnik półprzewodnikowy "monitorujący" napięcie aku ) to taki autonomiczny układ regulacyjny i tyle, nic nie mierzy i wbrew pozorom dobierze prad ładowania do aku w zalezności od rozładowania i zapotrzebowania w danej chwili na prąd

ktoś tam pisał 15,1 V prad ładowania - ostro nie zaleca sie przekraczania 14,5 dla normalnych akumulatorów ( AGM wytrzyma i 14,5 ) a 15,1 V oznacza uszkodzenie w regulatorze i krótkie życie aku

Mazurski a maż możliwość podpięcia do IDS ?

lsulima
19-12-2014, 22:03
alternator generuje prad który ma trafic do regulatora ( pare diodek, tranzystorów i rezystorów - nie widziałem nigdy tam procesora odpowiadającego z inteligentne dozowanie prądu - za ładowanie odpowiada czujnik półprzewodnikowy "monitorujący" napięcie aku ) to taki autonomiczny układ regulacyjny i tyle, nic nie mierzy i wbrew pozorom dobierze prad ładowania do aku w zalezności od rozładowania i zapotrzebowania w danej chwili na prąd


Alternator połączony jest z PCM linkiem, PCM steruje regulatorem przebiegiem prostokątnym o różnym wypełnieniu. Tak więc inteligencja zaszyta jest w sterowniku silnika.

Mazursky
20-12-2014, 01:17
stojank

Dziękuję i wzajemnie wszystkiego najlepszego.

arturfom

Dzięki za dogłębne i proste wyjaśnienia - myślę, że nie tylko ja czegoś ciekawego się od Ciebie dowiedziałem. Niestety nie mam dostępu do IDS, ale jeśli podpowiesz co konkretnie warto sprawdzić to umówię się do ASO i poproszę żeby to zrobiono. Oni już sami moje auto traktują jako ciekawostkę:)

Posted via Tapatalk

arturfom
20-12-2014, 21:29
Alternator połączony jest z PCM linkiem, PCM steruje regulatorem przebiegiem prostokątnym o różnym wypełnieniu. Tak więc inteligencja zaszyta jest w sterowniku silnika.

Daj mi na potwierdzenie dowód - pierwszy raz słyszę o lądowaniu przebiegiem prostokątnym aku przez PCM

Dla twojej wiedzy takie natężenia w układzie lecą przez bezpieczniki wyglądające jak kawał blachy i przekaźniki a nie komputer, jeśli lądowanie ma przebieg prostokątny to podłącz oscyloskop lub miernik z mozliwoscia zmierzenia takiego przebiegu i sprawdź bo jak by tak było to
- każde połączenie do radia,zapalniczki, światła musiało by być wyposażone w stabilizatory napięcia i nigdy byś juz nie widział przypadających świateł w trakcie włączania np Klimy
- akumulator w samochodzie nie był by tak szybko złomem - lądowanie impulsowe ogranicza zasiarczanie

slyboots
20-12-2014, 22:24
Daj mi na potwierdzenie dowód - pierwszy raz słyszę o lądowaniu przebiegiem prostokątnym aku przez PCM



Nie ładowanie przebiegiem prostokątnym ... tylko sterowanie ładowania impulsem prostokątnym.
Nie bez powodu alternator połączony jest ze sterownikiem za pomocą wtyczki 3 przewodowej.

lsulima
20-12-2014, 23:04
Dla twojej wiedzy takie natężenia w układzie lecą przez bezpieczniki wyglądające jak kawał blachy i przekaźniki a nie komputer, jeśli lądowanie ma przebieg prostokątny to podłącz oscyloskop lub miernik z mozliwoscia zmierzenia takiego przebiegu i sprawdź bo jak by tak było to
- każde połączenie do radia,zapalniczki, światła musiało by być wyposażone w stabilizatory napięcia i nigdy byś juz nie widział przypadających świateł w trakcie włączania np Klimy
- akumulator w samochodzie nie był by tak szybko złomem - lądowanie impulsowe ogranicza zasiarczanie

Ale żeś się kolego zapędził... 

