Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2000-2007] Zawór regulacji ciśnienia oleju - gdzie się znajduje?


lukasek
21-12-2014, 22:31
Witam

Auto Ford Mondeo MK3 1.8 16v DuraTec 125 HP 2003 r

Otóż dla własnej informacji chciałbym spytać, gdzie znajduje się ów zawór?

Czy znajduje się on w pompie oleju i jak sie do niego dostać, czy jest to ten zaworek w separatorze odpowietrzania skrzyni korbowej ??

Proszę o informacje, czy trudno go wymontować i jak poprawnie go zamontować. Pozdrawiam

salom
22-12-2014, 12:56
Nie ma czegoś takiego w samochodzie, jest tylko zaworek przelewowy, w postaci kulki i sprężynki, dociśniety nakrętką.
Jest on w każdym silniku w celu ochrony przed uszkodzeniem wtedy, jak olej jest zmrozony przy niskich temperaturach, wtedy sie otwiera i wypuszcza nadmmiar oleju bezpośrednio do miski olejowej.Najczęściej jest umiejscowiony przy pompie olejowej, i nie ma potrzeby do niego zaglądać.

lukasek
22-12-2014, 18:22
pytam bo kieruje się rozdziałem w książce "Sam naprawiam Ford Mondeo"

http://images70.fotosik.pl/469/e0ccf937323b9520.jpg

Bump:

salom
22-12-2014, 19:31
Nie wierz słowu pisanemu, zawór przelewowy nie może sie zablokować z powodu zanieczyszczenia, bo pracuje cały czas w oleju, i filtr oleju oczyszcza olej.
Budowa tego zaworka, to zwykła kulka łożyskowa dociśnięta sprężyną tak, aby przy przekroczeniu ciśnienia na jakie jest ustawiony, olej przedostał sie podnosząc kulkę.
Nie ma mowy o zadnym zanieczyszczeniu, bo co w takim razie robi filtr oleju ?

darmodziej
22-12-2014, 19:39
Nie ma mowy o zadnym zanieczyszczeniu, bo co w takim razie robi filtr oleju ? Chyba, że zanieczyszczenie najpierw trafi na zawór, a później na filtr.

lukasek
24-12-2014, 22:16
a gdzie na pompie olejowej mogę tę spreżynkę wykręcić i ewentualnie wyczyścic ? trzeba zdjąc miskę olejową ?

Mierzyłem ciśnienie oleju, po odpaleniu na zimnym silniku zegar pokazał ponad 5 bar, przy dodawaniu obrotów do 2000 obr/min ponad 7 bar, potem spadło do 4,5 bara po rozgrzaniu.

po pełnym rozgrzaniu silnika na biegu jałowym gdy obroty wynosza wtedy te +/- 900 obr/min pokazywało 2,5 bar, po zwiększeniu obrotów do 2000 obr/min pokazało ponad 5 bar, gdzie ponoć normalne wskazanie wg książki to 0,35 MPa (3,5 bar)

darmodziej
24-12-2014, 22:49
Moim zdaniem ciśnienie jest w porządku.

wtomeks
24-12-2014, 23:52
Cisnienie ksiązkowe

lukasek
25-12-2014, 11:03
dziękuję za odpowiedzi, wolałem zapytac niż niepotrzebnie grzebac w silniku i coś zepsuc, a pytam bo miałem wymieniane panewki na korbowodach :) muszę tylko sprawdzic separator odpowietrzania skrzyni korbowej bo miałem zabrudzoną calutką przepustnicę w oleju...

lukasek
02-03-2015, 16:33
witam. dopiero teraz zdjąłem kolektor dolotowy, oczywiście poleciało troche słów typu Ku*** ja pi****** itd.

Na samym dole kolektora widac było pływajacy olej. węzyk gumowy od separatora do kolektora był zabrudzony ale nie zatkany. dmuchałem w zaworek tzw w strone kolektora zawór się otwierał. w druga strona(do silnika) zaworek sie zamykał, ale było i tak słychac jak leci DELIKATNIE powietrze, czyli nie zamykało do końca. to może byc wystarczająca przyczyna do ubytków oleju ? Czy ten zaworek powinien sie całkowicie zamykać, a nie lekko przepuszczać?