Zanim zaczniesz osadzać, najpierw przeczytaj ze zrozumieniem i sprawdź jak jest naprawdę.
Z pozdrowieniami świątecznymi.

arturfom
21-12-2014, 09:49
Wiem jak jest może się zapedzilem niedoczytujac bo zrozumiałem ze ladowanie jest przebiegiem prostokątnym ale
- tylko dwa przewody łączą PCM z alternatorem, jeden służy do zbierania informacji o pracy alternatora dane są przekazywane cyfrowo ( przebieg na oscyloskopie będzie prostokątny co odpowiada logicznemu 1 i 0 co jest zrozumiałe przez komputer, częstotliwość sygnału daje dane o prędkości alternatora, napięcie prądu), drugi przewód to sygnał sterujący alternatorem obroty i napięcie przebieg jak wyżej cyfrowy wypełnienie sygnału napięciem jednocześnie ustala prąd wzbudzenia
- trzeci to + z alternatora do aku i przekaźnika sterowaneg z PCM decydującego o włączeniu urządzeń mogących pracować tylko gdy silnik pracuje prąd stabilizowany jest przez prosty układ elektroniczny, jest to prąd stały - alternator sam wytwarza prąd trójfazowy, mostek prostowniczy nie wymaga kondensatorów, alternator generując napięcie od biegu jałowego do ok 15000 obr/min wytwarza prąd o częstotliwości 75-1500 Hz, wykres napięcia wyprostowanego przypomina piłę do cięcia mamy napięcie stale z lekkimi tetnieniami na wykresie będą to zęby
PCM monitoruje napięcie na zaciskach aku i wyjściu alternatora - porównuje różnice pomiędzy + wyrównuje bilans napięcia lądowania dla aku, alternator może wytworzyć napięcie 16,5 v a układ stabilizacji w alternatorze ogranicza te napięcie i na zaciskach nie powinno być więcej niż 14,55 v ( lub 14,63 v inny regulator ) - większe może świadczyć o uszkodzeniu układu stabilizujące go lub błędnie wpisanego do komputera typu alternatora
Nie ma tam żadnego inteligentnego ładowania PCM ma jedynie za zadanie utrzymać właściwe napięcie ładowania niezależnie od zapotrzebowania na prąd w pojeździe, wlaczenie np grzania szyb zwiększa zapotrzebowanie a napięcie na aku spada więc PCM steruje alternatorem tak aby utrzymać zaprogramowane wartości na aku. Utrzymanie napięcia lądowania jest jedna z kilku funkcji jakie spełnia multifunkcyjny regulator w PCM

Jak do naszych aut wstawią układ inteligentnego ładowania predzej będziemy zmieniać auta niż akumulatory

Mazursky
w IDS możesz sprawdzić czy masz właściwy alternator wprogramoway do komputera, od tego zależy właściwa praca ABS, ESP, wtryski, klima, tempomat, skrzynia automatyczna i jeszcze parę innych

Mazursky
21-12-2014, 11:55
arturfom

Odnośnie tego wprogramowania to jestem raczej pewien, że wyszłoby to gdzieś po drodze choćby w ASO.

Posted via Tapatalk

lsulima
21-12-2014, 18:25
Wiem jak jest może się zapedzilem niedoczytujac bo zrozumiałem ze ladowanie jest przebiegiem prostokątnym ale
- tylko dwa przewody łączą PCM z alternatorem, jeden służy do zbierania informacji o pracy alternatora dane są przekazywane cyfrowo ( przebieg na oscyloskopie będzie prostokątny co odpowiada logicznemu 1 i 0 co jest zrozumiałe przez komputer, częstotliwość sygnału daje dane o prędkości alternatora, napięcie prądu), drugi przewód to sygnał sterujący alternatorem obroty i napięcie przebieg jak wyżej cyfrowy wypełnienie sygnału napięciem jednocześnie ustala prąd wzbudzenia
- trzeci to + z alternatora do aku i przekaźnika sterowaneg z PCM decydującego o włączeniu urządzeń mogących pracować tylko gdy silnik pracuje prąd stabilizowany jest przez prosty układ elektroniczny, jest to prąd stały - alternator sam wytwarza prąd trójfazowy, mostek prostowniczy nie wymaga kondensatorów, alternator generując napięcie od biegu jałowego do ok 15000 obr/min wytwarza prąd o częstotliwości 75-1500 Hz, wykres napięcia wyprostowanego przypomina piłę do cięcia mamy napięcie stale z lekkimi tetnieniami na wykresie będą to zęby
PCM monitoruje napięcie na zaciskach aku i wyjściu alternatora - porównuje różnice pomiędzy + wyrównuje bilans napięcia lądowania dla aku, alternator może wytworzyć napięcie 16,5 v a układ stabilizacji w alternatorze ogranicza te napięcie i na zaciskach nie powinno być więcej niż 14,55 v ( lub 14,63 v inny regulator ) - większe może świadczyć o uszkodzeniu układu stabilizujące go lub błędnie wpisanego do komputera typu alternatora
Nie ma tam żadnego inteligentnego ładowania PCM ma jedynie za zadanie utrzymać właściwe napięcie ładowania niezależnie od zapotrzebowania na prąd w pojeździe, wlaczenie np grzania szyb zwiększa zapotrzebowanie a napięcie na aku spada więc PCM steruje alternatorem tak aby utrzymać zaprogramowane wartości na aku. Utrzymanie napięcia lądowania jest jedna z kilku funkcji jakie spełnia multifunkcyjny regulator w PCM

Jak do naszych aut wstawią układ inteligentnego ładowania predzej będziemy zmieniać auta niż akumulatory


Ogólnie mówiąc znów piszesz trzy po trzy. Być może różnica wynika stąd, że opisujemy inne układy sterowania. Ja pisze o układzie ładowania, który funkcjonuje w Mondeo MK4 po fl.

arturfom
22-12-2014, 12:50
Ogólnie mówiąc znów piszesz trzy po trzy. Być może różnica wynika stąd, że opisujemy inne układy sterowania. Ja pisze o układzie ładowania, który funkcjonuje w Mondeo MK4 po fl.

no nie jest to trzy po trzy - doczytaj

jeśli piszesz o SRC Forda to działa to inaczej niż większości się wydaje - w czasie jazdy akumulator jest niedoładowany, ma być przygotowany na przyjęcie energii elektrycznej z energii kinetycznej wytracanej w czasie hamowania pojazdu, alternator konstrukcyjnie jest wręcz taki sam, jedynie sterownik w PCM ma dopilnować aby silnik nie musiał napędzać alternatora cały czas bo kalkuluje energie jaką odda pojazd w czasie hamowania, gdy naciskasz pedał hamowania lub pojazd zwalnia to prąd który uzyska układ w samochodzie jest przekazywany nie bezpośrednio do akumulatora a do alternatora - prąd wzbudzenia a co za tym idzie wzrasta jego moc i jest w stanie naładować akumulator z energii która została przekazana
z tego co mi wiadomo to Ford jest nabywcą tej technologii - patent z USA do pojazdów hybrydowych stosowane nawet w Formule 1 tzw. KERS po polsku hamowanie elektrodynamiczne z odzyskiem energii lub hamowanie rekuperacyjne, o dziwo pojazd odzyskuje energię już w momencie samoistnego zmniejszania prędkości aż do gwałtownego hamowania