dariuszk24
02-03-2015, 16:59
co do zaworka cisnienia oleju to znajduje sie on bezposrednio na pompie oleju.
jedyne co oczyszcza olej przed pompa to czarna plastikowa krateczka znajdujaca sie w czarnym plastkowym kruccu zasysajacm olej .dopiero daleko za pompa znajduje sie filtr oleju,ktory tez posiada zawor przelewowy ,dlatego wazna jest jego wymiana.
a co do zaworka separatora to powinien sie zamykac szczelnie.pomyslane to bylo o przedwczesnym zaplonie,ktory w moglby wepchnac mieszanke przez kolektor dolotowy,separator do skrzyni korbowej,musisz wyczyscic separator i wymienic zaworek bo jak mnie pamiec nie myli to orginalny mial mala srednice ok 5-6mm a nowe 10 -12mm
i co za tym idzie bedziez tez musial kupic wezyk wiekszej srednicy laczacy separator z kolektorem

lukasek
02-03-2015, 18:35
a co do zaworka separatora to powinien sie zamykac szczelnie.pomyslane to bylo o przedwczesnym zaplonie,ktory w moglby wepchnac mieszanke przez kolektor dolotowy,separator do skrzyni korbowej,musisz wyczyscic separator i wymienic zaworek bo jak mnie pamiec nie myli to orginalny mial mala srednice ok 5-6mm a nowe 10 -12mm
i co za tym idzie bedziez tez musial kupic wezyk wiekszej srednicy laczacy separator z kolektorem

gdzie mogę kupić taki zaworek? nowy wężyk to nie problem mam dostęp do różnych rodzai. czy ten nowy zaworek bedzie pasował do tej czarnej puszki pod kolektorem ?

dariuszk24
02-03-2015, 21:56
mozesz go dostac w aso,a co do wezyka to nie wiem czy znajdziesz zamiennik ,http://www.sklepy24.pl/sklep/ford-esklep_pl/produkt/przewod-odpowietrzenia-skrzyni-korbowej-mondeo-mk3-1-8-2-0-1440473-ford/2772
poniewaz jest odpowiednio uksztaltowany numer finis 1430644

zaworek ma numer 1251743
tylko w aso niech ci nie wcisna calego separatora za 250 zl :)
bo sam zaworek kosztuje pare zl

dżizas
03-03-2015, 08:12
Nie ma czegoś takiego w samochodzie, jest tylko zaworek przelewowy, w postaci kulki i sprężynki, dociśniety nakrętką.
Jest on w każdym silniku w celu ochrony przed uszkodzeniem wtedy, jak olej jest zmrozony przy niskich temperaturach, wtedy sie otwiera i wypuszcza nadmmiar oleju bezpośrednio do miski olejowej.Najczęściej jest umiejscowiony przy pompie olejowej, i nie ma potrzeby do niego zaglądać.

Nie zupełnie kolego.
Zawór przelewowy reguluje również ciśnienie oleju w układzie.
Jeżeli w aucie pojawia się problem z ciśnieniem i zaczyna świecić kontrolka na wolnych obrotach, wystarczy zdjąć miskę olejową, wymienić sprężynę zaworu przelewowego na twardszą lub pod obecną podłożyć np dwie podkładki. Ciśnienie w układzie wzrośnie np. o 1 bar i problem ze świecącą kontrolką zniknie.
Proceder często stosowany przez handlarzy.

salom
03-03-2015, 08:46
Kolego dzizas,możesz się zgadzać, lub nie, ale zawór przelewowy,jak nazwa wskazuje, wypuszcza olej do miski tylko wtedy, jak jest za duże cisnienie oleju, np na mrozie, tuż po uruchomieniu zimnego silnika aby ciśnienie oleju nie rozerwało magistrali olejowej w bloku silnika. Blok jest żeliwny, ścianki cienkie, i konstruktor wymyślił takie zabezpieczenie. Tym zaworkiem , w żaden sposób nie można zwiększyć ciśnienia które idzie na panewki, jak gorący olej i kontrolka ciśnienia oleju mruga.
Ciśnienie do smarowania wytwarza pompa olejowa, i tylko od jej stanu technicznego, i luzów na panewkach wału korbowego i wałków rozrządu, zależy czy ciśnienie oleju, na gorącym silniku, na wolnych obrotach jest 1,5 do 2 atm, czy 0,3 do 0,,,8 atm, i przy takim ciśnieniu lampka już się świeci lub mruga.
Podkładając pod sprężynkę zaworka przelewowego podkładkę, można tylko zwiększyć ciśnienie otwarcia tego zaworka, czyli normalnie fabrycznie jest ustawiony na otwarcie np 6 atm, i można podnieść w zależności jak grubą dasz podkładkę np do 9 atm, i wtedy, o ile pompa olejowa da radę wytworzyć tak wysokie ciśnienie, to może dojść do awarii, bo coś nie wytrzyma.