w tym przypadku nie ma również inteligentnego ładowania - mylna jest nazwa w nazewnictwie Forda sam Kelvin Howard inżynier forda w wyjaśnieniu technologi tłumaczy to co masz napisane wyżej nic o jakimkolwiek układzie inteligentnego ładowania
"Inteligentne ładowanie akumulatora
Układ ten wytwarza „darmowy” prąd podczas hamowania, ładując akumulator. Akumulator jest dzięki temu na bieżąco ładowany i w najefektywniejszy sposób pozwala zmniejszyć zużycie paliwa." link http://www.ford.pl/Technologie/ECOnetic/mdp=i1204959938353

jest patent USA ma go General Electric Company i dotyczy ładowania inteligentnego w pojazdach gdzie komputer analizuje proces rozładowania i ładowania akumulatora w pojeździe nawet na postoju co daje dane o stanie akumulatora, ładowanie odbywa się etapowo, jeśli akumulator ma zbyt małe napięcie sterownik doładuje go do zadanej wartości, następnie ładowanie stałym prądem, pomiar podobny do tego z ładowarek typu Delta, gdy osiągnie wartość nominalną następuje podtrzymanie ładowania z przerwą na odłączenie aku od układu i kontrolę spadku napięcia i ładowanie impulsowe tak w kółko - patent znajduje się w pojazdach hybrydowych ponieważ wymagany jest zespół akumulatorów

Karwos00
22-12-2014, 15:33
A może masz jakieś bardziej szczegółowe dane co do tego patentu - akurat mam z usa hybrydę - aku praktycznie było przez rok nie używane - wg serwisu aku jest zasiarczony i po 15 min się rozładowuje na pozycyjnych. Podładowali i miałem go wymienić ale jakoś nie ma kiedy i tak ok 4500km już przejechałem - a z aku nie mam żadnych problemów.
Z tego co czytałem aku w c-max hybrydach w usa ma jakaś wadę - a raczej układ ładowania - niektórzy wymieniali aku ok 18 razu przez pół roku użytkowania na gwarancji (to skrajne przypadki ) - po kilku dniach od wymiany padały znowu. U mnie - odpukać - działa w drugą stronę - działa prawidłowo a przy zostawieniu kluczyka w stacyjce i słuchaniu muzyczki - po ok 10 min pojawia się napis z prośbą o wyłączeniu odbiorników lub odpaleniu samochodu z paskiem postępu Microsoftu z odliczaniem do automatycznego wyłączenia zasilania.

lsulima
22-12-2014, 18:11
no nie jest to trzy po trzy - doczytaj

jeśli piszesz o SRC Forda to działa to inaczej niż większości się wydaje - w czasie jazdy akumulator jest niedoładowany, ma być przygotowany na przyjęcie energii elektrycznej z energii kinetycznej wytracanej w czasie hamowania pojazdu, alternator konstrukcyjnie jest wręcz taki sam, jedynie sterownik w PCM ma dopilnować aby silnik nie musiał napędzać alternatora cały czas bo kalkuluje energie jaką odda pojazd w czasie hamowania, gdy naciskasz pedał hamowania lub pojazd zwalnia to prąd który uzyska układ w samochodzie jest przekazywany nie bezpośrednio do akumulatora a do alternatora - prąd wzbudzenia a co za tym idzie wzrasta jego moc i jest w stanie naładować akumulator z energii która została przekazana
z tego co mi wiadomo to Ford jest nabywcą tej technologii - patent z USA do pojazdów hybrydowych stosowane nawet w Formule 1 tzw. KERS po polsku hamowanie elektrodynamiczne z odzyskiem energii lub hamowanie rekuperacyjne, o dziwo pojazd odzyskuje energię już w momencie samoistnego zmniejszania prędkości aż do gwałtownego hamowania

w tym przypadku nie ma również inteligentnego ładowania - mylna jest nazwa w nazewnictwie Forda sam Kelvin Howard inżynier forda w wyjaśnieniu technologi tłumaczy to co masz napisane wyżej nic o jakimkolwiek układzie inteligentnego ładowania
"Inteligentne ładowanie akumulatora
Układ ten wytwarza „darmowy” prąd podczas hamowania, ładując akumulator. Akumulator jest dzięki temu na bieżąco ładowany i w najefektywniejszy sposób pozwala zmniejszyć zużycie paliwa." link http://www.ford.pl/Technologie/ECOnetic/mdp=i1204959938353

jest patent USA ma go General Electric Company i dotyczy ładowania inteligentnego w pojazdach gdzie komputer analizuje proces rozładowania i ładowania akumulatora w pojeździe nawet na postoju co daje dane o stanie akumulatora, ładowanie odbywa się etapowo, jeśli akumulator ma zbyt małe napięcie sterownik doładuje go do zadanej wartości, następnie ładowanie stałym prądem, pomiar podobny do tego z ładowarek typu Delta, gdy osiągnie wartość nominalną następuje podtrzymanie ładowania z przerwą na odłączenie aku od układu i kontrolę spadku napięcia i ładowanie impulsowe tak w kółko - patent znajduje się w pojazdach hybrydowych ponieważ wymagany jest zespół akumulatorów

OK nie będę się kopał z koniem. Problem jest chyba w zdefiniowaniu co to jest "inteligentne ładowanie akumulatora" Chyba je po prostu inaczej definiujemy. Ciekawostką dla mnie jest to że udowadniasz że Ford nie ma "inteligentnego ładowania", po czym przesyłasz linka do artykułu który takie zachowanie układu ładowania akumulatora nazwane jest "Inteligentnym układem ładowania akumulatora"... :)

arturfom
22-12-2014, 23:43
A może masz jakieś bardziej szczegółowe dane co do tego patentu - akurat mam z usa hybrydę - aku praktycznie było przez rok nie używane - wg serwisu aku jest zasiarczony i po 15 min się rozładowuje na pozycyjnych. Podładowali i miałem go wymienić ale jakoś nie ma kiedy i tak ok 4500km już przejechałem - a z aku nie mam żadnych problemów.
Z tego co czytałem aku w c-max hybrydach w usa ma jakaś wadę - a raczej układ ładowania - niektórzy wymieniali aku ok 18 razu przez pół roku użytkowania na gwarancji (to skrajne przypadki ) - po kilku dniach od wymiany padały znowu. U mnie - odpukać - działa w drugą stronę - działa prawidłowo a przy zostawieniu kluczyka w stacyjce i słuchaniu muzyczki - po ok 10 min pojawia się napis z prośbą o wyłączeniu odbiorników lub odpaleniu samochodu z paskiem postępu Microsoftu z odliczaniem do automatycznego wyłączenia zasilania.

powinieneś mieć dwa aku 12v i 300v
12v aku odpowiada za rozruch całego systemu i start silnika spalinowego i elektrycznego w pełni naładowany to dwa rozruchy - kluczyk w pozycji on powoduje przygotowanie pojazdu do startu a więc wszystko co działa pracuje na 12V aku i komputer nie pozwoli się rozładować, choć w USA jak piszesz padają jak muchy - głębokie rozładowanie im szkodzi bo to zwykły aku,
300V bateryjka napędza silnik elektryczny choć ponoć w twoim pojeździe jest opcja podładowania z 300v padniętego 12v, coś jak podpięcie dawcy z innego pojazdu i trwa to kilka minut ( myślę że jest to dobre rozwiązanie sporadycznie bo kilkuminutowe ładowanie akumulatora aby ruszył silnik i podtrzymał układy jest dla niego zabójcze - rozładowany akumulator głęboko, szybko naładowany może do 40-50% pojemności dużym prądem w kilka minut a potem ponowne rozładowanie do prawie zera to nie są normalne warunki pracy aku )