Trochę to skomplikowane, ale nie oczekuję abyś przyznał mi racje, ale tak jest. I handlarze majstrując przy zaworku, sami oszukują siebie i oczekują cudów z podkładki.
Ciśnienie w układzie smarowania silnika można podnieść tylko wymieniając pompę olejową na nową, szlifowanie wału korbowego i wałków rozrządu, założenie nowych panewek.

lukasek
05-03-2015, 06:39
mozesz go dostac w aso,a co do wezyka to nie wiem czy znajdziesz zamiennik ,http://www.sklepy24.pl/sklep/ford-esklep_pl/produkt/przewod-odpowietrzenia-skrzyni-korbowej-mondeo-mk3-1-8-2-0-1440473-ford/2772
poniewaz jest odpowiednio uksztaltowany numer finis 1430644

zaworek ma numer 1251743
tylko w aso niech ci nie wcisna calego separatora za 250 zl :)
bo sam zaworek kosztuje pare zl


dziękuję bardzo ten numer tego zaworka bardzo mi pomógł, gdy tylko bede miał czas jade od razu do serwisu po ten zaworek, narazie stary przeczyściłem, zobaczymy czy to cos da bo potrzebuje auta na codzien. (olej dolany, jak pisałem wczesniej było go trochę na dnie kolektora)

dariuszk24
05-03-2015, 10:18
prosze bardzo pozdrawiam

dżizas
09-03-2015, 23:05
Kolego dzizas,możesz się zgadzać, lub nie, ale zawór przelewowy,jak nazwa wskazuje, wypuszcza olej do miski tylko wtedy, jak jest za duże cisnienie oleju, np na mrozie, tuż po uruchomieniu zimnego silnika aby ciśnienie oleju nie rozerwało magistrali olejowej w bloku silnika. Blok jest żeliwny, ścianki cienkie, i konstruktor wymyślił takie zabezpieczenie. Tym zaworkiem , w żaden sposób nie można zwiększyć ciśnienia które idzie na panewki, jak gorący olej i kontrolka ciśnienia oleju mruga.
Ciśnienie do smarowania wytwarza pompa olejowa, i tylko od jej stanu technicznego, i luzów na panewkach wału korbowego i wałków rozrządu, zależy czy ciśnienie oleju, na gorącym silniku, na wolnych obrotach jest 1,5 do 2 atm, czy 0,3 do 0,,,8 atm, i przy takim ciśnieniu lampka już się świeci lub mruga.
Podkładając pod sprężynkę zaworka przelewowego podkładkę, można tylko zwiększyć ciśnienie otwarcia tego zaworka, czyli normalnie fabrycznie jest ustawiony na otwarcie np 6 atm, i można podnieść w zależności jak grubą dasz podkładkę np do 9 atm, i wtedy, o ile pompa olejowa da radę wytworzyć tak wysokie ciśnienie, to może dojść do awarii, bo coś nie wytrzyma.

Trochę to skomplikowane, ale nie oczekuję abyś przyznał mi racje, ale tak jest. I handlarze majstrując przy zaworku, sami oszukują siebie i oczekują cudów z podkładki.
Ciśnienie w układzie smarowania silnika można podnieść tylko wymieniając pompę olejową na nową, szlifowanie wału korbowego i wałków rozrządu, założenie nowych panewek.

Trudno się z Tobą nie zgodzić bo masz niemal 100% rację.
ALE:
Problemy z ciśnieniem oleju pojawiają się po kilku setkach tys. km. przejechanych w różnych warunkach. Konstruktor obliczył że do sprawnej pracy silnika potrzebne jest ciśnienie oleju w układzie smarowania np. 7 bar. Wydajność pompy olejowej jest zapewne ok. dwukrotnie wyższa i dlatego w miarę pokonywania kolejnych km. i pomimo powstawania luzów na wszystkich elementach ruchomych układu np. panewkach, ciśnienie nadal utrzymuje się w normie. Przy wyższych obrotach silnika a tym samym większej wydajności pompy zawór otwiera się i upuszcza nadmiar oleju nawet gdy silnik jest rozgrzany z powrotem do miski olejowej. Zawór otwierając się i zamykając powoduje że stalowa kulka która się w nim znajduje uderza o korpus pompy (często aluminiowy) z czasem delikatnie rozklepuje gniazdo i powstaje delikatna nieszczelność a tym samym niewielkie nieplanowane upływy oleju. Delikatne potraktowanie gniazda frezem w celu wyrównania krawędzi lub podparcie zaworu uszczelni go a tym samym zwiększy efektywność układu. Oczywiście nie uzdrowi to silnika ale pamiętam przypadek z przed nastu lat, że po takim zabiegu kontrolka przestała się świecić na rozgrzanym. Nie pamiętam jakiego rzędu to był wzrost ciśnienia ale chyba coś ok 0,3 bar. Ale jak najbardziej zgadzam się że kombinując przy zaworze można sobie narobić większej krzywdy. Silnika raczej nie powinno rozerwać ale filtr oleju jak najbardziej.
I tu puenta!!!
Taki był zamysł mojej wypowiedzi.