ford dopiero zaczyna przygodę z hybrydą i daleko mu do priusa toyoty, nie wiem jak jest u ciebie i czy możesz ruszyć tylko z odpalonego silnika spalinowego, który bezpośrednio zasili elektryczny ponieważ się nie interesowałem tak jak toyotą z uwagi na autonomiczne pojazdy googla dopuszczone do ruchu, toyota ma juz kilka generacji, silnik spalinowy wspomagany jest dwoma silnikami elektrycznymi mały i duży - mały wspomaga duży, duży wspomaga silnik i napędza koła, a silnik napędza mały jako alternator no i bateria w priusie to akumulator litowo - jonowy, a co za tym idzie inna obsługa

co do patentu przy okazji szukania informacji o toyotach poczytałem o patentach i muszę jeszcze raz pogrzebać żeby ci podać linka, jeśli chodzi o patenty USA to wszystkie cywilne są jawne i dostępne na stronie tyle że najlepiej wyszukuje się po numerach lub jak google trafi

Isulima
link do artykułu opisuje w pełni pojecie Forda na temat inteligentnego ładowania akumulatora - w samym ładowaniu tak tam opisanego nie ma żadnej inteligencji, bardziej bym nazwał to nazwą na wyrost ponieważ docelowo SRC ma ładować akumulatory LItowo Jonowe bezprzewodowo, takie badania prowadzi Ford - a na dzień dzisiejszy nie ma namiastki sztucznej inteligencji w takim ładowaniu z samej definicji sztuczna inteligencja jest zdolna do realizacji wybranych funkcji umysłu i ludzkich zmysłów niepoddających się prostej numerycznej algorytmizacji i z praktyki: zaprogramowanie prostego robota aby przemieszczał się całkowicie autonomicznie np po labiryncie można zrobić na kilka sposobów - "slizganie się po ścianie" kiedyś wyjdzie ale jest to automat, potem mamy metodę w której robot z automatu wykonuje skręty i zwroty bładząc po labiryncie - automat, ale kiedy zacznie zapamietywać trasę i tworzyć mapę "uczy się labiryntu" to już możemy mówić o inteligencji, to coś musi uczyć się, badać i podejmować decyzję - takie jest moje podejście do tego tematu

stojank
23-12-2014, 15:58
Mazursky i jak kupileś aku? jeżeli tak napisz co z tego wyszło i jaki kupiłeś
pozdro

Mazursky
23-12-2014, 16:36
stojank

Póki co nie kupiłem bo ładowanie jest ok. Bateria raczej do wymiany, ale święta, święta i budżet w ruinie, więc muszę tymczasem odpuścić.
Wesołych Świąt:)

Posted via Tapatalk

Karwos00
24-12-2014, 12:21
Hybrydy w fordach wsadzają chyba już od 2009 albo wcześniej. W rodzinie są 2 Escapy 2009 hybrydy i na razie wszystko działa prawidłowo - wiadomo - nie mają takiego doświadczenia jak Toyoty - ale toyota trochę w inną stronę idzie. Prius to ok 120KM i spalanie ok 3-5l. C-max to 190KM i spalanie ok 5 w górę (chociaż niektórzy potrafią robić ok 1500km ze zbiornika 45l.)Mają też wersję Energy ładowaną z gniazdka - ale na to jeszcze za wcześnie w polsce.

czesiek_22
12-01-2015, 12:50
Ja mam 2009 1,8tdci i tez trochę problemów z ładowaniem. Szczerze to nie maiłem okazji się zabrać jeszcze za to. U mnie problem jest ze po zapaleniu silnika i włączonym ogrzewaniu szyb brak wspomagania przez kilka sekund, od czasu do czasu prędkościomierz też zaskakuje dopiero po chwili. Tak samo jak u Ciebie na wolnych obrotach przy włączonej szybie przedniej,tylnej i światłach około 12,2V przy kręceniu kierownica spadek do 11,4V. Natomiast podczas jazdy przy odczycie przez OBDII 13,9-14,1V ( wszystko tak samo włączone). OBDII pokazuje błąd P0625.Znajomy elektryk ma mi to sprawdzić na przyszły tydzień jak tylko się dowiem to dam znać. Na razie kazał tylko sprawdzić akumulator pod obciążeniem bo mówi żę może siedzieć i alternator nie wyrabia.
A czy wywala Ci jakieś kody komputer?

Po wymianie akumulator na nowy koniec problemów. Wszystko wróciło do normy. P0625 juz dalej nie wyskakuje, wspomaganie i reszta działa jak trzeba ładowanie 14,1-14,4V

stojank
13-01-2015, 08:45
jaki aku dales?

arturfom
13-01-2015, 10:59
jak na wsze 1.8 to aku z minimalnym prądem rozruchowym ok. 750 A norma europejska ( norma DIN 450 - najbardziej rygorystyczna,niemiecka), akumulator ma jeszcze dodatkowe oznaczenie dla niemca i europy wygląda to tak że numer ma zakodowane dane
DIN np 560.11
1 cyfra napięcie 5-7 = 12V
2i3 cyfra pojemność znamionowa np jeśli zapis wygląda tak 560 to znaczy że aku ma 12V, 560-500=60 czyli 60 Ah przy rozładowaniu 20 godzin, np 650 to 650-500 i mamy 150Ah/20H
pozostałe cyfry to kod producenta

ETN np 560 123 060

pierwsze 3 jak w din
drugie 3 kody producenta
trzecie 3 to prąd CCA - amperaż przy rozruchu zimnego silnika

jeszcze jest międzynarodowa IEC - przy zakupie sugerować się trzeba bardziej normą DIN i IEC ( najbardziej rygorystyczne ) chociaż IEC można już nie spotkać w obiegu przy nowych aku

różnica jest znaczna bo np ETN/EU/EN 760A to 450A DIN a amerykańska SAE również odbiega od norm DIN np stojacy SAE 750A to w DIN 420A, warto doczytać wg jakiej normy podane sa parametry żeby potem nie pisać że kupiłem Varta g... warta

arturfom
13-01-2015, 12:40
https://www.motointegrator.pl/produkty/1317202-akumulator-4max-ecoline-75ah-700a-p

tutaj przykład aku z niską ceną i oznaczeniami na etykiecie - dosyć wyrażnie oznakowany normami co pozwala na ocenę jakości produktu

"4MAX ECOLINE - 75Ah 700A P+"
- opis wskazuje że mamy doczynienia z aku o pojemności 75Ah i pradzie rozruchu 700A polaryzacja + prawa
na dole etykiety mamy coś czego nie zobaczymy o renomowanych producentów
DIN425A IEC470A DIN57412 74Ah EN 574012068 12V 75Ah EN 700A Start Power

czytamy że wg DIN nasz aku przy -18 C dostarczy nam min 10s prąd 425A i mozna smiało go określić jako prąd rozruchu zimnego silnika dzieląc wartość na 10 czyli CCA to 42A
pomijamy IEC
DIN 57412 potwierdza dane że aku to 74Ah pojemności i 12V
no i mamy Europejski zamęt w głowie
EN 574012068 - 74Ah ni jak ma się do oznaczenia 75Ah, CCA to 68 czyli powinien mieć 680A przy teście wg normy EN podany prąd to 700A
czyli marketing made in EU - marchewka to owoc, pomidor warzywo a ślimak to ryba a 680A = 700A:wink:

Paweł1
13-01-2015, 19:22
Może to złe oznaczenie producenta a nie wina normy europejskiej ? Ja mam Bosch-a S5 004 (12V 61AH 600A) i jest oznaczony 561 400 060, czyli prawidłowo.

czesiek_22
14-01-2015, 12:50
jaki aku dales?

Ja zawsze kupuje z marki Eurostart używamy ich w naczepach i nas nigdy nie zawiodły :)
http://sklep.batcar.pl/produkt/14,eurostart-12v-75ah-700a-en-p?gclid=CIHptsXCk8MCFWf3wgodikcAwQ
Tylko z moim rabatem dałem za niego 210:p

ptaq1978
22-01-2015, 00:06
Akumulator zamontowany w samochodzie musi być systematycznie podładowywany przez alternator, aby rano nie odmówił nam posłuszeństwa. Za prawidłowe napięcie w naszym aucie odpowiada regulator napięcia. Uszkodzony może spowodować nie doładowywanie akumulatora ( napięcie mniejsze niż 13.80 V ) co spowoduje problemu z odpalaniem. Równie szkodliwe dla akumulatora jest ładowanie go zbyt wysokim prądem ( napięcie wyższe niż 14.5 V ). Objawia się szybszym przepalaniem żarówek, bywa również, że alternator ładuje tak wysokim prądem, że elektrolit w naszym aucie "gotuje się". Należy wtedy natychmiast udać się do warsztatu, aby usunąć usterkę, w innym wypadku możemy zniszczyć akumulator a nawet doprowadzić do wybuchu nagromadzonych w min gazów.O wielu uszkodzeniach w obwodzie ładowania informuje lampka kontrolna w zestawie wskaźników.

źródło : http://www.akumar.pl/index.php/samochod/168-prawidlowe-napiecie-ladowania

CmaXpk
07-10-2024, 11:04
Mam u siebie w garażu akumulator kupiony 24 miesiace temu, kompletny złom, jedna cela ma wewnętrzne zwarcie, trzyma tylko 10 Volt, nie chcą wymienić bo stało się to po gwarancji.
A do sprawdzenia możesz śmiało zakładać akumulator o mniejszej pojemności, napewno go nie przeładujesz, tak jak do butelki nie wlejesz wiecej wody, niż tyle ile wejdzie.
A co do sprawdzenia spadku napięcia przy rozruchu, można samemu, położyć miernik tak abyś go widział, chyba że akumulator masz w bagażniku. podczas kręcenia niż 10,5 Volt.
Spróbuj najpierw zakręcić bez grzania świec, napiecie nie powinno byc niższe
Póżniej zagrzej świece, i kręć nie czekajac aż przekażnik rozłączy, wtedy napiecie nie powinno być niższe niż 9,5 Volt.
Jeżeli będą niższe, to można z tym jeżdzić, ale wtedy wiadomo że cos nie tak.
dowanie przez A jeżeli chodzi o łaalternator, to 14,5 Volta to jest maksimum, a inteligentny układ ładowania tak steruje zapotrzebowaniem, ile w danej chwili jest potrzebne, i wcale to nie musi być cały czas 14,5 Volt.
No ale inni maja inne zdanie, a prawda pewnie jak zwykle leży pośrodku.
Witam po dłuższej nieobecności.Miałem ostatnio problemy z ładowaniem w moim cmaxie,napięcie wynosiło 13,4V ,po obciążeniu spadało nawet do 12,4,poza tym falowały obroty i podczas jazdy wyświetlał się komunikat''usterka układu ESP'' a nawet silnik potrafił zgasnąć na luzie po jakichś dziwnych szarpnięciach.Po lekturze tego forum i innych postawiłem na alternator ,tzn.jego awarię.Elektromechanik znany w mojej okolicy z napraw alternatorów i rozruszników,dobry spec z Mykanowa,powiedział tylko ,żeby przed wymianą altka naładować aku prostownikiem 3-4 godz małym prądem.Tak zrobiłem.Po zamontowaniu naprawionego altka napięcie ład.wynosiło 13,7V. Obciążenie nie powodowało już spadków napięcia,w dłuższej trasie nie ma już komunikatów o ESP.Ponadto po dłuższym postoju auta na ostatnich przymrozkach napięcie ład. wynosiło 13,9V.,czyli układ ładowania zwany inteligentnym działa,a napięcie w danej chwili nie zawsze musi wynosić 14,4V,bo jest zależne od zapotrzebowania,co mogę potwierdzić.